Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Gjest Snøsøta
Skrevet
Frisk Frosk skrev (43 minutter siden):

Nå er jeg lite inni dette, men har lest meg til at det er flere som tilbyr mulighet til å kjøpe følgere til IG som ikke oppdages av algoritmene til IG o.l. - er det da egentlig mulig å skille mellom ekte følgerne og disse falske "ekte" brukerne, som også kommenterer og gir likes?

https://www.privateproxyguide.com/nb/beste-nettsteder-for-a-kjope-instagram-folgere-og-likes/

Ja, det er noen kjennetegn ved kjøpte følgere. Kjøpte følgere er i hovedsak utenlandske, de følger mange, har få eller ingen følgere og har få eller ingen posts. De som kom til etter puppebildet er norske, og er klassifisert som sovende kontoer, basert på at det er en god stund siden de har postet noe, samtidig som de har en del aktivitet fra tidligere slik at de ellers passer til karakteristikken til en ekte profil.

Jeg så en veldig god dokumentar om kjøpte følgere for en god stund siden, men har glemt hvilken det var. Det er mye ute på nettet om det da.

Se her for eksempel:

https://influencermatchmaker.co.uk/news/fake-instagram-followers-how-spot-them

Jeg var overrasket selv av at det ser ut til at 4-5000 klikka seg inn for å se bildene, og tar gjerne imot andre analyser basert på infoen fra audit'en. Må huske at hun lukka kontoen, så man måtte følge for å se. Det har jo vært et ras av avfølging etterpå, det stemmer med nysgjerrighetsteorien i alle fall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snøsøta skrev (36 minutter siden):

Ja, det er noen kjennetegn ved kjøpte følgere. Kjøpte følgere er i hovedsak utenlandske, de følger mange, har få eller ingen følgere og har få eller ingen posts. De som kom til etter puppebildet er norske, og er klassifisert som sovende kontoer, basert på at det er en god stund siden de har postet noe, samtidig som de har en del aktivitet fra tidligere slik at de ellers passer til karakteristikken til en ekte profil.

Jeg så en veldig god dokumentar om kjøpte følgere for en god stund siden, men har glemt hvilken det var. Det er mye ute på nettet om det da.

Se her for eksempel:

https://influencermatchmaker.co.uk/news/fake-instagram-followers-how-spot-them

Jeg var overrasket selv av at det ser ut til at 4-5000 klikka seg inn for å se bildene, og tar gjerne imot andre analyser basert på infoen fra audit'en. Må huske at hun lukka kontoen, så man måtte følge for å se. Det har jo vært et ras av avfølging etterpå, det stemmer med nysgjerrighetsteorien i alle fall.

Takk for linken :)

Det jeg stusset over i linken jeg la ved over var at det er mulig å kjøpe falske "ordentlige" følgere, som kommenterer og liker bilder og innlegg. Det gjør det jo vanskelig å avsløre slike falske følgere. Ikke var de dyre heller.

I en annen link, eller mulig det var en jeg så på for en stund siden da jeg leste meg litt opp på det (finner det ikke nå), så var det også mulig å kjøpe skandinaviske og norske falske følgere. Om disse to punktene kombineres, falske norske /skandinaviseke følgere som også tilsynelatende kommenterer relevant og klikker like - da tenker jeg det blir veldig vanskelig å skille hva som er falske følgere og ikke.

At nye følgere kom til etter puppestuntet, det tror jeg nok, men såpass mange har jeg litt vanskelig for å tro på. Nedgangen i antall følgere etter dette synes å ha fulgt samme utviklingen som nedgangen av følgere hadde før puppestuntet, altså en jevn nedgang. Om det var mest ekte følgere som nærmest over natten kom til pga. naken pupp, så synes jeg det hadde vært mer naturlig at de også brått forsvant når de så at det ikke kom mer nakenbilder.

Men jeg aner ikke, det ene scenariet er like mye og lite troverdig som det andre når det kommer til denne bedriften 🤪

• Liker 16
Gjest Snøsøta
Skrevet
Frisk Frosk skrev (21 minutter siden):

Takk for linken :)

Det jeg stusset over i linken jeg la ved over var at det er mulig å kjøpe falske "ordentlige" følgere, som kommenterer og liker bilder og innlegg. Det gjør det jo vanskelig å avsløre slike falske følgere. Ikke var de dyre heller.

I en annen link, eller mulig det var en jeg så på for en stund siden da jeg leste meg litt opp på det (finner det ikke nå), så var det også mulig å kjøpe skandinaviske og norske falske følgere. Om disse to punktene kombineres, falske norske /skandinaviseke følgere som også tilsynelatende kommenterer relevant og klikker like - da tenker jeg det blir veldig vanskelig å skille hva som er falske følgere og ikke.

At nye følgere kom til etter puppestuntet, det tror jeg nok, men såpass mange har jeg litt vanskelig for å tro på. Nedgangen i antall følgere etter dette synes å ha fulgt samme utviklingen som nedgangen av følgere hadde før puppestuntet, altså en jevn nedgang. Om det var mest ekte følgere som nærmest over natten kom til pga. naken pupp, så synes jeg det hadde vært mer naturlig at de også brått forsvant når de så at det ikke kom mer nakenbilder.

Men jeg aner ikke, det ene scenariet er like mye og lite troverdig som det andre når det kommer til denne bedriften 🤪

Ja, siden jeg så den dokumentaren har jeg fulgt litt med på om det er noen tegn til at de kjøper følgere. Det går an å kjøpe fake følgere som også kommenterer, men CBE.no har jo knapt noen kommentarer. Man kan se etter helt generiske kommentarer som ikke sier noe spesifikt om innlegget, og så kan man sjekke den brukeren. Jeg har sett et par som fyller begge kriteriene, men det er helt unntaksvis. Det som avgjør at de får D- og analysert som sovende følgere i auditen er at den aktiviteten de har hatt tidligere ikke følger bot'adferd. De måler over ganske mange parametre og sammenligner med gjennomsnittet for internasjonale brukere, og konkluderer med at blant de siste 5000 følgerne noen dager etter puppestuntet er det overvekt av sovende kontoer. Det er et anerkjent profesjonelt verktøy. Her er et lite utdrag av hva de ser på:

Skjermbilde2023-05-09kl_23_29_51.thumb.png.5deb6c879067a01b4014b9cac5c81d49.pngSkjermbilde2023-05-09kl_23_30_04.thumb.png.4c85d38782e057afa56e04c01efe070d.pngSkjermbilde2023-05-09kl_23_30_16.thumb.png.a99980cca7b688a2936ed03df835badb.pngSkjermbilde2023-05-09kl_23_30_40.thumb.png.3888dc3c4bc6d4e1277f9550cc1f8935.pngSkjermbilde2023-05-09kl_23_31_02.thumb.png.ae32548ca3cce80e8f11be0c887643b4.pngSkjermbilde2023-05-09kl_23_31_22.thumb.png.d021f7a776cd5cbde00b4fd400785119.png

Men det er klart det må gå an å spesifisere at man vil ha norske følgere. Finner ingenting om det akkurat nå, men det er rart om det ikke går an tenker jeg.

Når det er sagt begynte jeg å følge med før puppestuntet. Det er ingen tvil om at CBE har falske følgere. Om de er kjøpte eller om de er spam som legger seg etter alle er vanskelig å si.

Skrevet
Snøsøta skrev (9 minutter siden):

Ja, siden jeg så den dokumentaren har jeg fulgt litt med på om det er noen tegn til at de kjøper følgere. Det går an å kjøpe fake følgere som også kommenterer, men CBE.no har jo knapt noen kommentarer. Man kan se etter helt generiske kommentarer som ikke sier noe spesifikt om innlegget, og så kan man sjekke den brukeren. Jeg har sett et par som fyller begge kriteriene, men det er helt unntaksvis. Det som avgjør at de får D- og analysert som sovende følgere i auditen er at den aktiviteten de har hatt tidligere ikke følger bot'adferd. De måler over ganske mange parametre og sammenligner med gjennomsnittet for internasjonale brukere, og konkluderer med at blant de siste 5000 følgerne noen dager etter puppestuntet er det overvekt av sovende kontoer. Det er et anerkjent profesjonelt verktøy. Her er et lite utdrag av hva de ser på:

Skjermbilde2023-05-09kl_23_29_51.thumb.png.5deb6c879067a01b4014b9cac5c81d49.pngSkjermbilde2023-05-09kl_23_30_04.thumb.png.4c85d38782e057afa56e04c01efe070d.pngSkjermbilde2023-05-09kl_23_30_16.thumb.png.a99980cca7b688a2936ed03df835badb.pngSkjermbilde2023-05-09kl_23_30_40.thumb.png.3888dc3c4bc6d4e1277f9550cc1f8935.pngSkjermbilde2023-05-09kl_23_31_02.thumb.png.ae32548ca3cce80e8f11be0c887643b4.pngSkjermbilde2023-05-09kl_23_31_22.thumb.png.d021f7a776cd5cbde00b4fd400785119.png

Men det er klart det må gå an å spesifisere at man vil ha norske følgere. Finner ingenting om det akkurat nå, men det er rart om det ikke går an tenker jeg.

Når det er sagt begynte jeg å følge med før puppestuntet. Det er ingen tvil om at CBE har falske følgere. Om de er kjøpte eller om de er spam som legger seg etter alle er vanskelig å si.

Takk igjen! :)

Det er nesten fascinerende hvor mye det går an å jukse innen denne bransjen. Juks og bedrag synes like naturlig som for andre å pusse tennene.

Godt poeng du kom med, forresten, om at CBE knapt får kommentarer på det hun poster, da utgår jo falske følgere som kommenterer.

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
Zenhouse skrev (11 timer siden):

Her var det mye rart ja! Hang meg spesielt opp i at hun presiserer at hun har vokst opp i en familie som ikke var spesielt opptatt av utseendefokus. 
Noen linjer under beskriver hun seg som opptatt av utseende sitt… og var det ikke moren som skal ha oppfordret henne til å legge ut bilde 4 dager etter fødsel?? Fordi hun så så bra ut! 
Igjen så er det dette her med kart og terreng 😆

Kart og terreng stemmer aldri hos Særp familien 

• Liker 11
Skrevet

Av og til får jeg lyst til å følge kontoen til bedriften, bare for å få gleden av å avfølge den igjen. 
Men det skal jeg holde meg for god til å gjøre. 
Sikkert dagens mest usaklige innlegg, men det lever jeg helt greit med. 😄

• Liker 17
Gjest Snøsøta
Skrevet
Frisk Frosk skrev (9 timer siden):

Takk igjen! :)

Det er nesten fascinerende hvor mye det går an å jukse innen denne bransjen. Juks og bedrag synes like naturlig som for andre å pusse tennene.

Godt poeng du kom med, forresten, om at CBE knapt får kommentarer på det hun poster, da utgår jo falske følgere som kommenterer.

Altså, når det er sagt vet jeg ikke om jeg synes det er noe bedre å legge ut bilder av puppene sine blant familieidyll og barnelek for å trekke følgere, enn det å kjøpe følgere. Synes de ikke det er veldig pinlig at det er det som er forretningsdriften i dag? Det er uansett et tegn på desperasjon og at man ikke lengre klarer å lage content som skaper den interessen de har behov for for å videreføre bedriften som før. Det er egentlig bare en annen måte å skape falsk engasjement på.

Skrevet

Fysj sjekket storyen og ble regelrett kvalm av at hunden hennes slikket henne på halsen. Altså hva er greia 🙈

• Liker 12
Skrevet
Snøsøta skrev (54 minutter siden):

Altså, når det er sagt vet jeg ikke om jeg synes det er noe bedre å legge ut bilder av puppene sine blant familieidyll og barnelek for å trekke følgere, enn det å kjøpe følgere. Synes de ikke det er veldig pinlig at det er det som er forretningsdriften i dag? Det er uansett et tegn på desperasjon og at man ikke lengre klarer å lage content som skaper den interessen de har behov for for å videreføre bedriften som før. Det er egentlig bare en annen måte å skape falsk engasjement på.

Legge ut bilder av kroppen, eller blotting som det ble kalt da jeg var barn. Utført av desperate personer da som nå. Forskjellen er at nå kan man visst leve av det. Tidligere ble man bøtelagt....🤷‍♀️

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
Sool skrev (19 minutter siden):

Fysj sjekket storyen og ble regelrett kvalm av at hunden hennes slikket henne på halsen. Altså hva er greia 🙈

Nå har jeg ikke sett akkurat denne storyen, men har sett tidligere snutter der hunden har slikket henne på halsen etter en løpetur. Det er pga svetten gir en salt smak som hunder liker. Hunden vår har også veldig lyst å slikke av svette på feks underarmen, men den får ikke lov pga jeg synes det er ekkelt+en uvane en hund ikke behøver å få

• Liker 21
Skrevet

image.thumb.png.d04ae01214ce384b2915a23a6417ae92.png

Nivået på cbe og manageren..... er de 14 år eller hva? Vent, nei de var snart 40 år gamle mødre....

Kilde cbe story

• Liker 28
  • Nyttig 7
Skrevet
42 minutter siden, NettoppJa said:

Nivået på cbe og manageren..... er de 14 år eller hva? Vent, nei de var snart 40 år gamle mødre....

Kilde cbe story

Hva trenger CBE en manager til? Har hun sagt noe om hva hun gjør i podcasten?
CBE har jo null oppdrag utenfor hjemmet, kan ikke være mye jobb!

• Liker 29
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Anngående treningsreise. Funkygine får det til, ja.  Men sjekk også Pia Seeberg. Der snakker vi bra opplegg, tydelig kommunikasjon om hva som skal foregå, engasjerte kunder, fristende reklame i pod og på Instagram og generelt en sunn og positiv tilnærming til trening. Det er måten å gjøre det på. Jeg kunne godt dratt på en sånn tur når barna er større, men aldri i livet om jeg hadde turt å dra med fruen og mannen. De hadde nok bare ledd av at jeg ikke er tynn, sprek og perfekt nok. Blir mer som å være med på The biggest looser ser jeg for meg. 😬 Sikkert veiing daglig og lite mat å få. 

Endret av Katten89
  • Liker 23
  • Nyttig 2
Skrevet
48 minutter siden, Katten89 said:

Anngående treningsreise. Funkygine får det til, ja.  Men sjekk også Pia Seeberg. Der snakker vi bra opplegg, tydelig kommunikasjon om hva som skal foregå, engasjerte kunder, fristende reklame i pod og på Instagram og generelt en sunn og positiv tilnærming til trening. Det er måten å gjøre det på. Jeg kunne godt dratt på en sånn tur når barna er større, men aldri i livet om jeg hadde turt å dra med fruen og mannen. De hadde nok bare ledd av at jeg ikke er tynn, sprek og perfekt nok. Blir mer som å være med på The biggest looser ser jeg for meg. 😬 Sikkert veiing daglig og lite mat å få. 

😆

• Liker 3
Skrevet
Katten89 skrev (51 minutter siden):

Om jeg ikke husker (eller har lest) feil så var Adrian Paul ned i det programmet som veileder/et eller annet 😂 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
NettoppJa skrev (3 timer siden):

Kilde cbe story

For ikke å snakke om snart 40 år gammel bedriftseier som velger DETTE som innhold på sin bedriftskanal...

Offentlig deklarasjon av at de ikke har mer å gi og ikke lenger gidder å prøve å jobbe en gang.

Enten det, eller så forsøker disse nesten 40-åringene å rette seg mot barn, noe som ikke gjør inntrykket noe bedre, heller motsatt.

• Liker 39
Skrevet
Snøsøta skrev (4 timer siden):

Veldig enig med deg. Jeg synes det er langt verre å bruke barna som de gjør og mikse det med seksualiserte bilder av mor.

Men det å kjøpe følgere bekrefter egentlig bare hvor gjennområtten bransjen er, basert på juks og bedrag.

Ser man på bildet fra CBEs Story, som @NettoppJa la ut, så er det veldig tydelig at det ikke er noe som er pinlig lenger. Det forsøkes ikke en gang å skape et innhold. Det forsøkes ikke å gjøre en god jobb.

Det er nesten som om desperasjonen er i ferd med å bikke over i resignasjon.

Da tenker jeg det er på høy tid å finne seg en normal jobb et sted, få faste oppgaver og fast lønn, slippe å være "på" før og etter jobb. Tenk for en befrielse det ville vært for ungene, som slapp å bli eksponert noe mer...

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet

I dag fant bedriftseier en ny måte/grunn til å dele sin tynne, flinke, full kontroll-kropp ved å legge ut en video av kroppen sin med teksten "sandal-vær" hvor sandalene hun har på seg ikke engang er i fokus. 

Thinspo hele veien… Dette er farlig!

• Liker 30
  • Nyttig 7
Skrevet
Fotballfluen skrev (1 time siden):

Botox?? Ikke bare skal kroppen se bra ut, ansiktet skal også være mimikkløst...

Dette fikk meg til å tenke mer på botox.

Uten tvil, botox kan ha god effekt når brukt medisinsk ved reelle fysiske diagnoser og noen fysiske funksjonsnedsettelser etter sykdom eller skade. Det har til og med vært studier som viser at det kan ha effekt på depresjon hos enkelte.

Men det finnes også etterhvert ganske mye forskning fra siste 10++ år som viser at bruk av botox også kan ha en rekke negative effekter, at det påvirker ting som håndfunksjon, psyke, evne til å forstå og gjenkjenne/tolke andres ansikt, følelser, og det kan endre personens egen psyke. I tillegg kan andre mennesker begynne å reagere annerledes på personer som ikke lenger har normal mimikk fordi hjernen da ikke kan tolke naturlige småsignal som er en del av menneskelig kommunikasjon og mellommenneskelige relasjoner. Dette er funn som stadig bekreftes av både større og mindre studier.

Det lover ikke godt for flere av influencerne. Vil de tas på alvor fremover må de også presentere seg naturlig. Det er influencere som CBE og SE langt fra å gjøre i dag. Når de i tillegg legger på filter for ytterligere å gjøre inntrykket enda mer maskelignende, så er det ikke rart folk slutter å engasjere seg, bare av den grunn. Når slike som CBE heller ikke har noe særlig annet innhold enn det som er uforsvarlig og uetisk, så er det jammen ikke rart de sliter.

Her er en link til en liten studie fra mars i år, som bekrefter noe av dette (ganske lettlest gjengivelse av studien): https://studyfinds.org/botox-injections-relationships/

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
Katten89 skrev (5 timer siden):

Og flittig bruk av fettklypen 😜😂

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...