Gå til innhold

Har overtatt en hund. I hvilken rekkefølge bør den lære kommandoer/triks?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har overtatt hunden til en venninne da hun ikke har mulighet for å ta vare på den lengre. Hunden er 3 år gammel og det er nok litt å jobbe med. Jeg har ikke mye erfaring med hund annet enn å ha passet/luftet noen hunder. 

Hunden hopper på folk når den hilser. Den er snill og er bare glad, men det er jo ikke alle som liker at hunder hopper. Den bjeffer også en del på tur og kan dra litt i båndet. Ellers blir den bli litt irritert om en er for nær når han spiser. Han glefser/biter ikke. 

Bor dessverre litt øde til og er ingen kurs i nærheten. Kan tenke meg dette på sikt kanskje, men vil gjerne begynne med trening allerede nå. F.eks se på youtube. Hunden kan sitte og dekke. Den lyder kommandoen "bli" innimellom. 

Hvilke øvelser, triks osv bør hunden kunne? Og i hvilken rekkefølge bør de læres? Bør den lære en og en ting eller kan vi bytte på hva vi trener? 

Det er en blandingshund om noen lurer. 

Anonymkode: 85191...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan helt fint trene på flere ting parallelt. 

Hva en hund bør kunne er jo litt opp til hva eier ønsker. Men det kan være lurt å trene på å roe ned stressnivået ute, med tanke på at den drar i bånd og bjeffer. Trekke deg ut i grøften og ha godbitsøk (kaste godbiter i grøften som hunden må lete etter), gjerne minst 5-10 minutter, flere ganger på turen. Bjeffer den på folk eller hunder som passerer, så trekk deg ut sånn at du får avstand når disse passerer og kast godbiter i grøften.

Hvis hunden kan sitt, så ville jeg trent på det med stadig større forstyrrelser - med tanke på at hunden ikke skal hoppe på folk. Husk å belønn med masse godbiter! Jo oftere du belønner, jo mer vil hunden høre på deg.

La også hunden være i fred når den spiser. Ikke gi den grunn til å eskalere matforsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du bruke med hoppingen: 

Sophia Yin er fatastisk, hun har mange fine videoer.

Med matforsvaret ville jeg først latt han helt i fred, og så begynt å legge noe ekstra godt oppi skålen mens han spiser. Begynn med å kaste det, så du ikke kommer for nær så han blir usikker, og så kan du gå nærmere etter hvert og legge det oppi.
Min hund hadde matforsvar av bein da jeg fikk henne, og jeg begynte med å kaste til henne noe godt mens hun tygde på dem, og nå kan jeg legge det oppå beinet hennes uten at hun blir bekymret, hun ser bare forventningsfullt på meg når jeg går mot henne.

Anonymkode: 60032...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har overtatt hunden til en venninne da hun ikke har mulighet for å ta vare på den lengre. Hunden er 3 år gammel og det er nok litt å jobbe med. Jeg har ikke mye erfaring med hund annet enn å ha passet/luftet noen hunder. 

Hunden hopper på folk når den hilser. Den er snill og er bare glad, men det er jo ikke alle som liker at hunder hopper. Den bjeffer også en del på tur og kan dra litt i båndet. Ellers blir den bli litt irritert om en er for nær når han spiser. Han glefser/biter ikke. 

Bor dessverre litt øde til og er ingen kurs i nærheten. Kan tenke meg dette på sikt kanskje, men vil gjerne begynne med trening allerede nå. F.eks se på youtube. Hunden kan sitte og dekke. Den lyder kommandoen "bli" innimellom. 

Hvilke øvelser, triks osv bør hunden kunne? Og i hvilken rekkefølge bør de læres? Bør den lære en og en ting eller kan vi bytte på hva vi trener? 

Det er en blandingshund om noen lurer. 

Anonymkode: 85191...306

NEI, PLASS, NED, SLIPP -Om den ¨gnafsER¨ PÅ MINDRE... , FORBI, Høy, Veens, FORTSett, Mmm, KUTT, ROoLIG, FLINK, SussEbass, SITT, STÅ, GÅ VEKK, UNNA, VÆRE BEBY, -Og mange fler... TI. GÅ BAK,  ... ... FYLL INN. ... DU Lager den Bikja du vil \ Fortjener...

Seff Finger-Språk, -på de viktige

a.

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev:

NEI, PLASS, NED, SLIPP -Om den ¨gnafsER¨ PÅ MINDRE... , FORBI, Høy, Veens, FORTSett, Mmm, KUTT, ROoLIG, FLINK, SussEbass, SITT, STÅ, GÅ VEKK, UNNA, VÆRE BEBY, -Og mange fler... TI. GÅ BAK,  ... ... FYLL INN. ... DU Lager den Bikja du vil \ Fortjener...

Seff Finger-Språk, -på de viktige

a.

Ellers går det bra?

Anonymkode: 426f4...193

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
9 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev:

NEI, PLASS, NED, SLIPP -Om den ¨gnafsER¨ PÅ MINDRE... , FORBI, Høy, Veens, FORTSett, Mmm, KUTT, ROoLIG, FLINK, SussEbass, SITT, STÅ, GÅ VEKK, UNNA, VÆRE BEBY, -Og mange fler... TI. GÅ BAK,  ... ... FYLL INN. ... DU Lager den Bikja du vil \ Fortjener...

Seff Finger-Språk, -på de viktige

a.

Ellers går det bra?

Anonymkode: 426f4...193

Bra og Bra...

- Men Bikkjene mine har jeg ¨INNEN Aktuell Rase¨ hatt greit Styr på...

Bra med DEG  Modige ... ANONYM426f4...193        :bigfoot:

a.

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...