**Marshmallow** Skrevet 21. januar 2023 #75681 Skrevet 21. januar 2023 3 minutter siden, kraftwerk said: Dette er jo direkte feil. CBE burde ta en titt på mennesker som har "trent" ashtanga yoga en god stund. Jeg har selv trent mye intens styrke, kickboksing og boksing - alt en egentlig skal få optimal helse og kropp av. Men jeg skal innrømme at nå etter ca 2 år med bare ashtanga, så har kroppen min aldri vært strammere eller mer muskuløs. Det finnes flere former for yoga, (myk, tantra etc etc) - ashtanga er den hardeste formen for trening. På ashtanga aktiverer man og styrker kjernen under hele praksisen, og her er det mange muskler man ikke aktiverer når man trenger f.eks styrke, og andre ting. Og i yoga trener man kun kjernemuskulaturen, og det er derfor skikkelige yogies som regel har en veldig bra og sterk kropp. Kjenner dette provoserer meg noe voldsomt, det skulle fader ikke vært lov å snakke om ting man ikke har noe kunnskap om. Den feilinformasjonen hun proklamerer er til å bli forbannet over. At hun nå tilsynelatende har snudd litt, har ingenting å si. Eneste grunnen til denne snuaksjonen, er selvfølgelig fordi hun er desperat etter samarbeid. Enig! Derfor synst jeg der er merkelig at forskerne ikke skriver hvilken yogatype de har testet mot i artikkelen.. yoga er ikke bare å sitte i skredderstilling og chante om.. hvordan kan man si at styrketrening ikke påvirker skjelettet, eller at pusteteknikker ikke hjelper på å roe stress? 10 4
hvalstad45 Skrevet 21. januar 2023 #75682 Skrevet 21. januar 2023 3 hours ago, Era Vulgaris said: For en nedlatende måte å henvende seg til potensielle kunder på. LKE tror sikkert at dette motiverer folk. Jeg vil påstå at det har motsatt effekt. Han er virkelig en uspiselig besserwisser. Nedlatende, og i tillegg helt virkelighetsfjernt! Jeg har aldri sett noen bruke 20 min på foamrolling før de begynner å trene, hvor tar han det fra? Hvor har han sett dette og i så stort omfang at han kan si dette er vanlig? Det virker som om han bare griper en hver sjanse til å være bedreviter og kritisere andre. Han virker ganske så besatt av å kverulere og nedvurdere andres kunnskaper, vitner om veldig dårlit selvtillit i bånn. Hvorfor ikke bare fokusere på seg og sitt? 34
Pasha Skrevet 21. januar 2023 #75683 Skrevet 21. januar 2023 https://instagram.com/netfit.no?igshid=YmMyMTA2M2Y= Bilde fra Instagram Netfit omtrent som frua selv dette.... 8
Nutz Skrevet 21. januar 2023 #75684 Skrevet 21. januar 2023 7 minutter siden, Pasha said: https://instagram.com/netfit.no?igshid=YmMyMTA2M2Y= Bilde fra Instagram Netfit omtrent som frua selv dette.... Ypperlig kildehenvisning der altså 8
kraftwerk Skrevet 21. januar 2023 #75685 Skrevet 21. januar 2023 (endret) Snøsøta skrev (6 timer siden): Merkelig reklame - "jeg har så mange tanker i hodet absolutt til en hver tid og trenger mer fokus på indre ro. Jeg trenger rett og slett å lære meg og koble av fra disse tankene, og ikke minst - å puste". En yogapraksis- det hadde vært noe det CBE, det tror jeg hadde vært kjempebra for både fysisk og psykisk velvære i heimen. Men istedet for å ta opp en yogapraksis vil hun bli yogalærer, hun som verken har en yogapraksis og aldri har trent eller instruert andre i sitt liv. De to forsøkene på live trening under koronaen var rett og slett totalhavari til eksempel. Å stå foran andre og snakke og instruere er jo noe av det mest stressende man kan gjøre om man aldri har gjort det før. Ikke er hun vant til å møte andre i hverdagen heller. Et instruktørkurs skal jo først og fremst gi opplæring i å holde fokus på andre, lære bort og instruere hvordan andre skal praktiserer. Et instruktørkurs har ikke hovedfokus på egen praksis. Da tar man et vanlig kurs. Så, vanskelig å tro at et instruktørkurs vil hjelpe på tankene og den indre roen. Bortsett fra økonomiske bekymringer da. Det er vel penger til mat på bordet det handler om mer enn noe annet. Selve kurset ser jo forøvrig useriøst ut - enhver som aldri har praktisert yoga kan undervise i både hatha og yin yoga etter fire helgesamlinger og litt egenstudium. Men kanskje er dette noe hun klarer å gjennomføre, og så kan hun skrive "Yogainstruktør" på CVen sammen med "journalist" "designer" og "popstjerne". Jeg er helt enig med deg, hun kan nok ha kjempe godt av yoga, MEN….hun har aldri praktisert dette tidligere. Det å gå rett på for å bli yogainstruktør er en dårlig ide. Hun har gått glipp av helt essensielt viktige ting, som en må ha med seg inn i rollen som instruktør. Jeg finner det lite troverdig, at dette er noe hun faktisk brenner for å liker, og jeg kan umulig være den eneste som føler det slik. Syntes det blir så synd, for hun skyter seg selv i foten her, det er jo null troverdighet. Hun blir neppe en sertifisert instruktør av dette, så det er ikke noe særlig å ha på CV’n uansett, tenker jeg. Uavhengig hvilke yoga-praksis hun kursers i nå, så kan hun f.eks ikke gå rundt i salen, for å korrigere andre sine posisjoner - da må hun ha etter-kurs, eller lengre utdanning enn dette. Endret 21. januar 2023 av kraftwerk 28 8
Era Vulgaris Skrevet 21. januar 2023 #75686 Skrevet 21. januar 2023 hvalstad45 skrev (55 minutter siden): Nedlatende, og i tillegg helt virkelighetsfjernt! Jeg har aldri sett noen bruke 20 min på foamrolling før de begynner å trene, hvor tar han det fra? Hvor har han sett dette og i så stort omfang at han kan si dette er vanlig? Det virker som om han bare griper en hver sjanse til å være bedreviter og kritisere andre. Han virker ganske så besatt av å kverulere og nedvurdere andres kunnskaper, vitner om veldig dårlit selvtillit i bånn. Hvorfor ikke bare fokusere på seg og sitt? Enig. Hvis han har som mål å få kunder til PT-tjenestene sine, bør han virkelig legge om stilen. Jeg hadde aldri i livet utsatt meg for kommentarene og holdningene hans hvis jeg skulle betalt for en PT. 24 2
Populært innlegg 123Frustrert Skrevet 21. januar 2023 Populært innlegg #75687 Skrevet 21. januar 2023 Dette med å bli yogalærer er veldig lite troverdig, som flere sier her. Jeg praktiserer en del yoga og går på ulike steder og aldri før har jeg sett noen som er så lite yoga lærer som cbe. Med falske negler, falske bryst og fillers både her og der, jeg har aldri sett en yoga lærer med rumpepute heller. En yoga lærer går heller ikke rundt i BH for å posere rundt i lokalet. Og det viktigste av alt, hvordan skal noen må så svai rygg lære andre yoga uten at de får belastningsskader? Hun sier selv at hun ikke klarer å nøytralisere ryggen og mange av yogastillingene krever nøytal rygg, uansett naturlig svai eller ei. Beklager cbe, praktiser gjerne yoga for det tror jeg du vil ha godt av, men at du kommer til å bli noe yoga lærer? Beklager. Bortkastet tid, innse din egen begrensing. 57 8
kraftwerk Skrevet 21. januar 2023 #75688 Skrevet 21. januar 2023 123Frustrert skrev (6 minutter siden): Dette med å bli yogalærer er veldig lite troverdig, som flere sier her. Jeg praktiserer en del yoga og går på ulike steder og aldri før har jeg sett noen som er så lite yoga lærer som cbe. Med falske negler, falske bryst og fillers både her og der, jeg har aldri sett en yoga lærer med rumpepute heller. En yoga lærer går heller ikke rundt i BH for å posere rundt i lokalet. Og det viktigste av alt, hvordan skal noen må så svai rygg lære andre yoga uten at de får belastningsskader? Hun sier selv at hun ikke klarer å nøytralisere ryggen og mange av yogastillingene krever nøytal rygg, uansett naturlig svai eller ei. Beklager cbe, praktiser gjerne yoga for det tror jeg du vil ha godt av, men at du kommer til å bli noe yoga lærer? Beklager. Bortkastet tid, innse din egen begrensing. Hvis hun ville fremstått som troverdig, ydmyk og godhjertet (motsatt av det hun fremstår som) … Så burde hun jo heller startet å praktisere, istedenfor å holde på slik her. Jeg mener hun undervurderer alle som følger med, hun har uttalt seg om yoga tidligere - ikke positivt i mine øyne, og aldri vist interesse for dette feltet. Vi husker hva som har blitt sagt, om hun overhode tenker over det - aner jeg ikke, men hvis dette er et samarbeid hvor CBE får income av å sende folk til Shala, så kommer hun til å tjene dårlig. Og det er jo nettopp fordi hun har så liten troverdighet, om hun selv forstår dette, det tror jeg faktisk ikke. Paret på Kulås er såpass blottet for refleksjon og selvinnsikt, de er en dårlig match iht å motivere hverandre opp og frem i verden. 24
Populært innlegg texas1990 Skrevet 21. januar 2023 Populært innlegg #75689 Skrevet 21. januar 2023 Dette blir nesten som at en som aldri har sittet på en hest før plutselig melder seg på en ridelærer utdannelse og skal begynne å undervise elever i dressur og sprangriding uten at vedkommende en gang interesserer seg for hest.. ..🤔 82
Gjest Snøsøta Skrevet 21. januar 2023 #75690 Skrevet 21. januar 2023 (endret) Sjekket kurset, og det er et Yoga Alliance RYS200-type instruktørutdanning, som er en anerkjent internasjonal standard for yogainstruktørutdanning. 200 indikerer at det skal være et 200 timers kurs, omtrent 7,5 vekttall. 200timersutanningen er forøvrig den minste utdanningen, man kan også tilby RYS300 og 500 Yoga Alliance godkjente utdanninger. Målet for Yoga Alliance er å standardisere et løp slik at yogainstruktørtittelen blir sammenlignbar mellom yogastudio, og har en gitt verdi. Et RYS-kurs skal inneholde minimum 100t teknikk, trening og praksis, (asanas, pusteøvelser, meditasjon, chanting, og andre teknikker) og skal bestå av en blanding mellom hvordan lære bort og praktisere disse på den ene siden, og guida praksis av disse teknikkene. 25t læringsmetodologi I tillegg skal det inneholde: 20t fysiologi og anatomi, 30t yogafilosofi, livsstil og etikk, 10t praksis https://www.yogaalliance.org/Credentialing/Standards/200-HourStandards Det er imidlertid standard å ha et krav at du har hatt en etablert yogapraksis over tid for å kunne delta på utdanningen. Det kan man jo se, det er langt mer fokus på instruksjon enn egenpraksis. Det er her det skurrer og virker noe useriøst. CBE var på et par yogatimer da hun var gravid, siden har det vært tyst om den saken. Dette betyr også at utdanningener mer omfattende enn slik jeg oppfattet først, med mye krav til egeninnsats, og det har ikke gått så bra før, jfr hun droppa PT-utdanningen fordi det tok for mye tid. https://www.carolinebergeriksen.no/2015/11/04/ukens-lesersporsmal-13/ 7,5 vekttall er heller ikke så lite når det er lagt opp til mye egenstudium og man ikke har noe erfaring fra før. Hvis man har "mange tanker i hodet på en gang og trenger mer fokus på indre ro" så er vel konsentrasjonen ikke helt tilstede sånn med det første heller. Så vi får se hva hun får til.. Så er det også det paradokset at yoga har en viss etisk standard som det kan bli vanskelig å forplikte seg til: Ikkevold Ærlighet Rettskaffenhet Visdom Enkelhet Spirituell søken Uselviskhet Selvdisiplin Selvrefleksjon Tilfredshet (med det man har) https://en.wikibooks.org/wiki/Yoga/The_Ten_Principles_of_Yoga Scorer høyt på selvdisiplin da. Det er noe å bygge på i alle fall Basert på de bildene hun viser fra dag 1 kan det like gjerne være at hun har spurt om å få kurset sponset som at de har betalt for det. Det skulle vel være noen krav til at de skulle formidlet litt mer seriøs informasjon om opplegget om de fikk betalt for det. Shala har forøvrig en kampanje med 40% på utdanningen som er ganske dyr, så det lukter litt kampanje over CBE sin nye reise. Endret 21. januar 2023 av Snøsøta
NettoppJa Skrevet 21. januar 2023 #75691 Skrevet 21. januar 2023 Lurer på hva søsteren tenker.... men håper CBE finner indre ro i det minste da 🧘♀️ 8
kraftwerk Skrevet 21. januar 2023 #75692 Skrevet 21. januar 2023 texas1990 skrev (6 minutter siden): Dette blir nesten som at en som aldri har sittet på en hest før plutselig melder seg på en ridelærer utdannelse og skal begynne å undervise elever i dressur og sprangriding uten at vedkommende en gang interesserer seg for hest.. ..🤔 😂😂 morsomt, men ja, akkurat! Virker som det er helt mørkt i topplokket på dem begge, og de merkverdige uttalelsene til LKE på Twitter (som nevnt en del disse sidene) - gjør ikke saken bedre. Det hele fremstår som et desperat forsøk, på pengeinnsamling. At de to faktisk ikke er flaue og skammer seg, syntes jeg er oppsiktsvekkende - folk flest har et minne fra tidligere i livet, som popper opp når man ikke får sove. Man kvier seg litt, og kroppen aktiveres. Jeg lurer på om dette skjer ofte med dem, for hadde jeg vært i deres sko - så hadde nok det skjedd hver eneste kveld, og det er mye å ta av. 18
Laia Skrevet 21. januar 2023 #75693 Skrevet 21. januar 2023 Gjest Snøsøta skrev (På 16.4.2021 den 14.17): Personlig trener-utdanning ble avbrutt: http://www.klikk.no/side2/underholdning/na-blir-hun-personlig-trener-4498544 https://www.carolinebergeriksen.no/2015/02/09/tilbake-pa-skolebenken/ https://www.carolinebergeriksen.no/2015/11/04/ukens-lesersporsmal-13/ @Misselue vedrørende avbrutt PT utdanning (lang utredning om det i den siste lenken) 7
Fotballfluen Skrevet 21. januar 2023 #75694 Skrevet 21. januar 2023 kraftwerk skrev (22 timer siden): https://aktivtrening.com/trening/styrketrening/hvordan-trene-de-dype-magemusklene (eneste kilden jeg fant i farta, men dette er som sagt informasjon liggende på nettet.) Hvorfor du har en så trang til å fortsette avsporing, for å føle at du har riktig - og jeg feil. Blir litt for dumt. Det er flere "lag" med muskler, kjernemusklene blir ikke riktig aktivert med de øvelsene. Har man mye erfaring med trening, PT etc - så vet man dette. Nå er jeg dog ferdig med avsporing, så hvis du er ytterligere interessert i dette temaet så får du heller sende meg en melding. Jeg rapporterer mine egne kommentarer som avsporing, så får moderator gjøre det hen vil. Du ba meg om å sjekke internett og det jeg fant stemmer ikke med det du sa, derfor spurte jeg. Hadde jeg vært PT hadde jeg ikke trengt å spørre, eller hur? 🤷♀️ Internett sier at de dype magemusklene er en del av kjernen, men det er også de ytre og skrå.
kraftwerk Skrevet 21. januar 2023 #75695 Skrevet 21. januar 2023 (endret) Snøsøta skrev (11 minutter siden): Sjekket kurset, og det er et Yoga Alliance RYS200-type instruktørutdanning, som er en anerkjent internasjonal standard for yogainstruktørutdanning. 200 indikerer at det skal være et 200 timers kurs, omtrent 7,5 vekttall. 200timersutanningen er forøvrig den minste utdanningen, man kan også tilby RYS300 og 500 Yoga Alliance godkjente utdanninger. Målet for Yoga Alliance er å standardisere et løp slik at yogainstruktørtittelen blir sammenlignbar mellom yogastudio, og har en gitt verdi. Et RYS-kurs skal inneholde minimum 100t teknikk, trening og praksis, (asanas, pusteøvelser, meditasjon, chanting, og andre teknikker) og skal bestå av en blanding mellom hvordan lære bort og praktisere disse på den ene siden, og guida praksis av disse teknikkene. 25t læringsmetodologi I tillegg skal det inneholde: 20t fysiologi og anatomi, 30t yogafilosofi, livsstil og etikk, 10t praksis Det er imidlertid standard å ha et krav at du har hatt en etablert yogapraksis over tid for å kunne delta på utdanningen. Det kan man jo se, det er langt mer fokus på instruksjon enn egenpraksis. Det er her det skurrer og virker noe useriøst. CBE var på et par yogatimer da hun var gravid, siden har det vært tyst om den saken. Dette betyr også at utdanningener mer omfattende enn slik jeg oppfattet først, med mye krav til egeninnsats, og det har ikke gått så bra før, jfr hun droppa PT-utdanningen fordi det tok for mye tid. https://www.carolinebergeriksen.no/2015/11/04/ukens-lesersporsmal-13/ 7,5 vekttall er heller ikke så lite når det er lagt opp til mye egenstudium og man ikke har noe erfaring fra før. Hvis man har "mange tanker i hodet på en gang og trenger mer fokus på indre ro" så er vel konsentrasjonen ikke helt tilstede sånn med det første heller. Så vi får se hva hun får til.. Basert på de bildene hun viser fra dag 1 kan det like gjerne være at hun har spurt om å få kurset sponset som at de har betalt for det. Det skulle vel være noen krav til at de skulle formidlet litt mer seriøs informasjon om opplegget om de fikk betalt for det. Shala har forøvrig en kampanje med 40% på utdanningen som er ganske dyr, så det lukter litt kampanje over CBE sin nye reise. Interessant. Jeg har selv bare kommet over en person som er sertifisert gjennnom Yoga alliance, alle de andre jeg kjenner har ett år fra et par forskjellige, og samme steder, deriblant fra India (en del av praksis). Så mitt inntrykk av Yoga alliance fra tidligere har ikke vært all verden, men det er nok fint uansett. Får se om CBE faktisk fullfører dette, vil tro det er svært vanskelig å holde på med dette uten egenpraksis eller praksis i det hele tatt. Endret 21. januar 2023 av kraftwerk 7
Gjest Snøsøta Skrevet 21. januar 2023 #75696 Skrevet 21. januar 2023 kraftwerk skrev (1 minutt siden): Interessant. Jeg har selv bare kommet over en person som er sertifisert gjennnom Yogaalliance, alle de andre jeg kjenner har 1 år fra et par forskjellige, og samme steder. Så mitt inntrykk av Yogaalliance fra tidligere har ikke vært all verden, for å si det på den måten. Får se om CBE faktisk fullfører dette, vil tro det er svært vanskelig å holde på med dette uten egenpraksis eller praksis i det hele tatt. Det er utdanningen RYS 300 som er underlagt en standard som sier noe om hva utdanningen skal inneholde. Om den er bra eller ikke kommer nok an på de som driver den og den enkelte instruktør. Jeg har lite mening om det, men registrerer at det eksisterer, og at det kan være et kvalitetsstempel for noen, og et irritasjonsmomoent for andre. Mye diskusjon rundt dette i USA. Men det gir i alle fall noe å gå etter. Hvem som helst kan jo kalle seg yogainstruktør uten forkunnskaper. For min del er det innstillingen og kvaliteten på instruktøren og yogastudioet som teller i alle fall.
kraftwerk Skrevet 21. januar 2023 #75697 Skrevet 21. januar 2023 (endret) Snøsøta skrev (13 minutter siden): Det er utdanningen RYS 300 som er underlagt en standard som sier noe om hva utdanningen skal inneholde. Om den er bra eller ikke kommer nok an på de som driver den og den enkelte instruktør. Jeg har lite mening om det, men registrerer at det eksisterer, og at det kan være et kvalitetsstempel for noen, og et irritasjonsmomoent for andre. Mye diskusjon rundt dette i USA. Men det gir i alle fall noe å gå etter. Hvem som helst kan jo kalle seg yogainstruktør uten forkunnskaper. For min del er det innstillingen og kvaliteten på instruktøren og yogastudioet som teller i alle fall. Det er jeg helt enig i. Skal søke opp selv, og se om jeg finner noe. Edit - Fikk opp en del dårligr uttalelser and such, om Yoga Alliance. Så jeg ser det er mye negativitet knyttet til dem. Ettersom det jeg tolker, er det mye scam. Kanskje derfor jeg aldri har vært borti noen som har utdanning derfra. 🧐 FB-grupper for boycott osv, virker ikke helt legit, men.. Endret 21. januar 2023 av kraftwerk 7
Gjest Snøsøta Skrevet 21. januar 2023 #75698 Skrevet 21. januar 2023 kraftwerk skrev (11 minutter siden): Det er jeg helt enig i. Skal søke opp selv, og se om jeg finner noe. Edit - Fikk opp en del negative uttalelser and such, om Yoga Alliance. Så jeg ser det er mye negativitet knyttet til dem. Ettersom det jeg tolker, er det mye scam. Kanskje derfor jeg aldri har vært borti noen som har utdanning derfra. 🧐 Det er, eller har vært, stor diskusjon i USA om det. Det handler mye om at YA har laget disse standardene selv, det er ikke et bredt samarbeid. Folk er uenige, folk synes yoga har blitt kommersialisert, folk vil ikke tvinges til å ta deres skole for å bli sett på som seriøse, særlig om de er svært dyktige instruktører med annen bakgrunn. Jeg går som sagt ikke inn i det, men registrerer at Yoga Alliance er en måte å sertifisere en yogautdanning på som gjør det mer transparent hva som ligger i den. Om det fins bedre måter å gjøre det på, eller om Yoga Alliance er de riktige til å lage en sånn standardisering har jeg ikke tenkt å bruke energi på. Vet mange bruker sertifiseringen fordi det gir en ekstra opplevelse av seriøsitet hos enkelte kunder. Det jeg er helt sikker på er at mye yoga har blitt kommersialisert i mente. Jeg foretrekker de seriøse, Yoga Alliance-sertifiserte eller ei.
Gjest NordreSving Skrevet 21. januar 2023 #75699 Skrevet 21. januar 2023 https://www.carolinebergeriksen.no/2015/11/04/ukens-lesersporsmal-13/ Her er innlegget der hun (bort)forklarer hvorfor hun ikke fullførte PT-kurset. En av årsakene var at hun måtte nedprioritere bloggen og det likte hun ikke. Interessant begrunnelse når vi nå ser at bloggen er død. Hun listet opp det å være student, blogger, kone, mor som «for mye». Også gøy at leserne igjen er gode å skylde på, for hun fikk så dårlig samvittighet når de lurte på hvorfor det var færre oppdateringer. Derfor sluttet hun på utdanningen. Bare så synd at det slår beina under begrunnelsen for å starte på kurset. For da var det nettopp hensynet til følgerne og det å «få økt kunnskap og for å kunne formidle dette riktig på bloggen og dermed til dere» som var vesentlig. Men nå var det altså viktigere å oppdatere flere ganger daglig, enn å sikre at hun kunne formidle riktig kunnskap på bloggen. Det blir svært interessant å se om denne yoga-interessen bare er diktet opp for å kunne lage reklame for skolen. Det er som flere sier veldig merkelig at hun går rett på å bli lærer når hun slett ikke har dokumentert noen stor interesse tidligere. Det finnes en zillion innlegg der hun løper på mølle og en trillion innlegg der hun «gjør Netfit». Veldig pussig at denne yoga glimrer med sitt fravær. En ønske om en utdannelse som PT hadde i så måte vært troverdig. Jeg heller mot to ulike forklaringer: det nevnte narrativet for å lage en reklame, eller at dette er en lettvint, kort utdanning som skal berede grunnen en dreining mot yoga-basert innhold på SoMe. Det ville være typisk MO, det er stort misforhold mellom resultatet de ser for seg og det som faktisk må legges ned av innsats.
blåbærpai Skrevet 21. januar 2023 #75700 Skrevet 21. januar 2023 Jeg tok faktisk dette kurset i 2020.. 🙃🤭 På nett og via zoom, da det var lockdown. Og ja. Det er myyye egenstudie for å komme skikkelig igjennom pensum. Helt greit kurs for «videre innføring» i yoga. Da hadde jeg riktignok praktisert yoga i 2 år på egenhånd og i lokalt studio… det hadde nok vært i overkant overveldende hvis ikke jeg hadde drevet med det i det hele tatt. Som flere påpeker her. Lite sannsynlig at hun ender opp som yogalærer. Men håper likevell hun får utbytte av det, rent personlig - ikke bare økonomisk. 29
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå