Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 minutter siden, Katten89 said:

Jeg tror helt ærlig at hun ikke får så lukrative sponsorer lenger. Dem (her og fru) er ikke sponset av Hoka eller salomon selv om de rekklamerer gratis heller. Det der er enten spons-fisking, skal gi intrykk av fancy spons eller bare skryt av å eie dyre sko. 

LK er vel på Slomons team på et eller annet vis, selv om jeg ikke helt vet hvordan. Tror ikke akkurat de betaler ham store summer.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
hvalstad45 skrev (46 minutter siden):

LK er vel på Slomons team på et eller annet vis, selv om jeg ikke helt vet hvordan. Tror ikke akkurat de betaler ham store summer.

Du skal være i verdenstoppen for å få penger. Men han får muligens sko etc

Det er så mange attraktive utøvere i verdensklasse fra Norge at utstyrsponsorerer ikke har sånne mosjonister som ham på ønskelisten. Han er laaaangt nede.

De fleste har jo også vesentlig mye mer sjarm enn mosjonisten fra Østfold.

Endret av Stargaze
  • Liker 16
Skrevet

Lurer på hva barnas venner sier til dem når de hele tiden må jobbe for foreldrene? De blir striglet, fønt, pyntet, dandert og oppstilt i et show for at fruen og mannen skal få vise hvor 'vellykket' de er. Selger barnas barndom, soverom og privates 'fære. Hva tenker vennene deres om dette? Og bursdagene med ballongbonanza, dyre designerkaker og oppstilte striglete kakebord. 

Burde vært forbudt.

• Liker 26
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Xstrella skrev (54 minutter siden):

Lurer på hva barnas venner sier til dem når de hele tiden må jobbe for foreldrene? De blir striglet, fønt, pyntet, dandert og oppstilt i et show for at fruen og mannen skal få vise hvor 'vellykket' de er. Selger barnas barndom, soverom og privates 'fære. Hva tenker vennene deres om dette? Og bursdagene med ballongbonanza, dyre designerkaker og oppstilte striglete kakebord. 

Burde vært forbudt.

Enig. De vokser til og begynner å bli store, og jo eldre de blir jo mer får de med seg. Min 9-åring hadde aldri godtatt å bli striglet og pyntet på denne måten for så å bli lagt ut på sosiale medier, men uansett hva barn sier så er de for unge til å forstå omfanget av å bli lagt ut på nettet.  Jeg spør barna mine om det er greit at jeg tar bilder og sender det til f.eks bestemor og bestefar, barn har egenvilje og det er ikke alltid de føler for å bli dokumentert, det skal man respektere. De utnytter og bruker barna sine for å lage innhold. Som du skriver, at selv private sfærer som bursdager og barnerommet skal vises frem til alkens fremmede. Det er så grenseoverskridende, og jeg er ikke fan av at alt nå til dags er krenkende, men dette er krenking av barna og deres rett til privatliv. Forøvrig bryr ikke barn seg om svindyre  designkaker eller 100 ballonger, de er fornøyd med torokake, pizza og 10 ballonger så lenge de får feire med klassen eller nære venner, men her lempes det på for å bidra til innholdet på foreldrenes offentlige SoMe profiler og da er kun det "beste" godt nok. 

Endret av K_mb
  • Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
K_mb skrev (11 minutter siden):

Enig. De vokser til og begynner å bli store, og jo eldre de blir jo mer får de med seg. Min 9-åring hadde aldri godtatt å bli striglet og pyntet på denne måten for så å bli lagt ut på sosiale medier, men uansett hva barn sier så er de for unge til å forstå omfanget av å bli lagt ut på nettet.  Jeg spør barna mine om det er greit at jeg tar bilder og sender det til f.eks bestemor og bestefar, barn har egenvilje og det er ikke alltid de føler for å bli dokumentert, det skal man respektere. De utnytter og bruker barna sine for å lage innhold. Som du skriver, at selv private sfærer som bursdager og barnerommet skal vises frem til alkens fremmede. Det er så grenseoverskridende, og jeg er ikke fan av at alt nå til dags er krenkende, men dette er krenking av barna og deres rett til privatliv. Forøvrig bryr ikke barn seg om svindyre  designkaker eller 100 ballonger, de er fornøyd med torokake, pizza og 10 ballonger så lenge de får feire med klassen eller nære venner, men her lempes det på for å bidra til innholdet på foreldrenes offentlige SoMe profiler og da er kun det "beste" godt nok. 

Forskjellen på en vanlig 9-åring og et 9-årig influencerbarn er at influencerbarnet er blitt "groomet" helt fra de lå i vugga, til å tro at det å jobbe for at mor og far skal slippe å jobbe er normalt. Det gjøres delvis skjult for barna ("er det mormor som skal få denne filmen?"... "ja", lyver mor glatt for sitt barn og hele verden...) og det gjøres "naturlig" og "gøy" i andre sammenhenger. Jeg antar at det også gjøres til en plikt i andre sammenhenger.

Når man blander lojalitet til egne foreldre, som selv barn av voldelige foreldre ofte føler, så får man en farlig blanding for barnet. Når barna blir litt større og begynner å forstå litt mer, så vil de også forstå at dette er noe som foreldrene er avhengig av at barna gjør for at de skal tjene penger til familien. Og selv om barna da ev. føler de ikke vil, så vil dette mest trolig ikke bli formidlet før de er enda eldre enn 9 år - spesielt ikke når de også har en storfamilie som synes å støtte at barna utnyttes, at barnas barndom og privatliv selges til hele verden, inkl. deres identitet som utsetter dem for både bildemanipulering på det mørke nettet og identitetstyveri når de om få år skal ha sin selvstendige økonomi.

Influencerbarn har pr. i dag ingen reelle rettigheter, tross at de egentlig skal være beskyttet av både Barnekonvensjonen og annet lovverk.

Enda et felt hvor politikerne er uforståelig unnlatende. Er visst ikke så viktig å beskytte barn mot foreldre som selger sine barn på nett for selv å slippe å jobbe.

• Liker 28
  • Nyttig 11
Skrevet

Fotballfruen og mann skrøt av at de kunne pensjonere seg som 35 åringer. Ja nå er de blitt det og bør gjøre det. Beskytt barna og steng igjen kamera og kontoer på sosiale medier. 

• Liker 36
  • Nyttig 13
Skrevet
Xstrella skrev (1 time siden):

Fotballfruen og mann skrøt av at de kunne pensjonere seg som 35 åringer. Ja nå er de blitt det og bør gjøre det. Beskytt barna og steng igjen kamera og kontoer på sosiale medier. 

Lever ikke mannen omtrent som en pensjonist da? 

• Liker 35
  • Nyttig 12
Skrevet
AnnaCotta skrev (6 minutter siden):

Det gjør jo jammen hun og… trening, kaffe, hud-/hårpleie og repeat! 

• Liker 32
Skrevet
Fjugur skrev (58 minutter siden):

Ikke det minste rart at CBE.no trenger høstferie nå, iallfall! 

• Liker 22
Skrevet
AnnaCotta skrev (2 timer siden):

Tusler jo rundt nedi kjelleren der i tøfler.

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
Fjugur skrev (2 timer siden):

Ja sant. For er liv.

• Liker 10
Skrevet (endret)
Surikatt skrev (18 minutter siden):

Synes bare det ser creepy ut at mor kler seg ut i lyserosa kjole slik at hun og datteren matcher, tar bilde av det og sprer det på nettet. Kjenner ingen som dukker opp i barnebursdag i babyrosa kjole for å matche datter på 6-7 år.  

De får dolle seg opp og kjøre på med designkaker og kardashian-stil så mye de vil for meg, så sant de i tillegg lærer ungene sine at bursdag med pølser, Toro og sommerkjolen fra i forfjor - i et helt vanlig Ikea-hjem også er helt konge!  Og at det viktigste ikke er  ytre utseende og perfekt interiør. Dette har null fokus slik bedriften fremstår - der betyr fasade ALT. Så må en bare håpe at viktigere ting faktisk har fokus når kamera er skrudd av. 

Endret av ingo
Skrivefeil
  • Liker 21
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Frisk Frosk skrev (8 timer siden):

Forskjellen på en vanlig 9-åring og et 9-årig influencerbarn er at influencerbarnet er blitt "groomet" helt fra de lå i vugga, til å tro at det å jobbe for at mor og far skal slippe å jobbe er normalt. Det gjøres delvis skjult for barna ("er det mormor som skal få denne filmen?"... "ja", lyver mor glatt for sitt barn og hele verden...) og det gjøres "naturlig" og "gøy" i andre sammenhenger. Jeg antar at det også gjøres til en plikt i andre sammenhenger.

Når man blander lojalitet til egne foreldre, som selv barn av voldelige foreldre ofte føler, så får man en farlig blanding for barnet. Når barna blir litt større og begynner å forstå litt mer, så vil de også forstå at dette er noe som foreldrene er avhengig av at barna gjør for at de skal tjene penger til familien. Og selv om barna da ev. føler de ikke vil, så vil dette mest trolig ikke bli formidlet før de er enda eldre enn 9 år - spesielt ikke når de også har en storfamilie som synes å støtte at barna utnyttes, at barnas barndom og privatliv selges til hele verden, inkl. deres identitet som utsetter dem for både bildemanipulering på det mørke nettet og identitetstyveri når de om få år skal ha sin selvstendige økonomi.

Influencerbarn har pr. i dag ingen reelle rettigheter, tross at de egentlig skal være beskyttet av både Barnekonvensjonen og annet lovverk.

Enda et felt hvor politikerne er uforståelig unnlatende. Er visst ikke så viktig å beskytte barn mot foreldre som selger sine barn på nett for selv å slippe å jobbe.

Helt klart at det er en forskjell, men barn er barn og den forskjellen burde i utgangspunktet ikke vært der. Influencerbarn blir eksponert helt fra de ligger i mors liv gjennom ultralydbilder og videoer, hjertelyd og kjønnsavsløring og babyshower som det lages en stor greie ut av.  Da er grunnlaget lagt, og barna er til skue for alt og alle fra før de er født, og dette fortsetter gjennom hele barndommen. At influencere lyver til og motiverer barna for å få sin vilje er det ingen tvil om, deres naturlige motvilje eller følelser blir ikke vektlagt eller hensyntatt da barn har som du sier en enorm lojalitet ovenfor sine foreldre. Motviljen ender nok i en overtalelse eller lovnader for at foreldre skal få det de ønsker. Jeg har tre barn hvorav den eldste er snart myndig og føler jeg er erfaren i hvordan barns sitt sinn funker. Ingen barn liker å bli utlevert, barn er unike individer som oss voksne, og mens vi voksne har et valg, er barna fratatt det fordi voksne har rett til å ta valg på barnas vegne, men av og til er valgene ikke til barnas beste, og det gjelder influneceres bruk av barn til kommersiell bruk eller utlevering av privatliv på offentlige kontoer. 

Endret av K_mb
  • Liker 10
  • Nyttig 5
Gjest pop up bruker
Skrevet
Della skrev (På 30.9.2023 den 22.06):

Umerkede innlegg kan bli dyrt fra midnatt av 😉

Forbrukertilsynets primære arbeidsmetode er veiledning, men tilsynet utfører også tilsynsaksjoner for å orientere om reglene og sørge for innrettelse for fremtiden. I enkelte tilfeller kan imidlertid brudd på regelverket koste folk dyrt.

– Fra 1. oktober får Forbrukertilsynet hjemmel til å fatte vedtak om overtredelsesgebyr for brudd på forbudet mot skjult reklame. Det betyr at skjult reklame hos annonsører og influensere kan få større økonomiske konsekvenser enn tidligere, forklarer kommunikasjonsenheten til Nettavisen.

Takk! Da skal jeg begynne med å tipse igjen!! Har ikke giddi å gjort det de siste åra for det har jo ikke ført til noe uansett, men nå kanner faktisk føre til noe 👊

Skrevet

Umerket for hotell siste story. Får se om det kommer merking etterhvert…

• Liker 12
Skrevet (endret)

Første dagen med ny lovbestemmelse - CBE satser på skjult reklame og brudd på alkoholloven. 

Kjære vene, CBE og LKE oppfører seg verre enn to trasne 5-åringer...

(Ps, velger å legge ut også bildet i midten av de tre på linje, da dette tydelig er en person som har sagt ja til å bidra med innhold på denne bedriftskanalen.)

image.thumb.png.10cc48f843fa190437a30804d177e8a4.png

image.png.17b5f132d267d83d1343e8af8cc767b7.png

Godt iblandet barneeksponering og proana.

Kilde: CBE Instagram i dag.

Og her er litt av hva Kontent markedsføringsbyrå skriver om CBE, som er i deres stall: https://influencers.kontent.no/19/

"...Hun oppdaterer sine følgere daglig med både kommersielt og personlig innhold av høy kvalitet....Caroline har lojale følgere som har fulgt henne fra hun startet, og i dag er en stor av hennes følgere på samme sted i livet som henne selv. Dette er en målgruppe som er spesielt attraktiv for mange annonsører, da de har god økonomi og faste inntekt."

Er det dette Kontent mener er "innhold av høy kvalitet"?

Lojale følgere som er på samme sted i livet som henne selv?? Dvs. en kvinne som selger sine barns oppvekst for å slippe å ha en normal jobb selv? En kvinne som fronter en treningsportal så godt som helt uten utdanning og kompetanse innen kropp, helse og trening (bortsett fra et 3 mnd nettkurs i yoga med 3-4 samlingshelger)? En kvinne som fronter ortorektisk forhold til kropp, utseende, trening og kosthold og som også fronter proana? En kvinne som konstant bruker stor grad av redigering og/eller filter for å endre eget utseende? En kvinne som bevisst og ekstremt hyppig velger å begå brudd på markedsføringloven?

Nei, det er svært, svært, svært få av CBEs jevnaldrende som holder på slik, Kontent...!

Til dere som kan tolke tall, hvordan tolker dere dette? (samme link fra Kontent som sist):

image.png.3b3cf6efbf1ec190f21404d46cdba7c1.png

Hva menes her med "reach story" og "reach instagram feed"?

Og med måten 300 000 følgere blank her presenteres så er det lett å forstå hvorfor det lenge har vært så viktig for eierne å bikke den magiske grensen..

Endret av Frisk Frosk
La til Ps.
  • Liker 16
  • Nyttig 13
Skrevet

Den kleine videoen av dem der de spiller kort. Puteflaut. Er så fake. 

• Liker 8
Skrevet

Reach er hvor mange som ser innlegg og story. Bør være mer bekymret for likes, spør du meg. Cirka 1200 på sminkeinnlegget er ikke noe å rope hurra for. 

• Liker 10
Skrevet
Frisk Frosk skrev (5 timer siden):

Første dagen med ny lovbestemmelse - CBE satser på skjult reklame og brudd på alkoholloven. 

Kjære vene, CBE og LKE oppfører seg verre enn to trasne 5-åringer...

(Ps, velger å legge ut også bildet i midten av de tre på linje, da dette tydelig er en person som har sagt ja til å bidra med innhold på denne bedriftskanalen.)

image.thumb.png.10cc48f843fa190437a30804d177e8a4.png

image.png.17b5f132d267d83d1343e8af8cc767b7.png

Godt iblandet barneeksponering og proana.

Kilde: CBE Instagram i dag.

Og her er litt av hva Kontent markedsføringsbyrå skriver om CBE, som er i deres stall: https://influencers.kontent.no/19/

"...Hun oppdaterer sine følgere daglig med både kommersielt og personlig innhold av høy kvalitet....Caroline har lojale følgere som har fulgt henne fra hun startet, og i dag er en stor av hennes følgere på samme sted i livet som henne selv. Dette er en målgruppe som er spesielt attraktiv for mange annonsører, da de har god økonomi og faste inntekt."

Er det dette Kontent mener er "innhold av høy kvalitet"?

Lojale følgere som er på samme sted i livet som henne selv?? Dvs. en kvinne som selger sine barns oppvekst for å slippe å ha en normal jobb selv? En kvinne som fronter en treningsportal så godt som helt uten utdanning og kompetanse innen kropp, helse og trening (bortsett fra et 3 mnd nettkurs i yoga med 3-4 samlingshelger)? En kvinne som fronter ortorektisk forhold til kropp, utseende, trening og kosthold og som også fronter proana? En kvinne som konstant bruker stor grad av redigering og/eller filter for å endre eget utseende? En kvinne som bevisst og ekstremt hyppig velger å begå brudd på markedsføringloven?

Nei, det er svært, svært, svært få av CBEs jevnaldrende som holder på slik, Kontent...!

Til dere som kan tolke tall, hvordan tolker dere dette? (samme link fra Kontent som sist):

image.png.3b3cf6efbf1ec190f21404d46cdba7c1.png

Hva menes her med "reach story" og "reach instagram feed"?

Og med måten 300 000 følgere blank her presenteres så er det lett å forstå hvorfor det lenge har vært så viktig for eierne å bikke den magiske grensen..

Her avslører Kontent at de er fullstendig akterutseilt og useriøse ( min mening) Hvis de virkelig mener at CBE.no leverer innhold av høy kvalitet, så er det forferdelig merkelig at de har en engasjementsrate tilnærmet NULL.  Den "lojale fanskaren" er etterhvert en gjeng bots. 

Caroline treffer kvinner som er på samme sted i livet som henne selv? Fast inntekt og god økonomi. Tuller de ? Jeg kjenner ingen som hverken ønsker å leve som/ eller lever som influencerparet. De får ikke til noe av det de setter igang (Netfit, treningsreiser, coaching, podcast) - ingen gjennomføringsevne, men fryktelig mye salg av skinn før bjørnene er skutt. Videre går det i svært kritikkverdig eksponering av barn, repetetivt liv med egenpleie og egentrening, pro-ana, thinspo og posert kjedelig innholdsløs hverdag. 

De virker ikke å være opptatt av noe som helst utenfor seg selv. Veldig inspirerende. 

• Liker 32
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...