Umylian Skrevet 7. desember 2019 #12661 Skrevet 7. desember 2019 13 minutter siden, Superrosa skrev: Jo, men du trekker tråd med at fordi du personlig ikke liker den så virker det ikke. Jeg har ikke lov til å ha en personlig mening om reklamen? Dette gir ingen mening. 8
Umylian Skrevet 7. desember 2019 #12662 Skrevet 7. desember 2019 (endret) 4 minutter siden, Superrosa skrev: Det var ikke jeg som sa det var ufint Jeg sa at om enkeltpersoner ikke liker produktene (for det er jo en personlig smakssak) er ikke en indikator på at det ikke virker som salgskilde. Hadde det ikke hatt resultat vil jeg anta de hadde sluttet med showroom. Jeg påpekte også (som du never her) at showroom virksomheten må mer sammenlignes med vanlig butikk enn et privathjem (ergo hvorfor de mest sannsynligvis bytter ut såpass mye interiør og tilpasser pris til lesergruppen). Du må skille mellom det at CBE tjener penger på dette og hvorvidt reklamen er av god kvalitet og treffer de den er ment å treffe. (Minner om CBEs uttalte målgruppe, høyt utdannede kvinner.) Og igjen. Mener du virkelig at man ikke kan ytre en personlig mening om reklamen fordi CBE tjener penger på den? Endret 7. desember 2019 av Umylian 7
Superrosa Skrevet 7. desember 2019 #12663 Skrevet 7. desember 2019 22 minutter siden, tantesofie said: Beklager å skuffe deg, men folk flest hat et veldig høyt forbruk. Vi kjøper klær, møbler, dingser, puter, pynt og ræl i lassevis. I tillegg til at vi pusser opp så det griner etter og flyr til krampa tar oss. Vi liker å tro at vi er miljøvennlige og liker å si det. Relatiteten er dessverre en annen og blogger som CBE. no er dessverre med på å påvirke hva som er "normalt" og hva man "må" ha. Man kan argumentere med at det er forskjell på å ha høyt forbruk vs å reklamere for høyt forbruk som CBE gjør? Men igjen, det er jo en stor del av en influencers jobb... og det triste er, at det er hva som selger.
Superrosa Skrevet 7. desember 2019 #12664 Skrevet 7. desember 2019 3 minutter siden, Umylian said: Du må skille mellom det at CBE tjener penger på dette og hvorvidt reklamen er av god kvalitet og treffer de den er ment p treffe. Her er jeg usikker om jeg forstår deg, hvis det selger - hvordan treffer det da ikke en målgruppe av et slag? 2
Orly Skrevet 7. desember 2019 #12665 Skrevet 7. desember 2019 55 minutter siden, Mrs Robinson skrev: Synes faktisk dette er irrelevant. Opplever at folk flest i dag er såpass opptatt av forbruk og miljø at hvermannsen ikke bytter ut møbler i hytt og gevær. Er enig i 99% av det som skrives i tråden og er absolutt ingen fruefan, men slike diskusjoner er med på å fordumme tråden. Don't go there Enig med deg 2
Dr. A. Kula Skrevet 7. desember 2019 #12666 Skrevet 7. desember 2019 49 minutter siden, Superrosa skrev: Jeg snakker om å ha hjemmet sitt som showroom på generell basis som inntektskilde, da det var det som originalt ble kritisert i tråden. Som så ble fulgt opp med argumentet at interiøret var udelikat og billig. Barn skiller jeg ut i annen diskusjon. Jeg tror du misforstod innlegget sitert under med tanke på barn. Selv om barna aldri var blitt brukt i reklame, er fortsatt hjemmet også deres. Og barna har ikke samtykkekompetanse til å mene noe om det er greit å bruke hjemmet deres til showroom. For å eksemplifisere, så bruker man ikke hjemmet til showroom om en av de voksne ikke vil. Man kan ikke få et ja eller nei fra et barn, så derfor behandler man det som et nei. For å dra en drøy parallell, så har man ikke sex med noen som ikke gir sitt samtykke, og er man ikke i stand til å gi et samtykke så skal det behandles som et nei 51 minutter siden, Inocybe skrev: Litt på siden av diskusjonen men nei det er ikke ok så lenge dette også er hjemmet til barn. Barna er ikke store nok til å kunne danne mening om hvorvidt de er komfortable med utstillingen av hjemmet deres. 15
Stjernekikkeren Skrevet 7. desember 2019 #12667 Skrevet 7. desember 2019 Det er ganske interessant den diskusjonen om å kommentere tingene hun reklamerer for eller ikke, fordi de er i hennes private hjem. Det er en hårfin balanse mellom blogg og dagbok, salgsutstilling og privat hjem, og det er denne grensen de krysser som det passer dem. Når de tidligere har fått kritikk for å fremme er usunt syn på kropp og trening, har de skjult seg bak at det er jo bare en enkel blogg de skriver på, og Caroline kan ikke ta ansvar for at hun påvirker, SAMTIDIG som at de høyer egne seertall sånn at de får oppdrag fra samarbeidspartnere. Så hva er det, er det en dagbok eller er det en steinhard kommersiell blogg hvor alt er lagt opp til salg og kjøp? Er det et privat hjem hvor de bare stiller ut det de selv vil leve med, eller er det en sirlig oppsatt salgsutstilling på oppdrag av kunder? Det er her de blander grovt. 40
Skogspike Skrevet 7. desember 2019 #12668 Skrevet 7. desember 2019 1 time siden, Umylian skrev: Hvis det bare var det hun gjorde da, viste variasjon og gjenbruk med de gjenstandene hun allerede hadde. Det hadde vært flott. Men nei, fokuset er på å kjøpe nye gjenstander kontinuerlig. Uansett synes jeg det er noe trist over hele greia med å selge sitt eget hjem på den måten. Det er ikke en krok i det hjemmet som ikke skal selges og stilles ut for penger. Inkludert alle som bor der. 20
Superrosa Skrevet 7. desember 2019 #12669 Skrevet 7. desember 2019 7 minutter siden, Dr. A. Kula said: Jeg tror du misforstod innlegget sitert under med tanke på barn. Selv om barna aldri var blitt brukt i reklame, er fortsatt hjemmet også deres. Og barna har ikke samtykkekompetanse til å mene noe om det er greit å bruke hjemmet deres til showroom. For å eksemplifisere, så bruker man ikke hjemmet til showroom om en av de voksne ikke vil. Man kan ikke få et ja eller nei fra et barn, så derfor behandler man det som et nei. For å dra en drøy parallell, så har man ikke sex med noen som ikke gir sitt samtykke, og er man ikke i stand til å gi et samtykke så skal det behandles som et nei Nei jeg tror ikke jeg misforstod, for kommentaren min kom fra noen som skrev noe i duren "hvorfor i det hele tatt ha hjemmet sitt som showroom?" Så mitt svar var mer på generell basis som influenser og business, ikke ihht CBE sin familiesituasjon Hadde jeg vært influencer og hatt barn liker jeg å tro at jeg hadde utelatt alt som kan kobles privat mot barna. Akkurat dette er veldig mange internasjonale kjendiser flinke på, så litt trist å se trenden her i Norge ihht influencermarkedet på akkurat det området. 6
Superrosa Skrevet 7. desember 2019 #12670 Skrevet 7. desember 2019 6 minutter siden, Stjernekikkeren said: Det er ganske interessant den diskusjonen om å kommentere tingene hun reklamerer for eller ikke, fordi de er i hennes private hjem. Det er en hårfin balanse mellom blogg og dagbok, salgsutstilling og privat hjem, og det er denne grensen de krysser som det passer dem. Når de tidligere har fått kritikk for å fremme er usunt syn på kropp og trening, har de skjult seg bak at det er jo bare en enkel blogg de skriver på, og Caroline kan ikke ta ansvar for at hun påvirker, SAMTIDIG som at de høyer egne seertall sånn at de får oppdrag fra samarbeidspartnere. Så hva er det, er det en dagbok eller er det en steinhard kommersiell blogg hvor alt er lagt opp til salg og kjøp? Er det et privat hjem hvor de bare stiller ut det de selv vil leve med, eller er det en sirlig oppsatt salgsutstilling på oppdrag av kunder? Det er her de blander grovt. Jeg ser på alt med CBE som business så lenge de har en inntektskilde på det. Og det skal vel egentlig gjelde både store og små bloggere, spesielt om de har opprettet foretak / AS på det. Jeg ser på CBE som en av de største influencerne i Norge med utallig mange sponsavtaler, så det at hun enda motvillig kaver så veldig med merking av reklame fatter og begriper jeg ikke. Alle vet den dag i dag at hun er en vandrende reklameplakat, så om hun aktivt merker korrekt alt som er tror jeg ikke vil påvirke henne veldig negativt ihht inntekt... 12
Umylian Skrevet 7. desember 2019 #12671 Skrevet 7. desember 2019 41 minutter siden, Superrosa skrev: Her er jeg usikker om jeg forstår deg, hvis det selger - hvordan treffer det da ikke en målgruppe av et slag? Les igjen. 46 minutter siden, Umylian skrev: Du må skille mellom det at CBE tjener penger på dette og hvorvidt reklamen er av god kvalitet og treffer de den er ment å treffe. 3
Dr. A. Kula Skrevet 7. desember 2019 #12672 Skrevet 7. desember 2019 (endret) 49 minutter siden, Superrosa skrev: Nei jeg tror ikke jeg misforstod, for kommentaren min kom fra noen som skrev noe i duren "hvorfor i det hele tatt ha hjemmet sitt som showroom?" Så mitt svar var mer på generell basis som influenser og business, ikke ihht CBE sin familiesituasjon Hadde jeg vært influencer og hatt barn liker jeg å tro at jeg hadde utelatt alt som kan kobles privat mot barna. Akkurat dette er veldig mange internasjonale kjendiser flinke på, så litt trist å se trenden her i Norge ihht influencermarkedet på akkurat det området. Men ser du ikke at hjemmet (og ikke bare barnerommet) nettopp kan kobles privat mot barna. Det er derfor jeg ikke forstår din presisering om at du holder barna utenfor i diskusjonen om hvorvidt det er greit å bruke hjemmet som showroom. Har man barn er det ikke greit. Punktum. (Gjelder selvsagt generelt, ikke bare for CBE). Edit/tillegg : Og nei, kommentaren du svarte på siterte jeg også i det forrige innlegget, så det du skriver om hva du svarte på er i beste fall misforstått. Endret 7. desember 2019 av Dr. A. Kula 10
Bypass Skrevet 7. desember 2019 #12673 Skrevet 7. desember 2019 52 minutter siden, Stjernekikkeren skrev: Det er ganske interessant den diskusjonen om å kommentere tingene hun reklamerer for eller ikke, fordi de er i hennes private hjem. Det er en hårfin balanse mellom blogg og dagbok, salgsutstilling og privat hjem, og det er denne grensen de krysser som det passer dem. Når de tidligere har fått kritikk for å fremme er usunt syn på kropp og trening, har de skjult seg bak at det er jo bare en enkel blogg de skriver på, og Caroline kan ikke ta ansvar for at hun påvirker, SAMTIDIG som at de høyer egne seertall sånn at de får oppdrag fra samarbeidspartnere. Så hva er det, er det en dagbok eller er det en steinhard kommersiell blogg hvor alt er lagt opp til salg og kjøp? Er det et privat hjem hvor de bare stiller ut det de selv vil leve med, eller er det en sirlig oppsatt salgsutstilling på oppdrag av kunder? Det er her de blander grovt. Hvem sier at de ikke har lov til å blande? Er det ikke det bloggere lever av? Er det noen lov mot det? 2
Stjernekikkeren Skrevet 7. desember 2019 #12674 Skrevet 7. desember 2019 12 minutter siden, Bypass skrev: Hvem sier at de ikke har lov til å blande? Er det ikke det bloggere lever av? Er det noen lov mot det? De har ikke lov til å blande det når det passer dem i forhold til produkter og tjenester de får betalt for å fronte. 16
Hunter7 Skrevet 7. desember 2019 #12675 Skrevet 7. desember 2019 10 minutter siden, Bypass said: Hvem sier at de ikke har lov til å blande? Er det ikke det bloggere lever av? Er det noen lov mot det? Vel, det endel reagerer på er denne sammensausingen av det som er forbeholdt privatlivet og det som presenteres til allment skue. I tillegg kommer @Stjernekikkeren med et betimelig poeng, nemlig den inkonsekvente betraktningen av sin egen rolle som CBE bedriver. Er det ros og smiger, så takker og bukker hun. Er det derimot kritikk, så er det leseren som misforstår og/eller ikke CBEs skyld, osv. At en tenåring hhv. person helt i begynnelsen av 20-årene ikke klarer å skille mellom sin private person og sin offentlige persona i blogg-/påvirkersammenheng, er forståelig. At en godt voksen kvinne i 30-årene ikke greier eller vil det, er bare pinlig og flaut. Videre, må det faktisk eksistere et lovverk? Er det for mye å forvente at voksne mennesker bruker vett og fornuft? 30
tantesofie Skrevet 7. desember 2019 #12676 Skrevet 7. desember 2019 1 time siden, Mrs Robinson skrev: Da har vi ganske forskjellige omgangskretser, for å si det slik! Rimelig uinteressant hva slags omgangskrets både du og jeg har. Tallene er klare: Nordmenn har nest høyest personlig forbruk i Europa https://www.aftenposten.no/article/ap-p6oOJE.html https://www.dagbladet.no/nyheter/nordmenn-flyr-fire-ganger-mer-enn-svenskene/70322408 Et par veldig kjappe eksempler. Problemet er holdninger som din, at folk flest er fornuftige. Enten har du en ikke-representativ omgangskrets. Eller så har du et feilaktig bilde av hva som er mye og lite. Og verstingene, som mange av bloggerne er, er med på å påvirke hva vi synes er mye og lite. Nordmenn har et altfor høyt forbruk som ikke er bærekraftig! 17
Mrs Robinson Skrevet 7. desember 2019 #12677 Skrevet 7. desember 2019 5 minutter siden, tantesofie skrev: Rimelig uinteressant hva slags omgangskrets både du og jeg har. Tallene er klare: Nordmenn har nest høyest personlig forbruk i Europa https://www.aftenposten.no/article/ap-p6oOJE.html https://www.dagbladet.no/nyheter/nordmenn-flyr-fire-ganger-mer-enn-svenskene/70322408 Et par veldig kjappe eksempler. Problemet er holdninger som din, at folk flest er fornuftige. Enten har du en ikke-representativ omgangskrets. Eller så har du et feilaktig bilde av hva som er mye og lite. Og verstingene, som mange av bloggerne er, er med på å påvirke hva vi synes er mye og lite. Nordmenn har et altfor høyt forbruk som ikke er bærekraftig! Jeg er fullstendig klar over at forbruk er nordmenn klimaverstinger på. Samtidig registrerer jeg at holdningene til forbruk og miljø de siste årene er godt i gang med å endres. Noe som også gjenspeiler seg i CBEs engasjementsrate og omsetningstall. Jeg tror fortsatt at CBE hadde frontet et høyt forbruk selv ved innkjøp/spons av dyre møbler. 8
Consita Skrevet 7. desember 2019 #12678 Skrevet 7. desember 2019 3 timer siden, pøbelsara skrev: Når du leser innlegg du mener bryter med reglene, rapporter istedet for å spore av debatten. Men det du tar opp kan spores tilbake til det som jeg mener faktisk er viktig tema og kjernen i problemet med influencervariatnten av content marketing. Når man bruker sitt eget hjem som showroom for å selge et produkt - eller en livsstil - er det da slik at man ikke kan si sin mening om julekolleksjonen til Kremmerhuset - fordi den vises frem i noens hjem? Kan man ikke kritisere stylingen av hjemmet fordi det er (fremstår som) noens personlige smak? Selv om den er kjøpt og betalt for at de som har levert alle interiørartiklene? Når noen får betalt for å reklamere for en hel møbelkolleksjon - kan man ikke mene noe om kolleksjonen fordi den er plassert i noens (tilsynelatende) private hjem? Når noen selger turklær og bruker CBE som modell og reklameplakat - kan man ikke kommentere passformen på klærne fordi de er avbildet på en person som gjennom ti år har utlevert sin glansede "hverdag" til folk? Jeg mener ikke at det er greit å kritisere bare for å kritisere. Jeg vil bare påpeke at det oppstår en lite heldig situasjon hvor man ikke kan mene noe annet noe superpositivt uten å fremstå som en surmaget kritiker. rett og slett fordi produktene selges i i det som liksom - eller på ordentlig- er noens personlige hjem og personlige smak - og da kan man ikke si noe negativt uten å være slem. "Hvis du ikke har noe pent å si, så ti stille!" er liksom en norm for god og hyggelig oppførsel. Jeg mener at alle som selger produkter og tjenester i et narrativ om at dette er det private livet, utnytter folks oppfatning av hva som er alminnelig folkeskikk for å unngå kritikk eller for å unngå at man sjekker hvor etisk og tilogmed lovlig noe er. Jeg mener at hele rosa-influencer-virksomheten nettopp g¨r ut på å utnytte dette rommet - hvor man ikke helt hva som er kommers og hva som erprivat - hva som er ekte kjærlighet mellom leser og influenser, og hva som er bevisst utnytting av nettopp dette forholdet. Veldig bra refleksjon.👍😊 10
Gjest Romsdal Skrevet 7. desember 2019 #12679 Skrevet 7. desember 2019 (endret) Jeg har denne buksa i en annen farge. (Har bare EN bukse jeg da) Veldig fornøyd med den, men lurer litt på hva som er riktig størrelse.. Er det sånn den skal være? Endret 7. desember 2019 av Romsdal
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 7. desember 2019 #12680 Skrevet 7. desember 2019 (endret) 22 minutter siden, Romsdal skrev: Jeg har denne buksa i en annen farge. (Har bare EN bukse jeg da) Veldig fornøyd med den, men liter litt på hva som er riktig størrelse.. Er det sånn den skal være? Usj, der burde definitivt LKE ha lekt seg litt med lys og skygge. På den andre siden så får Twenty four den reklamen de definitivt fortjener, når de betaler denne bloggeren som ikke klarer å merke reklame riktig etter 10 år og som har snikreklamert for merket på forhånd. Endret 7. desember 2019 av lillesnøfnugg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå