Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet
Felis skrev (16 minutter siden):

I følge Caroline (podcasten), så var målet i Drammen å løpe på 44.30. Hun var veldig nervøs for ikke å klare det, for hele omdømmet til Netfit var liksom avhengig av det. 

Sammenlignet med andre i det løpet vil jeg tro Caroline bruker langt mer ressurser på trening enn mange andre. Vi snakker jo ikke bare om et hav av tid, men hun blir jo bokstavlig talt coachet. Fra hva hun forteller bruker Lars Kristian også et hav av tid på hennes løping, han setter faktisk på sykkelen og sykler ved siden av henne for at hun skal holde riktig tempo på trening. Da synes jeg det er litt rart at de ikke oppnår de resultatene de ønsker. Det er faktisk ikke kjempegod reklame, selv om det for Caroline personlig er hyggelig med personlig rekord.

Hulderen skrev (10 minutter siden):

Jeg ser at flere skriver at det er merkelig at ikke Caroline oppnår bedre løperesultat når hun trenes så mye. Men hvor godt man gjør det, er vel individuelt? Ikke bare avhengig av hvor dyktig treneren er? Altså, det er godt mulig at hun overtrenes. Men ikke alle kan bli gode løpere. Det kommer også an på talent. Hvis ikke Ingebrigtsbrødrene hadde talent, så ville de ikke blitt verdensmestere, uansett hvir mye faren deres skrek og herjet med dem.

Det henger vel litt sammen med hverandre. Caroline har lang erfaring med løping som hobbytrening, men jeg vet ikke hvilket nivå hun ligger på ut ifra sine standardøkter (jeg trener ikke løping så jeg vet ikke hva som anses som "nybegynner", "viderekommende", "proff", etc). Dersom hun ønsker å prestere bedre så er kanskje første løsning å ansette en PT som spesialiserer seg i å trene løpere, slik at de kan legge opp et program sammen og komme opp med fornuftige mål som både er oppnåelige og noen som er mer langsiktige. I tillegg hadde det kanskje vært lurt å ta et skikkelig tiltak mot de soveplagene hun har. Søvn undervurderes av mange, men det er noe av det viktigste vi kan gjøre for å klargjøre kroppen for en ny dag. Hadde jeg vært trener og hatt en kunde som sa hen slet med søvn men trente hver dag, hadde jeg først ønsket å ta tak i søvnproblemet, da det faktisk kan ha alt å si for prestasjonsevnen. LK har idrettserfaring, ja. Men hvor mye PT-erfaring har han? Dersom han har trent noen utover Caroline, så tviler jeg på at det er mange nok til at han har mye erfaring med å tilpasse treningsøkter til individer? Og hvis han er så usympatisk når Caroline har mensturasjon og "tvinger" henne ut på en hard økt bare fordi det ikke er en skade, så er ikke dette typen kvinnelige kunder burde gå til hvertfall (ref story og siste episode av podden).

Og ikke minst, jeg hadde styrt unna PT'er som mener treningspause er noe tull. Ikke fordi jeg er så veldig opptatt av å skippe treningsøkter, men kroppen trenger hvile og mat for å hente seg inn igjen. Det er ikke en hemmelighet at hvis du ikke tillater kroppen den tiden den trenger for å restituere så kommer den heller ikke til å greie å bedre potensialet sitt.

• Liker 19
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun mangler nok løpserfaring, jeg har hvertfall ikke fått med meg at hun har vært med på mange løp. Tipper hun var veldig nervøs. Det er noe annet å løpe 44.30 i ett løp enn når LKE sykler foran henne for å holde perfekt tempo hele tiden. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest Marsh
Skrevet
Tørst skrev (9 timer siden):

Perfekt konkurranseoutfit dette, da. Du aner ikke hva du snakker om! Skal du løpe det forteste du kan 10 km i strekk, er det særlig digg å løpe akkurat sånn kledd. 

Ser helt annerledes ut enn på de bildene hun selv tar når hun trener...

Gjest Marsh
Skrevet
~ Ada ~ skrev (14 timer siden):

Så, ingen interesse for deres opplegg rundt Drammensløpet, men går for treningsferie med Apollo?

Kanskje tante Vivi melder seg på?

Skrevet
Felis skrev (56 minutter siden):

I følge Caroline (podcasten), så var målet i Drammen å løpe på 44.30. Hun var veldig nervøs for ikke å klare det, for hele omdømmet til Netfit var liksom avhengig av det. 

Sammenlignet med andre i det løpet vil jeg tro Caroline bruker langt mer ressurser på trening enn mange andre. Vi snakker jo ikke bare om et hav av tid, men hun blir jo bokstavlig talt coachet. Fra hva hun forteller bruker Lars Kristian også et hav av tid på hennes løping, han setter faktisk på sykkelen og sykler ved siden av henne for at hun skal holde riktig tempo på trening. Da synes jeg det er litt rart at de ikke oppnår de resultatene de ønsker. Det er faktisk ikke kjempegod reklame, selv om det for Caroline personlig er hyggelig med personlig rekord.

Kanskje coachen ikke har så mange klienter..siden han bruker så mye tid på kona..?

• Liker 12
Skrevet
Frisk Frosk skrev (9 timer siden):

Er så enig og viktig å skape bevissthet om!

At en "seriøs treningsleverandør" har dette fokuset, at trening skal gjøres for å oppnå et spesielt utseende, det er jo nettopp et av hovedmomentene i kritikken mot CBE, LKE og Netfit - de skaper et usunt kroppspress.

Og ikke bare det, de skaper et kroppspress hvor målet liksom skal være det som ikke en gang er oppnåelig for dem selv, men som de bare "oppnår" om de lyver, jukser, redigerer, poserer og legger filter på bildene i tillegg.

DETTE er hva instruktørene bak Netfit og nå treningsreisene velger å fokusere på og måten de forsøker å lokke til seg følgere og betalende kunder.

Det er også en form for villedende reklame.

Enig i det. Synes også det er viktig at de er ærlige på at Caroline har mange års erfaring med hobbytrening (de sier jo det på en litt penere måte i bioen hennes på Apollo). Hun har ergo et grunnlag fra mange års trening som forklarer (delvis) hvorfor hun ser ut som hun gjør. Netfit er et nyere konsept enn CBE, og hun var ikke utrent da Netfit kom på banen. Det blir derfor ganske feil å hinte til at kroppen til Caroline er et resultat av Netfit ene og alene. Hadde en person som aldri har trent før begynt med Netfit så hadde ikke hen sett ut som Caroline. Det er både på grunn av gener, men også fordi de har forskjellige utgangspunkt og forskjellige grunnlag hvor den ene har mange års trening i bagasjen mens den andre har ingenting. Det er klart det påvirker fysikken ulikt. Det samme gjelder folk som har trent styrke i lang tid men som bytter til pilates og hevder det gav dem resultater. Da har du allerede en bakgrunn i styrketrening i bunn som har påvirket fysikken din i noen grad først, så en person som aldri har trent før kommer ikke til å få samme resultater av å starte rett på pilates. 

Funkygine har vært veldig tydelig på at hun har vært "heldig" med gener for å se ut som hun gjør. Ja, hun er veldig aktiv, men som hun selv har sagt så finnes det mange der ute som trener like mye og hardt som henne og likevel ikke har definerte muskler. Det er rett og slett fordi vi har forskjellige gener og forskjellige kropper og noen er mer predisponerte for å vise muskler enn andre. Derfor burde ikke hovedinnsalget for et treningskonsept være å se ut på en bestemt måte, for det kan man aldri garantere.

• Liker 24
  • Nyttig 3
Skrevet
kira87 skrev (10 timer siden):

Så kaldt ut å løpe med short shorts i et par plussgrader, da. Var det ikke hun som alltid var frossen? Bilde hentet fra https://www.dt.no/se-stor-bildeserie-fra-drammen-10k/g/5-57-2114007 

966888208_Skjermbilde2023-04-02kl_22_21_45.png

Dette er et naturlig og realistisk løpe/jogge-bilde av henne, i motsetning til de hun selv legger ut. At hun løper i shorts er da helt greit.

• Liker 14
Skrevet
Frisk Frosk skrev (10 timer siden):

Her ser jo CBE ut som den helt normale kvinnen hun er, langt flottere enn det stive, poserte og filterbelagte hun legger ut på IG og Netfit.

Helt enig. Hun er jo alltid mye mer levende og søt på bilder tatt av andre og ikke redigert av henne eller mannen. Hun er jo så flott. Tror Netfit hadde hatt større sjanser for å lykkes om det var denne personen som var frontfigur.

• Liker 10
Skrevet
reiseglad skrev (59 minutter siden):

Artig bilde av henne. Hun «flyr» i løse lufta, uten bakkekontakt. Og tunga konsentrert ut av munnen😜 Dette er neppe er bilde hun selv ville lagt på egen ig, men det var veldig sprell levende. 

Flott bilde. Hun har jo en fantastisk kropp også, helt uten redigering og forvridde poseringer. De filtrene på Instagram gjør at hun ser eldre, mindre sympatisk og egentlig mindre pen ut enn det ser ut som hun gjør i virkeligheten. Det er vel et eksempel på hvordan Instagram kan gjøre en blind på eget utseende, og mate komplekser.

Å kritisere løpstiden hennes synes jeg ikke er så relevant. Hun er jo tross alt hobbymosjonist. Føler også hun markedsfører de kroppslige resultatene av treningen mer enn prestasjoner. Men restitusjon og litt mer mat kunne kanskje gjort løpet til en bedre opplevelse!

• Liker 23
  • Nyttig 5
Skrevet

Kudos til CBE for å stille i løp! Hun vet jo at flere kommer til å følge med, som sikkert gjør det litt tøffere å stille! Flott løpebilde av en flott dame. Kjedelig for henne at det føltes tungt og det ikke gikk så bra hun ønsket tross pers, kjenner veldig igjen dette selv fra løp og det er en veldig kjip følelse. Håper  likevel hun er motivert til å stille til flere løp, selv synes jeg det er det mest motiverende med å løpe, og følelsen under løp er helt uslåelig! Vil tipse henne om å droppe musikken, man får en helt annen tilstedeværelse og fokus i konkurranse uten headset.

Jeg stiller dog spm ved opplegget til coachen som de tross alt har prøvd å selge til Netfits kunder. CBEs treningsvolum og intervallvolum som postes på some er betydelig høyere enn de fleste jeg kjenner som løper 10 km på samme fart, nærmere folk som typ løper 40-38 min (men de løper dog raskere på intervallene, så CBEs tid i intervall er lengre). 
Folk er forskjellige, men det er ikke sykt god reklame for opplegget. De fleste jeg kjenner som løper rundt målet CBE hadde inkl meg selv løper kanskje 4 ganger i uka med 2 rolige og 2 intervalløkter, noen ganger mer og noen ganger mindre, med litt lange skiturer, sykkelturer, rulleski osv som variasjon i blant. Mat, hydreringsstatus  og hvile er også viktige faktorer som kan ha mye og si for dagsformen og progresjon. For CBE som i tillegg sier hun sliter med søvnen virker treningsopplegget med tidvis både veldig sene og ultratidlige treningsøkter som vises i SoMe ikke veldig gunstig, men jeg VET jo ikke hvor mye det hviles da. Jeg skulle bare i såfall ønske at det ble kommunisert mer at både mat og restitusjon er vel så viktig.
I tillegg har hun postet oppvarming på 3,5 km i en fart som teknisk sett ikke er sååå mye tregere enn konkurransefarten, som kanskje har bidratt til at selve løpet ble noe tyngre? Ser LKE selv ikke har så mye tregere fart på oppvarmingen sin totalt, men med raskere fart på slutten, og det virker veldig dumt for CBE og varme opp med en som har som mål å løpe 12-13 min raskere enn henne på selve løpet.  

Dette er ikke kritikk av CBE, som virkelig  har vist disiplinert trening og tilsynelatende full adherens til programmet, og sikkert er en mønsterelev for opplegget, men kritikk av treningsopplegget som er vist i some. (som er det samme de forsøkte å selge). 

• Liker 25
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Sarah93 skrev (51 minutter siden):

Flott bilde. Hun har jo en fantastisk kropp også, helt uten redigering og forvridde poseringer. De filtrene på Instagram gjør at hun ser eldre, mindre sympatisk og egentlig mindre pen ut enn det ser ut som hun gjør i virkeligheten. Det er vel et eksempel på hvordan Instagram kan gjøre en blind på eget utseende, og mate komplekser.

Å kritisere løpstiden hennes synes jeg ikke er så relevant. Hun er jo tross alt hobbymosjonist. Føler også hun markedsfører de kroppslige resultatene av treningen mer enn prestasjoner. Men restitusjon og litt mer mat kunne kanskje gjort løpet til en bedre opplevelse!

Her vil jeg påpeke at du tar feil. cBE er ikke hobbymosjonist, hun prøver å lage et levebrød av å trene andre. 

CBE sin løpestil kan, og ikke minst bør!, kritiseres, for den er ikke god. Og ja, hvis hun bare er en hobbymosjonist så er det ikke så farlig, men denne dama prøver å få betalt av andre for å trene dem! Da skal du i det minste vite hva du driver med! 

Hverken fruen eller gemalen har nok utdanning, praksis eller erfaring i åtrene andre, det ser vi all den tid de ikke klarer å trene seg selv. 

Å kritisere løpestil er HELT innafor i denne settingen. 

EDIT: ser nå du skrev løpsTID, ikke løpestil. Beklager. Men hobbymosjonist er hun ikke uansett, så lar innlegget stå. Men jeg er klar over at jeg burde hatt på brillene før jeg skrev 🤣

Endret av Sugar&Spice
Edit
  • Liker 25
  • Nyttig 9
Skrevet
snute skrev (1 time siden):

Hun mangler nok løpserfaring, jeg har hvertfall ikke fått med meg at hun har vært med på mange løp. Tipper hun var veldig nervøs. Det er noe annet å løpe 44.30 i ett løp enn når LKE sykler foran henne for å holde perfekt tempo hele tiden. 

Nå er det vel heller sånn at de fleste presterer bedre med nummer på brystet enn på trening, nettopp fordi man vet at mange følger med og kan sjekke tid. Slik er det for alle, ikke bare CBE👍 jeg er ingen influenser, men løper mye og trener målrettet forbi bli raskere. I løpemiljøer vet man om hverandre og sjekker hvordan andre gjør det på løp hvis man vet de skal løpe eller har løpt.

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
Sugar&Spice skrev (1 time siden):

Her vil jeg påpeke at du tar feil. cBE er ikke hobbymosjonist, hun prøver å lage et levebrød av å trene andre. 

CBE sin løpestil kan, og ikke minst bør!, kritiseres, for den er ikke god. Og ja, hvis hun bare er en hobbymosjonist så er det ikke så farlig, men denne dama prøver å få betalt av andre for å trene dem! Da skal du i det minste vite hva du driver med! 

Hverken fruen eller gemalen har nok utdanning, praksis eller erfaring i åtrene andre, det ser vi all den tid de ikke klarer å trene seg selv. 

Å kritisere løpestil er HELT innafor i denne settingen. 

EDIT: ser nå du skrev løpsTID, ikke løpestil. Beklager. Men hobbymosjonist er hun ikke uansett, så lar innlegget stå. Men jeg er klar over at jeg burde hatt på brillene før jeg skrev 🤣

Ja, jeg skrev løpetid :) Så synes ikke innlegget ditt er så relevant da, egentlig, jeg er enig i at det er problematisk at hun ofte viser øvelser feil, og har ikke argumentert mot det.

• Liker 1
Skrevet

Kompetansen til lke rundt løpingen får seg også en liten knekk ved at hun sier at hun åpnet alt for hardt og var helt i kjelleren etter 3 km. Når det er trening som er hovedfokuset deres er dette veldig rart.
Råkjøret til lke bekreftes som ikke helt kompentent cooaching. Mer hvile og riktig kosthold (nok mat) er viktig for utvikling. Men det er kanskje sånn det går når det er kroppsfokuset som tar størst plass.

Uansett fårlig teklame for både Netfit og treningsturer

• Liker 27
  • Nyttig 6
Skrevet
Stargaze skrev (19 minutter siden):

Kompetansen til lke rundt løpingen får seg også en liten knekk ved at hun sier at hun åpnet alt for hardt og var helt i kjelleren etter 3 km. Når det er trening som er hovedfokuset deres er dette veldig rart.
Råkjøret til lke bekreftes som ikke helt kompentent cooaching. Mer hvile og riktig kosthold (nok mat) er viktig for utvikling. Men det er kanskje sånn det går når det er kroppsfokuset som tar størst plass.

Uansett fårlig teklame for både Netfit og treningsturer

Kanskje ikke så god reklame dette heller, etterfulgt av «en rolig løpetur»

IMG_20230403_114246.png

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Hyacinth skrev (2 timer siden):

Helt enig. Hun er jo alltid mye mer levende og søt på bilder tatt av andre og ikke redigert av henne eller mannen. Hun er jo så flott. Tror Netfit hadde hatt større sjanser for å lykkes om det var denne personen som var frontfigur.

Helt enig i at personen vi ser på bildet fra Drammens tidene ser mye mer inspirerende, hyggelig og relaterbar ut. Hun ser faktisk ut som en det hadde vært hyggelig å dra på treningsferie med i motsetning til Netfit-varianten som har druknet seg i kunstig, stive, usjarmerende poseringer og filtre. Jeg oppfatter jo Netfit eierne ikke ser hvor feil de prioriterer men rart er det. De har et godt utgangspunkt og velger å skusle det bort bare fordi de absolutt bare må insistere på et usunt tynnhetsideal de ikke en gang selv lever opp til. 

• Liker 19
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (11 minutter siden):

Kanskje ikke så god reklame dette heller, etterfulgt av «en rolig løpetur»

IMG_20230403_114246.png

Merkelig ting å publisere. Det gir virkelig inntrykk av å ikke ha peiling på hva de holder på med. Hr og fru Trass kjører på mot all fornuft, og mener seg kompetente til å trene og veilede andre. 

Endret av Era Vulgaris
  • Liker 35
  • Nyttig 4
Skrevet

Det blir bare dummere og dummere. Ikke treningsglede, men mani. Ønsker CBE.no jubelrop for å trene når kroppen er sliten? Veldig lite inspirerende. Og dessuten farlige signaler.

• Liker 38
  • Nyttig 5
Skrevet
Kollontaj skrev (54 minutter siden):

Det blir bare dummere og dummere. Ikke treningsglede, men mani. Ønsker CBE.no jubelrop for å trene når kroppen er sliten? Veldig lite inspirerende. Og dessuten farlige signaler.

Det er akkurat det hun ønsker, et kommentarfelt med masse ros om hvor flink hun er som løper på trass. Er det ingen som oppfatter hvor elendig dette framstår, når man ser helheten i det som publiseres? Overtrening, null restitusjon og hvile, fremvisning av knøttsmå porsjoner med mat, ekstremt kroppsfokus og lite på helse, dårlig søvn og alkohol i monitor flere ganger i uken. I mine øyne elendig reklame for dem som treningsguruer. 

NB: Jeg glemte fettklype, laktatmålinger, fat shaming, hærverk og trakassering. Og å utgi seg for å være både lege, advokat og jeg vet ikke hva. 

• Liker 34
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis hun løpte seg så tom i går, ikke har sovet i natt og tydelig er sliten - hvorfor tar hun ikke en hvildag?

• Liker 29
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...