Aquarius04 Skrevet 26. desember 2019 #14121 Del Skrevet 26. desember 2019 4 minutter siden, tantesofie skrev: Altså... Bare hva?? Hæ? Det er det dummeste jeg har hørt! At hun tør! Hun fremstår jo med full gjennomtrekk i topplokket når hun svarer slik! Jeg har ikke ord... Jepp. Jeg tror ikke et sekund på at hun har sett den. Det svaret er bare så vanvittig...tanketomt...Jeg spurte henne i kommentarfeltet om hun mente deres avgjørelser ifht eksponering av barn var gjennomtenkt. Ikke noe spydig formulert. Men kommentaren ble altså ikke godkjent. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surikatt Skrevet 26. desember 2019 #14122 Del Skrevet 26. desember 2019 Nei, selvfølgelig ikke. Barna er levebrødet deres. Man kan jo kommentere med stop sharenting på hvert bilde de publiserer. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LeiaO Skrevet 26. desember 2019 #14123 Del Skrevet 26. desember 2019 Fra https://www.carolinebergeriksen.no/2019/12/24/fra-alle-oss-til-alle-dere/#comment-982901 Spørsmålet mitt er på hvilken måte tenker Caroline Berg Eriksen/Treasures AS seg godt om? Fra https://influencere.wordpress.com/generelt-bruk-av-barn-i-some/ "Det er verdt å merke seg at deling av bilder og tekst skal være direkte til barnas beste. Det er altså kun hvis man er sikker på at delingen av bilde og tekst vil være barnas beste, at man kan gjøre det. «Barnas beste prinsippet» gjelder uansett om bildene er delikate eller flotte, og om teksten der og da kan fremstå som uskyldig." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surikatt Skrevet 26. desember 2019 #14124 Del Skrevet 26. desember 2019 Er det noen gang til barnets beste at foreldre sprer bilder på Internett? Jeg kan ikke komme på noe tilfelle. 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LeiaO Skrevet 26. desember 2019 #14125 Del Skrevet 26. desember 2019 (endret) Hvis Caroline Berg Eriksen tenker seg godt om før bilder av barna deles, hvor er da refleksjonene rundt "barnets beste"? Uttalelse fra jurist og spesialrådgiver i Redd Barna Sara Eline Grønvold - https://www.barnevakten.no/trakker-du-over-barnas-rett-til-privatliv/ "... Det er viktig å huske at barnets beste faktisk betyr barnets beste, og ikke blir snudd på hodet som et «ikke til skade»-prinsipp. Det er faktisk slik at deling av barnebilder skal være direkte til barnets beste..." Endret 26. desember 2019 av LeiaO Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 26. desember 2019 #14126 Del Skrevet 26. desember 2019 Jeg har ikke ord for hvor tanketom den uttalelsen fra cbe.no fremstår. Med mindre cbe.no virkelig mener at det bare deles søte bilder mellom bestevenninner, som jo er narrativet bak hele bloggen. I så fall er det noe veldig, veldig galt med virkelighetsoppfatningen og bakkekontakten et sted. 48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tantesofie Skrevet 26. desember 2019 #14127 Del Skrevet 26. desember 2019 47 minutter siden, Revenge o'Cavatina skrev: Jeg har ikke ord for hvor tanketom den uttalelsen fra cbe.no fremstår. Med mindre cbe.no virkelig mener at det bare deles søte bilder mellom bestevenninner, som jo er narrativet bak hele bloggen. I så fall er det noe veldig, veldig galt med virkelighetsoppfatningen og bakkekontakten et sted. De fremstår jo som "mindre begavede!" Har forsøkt å kommentere på bloggen, men i kveld slettes det for harde livet! Jeg kan bare ikke forstå at det er så himla vanskelig å bare holde barna unna blogg/IG og snap! 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klaraku78 Skrevet 26. desember 2019 #14128 Del Skrevet 26. desember 2019 1 time siden, Glemtbrukernavnet skrev: Hvis Caroline Berg Eriksen tenker seg godt om før bilder av barna deles, hvor er da refleksjonene rundt "barnets beste"? Uttalelse fra jurist og spesialrådgiver i Redd Barna Sara Eline Grønvold - https://www.barnevakten.no/trakker-du-over-barnas-rett-til-privatliv/ "... Det er viktig å huske at barnets beste faktisk betyr barnets beste, og ikke blir snudd på hodet som et «ikke til skade»-prinsipp. Det er faktisk slik at deling av barnebilder skal være direkte til barnets beste..." Hun har jo sagt på bloggen at i sum så er det til barnas beste at de vises frem i sosiale medier. Hadde vært interessant å vite de positive sidene ved å dele så mange bilder av jentene. Jeg kommer ikke på noe positivt ved det. 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surikatt Skrevet 26. desember 2019 #14129 Del Skrevet 26. desember 2019 46 minutter siden, tantesofie skrev: De fremstår jo som "mindre begavede!" Har forsøkt å kommentere på bloggen, men i kveld slettes det for harde livet! Jeg kan bare ikke forstå at det er så himla vanskelig å bare holde barna unna blogg/IG og snap! Fortsett å kommenter, tenker jeg. Stop sharenting. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liver Skrevet 26. desember 2019 #14130 Del Skrevet 26. desember 2019 Måten de svarer på tolker jeg dit hen at de ikke har forstått videoen. Her viser de bilder, helt normale (delikate) bilder, som har blitt delt uten samtykke av en mindreårig. Her viser UNICEF til at alle type bilder kan bli misbruk. Altså den type bilde CBE legger ut hver dag, flere ganger til dagen, av mindreårige. 41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 26. desember 2019 #14131 Del Skrevet 26. desember 2019 Jeg tror desverre ikke de tenker at Unicef-videoen handler om det DE gjør. De mener selv at de skjermer barna, forstå det den som kan. 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lopploella Skrevet 26. desember 2019 #14132 Del Skrevet 26. desember 2019 Helt utrolig. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snøsøta Skrevet 26. desember 2019 #14133 Del Skrevet 26. desember 2019 (endret) Julefeiringen hos LKEs familie er et svært godt illustrerende bilde av hvorfor mange av argumentene CBE og hennes forsvarere om eksponering av barn ikke holderr vann: Svigerfamilien er et en del av familien og en naturlig del av livet til CBE. Hvis det hadde vært så naturlig at CBE deler bilder av livet og familien, og hvis det hadde vært naturlig å dele bilde av familien fra julefeiringen så skulle vel de andre også ha vært med på bildene? Og vi burde vel ha kjent disse like godt som døtrene? Jeg vet likevel ikke hva de heter, hvordan de ser ut, og ikke er de med på et eneste gjenkjennbart bilde fra julefeiringen til familien. Jeg vet ikke hvilke søsken LKE har, tror han har en bror, men vet ikke hva han heter eller hvordan ser ut. Vet ikke en gang om de var til stede under julefeiringen. Det er fordi de har et valg og har tatt et valg om å ikke delta på bildene på de kommersielle kanalene til ekteparet. Jeg hadde ikke kjent igjen og vet ikke navnet til søstera eller faren til CBE heller, selv om de har deltatt i de kommersielle kanalene noen ganger. Mora kanskje. Barna vet jeg imidlertid mer om enn barna til de fleste jeg kjenner. Hele poenget med kritikken mot barneeksponeringen på de kommersielle some- og bloggkanalene til CBE er at barna ikke har et valg. Resten av familien har åpenbart valget og velger også å avstå fra å være med. Så hvorfor gjør de det hvis det er så greit å være med på bilder fra slike private sammenhenger opptil flere ganger om dagen? Det kan ikke bare være fordi bildene ikke er delikate. Vanskelig å se for seg at svigermor og -far er konstant uflidde og til stadig sliter med buser eller matrester rundt munnen, eller henger gråtende og nakne i badekaret mens barna våkner evig delikate med krøller i håret foråsidetsånn.. Endret 26. desember 2019 av Snøsøta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medici Skrevet 26. desember 2019 #14134 Del Skrevet 26. desember 2019 Reflekterer de noen gang over hvem de gjør barna delikate for? Creepy bare å skrive det! 41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LeiaO Skrevet 26. desember 2019 #14135 Del Skrevet 26. desember 2019 (endret) 1 time siden, Isild skrev: Jeg tror desverre ikke de tenker at Unicef-videoen handler om det DE gjør. De mener selv at de skjermer barna, forstå det den som kan. Det er tydelig at de ikke tenker det. De har nå lagt til "Det gjør i hvert fall vi 🙂" - https://www.carolinebergeriksen.no/2019/12/24/fra-alle-oss-til-alle-dere/#comment-982962 Som nevnt tidligere, har de tydeligvis ikke tenkt på "Barnets beste prinsippet". De har heller ikke tenkt på at barn har rett til privatliv. I følge barnekonvensjonen kapittel 16 skal ikke barn utsettes for vilkårlig innblanding i sitt privatliv. Viser til uttalelse fra jurist og spesialrådgiver i Redd Barna Sara Eline Grønvold - http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/ "Stadig eksponering på åpne blogger, vil være nettopp en slik «vilkårlig innblanding», og derfor være i strid med barnekonvensjonen....." "... Etter min oppfatning krenker foreldre barnas personvern når de deler informasjon om barnet til ubegrensede kretser i sosiale medier.»(…)." Endret 26. desember 2019 av LeiaO Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monimoni Skrevet 26. desember 2019 #14136 Del Skrevet 26. desember 2019 4 minutter siden, Snøsøta skrev: Julefeiringen hos LKEs familie er et svært godt illustrerende bilde av hvorfor mange av argumentene CBE og hennes forsvarere om eksponering av barn ikke holderr vann: Svigerfamilien er et en del av familien og en naturlig del av livet til CBE. Hvis det hadde vært så naturlig at CBE deler bilder av livet og familien, og hvis det hadde vært naturlig å dele bilde av familien fra julefeiringen så skulle vel de andre også ha vært med på bildene? Og vi burde vel ha kjent disse like godt som døtrene? Jeg vet likevel ikke hva de heter, hvordan de ser ut, og ikke er de med på et eneste gjenkjennbart bilde fra julefeiringen til familien. Jeg vet ikke hvilke søsken LKE har, tror han har en bror, men vet ikke hva han heter eller hvordan ser ut. Vet ikke en gang om de var til stede under julefeiringen. Det er fordi de har et valg og har tatt et valg om å ikke delta på bildene på de kommersielle kanalene til ekteparet. Jeg hadde ikke kjent igjen og vet ikke navnet til søstera eller faren til CBE heller, selv om de har deltatt i de kommersielle kanalene noen ganger. Mora kanskje. Barna vet jeg imidlertid mer om enn barna til de fleste jeg kjenner. Hele poenget med kritikken mot barneeksponeringen på de kommersielle some- og bloggkanalene til CBE er at barna ikke har et valg. Resten av familien har åpenbart valget og velger også å avstå fra å være med. Så hvorfor gjør de det hvis det er så greit å være med på bilder fra slike private sammenhenger opptil flere ganger om dagen? Det kan ikke bare være fordi bildene ikke er delikate. Vanskelig å se for seg at svigermor og -far er konstant uflidde og til stadig sliter med buser eller matrester rundt munnen, eller henger gråtende og nakne i badekaret mens barna våkner evig delikate med krøller i håret foråsidetsånn.. Svigers sin figurering på bloggen avtok med en gang døtrene ble født. Vi visste hva de hette, at svigermor jobbet på Slettvolletc. Men når døtrene ga mer penger i kassa til CBE enn dem, så tok det slutt. Da var dem ikke like interessant lenger, når døtrenes bilder ga så mange klikk og penger i kassa til paret 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LeiaO Skrevet 26. desember 2019 #14137 Del Skrevet 26. desember 2019 Det er så merkelig og trist å se at Caroline Berg Eriksen tror hun vet mer om dette enn fagfolk. Barnepsykolog og professor ved Universitetet i Tromsø, Willy-Tore Mørch, har uttalt følgende - https://www.vg.no/rampelys/i/21AmE4/kritiske-til-bloggere-som-fronter-barna-boer-lages-nye-kjoereregler ".... På en offentlig blogg ville jeg ikke trukket inn barna mine i det hele tatt...." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Surikatt Skrevet 26. desember 2019 Populært innlegg #14138 Del Skrevet 26. desember 2019 (endret) «Det gjør ihvertfall vi», svarer hun. Som blogger har hun mistet gangsynet og synes ikke alt de deler er mye. Bare i desember har de spredt bilder av barna med julekalender, pepperkakehus pynting, på julekonsert, på julefeiring hos besteforeldre, i senga på julaften og kanskje mer. Mange av bildene tatt rett forfra. Hun blir bare verre. Det er ikke gjennomtenkt at disse bildene ligger åpent for alle til misbruk. Det er det som er budskapet til UNICEF. Et bilde er et for mye. Når skal Caroline Berg-Eriksen begynne å tenke på barnets beste og slutte å utnytte egne barn. Det er dem det går ut over og er det en ting jeg er glad for, så er det at mine barn slipper dette. Edit. Kan legge til våre juletradisjoner, juleverksted, pynting av juletre, på hytta hos svigers og i slutten av november datterens 6-årsdag. Alt godt dokumentert med barnebilder. Ja, de tenker seg godt om, ser jeg. Endret 26. desember 2019 av Surikatt 64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lopploella Skrevet 26. desember 2019 #14139 Del Skrevet 26. desember 2019 10 minutter siden, Surikatt skrev: «Det gjør ihvertfall vi», svarer hun. Som blogger har hun mistet gangsynet og synes ikke alt de deler er mye. Bare i desember har de spredt bilder av barna med julekalender, pepperkakehus pynting, på julekonsert, på julefeiring hos besteforeldre, i senga på julaften og kanskje mer. Mange av bildene tatt rett forfra. Hun blir bare verre. Det er ikke gjennomtenkt at disse bildene ligger åpent for alle til misbruk. Det er det som er budskapet til UNICEF. Et bilde er et for mye. Når skal Caroline Berg-Eriksen begynne å tenke på barnets beste og slutte å utnytte egne barn. Det er dem det går ut over og er det en ting jeg er glad for, så er det at mine barn slipper dette. Edit. Kan legge til våre juletradisjoner, juleverksted, pynting av juletre, på hytta hos svigers og i slutten av november datterens 6-årsdag. Alt godt dokumentert med barnebilder. Ja, de tenker seg godt om, ser jeg. Toppet med bilder der de kysser foreldrene på munnen. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 26. desember 2019 #14140 Del Skrevet 26. desember 2019 Det er jo helt surrealistisk at hun kan si noe slik. Tror hun faktisk på dette selv? Jeg lurer på hva slags deling hun mener er utenfor når hun mener at det hun gjør er innenfor. Virkelig. Jeg skulle ønsker hun kunne si noe mer om dette - for dette synes jeg er veldig vanskelig å forstå og jeg skjønner virkelig ikke hvilke vurderinger som ligger bak valget de gjør hver eneste dag. 40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå