Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX
Skrevet
31 minutter siden, Luvinesta skrev:

Hurra for kvinnedagen! Vi har kommet så langt at kvinner selv kan velge hva man vil gjøre med egen kropp, være fornøyd med slik man er og ikke trenge å dekke seg til! Men ser ut til at det er et stykke igjen før andre kvinner kan tolerere og respektere de valgene.

Edit: Nå er det jo forskjell på "det første man ser og det første man dømmer etter" og det å skrive "det man dømmer etter", tror de færreste mener at kropp og utseendet er det eneste man skal dømme en person utifra, men det er det førsteinntrykket man får av noen første gang man møter noen.

Du husker at CBE titulerer seg influencer? Da blir ikke hennes valg private, særlig ikke når det dreier seg om hennes yrkesutøvelse. De må ses i den konteksten at disse valgene påvirker de som leser bloggen og følger henne i SoMe. Hun når ut til et stort antall mennesker, og fokuserer på kropp. Når hun faktisk skriver at for henne så «spiller kropp en rolle» og det er det første «hun dømmer noen ut fra» så fordummer hun sitt eget kjønn. Hun setter kvinnekampen tilbake. 

Det handler ikke bare om dette utsagnet isolert sett, men om hva hun har valgt å fokusere på de årene hun har blogget. For norn uker siden skrev jeg at hun minnet meg om en husmor på 60-tallet hva gjelder hva hun fokuserer på. Hus og hjem, utseende, sminke, kropp. Og dette fortsatt som influencer, lest av kvinner. Og nå altså det jeg oppfatter som de endelige to strekene under svaret; kropp spiller en rolle og gir deg info som du kan dømme dem ut fra. Det er ikke en klønete formulering, det står 100% i korrelasjon med de verdiene hun har frontet gjennom mange år. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
29 minutter siden, Finlay skrev:

Erlend Loe🙏

"I det hele tatt var rosabloggingen forstyrrende, oppdaget Doppler. De som sto bak, skjønte han etter hvert, var ofte unge kvinner som helt hadde gått seg vill i objektenes verden. Hadde de vokst opp i fattige familier? Hadde de opplevd traumatiske brudd eller svik eller vold? Han skjønte det ikke. Men han forsto at de omga seg med objekter, skrev om dem, tok bilder av dem, mennene deres ar objekter, ungene deres var objekter, vennene var det og de var det selv, helt uten bekymring.

De likte å fremstille seg selv som slitne etter en lang dag med ett-åringen sin og en mengde sko, gensere og treningsutstyr, så nå måtte de roe seg litt ned og ha jentekveld med seg selv og spise blåbær og cottage cheese med eple, pære og vanilje. Nam! Så utrolig godt! Slik at de kunne våkne igjen neste morgen og ha krefter til å fotografere seg selv og barnet sitt med de nye klærne som nettopp kom med bud i døren, og dessuten trene slik at de igjen kunne avbildes og klikkes på, for de satt jo ikke og skrev alt dette for moro skyld, nei, det var en jobb som måtte gjøres, de hadde skapt sin egen arbeidsplass, det skulle de ha, hvor de ble applaudert frem av folk som om umulig hadde enda mer svekkede sjelsevner enn dem selv."

Spot on! Heia Erlend. Får sende som lydbok til CBE 😁

• Liker 32
Skrevet

Jo mindre man har å komme med jo viktigere er kroppen som verdi. Jeg kjenner ikke CBE personlig, og aner derfor ikke hva hun har å tilby av egenskaper og intellekt. Jeg kan kun basere meg på det hun selv legger ut på blogg, i sosiale medier og på tv. Mitt inntrykk er at hun oppfatter utseende og kropp som sin største verdi. Naturlig nok, siden hun lever av å utlevere utseendet sitt.

Det jeg lurer på er; hva skjer når hun ikke lenger er rynkefri og rumpa begynner å sagge? Hvilke verdier/egenskaper skal hun da fronte? Utseende og kropp er noe man er født med. Det kan til en viss grad modifiseres via sminke og trening, men det er faktisk ikke sånn at alle kan få rumpa til CBE ved å trene. Hun trener heller ikke tungt nok til at rumpa bare kan tilskrives trening. Selv på sitt tynneste, når hun bare løp flere mil hver dag for å trene cardio, hadde hun sprettrumpe. Rumpa hennes er gener, ikke trening. Min rumpe ser ikke sånn ut, og vil aldri se sånn ut selv med hardtrening og kirurgi, fordi jeg ikke er genetisk skapt på den måten. Det er en viktig nyansering. Jeg kjenner mange som er både sterke og gode løpere men som kroppsmessig ser ut som om de heller sitter i sofaen å gomler snacks om man skal sammenligne dem med CBE. De er skapt sånn, de vil aldri se ut som slanke topptrente mennesker uansett. Jeg vedder likevel på at mange av dem hadde knust CBE på trening. 

• Liker 30
Gjest Sausedyret
Skrevet

Nå er ikke det CBE sier direkte usant heller da tbf. Tviler på at de fleste som bruker Tinder swiper utifra at de kan se at personen har en skikkelig god personlighet. Er nok ingen hemmelighet at de som passer samfunnets normer får mer likes og matcher enn folk som skiller seg ut. Samtidig har jeg jobbet i mange serviceyrker hvor det stod i kontrakten hvordan jeg skulle se ut (Ikke kraftige, uvanlige farger på håret, ikke tatoveringer, ikke piercinger, enkel sminke, neglelakk skulle enten være heldekket eller ikke bruk i det hele tatt, nøytralte sorte klær), begrunnet på at vi måtte være appellerende til flertallet. På jobbintervju blir nok utseende fortsatt verdsatt høyt. Selvfølgelig er dette utrolig trist og forhåpentligvis greier folk å gi hverandre en ordentlig sjanse, men å benekte at vi ikke forhåndsdømmer personer utifra utseende er nok i værste fall å lyve for seg selv for å fremstå mer nobel enn man egentlig er. 

Nå, til CBE sin platform og det hun sender ut så er jeg helt enig i at hun fokuserer alene på utseende sitt. For min del skal folk få vise kroppen sin så mye de vil, omså om de passer inn i de sosiale normene eller ikke. Det som er spesielt med CBE er hvordan hun er så kontrollert på fremstillingen av seg selv. Det er tydelige strukturerte poseringer som ikke ser naturlig eller avslappet ut på noen som helst måte. En slik stressende kontroll sender ut kraftige signaler om at hun selv streber etter idealet når hun allerede passer rett inn i det samfunnet anser som attraktivt. For meg som har begynt å bli litt mer frisk mentalt (har slitt med spiseforstyrrelser i mange år) så synes jeg denne poseringen er så tydelig at i stedet for å bli påvirket så innser jeg bare hvor trist det er at vi konstant skal "passe inn" i KK sine bestemmelser om hva som er vakkert. Samtidig forstår jeg også at disse signalene CBE sender ut med denne kontrollen kan påvirke folk som er mer utsatt enn meg selv og de kan føle på at hvis ikke en gang hun som er det samfunnets normer anser som idealet ikke er fornøyd med seg selv, hvordan kan vi "vanlige" være det da? 

Gjest lillesnøfnugg
Skrevet
6 timer siden, Luvinesta skrev:

Men hva så? Hva så om hun har en sprettrumpe som "kommer og går"? Hva slags forskjell gjør det for deg om hun hun poserer slik at rumpa ser best ut på enkelte bilder?

Slik HD kritisereres for å gjøre mener du?

Skrevet

Det er godt mulig at CBE ønsker at folk også skal dømme henne etter utseende og kropp. For skulle man dømt henne etter litt mer dyptgående kvaliteter som høflighet, vennlighet, intellekt, osv., så hadde hun mest sannsynlig blitt sittende der som en Viggo Venneløs. 

Mennesker med et snev av fornuft i topplokket, vet at skal ta seg i hu for å skue hunden kun på hårene. Det gjør tydeligvis ikke CBE, men så har hun vel aldri vært den største påvirkeren hva fornuft angår. :vetikke:

• Liker 39
Skrevet (endret)
2 timer siden, Luvinesta skrev:

Hurra for kvinnedagen! Vi har kommet så langt at kvinner selv kan velge hva man vil gjøre med egen kropp, være fornøyd med slik man er og ikke trenge å dekke seg til! Men ser ut til at det er et stykke igjen før andre kvinner kan tolerere og respektere de valgene.

Edit: Nå er det jo forskjell på "det første man ser og det første man dømmer etter" og det å skrive "det man dømmer etter", tror de færreste mener at kropp og utseendet er det eneste man skal dømme en person utifra, men at det er førsteinntrykket. Enig i at det er uheldig og klønete formulert, men å spinne videre på at det er det eneste som betyr noe for henne er vel å dra det litt ut av sammenheng.

Så flott at du er enig i at formuleringen er klønete. Daglig leder i en virksomhet som kommuniserer med leserne, kundene sine via virksomhetens sosiale plattformer bør vel tenke litt takt og tone i sin kommunikasjon? Daglig leder legger ofte ut bilder av halvnaken kropp hvor fokuset ligger på ulike kroppsdeler, da tenker jeg på hva er det egentlig denne virksomheten vil formidle?

Endret av Agatha Spinatha
  • Liker 13
Gjest Bettys
Skrevet (endret)
2 timer siden, FotbaIlflua skrev:

Det jeg lurer på er; hva skjer når hun ikke lenger er rynkefri og rumpa begynner å sagge? Hvilke verdier/egenskaper skal hun da fronte? 

Ja det kan man spørre seg om. Men med alle møtene i Oslo og kreativ bruk av lys/skygge så kan hun nok holde på som hun gjør mange år til. 

Det jeg undrer meg over er at det hele tiden skal strebes opp mot et merkelig ideal. Før var det thigh gap og tynnest mulig, nå er det innhult mage men store former ellers. Er det mannens skiftende ideal eller hennes eget? Hun er jo en flott, pen, veltrent og slank dame. Hvorfor ikke være seg selv? Det er mer enn godt nok. 

Endret av Bettys
Skrevet
25 minutter siden, Agatha Spinatha skrev:

Godt eksempel på skjult reklame på dagens instastory, (hvit klara topp) ble plutselig reklame etter oppskriften; mange har spurt..  https://www.instagram.com/carolinebergeriksenno/?hl=nb  

Og ja, særlig at 'mange har spurt'.. En helt vanlig, basic hvit langermet T-skjorte lissm. :roll: 

• Liker 35
Skrevet
17 minutter siden, loffen skrev:

Og ja, særlig at 'mange har spurt'.. En helt vanlig, basic hvit langermet T-skjorte lissm. :roll: 

Ja, enig.

• Liker 7
Skrevet

Nå har jeg tenkt på saken.. Jeg «dømmer» eller gjør meg opp en slags mening om en person etter håndtrykk, og om øynene møter mine når vi hilser.. (Enkel sjel fra landet) Det andre er hva som kommer ut av munnen når man åpner den. Hjelper ikke å være pen (hva ER egentlig pen?) som en gudinne/gud om det som kommer ut framstår som uinteressant, dumt, mindre intelligent eller stygt. Og så, om folk er genuine - ekte. Også har jeg fortsatt til gode å se et smilende ansikt som ikke er pent. 🙂 Om rumpen... Vel, jeg tror igrunnen ikke jeg ser på den i det hele tatt...

• Liker 28
Skrevet

Hun ser helt ordinær og ganske kjedelig ut med stepford wives som idoler. Hårsveisene hun har hatt opp igjennom er jo hysteriske. 

• Liker 13
Skrevet
5 timer siden, Oransjesjel skrev:

Nå har jeg tenkt på saken.. Jeg «dømmer» eller gjør meg opp en slags mening om en person etter håndtrykk, og om øynene møter mine når vi hilser.. (Enkel sjel fra landet) Det andre er hva som kommer ut av munnen når man åpner den. Hjelper ikke å være pen (hva ER egentlig pen?) som en gudinne/gud om det som kommer ut framstår som uinteressant, dumt, mindre intelligent eller stygt. Og så, om folk er genuine - ekte. Også har jeg fortsatt til gode å se et smilende ansikt som ikke er pent. 🙂 Om rumpen... Vel, jeg tror igrunnen ikke jeg ser på den i det hele tatt...

Å påstå at selve kroppen danner grunnlaget  førsteinntrykket er så hårreisende grunt. For det første går folk, stort sett, med så mye klær at kroppen sjelden er i fokus, spesialist ikke rumpen. Eller er det slik at man må ta en piruett førstegangen man møter noen? Så rumpen kan bli søm fart?

• Liker 31
Skrevet
På 6.3.2020 den 14.25, loffen skrev:

Hun gjør meg kvalm! 

Hva faen

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, 123Frustrert skrev:

Å påstå at selve kroppen danner grunnlaget  førsteinntrykket er så hårreisende grunt. For det første går folk, stort sett, med så mye klær at kroppen sjelden er i fokus, spesialist ikke rumpen. Eller er det slik at man må ta en piruett førstegangen man møter noen? Så rumpen kan bli søm fart?

Enig. Jeg kjente overhodet ikke igjen dette de påstår. Og det er nok grunnen til at jeg engasjerte meg - de påstår at "sånn er det for alle". Nei, det er det IKKE. 

Jeg ser det mer slik at de som legger ut sexy bilder av seg selv ØNSKER å bli vurdert og "dømt" utifra det ytre. Min erfaring er at folk ikke kler av andre med blikket for å "sjekke ut kroppen" deres. Det stemmer virkelig ikke. 

Hva man fantaserer om og tiltrekkes av i en "sjekke-setting" er noe annet, men de fleste settinger der mennesker møtes og treffes handler da ikke om å sjekke opp den man møter. 

For meg betyr hvordan noen presenterer seg aller mest. Om de er vennlige, imøtekommende osv. Akkurat det er faktisk det avgjørende for hva slags førsteinntrykk jeg sitter igjen med. 

• Liker 31
Skrevet

Barna til bedriftseier har jobbet som noen helter hele helgen. Gårsdagen ble nøye dokumentert via insta, fra baking til tur med hundene.

Men, hvor har det blitt av den store strutterumpa til CBE? Den er helt borte under innlegget om blomstershopping.

• Liker 20
Skrevet

Jeg liker at begge jentene hadde håret satt opp under baking på story. Kanskje det viste seg å være mer hår i bollene enn forventet? 

• Liker 5
Skrevet
12 timer siden, Oransjesjel skrev:

Riktig, det er atferden man danner seg et førsteinntrykk av - ikke rumpa. Hjernen vår danner seg en oppfatning av personens oppførsel for å kunne forutse senere oppførsel (vi gjør det ubevisst). Igjen; har ingenting med dømming av kroppen å gjøre. At man ofte ikke bør stole på førsteinntrykket, er også noe man forstår når man er opptatt av litt andre faktorer enn utseendet og rumpefasong. 

https://forskning.no/psykologi/derfor-er-forsteinntrykket-sa-viktig/610868

• Liker 26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...