Gå til innhold

Spørsmål om lavkarbo og ketose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min går i ketose på under 20 gr karbo om dagen. Da raser også kiloene av ham.

Og det kan bli uholdbart i heimen, både urin og ånde stinker ;)  Men det er hans måte å gå ned i vekt på og funker brillefint. 

 

Anonymkode: d4d20...7c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finn gjerne en artikkel som bekrefter det du sier, om du er slikt et fysiologisk unikum.

 

Sitat

Moderat lavkarbo diett

Du kan tillate deg opptil 100–130 gram daglig. Du gjør fortsatt klokt i å la mesteparten av karbohydratene komme fra grønnsaker og frukt, og kanskje hele korn.

 

https://iform.nu/sunn-mat/lavkarbo-diett-sa-mange-karbohydrater-anbefales

Jeg synes at det er viktig å spise rikelig med grønnsaker/frukt - og disse inneholder en god del karbohydrater.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tydelig at du har litt punkt-kunnskap, men mangler forståelsen av sammenhengene mellom disse punktene. Det er riktig at kroppen bruker den energien som er lettest tilgjengelig, eventuelt fikser opp i det som må fikses opp i først. Altså at den tar sukker fra blodet for å få ned det høye blodsukkeret etter at du har spist karbohydrater, ikke bare fordi det er lett tilgjengelig men også fordi høyt blodsukker er giftig for kroppen og overskuddssukkeret må ut av blodet fort som fy.

Men spiser du konstant mye karbohydrater, så må kroppen produsere mye insulin og insulin er et fettlagringshormon. Insulin sender kroppen signal om å lagre sukkeret som fett og ikke bruke fettlagrene. Karbohydrater vil altså sende signal om å låse fettet inne fettcellene dine. Hvis du derimot spiser lite karbohydrater så vil du sette kroppen i fettforbrenningsmodus, som er det man ønsker når man skal ned i vekt. Du kan kjøre en bil med håndbrekket på, men det er mye bedre å ta av håndbrekket før man kjører, eller hva?

 

TS: Jeg ser at du sier at du ikke klarer å senke karbohydratinntaket mer. Hvis du ønsker å leve slik, så må du gjerne det. 100 gram kan funke som et vedlikeholdskosthold. Men hvis du ikke går ned i vekt, så vil jeg i alle fall ikke høre deg fortelle at "lavkarbo funker ikke", som jeg har hørt så mange som har gjdet halvveis eller ikke gjør egentlig gjort det i det hele tatt si. Du kan få gode helseeffekter av et såpass liberalt lavkarbokosthold, men du vil sannsynligvis ikke få supre resultater.

Anonymkode: 360cf...2d9

Insulin er IKKE et fettlagringshormon 🙄 Kroppen produserer konstant insulin fordi insuslin sørger for at energi (sukker) slipper inn i cellene. Null insulin = null energi i cellene = ketoacidose = død. Insulin et et livsviktig metabolsk hormon. 

Og 0,5 kg i uken er jo helt perfekt, TS! Bedre med en jevn vektnedgang enn jojo-vekt som mange som prøver å leve på streng lavkarbo har. Men enig i dem som ber deg kutte på nutrilettbarene... Ikke fordi de inneholder så mye karbohydrater, men fordi det finnes mye bedre og ordentlig mat som holder deg mett lenger. Regn ut hvor mye knekkebrød, grovbrød, yoghurt, müsli, frukt og grønt en slik bar tilsvarer. Og for all del, de barene smaker kjempegodt! Men de egner seg mer til belønning enn som faste måltider 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, matrobot skrev:

 

 

https://iform.nu/sunn-mat/lavkarbo-diett-sa-mange-karbohydrater-anbefales

Jeg synes at det er viktig å spise rikelig med grønnsaker/frukt - og disse inneholder en god del karbohydrater.

Og du er i ketose på en "moderat lavkarbo diett"?

Jada.

Anonymkode: e9e4d...7ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketose er en krisetilstand for kroppen, ikke noe å trakte etter.

Anonymkode: 8b78b...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ketose er en krisetilstand for kroppen, ikke noe å trakte etter.

Anonymkode: 8b78b...95f

En helt naturlig tilstand, mener du vel.

Anonymkode: e9e4d...7ec

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Mye motstridende meninger her, men det må man kanskje forvente i et forum :) Jeg vet også at det sitter mange mennesker her med mye riktig kunnskap, og derfor er det veldig greit å rådføre seg her. Men.. det er vel fint mulig å gå ned i vekt selv om man spiser litt karbohydrater? Er det ikke til syvende og sist kalorier inn/kalorier ut som teller? Eller er dette feil? Stemmer liksom ikke helt overens med lavkarbo/ketose, da kaloriene gjerne er høyere. Men.. nå jobber jeg for å holde meg på ca 100 gram karbohydrater om dagen. Greier det fint. Men er det helt bortkastet så lenge jeg ikke er i nærheten av ketose? Er det litt sånn "all or nothing"? Spiser jeg 100 gram karbyhydrater kan jeg like godt spise 300 gram, så lenge jeg spiser lite kalorier? Eller er 100 gram mye bedre enn 300 gram? Og hvorfor det, når jeg ikke er i ketose likevel?

Anonymkode: 6c876...022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. Mye motstridende meninger her, men det må man kanskje forvente i et forum :) Jeg vet også at det sitter mange mennesker her med mye riktig kunnskap, og derfor er det veldig greit å rådføre seg her. Men.. det er vel fint mulig å gå ned i vekt selv om man spiser litt karbohydrater? Er det ikke til syvende og sist kalorier inn/kalorier ut som teller? Eller er dette feil? Stemmer liksom ikke helt overens med lavkarbo/ketose, da kaloriene gjerne er høyere. Men.. nå jobber jeg for å holde meg på ca 100 gram karbohydrater om dagen. Greier det fint. Men er det helt bortkastet så lenge jeg ikke er i nærheten av ketose? Er det litt sånn "all or nothing"? Spiser jeg 100 gram karbyhydrater kan jeg like godt spise 300 gram, så lenge jeg spiser lite kalorier? Eller er 100 gram mye bedre enn 300 gram? Og hvorfor det, når jeg ikke er i ketose likevel?

Anonymkode: 6c876...022

100g er bedre enn 300g fordi mengden insulin som skilles ut av bukspyttkjertelen din er direkte avhengig av mengden karbohydrater du spiser (--> blodglukose). Lavere insulinutskillelse generelt gjør at fettet "slipper" lettere, så selv om ketose er idealet (utfra spørsmålsstillingen din), så vil du trolig allikevel ha god effekt av moderat inntak av karbohydrat (særlig med treningsmengden din). Det er en del nyanser her, og til syvende og sist handler det om kalorier, men mange opplever raskere vektnedgang med lavkarbo, og det er ikke uten grunn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

det er vel fint mulig å gå ned i vekt selv om man spiser litt karbohydrater? Er det ikke til syvende og sist kalorier inn/kalorier ut som teller? Eller er dette feil?
Anonymkode: 6c876...022

Kalorier ut-inn er det som teller for vektnedgang; hvordan du får kaloriene inn til å bli færre enn kaloriene ut, er opp til deg. 

Sitat

Stemmer liksom ikke helt overens med lavkarbo/ketose, da kaloriene gjerne er høyere.

Hva mener du med dette? Sier du at du kan spise flere kalorier og gå ned like fort/spise like mange kalorier og gå ned fortere, så lenge du er i ketose? Er ikke dette i strid med hva du sa nettopp?

Sitat

Men.. nå jobber jeg for å holde meg på ca 100 gram karbohydrater om dagen. Greier det fint. Men er det helt bortkastet så lenge jeg ikke er i nærheten av ketose? Er det litt sånn "all or nothing"? Spiser jeg 100 gram karbyhydrater kan jeg like godt spise 300 gram, så lenge jeg spiser lite kalorier? Eller er 100 gram mye bedre enn 300 gram? Og hvorfor det, når jeg ikke er i ketose likevel?

Det er bortkastet hvis det gjør det vanskeligere for deg å ta inn færre kalorier enn du bruker. Hvis det gjør det lettere for deg, er det smart. 300 gram karbohydrat er 1200 kalorier, og skal du ned i vekt og må ned i, la oss si, 1600 kalorier, får du ikke nok protein og fett.

Anonymkode: 97fc7...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Mye motstridende meninger her, men det må man kanskje forvente i et forum :) Jeg vet også at det sitter mange mennesker her med mye riktig kunnskap, og derfor er det veldig greit å rådføre seg her. Men.. det er vel fint mulig å gå ned i vekt selv om man spiser litt karbohydrater? Er det ikke til syvende og sist kalorier inn/kalorier ut som teller? Eller er dette feil? Stemmer liksom ikke helt overens med lavkarbo/ketose, da kaloriene gjerne er høyere. Men.. nå jobber jeg for å holde meg på ca 100 gram karbohydrater om dagen. Greier det fint. Men er det helt bortkastet så lenge jeg ikke er i nærheten av ketose? Er det litt sånn "all or nothing"? Spiser jeg 100 gram karbyhydrater kan jeg like godt spise 300 gram, så lenge jeg spiser lite kalorier? Eller er 100 gram mye bedre enn 300 gram? Og hvorfor det, når jeg ikke er i ketose likevel?

Anonymkode: 6c876...022

100 - 150 gram karbohydrater er HELT INNAFOR per dag, uavhengig av hva folk sier. Med mindre du har sykdommer (f.eks PCOS) eller lavt stoffskifte, kan du fint spise normale mengder karbohydrater (men styr unna de raske karbohydratene som hvitt brød, og sukker). 

Jeg har gått ned 8 kg på 3 mnd og spiser alt fra 100 til 200 gram karbohydrater per dag. Jeg ligger i kaloriunderskudd og trener 3 - 4 ganger i uka, hovedsaklig styrke.

Anonymkode: 3cf5c...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbohydratkilder som er veldig bra for deg er: Havregryn, Quinoa, bær og frukt, ris, poteter, grove kornprodukter etc :) 

Anonymkode: 3cf5c...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Karbohydratkilder som er veldig bra for deg er: Havregryn, Quinoa, bær og frukt, ris, poteter, grove kornprodukter etc :) 

Anonymkode: 3cf5c...bb3

Blir ikke folk veldig dumme og forvirret av slike råd, eller er det fordi folk allerede ER veldig dumme og forvirret, at dette er den eneste typen informasjon de kan ta inn? Ikke rettet spesifikt mot deg, men omtrent alle diskusjoner om kost og helse er jo på det planet.

Anonymkode: 97fc7...3f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2019 den 13.06, Ullakrula skrev:

Insulin er IKKE et fettlagringshormon 🙄 Kroppen produserer konstant insulin fordi insuslin sørger for at energi (sukker) slipper inn i cellene. Null insulin = null energi i cellene = ketoacidose = død. Insulin et et livsviktig metabolsk hormon. 

 

Insulin er ikke et fettlagringshormon? Store medisinske leksikon, NHI og alle andre sider basert på vitenskap er uenige med deg. 

 

"Samtidig skjer det viktige endringer i omdannelsen av protein og fett som bidrar til lagring av fett som triglyserider"

"Insulin har en sentral rolle i omsetningen av fett i kroppen. Det stimulerer til dannelse og lagring av fett som er en viktig energireserve."

"Insulin har flere effekter som resulterer i lagring av fett i fettvevet. For det første så øker insulin bruken av glukose i de fleste av kroppens vev, noe som automatisk fører til mindre bruk av fett."

 

Jeg sier ikke at insulin ikke er et livsviktig hormon. Uten det dør du, så det er absolutt livsviktig. Men det er også vårt kraftigste fettlagringshormon. 

 

Anonymkode: 360cf...2d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.2.2019 den 12.52, AnonymBruker skrev:

Mannen min går i ketose på under 20 gr karbo om dagen. Da raser også kiloene av ham.

Og det kan bli uholdbart i heimen, både urin og ånde stinker ;)  Men det er hans måte å gå ned i vekt på og funker brillefint. 

 

Anonymkode: d4d20...7c3

Han har akkurat begynt på lavkarbo, regner jeg med. Det du lukter er ketoner utskilt i ånde og urin. Dette er bare midlertidig frem til kroppen lærer seg å bruke ketoner effektivt. Det tar ca en måned å bruke ketoner like effektivt som kroppen før brukte sukker. Og ca ett år før fettforbrenningen er på topp. Jeg har vært i ketose mesteparten av de siste 10 årene og har ikke hatt ketoseånde etter den første måneden på lavkarbo.

Anonymkode: 360cf...2d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Insulin er ikke et fettlagringshormon? Store medisinske leksikon, NHI og alle andre sider basert på vitenskap er uenige med deg. 

 

"Samtidig skjer det viktige endringer i omdannelsen av protein og fett som bidrar til lagring av fett som triglyserider"

"Insulin har en sentral rolle i omsetningen av fett i kroppen. Det stimulerer til dannelse og lagring av fett som er en viktig energireserve."

"Insulin har flere effekter som resulterer i lagring av fett i fettvevet. For det første så øker insulin bruken av glukose i de fleste av kroppens vev, noe som automatisk fører til mindre bruk av fett."

 

Jeg sier ikke at insulin ikke er et livsviktig hormon. Uten det dør du, så det er absolutt livsviktig. Men det er også vårt kraftigste fettlagringshormon. 

 

Anonymkode: 360cf...2d9

Jeg er enig med deg i det du siterer her, og formulerte meg litt feil. Mente at insulin ikke kun har som egenskap å lagre fett, slik mange ser ut til å mene. Som type 1 diabetiker er jeg rimelig lei av folk som prøver å gi meg råd om hvordan jeg kan unngå å sette insulin eller sette minst mulig insulin. Insulin er fantastiske saker! Og mengden insulin man skiller ut/bruker har lite å si for hvor mye fett man lagrer, det er det energiinntaket som avgjør. For det har seg nemlig slik at om jeg setter 4 enheter insulin til en halv sjokoladeplate,  og kroppen din produserer 2 enheter insulin til en hel sjokoladeplate, så vil ikke min kropp lagre mer fett enn din siden jeg trenger mer insulin til mindre karbohydrater. Det er din kropp som vil lagre mest fordi du spiste mest sjokolade. Håper jeg formulerte meg bedre nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2019 den 12.28, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg har gått ned i vekt ved hjelp av kaloritelling en stund nå, og det fungerer for så vidt greit. Går ned ca 0,5 kg i uken. Men jeg tenkte at kanskje det vil være mer effektivt om jeg kutter mer karbohydrater. Men si at jeg spiser rundt 100 gram karbohydrater om dagen, ca. Er det fortsatt gunstig for vektnedgangen i forhold til om jeg spiser 200 gram? Eller har det ingen betydning så lenge jeg ikke kommer i ketose likevel?

Anonymkode: 6c876...022

Ville kuttet ut Nutrilett bar hvis jeg var deg! Nutrilett er ikke lavkarbo,  men lavkalori, og bør derfor ikke kombineres.  I stedet for bar,  kan du heller spise en skive Norvegia og feks en skive skinke.  Begge deler er lavkarbo.  Når jeg er i ketose,  holder jeg meg under 30 kh pr dag. Jeg er ikke sulten da.  "Vitsen" med ketose,  er jo at da forbrenner kroppen eget fett,  og man kjenner derfor ikke sult så lenge man har overskudd av fett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Ullakrula skrev:

Jeg er enig med deg i det du siterer her, og formulerte meg litt feil. Mente at insulin ikke kun har som egenskap å lagre fett, slik mange ser ut til å mene. Som type 1 diabetiker er jeg rimelig lei av folk som prøver å gi meg råd om hvordan jeg kan unngå å sette insulin eller sette minst mulig insulin. Insulin er fantastiske saker! Og mengden insulin man skiller ut/bruker har lite å si for hvor mye fett man lagrer, det er det energiinntaket som avgjør. For det har seg nemlig slik at om jeg setter 4 enheter insulin til en halv sjokoladeplate,  og kroppen din produserer 2 enheter insulin til en hel sjokoladeplate, så vil ikke min kropp lagre mer fett enn din siden jeg trenger mer insulin til mindre karbohydrater. Det er din kropp som vil lagre mest fordi du spiste mest sjokolade. Håper jeg formulerte meg bedre nå. 

 

Er du IKKE interessert i å sette så lite insulin som mulig?!? Har du ikke blitt forklart mulige senkomplikasjoner av dårlig regulert diabetes? Amputasjon, dårlige syn eller blindhet, nerveskader, nyreskader, økt risiko for slag og hjertesykdom... Jo mer karbohydrater du spiser, jo vanskeligere er det å regulere blodsukkeret, og jo større risiko for disse senskadene... Jo mindre karbohydrater du spiser, jo mindre insulin trenger du å tilføre. 

 

Men mengden insulin man utskiller eller bruker har absolutt MYE å si for hvor mye fett man lagrer! 1 sjokoladeplate hos en person trenger ikke å bety mer insulin enn en halv hos en annen person. Har man begynnende diabetes 2 (som de fleste overvektige har), så fungerer insulinet tregere enn hos friske mennesker.  Kroppen produserer insulinet den tror den trenger og så ser den at hm.... fortsatt høyt blodsukker... "produser mer insulin". Fortsatt høyt blodsukker? "Produser mer insulin". Så virker endelig alt dette insulinet... Og ooops, lavt blodsukker og høy fettlagring. Som også vil si at kroppen ikke har nok energi til sine prosesser. Så da sier kroppen: "Mer mat, takk!" og øker sulten slik at du spiser mer. Synkende blodsukker gjør også at kroppen skriker etter mer mat.

Jeg har målt c-peptid og det viste at insulinet er veldig tregt hos meg... Jeg spiste faktisk lavkarbo da jeg tok testen og den viste fortsatt ca dobbelt så høy insulinproduksjon som hos en frisk, gjennomsnittlig Nordmann som spiser mye mer karbohydrater enn jeg gjorde... Og når insulinet endelig fungerer, så blir blodsukkeret for lavt, og det sender for mye av energien til lagring. Og dette forklarer hvorfor jeg har veldig vanskelig for å gå ned i vekt uten å redusere kraftig på karbohdratene. Se denne videoen som forklarer dette bra

 

 

Anonymkode: 360cf...2d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du IKKE interessert i å sette så lite insulin som mulig?!? Har du ikke blitt forklart mulige senkomplikasjoner av dårlig regulert diabetes? Amputasjon, dårlige syn eller blindhet, nerveskader, nyreskader, økt risiko for slag og hjertesykdom... Jo mer karbohydrater du spiser, jo vanskeligere er det å regulere blodsukkeret, og jo større risiko for disse senskadene... Jo mindre karbohydrater du spiser, jo mindre insulin trenger du å tilføre. 

 

Men mengden insulin man utskiller eller bruker har absolutt MYE å si for hvor mye fett man lagrer! 1 sjokoladeplate hos en person trenger ikke å bety mer insulin enn en halv hos en annen person. Har man begynnende diabetes 2 (som de fleste overvektige har), så fungerer insulinet tregere enn hos friske mennesker.  Kroppen produserer insulinet den tror den trenger og så ser den at hm.... fortsatt høyt blodsukker... "produser mer insulin". Fortsatt høyt blodsukker? "Produser mer insulin". Så virker endelig alt dette insulinet... Og ooops, lavt blodsukker og høy fettlagring. Som også vil si at kroppen ikke har nok energi til sine prosesser. Så da sier kroppen: "Mer mat, takk!" og øker sulten slik at du spiser mer. Synkende blodsukker gjør også at kroppen skriker etter mer mat.

Jeg har målt c-peptid og det viste at insulinet er veldig tregt hos meg... Jeg spiste faktisk lavkarbo da jeg tok testen og den viste fortsatt ca dobbelt så høy insulinproduksjon som hos en frisk, gjennomsnittlig Nordmann som spiser mye mer karbohydrater enn jeg gjorde... Og når insulinet endelig fungerer, så blir blodsukkeret for lavt, og det sender for mye av energien til lagring. Og dette forklarer hvorfor jeg har veldig vanskelig for å gå ned i vekt uten å redusere kraftig på karbohdratene. Se denne videoen som forklarer dette bra

 

 

Anonymkode: 360cf...2d9

OMG akkurat dette jeg mente. Jeg setter verken så mye eller så lite insulin som mulig. Jeg setter så mye insulin som jeg trenger til det jeg skal spise, og noen ganger vil jeg bomme og sette for mye eller for lite. Ikke fordi jeg er dårlig på min egen sykdom, men fordi det er mange variabler i en hverdag som avgjør hvor mye insulin man trenger ila av dag; som stress, fysiske anstrengelser, søvn, hormoner(i puberteten eller graviditet er dette er problem for mange), osv. Jeg er IKKE INSULINRESISTENT. Jeg har IKKE NOEN INSULINPRODUKSJON OVERHODET. Derfor setter jeg også langtidsvirkende insulin to ganger om dagen for at metabolismen skal fungere som den skal og jeg ikke bli syreforgiftet. Alle har ulikt insulinbehov til ulike mengder karbohydrater. Men en som stoler mer på YouTube-videoer enn ekte helseinformatikk er dette umulig å forklare uansett. Takk for at du er en person som er med på å opprettholde stigmaet mot barn, unge og voksne med type 1 diabetes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2019 den 11.52, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg har noen spørsmål i forbindelse med lavkarbo og ketose.

Jeg inntar mellom 80-100 gram karbohydrater om dagen. Synes det er vanskelig å få til noe mindre, da jeg erstatter frokost og lunsj med Nutrilettbarer, og får litt karbohydrater derfra. Jeg trener også spinning 4 ganger i uken, og opplever å ha mye mer å gi på trening om jeg inntar såpass med karbohydrater.

Men: Hvor lavt må man ligge på karbohydrater for å være i ketose? Noen steder på nettet står det max 30 gram, andre steder står det at rundt 100 gram er OK.

Er det slik at man kan være i ketose med høyere inntak av karbohydrater når man trener i tillegg? Brenner vel opp en del av disse karbohydratene i løpet av treningen?

Og hvis man ikke er i ketose med 100 gram karbyhydrater om dagen, så er man vel fortsatt på såkallet "lavkarbokosthold", men hva er vitsen med det om man aldri kommer i ketose? Er det slik at umiddelbart etter at karbohydratlagrene er tomme, så går man over til fettforbrening? Og er man da i ketose en liten stund, før man spiser karbohydrater igjen?

Så.. lørdag og søndag spiser jeg litt mer normalt, men fortsatt med kaloriunderskudd. Men inntar da fort 150 gram karbohydrater om dagen. Skjønner da at jeg går ut av en eventuell ketose. Hvor ødeleggende er dette egentlig for vektnedgangen? Hvor mange dager på lavkarbo trenger jeg for å være tilbake i ketose?

Mange spørsmål det her, men jeg har prøvd å google og synes ikke jeg finner gode svar på disse tingene.

Anonymkode: 6c876...022

Du er neppe i ketose med 80-100 gram karbo om dagen. Jeg er i ketose og ligger på maks 15-20 gram om dagen. Jeg kan øke dette noe etter å ha ligger i ketose stabilt en tid, men neppe over 25-30 gram.

Jeg vil ikke anbefale et kosthold hvor du går ut og inn av ketose flere ganger i løpet av uka, da overgangen til fettforbrenning ofte er litt slitsom. Ketose forutsetter dessuten at man spiser en høy andel fett, og det er neppe å anbefale sammen med høykarbo.

Hvorfor ketose fungerer som slankemetode skal jeg ikke uttale meg om, men for meg fungerer det fordi sultfølelsen blir borte, og følgelig spiser jeg mindre uten at det er noe jeg aktivt må jobbe for.

Selv om jeg trives med ketose tror jeg det er mange fordeler med mer moderat lavkarbo også, blant annet mer stabilt blodsukker og følgelig mindre sult.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...