Aricia Skrevet 12. desember 2019 #13221 Del Skrevet 12. desember 2019 Det er oppskriften til Veganmisjonen. http://www.veganmisjonen.com/2011/12/oppskrift-vegansk-julemat-vegetar.html?m=1 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 12. desember 2019 #13222 Del Skrevet 12. desember 2019 ... og den er fullstendig copy-paste. Sympatisk. 39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnie Mus Skrevet 12. desember 2019 #13223 Del Skrevet 12. desember 2019 1 hour ago, Christiane_W said: – Vårt bidrag er timene i legger ned i dette. Det spiser hovedsaklig av fritiden vår, men også av arbeidstiden. I tillegg donerer vi noen penger selv privat, og via firmaet vårt. -Jeg ser ikke helt hva som er galt med prioriteringene? Vi ber i praksis om hjelp til absolutt alt vi trenger, og bidrar også selv i form av penger, gaver og arbeidstimer. Dette er jo et spleiselag hvor alle som bidrar er med og hjelper. Det er jo ikke slik at vi skal ta alle kostnader selv, såpass regner jeg med at du forstår Fra kommentarfeltet på dette innlegget, som egentlig er verdt å lese da det er flere som stiller spørsmål rundt prosjektet der - og påfølgende sleivete svar fra frua: https://www.carolinebergeriksen.no/2019/11/30/forsmak-pa-arets-juleverksted/#comments Frua skriver at begge er i full jobb..... seriøst, dette mener ho vel kke??? 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skrottefar Skrevet 12. desember 2019 #13224 Del Skrevet 12. desember 2019 Akkurat nå, Minnie Mus skrev: Frua skriver at begge er i full jobb..... seriøst, dette mener ho vel kke??? Frua mener at bloggen er hennes fulltidsjobb, hva LKE sin fulltidsjobb er vet jeg ikke, men sikkert foto-direktør i firmaet, og det å legge til lys og skygge tar sin tid ja, helt klart 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KalleV Skrevet 12. desember 2019 #13225 Del Skrevet 12. desember 2019 21 timer siden, pøbelsara skrev: Det er jo mange som driver med liknende ting. I fjor ga vi til Ensomt juletre - det kommer vi til å gjøre i år også. https://www.nordicchoicehotels.no/kampanjer-og-tilbud/ensomt-juletre/ Vi prøver å gi til de jeg vet jobber med bra ting på en bra måte - jeg gir alltid til kirkens bymisjon og frelsesarmeen også. (jeg gir fast hele året til min favorittorganisasjon - Leger uten grenser) Edit: @Justlooking - ikke sant? jeg kjenner mange som gir fast til ulike formål. Unnskyld at jeg spør. Men jeg skjønner ikke helt hensikten med denne tråden? Skal hver og en fortelle om hva vi støtter? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oline12 Skrevet 12. desember 2019 #13226 Del Skrevet 12. desember 2019 4 minutter siden, Aricia skrev: ... og den er fullstendig copy-paste. Sympatisk. Jau. Men det er lov, og ganske vanlig. At hun ikke gir kred til hvor hun har funnet oppskriften er også vanlig for henne, det er ikke et snev av kreativitet der. Men uansett, kan hende veganmisjonen også har "stjælt" oppskriften. Jeg vil faktisk rose CBE for matlaginga. Det ser utrolig delikat ut det hun lager, LKE tar fine bilder og det meste er sunt og ofte plantebasert, noe som jeg personlig mener flere burde spise mer av. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Aricia Skrevet 12. desember 2019 Populært innlegg #13227 Del Skrevet 12. desember 2019 (endret) 22 minutter siden, Oline12 skrev: Jau. Men det er lov, og ganske vanlig. At hun ikke gir kred til hvor hun har funnet oppskriften er også vanlig for henne, det er ikke et snev av kreativitet der. Men uansett, kan hende veganmisjonen også har "stjælt" oppskriften. Jeg vil faktisk rose CBE for matlaginga. Det ser utrolig delikat ut det hun lager, LKE tar fine bilder og det meste er sunt og ofte plantebasert, noe som jeg personlig mener flere burde spise mer av. Det er ikke lovstridig nei, men når hun copy-paster en så velkjent oppskrift fra en stor norsk matblogger, så er det slett ikke vanlig å ikke gi kred i utgangspunktet, og det er meget spesielt å late som ingenting når hun til alt overmål får direkte spørsmål i kommentarfeltet. Det er jo ikke som om hun ikke vet selv at hun har sakset oppskriften rett ut fra en annen blogg. Det er sånne detaljer som dette som gjør at man skaffer seg et rykte som tvers gjennom usympatisk. Endret 12. desember 2019 av Aricia 56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 12. desember 2019 #13228 Del Skrevet 12. desember 2019 PS: Veganmisjonen kaller kakene "de originale vegisterkakene", og bruker formuleringer som "da disse kom til verden første gang". Hun signaliserer med det at dette er hennes idé, og at det er viktig for henne. At "hun også kanskje har stjålet oppskriften" synes jeg ikke man bare skal kunne slenge ut uten å underbygge med en oppskrift publisert før Veganmisjonen, faktisk. Det er kanskje ikke forbudt, men det er veldig ufint. 45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oline12 Skrevet 12. desember 2019 #13229 Del Skrevet 12. desember 2019 41 minutter siden, Aricia skrev: PS: Veganmisjonen kaller kakene "de originale vegisterkakene", og bruker formuleringer som "da disse kom til verden første gang". Hun signaliserer med det at dette er hennes idé, og at det er viktig for henne. At "hun også kanskje har stjålet oppskriften" synes jeg ikke man bare skal kunne slenge ut uten å underbygge med en oppskrift publisert før Veganmisjonen, faktisk. Det er kanskje ikke forbudt, men det er veldig ufint. Joda, men å bruke ris, blomkål og havregryn er nokså vanlig i "veganerverden", derfor er heller ikke veganmisjonens oppskrift, etter min mening, spesiell. Den er nok tatt av noen andre, men du har rett i at jeg har ikke noe konkret å vise til her, kun min egen erfaring med matlaging. Uansett så googlet jeg oppskriften, og samme oppskrift er kopiert fra mange andre. Forskjellen er naturligvis at de andre har gitt kred til veganmisjonen for originaloppskrift. Det har ikke CBE gjort. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Halle-Palle Skrevet 12. desember 2019 #13230 Del Skrevet 12. desember 2019 1 time siden, Oline12 skrev: Jau. Men det er lov, og ganske vanlig. At hun ikke gir kred til hvor hun har funnet oppskriften er også vanlig for henne, det er ikke et snev av kreativitet der. Men uansett, kan hende veganmisjonen også har "stjælt" oppskriften. Jeg vil faktisk rose CBE for matlaginga. Det ser utrolig delikat ut det hun lager, LKE tar fine bilder og det meste er sunt og ofte plantebasert, noe som jeg personlig mener flere burde spise mer av. Og vi vet jo det, at når ting ikke er ulovlige så kjører bloggeren på, uten å ofre kotyme og folkeskikk en tanke. 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg MiniBaguette Skrevet 12. desember 2019 Populært innlegg #13231 Del Skrevet 12. desember 2019 Oppskriften på vegisterkaker er kopiert rett fra Veganmisjonen, ja - det er en rimelig kjent oppskrift, etterhvert, og når andre norske bloggere (eks Kristin Gjelsvik) har kopiert den har de i det minste kreditert opphavspersonen. At CBE ikke krediterer noen er selvsagt helt vanlig - og en liten brøkdel av grunnen til at hun virker så aldeles ekstremt usympatisk. 50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest spinjitzu Skrevet 12. desember 2019 #13232 Del Skrevet 12. desember 2019 15 timer siden, Liver skrev: Det jeg stusser over er måten gavene blir utlevert. Igjen, jeg syns det er supert at mennesker får hjelp, men det er utførelsen på noen punkter som jeg reagerer på. Nå har de fått en anonym bil når de skal utlevere gavene, men de er ikke særlig anonyme. Og, Sarpsborg er vel ikke en stor plass? Er dette en normal måte å utlevere denne type hjelp? Det er ganske avslørende å få en stor eske med hjelp levert på døren. Nå tenker jeg for min egen del. Jeg hadde ønsket å hentet selv, for da er det lettere å få meg hjem uten å avsløre mim egen situasjon til naboen. det er ikke alle vanskeligstilte som har mulighet å få hentet selv da. Ikke alle har bil, og å gå bære de gjennom hele byen på en diger kasse med mat og gaver høres ikke særlig hyggelig ut. Jeg hadde foretrukket å risikere at en nysgjerrig nabo fikk med seg at jeg fikk hjelp, enn å måtte slite meg ut og stresse masse med å få hentet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 12. desember 2019 #13233 Del Skrevet 12. desember 2019 Skal vi si det slik at Trine Sandberg, eier av Trines Matblogg og utdannet jurist har god nok kunnskap om Lov om opphavsrett og kutyme rundt kreditering? For dummies: https://trinesmatblogg.no/opphavsrett/ 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 12. desember 2019 #13234 Del Skrevet 12. desember 2019 Hun sa hun hadde fått oppskriften fra søsteren sin, mulig hun ikke vet hvor den kommer fra. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lin10 Skrevet 12. desember 2019 #13235 Del Skrevet 12. desember 2019 (endret) 11 minutter siden, Revenge o'Cavatina skrev: Skal vi si det slik at Trine Sandberg, eier av Trines Matblogg og utdannet jurist har god nok kunnskap om Lov om opphavsrett og kutyme rundt kreditering? For dummies: https://trinesmatblogg.no/opphavsrett/ Tror du trenger tolkningshjelp. Ja, hva er egentlig problemet for enkelte her inne. Matoppskrifter er ikke beskyttet av åndsverksloven og CBE kan derfor fint bruke oppskriften uten å kreditere. Trodde dette var allment kjent, men ser at ikke alle har den kunnskapen inne. Hun har skrevet sin egen tekst. Hadde hun kopiert et blogginnlegg fra denne matbloggeren så hadde det blitt noe annet. Nok engang så kommer det feilaktige påstander her inne, kun for å prøve å sverte CBE. God gammeldags sladder er det rette ordet. Endret 12. desember 2019 av Lin10 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 12. desember 2019 #13236 Del Skrevet 12. desember 2019 @Lin10 fint hvis du kan sitere innleggene som påstår at det er ulovlig å gjengi en oppskrift uten å kreditere. 39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 12. desember 2019 #13237 Del Skrevet 12. desember 2019 (endret) Adressėr rett bruker hvis du leser posten min som du siterer litt mindre overfladisk. Eventuelt brukere. Jeg refererer kun til Trine Sandberg og hennes juridiske kompetanse på opphavsrett. Mulig du skulle ha gått til Specsavers, @Lin10 Endret 12. desember 2019 av Revenge o'Cavatina 37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lin10 Skrevet 12. desember 2019 #13238 Del Skrevet 12. desember 2019 (endret) 17 minutter siden, Revenge o'Cavatina skrev: Tror du trenger å adressere rett bruker hvis du leser posten min som du siterer litt mindre overfladisk. Eventuelt brukere. Jeg refererer kun til Trine Sandberg og hennes juridiske kompetanse på opphavsrett. Mulig du skulle ha gått til Specsavers, @Lin10 Hva var poenget ditt med å sitere Trine Sandberg? Kan ikke tenke meg at du ønsker å forsvare CBE. For det som i realiteten står der, er at det ikke er nødvendig å kreditere en oppskrift .Så da er det en ikke sak. Men, her inne må en få med seg at CBE både er frekk, sleip og har overhode ikke besittelse av god kutyme siden hun absolutt burde vite at denne veganbloggeren hadde denne «veldig kjente» retten på menyen. Hun har selv helt sikkert funnet den et annet sted, da blomkål og ris er helt vanlige ingredienser i det veganske kosthold. Snakk om storm i et vannglass. Endret 12. desember 2019 av Lin10 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 12. desember 2019 Forfatter #13239 Del Skrevet 12. desember 2019 (endret) 30 minutter siden, Lin10 skrev: Tror du trenger tolkningshjelp. Ja, hva er egentlig problemet for enkelte her inne. Matoppskrifter er ikke beskyttet av åndsverksloven og CBE kan derfor fint bruke oppskriften uten å kreditere. Trodde dette var allment kjent, men ser at ikke alle har den kunnskapen inne. Hun har skrevet sin egen tekst. Hadde hun kopiert et blogginnlegg fra denne matbloggeren så hadde det blitt noe annet. Nok engang så kommer det feilaktige påstander her inne, kun for å prøve å sverte CBE. God gammeldags sladder er det rette ordet. det er da ingen som har påstått at det er ulovlig å bruke andres oppskrifter. Det man sier er at det er dårlig stil og mangel på folkeskikk å gjøre det uten å kreditere. Det blir ikke akkurat bedre av at dette har vært et mønster for CBE i mange år. Endret 12. desember 2019 av MissLucy 47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aquarius04 Skrevet 12. desember 2019 #13240 Del Skrevet 12. desember 2019 28 minutter siden, Lin10 skrev: Tror du trenger tolkningshjelp. Ja, hva er egentlig problemet for enkelte her inne. Matoppskrifter er ikke beskyttet av åndsverksloven og CBE kan derfor fint bruke oppskriften uten å kreditere. Trodde dette var allment kjent, men ser at ikke alle har den kunnskapen inne. Hun har skrevet sin egen tekst. Hadde hun kopiert et blogginnlegg fra denne matbloggeren så hadde det blitt noe annet. Nok engang så kommer det feilaktige påstander her inne, kun for å prøve å sverte CBE. God gammeldags sladder er det rette ordet. Det er ikke det det handler om - det handler om at det ikke er første gang CBE unnlater å vise normal folkeskikk. Hva angår det andre jeg har uthevet i fet skrift: Hvorfor gidder du å være her inne egentlig? 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå