~ Ada ~ Skrevet 31. desember 2023 #91761 Del Skrevet 31. desember 2023 Utrolig trist at livet til så altfor mange kretser rundt eget og andres utseende etter en gitt standard. Sosiale medier er skyld i mye her. Det er helt greit at CBE elsker å pynte og jåle seg. Det har mennesker likt til alle tider og i alle kulturer, for å feire seg selv og livet. Denne instrumentelle, reduksjonistiske og objektiviserende fremstillingen av menneskets verdi er derimot fullstendig forkvaklet og representerer bare ekstremt trange kår for menneskets verdi. Pen eller ikke? Det er rett og slett utrolig stusselig og trist. 30 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sursøtsaus Skrevet 31. desember 2023 #91762 Del Skrevet 31. desember 2023 Frisk Frosk skrev (1 time siden): Fra Nrk i dag ang barn og unge, spiseforstyrrelser og tiktop/some: https://www.nrk.no/rogaland/ny-forskning_-unge-som-er-pa-sosiale-medier-over-tre-timer-har-hoyere-sannsynlighet-for-selvskading-1.16629273 Jeg fatter ikke at CBE og LKE tør å fortsette å fronte ortoreksi, thinspo og til og med proana i sine bedriftskanaler når de har to barn i sårbar alder hjemme... Thinspo ja, det fronter dem. Men pro-ana og ortoreksi? Njæ, jeg ekke helt enig i det og jeg synes man skal være veldig forsiktig med disse termonologiene fordi de betyr forskjellige ting, og er svært alvorlige hver og en av dem. Ortoreksi er jo å være sykelig opptatt av å spise ting som blir kulturelt oppfattet som sunt og "rent". Dette passer til CBE.no anno 2011-tiden, men ikke i det siste. Mange her har jo poengtert at bedriften, særlig CBE viser til matvarer som pizza, is, proteinshaker, pasta med kremfløte,osv og minimalt med grønnsaker. Dette er ikke akkurat det en ortorektiker ville vist til dersom de skulle vist kostholdet sitt. Da jeg selv slet med ortoreksi var jeg redd for karbohydrater som pasta og brødmat, og is og slikt var også skummelt. Hadde jeg sett et slikt kosthold som CBE viser den dagen i dag hadde jeg nok styrt unna. Og når det kommer til pro-ana så må ikke dette blandes med thinspo. Jeg kan lett være med på at bedriften fronter thinspo, bedriftseier har jo sagt selv at hun bare tar det som et kompliment hvis noen bruker platformen hennes til det. Men pro-ana vil jo si å faktisk fronte og promotere sykdommen anoreksi. Jeg ser ikke noen steder at noen av bedriftseierne kommer med tips om hvordan man skal unngå å spise og lure andre og seg selv til å tro at man er mett, eller hyller andre sykdomstegn. De viser heller ikke like ofte matporsjonene sine (ut ifra det jeg kan se), slik de gjorde tidligere hvor det var fokus på lite karbohydrater og små porsjoner så jeg ser ikke helt hvor pro-anaen kommer inn annet enn at hun poserer for å se tynnest mulig ut. Det å fronte at bedriftseierne er tynne, og at de trener for å holde seg tynn er ikke helt det samme som pro-ana. Jeg baserer meg selvfølgelig på nettkilder: Dyrker anoreksi i hemmelige forum – NRK Livsstil – Tips, råd og innsikt Nå vil jeg også bare understreke at jeg synes det er kjempealvorlig at de fronter thinspo så mye som de gjør. Det er nok i seg selv til at bedriften bedriver problematisk virksomhet og skal tas på alvor. Jeg bare tenker vi må være bevisste på forskjellene på disse termonologiene når vi bruker dem for de blir lett blandet sammen selv om de betyr forskjellige ting. 22 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 31. desember 2023 #91763 Del Skrevet 31. desember 2023 Litt tilbake til LKE og high pullen - hvilket behov har egentlig en løper av å trene trapezuis? For det er faktisk den muskelen denne øvelsen er siktet på. Som løper trener man gjerne bein og core og ønsker å ha minst mulig muskler på resten av kroppen, da muskler veier og hvert ekstra gram på kroppen senker tempoet når man løper. I verdensklassen da selvfølgelig, men det er jo der LKE tror han opererer 😂 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surikatt Skrevet 31. desember 2023 #91764 Del Skrevet 31. desember 2023 ~ Ada ~ skrev (1 time siden): Utrolig trist at livet til så altfor mange kretser rundt eget og andres utseende etter en gitt standard. Sosiale medier er skyld i mye her. Det er helt greit at CBE elsker å pynte og jåle seg. Det har mennesker likt til alle tider og i alle kulturer, for å feire seg selv og livet. Denne instrumentelle, reduksjonistiske og objektiviserende fremstillingen av menneskets verdi er derimot fullstendig forkvaklet og representerer bare ekstremt trange kår for menneskets verdi. Pen eller ikke? Det er rett og slett utrolig stusselig og trist. Helt enig. Jeg ønsker ikke å diskutere om Caroline Berg Eriksen er pen. Eller noen andre, for den saks skyld. Jeg ser bare et menneske som bruker masse filtre for å fremstille sitt utseende som noe hun ikke er. Det finnes nok mange type filtre, det er bare å velge og vrake. Hun flykter fra den personen hun er. Hele ansiktet endres og også håret. Det ser helt fjernt ut og jeg skjønner heller ikke hvordan noen ønsker å fremstille seg slik. 35 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 31. desember 2023 #91765 Del Skrevet 31. desember 2023 Surikatt skrev (3 minutter siden): Helt enig. Jeg ønsker ikke å diskutere om Caroline Berg Eriksen er pen. Eller noen andre, for den saks skyld. Jeg ser bare et menneske som bruker masse filtre for å fremstille sitt utseende som noe hun ikke er. Det finnes nok mange type filtre, det er bare å velge og vrake. Hun flykter fra den personen hun er. Hele ansiktet endres og også håret. Det ser helt fjernt ut og jeg skjønner heller ikke hvordan noen ønsker å fremstille seg slik. For å være relevant? Tror at man må ha et slikt utseende for å lykkes? Hvis man kun bruker IG og andre sosiale medier for input, kan det hende man blir «hjernevasket» til å tro at det er slik man må se ut. Anbefaler å lese ei bok (det har hun visst slutter helt med etter at annonsepengene uteble). Se en dokumentar, ikke bare ungjente-serier. Lese en ordentlig avis. Lære seg noe annet enn å bruke filter, kan jo gi influenceren ny impuls. Eller, det er vel for sent. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarah93 Skrevet 31. desember 2023 #91766 Del Skrevet 31. desember 2023 MacBeth skrev (3 timer siden): I min virkelighet er glød og utstråling faktorer som avgjør om et menneske er pent, dette syns jeg hun mangler i sine kanaler. Men ja, hun har trekk som oppfattes av mange som pene men hun er ikke noe "wow", jeg tviler på hun skiller seg ut i et rom med 100 mennesker om hun hadde hatt lett sminke uten julekjolen. Jeg måtte se to ganger på henne de gangene jeg har sett henne offentlig i privat sammenheng(typ på butikken) og det er kun fordi hun er "kjent" ikke fordi hun var så pen og veltrent, men smaken er vel som baken🙂 Okei, det blir jo fort en litt krenkede diskusjon om hun er veldig pen eller ei, som jeg på en måte la opp til. Så skal ikke hive mer bensin på det bålet! Jeg er enig i at glød og utstråling, personlighet og engasjement utover seg selv er veldig avgjørende for hvor vakker man oppleves - og mye mer jo eldre man blir faktisk! Men bare en liten greie til akkurat det at du har sett henne på butikken. Jeg går også for å være ganske pen, og nå som jeg har pyntet meg i nyttårsantrekk vil kanskje noen mene jeg er veldig pen. Men hvis du hadde sett meg på butikken, i joggebukse og uten sminke - herregud, jeg ser ut som en dass. Kanskje en mann som netopp hadde sluppet ut fra tjue år i fengsel ville snudd seg. Jeg er ikke en som bruker mye sminke, men litt, og det hjelper oss alle å pynte oss litt Butikken er ikke sånn vi EGENTLIG ser ut, haha. Godt nyttår! 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xmasclovn Skrevet 31. desember 2023 #91767 Del Skrevet 31. desember 2023 Sarah93 skrev (1 time siden): Men hvis du hadde sett meg på butikken, i joggebukse og uten sminke - herregud, jeg ser ut som en dass. Men forskjellen på deg (og meg) og CBE er at hun ikke går på butikken usminket i joggebukse. Også der er hun overpyntet og oversminket for anledningen, men fortsatt nesten ugjenkjennelig fra filtreringen hun viser på SoMe fordi filterbruken er så ekstrem. 19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruRosa Skrevet 31. desember 2023 #91768 Del Skrevet 31. desember 2023 Hun fikk heldigvis tatt en do-selfie på årets siste kveld også. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikea Skrevet 31. desember 2023 #91769 Del Skrevet 31. desember 2023 FruRosa skrev (Akkurat nå): Hun fikk heldigvis tatt en do-selfie på årets siste kveld også. Glamorøst 😄 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Snødronninga Skrevet 31. desember 2023 Populært innlegg #91770 Del Skrevet 31. desember 2023 (endret) Litt humor nå på tampen av et nytt år. Who wore it better? https://instanavigation.com/user-profile/carolinebergeriksenn https://www.ebay.co.uk/itm/203649402412?chn=ps&_ul=GB&norover=1&mkevt=1&mkrid=710-169684-097358-0&mkcid=2&itemid=203649402412&targetid=293946777986&device=m&mktype=pla&googleloc=9047251&poi=&campaignid=20649918451&mkgroupid=151788312862&rlsatarget=pla-293946777986&abcId=&merchantid=113745875&gbraid=0AAAAAD_QDh-xLpu7_lwVavHjTRWqV2_Tj&gclid=Cj0KCQiAv8SsBhC7ARIsALIkVT0Xb6tBMCtdbmICXbTfBGQMPbtXM02qyx7pn2GJWoX9CMZRPwOPM44aAiSCEALw_wcB Endret 31. desember 2023 av Snødronninga 55 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 1. januar 2024 #91771 Del Skrevet 1. januar 2024 Sursøtsaus skrev (13 timer siden): Thinspo ja, det fronter dem. Men pro-ana og ortoreksi? Njæ, jeg ekke helt enig i det og jeg synes man skal være veldig forsiktig med disse termonologiene fordi de betyr forskjellige ting, og er svært alvorlige hver og en av dem. Ortoreksi er jo å være sykelig opptatt av å spise ting som blir kulturelt oppfattet som sunt og "rent". Dette passer til CBE.no anno 2011-tiden, men ikke i det siste. Mange her har jo poengtert at bedriften, særlig CBE viser til matvarer som pizza, is, proteinshaker, pasta med kremfløte,osv og minimalt med grønnsaker. Dette er ikke akkurat det en ortorektiker ville vist til dersom de skulle vist kostholdet sitt. Da jeg selv slet med ortoreksi var jeg redd for karbohydrater som pasta og brødmat, og is og slikt var også skummelt. Hadde jeg sett et slikt kosthold som CBE viser den dagen i dag hadde jeg nok styrt unna. Og når det kommer til pro-ana så må ikke dette blandes med thinspo. Jeg kan lett være med på at bedriften fronter thinspo, bedriftseier har jo sagt selv at hun bare tar det som et kompliment hvis noen bruker platformen hennes til det. Men pro-ana vil jo si å faktisk fronte og promotere sykdommen anoreksi. Jeg ser ikke noen steder at noen av bedriftseierne kommer med tips om hvordan man skal unngå å spise og lure andre og seg selv til å tro at man er mett, eller hyller andre sykdomstegn. De viser heller ikke like ofte matporsjonene sine (ut ifra det jeg kan se), slik de gjorde tidligere hvor det var fokus på lite karbohydrater og små porsjoner så jeg ser ikke helt hvor pro-anaen kommer inn annet enn at hun poserer for å se tynnest mulig ut. Det å fronte at bedriftseierne er tynne, og at de trener for å holde seg tynn er ikke helt det samme som pro-ana. Jeg baserer meg selvfølgelig på nettkilder: Dyrker anoreksi i hemmelige forum – NRK Livsstil – Tips, råd og innsikt Nå vil jeg også bare understreke at jeg synes det er kjempealvorlig at de fronter thinspo så mye som de gjør. Det er nok i seg selv til at bedriften bedriver problematisk virksomhet og skal tas på alvor. Jeg bare tenker vi må være bevisste på forskjellene på disse termonologiene når vi bruker dem for de blir lett blandet sammen selv om de betyr forskjellige ting. Tror jeg må si "njæ" jeg også, og er ikke helt enig med deg Selv om det du skriver er en viktig diskusjon å ta og jeg ikke er uenig i alt du skriver. Problemet med ortoreksi er at det ikke er én definisjon på hva det er. Ortoreksi er heller ikke en offisiell diagnose i diagnosesystemet. Forskere er vel enda ikke helt enige om det er en spiseforstyrrelse, en tvangslidelse, noe en del går inn i etter spiseforstyrrelser, eller om det er personlighetstyper som er disponert for det, eller annet. Flere taler for at det gjerne er en kombinasjon. Klassisk sies det at ortoreksi er å være opptatt av å kun spise sunn mat. Men nyere forskning viser at ortoreksi er så mye mer enn det. Det vil for de fleste også innebære trening og overtrening, ofte et tvangspreget forhold til trening, være veldig streng på hvilken mat man spiser, kutte ut enkelte/mange matgrupper, ha et stort fokus på utseende/kropp, og det er som regel også et stort ønske om å være perfekt, og å fremstå som, presentere seg som perfekt. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195666323000089 Selv om de med ortoreksi ofte er opptatt av "sunn mat", så betyr det ikke nødvendigvis at de faktisk spiser sunt. De blir ofte opphengt i å holde seg til visse dietter, unngår visse matgrupper, og flere ender med underernæring. Vi så at da CBE og LKE la om til å fronte et lavkarbo kosthold, så kuttet de ut karbohydrater og en rekke matvarer. CBE skrev vel sågar en bok, eller oppskriftsbok om det? Ettersom de er blitt mer opptatt av å presentere trening og overtrening, så har de snudd helt om på kostholdet sitt enda en gang, nå nærmest til den motsatte ytterlighet - høykarbokosthold, og har kuttet ut enormt mye av det