ingo Skrevet 3. november 2023 #90161 Del Skrevet 3. november 2023 Lafamiglia skrev (2 timer siden): Jeg synes ikke det er noe særlig å nærmest systematisk sende mail til samarbeidspartnere mens man later som man er en potensiell kunde, kun med mål for øye om å ramme cbe.no. Faktisk synes jeg det er ganske nedrig, og det kan dessuten tyde på at man har en usunn hobby/usunt oppheng. Det er også mange andre ting i denne tråden som er kritikkverdige. Blant annet det å henge seg opp i bittesmå ting, som for eksempel å påpeke at pavlova ikke har norsk opprinnelse. Hva i all verden er poenget med det? Hvorfor??? Er det egentlig kritikkverdig? Eller interessant? Og det er dessuten et faktum at det er en fast del av 17.-maifeiringen for veldig mange i Norge. Slike ting gjør at legitim kritikk drukner i skittkastingen, noe også Vera Vinge har påpekt. For det gjør jo at denne tråden, som egentlig var ment som en kanal for mediedebatt (det vil si, sosiale media-debatt), blir redusert til en slags bygdekjerring-sladder, hvor det er om å gjøre å "ta" alle dem som skiller seg ut, som er suksessfulle, misunnelsesverdige, eller whatnot. Jeg synes det er synd. I cbe-kanalene florerer det av pro ana, barneeksponering, ekstremt usunt kosthold (selv om altfor mye eksponering av alkohol heldigvis har opphørt), overforbruk, overfladisk livsstil, fast fashion, mangel på kontakt med følgere, mulig kjøp av følgere, osv., osv. Det er SÅ mye å kritisere, så derfor er det ekstremt synd at så mye av kritikken ikke er relevant. Så enig!! Unødvendig flisespikkeri a la pavlova ødelegger og tar bort fokus for den viktige debatten og det som virkelig er kritikkverdig. Og vi fremstår som kjerringer. Her kan jeg og skjerpe meg, så takk for innlegg! 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 3. november 2023 #90162 Del Skrevet 3. november 2023 Lafamiglia skrev (1 time siden): Greit nok at de trenger å få tilbakemelding, men da synes jeg heller at det bør foregå på redelig vis, sånn at man heller sier at man har blitt oppildnet av en tråd på Kvinneguiden. Men du spekulerer jo bare. Du vet ikke hva alle de som klager til CBE og cos samarbeidspartnere har som årsake til at de gjør klager. Helt legitime klager personer sender til samarbeidspartnere av useriøse influensere som stadig begår både lovbrudd, barneeksponering, som ikke én eneste gang siden lovendring om krav til retusjert person kom har merket bilder/videoer med retusjert person, de klagene er like legitime uansett om det er deltakere i denne tråden eller andre som sender dem inn. Svært mange klager inn samarbeidet med CBE og co pga. den ekstreme og uforsvarlige barneeksponeringen og andre lovbrudd som bedriftene står bak. Hvorfor forsøker du å devaluere helt legitime klager? Blir det mindre alvorlig å eksponere barn om man påpeker det og deltar i denne tråden? Blir lovbrudd mindre lovbrudd bare fordi det er tråddeltakere som varsler om lovbruddene? 25 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Snødronninga Skrevet 3. november 2023 Populært innlegg #90163 Del Skrevet 3. november 2023 (endret) Det er flott å se at noen influencere (med 2 mill følgere) velger å skjerme barna, heller ikke gi info om navn og fødselsdato. Respekt! 👏🏻 Kilde: Instastory, kan ikke linkes til Endret 3. november 2023 av Snødronninga skrivefeil 37 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CityCityBangBang Skrevet 3. november 2023 #90164 Del Skrevet 3. november 2023 3 minutter siden, Snødronninga said: Det er flott å se at noen influencere (med 2 mill følgere) velger å skjerme barna, heller ikke gi info om navn og fødselsdato. Respekt! 👏🏻 Kilde: Instsstory, kan ikke linkes til Veldig bra! Håper de ikke endrer mening - som visse andre.🙏 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xstrella Skrevet 3. november 2023 #90165 Del Skrevet 3. november 2023 CityCityBangBang skrev (4 minutter siden): Veldig bra! Håper de ikke endrer mening - som visse andre.🙏 Spørs hvor mye penger de blir lokket med. Er store summer denne bransjen lokker med for å selge. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 3. november 2023 #90166 Del Skrevet 3. november 2023 Jeg synes det er helt greit å nevne alt fra barneeksponering, pro-ana, merkelige poseringer foran bildene på stua, bikkja, kjedelige videoer på mølla, kaffe, is, proteiniskaffe, små posjoner, sexy positurer på gulvet i kjelleren, merkelig yoga, OG pavlova. Det er jo dette hun legger ut! Alt dette er 'content' alt dette må det da være lov å kommentere? Er det ikke det som er vitsen med å dele ting på internett? At folk skal se det og reagere på det? Det er jo det hun lever av. At noe er viktigere enn annet gjelder jo for alt her i livet! Fordumming av debatten kommer av at det hun legger ut er dumt. (Trodde dessuten vi var ferdige for evigheter siden å snakke om den kaka, og at vi som nevnte den kaka er idioter, men det er visst verdt å nevne om og om igjen.) 37 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 3. november 2023 #90167 Del Skrevet 3. november 2023 loffen skrev (3 minutter siden): Jeg synes det er helt greit å nevne alt fra barneeksponering, pro-ana, merkelige poseringer foran bildene på stua, bikkja, kjedelige videoer på mølla, kaffe, is, proteiniskaffe, små posjoner, sexy positurer på gulvet i kjelleren, merkelig yoga, OG pavlova. Det er jo dette hun legger ut! Alt dette er 'content' alt dette må det da være lov å kommentere? Er det ikke det som er vitsen med å dele ting på internett? At folk skal se det og reagere på det? Det er jo det hun lever av. At noe er viktigere enn annet gjelder jo for alt her i livet! Fordumming av debatten kommer av at det hun legger ut er dumt. (Trodde dessuten vi var ferdige for evigheter siden å snakke om den kaka, og at vi som nevnte den kaka er idioter, men det er visst verdt å nevne om og om igjen.) Det er jo selvsagt noen som mener at det de synes er viktigst, det skal være viktigst for alle. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 3. november 2023 #90168 Del Skrevet 3. november 2023 (endret) Snødronninga skrev (34 minutter siden): Det er flott å se at noen influencere (med 2 mill følgere) velger å skjerme barna, heller ikke gi info om navn og fødselsdato. Respekt! 👏🏻 Kilde: Instastory, kan ikke linkes til Dette er veldig bra det. De har nå likevel delt fødselsbilder, hele graviditeten og rommet til babyen som de pusser opp. Så helt uskyldige er de nå ikke. Og det tullet med å ikke dele ansiktet. Altså ser noen legger ut bilde med skjult ansikt , det er jo bare bullshit fra ende til annen. Ikke legg ut i det hele tatt. Endret 3. november 2023 av Klink 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 3. november 2023 #90169 Del Skrevet 3. november 2023 loffen skrev (10 minutter siden): Jeg synes det er helt greit å nevne alt fra barneeksponering, pro-ana, merkelige poseringer foran bildene på stua, bikkja, kjedelige videoer på mølla, kaffe, is, proteiniskaffe, små posjoner, sexy positurer på gulvet i kjelleren, merkelig yoga, OG pavlova. Det er jo dette hun legger ut! Alt dette er 'content' alt dette må det da være lov å kommentere? Er det ikke det som er vitsen med å dele ting på internett? At folk skal se det og reagere på det? Det er jo det hun lever av. At noe er viktigere enn annet gjelder jo for alt her i livet! Fordumming av debatten kommer av at det hun legger ut er dumt. (Trodde dessuten vi var ferdige for evigheter siden å snakke om den kaka, og at vi som nevnte den kaka er idioter, men det er visst verdt å nevne om og om igjen.) Siden CBE selv både i media og i podkast og delvis i blogg selv har lagt ut om egen psykiske helse på en måte som åpenbart er for å få sympati for å tjene mer penger eller skjule helt andre kritikkverdige sider ved firmaets/firmaenes drift, så er det til og med helt ok å diskutere dette. Men, og det er et men - det må i så fall diskuteres på en ordentlig måte, og ikke minst relatert til det hun selv har sagt/skrevet. Selv mener jeg det er viktig å ta opp, da vi har sett at "psykiske problemer", enten de er reelle eller ikke, gjennom flere år er brukt som et bevisst narrativ for å skape et annet inntrykk, en falsk historie, benekting av ting. Vi så det da hun tidlig fikk mye kritikk for redigering av kropp, før hun hadde innrømmet dette, og at det var så tøft. Da redigeringsskandalen var et faktum og hun/de hadde innrømmet den, da var det også andres feil som hadde gjort det nødvendig for henne å gjøre det, fordi andre ødela hennes psyke. Vi har sett det brukt flere ganger når hun har fått kritikk. Og kanskje verst av alt, da hun gikk ut i media (Dagbladet) sommeren 2022 og laget en historie om at hun sov så dårlig og fikk angst av alle "haterne og hetserne" - i et forsøk på å skjule det faktum at hennes mann, LKE, hadde oppsøkt en kvinne, forfulgt henne, trakassert henne og begått hærverk mot hennes bil, alt fordi denne kvinnen hadde kommet med en sakligkritisk kommentar til en av Treasures AS sine samarbeidspartnere på dennes fb-sider, om det å samarbeide med influencere som bruker navngitte barn i reklame. For stalkingen/hærverket, som LKE har innrømmet til politiet, fikk han en tilståelsesdom. Mens CBE, hun var opptatt av å forsterke bedriftens "go to"-narrativ hver gang de møter berettiget kritikk for sin bedriftsvirksomhet... hun skylder på at andre gir henne psykiske problemer, angst, søvnløshet... Når dette er en bedriftsstrategi disse eierne har hatt i nesten like mange år som CBE har drevet som influencer, så tenker jeg dette er på sin plass å snakke om - i sammenheng. Det er også greit å snakke om det at det voldsomme kroppsfokuset, som både kvalifiserer som ortorektisk forhold til kropp, trening, kosthold, helse og også, dessverre thinspo og proana - det fremstilles på måter som gir et sykelig og/eller manisk inntrykk om bedriftens fokus på disse faktorene. Men, det å diskutere psykisk helse, det er vanskelig. Så det krever at vi som skriver er nøye med hvordan vi uttrykker oss. Det er ikke lett å få rett alltid. Det er imidlertid svært viktig å diskutere dette, da både Treasures AS, Netfit AS og coach_eriksen alle velger å gjøre forretning på et forhold til trening, kropp, kosthold og utseende som er med på å trigge til både psykisk uhelse og spiseforstyrrelser hos følgere. Det er på ingen måte akseptabelt av en bedrift å gjøre - og derfor er det viktig at også denne tråden holder fokuset oppe på denne valgte vinklingen til bedriftseierne. 21 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 4. november 2023 #90170 Del Skrevet 4. november 2023 FruJohansen skrev (19 timer siden): Nettopp. Det er merkelig å pushe sine egne middagsretter i en periode der man har samarbeid med en annonsør som leverer nettopp middager. Det er dårlig stil ovenfor annonsøren. (Det er også dårlig stil å legge ut 100g kokt pasta med knapt synlig saus, og kalle det middag for et voksent menneske som trener mye. Men det er en annen diskusjon) Den pastaretten var overhodet ikke representativ for hva jeg forbinder med Hello Fresh. Var kunde hos de fast hver uke i to år, -og vet at det er gode porsjoner, lite pasta, og MYE grønnsaker. Direkte misvisende fra CBE.no/HF å legge ut en helt annen middag midt i markedsføring av matkassene. Desverre så fikk jeg aldri svar fra HF da jeg stilte de noen undrende spørsmål ift valg av influencere i sin markedsføring, og har dermed valgt å si opp hos dem. 26 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 4. november 2023 #90171 Del Skrevet 4. november 2023 FruRosa skrev (21 timer siden): Stakkars rygg 🥺 Dette er den rareste og minst avslappede yogaen jeg har sett. Hun ser mer ut som hun damen som svever i løse luften hos tryllekunstnere. 33 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 4. november 2023 #90172 Del Skrevet 4. november 2023 Isild skrev (45 minutter siden): Dette er den rareste og minst avslappede yogaen jeg har sett. Hun ser mer ut som hun damen som svever i løse luften hos tryllekunstnere. Jeg sliter med ganske stor rompe og ekstra svai rygg. Skal jeg slappe av i en slik posisjon på gulvet må jeg løfte knærne slik at jeg får riktigere vinkel i beina. Ligger aldri heller flatt på rygg på solseng eller stranda, må ha bøy på knær eller helst et ryggstø som kan heves så jeg får bøy i hofta den veien. Posituren til CBE over minner mer om tortur enn avslappende yoga... 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 4. november 2023 #90173 Del Skrevet 4. november 2023 Roadrunner skrev (4 minutter siden): Jeg sliter med ganske stor rompe og ekstra svai rygg. Skal jeg slappe av i en slik posisjon på gulvet må jeg løfte knærne slik at jeg får riktigere vinkel i beina. Ligger aldri heller flatt på rygg på solseng eller stranda, må ha bøy på knær eller helst et ryggstø som kan heves så jeg får bøy i hofta den veien. Posituren til CBE over minner mer om tortur enn avslappende yoga... Ja, det er godt gjort at hun klarer å få yoga til å se direkte ubehagelig ut. 29 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rastebenk Skrevet 4. november 2023 #90174 Del Skrevet 4. november 2023 (endret) Roadrunner skrev (1 time siden): Jeg sliter med ganske stor rompe og ekstra svai rygg. Skal jeg slappe av i en slik posisjon på gulvet må jeg løfte knærne slik at jeg får riktigere vinkel i beina. Ligger aldri heller flatt på rygg på solseng eller stranda, må ha bøy på knær eller helst et ryggstø som kan heves så jeg får bøy i hofta den veien. Posituren til CBE over minner mer om tortur enn avslappende yoga... Jeg har det samme problemet, og har fått gode øvelser fra fysioterapeut. Jeg kjenner at korsryggen løfter seg når jeg legger meg ned, og jeg får behov for å legge noe relativt stort under knærne for å få hofter og rygg i mer behagelig og korrekt stilling. Man kjenner jo at det drar ubehagelig i korsryggområdet og at hoftekammene suges til værs, og jeg får vondt bare av å se på bildet av CBE. Det er jo også tydelig at hun strammer rumpa alt hun kan, i tillegg til at hun suger inn ryggen. Dette har ingenting med yoga å gjøre. Man leter jo også etter selvutløseren i høyrehånden hennes, selv om den ikke syns så er den jo der 😅 Merkelig at CBE ikke går til fysioterapeut for å få treningsprogram slik at hun kan få vekk denne store svakheten, det samme med de utstående ribbeina (flared ribs), som blir særdeles tydelige når hun inntar sin sedvanlige posisjon med å kneise kraftig med korsryggen og suge inn magen. Alt dette kan en dyktig fysioterapeut hjelpe henne masse med. Hvem vet, kanskje hadde CBE fått stor fremgang i løpingen sin også, om disse skjevhetene ble korrigert. Jobben hennes er tross alt å fremvise korrekt trening, mens det hun faktisk viser frem bare vil øke skjevheter og smerter. Endret 4. november 2023 av Rastebenk 26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vitulina Skrevet 4. november 2023 #90175 Del Skrevet 4. november 2023 Snødronninga skrev (10 timer siden): Det er flott å se at noen influencere (med 2 mill følgere) velger å skjerme barna, heller ikke gi info om navn og fødselsdato. Respekt! 👏🏻 Kilde: Instastory, kan ikke linkes til Intelligente foreldre, respekt 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~ Ada ~ Skrevet 4. november 2023 #90176 Del Skrevet 4. november 2023 Lafamiglia skrev (15 timer siden): Slike ting gjør at legitim kritikk drukner i skittkastingen Denne påstanden kommer opp med ujevne mellomrom. Det stemmer ikke. Det druknet ikke av noen pavlova kommentarer, det fortsatte etterfølgende. 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 4. november 2023 #90177 Del Skrevet 4. november 2023 (endret) Lafamiglia skrev (15 timer siden): Jeg synes ikke det er noe særlig å nærmest systematisk sende mail til samarbeidspartnere mens man later som man er en potensiell kunde, kun med mål for øye om å ramme cbe.no. Faktisk synes jeg det er ganske nedrig, og det kan dessuten tyde på at man har en usunn hobby/usunt oppheng. Det er også mange andre ting i denne tråden som er kritikkverdige. Blant annet det å henge seg opp i bittesmå ting, som for eksempel å påpeke at pavlova ikke har norsk opprinnelse. Hva i all verden er poenget med det? Hvorfor??? Er det egentlig kritikkverdig? Eller interessant? Og det er dessuten et faktum at det er en fast del av 17.-maifeiringen for veldig mange i Norge. Slike ting gjør at legitim kritikk drukner i skittkastingen. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å sitere eller kommentere dette innlegget, for jeg har rapportert det (også). Siden admin ikke har slettet gjør jeg det likevel. Å klage på skittkasting i tråden samtidig som man selv går langt i retning å gi motdebattanter en slags diagnose (se utheving) er temmelig selvmotsigende i min bok. Jeg mener det gjør det siterte til brukerdebatt og avsporing (jeg har for øvrig også rapportert diagnostisering av CBE som avsporing - den slags er en uting, eller la oss si nedrig, uansett hvem det rettes mot). Det går helt fint an å diskutere debatteknikk uten å trekke inn meningsmotstanderes psyke. Problemet med pavlova-fokus både hos CBE selv og her i tråden var ellers (slik noen av oss så det) at det innebar tematisering av barns hverdagsliv, uten kritikk av selve eksponeringen. Det er spesielt å trekke fram den stakkars pavlovaen igjen lenge etter at saken er lagt død uten å ha fått med seg det poenget, særlig hvis man samtidig påstår å være kritisk til nettopp barneeksponering. Endret 4. november 2023 av Aricia 23 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 4. november 2023 Populært innlegg #90178 Del Skrevet 4. november 2023 Den usaklige kritikken trekkes alltid frem som eksempel på alt det fryktelige influencere må gjennomgå, stakkars. Da CBE snakket og snakket og snakket om nettets, var det ikke grenser for hvor opprørt hun var over at noen mente hun sto på en krakk på kjøkkenet, mens hun nevnte ikke at hun over år har fått saklig og konsistent kritikk for den hodeløse eksponeringen av barna. Og som Aricia skriver over her - kritikken av eksponeringen av barnas liv, druknet i pavlova-fokuset. Det deles og deles og deles om barns aktiviteter og hverdagsliv. Ungene styles for å passe inn i det visuelle universet som er skapt av foreldrene og vises frem - uten at noen sier noe som helst om det. Eller - de som har sagt noe om det, druknes i indignert roping over at noen kritiserer valg av pavlova når man skulle ha med seg en norsk tradisjonsretten til en internasjonal temagreie på skolen. Samme metode brukes igjen og igjen og igjen for å dempe eller regelrett kneble den helt legitime kritikken av en fullstendig hodeløs og respektløs bruk av egne barn for å skape innhold i egne kommersielle kanaler. Uansett om noen hevder det, så nuller ikke usaklig kritikk ut den saklige og berettigede kritikken av lovbrudd, hodeløs eksponering av unger, ekstremt kroppsfokus og pro-ana-fokus på det som legges ut av bilder. 34 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 4. november 2023 #90179 Del Skrevet 4. november 2023 https://www.dagbladet.no/kultur/eivind-loberg---ikke-bli-barnestjerne/65447801 Dette er bare en av utallige artikler på nettet om erfaringen av å bli eksponert som barn foran et stort publikum. Det er en grunn til at tidligere barnestjerner stort sett er tilbakeholdne med å pushe egne barn ut i offentlighetens lys. Det heter «selvopplevd erfaring». Det er i grunnen bare å vente på at denne 1.generasjons influencer-barn vokser opp og kan si fra med egne ord og -kanskje - være med på å stoppe videreføringen av denne hodeløse eksponeringen av barn som blir fratatt retten til å velge sin egen digitale identitet. Tonje Larsen, datter til Rune Larsen uttalte dette i et intervju med NRK: Familien går frå å vere ein familie som heile Kristen-Noreg kjenner, til å bli ein familie der pappa er A-kjendis. Fotografar ringer på døra til familiens hus i Bergen. Lollipop, lollipop, syng ungdommar når Tonje går på bussen. Ho blir flau, veit at dei eigentleg gjer narr av henne. Dei fleste på hennar alder veit kven pappa er, og ho får sjeldan sjanse til å gjere fyrsteinntrykk på nokon. Slik kjennest det ut, i alle fall. Tonje blir ein smule paranoid, redd for å snakke med andre på sin alder. Når eit så tydeleg bilete er teikna av henne i offentlegheita, korleis skal ho finne sin eigen identitet som vaksen? 37 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 4. november 2023 #90180 Del Skrevet 4. november 2023 Zenhouse skrev (21 minutter siden): https://www.dagbladet.no/kultur/eivind-loberg---ikke-bli-barnestjerne/65447801 Dette er bare en av utallige artikler på nettet om erfaringen av å bli eksponert som barn foran et stort publikum. Det er en grunn til at tidligere barnestjerner stort sett er tilbakeholdne med å pushe egne barn ut i offentlighetens lys. Det heter «selvopplevd erfaring». Det er i grunnen bare å vente på at denne 1.generasjons influencer-barn vokser opp og kan si fra med egne ord og -kanskje - være med på å stoppe videreføringen av denne hodeløse eksponeringen av barn som blir fratatt retten til å velge sin egen digitale identitet. Tonje Larsen, datter til Rune Larsen uttalte dette i et intervju med NRK: Familien går frå å vere ein familie som heile Kristen-Noreg kjenner, til å bli ein familie der pappa er A-kjendis. Fotografar ringer på døra til familiens hus i Bergen. Lollipop, lollipop, syng ungdommar når Tonje går på bussen. Ho blir flau, veit at dei eigentleg gjer narr av henne. Dei fleste på hennar alder veit kven pappa er, og ho får sjeldan sjanse til å gjere fyrsteinntrykk på nokon. Slik kjennest det ut, i alle fall. Tonje blir ein smule paranoid, redd for å snakke med andre på sin alder. Når eit så tydeleg bilete er teikna av henne i offentlegheita, korleis skal ho finne sin eigen identitet som vaksen? Takk! Dette kan ikke påpekes for ofte. Andre kjendisbarn (Teigen-datter feks) har uttalt akkurat det samme. 22 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå