Gå til innhold

Gir dere driks når dere spiser på resturant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må jo taste inn total beløpet.Føler meg nærmest tvunget til å gi driks.Kan oppleve at kelneren nesten virker sur hvis jeg ikke gir Eriksen.Hva er vanlig.Gir dere Eriks.og hvor mye?

Anonymkode: 2d271...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tipser ved ekstra god service. Ellers mener jeg at å skape, eller å opprettholde, en tipskultur gjør at arbeidsgivere kan underbetale servitørene. Så tipser ikke i utgangspunktet, men kan godt tipse over noe ut over vanlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være den 16 tråden om dette temaet på kort tid.  Nei, gir svært lite. Runder kanskje oppover til nærmeste tier. De har god lønn.  Man tipser ikke andre i andre serviceyrker med lik lønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, og heller ikke til dem som sitter i kassa på butikken, til buss-sjåføren eller rørleggeren.

Anonymkode: 8393a...c0e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må jo taste inn total beløpet.Føler meg nærmest tvunget til å gi driks.Kan oppleve at kelneren nesten virker sur hvis jeg ikke gir Eriksen.Hva er vanlig.Gir dere Eriks.og hvor mye?

Anonymkode: 2d271...41c

Restauranter som bruker denne måten, gir jeg aldri tips. Vet flere som syns denne måten er en uting. Mørk restaurant, sliter med tasting. Nei, takk. 

Anonymkode: ab407...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må passe på de betalingsterminalene. Noen steder står det tast totalsum, mens andre steder står det tast inn tips. Så hvis du da har kjøpt en pizza til 150 og taster inn 160 så har du plutselig betalt 310 kroner. 😛 

Jeg er vel en av dem som gir noen kroner fordi jeg føler jeg må. Men så har jeg hørt at servitørene visstnok blir litt ekstra sure på de som bare gir  feks ti kroner, og mener at de like godt kan la være. Så da er det vel faktisk bedre å ikke gi noe heller. 

Anonymkode: 74591...937

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En dag må folk få det inn i de små skallene sine at man trenger ikke herme etter alt de gjør i USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gjør stort sett det. Synes det er fint å kunne vise at en setter pris på det om servicen er god.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det blir forventet av meg. Men samtidig liker jeg ikke utviklingen. De bør leve av timelønnen sin, akkurat som de som jobber på butikk, som hjelpepleiere, osv

Anonymkode: 87d02...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Servitør her, jeg tenker det samme angående å gi tips som å motta: det er ingen nødvendighet, men en hyggelig gave for EKSTRA god service. Så ja, jeg gir om jeg synes det er fortjent. 

Forøvrig er det god skikk å vende ryggen til ved tasting av totalbeløp slik at kunden ikke skal føle seg presset til å gi tips. 

Anonymkode: 7d170...c67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipser i utgangspunktet ikke. Men om jeg skal betale 169kr for noe, så trykker jeg jo inn 170kr. Men det er kanskje mer en OCD greie fra min side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...