Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 timer siden, Kokosjannel skrev:

Jeg kjenner godt til barnekonvensjonen, og formålet med denne er at alle barn skal han en trygg og god oppvekst. Formålet er ikke å sitte analysere hver eneste detalj i den, kritisere og snakke dritt om foreldrene - alt det som blir skrevet her får barnene tilgang til når de er gamle nok til å ha tilgang til Internett. Det tror jeg er mye mer skadelig for barnene enn at foreldrene legger ut noen glimt fra hverdagen som jo kun er et uttrykk for kjærlighet og stolthet og som barnene kan minnes med glede når de blir eldre. Jeg kan ikke minnes en eneste stygg/dum ting de har lagt ut av barnene som kan skade dem i fremtiden, og jeg følger CBE i alle kanaler. Hvis man skulle ta alt som står i barnekonvensjonen helt bokstavelig så hadde 110 % av dagens foreldre brutt den. Jeg har ikke selv barn, men jeg fikk 50 kr for å luke bedet da jeg var 10 år. Så har jo mine foreldre utsatt meg for barnearbeid, det står nemlig i barnekonvensjonen at man ikke en gang har lov å ha en enkel betalt jobb hvis man er inde 13 år😱 Det gikk bra med meg for det om ;) 

Ingen av de tingene du nevner er brudd på privatlivets fred, det er noe alle gjør og ikke noe særlig for CBEs barn. Hvis det CBE gjør er straffbart så får retts-Norge travelt i fremtiden da det finnes veldig, veldig mange foreldre som gjør akkurat det samme eller enda mer. Det man kan straffes iht paragraf 267 er hvis man krenker privatlivets fred, f eks legger ut bilde av dagboken til barnet, legger ut bilder av barnet som gråter og er lei, røper barnets hemmeligheter, generelt poster om barn i sårbare situasjoner og ting som ikke er OK. Alt det du nevner er ikke krenkelse av privatlivets fred. Dessuten er mesteparten av det du nevner fra stories som forsvinner og ikke kan søkes opp i fremtiden. 

Det er ingen tvil om at CBEs barn har det bra og har to gode foreldre som elsker dem og gir dem en fantastisk oppvekst. Synd det sitter noen pertentlige momshamers her og kritiserer ALT hun gjør og tror de har fasit på hva som er barnas beste. Synd dere ikke heller bruker krutt på å hjelpe barn som reelt har problemer og dårlig oppvekst.

Det dere gjør her inne skader barnene 1000 ganger mer.

Skam dere. 

Spot on! 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, Lin10 skrev:

Spot on! 

Hvordan vet man at en oppvekst dokumentert på some er fantastisk? 
Å luke bed i sin egen hage kan faktisk ikke kalles jobb, det er å hjelpe til @Kokosjannel. Om foreldrene din valgte å gi deg 50kr for det så er ikke det klassifisert som arbeid. Om du kan litt om arbeid for barn så kan faktisk barn under 13 år arbeide, med feks potethøsting, bærplukking og stell av dyr. Synes det er respektløst av deg å kalle kuling av bed for barnearbeid, med tanke på de stakkars barna som faktisk har tunge fysiske arbeidsoppgaver daglig. Dessuten er også lukking i eget bed noe helt annet enn at livet ditt blir dokumentert på some, daglig. Kommentaren din er skive bom, som cbe og Lke ville kalt det og samtidig skrevet at « dette kan du tydeligvis ingenting om».

• Liker 39
Gjest Finlay
Skrevet
16 minutter siden, Lin10 skrev:

Det er ingen tvil om at CBEs barn har det bra og har to gode foreldre som elsker dem og gir dem en fantastisk oppvekst.

Hvordan kan du konkludere med at totalt fremmede barn, kun sett på internett

1. Har det bra.

2.Har gode foreldre.

3.Har en fantastisk oppvekst.

Med mindre du kjenner familien privat, har du da ikke noe som helst grunnlag for å fastslå dette. Dette er fremmede mennesker, og vi vet ingenting om hverken familiedynamikk eller oppvekstvilkår.

Skrevet
11 timer siden, Halle-Palle skrev:

Går ikke eldste på skole? De hadde jo nettopp en fredag fri for å reise til fjells også, rett etter vinterferie. Kan det være at de har solgt seg inn for en uke, og siden de ble syke i vinterferien må hele familien stille nå, selv om det betyr å ta barnet unødvendig ut av skolen? For at mamma skal kunne le hele veien til banken...

Jeg stusset også litt på dette. De har akkurat hatt vinterferie, så ble eldste tatt ut av skolen fredag. Og nå tas hun ut av skolen igjen, allerede fra tirsdag av? Hvor lenge da? Hele uken? Det virker da litt.. spesielt?

• Liker 27
Skrevet
1 time siden, Finlay skrev:

Hvordan kan du konkludere med at totalt fremmede barn, kun sett på internett

1. Har det bra.

2.Har gode foreldre.

3.Har en fantastisk oppvekst.

Med mindre du kjenner familien privat, har du da ikke noe som helst grunnlag for å fastslå dette. Dette er fremmede mennesker, og vi vet ingenting om hverken familiedynamikk eller oppvekstvilkår.

Hvordan kan dere så påstå at privatlivets fred er krenket? ;) 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Generelt angående eksponering av barn:

Det er ikke at sånn at den representasjonen bloggere gjør av sine barn på nett må være "sann" eller dekkende for at representasjonen skal utgjøre et brudd på barnet rett til privatliv, eller til å bygge opp og velge sin egen digitale identitet. Det som er avgjørende her er bruk av barns folkeregistrerte navn kombinert med et stort antall bilder som identifiserer dem, dvs identifiserende søkbart materiale som blir liggende åpent på nett for all framtid.

Om historien bloggere slik forteller om sine barn skulle vise seg å være svært forskjellig fra bildet et barn ønsker å presentere av seg selv, så gjør det jo ikke saken noe bedre - det er like gjerne tvert om. Poenget er det prinsipielt krenkende ved at noen andre enn en selv har klistret et viss historie til det folkeregistrerte navnet ens åpent på nett, uten at man selv i ettertid vil ha mulighet til å gjøre om på det valget.

Endret av Aricia
  • Liker 47
Skrevet
23 minutter siden, Kokosjannel skrev:

Virksomheten publiserer bilder, filmer og omtale av mindreårige på deres sosiale plattformer. 

• Liker 25
Gjest Finlay
Skrevet
19 minutter siden, Kokosjannel skrev:

Hvem er "dere"? Jeg har ikke påstått noe som helst, men kan stille deg et spørsmål tilbake.

Hvordan kan du fastslå at

"Det er ingen tvil om  barn har det bra og har to gode foreldre som elsker dem og gir dem en fantastisk oppvekst." ?

Du er ikke en gang i tvil om dette, så går ut fra at du kan begrunne hva du bygger resonnementet ditt på. 

Skrevet (endret)

Skolesystemet er kjempestrengt, så det å få fri for å dra på hyttetur, det er ikke mulig at stemmer. Da er det vel ugyldig fravær? 

Endret av Marioposa
  • Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, Marioposa skrev:

Skolesystemet er kjempestrengt, så det å få fri for å dra på hyttetur, det er ikke mulig at stemmer. Da er det ugyldig fravær ihvertfall. 

barnet går på privatskole. Det er kanskje andre regler der?

• Liker 10
Skrevet
54 minutter siden, Marioposa skrev:

Skolesystemet er kjempestrengt, så det å få fri for å dra på hyttetur, det er ikke mulig at stemmer. Da er det ugyldig fravær ihvertfall. 

Innvilget permisjon er ikke ugyldig fravær.

• Liker 5
Skrevet

Er nok andre fraværsregler, så kan man diskutere hvordan man bruker fravær for å dra til Geilo.. men nå er min og cbe sin oppfatning av oppdragelse så ulik som det går an tror jeg..

• Liker 12
Skrevet

Glemte å merke alt, cbe.no. Rett skal bære rett..

«jeans zara / belte michael kors / veske louis vuitton / sneakers zara (annonselenker) genser HER / jakke HER / (spons) klokke HER / negler HER / hår HER»

Glemte jeg noe?

• Liker 10
Skrevet

Jeg vil gjerne kommentere påstanden om at de fleste foreldre deler bilder av barna på sosiale medier.

Mitt inntrykk er at de fleste har blitt mer bevisste på hva de deler på sosiale medier. Jeg regner med at oppmerksomheten rundt temaet i media - og influenserne som har uttalt seg om problemstillingen - har påvirket mange. Jeg ser nesten ikke barn lenger i feeden min. Jeg har kontakter og venner fra ulike miljøer, og mange av disse delte bilder av barna mer eller mindre ukritisk for noen år siden. Noen sier at de ikke tenkte over konsekvensene da, og at de ser annerledes på saken nå. 

Det handler ikke bare om bilder av barna. Jeg har også et inntrykk av at mange har blitt mer bevisste på hva de deler om seg selv - også for barnas skyld. Hvis min mor hadde posert halvnaken på internett da jeg vokste opp, ville vi hatt et anstrengt forhold i dag. Og det gjør det ikke akkurat bedre at formålet er å tjene penger. Jeg har voksne barn, og jeg er veldig glad for at jeg ikke har utsatt dem for noe slikt. 

Dette er bare mine observasjoner, og jeg kan ikke dokumentere at trenden har snudd. Men jeg håper at det er slik! 

• Liker 28
Skrevet
2 timer siden, LilleSnupp skrev:

Innvilget permisjon er ikke ugyldig fravær.

Det vet jeg, men innvilget permisjon for å dra på hyttetur? Det hørtes rart ut 😳

• Liker 6
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet
4 minutter siden, Marioposa skrev:

Det vet jeg, men innvilget permisjon for å dra på hyttetur? Det hørtes rart ut 😳

Mulig at det innvilges siden det er til å gjøre et arbeid? Det er jo hovedoppgaven til denne bedriften, og også for mindreårige uten samtykkekompetanse. 

Skrevet

Om det er bestefars 70 årsdag på Granka eller familiens hotellopphold på Geilo er ikke særlig til forskjell. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...