MissLucy Skrevet 25. oktober 2019 Forfatter #9981 Del Skrevet 25. oktober 2019 det å dokumentere kjøreturen og spisepausen og veimaten - kan det bli tommere? 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liver Skrevet 25. oktober 2019 #9982 Del Skrevet 25. oktober 2019 Jeg tolker det dithen at CBE ikke har evne til å skille hva som bør holdes privat, og hva som kan deles. De kjører på slik som mange av oss gjorde da Facebook var helt nytt, deling uten filter eller tanke over konsekvenser. Jeg trekker frem atter an gang det jeg tenker bloggere bør ha tilgjengelig, noen som kan drøfte etikk objektivt sammen med dem, slik de kan utvikle seg videre. I min jobb er dette alfa omega, og det er ikke fordi man troller eller hater, men man må utvikle seg, både som menneske og faglig. CBE er låst i det som gjorde at de fikk suksess for 10 år siden, men samfunnet går videre. Andre på deres alder ser at man ikke skal utlevere barn eller posere i en begravelse, men blir dette påpekt er man en hater. Dette må de jobbe med for å ta igjen lesergruppen sin, for andre har evne til å jobbe med tilbakemeldinger de får (positive og negative) pga flere år i "normale" jobber. 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 25. oktober 2019 #9983 Del Skrevet 25. oktober 2019 Jeg kjenner at jeg er litt ambivalent til dette. På den ene siden tror jeg det er bra å også dele om døden og begravelse. Når først SoMe er her så får det jo være opp til hver enkelt om man også vil dele om døden. Det er ihvertfall ingen god ting at begravelse og død ikke snakkes om eller vises. Åpenhet rundt dette kan være veldig fint for mange. Noen får mye trøst i å dele slike ting. Der er vi jo forskjellige. Ville ikke gjort det selv, men selv om man har mange følgere så er det ikke slik at det ikke er lov. Det er min mening. Hun har vell fått tillatelse til å poste dette bilde vil jeg tro og hun er jo den med flest følgere i familien. Så kanskje de syns det er fint? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hunter7 Skrevet 25. oktober 2019 #9984 Del Skrevet 25. oktober 2019 59 minutter siden, Atheena said: Jeg kjenner at jeg er litt ambivalent til dette. På den ene siden tror jeg det er bra å også dele om døden og begravelse. Når først SoMe er her så får det jo være opp til hver enkelt om man også vil dele om døden. Det er ihvertfall ingen god ting at begravelse og død ikke snakkes om eller vises. Åpenhet rundt dette kan være veldig fint for mange. Noen får mye trøst i å dele slike ting. Der er vi jo forskjellige. Ville ikke gjort det selv, men selv om man har mange følgere så er det ikke slik at det ikke er lov. Det er min mening. Hun har vell fått tillatelse til å poste dette bilde vil jeg tro og hun er jo den med flest følgere i familien. Så kanskje de syns det er fint? Selvsagt skal man ikke tabufisere døden. Den er en like naturlig del av livet som fødsel, og viderfarer hver eneste en av oss. Men når døden og noens bortgang klemmes inn i mellom reklame og intetsigende tekster på en ellers særdeles overfladisk blogg som i seg selv er blottet for dypere betraktninger utover nitid navlebeskuelse, så antar det hele en makaber og pervers dimensjon. Som andre kloke hoder allerede har nevnt, så setter CBE leseren/følgeren i en situasjon som fordrer deltagelse utifra sosiale normer. Hun velger - være seg utilsiktet eller med fullt vitende - å slå mynt på en sørgelig situasjon. Det er forkastelig og respektløst ovenfor avdøde og dens pårørende. Og med tanke på den uteblivende respekten for mindreåriges privatliv, så betviler jeg sterkt på at det faktisk er innhentet tillatelse. 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 25. oktober 2019 #9985 Del Skrevet 25. oktober 2019 15 minutter siden, Pjolterbeist skrev: Selvsagt skal man ikke tabufisere døden. Den er en like naturlig del av livet som fødsel, og viderfarer hver eneste en av oss. Men når døden og noens bortgang klemmes inn i mellom reklame og intetsigende tekster på en ellers særdeles overfladisk blogg som i seg selv er blottet for dypere betraktninger utover nitid navlebeskuelse, så antar det hele en makaber og pervers dimensjon. Som andre kloke hoder allerede har nevnt, så setter CBE leseren/følgeren i en situasjon som fordrer deltagelse utifra sosiale normer. Hun velger - være seg utilsiktet eller med fullt vitende - å slå mynt på en sørgelig situasjon. Det er forkastelig og respektløst ovenfor avdøde og dens pårørende. Og med tanke på den uteblivende respekten for mindreåriges privatliv, så betviler jeg sterkt på at det faktisk er innhentet tillatelse. Akkurat dette syns jeg ikke er makabert. Hun har lagt ut et bilde som det ser ut som at LKE har tatt og nok mener er sin farfar verdig. Jeg vil tro at det er lagt på hennes IG med resten av familiens velsignelse. Hun har også fått mye respons og det er gitt trøstende ord til familien under bilde. Det er jo slikt som familien kan finne trøst i og da kanskje spesielt LKE. Det er mange som søker trøst gjennom some når nære dør og så styrkes av det. Når det gjelder barna og eksponering så er vi enige. Samt at denne reklamen fra Adlibris passet svært dårlig i denne settingen. Når kommersielt innhold sauses sammen med livet så blir det vanskelig å skille om det er gjort med henblikk på inntjening og er det det, så er det forkastelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sophia_08 Skrevet 25. oktober 2019 #9986 Del Skrevet 25. oktober 2019 Hva er det egentlige motivet bak et slikt bilde av "sviger-farfaren" på IG? Er det virkelig postet for noe annet enn likes og oppmerksomhet? Hvis ikke burde vel bildet vært postet på LKE sin IG? Det ville vært mer naturlig? 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 25. oktober 2019 #9987 Del Skrevet 25. oktober 2019 1 minutt siden, Sophia_08 skrev: Hva er det egentlige motivet bak et slikt bilde av "sviger-farfaren" på IG? Er det virkelig postet for noe annet enn likes og oppmerksomhet? Hvis ikke burde vel bildet vært postet på LKE sin IG? Det ville vært mer naturlig? Ja det burde det, men det er ikke hans IG som er salgskanalen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hunter7 Skrevet 25. oktober 2019 #9988 Del Skrevet 25. oktober 2019 28 minutter siden, Atheena said: Akkurat dette syns jeg ikke er makabert. Hun har lagt ut et bilde som det ser ut som at LKE har tatt og nok mener er sin farfar verdig. Jeg vil tro at det er lagt på hennes IG med resten av familiens velsignelse. Hun har også fått mye respons og det er gitt trøstende ord til familien under bilde. Det er jo slikt som familien kan finne trøst i og da kanskje spesielt LKE. Det er mange som søker trøst gjennom some når nære dør og så styrkes av det. Når det gjelder barna og eksponering så er vi enige. Samt at denne reklamen fra Adlibris passet svært dårlig i denne settingen. Når kommersielt innhold sauses sammen med livet så blir det vanskelig å skille om det er gjort med henblikk på inntjening og er det det, så er det forkastelig. Jeg tror vi er enige, bare at vi tilnærmer oss saken fra to ulike sider. Det er ikke bruken av SoMe som sådan jeg reagerer på. Det kan - som du sier - være til hjelp i sorgbearbeidelsen. Det jeg reagerer på er hvilke SoMe-kanaler som brukes, altså SoMe-kanalene til en bedrift som utelukkende står og faller på engasjement. 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 25. oktober 2019 #9989 Del Skrevet 25. oktober 2019 17 timer siden, Revenge o'Cavatina skrev: At 14K har likt posten, betyr bare at 14K har trykket "like" uavhengig av årsak til handlingen. Det betyr ikke at posten er mindre uetisk . 16 timer siden, Lana01 skrev: Ja for folk har jo en vane for å trykke like på poster de synes er uetiske. 🙄. Jeg forstår at du synes det er uetisk, men det betyr ikke at den allmenne oppfatningen av det. La til: Nå er det også ganske vanlig at kjente og ukjente legger ut en hyllest i sosiale medier, når de mister noen som de har kjær. Vår Staude la ut mye på sin Instagram profil, da hun mistet sin mor nylig.. Bilder fra begravelsen m.m. Er dette også uetisk, eller er det uetisk fordi det er CBE som gjør det? Ser at du har fått mange gode svar på hvorfor dette er uetisk, og hva som ligger bak en "like", så da er det fint om du lar være å legge inn en motivasjon som ikke finnes i det innlegget du siterte meg på. Det er ufin debattskikk. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 25. oktober 2019 #9990 Del Skrevet 25. oktober 2019 (endret) Det er jo et stadig tilbakevendende argument at man kritiserer - IKKE fordi noe faktisk er kritikkverdige, men altså utfra en eller annen formening om at det er fordi Cbe poster noe at det blir kritisert. På tross av at veldig mange igjen og igjen og igjen og igjen har argumentert både saklig og godt og grundig for de etisk svært tvilsomme aspektene ved å selge privatliv, inklusive ikke-samtykkekompetentes, innimellom annonser for alt mellom himmel og jord - eller mellom farsdagsbøker, intimspray og svisker. Jeg synes det er merkverdig at voksne mennesker ikke klarer å ta innover seg de mangfoldige etiske problemstillingene som ligger i salg av eget privatliv i embeds medfør. Jeg vil oppfordre alle til å se filmen Truman-show. Endret 25. oktober 2019 av pøbelsara 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oline12 Skrevet 25. oktober 2019 #9991 Del Skrevet 25. oktober 2019 (endret) . Endret 25. oktober 2019 av Oline12 Slettet 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorUgle Skrevet 25. oktober 2019 #9992 Del Skrevet 25. oktober 2019 På 23.10.2019 den 16.50, Skrottefar skrev: Og nå har Adlibris på sin facebook-side et innlegg hvor de linker til et innlegg på CBE-bloggen hvor CBE linker til Adlibris https://www.facebook.com/Adlibris.no/ Bør komme med kommentarer på deres side. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tro Smo Konosoro Skrevet 25. oktober 2019 #9993 Del Skrevet 25. oktober 2019 Adlibris må da ha tidenes dårligste responsprosent på sine innlegg. De har over 10 000 som liker siden, men bare 0-4 "likes" på de 10 siste innleggene. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cissacissa Skrevet 25. oktober 2019 #9994 Del Skrevet 25. oktober 2019 1 time siden, Tro Smo Konosoro skrev: Adlibris må da ha tidenes dårligste responsprosent på sine innlegg. De har over 10 000 som liker siden, men bare 0-4 "likes" på de 10 siste innleggene. Krake søker make 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 25. oktober 2019 #9995 Del Skrevet 25. oktober 2019 (endret) Jeg mener at folk skal trå varsomt, når det gjelder noens død. Det er respektløs å spekulere i motivene og hvorvidt det er sømmelig å poste instagrambildet. Både ovenfor den avdøde og de som har holdt han kjær. Når dette blir brukt for nok en gang arrestere CBE, mister jeg al respekt. Endret 25. oktober 2019 av Bendie 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 25. oktober 2019 #9996 Del Skrevet 25. oktober 2019 (endret) 12 minutter siden, Bendie skrev: Jeg mener at folk skal trå varsomt, når det gjelder noens død. Det er respektløs og spekulere i motivene og hvorvidt det er sømmelig å poste instagrambildet. Både ovenfor den avdøde og de som har holdt han kjær. Når dette blir brukt for nok en gang arrestere CBE, mister jeg al respekt. Helt enig Respektløst. Sitter med en vond n følelse , av å lese flere av innleggene på de siste sidene. Trist. Endret 25. oktober 2019 av Lana01 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oline12 Skrevet 25. oktober 2019 #9997 Del Skrevet 25. oktober 2019 14 minutter siden, Lana01 skrev: Helt enig Respektløst. Sitter med en vond n følelse , av å lese flere av innleggene på de siste sidene. Trist. Ser den. Slettet mitt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LeiaO Skrevet 25. oktober 2019 #9998 Del Skrevet 25. oktober 2019 22 minutter siden, Bendie skrev: Jeg mener at folk skal trå varsomt, når det gjelder noens død. Det er respektløs og spekulere i motivene og hvorvidt det er sømmelig å poste instagrambildet. Både ovenfor den avdøde og de som har holdt han kjær. Når dette blir brukt for nok en gang arrestere CBE, mister jeg al respekt. Uansett hva som ligger bak influenceren sin deling, så økes engasjementraten som følge av at det postes bilder av barn og andre familiemedlemmer. Det fører (naturligvis) ofte til etiske refleksjoner og diskusjoner rundt delingen. Mitt spørsmål blir da, skal influencere kunne legge ut slikt, for så å bli "skjermet" for kritikk? I tilfelle, hvorfor? Burde det ikke vært influenceren som lot være å dele slike bilder på bedriftskontoen i første omgang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 25. oktober 2019 #9999 Del Skrevet 25. oktober 2019 6 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev: Uansett hva som ligger bak influenceren sin deling, så økes engasjementraten som følge av at det postes bilder av barn og andre familiemedlemmer. Det fører (naturligvis) ofte til etiske refleksjoner og diskusjoner rundt delingen. Mitt spørsmål blir da, skal influencere kunne legge ut slikt, for så å bli "skjermet" for kritikk? I tilfelle, hvorfor? Burde det ikke vært influenceren som lot være å dele slike bilder på bedriftskontoen i første omgang? Helt enig. Jeg ser heller ingen som spekulerer rundt motiver, slik det ble hevdet i et innlegg over. Det som diskuteres er hvordan en slik posting om dødsfall og begravelse faktisk virker, hvilken funksjon og effekt den har, i den rammen den presenteres, dvs CBE.no sine kommersielle SoMe-kanaler. Og så skriver man om etiske problemstillinger rundt det, på et generalisert nivå. Nok en gang altså: Det jeg ser her er mediekritikk, ikke psykologiserende spekulasjoner. 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 25. oktober 2019 #10000 Del Skrevet 25. oktober 2019 3 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev: Uansett hva som ligger bak influenceren sin deling, så økes engasjementraten som følge av at det postes bilder av barn og andre familiemedlemmer. Det fører (naturligvis) ofte til etiske refleksjoner og diskusjoner rundt delingen. Mitt spørsmål blir da, skal influencere kunne legge ut slikt, for så å bli "skjermet" for kritikk? I tilfelle, hvorfor? Burde det ikke vært influenceren som lot være å dele slike bilder på bedriftskontoen i første omgang? Jeg mener i dette tilfellet ja, Det er uetisk og et overtramp, og respektløst, Ville du ha sagt det høyt til dem det gjelder, hvis du traff dem, eler til noen du kjente som hadde mistet en av sine kjøre. Hvis nei, burde man heller ikke poste det her. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå