Gå til innhold

Hva er god lønn for deg? Netto i mnd?

Fremhevede innlegg

Skrevet
20 timer siden, ekkoet skrev:

Det er relativt, jeg merker at man greier veldig godt å tilpasse forbruket til den lønnen man har.

Jeg ville vel tenkt at 25-35 utbetalt er en god solid lønn på generelt grunnlag. Det er samtidig klart at dersom jeg har mer enn dette utbetalt til vanlig, så vil ikke 30 000 være en god lønn for meg, men jeg mener fremdeles det er en god lønn.

Man klarer vanligvis å tilpasse forbruket etter lønnen man har, ja. Om man ikke har veldig lite. Problemet er jo å komme seg inn på boligmarkedet, få nok lån, om lønnen ikke er særlig bra. 

Anonymkode: 25e00...db9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uføre på kg har enten 12000, eller 25/30000 i måneden de, er helt unikt egentlig, her på kg! :ler: forøvrig er alt fra 450000 i året (brutto), eller rundt en 26/27000 i måneden, bra, i min verden. :)

Anonymkode: 1a7ea...85f

Er det vanskelig å forstå at uføre ikke er en homogen gruppe? Ung ufør satsen er f.eks mye høyere enn minstesatsen på ufør. Ole på 25år som havnet  i rullestol da han var 15 kan derfor ha en mye høyere utbetaling enn Kari, som var hjemmeværende med ungene i flere år, hadde lavtlønnsyrke og fikk diagnosen alvorlig schizofreni da hun var 35. Ole lever på 20 000, Kari på 12 000. Er du gift justeres også vel utbetalingene etter ektefelles inntekt. Så er det ganske mange som er høyt utdannet og jobbet i godt betalte yrker vettu, som har hatt uførforsikring via jobb eller privat. De havner på en grei inntekt. Men om du har lyst til å jobbe i yndlingsyrket ditt, havne i en bilulykke som kompisen min, som er lammet fra livet og ned, så er ikke de 30 000 han få i mnd så mye verdt. Han kan aldri jobbe med det han elsker, la ham for f.. nyte de pengene han jobbet for i 20år. Blir flau av slike folk som deg. 

Anonymkode: 79456...8d5

• Liker 6
Gjest Yng Plyng
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

lever du ikke greit på det da? jeg har og utbetalt 30 000 og føler meg takknemlig. Sparer 10 000 i mnd. Tror det har mye å si hvor man tidligere har vært i livet. Jeg var fattig en periode så jeg er vant til å være økonomisk. Har derfor ikke justert forbruket opp så veldig mye slik folk flest gjør jo mer de tjener. 

Anonymkode: 79456...8d5

Jeg har mange barn, så det er ikke noe luksusliv, dessverre. 

Skrevet

Jeg har 26.000 utbetalt. Mindre enn gjennomsnittet, og mindre enn folk som har svart her. Men jeg trives så godt i jobben min! Trivsel og evnen til å gjøre en god jobb innen noe man har kompetanse i er så mye viktigere for meg enn fete lønninger.

De siste årene så har jeg også jobbet med å få ned forbruket på unødvendigheter. Skifter ikke ut garderoben en gang i året, og kjøper mye brukt. Ser heller ikke poenget med å pusse opp leiligheten annethvert år. 

Så jeg føler jeg har mer enn nok til å bruke på opplevelser, god mat, kultur ect.

Anonymkode: 26e52...ee3

• Liker 3
Skrevet

Det som er så bra med å lese om andre sitt forbruk er at jeg innser at jeg sjøl er god på pengestyring! :P  Jeg har utbetalt ca 15000 i mnd og greier meg fint ; har nesten ikke lån, har nedbetalt hus, sparer en slump hver mnd, reiser på ferie hver sommer og kan hjelpe ungene hvis de er i ei krise. Hva mer kan jeg ønske? Penger kan uansett ikke gi meg det livet jeg ønsker meg, dvs at det som suuuger i livet mitt kan ikke penger rette på. 

Anonymkode: 41db8...13f

Skrevet
17 timer siden, Gjest Malone skrev:

Ja, og det er jo ikke så troverdig. 

Jeg ligger på 23.000 som jeg skreiv, og vet at jeg ikke tjener dårlig dersom alle i Norge ble med i statesikken. Men, jeg tjener dårlig ift utdanning og arbeidsoppgaver. Jeg har et tøft yrke, men desverre er majoritenen kvinner. Vi roper ikke høyt nok når det gjelder lønn, så da blir det sånn. 

Hvordan kan du si at det ikke er troverdig? Hadde TS bedt om brutto årslønn i tillegg hadde du sett at det er stor forskjell på hva man får utbetalt når man har 3 unger i barnehage/sfo-alder og et massivt huslån som når man har 200.000,- på BSU og 200.000,- i studielån med 0 unger og 3 år i arbeidslivet etter endte studier.

Selv har har jeg en bachelor med videreutdanning. 12 års ansiennitet. Jeg tjener nesten 500.000,- i året. Jobber som folk flest, i et beintøft yrke, som truer med å brenne meg ut sånn cirka hele tida. Får utbetalt cirka 28.000,-.

Anonymkode: df3dc...b08

• Liker 1
Skrevet

Har 33 000 utbetalt, men i Oslo rekker ikke det spesielt langt. Vi har to unger, dyrt hus og masse lån. Heldigvis tjener samboeren min mer.

Anonymkode: 79367...1ca

• Liker 1
Skrevet

Jeg har utbetalt 33 000, men litt høy gjeld for tiden. Også 2 barn, så det er ikke flust med penger. 

Jeg hadde synest lønna var ok om jeg hadde utbetalt 40 000 i mnd. Men da hadde jeg vel ønsket mer.😂

Anonymkode: f8dd1...2b7

• Liker 1
Skrevet

Har 14-15.000 utbetalt pr mnd. AAP. 50% omsorg for et barn. Det går på hengende håret.

Jeg er glad det er folk som tjener grovt mye mer enn meg, spesielt om de bruker pengene sine. Da kan jeg selge feks kunst, eller kjøre snøfreseren til naboen en dag jeg har overskudd, noe jeg tidvis gjør, og det monner litt ekstra i feriepotten.

Min erfaring er at de som har litt mye/en del ekstra, gjerne lar det komme andre til gode ved å kjøpe tjenester/kjøpe ting brukt på brukergrupper som de kanskje ikke virkelig trenger, og er rause, feks med å ta med andres barn på ting, lage sammenkomster og med å støtte lokalmiljøet på en måte som gagner dem med mindre penger. Opplever ikke å bli sett ned på av dårlig helse og råd, føler meg like respektert, men jeg bruker stemmen min og har et godt hode. Får gode tilbakemeldinger på det. Mangler bare handlekraft og kjøpekraft.

Hadde de vært i min situasjon hadde de hatt like mye som meg, noe de sikkert forstår.

Jeg liker at folk med penger bruker penger, det er er bra for meg som ikke har mye.

Anonymkode: fdca6...fbd

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns alt over 28k utbetalt i måneden er en god lønn.

Selv har jeg hatt 22k utbetalt på det høyeste, da med 90% jobb i butikk ved siden av studier.

Anonymkode: d6cf6...424

• Liker 1
Skrevet

20.000,- netto er topp for meg. 

Anonymkode: 41cc0...d2e

Skrevet

10års ansiennitet, 100% jobb og får utbetalt 29.000,-.

Er "alene" med 2 barn 50% og får ikke huslån engang, så kaster bort mange tusen på husleie.

Anonymkode: ae642...a95

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man klarer vanligvis å tilpasse forbruket etter lønnen man har, ja. Om man ikke har veldig lite. Problemet er jo å komme seg inn på boligmarkedet, få nok lån, om lønnen ikke er særlig bra. 

Anonymkode: 25e00...db9

Enig, det er en annen situasjon, her tenkte jeg i landskapet "gode lønninger".

Skrevet

Utbetalt 31.000 i måneden. 08-16 jobb. Kun 2 år i lignende bransje. Ny i akkurat denne bransjen. Syns det er ok.

Men mye vill ha mer, det merker jeg. Ikke lenge siden jeg var student. Og merker man fort blir vant med en viss lønn. 

Anonymkode: 6f7cc...c3e

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Utbetalt 31.000 i måneden. 08-16 jobb. Kun 2 år i lignende bransje. Ny i akkurat denne bransjen. Syns det er ok.

Men mye vill ha mer, det merker jeg. Ikke lenge siden jeg var student. Og merker man fort blir vant med en viss lønn. 

Vil*🙈😂

Skrevet

Cirka 50 000 utbetalt i måneden. Hadde hatt to-tre tusenlapper til om jeg hadde hatt riktig skattetrekk. Har det fint, men vi lever ikke i overflod. 

Anonymkode: 064f6...426

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Cirka 50 000 utbetalt i måneden. Hadde hatt to-tre tusenlapper til om jeg hadde hatt riktig skattetrekk. Har det fint, men vi lever ikke i overflod. 

Glemte det: Synes bra lønn er ca 45 000 og oppover utbetalt (selv om nettolønn egentlig er uinteressant). 

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye gjeld da?

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

50000 for husstanden eller kun deg?

Jeg hadde levd i overflod med det, har du høye boutgifter? 

Anonymkode: 921c5...115

• Liker 1
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Mellom 27-32 000 kr i lønn i mnd (jobber som sykepleier). Avhenger så klart av hvor mye jeg jobber ekstra, kveld og helg. Har kun en deltidsstilling.

I tillegg får jeg ca. 9000 kr i bidrag (to barn), barnetrygd + stønad til barnetilsyn. Jeg er fornøyd, men jobber hardt for det. Masse røde dager, ekstra helger, nattevakter innimellom m.m. 

Anonymkode: 27b72...124

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...