Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Gjest lillesnøfnugg
8 minutter siden, Revenge o'Cavatina skrev:

Minner om følgende: Siden organisasjonen Omvendt Julenisse Østfold er såpass ny, finnes det ikke særlig til regnskap før etter nyttår. Men regnskapet til en frivillig organisasjon kan hvem som helst be om innsyn i, og så er det opp til organisasjonen om de utviser åpenhet eller ikke. De aller fleste organisasjoner uavhengig av størrelse oppfordres til og fører en åpenhetspolitikk på regnskapet, økonomien og organisatoriske forhold.

At de blander sammen veldedig organisasjon med kommersielt salg av annonseplass fremstår bare som enda et utslag av at bloggeierne ikke evner å skille mellom foretakene og privatlivet sitt.

Takk for at du nevner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Omvendt julenisseprosjekt ikke bare er til de 10+ familiene de hjelper sin inntekt, men også Berg Eriksen sin bedrift. Dette synliggjør at de uselviske og oppofrende bloggeierne  også tjener på dette prosjektet.

Selvsagt! Innsamlingsaksjonen styrker merkevarebyggingen av firmaet. Og reportasje i GMN gir reklame - og flere lesere. Blogging om veldedighet er til egen økonomisk vinning, ingen tvil om det.

Hvis man har litt kritisk blikk når man ser på bildene så skinner det veldig igjennom hva som er fokus. Det er ikke troverdig rett og slett, bare pinlig. 

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Men om GMN og OJ genererte nye lesere som interesserer seg for veldedighet og nestekjærlighet, så vil de jo rimelig kjapt oppdage at dette ikke er bloggen for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, CecilieX skrev:

Men om GMN og OJ genererte nye lesere som interesserer seg for veldedighet og nestekjærlighet, så vil de jo rimelig kjapt oppdage at dette ikke er bloggen for dem. 

De blir vel raskt skremt bort av de faste kommentatorene som er mer opptatt av hvor vakker CBE er og hvor (sett inn sponset objekt) kommer fra enn av Redd Barnas budskap. 

Endret av Inocybe
Byttet et ord
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Revenge o'Cavatina skrev:

Jeg har egentlig ikke kommet over forbløffelsen over et kommentarfelt fullt av lesere som "røres til tårer" av carolinebergeriksen.nos nyfødte nestekjærlighet og medmenneskelighet i influencerbedriftenes og butikkenes mest travle salgsmåned i året etter dokumentert omsetningstap på halvannen million. Det er helt merkelig adferd å felle tårer overfor en akterutseilt bedrift som tilsynelatende kløner med å rette opp skuta i omdømmebyggingens navn nettopp når nye samarbeidsavtaler for neste år skal hankes inn og signeres, i den hensikt at skutas gallionsfigur blant annet skal få flere anledninger til å vise frem sin egen lettkledte fortreffelighet sammen med et eller annet produkt. I 10 av årets måneder ser vi ikke snurten til denne nestekjærligheten, men i kommentarfeltet ser vi denne skutas sjel gjennom hele året.

Hverdagsmenneskene, de som gir eller gjør noe hele året privat uten å snakke om det fordi det er en selvfølge for dem å hjelpe, får ingen "rørte tårer" og hjerter og penhetskomplimenter og hurrarop sammenlignet med en blogger i Sarpsborg, og forventer det heller ikke. Det er ekte frivillige med en sjel som stråler av ekte engasjement med ekte glede over hva bistanden deres kan gjøre for et annet menneske hele året, ikke bare gjennom de siste 14 dagene i året. Bevares, alle juleprosjektene er også fantastisk arbeid nedlagt av frivillige overfor de som ikke har det lett. Men det er få av dem jeg har så store problemer med å svelge troverdigheten til som Omvendt Julenisse Østfold etter å ha fulgt med på hvor klønete, lite gjennomtenkt, empatisk, feilprofilert og kunnskapsløst prosjektet har blitt drevet og hvor på sedvanlig vis konstruktiv kritikk og velmente påminnelser om personvern overfor mottakerne er blitt avfeid. For selvsagt er paret, som aldri har drevet frivillig organisasjon tidligere, også her ufeilbarlige og vet best. Ferdig snakka! Slik er argumentasjonsrekken mellom alle hjertene og "Tusen takk, søte du🙏" i det gjennomredigerte, godt sensurerte kommentarfeltet deres. Det er så lettvint å ta på seg æren for andre menneskers gavmildhet.

Kjempeflott at innebyggere i Sarpsborg og omegn har fått bistand til å feire en god jul gjennom OJØ. Men jeg sitter igjen med en bismak når veldedighet blandes sammen med alskens usympatiske uttalelser, overdådige slottsopphold, trappekalendere, nebbete kommentarfelt, portretter av gallionsfiguren, halvnakne bilder, innpakking av egne gaver og tigging av hyssing. Blant annet. For det fremstår for øyeblikket som at de som har fått mest hjelp er bloggeierne selv og deres omdømme. For når bloggen stort sett har lite annet enn bloggeieren selv i fokus uansett hva det skulle dreie seg om, så tror jeg bare ikke på det.

https://www.dn.no/medier/caroline-berg-eriksen/lars-kristian-eriksen/influenser/caroline-berg-eriksens-omsetning-falt-med-15-millioner-kroner/2-1-627850

👏🏻👏🏻

En påminnelse om hvordan de håndterte kritikk av veldedighetsdriften:

Her er hele samtalen. Den er borte nå, så tok meg bryderiet med å redigere sammmen kommentarene. Håper flere får øynene opp for hvordan de holder på.

Ref: Facebookinnlegg om at de måtte avvise søkere

https://imgur.com/a/E9gifmX

Skal dette bidra til økt giverglede?

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Har Caroline Berg Eriksen slettet dette -https://www.carolinebergeriksen.no/2019/12/18/omvendt-julenisse-3/#comment-976516 ? I tilfelle hvorfor?

Screenshot_20191219-160254_Chrome.thumb.jpg.b90f787049246a4e0060d9cc9dcf775f.jpg

Screenshot_20191219-160313_Chrome.thumb.jpg.31096a43fea335fc6c6267f35d287372.jpg

Låg under kommentarene vedr. kritikk rundt hvorfor skrive antall personer, startet her https://www.carolinebergeriksen.no/2019/12/18/omvendt-julenisse-3/comment-page-1/#comment-975827

Gjentar også denne.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rubella skrev:

👏🏻👏🏻

En påminnelse om hvordan de håndterte kritikk av veldedighetsdriften:

Her er hele samtalen. Den er borte nå, så tok meg bryderiet med å redigere sammmen kommentarene. Håper flere får øynene opp for hvordan de holder på.

Ref: Facebookinnlegg om at de måtte avvise søkere

https://imgur.com/a/E9gifmX

Skal dette bidra til økt giverglede?

Fy faen, det der er bare kvalmende av dem. Sympatisk? Not so much...

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Revenge o'Cavatina  👏👏👏

Jeg reagerer også på den ukritiske heiagjengen i kommentarfeltet. Ser de ikke at "Omvendt Julenisse" er endel av influencervirksomheten i og med at Caroline Berg Eriksen legger ut om det på bedriftens SoMe-kanaler? 

Lurer på om de skryter like mye når de treffer på andre frivillige og/eller til folk som hjelper andre i jobben sin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev:

@Revenge o'Cavatina  👏👏👏

Jeg reagerer også på den ukritiske heiagjengen i kommentarfeltet. Ser de ikke at "Omvendt Julenisse" er endel av influencervirksomheten i og med at Caroline Berg Eriksen legger ut om det på bedriftens SoMe-kanaler? 

Lurer på om de skryter like mye når de treffer på andre frivillige og/eller til folk som hjelper andre i jobben sin? 

Takk🌷

Slik som de velger å fremstille seg offentlig gjennom flere år i SoMe uten tanke for hvordan dette oppfattes, har jeg personlig ingen tro på at de har en annen adferd privat.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Revenge o'Cavatina skrev:

Takk🌷

Slik som de velger å fremstille seg offentlig gjennom flere år i SoMe uten tanke for hvordan dette oppfattes, har jeg personlig ingen tro på at de har en annen adferd privat.

Jeg mente om "heiagjengen" skryter like mye av andre.. 😉  Jeg tenker at alle som bidrar positivt til samfunnet fortjener minst "like mye" ros. Forskjellen er at de søker ikke oppmerksomhet på samme måten. Og det virker for min del mer "ekte". Så jeg forstår aldri folk som "heier" på "selvskryt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Jeg mente om "heiagjengen" skryter like mye av andre.. 😉  Jeg tenker at alle som bidrar positivt til samfunnet fortjener minst "like mye" ros. Forskjellen er at de søker ikke oppmerksomhet på samme måten. Og det virker for min del mer "ekte". Så jeg forstår aldri folk som "heier" på "selvskryt".

Ah, jeg misforstod deg!

Jeg ville håpet at heiagjengen er like entusiastiske overfor andre som bidrar positivt, i det minste. For ekte ildsjeler søker ikke oppmerksomhet på egne vegne.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
55 minutter siden, Ast skrev:

Hun har i dag vært gjest på snapkontoen «grønnere» med hennes 7 tips til mer miljøvennlig hverdag. Jeg trodde jeg så syner. Det var kildesortere, bruke metallsugerør (siden plastikksugerør ikke er nedbrytbare sa hun. Hva med alt annet engangsplast hun kjøper??), bruke sykkel, gi bort/arve klær (fint å gi klær et videre liv, men hva med å få/kjøpte brukte klær selv?), bambustannbørste, kjøttfri middager. Mulig det var mer, men jeg ble passe sjokkert over valg av gjest.

Sånne miljøtiltak hjelper på samvittigheten, men redder ikke kloden.

Redusert forbruk og reparasjon er virkelig gode tiltak, men er akk så kjedelige.

Når det er snakk om klær monner det ikke nok å gi bort klær for å få plass til å kjøpe inn nye. 

https://www.nrk.no/ytring/gjenbruksbloffen-1.14754891

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Lin10 skrev:

Jeg er helt enig i det hun skriver. Her er det noen som tydeligvis skal lage noe negativt av en ikke sak. Det er ingen som har blitt identifisert, og hadde noen fått vite at en familie fikk hjelp, så er nok ikke det verdens undergang. Det er ikke rart at folk synes det er vanskelig å snakke om økonomiske vanskeligheter, når det finnes mennesker som har holdninger om at slikt skal skjules. Skjules så godt at det at Cbe skrev at hun hjalp en familie på 10 var frykteligere greier.  CBE og mannen har gjort en flott innsats👏👏🌟🎄

Men kjære deg, cbe kan ingenting om taushetsplikt og det er i utgangspunktet gret, men når hun får kommentarer på dette bør hun rådføre seg med noen og ikke stå på sitt og si at dette kam jeg. Typisk tegn på manko på refleksjon det, man kan faktisk ikke alt. Det er lov det, om man er ydmyk ovenfor andre sin kunnskap.

jeg jobber mye med taushetsplikten og ville aldri ha sendt et brev til omvendt julenisse i Østfold. Firma er uten seriøsitet. Meningen er sikkert god.. om det da ikke er bare for PR og kunne sitte på juleaften i all sin luksus og gråte litt over seg selv som er så hjertegode at man har brukt et par av arbeidsdagene sine på veldedighet.. 

(ps, når man tjener penger på andres veldedighet trenger man egentlig ikke felle så mange tårer over for seg selv.. det blir mer grådig en å være hjertegod.. men hver sin smak og samvittighet. Og ja hun tjener penger på å ha det på bloggen, det er en reklamekanal. Selv om hun ikke tar betalt pr. Innlegg bygger det omdømme= inntekt)

• Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bloggeierne hadde tjent mye på å la være å hele tiden stadfeste at de vet best og heller lære av velment kritikk. Folk har forståelse for at noen er nybegynnere, og et sted må man starte for å lære av erfaring. Det er veldig rart at to voksne i midten av trettiårene ikke forstår grunnleggende kommunikasjon der budskapene de sender, også får en respons som ikke alltid fordrer et hjerte, men gode forklaringer rundt hvorfor de velger som de gjør.
Men når ting blir for vanskelig å svare på, sletter de heller det som er skrevet og stenger debatten fremfor å stå i den og lære noe av det.
Det er sånt jeg kaller lite mottagelig enveiskommunikasjon.

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blokkert i øst og vest av Sirkus Eriksen. Det fryder meg at de ikke evner å møte kritikken min på andre måter enn å gjemme seg for meg ✌😏

• Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...