Gjest LeiaO Skrevet 22. desember 2019 #13861 Del Skrevet 22. desember 2019 49 minutter siden, *Ariel* skrev: I tillegg til at det for mottakerne kanskje føles bedre å handle varene selv, litt mindre veldedighet - stakkars dere, liksom Viktig poeng. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nebel86 Skrevet 22. desember 2019 #13862 Del Skrevet 22. desember 2019 (endret) 3 hours ago, Nudeldama said: Det var da voldsomt. Jeg startet med å skrive rene fakta (jeg kan ha talt feil, selvsagt, men det er hva jeg kom frem til) og skrev et innlegg med min mening om saken. Jeg sa meg til og med enig i at eksponeringen kan være problematisk, men ønsket bare å nyansere debatten. Og får sitat-bonanza tilbake - her skal det ikke nyanseres, nei! Jeg trodde denne trådens rykte var overdrevenet, men begynner å skjønne det nå. Det å gå i mot mobben/klikken her inne er slitsomt, virker som det blir tatt i bruk utmattelsetaktikk aka sitat-bonanza for å jage vekk brukere som er uenig med kritikken eller mener det er overdramatisering slik at de får ha tråden "sin" i fred, og det utnytter enkelte til det fulle. Ender bare med at man lar seg dra ned til samme nivå. Endret 22. desember 2019 av Nebel86 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 22. desember 2019 #13863 Del Skrevet 22. desember 2019 23 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev: Enig. 👏 Jeg forstår virkelig ikke at noen ønsker å bagatellisere firmaets bruk av barn. Den delingen som foregår er uansett krenking av barns personvern jf. https://influencere.wordpress.com/generelt-bruk-av-barn-i-some/. Det er rart at ikke flere reagerer på hvordan enkelte influencere holder på. Caroline Berg Eriksen og bruk av barn: https://influencere.wordpress.com/cbe-bruk-av-barn-i-some/ 👏🏻👏🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 22. desember 2019 #13864 Del Skrevet 22. desember 2019 14 minutter siden, Nebel86 skrev: Det å gå i mot mobben/klikken her inne er slitsomt, virker som det blir tatt i bruk utmattelsetaktikk aka sitat-bonanza for å jage vekk brukere som er uenig med kritikken eller mener det er overdramatisering slik at de får ha tråden "sin" i fred, og det utnytter enkelte til det fulle. Ender bare med at man lar seg dra ned til samme nivå. Så sant! Da er brukerdebatt og udokumenterte spekulasjoner sååå mye bedre! 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LeiaO Skrevet 22. desember 2019 #13865 Del Skrevet 22. desember 2019 (endret) 2 timer siden, lillesnøfnugg skrev: 👏🏻👏🏻 😊 Her ble "Bruk av barn 10.09. – 10.10.18" dokumentert: https://influencere.wordpress.com/2018/10/10/690/ Tilføyelse: Jeg kom frem til at barna ble vist frem 71 ganger enten gjennom tekst, lyd, bilder eller film på firmaets SoMe-kanaler og "Bloggerne" i løpet av en måned høsten 2018. I snitt 2,3 gang pr. dag. Er det noen som mener det er få ganger? Merk: Det var rett etter Caroline Berg Eriksen påstod at de skjermer barna mer enn før, jf. https://www.dagbladet.no/kjendis/skjermer-barna-mer-enn-for/70168562 Nevnt tidligere: I ferier blir de vist frem enda mer, nærmere bestemt i snitt 3,1 gang pr dag bare på instastory (10 dager i juni -19), jf. https://influencere.wordpress.com/2019/06/11/bruk-av-barn-pa-instastory-01-06-10-06-19/ I mine øyne er dette sjokkerende - spesielt med tanke på antall år barna har blitt eksponert. Hvorfor reagerer ikke samfunnet mer på slikt? Endret 23. desember 2019 av LeiaO La til tekst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 22. desember 2019 #13866 Del Skrevet 22. desember 2019 31 minutter siden, Nebel86 skrev: Det å gå i mot mobben/klikken her inne er slitsomt, virker som det blir tatt i bruk utmattelsetaktikk aka sitat-bonanza for å jage vekk brukere som er uenig med kritikken eller mener det er overdramatisering slik at de får ha tråden "sin" i fred, og det utnytter enkelte til det fulle. Ender bare med at man lar seg dra ned til samme nivå. Veldig enig med deg og personen di siterer. Er veldig svart hvitt. Enten hater eller elsker. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiane_W Skrevet 22. desember 2019 #13867 Del Skrevet 22. desember 2019 10 timer siden, FotbaIlflua skrev: https://www.nrk.no/norge/13-aring-fylte-opp-julegavelageret-til-frelsesarmeen-1.14833602 Ikke at man skal sammeligne veldedighet, men i linken ser dere hva en 13-åring kan få til. Og han har fått det til på tross av sin unge alder, små midler og helt uten både bil, spons, blogg, kropp og barneeksponering! Fantastisk innsats av en 13-åring, og imponerende hva han har fått til uten å være "toppblogger" som når tusenvis av mennesker via kanalene sine. En av Norges største gaveinnsamlinger (eller kanskje det er den største?), "God Jul Lille Venn" (GJLV) drives også av en privatperson og den ble startet ved en tilfeldighet. Initiativtakeren hadde laget en gruppe på FB for noen venninner som skulle samle inn gaver til en familie i 2011. Gruppa ble ved en feil lagt offentlig og i løpet av kort tid eksploderte interessen, flere hundre meldte seg på over natta. Siden starten i Drammen i 2011 har GJLV spredd seg til flere steder i Norge og de har samlet inn over 100.000 gaver i løpet av disse årene. GJLV leverer gavene til veldedige organisasjoner (i Drammen er det bl.a. Frelsesarmeen, Røde Kors og Barnas Hus) og de gir de videre til familier som trenger det. Felles for 13-åringen og GJLV er altså at de kun står for innsamling av penger til gaver/gaver og overlater til veletablerte veldedige organisasjoner å stå for utdelingen, noe jeg tror gjør at folk føler seg mer komfortable med å gi enn de gjør til OJ i Sarpsborg som driftes av to personer med null erfaring fra denne typen arbeid som selv stod for utvelgelsen av verdige mottakere av det som ble donert. Jeg tror CBE og LKE hadde fått mye større respons om de hadde startet en innsamling a la GJLV i Sarpsborg og gav det de fikk inn til byens veldedige organisasjoner og lot dem dele det ut, fremfor at de skulle være gode samaritaner selv. 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Kollontaj Skrevet 22. desember 2019 Populært innlegg #13868 Del Skrevet 22. desember 2019 6 minutter siden, Klink skrev: Veldig enig med deg og personen di siterer. Er veldig svart hvitt. Enten hater eller elsker. Rull inn, ingen som hater CBE eller firmaet hennes. Hva er dere, fire år? Mulig noen elsker henne, noen forsvarer henne iallfall med nebb og klør samme hva. Veldig spesielt å være så dedikert. 51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 22. desember 2019 #13869 Del Skrevet 22. desember 2019 10 minutter siden, Kollontaj skrev: Rull inn, ingen som hater CBE eller firmaet hennes. Hva er dere, fire år? Mulig noen elsker henne, noen forsvarer henne iallfall med nebb og klør samme hva. Veldig spesielt å være så dedikert. På den amdre siden er det ikke spesielt å lese alt som står og kritisere hver eneste lille ting? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Felis Skrevet 22. desember 2019 Populært innlegg #13870 Del Skrevet 22. desember 2019 "Sitatbonansa"? Hvis man svarer en bruker direkte på noe brukeren skriver i tråden, så er det utmattende for denne brukeren? Det høres jo nesten ut som tankegangen til CBE (og mannen). Men i motsetning til på bloggen, så er dette et forum hvor man kan stille spørsmål, være uenig, diskutere osv. I motsetning til på bloggen får man her svar, det er redelig å sitere den du svarer. Hvis man føler disse svarene som utmattende, så bør man kanskje tenke seg om en gang eller to før man trykker publiser? Jeg synes Treasures bruk av egne barn i høyeste grad kan defineres som barnearbeid. De pyntes, styles, stilles opp og fotograferes i den hensikt å selge de produktene som mor og far for øyeblikket får betalt for å promotere. De vokser opp med en barndom som er brukt for å skape content på en kommersiell blogg. Hva hvis de vokser opp til å bli moderne, samfunnsbevisste, miljøengasjerte unge mennesker? Kommer de til å takke mamma og pappa for at de omtrent alene holdt liv i klesindustrien i Bangladesh, ved på pushe klær fulle av plast, produsert av barn. Er det greit for ungene at