de før spiste, f.eks. kjøttprodukter. Der det før i det minste var mye mer grønnsaker presenteres det i dag lite av også grønnsaker, ikke bare fravær av eller lite kjøttprodukter. En slik tilsynelatende opphengthet i å spise "sunt", eller det man for øyeblikket anser å være sunt, det kan gå under begrepet ortoreksi, selv om det altså ikke nødvendigvis er sunt for den som gjør det. Anbefaler de som orker å lese den første linken, den er lang, forskning fra 2023, men jeg tror de som er med i denne tråden vil kjenne igjen langt mer enn det jeg her har nevnt... Av den forskningen jeg har lest er det alle synes enige i at mer forskning og langvarige studier må til. Det spennende er at enkelte mer det kan ligge ulike mekanismer bak hos kvinner og menn, noe som i så fall vil kreve ulik tilnærming også for ev. behandling av kvinner og menn med ortoreksi. (husker ikke hvilken studie dette var, men ny studie) Denne er kort og lettlest, som viser hvordan de med ortoreksi gjerne kutter ut enkelte matgrupper: https://www.nationaleatingdisorders.org/orthorexia/ OBS! Jeg sier ikke at CBE/LKE har ortoreksi, men jeg står ved mitt syn på at de fronter et ortorektisk forhold til kosthold, trening, livsstil og kroppsfokus. Angående pro-ana, så tror jeg det kommer i ulike grader. Jeg tror det er farlig å ekskludere flørting med pro-ana fra pro-ana-begrepet, spesielt når det er influencere som driver med denne pro-ana-flørtingen. Ser man på din link, så står bl.a. dette: Pro-ana er en subkultur som romantiserer anoreksi og løfter lidelsen frem som en livsstil istedenfor en sykdom. Pro-ana tilhengere er ofte anorektiske selv eller har en annen type spiseforstyrrelse. https://www.nrk.no/livsstil/dyrker-anoreksi-i-hemmelige-forum-1.11490930 Det står også: "– Pro Ana er en forkortelse for pro- anoreksi, som er en subkultur på nettet. Anorektikere danner blogger og nettforum der de sprer bilder og inspirasjon om hvordan man kan bli ekstremt tynn, forteller medieviter Maria Helena Gustafsson. ... 42 prosent av unge i Norge besøker sider som oppfordrer til å bli ekstremt tynne, viser undersøkelsen EU Kids. Dette er dobbelt så mange som i andre europeiske land." Og ser vi på bildene øverst i artikkelen, så har vi vel alle sett bilder av CBE som poserer i minst fire av disse positurene, og mange flere når bedriftseier har posert og vridd seg til å se tynnest mulig ut, til å få frem sener og knokler. På toppen av dette bruker CBE i tillegg stadig filter for å fremstå som enda tynnere, filter som endrer hennes benstruktur og kroppsbygning. OBS! Jeg sier ikke at CBE har anoreksi!!! Men jeg mener at mye av innholdet til CBE gir inntrykk av å flørte farlig med pro-ana-innhold. Bedriften har muligens blitt litt bedre på å ikke bare presentere bittesmå måltidsporsjoner etter harde treningsøkter, men siden bedriften ønsker å påvirke andre og trene andre og hjelpe andre ned i vekt (via Netfit.no, Sterk og atletisk med CBE nevner vektnedgang, 1:1 coaching nevner kaloritelling), så mener jeg man må ha strenge krav til hva de presenterer via sine bedriftskanaler. Det som legges ut på CBE legges ofte ut på Netfit.no og motsatt. Ser man på det din link sier, at 42 % av unge i Norge besøker sider som oppfordrer til å bli ekstremt tynne, så mener jeg praksisen eierne av Treasures AS og Netfit AS viser, er ekstremt bekymringsfullt. For eier CBE fortsetter å vri og vende og posere seg tynnere, fremhever ofte sener og knokler i poseringene, har fremdeles presentasjon av små måltider med lite næring i og lite variasjon i kostholdet, samt at hun som tidligere nevnt bruker filter for å fremstå som langt tynnere enn hun egentlig er. Eier CBE har i virkeligheten en normal flott kropp uten filter, men det er for eier tydeligvis ikke "godt nok" til å presentere i sine bedriftskanaler, siden eierne velger å ha fokuset på "tynnest mulig" i de fleste sammenhenger. Alt dette sammenlagt mener jeg bikker langt over i flørting med pro-ana. Ekstra bekymringsfullt er dette når bedriftseier CBE selv tidligere har fortalt at hun hadde en spiseforstyrrelse hvor hun spiste altfor lite en periode av livet. Når en influencer velger å fronte thinspo, ortorektisk livsstil og stadig flørter med pro-ana, så mener jeg dette må snakkes om og at vi bruker disse begrepene. CBEno er helt klart ikke en typisk pro-ana-side for alvorlig syke anorektikere, det har jeg heller aldri påstått! Men, CBEno, og delvis Netfit.no, er på mange måter like farlig, fordi eierne velger å ha som bedriftsstrategi å normalisere thinspo, overtrening, fokus på å kutte ut matgrupper og spise lite, og posere og filtrere seg tynnest mulig - dette er fokuset de ønsker å ha. Og de normaliserer det, de forsøker å fremstille det som en "delikat", "perfekt", "glamorøs" livsstil. Og med det bagatelliserer de den farlige påvirkningen de har på andre! Enda mer alvorlig synes jeg dette blir når vi nå vet at eierne bruker sine barn som innhold på bedriftens kanaler (OBS! sier IKKE at de blir fremstilt på den måten!). Dette fordi disse nå er så profilerte at andre barn etterhvert trolig vil søke seg til CBEno for å følge med på dem. Og da får de presentert bedriftseiernes farlige påvirkning hva kropp, trening og mat angår, og de får "oppskrift" på hvordan de skal bli tynnest mulig. Når vi vet at Netfit.no ikke opererer med en nedre aldersgrense for sine kunder (og CBEno stadig har umerket reklame for Netfit.no), så blir dette ekstra bekymringsverdig. Og ikke minst mener jeg dette gjør at det bør stilles langt strengere krav til hva eieren skal få slippe unna med. Sursøtsaus, jeg vet ikke om vi blir helt enige om akkurat dette, men synes slike diskusjoner om begreper er veldig interessante og viktige, så takk for at du fikk meg til å tenke nøyere gjennom dette! Om ikke annet tror jeg det er viktig bevisstgjøring for alle å ha slike diskusjoner. 27 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sursøtsaus Skrevet 1. januar 2024 #91772 Del Skrevet 1. januar 2024 Frisk Frosk skrev (4 timer siden): Tror jeg må si "njæ" jeg også, og er ikke helt enig med deg Selv om det du skriver er en viktig diskusjon å ta og jeg ikke er uenig i alt du skriver. Problemet med ortoreksi er at det ikke er én definisjon på hva det er. Ortoreksi er heller ikke en offisiell diagnose i diagnosesystemet. Forskere er vel enda ikke helt enige om det er en spiseforstyrrelse, en tvangslidelse, noe en del går inn i etter spiseforstyrrelser, eller om det er personlighetstyper som er disponert for det, eller annet. Flere taler for at det gjerne er en kombinasjon. Klassisk sies det at ortoreksi er å være opptatt av å kun spise sunn mat. Men nyere forskning viser at ortoreksi er så mye mer enn det. Det vil for de fleste også innebære trening og overtrening, ofte et tvangspreget forhold til trening, være veldig streng på hvilken mat man spiser, kutte ut enkelte/mange matgrupper, ha et stort fokus på utseende/kropp, og det er som regel også et stort ønske om å være perfekt, og å fremstå som, presentere seg som perfekt. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195666323000089 Selv om de med ortoreksi ofte er opptatt av "sunn mat", så betyr det ikke nødvendigvis at de faktisk spiser sunt. De blir ofte opphengt i å holde seg til visse dietter, unngår visse matgrupper, og flere ender med underernæring. Vi så at da CBE og LKE la om til å fronte et lavkarbo kosthold, så kuttet de ut karbohydrater og en rekke matvarer. CBE skrev vel sågar en bok, eller oppskriftsbok om det? Ettersom de er blitt mer opptatt av å presentere trening og overtrening, så har de snudd helt om på kostholdet sitt enda en gang, nå nærmest til den motsatte ytterlighet - høykarbokosthold, og har kuttet ut enormt mye av det de før spiste, f.eks. kjøttprodukter. Der det før i det minste var mye mer grønnsaker presenteres det i dag lite av også grønnsaker, ikke bare fravær av eller lite kjøttprodukter. En slik tilsynelatende opphengthet i å spise "sunt", eller det man for øyeblikket anser å være sunt, det kan gå under begrepet ortoreksi, selv om det altså ikke nødvendigvis er sunt for den som gjør det. Anbefaler de som orker å lese den første linken, den er lang, forskning fra 2023, men jeg tror de som er med i denne tråden vil kjenne igjen langt mer enn det jeg her har nevnt... Av den forskningen jeg har lest er det alle synes enige i at mer forskning og langvarige studier må til. Det spennende er at enkelte mer det kan ligge ulike mekanismer bak hos kvinner og menn, noe som i så fall vil kreve ulik tilnærming også for ev. behandling av kvinner og menn med ortoreksi. (husker ikke hvilken studie dette var, men ny studie) Denne er kort og lettlest, som viser hvordan de med ortoreksi gjerne kutter ut enkelte matgrupper: https://www.nationaleatingdisorders.org/orthorexia/ OBS! Jeg sier ikke at CBE/LKE har ortoreksi, men jeg står ved mitt syn på at de fronter et ortorektisk forhold til kosthold, trening, livsstil og kroppsfokus. Angående pro-ana, så tror jeg det kommer i ulike grader. Jeg tror det er farlig å ekskludere flørting med pro-ana fra pro-ana-begrepet, spesielt når det er influencere som driver med denne pro-ana-flørtingen. Ser man på din link, så står bl.a. dette: Pro-ana er en subkultur som romantiserer anoreksi og løfter lidelsen frem som en livsstil istedenfor en sykdom. Pro-ana tilhengere er ofte anorektiske selv eller har en annen type spiseforstyrrelse. https://www.nrk.no/livsstil/dyrker-anoreksi-i-hemmelige-forum-1.11490930 Det står også: "– Pro Ana er en forkortelse for pro- anoreksi, som er en subkultur på nettet. Anorektikere danner blogger og nettforum der de sprer bilder og inspirasjon om hvordan man kan bli ekstremt tynn, forteller medieviter Maria Helena Gustafsson. ... 42 prosent av unge i Norge besøker sider som oppfordrer til å bli ekstremt tynne, viser undersøkelsen EU Kids. Dette er dobbelt så mange som i andre europeiske land." Og ser vi på bildene øverst i artikkelen, så har vi vel alle sett bilder av CBE som poserer i minst fire av disse positurene, og mange flere når bedriftseier har posert og vridd seg til å se tynnest mulig ut, til å få frem sener og knokler. På toppen av dette bruker CBE i tillegg stadig filter for å fremstå som enda tynnere, filter som endrer hennes benstruktur og kroppsbygning. OBS! Jeg sier ikke at CBE har anoreksi!!! Men jeg mener at mye av innholdet til CBE gir inntrykk av å flørte farlig med pro-ana-innhold. Bedriften har muligens blitt litt bedre på å ikke bare presentere bittesmå måltidsporsjoner etter harde treningsøkter, men siden bedriften ønsker å påvirke andre og trene andre og hjelpe andre ned i vekt (via Netfit.no, Sterk og atletisk med CBE nevner vektnedgang, 1:1 coaching nevner kaloritelling), så mener jeg man må ha strenge krav til hva de presenterer via sine bedriftskanaler. Det som legges ut på CBE legges ofte ut på Netfit.no og motsatt. Ser man på det din link sier, at 42 % av unge i Norge besøker sider som oppfordrer til å bli ekstremt tynne, så mener jeg praksisen eierne av Treasures AS og Netfit AS viser, er ekstremt bekymringsfullt. For eier CBE fortsetter å vri og vende og posere seg tynnere, fremhever ofte sener og knokler i poseringene, har fremdeles presentasjon av små måltider med lite næring i og lite variasjon i kostholdet, samt at hun som tidligere nevnt bruker filter for å fremstå som langt tynnere enn hun egentlig er. Eier CBE har i virkeligheten en normal flott kropp uten filter, men det er for eier tydeligvis ikke "godt nok" til å presentere i sine bedriftskanaler, siden eierne velger å ha fokuset på "tynnest mulig" i de fleste sammenhenger. Alt dette sammenlagt mener jeg bikker langt over i flørting med pro-ana. Ekstra bekymringsfullt er dette når bedriftseier CBE selv tidligere har fortalt at hun hadde en spiseforstyrrelse hvor hun spiste altfor lite en periode av livet. Når en influencer velger å fronte thinspo, ortorektisk livsstil og stadig flørter med pro-ana, så mener jeg dette må snakkes om og at vi bruker disse begrepene. CBEno er helt klart ikke en typisk pro-ana-side for alvorlig syke anorektikere, det har jeg heller aldri påstått! Men, CBEno, og delvis Netfit.no, er på mange måter like farlig, fordi eierne velger å ha som bedriftsstrategi å normalisere thinspo, overtrening, fokus på å kutte ut matgrupper og spise lite, og posere og filtrere seg tynnest mulig - dette er fokuset de ønsker å ha. Og de normaliserer det, de forsøker å fremstille det som en "delikat", "perfekt", "glamorøs" livsstil. Og med det bagatelliserer de den farlige påvirkningen de har på andre! Enda mer alvorlig synes jeg dette blir når vi nå vet at eierne bruker sine barn som innhold på bedriftens kanaler (OBS! sier IKKE at de blir fremstilt på den måten!). Dette fordi disse nå er så profilerte at andre barn etterhvert trolig vil søke seg til CBEno for å følge med på dem. Og da får de presentert bedriftseiernes farlige påvirkning hva kropp, trening og mat angår, og de får "oppskrift" på hvordan de skal bli tynnest mulig. Når vi vet at Netfit.no ikke opererer med en nedre aldersgrense for sine kunder (og CBEno stadig har umerket reklame for Netfit.no), så blir dette ekstra bekymringsverdig. Og ikke minst mener jeg dette gjør at det bør stilles langt strengere krav til hva eieren skal få slippe unna med. Sursøtsaus, jeg vet ikke om vi blir helt enige om akkurat dette, men synes slike diskusjoner om begreper er veldig interessante og viktige, så takk for at du fikk meg til å tenke nøyere gjennom dette! Om ikke annet tror jeg det er viktig bevisstgjøring for alle å ha slike diskusjoner. Jeg takker for det gode innlegget ditt og det har også fått meg til å revurdere mitt utsagn og se nyansene i begrepene. Er helt riktig som du sier at det er mye flørting med pro-ana innhold selv om det ikke er en typisk pro-ana blogg for anorektikere. Det er nok her jeg føler vi må se forskjellen så vi i det minste er bevisst begrepsbruk og hva vi mener med dem når vi bruker dem. Samme med ortoreksi, her var det mye ny info jeg helt ærlig ikke visste om men som jeg ser har tydelige koblinger til ortoreksi slik jeg kjenner det, så igjen, takk for ny info! Og ja, jeg ønsker bare en større bevissthet rundt dette temaet og begrepene slik at alle har det i bakhodet når de brukes til det uthevde: Jeg tror det er viktig at vi gjør slike presiseringer når vi bruker begrepet "pro-ana" fordi det er denne assosiasjonen de fleste har til begrepet, hvor alvorlige syke anorektikere lagde blogger om tips til hvordan sykdommen opprettholdes og lesere deltok aktivt i tipsingen og heiagjengen. Det foregikk på tumblr og nettforum, så flyttet det seg til instagram sine mørke områder og nå tiktok. Jeg er ikke uenig med nyansene du kommer med om hvordan det CBE driver med også kan regnes som, om ikke ren pro-ana så hvertfall flørting med det i form av body checking (et begrep som også bør defineres fordi det å posere eller se seg i speilet er ikke i seg selv body checking, men det å passe på at hele kroppen ser tynnest mulig ut og anstrenge den når den synes for å være tynnest mulig går under body checking), redigering og filtere. Men jeg synes det bør tydeliggjøres når begrepet er i bruk, for selvom begge deler er alvorlig så kan folk misforstå og tro man mener disse subkulturstedene på nett og da blir plutselig utsagnet mindre reellt(?) (Ikke helt sikker på om det er ordet jeg leter etter men er litt trøtt) og det kan gjøre at folk enten får en litt feil oppfattelse av ordets kobling til virksomheten eller at argumentet diskrediteres selv om det er et godt argument. Så synes jeg som sagt at virksomheten som drives av Treasures AS er problematisk nok til at alt skal taes på alvor så jeg synes ikke innleggene dine @Frisk Frosk er uberettiget. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surikatt Skrevet 1. januar 2024 #91773 Del Skrevet 1. januar 2024 FruRosa skrev (15 timer siden): Hun fikk heldigvis tatt en do-selfie på årets siste kveld også. Hun er full av filtre i tillegg. Hvis jeg hadde gått på do i nyttårsselskapet jeg var i og tatt selfie, postet det i sosiale medier før jeg gikk tilbake til de andre, ville de trodd det hadde rablet for meg. Er dette normalt å poste doselfier i hennes omgangskrets og er det ingen som gir tilbakemelding på all filterbruken annet enn hvor fantastisk hun ser ut? For meg ser dette helt absurd ut. Så filmer hun snurrende barn og sprer det på nettet. Det er så klisje. «Nå skal dere snurre rundt, klemme mamma før vi sprer det på nettet». Kunne det være mulig å heller kose seg i et selskap uten å hele tiden se etter situasjoner som må deles? Spesielt når man er sammen med barna. Har sett influencere i aksjon. Virkeligheten er en helt annen enn hva det fremstilles som. 41 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bulsara Skrevet 1. januar 2024 #91774 Del Skrevet 1. januar 2024 Surikatt skrev (32 minutter siden): Hun er full av filtre i tillegg. Hvis jeg hadde gått på do i nyttårsselskapet jeg var i og tatt selfie, postet det i sosiale medier før jeg gikk tilbake til de andre, ville de trodd det hadde rablet for meg. Er dette normalt å poste doselfier i hennes omgangskrets og er det ingen som gir tilbakemelding på all filterbruken annet enn hvor fantastisk hun ser ut? For meg ser dette helt absurd ut. Så filmer hun snurrende barn og sprer det på nettet. Det er så klisje. «Nå skal dere snurre rundt, klemme mamma før vi sprer det på nettet». Kunne det være mulig å heller kose seg i et selskap uten å hele tiden se etter situasjoner som må deles? Spesielt når man er sammen med barna. Har sett influencere i aksjon. Virkeligheten er en helt annen enn hva det fremstilles som. De snurrende barna ble filmet på hotellrommet. Før festligheter og selskap en gang hadde startet. Så et oppstilt og kunstig øyeblikk. Det positive var vel da at barna fikk fred i selve selskapet. Men det gjenstår å se om det kommer en video eller billedkarusell i etterkant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellie77 Skrevet 1. januar 2024 #91775 Del Skrevet 1. januar 2024 (endret) Jeg tror jeg ser hvor inspirasjonen kommer fra. Med all den filterbruken og «lys og skygge» er hun jo kliss lik Jessica Rabbit (og omtrent samtlige andre influensere i samme kategori). For øvrig - i mine øyne - et temmelig utdatert kvinneideal. Endret 1. januar 2024 av Ellie77 28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinccis Skrevet 1. januar 2024 #91776 Del Skrevet 1. januar 2024 (endret) Ellie77 skrev (37 minutter siden): Jeg tror jeg ser hvor inspirasjonen kommer fra. Med all den filterbruken og «lys og skygge» er hun jo kliss lik Jessica Rabbit (og omtrent samtlige andre influensere i samme kategori). For øvrig - i mine øyne - et temmelig utdatert kvinneideal. Spesielt klesvalg til en uformell nyttårsfeiring med venner (når man ser stories på Instagram ser man at andre hadde på seg helt vanlige kjoler/penklær). For min del får man kle seg som man vil og føler seg komfortabel med altså, men må si jeg hadde blitt overrasket hvis en i vennegjengen hadde dukket opp med slikt antrekk på en feiring hjemme rundt middagsbordet sammen med vennepar. Men de er sikkert vant til CBE sine outfits. Og hva har skjedd med brystene hennes? Hun vil jo tydeligvis vise de frem mtp kjolevalget, men vet ikke helt hva det man ser der 🥴 Edit: her ser man jo også tydelig forskjell på ansiktet hennes uten filter, sammelignet med speilselfien over. Synd at hun ikke ser selv at hun er mye penere uten de filtrene hun velger å bruke. Endret 1. januar 2024 av Sinccis 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bulsara Skrevet 1. januar 2024 #91777 Del Skrevet 1. januar 2024 Jeg ser muskel med implantat. Lite fett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surikatt Skrevet 1. januar 2024 #91778 Del Skrevet 1. januar 2024 Sinccis skrev (19 minutter siden): Spesielt klesvalg til en uformell nyttårsfeiring med venner (når man ser stories på Instagram ser man at andre hadde på seg helt vanlige kjoler/penklær). For min del får man kle seg som man vil og føler seg komfortabel med altså, men må si jeg hadde blitt overrasket hvis en i vennegjengen hadde dukket opp med slikt antrekk på en feiring hjemme rundt middagsbordet sammen med vennepar. Men de er sikkert vant til CBE sine outfits. Og hva har skjedd med brystene hennes? Hun vil jo tydeligvis vise de frem mtp kjolevalget, men vet ikke helt hva det man ser der 🥴 Edit: her ser man jo også tydelig forskjell på ansiktet hennes uten filter, sammelignet med speilselfien over. Synd at hun ikke ser selv at hun er mye penere uten de filtrene hun velger å bruke. Det er et spill fordi hun skal poste i sosiale medier. Når man kler seg som dette ville jeg lurt på når brystene kom til å hoppe ut eller kjolen skli ned. Lite kledelig men er vel for å inspirere andre. 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Felis Skrevet 1. januar 2024 Populært innlegg #91779 Del Skrevet 1. januar 2024 Surikatt skrev (32 minutter siden): Det er et spill fordi hun skal poste i sosiale medier. Når man kler seg som dette ville jeg lurt på når brystene kom til å hoppe ut eller kjolen skli ned. Lite kledelig men er vel for å inspirere andre. Hun lever av sosiale medier og nyttårsaften er først og fremst en arbeidsdag, ser det ut til. Jeg skal ikke uttale meg om kjolen, da Caroline og jeg har veldig forskjellig smak, men jeg må si det er et modig valg for en selverklært frysepinn. Vi hadde også gjester i går, og hvis noen av gjestene hadde kledd seg sånn, så hadde nok jeg, som vert, blitt litt bekymret for innetemperaturen. Lite hensynsfullt overfor verten å ikke kle seg etter forholdene... Men å bomme på kleskoden har jo nærmest blitt varemerket hennes gjennom årene. Jeg må også innrømme at hvis noen av gjestene mine hadde publisert en selfie fra badet mitt i går, så hadde jeg hatt vanskeligheter med å skjule latteren resten av kvelden. Herregud, så pinlig! Det er så trash at jeg har ikke ord! 50 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ane Rikke Skrevet 1. januar 2024 #91780 Del Skrevet 1. januar 2024 Det er mulig jeg er litt smålig, men jeg hadde ikke satt pris på at en jeg ba til selskap kom med plaster på puppene. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå