Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Venter i spenning på den dagen hun legger ut bilde av seg selv iført noe som i det hele tatt ser ut som det er brukt tidligere. Slitt? Dit kommer de kanskje aldri?

Redigert: det er så tomt at bloggerne skal påvirke miljø og forbruk på en positiv måte.. i går kastet jeg et par sokker med hull i. Får de i det hele tatt det? Har de favorittplagg de bruker til de er fillete, har de hatt samme høstjakka i fem-seks år? Bare klarer ikke å se det for meg, for det krasjer totalt med hva som fremstilles. 

Endret av Spøkelse
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, Klink skrev:

Herregud så utrolig patetiske kommentarer, tipse henne om hvilken str hun skal ha. Gir meg ende over i forundring av hva noen spyr ut. 

Spyr ut? Det virket som om hun tok kommentaren med godt humør. Hun svarte da hyggelig (og påståelig) men med smilefjes og greier. Så såfremt du ikke kjenner henne personlig og vet at hun er usedvanlig passiv aggressiv, så kan vi vel legge den saken død? Gir meg ende over i forundring av hva forsvarerene hennes krenkes av.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Felis skrev:

Spyr ut? Det virket som om hun tok kommentaren med godt humør. Hun svarte da hyggelig (og påståelig) men med smilefjes og greier. Så såfremt du ikke kjenner henne personlig og vet at hun er usedvanlig passiv aggressiv, så kan vi vel legge den saken død? Gir meg ende over i forundring av hva forsvarerene hennes krenkes av.

Størelse på klær og hvor mye klær hun har er bare tullete å diskutere. Hun går i så trange klær hun bare vil. 

1 time siden, LilleSnupp skrev:

@Mme Blavatsky la ut en lenke til tjomlid, ente opp flere innlegg. 

Nå er ikke dette innlegget relevant til diskusjonen akkurat nå, men alkoholkonsumet rundt barn har ofte vært oppe til diskusjon her. Innlegget "Fem grunner til å ikke drikke alkohol foran barna dine" synes jeg er verd å lese.

Dette var interessant. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det tullete å diskutere hvor mye klær en influencer viser frem, @Klink? Tror du ikke det påvirker andre? Forklar gjerne hvorfor du mener at noen trenger samme jakke i fire ulike farger, om det ikke er for å påvirke. 

• Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fascinert av de som ikke ser problemet med at vi alle overforbruker, og at noen av oss kritiserer de som fortsatt oppfordrer til dette overforbruket. Jeg har mange forbedringspotensialer, men jeg prøver virkelig. Prøver å planlegge hvordan jeg og min familie kan bidra til at forbruket går ned, men at vi ennå kan kose oss.

For jeg ønsker ikke at en dag i fremtiden at mine barn skal spør meg: var det verdt det, alt rælet du kjøpte, alle turene du tok, all maten du kasta? At de får en mer usikker fremtid enn oss, at barn dør i fleng pga klimaet, klimaflyktninger, dyr som forsvinner som vi bare kan lese om, mer usikkert vær osv. Bare fordi jeg fortjente plaggene, turen... Her har alle et ansvar, for vi kommer til et punkt det blir for sent og snu, og da er det våre barn, nieser, barnebarn som må ta støyten. 

• Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Klink skrev:

Størelse på klær og hvor mye klær hun har er bare tullete å diskutere. Hun går i så trange klær hun bare vil. 

Dette var interessant. 

Størrelsen på klærne er det unødvendig å diskutere, det er jeg enig i. Vil hun se ubekvem ut så er det opp til henne (og annonsørene)

Men mengden klær hun fronter på bloggen er det helt innafor å diskutere. 

3-4 jakker i samme modell, 3 like joggedresser i forskjellige farger, 12-15 julegensere og 4-5 gannigensere er mer klær enn jeg har totalt, tror jeg. Det er helt vannvittig forbruk og det blir ikke bedre av at hun sutrer over at ting aldri blir godt nok, alle vil alltid finne noe å kritisere. 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Halle-Palle skrev:

Størrelsen på klærne er det unødvendig å diskutere, det er jeg enig i. Vil hun se ubekvem ut så er det opp til henne (og annonsørene)

Men mengden klær hun fronter på bloggen er det helt innafor å diskutere. 

3-4 jakker i samme modell, 3 like joggedresser i forskjellige farger, 12-15 julegensere og 4-5 gannigensere er mer klær enn jeg har totalt, tror jeg. Det er helt vannvittig forbruk og det blir ikke bedre av at hun sutrer over at ting aldri blir godt nok, alle vil alltid finne noe å kritisere. 

Mengden klær kan vel diskuteres. Jeg tenker at det er opp til henne. Jeg må innrømme at jeg selv hadde elsket å ha så god råd at jeg kunne hatt så mye utvalg i klær.

Jeg opplever ikke at hun oppfordrer noen til å kjøpe så mye klær. Det jeg fikk ut av innlegget var at det i verste fall er umerket reklame for merket på jakka. Eller i beste fall så kan merket ha sponset henne med klær for lenge siden og hun bare bruker dem på turen. (Og bytter fargen på jakka for å matche eller gå finest mulig bilder eller noe slikt tull.) 

Nå vet jeg ikke om innlegget var skjult reklame for merket eller ikke, om det var det skulle det selvfølgelig vært merket som reklame.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Halle-Palle skrev:

Feil sitering. 

Forresten så blir jeg ikke krenket på noen som helst måte på vegne av noen. Jeg himler mer med øynene og syns "kritikken" for blant annet å bruke trange klær er latterlig. 

Endret av Klink
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Klink skrev:

Mengden klær kan vel diskuteres. Jeg tenker at det er opp til henne. Jeg må innrømme at jeg selv hadde elsket å ha så god råd at jeg kunne hatt så mye utvalg i klær.

Jeg opplever ikke at hun oppfordrer noen til å kjøpe så mye klær. Det jeg fikk ut av innlegget var at det i verste fall er umerket reklame for merket på jakka. Eller i beste fall så kan merket ha sponset henne med klær for lenge siden og hun bare bruker dem på turen. (Og bytter fargen på jakka for å matche eller gå finest mulig bilder eller noe slikt tull.) 

Nå vet jeg ikke om innlegget var skjult reklame for merket eller ikke, om det var det skulle det selvfølgelig vært merket som reklame.

Men følger du ikke med? Vi er i ferd med å tape kampen mot menneskeskapte klimaendringer. Hvordan kan du gå rundt og ønske at du hadde like enorme kleshauger som CBE? Du innrømmer jo her at du så absolutt lar deg påvirke av henne, ved å ønske deg de samme enorme mengdene med klær. Det siste verden trenger akkurat nå er disse profesjonelle påvirkerne, som får millioner i årslønn for å inspirere sine enorme følgerskarer til å storshoppe som dem - og fremskynde disse skremmende klimaendringene. Allerede i 2050 vil det f eks være mer plast enn fisk i havet:

https://www.nrk.no/urix/i-2050-vil-det-vaere-mer-plast-enn-fisk-i-havet-1.12760316

Da skal vi faktisk kunne se våre barn og barnebarn i øynene og si at vi gjorde det vi kunne. Noe som f eks IKKE innebefatter 4 identiske anorakker i ulike farger, 15 julegensere, 5 flyreiser utenlands per år og 200 par sko i garderoben. 

Endret av Ultiva
  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ultiva skrev:

Men følger du ikke med? Vi er i ferd med å tape kampen mot menneskeskapte klimaendringer. Hvordan kan du gå rundt og ønske at du hadde like enorme kleshauger som CBE? Du innrømmer jo her at du så absolutt lar deg påvirke av henne, ved å ønske deg de samme enorme mengdene med klær. Det siste verden trenger akkurat nå er disse profesjonelle påvirkerne, som får millioner i årslønn for å inspirere sine enorme følgerskarer til å storshoppe som dem - og fremskynde disse skremmende klimaendringene. Allerede i 2050 vil det f eks være mer plast enn fisk i havet. Da skal vi faktisk se våre barn og barnebarn i øynene og si at vi gjorde det vi kunne. Noe som f eks IKKE innebefatter 4 identiske anorakker i ulike farger, 15 julegensere, 5 flyreiser utenlands per år og 200 par sko i garderoben. 

Jeg er ikke påvirket av henne fordi jeg er glad i klær. 

Du trenger ikke belære meg om miljøproblemer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg

Det er jo de som er ressurssterke som vet at å overforbruke slik denne bloggeren gjør, eller å ikke skjerme barna sine mot å brukes i reklame på bloggen (klær og Vestlia) er helt sykt. Det gjentar seg gang på gang at folk tror på alvor at det å forbruke å vise frem forbruket er det samme som å være rik og dermed ressurssterk. Å ha en jobb hvor tigging er blitt gjort om til et AS også pushe ræl på andre er ikke ressurssterkt eller å være rik. Det er bare helt utdatert og kynisk. Og når styremedlem bitcher om at han ikke får kaffe til desserten på sin offentlige SoMe kanal på et jobboppdrag , da vet man hva slags folk man har å gjøre med. 

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer jeg på om vi ikke alle skal ta oss i skinnet og bli mer miljøbevisste istedet for å bry seg med 1 person som ikke egentlig tilhører majoriteten av den norske befolkning.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Spøkelse skrev:

Venter i spenning på den dagen hun legger ut bilde av seg selv iført noe som i det hele tatt ser ut som det er brukt tidligere. Slitt? Dit kommer de kanskje aldri?

Redigert: det er så tomt at bloggerne skal påvirke miljø og forbruk på en positiv måte.. i går kastet jeg et par sokker med hull i. Får de i det hele tatt det? Har de favorittplagg de bruker til de er fillete, har de hatt samme høstjakka i fem-seks år? Bare klarer ikke å se det for meg, for det krasjer totalt med hva som fremstilles. 

Ingen vil vel gå med slitte, ødelagte klær? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Klink skrev:

Ingen vil vel gå med slitte, ødelagte klær? 

Jeg reparerer klær som blir ødelagt og slitte klær bruker jeg hjemme innen for husets fire vegger/privat. Ser ingen grunn til å kaste klær fordi de er slitt, men fortsatt fullt brukbare. 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Klink skrev:

Jeg er ikke påvirket av henne fordi jeg er glad i klær. 

Du trenger ikke belære meg om miljøproblemer. 

Dette er en sånn typisk "miljøet er ikke mitt problem".

Men det er det dessverre.

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så ugreit å diskutere størrelser? Da Sunn Fornuft-plakaten ble lansert, skrev Lauga Oskarsdottir (United Influencers): 

- Kvinner i alderen 15-34 år utgjør den mest rammede gruppen av spiseforstyrrelser i Norge. Bloggere har en sterk kvinnelig målgruppe i denne aldersgruppen, og har dermed på lik linje med media et viktig samfunnsansvar på å ikke bidra til økt kroppspress.

https://www.medier24.no/artikler/lanserer-sunn-fornuft-plakaten-kvinneguiden-og-bloggere-pa-lag-mot-spiseforstyrrelser/362781

Leserne til CBE er innenfor denne kategorien, noe som gir henne et moralsk ansvar for å ta vare på ALLE leserne sine, ikke bare de som kun påvirkes av det positive. Det er mange punkter i Sunn Fornuft-plakaten som sikkert kan være vanskelig å balansere, men punkt 7 bør være veldig enkel:

Skriv gjerne om klær, men unngå å skrive hvilken klesstørrelse du bruker. Husk at leserne ikke kjenner deg i virkeligheten, og bare gjetter på om deres kropper faktisk er like. Får du spørsmål om størrelsen du bruker i et plagg, svar heller på om du opplever at plagget er lite, stort eller normalt i størrelsen.

Jeg har mange ganger undret meg på hvorfor hun stadig nevner klesstørrelsen sin, eller viser lapper hvor størrelsen er synlig, det er helt unødvendig og egentlig ganske uvesentlig så lenge klærne sitter bra. Jeg kan bare anta at det er en form for selvskryt, på lik linje som "kroppen min har ikke forandret seg siden jeg var 15". Da tenker jeg det er greit å påpeke at dette ikke stemmer med virkeligheten, slik at normalt, slanke kvinner ikke tror det er noe kalt med dem fordi de må bruke større størrelser enn CBE. 

Klærne hun har på seg er altfor ofte for trange. Man ser det på skrukkene under armene, de trange ermene som får armene hennes til å se lubne ut, gylfer som spriker, ermer og ben som er altfor korte og turbukser som sitter som pølseskinn. Nei, Caroline er ikke en størrelse 34, 36, extra small eller hva hun nå prøver å overbevise oss om! Hun er en fin, slank dame som skviser seg inn i klær som er for små, slik at hun kan skryte av det.

Og et lite hjertesukk til slutt, hvem er det som sitter og spør i kommentarfeltet hennes hvilken størrelse hun bruker? Hvilken interesse skulle noen ha av det, all den tid det er umulig å gjette hvor stort et menneske er ut ifra et bilde. Finnes disse menneskene i virkeligheten?

• Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest lillesnøfnugg
8 minutter siden, Felis skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så ugreit å diskutere størrelser? Da Sunn Fornuft-plakaten ble lansert, skrev Lauga Oskarsdottir (United Influencers): 

- Kvinner i alderen 15-34 år utgjør den mest rammede gruppen av spiseforstyrrelser i Norge. Bloggere har en sterk kvinnelig målgruppe i denne aldersgruppen, og har dermed på lik linje med media et viktig samfunnsansvar på å ikke bidra til økt kroppspress.

https://www.medier24.no/artikler/lanserer-sunn-fornuft-plakaten-kvinneguiden-og-bloggere-pa-lag-mot-spiseforstyrrelser/362781

Leserne til CBE er innenfor denne kategorien, noe som gir henne et moralsk ansvar for å ta vare på ALLE leserne sine, ikke bare de som kun påvirkes av det positive. Det er mange punkter i Sunn Fornuft-plakaten som sikkert kan være vanskelig å balansere, men punkt 7 bør være veldig enkel:

Skriv gjerne om klær, men unngå å skrive hvilken klesstørrelse du bruker. Husk at leserne ikke kjenner deg i virkeligheten, og bare gjetter på om deres kropper faktisk er like. Får du spørsmål om størrelsen du bruker i et plagg, svar heller på om du opplever at plagget er lite, stort eller normalt i størrelsen.

Jeg har mange ganger undret meg på hvorfor hun stadig nevner klesstørrelsen sin, eller viser lapper hvor størrelsen er synlig, det er helt unødvendig og egentlig ganske uvesentlig så lenge klærne sitter bra. Jeg kan bare anta at det er en form for selvskryt, på lik linje som "kroppen min har ikke forandret seg siden jeg var 15". Da tenker jeg det er greit å påpeke at dette ikke stemmer med virkeligheten, slik at normalt, slanke kvinner ikke tror det er noe kalt med dem fordi de må bruke større størrelser enn CBE. 

Klærne hun har på seg er altfor ofte for trange. Man ser det på skrukkene under armene, de trange ermene som får armene hennes til å se lubne ut, gylfer som spriker, ermer og ben som er altfor korte og turbukser som sitter som pølseskinn. Nei, Caroline er ikke en størrelse 34, 36, extra small eller hva hun nå prøver å overbevise oss om! Hun er en fin, slank dame som skviser seg inn i klær som er for små, slik at hun kan skryte av det.

Og et lite hjertesukk til slutt, hvem er det som sitter og spør i kommentarfeltet hennes hvilken størrelse hun bruker? Hvilken interesse skulle noen ha av det, all den tid det er umulig å gjette hvor stort et menneske er ut ifra et bilde. Finnes disse menneskene i virkeligheten?

CBE har valgt å ikke knytte seg til sunn fornuft plakaten, så de  gir blaffen i hva som står der av retningslinjer.

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

CBE har valgt å ikke knytte seg til sunn fornuft plakaten, så de  gir blaffen i hva som står der av retningslinjer.

Jeg vet det, men som jeg skrev, hun har fremdeles et moralsk ansvar.

Jeg skjønner at hun ikke knyttet seg til plakaten, for hun har tilsynelatende problemer med å holde seg til enkle retningslinjer (som markedsføringsloven og alkoholloven osv), og enkelte av punktene i SF-plakaten kan være litt diffuse.

For eksempel punkt 3: Bilderedigeringsprogram kan være fint for å justere lys, farger og utsnitt, men unngå å endre kroppsstørrelse eller fasong.

Hvor mye lys og skygge kan man bruke før det endrer kroppsfasong? Her er Lars Erik og jeg ofte uenige. 

Eller punkt 8: Vær bevisst på den totale mengden bilder du legger ut der kropp er i fokus. Kropp i biniki er naturlig på en strand, men tenk på omfanget i andre settinger. Vis gjerne hva som er bak fasaden i blant og post realistiske bilder av deg selv.

Caroline og jeg er uenig i hvor mange bilder av bikini som er naturlig og hvilke bilder som er realistiske.

Det jeg skal frem til er at mange av disse punktene er åpne for tolkning, og hvis hun skrev under avtalen ville hun umiddelbart mottar tyn, fordi deres definisjon av normalt ofte ikke stemmer med lesernes. Men å ikke prate om klesstørrelser er helt konkret og veldig enkelt. Det krever ingen tolkning eller dypere forståelse. Det er bare nei, la vær!

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
26 minutter siden, Felis skrev:

Jeg vet det, men som jeg skrev, hun har fremdeles et moralsk ansvar.

Jeg skjønner at hun ikke knyttet seg til plakaten, for hun har tilsynelatende problemer med å holde seg til enkle retningslinjer (som markedsføringsloven og alkoholloven osv), og enkelte av punktene i SF-plakaten kan være litt diffuse.

For eksempel punkt 3: Bilderedigeringsprogram kan være fint for å justere lys, farger og utsnitt, men unngå å endre kroppsstørrelse eller fasong.

Hvor mye lys og skygge kan man bruke før det endrer kroppsfasong? Her er Lars Erik og jeg ofte uenige. 

Eller punkt 8: Vær bevisst på den totale mengden bilder du legger ut der kropp er i fokus. Kropp i biniki er naturlig på en strand, men tenk på omfanget i andre settinger. Vis gjerne hva som er bak fasaden i blant og post realistiske bilder av deg selv.

Caroline og jeg er uenig i hvor mange bilder av bikini som er naturlig og hvilke bilder som er realistiske.

Det jeg skal frem til er at mange av disse punktene er åpne for tolkning, og hvis hun skrev under avtalen ville hun umiddelbart mottar tyn, fordi deres definisjon av normalt ofte ikke stemmer med lesernes. Men å ikke prate om klesstørrelser er helt konkret og veldig enkelt. Det krever ingen tolkning eller dypere forståelse. Det er bare nei, la vær!

Jeg er helt enig med deg, alt som du har listet opp her er noe hun fronter til stadighet på bloggen hadde de knyttet seg opp til den ville de måtte stå til rette for det. Slik det er idag vil de ikke ta noe moralsk ansvar, så lenge ikke noe av det er  ulovlig  så har de tenkt å kaste moral og etikk over bord for å kunne tjene inn mest mulig penger i sin gråsonebransje. Skremmende at folk er så ignorante og kunnskapsløse at de blir "inspirert" av dette.

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Felis skrev:

Enig i mye av det du skriver om Sunn Fornuft-plakaten, men deler av det nest siste avsnittet og spesielt det uthevede kunne du spart deg for. Rapportert. 

Endret av lilla2103
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...