Gå til innhold

Bruker man ikke duk mer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Spisestuebordet mitt er 100år gammelt og dritfint, men med preg av alderen, så jeg har en enkel hardangersømløper på for å skjule de værste kaserollemerkene. Den ene mellomleggsplaten er i, og det og div hakk plager meg ikke. Ellers moderne preg på boligen. 

Anonymkode: d2199...ffc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger virkelig møblene våre klær?

Anonymkode: 33fc1...f6c

Skrevet

Jeg har aldri brukt noe form for duk og jeg eier heller ingen duker. Er 48 år 😊

• Liker 1
Skrevet

Kan folk bare klare å styre unna alle trendene, så kan de bruke akkurat hva de vil hvor de vil. Det er så enkelt.
Nystrøket duk gir et løft til et pent dekket bord, men den kan like gjerne være krøllete utstrukket. Eller uten duk,
men med f.eks. granbar og annet "rart" man finner...et gammelt, nostalgisk bomullsblondegardin bare for å ha
et dekorativt overkast som lager litt liv på bordet. Alt er mulig for den som vil.  :) 

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Trenger virkelig møblene våre klær?

Anonymkode: 33fc1...f6c

Duker beskytter treet, så de har en funksjon. De skjuler også eventuelle stygge merker.

Anonymkode: 97722...b7c

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en løper på stuebodet (gammelt bord som trenger noe på seg), og duk på spisebordet. Er under 30. 

Anonymkode: b8977...d51

• Liker 1
Skrevet

Bruker duk om bordet skal trekkes ut for å skjule uttrekksplatene som ikke er fine, men til vanlig bruker jeg det ikke. Synes duk svært sjeldent er pent og at det er finest om man velger et bord en synes er pent, og ikke skjuler det. Skjønner at småbarnsfamilier tar en voksduk på bordet til hverdags da det lett blir mye gris, men ville aldri gjort det til et besøk om bordet var pent og uten uttrekksplater

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg bruker aldri duk, heller ikke brikker eller løpere. Kan ikke fordra det.

Spisebrikker bruker jeg når jeg dekker på til maten, og tar de vekk etter at måltidet er over.

PS!
Jeg er i femtiårene. Husker ikke sist jeg brukte duk til noe. Det må være på julaften for noen år siden, når vi hadde gjester til julemiddagen. Da en sånn juleduk.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Duker blir nok trendy igjen, alle trender kommer og går. Da blir det duk både her og der, viktigste er at det er trendy. 

Anonymkode: 18ea6...eb4

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Duk er ut. Bruker bare brikker og løpere. Bare duk til pyntet julebord. 

Anonymkode: 30f8f...831

For de som bryr seg om sånt: løper er ut. Heldekkende linduk på spisebordet når man dekker til selskap er in.

Mener ikkeat man nødvendigvis skal bry seg,  men når man først påpeker at noe er in/ut er det greit å henge med...

Anonymkode: b038e...1e7

• Liker 3
Skrevet

Før brukte man duk for å beskytte bordet. Det skulle vare, og gjerne til neste generasjon... Nå skifter vi bordet og resten av stua og kjøkkenet når vi er lei. Bruk og kastsamfunn. Men opprinnelig hadde jo duk en funksjon :)

• Liker 4
Skrevet

Har ikke en eneste duk framme i hele huset, ikke brukt på 5-6 år.  Passer ikke inn i stilen.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, exictence skrev:

Leste her en som sa at man ikke bruker duk på bordet mer. Bare eldre, visst. Er det tilfelle? Er det mange som ikke bruker duk mer, selv i pene selskaper?

Det virker som at flere og flere har sluttet med å bruke duker og andre tekstiler som gulvtepper, matter og gardiner i hjemmene sine. Dette medfører at det blir mye mer støy som plager naboer som bor tett ved (i leilligheter). Tekstiler i et husvære er noe støydempende, i tillegg til at gardiner beskytter noe mot trekk, kulde, sol, innsyn m.m.

Det er synd at det er slik at folk stort sett bruker mindre tekstiler enn før. Noen gjør det sikkert grunnet  støvallergi, men de fleste gjør det nok fordi det er "mote" eller fordi de ønsker å ha det lettvindt slik at de får mindre arbeid med vasking og støvsuging av tekstiler.

Anonymkode: a5731...25d

• Liker 5
Skrevet

En duk både beskytter og pynter et bord. Nå er det så mye bruk og kast at mange kanskje ikke bryr seg om å beskytte bordene sine?

• Liker 3
Skrevet

Jeg er nesten 60 år, og duk har jeg ikke brukt de ti siste årene i alle fall :)  Jeg synes det kan være fint med duk på spisebordene i selskapsmiddager el.l., men duk på salongbordet synes jeg ser helt utdatert ut uansett stil.

Anonymkode: b3842...a73

• Liker 1
Skrevet

Eldre nabo bodde over meg tidligere. Hun hadde matter og andre tekstiler som gardiner, gulvtepper, duker. Jeg hørte omtrent ikke en lyd fra henne.

Nå bor det et yngre menneske i samme leillighet, og han har ikke matter eller andre tekstiler som gardiner, gulvtepper, duker. Omtrent alt han foretar seg som lager lyd, blir forsterket på sin vei gjennom bygningsmassen, og det har blitt et rent helvete å bo her.

• Liker 6
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det virker som at flere og flere har sluttet med å bruke duker og andre tekstiler som gulvtepper, matter og gardiner i hjemmene sine. Dette medfører at det blir mye mer støy som plager naboer som bor tett ved (i leilligheter). Tekstiler i et husvære er noe støydempende, i tillegg til at gardiner beskytter noe mot trekk, kulde, sol, innsyn m.m.

Det er synd at det er slik at folk stort sett bruker mindre tekstiler enn før. Noen gjør det sikkert grunnet  støvallergi, men de fleste gjør det nok fordi det er "mote" eller fordi de ønsker å ha det lettvindt slik at de får mindre arbeid med vasking og støvsuging av tekstiler.

Gardiner er på vei inn igjen 👍

• Liker 1
Skrevet

Nå fikk jeg lyst til å slenge en duk over kjøkkenbordet. Det har aldri vært beduket før :lillesky:

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eldre nabo bodde over meg tidligere. Hun hadde matter og andre tekstiler som gardiner, gulvtepper, duker. Jeg hørte omtrent ikke en lyd fra henne.

Nå bor det et yngre menneske i samme leillighet, og han har ikke matter eller andre tekstiler som gardiner, gulvtepper, duker. Omtrent alt han foretar seg som lager lyd, blir forsterket på sin vei gjennom bygningsmassen, og det har blitt et rent helvete å bo her.

Syns det ser merkelig og rart ut å ikke ha verken gardiner eller gulvtepper i ei stue.  Blir så nakent og ikke fint. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg er 40 og har brukt duker på bordene siden jeg flyttet hjemmefra. Syns det er fint å kunne endre stil og farge med en duk, syns også det løfter et pent dekket bord når det er duk på. 

Anonymkode: d8f90...d99

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...