Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
32 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

https://www.nrk.no/norge/13-aring-fylte-opp-julegavelageret-til-frelsesarmeen-1.14833602

Ikke at man skal sammeligne veldedighet, men i linken ser dere hva en 13-åring kan få til. Og han har fått det til på tross av sin unge alder, små midler og helt uten både bil, spons, blogg, kropp og barneeksponering! 

helt fantastisk!!

• Liker 15
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
48 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

https://www.nrk.no/norge/13-aring-fylte-opp-julegavelageret-til-frelsesarmeen-1.14833602

Ikke at man skal sammeligne veldedighet, men i linken ser dere hva en 13-åring kan få til. Og han har fått det til på tross av sin unge alder, små midler og helt uten både bil, spons, blogg, kropp og barneeksponering! 

Man kan spørre seg hvem OJ egentlig var en suksess for? En bedrift som trenger å få positiv omtale men som har kun 79 følgere på IG til sin veldedige organsiasjon, men som da bruker sine kommersielle kanaler som gir økt trafikk til de? Flott at 10 familier har fått hjelp men overrasket over at ikke OJ nådde ut til flere.

Endret av lillesnøfnugg
Skrevet
5 timer siden, Malum skrev:

Jeg tenker på følgende scenario: mindreårig har nådd en alder hvor det er naturlig at både hun selv og venner beveger seg mer fritt på nett, oppdager og bruker sosiale medier. Etter hvert går det opp for jenta at det florerer ufattelige mengder bilder og tekst om henne på nett. Hun synes det er creepy, innvaderende, og får hetta. Så mange mennesker som vet hvem hun er,  hva hun har foretatt seg, på feriereiser, i høytider, i hverdagslivet, til og med i sitt eget hjem! Dette har hun jo null kontroll på! Samtidig går det opp for henne at det er hennes egne foreldre som står bak. Ene og alene for å tjene til livets opphold. Hun føler seg brukt, utnyttet, ført bak lyset mens hun ennå var altfor ung til å forstå. Hennes oppdagelse av hvordan store deler av livet hennes, allerede fra før hun ble født, har vært tilgjengelig for hele verden å se, påvirker henne og hennes syn på og forhold til foreldrene for all fremtid.

Lurer på om foreldrene selv har tenkt på at mulighetene for et slikt scenario faktisk er tilstede, og om det inntreffer fortsatt ville synes det var verdt det?

Tenk å oppdage det creepy innlegget om den dukka som CBE la ut på bloggen for noen år siden som var helt lik avkommet..hadde min mor gjort noe slikt hadde jeg klikka!

• Liker 15
Skrevet
6 timer siden, Malum skrev:

Jeg tenker på følgende scenario: mindreårig har nådd en alder hvor det er naturlig at både hun selv og venner beveger seg mer fritt på nett, oppdager og bruker sosiale medier. Etter hvert går det opp for jenta at det florerer ufattelige mengder bilder og tekst om henne på nett. Hun synes det er creepy, innvaderende, og får hetta. Så mange mennesker som vet hvem hun er,  hva hun har foretatt seg, på feriereiser, i høytider, i hverdagslivet, til og med i sitt eget hjem! Dette har hun jo null kontroll på! Samtidig går det opp for henne at det er hennes egne foreldre som står bak. Ene og alene for å tjene til livets opphold. Hun føler seg brukt, utnyttet, ført bak lyset mens hun ennå var altfor ung til å forstå. Hennes oppdagelse av hvordan store deler av livet hennes, allerede fra før hun ble født, har vært tilgjengelig for hele verden å se, påvirker henne og hennes syn på og forhold til foreldrene for all fremtid.

Lurer på om foreldrene selv har tenkt på at mulighetene for et slikt scenario faktisk er tilstede, og om det inntreffer fortsatt ville synes det var verdt det?

Spørsmålet er om barna noen gang kommer til å tenke på det på den måten? Barna lever i denne kontstruerte bloggverdenen og har gjort det siden fødsel. For dem er det normalt å posere for fotografen hver dag. Det er ikke sikkert at de noen gang kommer til å evne å se på det på samme måte som oss som står utenfor bloggbobla. Man lever som man er oppdratt, og dersom de ser hvor mye (lettjente) penger det ligger i å utlevere seg på nettet så er det ikke sikkert at eplet faller så langt fra stammen.

Foreldrene har gjentatte ganger dokumentert at de selv vet best for sine barn (les; økonomi) og driter loddrett i barnekonvensjonen og alle advarsler fra fagfolk. Basert på historikken deres kommer de aldri til å slutte å eksponere barna sine før barna evt nekter å stille opp og/eller det kommer et forbud mot eksponering som er mulig å følge opp og straffeforfølge.

• Liker 27
Skrevet
6 timer siden, Malum skrev:

Jeg tviler sterkt på at dette blir er ett scenario. Det er jo jobben til Caroline Berg Eriksen og mannen og jeg er sikker på de snakker med barna om dette når de vokser opp og blir gamle nok til å forstå. Jeg tror ikke de får sjokk over at mamma og pappa har delt litt om livet deres når de begynner på internettet. Det jeg derimot tror de kan bli lei seg over er hvis de oppdager denne tråd på nærmere 700 sider med drittkasting om foreldrene.

Dessuten, det er sterkt overdrevet at de er verstinger på barneeksponering. Hvis en scroller gjennom Instagram og blogg er det få bilder og info om barna så vidt jeg kan se. Det er i dag noen instastories som viser glade barn som ser ut til å elske foreldrene sine som har en jobb  som gir dem mulighet til å være mye sammen med dem og gi dem masse kjærlighet. Det er ingen tvil om at de er gode foreldre og at barna elsker dem.

Har akkurat lest denne tråd og syns folk er helt ut av proporsjoner. Kanskje dere heller skulle gått opp i og prøvd å hjulpet de barna i Norge og verden som er feks er fattige, syke eller blir utsatt for omsorgssvikt og barnemishandling, fremfor å fremstille dette som om det var det verste i verden.

• Liker 9
Skrevet

@Kokosjannel Takk for tips. Du tror ikke forresten at folk som bryr seg om barns rettigheter også gjør det i flere sammenhenger? 

• Liker 43
Skrevet
9 minutter siden, Kokosjannel skrev:

Jeg tviler sterkt på at dette blir er ett scenario. Det er jo jobben til Caroline Berg Eriksen og mannen og jeg er sikker på de snakker med barna om dette når de vokser opp og blir gamle nok til å forstå. Jeg tror ikke de får sjokk over at mamma og pappa har delt litt om livet deres når de begynner på internettet. Det jeg derimot tror de kan bli lei seg over er hvis de oppdager denne tråd på nærmere 700 sider med drittkasting om foreldrene.

Dessuten, det er sterkt overdrevet at de er verstinger på barneeksponering. Hvis en scroller gjennom Instagram og blogg er det få bilder og info om barna så vidt jeg kan se. Det er i dag noen instastories som viser glade barn som ser ut til å elske foreldrene sine som har en jobb  som gir dem mulighet til å være mye sammen med dem og gi dem masse kjærlighet. Det er ingen tvil om at de er gode foreldre og at barna elsker dem.

Har akkurat lest denne tråd og syns folk er helt ut av proporsjoner. Kanskje dere heller skulle gått opp i og prøvd å hjulpet de barna i Norge og verden som er feks er fattige, syke eller blir utsatt for omsorgssvikt og barnemishandling, fremfor å fremstille dette som om det var det verste i verden.

Altså. For det første: jeg tror vel ingen her er i tvil om at cbe/lke elsker sine mindreårige og omvendt. Om noen snakker med dem om det underveis, eller hvordan de eventuelt kan komme til å reagere på den massive eksponeringen vet ingen av oss, og det er da også litt av poenget.

For det andre: kritikk og drittslenging er to forskjellige ting. Ser du innlegg som bryter regler her, så rapporter dem. Dette er en millionbedrift som opererer i grenseland når det gjelder flere ting, og de må faktisk tåle kritikk. At bloggerbarn blir fratatt deler av sitt privatliv kan diskuteres og kritiseres selv om andre barn blir utsatt for verre ting.

For det tredje/ du vet ingen verdens ting om trådens deltakere og hva de er engasjert i, hvem de hjelper og i hvilken utstrekning. Det står uansett hver enkelt fritt å uttrykke sin mening om forretningsvirksomhet som er uetisk på så mange områder. 

• Liker 46
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet
9 minutter siden, decker skrev:

Ah, heilt ny brukar som skal fortelja oss kva me heller burde bruka tida vår på. Så forfriskande! 

Så innovativt og opplysende 🙄

Skrevet
20 minutter siden, Kokosjannel skrev:

Jeg blir så fascinert av brukere som kommer inn her å kjefter på de som er kritiske til CBE som bedrift. Saklig kritikk er ikke lov, men åpenbar spekulasjon er liksom greit så lenge den er til fordel for CBE? Hvordan kan du være sikker på at de snakker med barna om dette så snart de er gamle nok til å forstå? Ren spekulasjon fra din side. Når barna blir så gamle er skaden uansett skjedd. Når blir forresten barna gamle nok til å skjønne om det å bli eksponert på internett for penger er greit eller ikke?  

• Liker 44
Skrevet (endret)

@Kokosjannel

Hva hvis man både har utdannelse og jobberfaring innen hjelpearbeid ovenfor barn, og at barns rettigheter er en av grunnene til at man deltar her i tråden? Mener du da at man skal la være å si i fra om brudd på barnekonvensjonen, eller amatørmessig hjelpearbeid? I tilfelle, da blir jeg nysgjerrig på hvilke forutsetninger som ligger bak en slik mening. Kanskje du kan si noe om det?

Tilføyelse:

Jeg tror at fagfolk har mer kunnskap om det er rett å eksponere barn i SoMe enn Caroline Berg Eriksen. Står litt om det her: https://influencere.wordpress.com/generelt-bruk-av-barn-i-some/ 

Istedenfor å synse om Caroline Berg Eriksen og bruk av barn. Her er dokumentasjon: https://influencere.wordpress.com/2019/06/11/bruk-av-barn-pa-instastory-01-06-10-06-19/

Endret av LeiaO
Gjest CecilieX
Skrevet
43 minutter siden, Kokosjannel skrev:

Jeg vet ikke hva du legger i «få bilder», men det er åpenbart ikke det samme som jeg. 

Jeg talte instagramposter fra 1. november som ikke var ren reklame og der var barna representert på 7/18 bilder. Det er 38%. 

For september + oktober er tallet 11 av 24 altså 45%. 

Dette er altså eksponering på en kanal som har 300.000 følgere. 

Skrevet
5 minutter siden, CecilieX skrev:

Jeg vet ikke hva du legger i «få bilder», men det er åpenbart ikke det samme som jeg. 

Jeg talte instagramposter fra 1. november som ikke var ren reklame og der var barna representert på 7/18 bilder. Det er 38%. 

For september + oktober er tallet 11 av 24 altså 45%. 

Dette er altså eksponering på en kanal som har 300.000 følgere. 

Jeg talte dem for hele 2019. Av 237 bilder totalt fant jeg 46 bilder med en eller begge barna. For meg er det ikke overveldende mange bilder. Med tanke på hvor mange av bildene som også er oppstilte og regisserte, så avslører de heller ikke mye av barnas hverdag.

Jeg sier ikke nødvendigvis at det ikke er problematisk overhodet, men at det jeg ser er mindre dramatisk enn det bildet som blir tegnet i denne tråden.

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Nudeldama skrev:

Jeg talte dem for hele 2019. Av 237 bilder totalt fant jeg 46 bilder med en eller begge barna. For meg er det ikke overveldende mange bilder. Med tanke på hvor mange av bildene som også er oppstilte og regisserte, så avslører de heller ikke mye av barnas hverdag.

Jeg sier ikke nødvendigvis at det ikke er problematisk overhodet, men at det jeg ser er mindre dramatisk enn det bildet som blir tegnet i denne tråden.

Det kommer i tillegg til alt annet.Eksempelvis i løpet av ti dager i juni -19, la de ut i snitt 3,1 bilder/film pr. dag på instastory,  jf. https://influencere.wordpress.com/2019/06/11/bruk-av-barn-pa-instastory-01-06-10-06-19/ 

Skrevet
1 minutt siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Det kommer i tillegg til alt annet.Eksempelvis i løpet av ti dager i juni -19, la de ut i snitt 3,1 bilder/film pr. dag på instastory,  jf. https://influencere.wordpress.com/2019/06/11/bruk-av-barn-pa-instastory-01-06-10-06-19/ 

Spørsmålet er jo da om det var ekstra mye i juni eller om det er jevnt over så mye hver måned. 

Jeg anser ikke snap og instastory som så viktig som instagram, blogg og Facebook når det kommer til dette, siden de forsvinner etter 24 timer. Dvs at det er færre som får dem med seg og de kan ikke hentes opp i ettertid. Ofte er det også korte snutter av barn som gjør ting alle barn gjør - leke, danse osv. Ufarlige videoer, korte snutter, kort varighet og ingen historikk .

Igjen - jeg sier ikke at dette nødvendigvis gjør det helt uproblematisk, bare at jeg anser det som mindre dramatisk enn slik det ofte fremstilles av mange i denne tråden.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Nudeldama skrev:

Spørsmålet er jo da om det var ekstra mye i juni eller om det er jevnt over så mye hver måned. 

Jeg anser ikke snap og instastory som så viktig som instagram, blogg og Facebook når det kommer til dette, siden de forsvinner etter 24 timer. Dvs at det er færre som får dem med seg og de kan ikke hentes opp i ettertid. Ofte er det også korte snutter av barn som gjør ting alle barn gjør - leke, danse osv. Ufarlige videoer, korte snutter, kort varighet og ingen historikk .

Igjen - jeg sier ikke at dette nødvendigvis gjør det helt uproblematisk, bare at jeg anser det som mindre dramatisk enn slik det ofte fremstilles av mange i denne tråden.

Instastory forsvinner ikke  nødvendigvis: http://web.archive.org/web/*/https://storiesig.com/stories/carolinebergeriksenno

Når folk følger med vil de sitte med informasjon om barn.over tid. Dette er brudd på barnekonvensjonen. Det er alvorlig. Synd slikt blir bagatellisert.

Skrevet
4 minutter siden, Nudeldama skrev:

Jeg kunne nok skrevet ned en A4-side lang liste over ting jeg vet om barna. 

Og jeg leser ikke bloggen en gang. 

• Liker 34
Skrevet
1 minutt siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Instastory forsvinner ikke  nødvendigvis: http://web.archive.org/web/*/https://storiesig.com/stories/carolinebergeriksenno

Når folk følger med vil de sitte med informasjon om barn.over tid. Dette er brudd på barnekonvensjonen. Det er alvorlig. Synd slikt blir bagatellisert.

Man skal være godt over middels interessert for å bruke Wayback machine for å hente frem gamle bilder av andres barn. 

Det er ikke snakk om å bagatellisere det, det er heller snakk om å ikke overdramatisere. Det gagner ikke saken det heller.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Mrs Robinson skrev:

Jeg kunne nok skrevet ned en A4-side lang liste over ting jeg vet om barna. 

Og jeg leser ikke bloggen en gang. 

Jeg titter innom bloggen jevnlig, samt denne tråden, og husker særdeles lite om barna. Det fester seg ikke hos meg, for jeg er ikke interessert i den informasjonen. Det tror jeg gjelder mange. 

De som husker alt som de legger ut om barna nileser det på en måte som jeg vil anse som uvanlig.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...