mamma solgte hår som fattige kvinner ofret for knapper og glansbilder. Kommer de til å se tilbake på bursdagsbildene sine og fryde seg like mye over gassballongene som de gjorde da de var 3? Eriksens er i beste fall klimaskeptikere. Personlig tror jeg de driter i kloden. Men de skal ikke være for sikre på at ungene vokser opp like likegyldige. Hva om de påvirkes mer av Greta Thunberg enn mamma? Kommer de til å se tilbake på all jobben de gjorde i barndommen med glede da? 51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 22. desember 2019 #13871 Del Skrevet 22. desember 2019 1 minutt siden, Klink skrev: På den amdre siden er det ikke spesielt å lese alt som står og kritisere hver eneste lille ting? Hver eneste lille ting? Som barneeksponering og manglende reklamemerking? Tro meg, det tar fem min å lese over bloggen en gang i uka. MYE blir aldri nevnt her - eller kritisert. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nebel86 Skrevet 22. desember 2019 #13872 Del Skrevet 22. desember 2019 5 minutter siden, Kollontaj said: Rull inn, ingen som hater CBE eller firmaet hennes. Hva er dere, fire år? Mulig noen elsker henne, noen forsvarer henne iallfall med nebb og klør samme hva. Veldig spesielt å være så dedikert. Det er også veldig spesielt å sitte her daglig og holde seg oppdatert på alt bloggeren foretar seg for så å kritisere hvert spekter, det er ikke rart man får inntrykk av at enkelte hater bloggeren. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølv_dugg Skrevet 22. desember 2019 #13873 Del Skrevet 22. desember 2019 17 minutter siden, Klink skrev: Veldig enig med deg og personen di siterer. Er veldig svart hvitt. Enten hater eller elsker. Jeg hater ikke privatpersonen Caroline Berg Eriksen, men jeg liker virkelig ikke firmaet Treasures og de holdningene firmaet står for. Lempelig forhold til div lover og regler, massiv eksponering av barn i samtlige kanaler (det er like reell eksponering selv om bildene/videoene forsvinner etter 24/t) løgner, juks og fanteri. I tillegg har de en særdeles usmakelig ovenfra og ned holdning, og måten de svarer på i kommentarfelt, både på egen blogg og andre some, gjør meg dårlig. Til å ha en sånn unik lesegruppe som består av kjøpesterke, velutdannede kvinner, så må jo leserne i dette segmentet være stokk dum, siden det ALLTID er leseren som misforstår, innholdet og formidlingsevnen er det iallfall ikke noe galt med! 46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 22. desember 2019 #13874 Del Skrevet 22. desember 2019 (endret) 3 minutter siden, Kollontaj skrev: Hver eneste lille ting? Som barneeksponering og manglende reklamemerking? Tro meg, det tar fem min å lese over bloggen en gang i uka. MYE blir aldri nevnt her - eller kritisert. Men poenget er at dette er veldig ytterste grenser. Jeg syns dama.... vel skal ikke si hva jeg synes ho er, men likevel liker jeg ikke all kritikken i tråden. Og når en skriver en annen mening så er du cbe elsker og forsvarer henne med nebb og klør. Du aner ikke hvor mamge ganger jeg har fått det mot meg. Noen forsvarer kanskje alt andre kritiserer alt. Amdre er litt mer nyanserte. Endret 22. desember 2019 av Klink 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LeiaO Skrevet 22. desember 2019 #13875 Del Skrevet 22. desember 2019 (endret) 22 minutter siden, Sølv_dugg skrev: Jeg hater ikke privatpersonen Caroline Berg Eriksen, men jeg liker virkelig ikke firmaet Treasures og de holdningene firmaet står for. Lempelig forhold til div lover og regler, massiv eksponering av barn i samtlige kanaler (det er like reell eksponering selv om bildene/videoene forsvinner etter 24/t) løgner, juks og fanteri. I tillegg har de en særdeles usmakelig ovenfra og ned holdning, og måten de svarer på i kommentarfelt, både på egen blogg og andre some, gjør meg dårlig.... Enig. 👏 Her kan man forresten lese litt om "kommentarfeltproblematikken": https://influencere.wordpress.com/cbe-diverse/ . Det er så flaut å bevitne. Endret 22. desember 2019 av LeiaO Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 22. desember 2019 #13876 Del Skrevet 22. desember 2019 2 minutter siden, Sølv_dugg skrev: Jeg hater ikke privatpersonen Caroline Berg Eriksen, men jeg liker virkelig ikke firmaet Treasures og de holdningene firmaet står for. Lempelig forhold til div lover og regler, massiv eksponering av barn i samtlige kanaler (det er like reell eksponering selv om bildene/videoene forsvinner etter 24/t) løgner, juks og fanteri. I tillegg har de en særdeles usmakelig ovenfra og ned holdning, og måten de svarer på i kommentarfelt, både på egen blogg og andre some, gjør meg dårlig. Til å ha en sånn unik lesegruppe som består av kjøpesterke, velutdannede kvinner, så må jo leserne i dette segmentet være stokk dum, siden det ALLTID er leseren som misforstår, innholdet og formidlingsevnen er det iallfall ikke noe galt med! Jepp det er greit det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 22. desember 2019 #13877 Del Skrevet 22. desember 2019 9 minutter siden, Klink skrev: Men poenget er at dette er veldig ytterste grenser. Jeg syns dama.... vel skal ikke si hva jeg synes ho er, men likevel liker jeg ikke all kritikken i tråden. Og når en skriver en annen mening så er du cbe elsker og forsvarer henne med nebb og klør. Du aner ikke hvor mamge ganger jeg har fått det mot meg. Noen forsvarer kanskje alt andre kritiserer alt. Amdre er litt mer nyanserte. Jeg håper bloggere og influencere mister sin påvirkningsmakt fremover. Ingen har bruk for folk som pusher ræl og unødvendige varer på andre. I tillegg har du kroppspress og perfeksjonspress. Verden blir ikke et bedre sted av det, tvert i mot. Jeg håper også at barns rettigheter blir bedre ivaretatt fremover, slik det er nå er det skikkelige cowboy-tilstander og svært bekymringsfullt. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 22. desember 2019 #13878 Del Skrevet 22. desember 2019 6 minutter siden, Klink skrev: Men poenget er at dette er veldig ytterste grenser. Jeg syns dama.... vel skal ikke si hva jeg synes ho er, men likevel liker jeg ikke all kritikken i tråden. Og når en skriver en annen mening så er du cbe elsker og forsvarer henne med nebb og klør. Du aner ikke hvor mamge ganger jeg har fått det mot meg. Noen forsvarer kanskje alt andre kritiserer alt. Amdre er litt mer nyanserte. Men altså. Alt hun gjør kritiseres sjelden. At hun eksponerer ungene og har ekstremt kroppsfokus og stadig poserer halvnaken - det kritiseres her nesten daglig, ja. Men man kritiserer jo ikke det samme gamle hele tiden - man kritiserer jo stadig nye varianter av de samme gamle barneeksponeringene eller kroppsfremvisningene. Man kan jo diskutere hvem som gjentar seg selv, egentlig. Jeg synes det er hårreisende at hun fortsetter og fortsetter og fortsetter å eksponere barna. Jeg synes det er fint at de har brukt desember til å hjelpe familier til en bedre jul. Jeg har en litt emmen smak i munnen av at det har vært vist frem i så stor grad - det gjør at jeg mistenker at de er minst like interessert i å får økt kred som de er i å hjelpe andre. Jeg tror dessuten de ville profilert STORT på å ha en helt annen tilnærming til spørsmål om virksomheten - og kritikk. Så lenge de overhodet ikke klarer å se ting fra noe annet perspektiv enn sitt eget, vil de nok fortsette å motta ramsalt og SAKLIG kritikk. 45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 22. desember 2019 #13879 Del Skrevet 22. desember 2019 Jeg blir så rørt av jobben GJLV gjør, jeg har erfaring med denne organisasjonen og jeg vet at disse virkelig gjør forskjell. At de fikk masse sendetid på NRK i går var velfortjent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 22. desember 2019 #13880 Del Skrevet 22. desember 2019 22 minutter siden, Nebel86 skrev: Det er også veldig spesielt å sitte her daglig og holde seg oppdatert på alt bloggeren foretar seg for så å kritisere hvert spekter, det er ikke rart man får inntrykk av at enkelte hater bloggeren. Jeg kunne seriøst ikke bry meg mindre om hva andre mener om min disponering av tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå