Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

skruf skrev (8 timer siden):

Vitamin D er et fettløselig vitamin (vit A, D, E og K er fettløselige) der overskudd blir lagret i kroppen da det ikke er vannløselig vitamin som vit B og C er. Overskudd av vannløselige vitaminer er ikke farlig da der skilles ut med urin når man tisser, mens fettløselige lagres i kroppen og overskudd av de kan være farlig.

Så med mindre legen har påvist vit D mangel og anbefalt høyere dose så skal man forholde seg til Helsedirektoratet sine anbefalinger.

En influencer eller andre med påvirkningskraft skal da ikke gå ut å anbefale dobbelt dose av noe som potensielt kan være farlig. Hverken C eller mannen er kostholdsutdannet og burde latt være å gi kostholdsråd 

Et enkelt svar på vit D spørsmålet ville vært å henvise til Helsedirektoratet sine anbefalinger, og evt skrever at man kan oppsøke lege for å teste lageret av d-vitamin hvis man mistenker mangel og deretter følge legens råd

Så nei; det går ikke fint for alle.å ta dobbel dose uten å ha sjekket nivåene sine først. Det kan være helseskadelig og føre til nyreskader 

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/nyreskadet-etter-vitamin-d-forgiftning/

Å komme med bastante påstander uten å forstå innholdet i det man leser, er like skadelig som det CBE og LKE driver med når de kommer med anbefalinger uten å besitte faglig kompetanse. 

Øvre tolerable inntaksnivå av D-vitamin er 4000 IE som tilsvarer 100 mikrogram. Det betyr at du må innta mer enn dette hver dag for at det potensielt skal bli skadelig. Jeg legger ved link her som dokumentasjon, og selv om artikkelen er fra 2013 er innholdet fortsatt gjeldende (søk på det overalt så vil du se): 

https://www.relis.no/Publikasjoner/2013/Retningslinjer_for_bruk_av_vitamin_D_og_risiko_ved_hoye_doser/

Pust skrev (28 minutter siden):

Å, hold opp. Hvis du virkelig KAN noen om dette burde du si at det selvsagt avhenger av allmenntilstand, alder og en del andre faktorer, for eksempel hvor mye sol du blir eksponert for.

Jeg tror du må holde opp. Egentlig burde mange i denne tråden holdt seg for god for de pinlige påstandene jeg har lest de siste 2-3 sidene. Dette her er jo et prakteksempel på hvorfor man aldri kan erstatte leger med Google. Hadde du kunnet noe som helst om dette ville du ha visst at sollys aldri kan forårsake d-vitaminforgiftning fordi huden til oss mennesker heldigvis beskytter oss mot dette ved å regulere hvor mye som omdannes til d-vitamin basert på våre egne blodverdier. Det er korrekt at barn skal følge andre anbefalinger om dosering og at deres øvre tolerable inntaksnivå antagelig ikke er det samme som for voksne, men at noens allmenntilstand skal påvirke hvor mye D-vitamin de kan innta må du nesten hoste opp dokumentasjon for å ha meg til tro. Det måtte isåfall gjelde de med en kronisk nyresvikt, men det kan jo ikke betegnes som «allmenntilstand». 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kraftwerk skrev (7 timer siden):

Nei kutt ut!!!! 

Det går faktisk ikke an å grave seg lengre ned nå 🤯🙈. For en flau og tragisk uttalelse,  blir helt kvalm 🤢

Og, motsier hun ikke seg selv her? Spiser man mye fett, så forbrenner kroppen fett, fordi det er dette man spiser mest? Eller misforstår jeg. 

Han har ikke peiling på hva han snakker om. Kommer med masse usannheter og  om dette er virkelige spørsmål eller noe de selv har diktet opp, har ikke så mye å bety. Leker trenings og kostholdsekspert . Kan ingen få disse folka til å bare kutte ut. Har aldri sett på maken. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, snute said:

Litt komisk det siste innlegget på Netfit, 11 tips til å spare penger på mat, men jeg ser ikke 11 tips hvertfall… Innlegget er likt av både Caroline Berg Eriksen, Lars Kristian Eriksen og coach Eriksen. Er det ikke utrolig rart å like sine egne innlegg hele tiden?? De virker desperate etter å få opp engasjementet på Insta begge to, men ser ikke ut som de lykkes. 

Mangler bare at Ozo liker innlegget 😅

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeRandi
skruf skrev (2 timer siden):

Man skal kunne gå i fra mat på kjøkkenbenken uten at en voksen hund raider benken hvis man oppdrar hunden til hva som er lov og ikke lov. Men det krever en skikkelig innsats, helt fra valpestadiet. Lite vits å kjefte når det alt er spist, en hund evner ikke å tenke tilbake og angre på det dem har gjort. Spist er spist. Dette må trenes på fra man får valpen ved positiv forsterkning ved ønsket adferd

Hunden vi har nå er skikkelig matvrak og hadde sine runder med stjeling da hun var valp hun også, men ikke i voksen alder. Selv tørrforet til kattene, som alltid står fremme, får stå i fred. For hun vet at det er forbudt område.

Nå i vinter hadde vi en runde med at hun ikke får spise kattebæsjen fra kattekassen (har ikke hatt kasse inne før, men eldste katten begynner å bli gammel og vil ikke ut når det er kaldt) når kattene har gjort fra seg og jeg ikke har rukket å fjerne bæsjen, men selv om hunden nå er voksen så tok det ikke så lang tid før hun lærte at det ikke er lov

Så har de hatt grunnleggende trening på Ozo så skal de fint kunne klare å plukke av han unoter som å stjele mat fra benken. Det er ikke akkurat gunstig for en hund med for mye menneske-mat, i allefall ikke en halv pakke smør. Heller ikke å dele isen sin med han sånn som Caroline flere ganger har filmet at hun gjør……personlig så hadde jeg aldri spist på en is som hunden vår har spist på mtp at hunder vasker seg selv i rumpa. Og hunden vår er ikke alene om å synes at andre dyr sin bæsj er snadder

Men det må øves på, ikke kjefte etter at det har skjedd. Får man seg hund så leser man seg opp, drar på valpekurs, mentaltrening osv. Dette er ikke noe man venter med pga valpen er jo så liten og skjønn en baby….det er en hund, og grunnlaget for å få en veltilpasset og stødig voksen hund skaper man fra den er valp. De hadde ikke denne utfordringen med de tidligere hundene da de var av type liten rase. Nå derimot så har de en stor hund og flere utfordringer. Jeg vet at små hunder også er hunder, men med store raser så har man også større ansvar. Det er noe helt annet når en 40kg hund hopper opp på deg kontra en på 2kg. Og en hund på 2kg klarer ikke raide kjøkkenbenken. Ikke så veldig trivelig hvis de har med seg -Ozo på besøk til familie eller venner og han spiser opp søndagssteken til svigermor 

Vil de ikke at Ozo skal knabbe mat så er det bare å sette i gang med å trene bort unoten. Dette bør LKE vite, han har jo tross alt vokst opp med hund….🙃

Du har sikkert veldig god greie på hund, men det har jeg også. Vi har vår  7. hund nå, men vi har den første tyven. Alle våre hunder har fått samme oppdragelse, de har fått/får den maten de skal ha, de får godbiter under trening, «lørdagsgodt» i helgene.

Siden ingen av våre hunder har stjålet før var vi ikke vant med å sette alt veldig  langt inne på benken, og det oppdaget hunden, og stjal. Grunnen til at hunden vår ikke stjeler oftere enn den gjør er at vi har lært og setter alt laaaangt inne på benken. Hun følger et instinkt, her innlært fordi det ga gevinst,  så hun vil stjele igjen når anledningen byr seg.

Her må vi bruke menneskevettet vårt, og ikke legge det tilrette for hunden. Vi bruker positiv forsterkning, og hunden har både valpekurs, grunnkurs og videregående kurs  - men er man et matvrak så overgår oppdragelse  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fizzypo skrev (44 minutter siden):

Å komme med bastante påstander uten å forstå innholdet i det man leser, er like skadelig som det CBE og LKE driver med når de kommer med anbefalinger uten å besitte faglig kompetanse. 

Øvre tolerable inntaksnivå av D-vitamin er 4000 IE som tilsvarer 100 mikrogram. Det betyr at du må innta mer enn dette hver dag for at det potensielt skal bli skadelig. Jeg legger ved link her som dokumentasjon, og selv om artikkelen er fra 2013 er innholdet fortsatt gjeldende (søk på det overalt så vil du se): 

https://www.relis.no/Publikasjoner/2013/Retningslinjer_for_bruk_av_vitamin_D_og_risiko_ved_hoye_doser/

Jeg tror du må holde opp. Egentlig burde mange i denne tråden holdt seg for god for de pinlige påstandene jeg har lest de siste 2-3 sidene. Dette her er jo et prakteksempel på hvorfor man aldri kan erstatte leger med Google. Hadde du kunnet noe som helst om dette ville du ha visst at sollys aldri kan forårsake d-vitaminforgiftning fordi huden til oss mennesker heldigvis beskytter oss mot dette ved å regulere hvor mye som omdannes til d-vitamin basert på våre egne blodverdier. Det er korrekt at barn skal følge andre anbefalinger om dosering og at deres øvre tolerable inntaksnivå antagelig ikke er det samme som for voksne, men at noens allmenntilstand skal påvirke hvor mye D-vitamin de kan innta må du nesten hoste opp dokumentasjon for å ha meg til tro. Det måtte isåfall gjelde de med en kronisk nyresvikt, men det kan jo ikke betegnes som «allmenntilstand». 

Takk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RødeRandi skrev (1 minutt siden):

Du har sikkert veldig god greie på hund, men det har jeg også. Vi har vår  7. hund nå, men vi har den første tyven. Alle våre hunder har fått samme oppdragelse, de har fått/får den maten de skal ha, de får godbiter under trening, «lørdagsgodt» i helgene.

Siden ingen av våre hunder har stjålet før var vi ikke vant med å sette alt veldig  langt inne på benken, og det oppdaget hunden, og stjal. Grunnen til at hunden vår ikke stjeler oftere enn den gjør er at vi har lært og setter alt laaaangt inne på benken. Hun følger et instinkt, her innlært fordi det ga gevinst,  så hun vil stjele igjen når anledningen byr seg.

Her må vi bruke menneskevettet vårt, og ikke legge det tilrette for hunden. Vi bruker positiv forsterkning, og hunden har både valpekurs, grunnkurs og videregående kurs  - men er man et matvrak så overgår oppdragelse  

Kanskje hunden også får miniporsjoner med mat, og må stjele for å bli mett… 🤷‍♀️

• Liker 27
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fizzypo skrev (44 minutter siden):

OK, nå tillegger du meg noe jeg ikke har sagt. Det jeg svarte på dreide seg om nødvendigheten av tilskudd, noe som avhenger av de punktene jeg nevnte, blant annet sollys. Jeg håper du ikke leser bruksanvisninger på samme måte som du leste innlegget mitt.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir hun ikke invitert til noe lenger? En haug av kjendiser, kjente som ukjente er på førpremiere på Babylon i kveld. Men ikke disse to, de surrer vel nedi kjelleren som vanlig. 

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surikatt skrev (14 minutter siden):

Noen kunne jo se hvordan hun virkelig ser ut. Uten filter

Det skulle tatt seg ut. Noen kan stille vanskelige spørsmål også. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå reklamerer hun for, anyfin? Noe som kan hjelpe deg med å redusere kostnadene. Nye samarbeid kommer til når andre bryter kontrakten virker det som.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmilieH skrev (16 minutter siden):

Nå reklamerer hun for, anyfin? Noe som kan hjelpe deg med å redusere kostnadene. Nye samarbeid kommer til når andre bryter kontrakten virker det som.

Neppe noe eksklusivt samarbeid dette. Så nettopp at Anna Rasmussen reklamerer for det samme.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FruRosa skrev (1 minutt siden):

Neppe noe eksklusivt samarbeid dette. Så nettopp at Anna Rasmussen reklamerer for det samme.

Hun tar vel alt hun får om dagen.Er bare å gripe tak i det lille som daler hennes vei nå. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda A skrev (2 timer siden):

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/naring-og-vitaminer/vitamin-d-mangel/?page=3

Uten tilskudd av D-vitamin vil de fleste som oppholder seg i Norden utvikle vitamin D-mangel i løpet av vinterhalvåret. Derfor anbefales det å ta tilskudd som forebyggende behandling (se under). Måling av vitamin D anbefales kun for risikogrupper og personer med symptomer. 

Det er jo du som kommer med uriktige råd. Dessuten i følge artikkelen du la ut fra Nhi står det at forgiftning er uvanlig, men økende. 

Linda A skrev (1 time siden):

Slike forgiftninger er sjeldne, men helsepersonell bør være klar over risikoen, skriver forfatterne.

Men det skjer, økende t.o.m. Leste du innlegget til hun som drakk rett av tranflasken og lenge etter har høye nyreverdier?

Fizzypo skrev (1 time siden):

Hva vet du hva jeg kan og ikke kan? Er du uenig i at fettløselige vitaminer lagres i kroppen og at et overskudd over tid kan være skadelig og kan føre til forgiftning? Er du uenig i mitt råd om å kontakte lege og få sjekket verdier før man begynner å hive i seg potensielle farlige helsekostprodukter? Jeg har ALDRI skrevet at enkelte ikke behøver tilskudd, men sjekk først for å unngå å bli syk

Du har ei veldig ovenfra og ned-holdning.  Jeg vet at det jeg skriver ikke er feil. Kan du forresten vise til hvor jeg har skrevet at sollys gir forgiftning ?? For det har i allefall ikke jeg skrevet noe om, noe du tillegger meg her. 

Hele landets innbyggere har ikke automatisk behov for d-vitamin i form av tabletter. Eller skal jeg si til mannen min at han trenger ikke høre på legen om at verdiene er fine, han må ta tilskudd likevel for det sier noen på Kg+en influencer🙄

Vi trenger en viss mengde d-vitaminer ja, men det kan vi også opprettholde via kosthold. Hadde mannen min, som har perfekte verdier, tatt tilskuddet mitt så ville han etterhvert ha fått for høye verdier. Mener du det er feil? 

Nei, jeg tar ikke feil når jeg skriver at for mye kan gi forgiftning og nyresvikt 

Jeg tar heller ikke feil når jeg sier at ikke hele landets innbyggere trenger å ta tilskudd

Å anbefale å teste verdiene før man ukritisk hiver innpå med d-vitamin er heller ikke feil. Man bør ikke ukritisk gnafle i seg noe som potensielt kan være farlig uten å sjekke om man virkelig behøver det.,Det er veldig lettvint å kontakte legen sin og be om å få sjekke d-vitamin verdier. Man skal jo ikke ukritisk ta jerntilskudd heller

Dette er det siste jeg gidder å skrive om d-vitamin. Jeg vet jeg ikke tar feil, og det er aldri feil å anbefale en blodprøvesjekk før man tilfører kroppen noe som kan være farlig og som kanskje ikke er nødvendig. Vitaminer og helsekosttilskudd er ikke ufarlig bare pga man får kjøpt det overalt. Mange kan også ha en interaksjon hvis man kombinerer de med enkelte legemidler. Jeg feks står på endel medisiner og har fått beskjed fra legen min om at jeg aldri må ta noe tilskudd fra helsekost eller apotek uten å sjekke med henne først.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust skrev (1 time siden):

OK, nå tillegger du meg noe jeg ikke har sagt. Det jeg svarte på dreide seg om nødvendigheten av tilskudd, noe som avhenger av de punktene jeg nevnte, blant annet sollys. Jeg håper du ikke leser bruksanvisninger på samme måte som du leste innlegget mitt.

Da må du gå og lese innlegget du svarte på for det stemmer ikke. Jeg kan gjøre det enkelt for deg, her: 

896BA033-B483-4BAC-9FC7-C5A5CBA9FC5C.thumb.jpeg.ae8429f181b35e5c0605413ec8ece3db.jpeg

Hvis dette her ikke kan tolkes som at du mener inntak av 50 mikrogram D-vitamin daglig kan være dødelig eller skadelig avhengig av faktorer som allmenntilstand, alder og soleksponering, bør du formulere deg tydeligere. Klink sin kommentar var forøvrig et tilsvar til et innlegget som igjen er en forlengelse av diskusjonen om hvorvidt rådet CBE/Netfit om dobling av dose kan være potensielt skadelig. Det er det altså ikke så lenge dosen er under 100 mikrogram og det er snakk om voksne mennesker. Hun burde selvfølgelig også ha understreket dette samt at andre doser gjelder for barn. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
EmilieH skrev (1 time siden):

Blir hun ikke invitert til noe lenger? En haug av kjendiser, kjente som ukjente er på førpremiere på Babylon i kveld. Men ikke disse to, de surrer vel nedi kjelleren som vanlig. 

Hun har jo ikke vært den som har deltatt hyppigst på kjendisfester tidligere heller, selv om hun garantert ble invitert til mye av det som skjedde for bare noen år siden.

Nå kan man jo bare spekulere i om det er manglende invitasjon eller manglende interesse det går ut på. Kanskje ikke så stas å ha med seg LKE heller nå som alle vet hva han er kapabel til. Ei heller stas å gå alene.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (13 minutter siden):

Men det skjer, økende t.o.m. Leste du innlegget til hun som drakk rett av tranflasken og lenge etter har høye nyreverdier?

Hva vet du hva jeg kan og ikke kan? Er du uenig i at fettløselige vitaminer lagres i kroppen og at et overskudd over tid kan være skadelig og kan føre til forgiftning? Er du uenig i mitt råd om å kontakte lege og få sjekket verdier før man begynner å hive i seg potensielle farlige helsekostprodukter? Jeg har ALDRI skrevet at enkelte ikke behøver tilskudd, men sjekk først for å unngå å bli syk

Du har ei veldig ovenfra og ned-holdning.  Jeg vet at det jeg skriver ikke er feil. Kan du forresten vise til hvor jeg har skrevet at sollys gir forgiftning ?? For det har i allefall ikke jeg skrevet noe om, noe du tillegger meg her. 

Hele landets innbyggere har ikke automatisk behov for d-vitamin i form av tabletter. Eller skal jeg si til mannen min at han trenger ikke høre på legen om at verdiene er fine, han må ta tilskudd likevel for det sier noen på Kg+en influencer🙄

Vi trenger en viss mengde d-vitaminer ja, men det kan vi også opprettholde via kosthold. Hadde mannen min, som har perfekte verdier, tatt tilskuddet mitt så ville han etterhvert ha fått for høye verdier. Mener du det er feil? 

Nei, jeg tar ikke feil når jeg skriver at for mye kan gi forgiftning og nyresvikt 

Jeg tar heller ikke feil når jeg sier at ikke hele landets innbyggere trenger å ta tilskudd

Å anbefale å teste verdiene før man ukritisk hiver innpå med d-vitamin er heller ikke feil. Man bør ikke ukritisk gnafle i seg noe som potensielt kan være farlig uten å sjekke om man virkelig behøver det.,Det er veldig lettvint å kontakte legen sin og be om å få sjekke d-vitamin verdier. Man skal jo ikke ukritisk ta jerntilskudd heller

Dette er det siste jeg gidder å skrive om d-vitamin. Jeg vet jeg ikke tar feil, og det er aldri feil å anbefale en blodprøvesjekk før man tilfører kroppen noe som kan være farlig og som kanskje ikke er nødvendig. Vitaminer og helsekosttilskudd er ikke ufarlig bare pga man får kjøpt det overalt. Mange kan også ha en interaksjon hvis man kombinerer de med enkelte legemidler. Jeg feks står på endel medisiner og har fått beskjed fra legen min om at jeg aldri må ta noe tilskudd fra helsekost eller apotek uten å sjekke med henne først.

Det anbefales å ta d vitamin forebyggende i vinterhalvåret.  Det anbefales også kun målinger for de med symptomer på mangel og de som tilhører risikogruppen.

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/naring-og-vitaminer/vitamin-d-mangel/?page=5

Endret av Linda A
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fizzypo skrev (11 minutter siden):

Da må du gå og lese innlegget du svarte på for det stemmer ikke. Jeg kan gjøre det enkelt for deg, her: 

896BA033-B483-4BAC-9FC7-C5A5CBA9FC5C.thumb.jpeg.ae8429f181b35e5c0605413ec8ece3db.jpeg

Hvis dette her ikke kan tolkes som at du mener inntak av 50 mikrogram D-vitamin daglig kan være dødelig eller skadelig avhengig av faktorer som allmenntilstand, alder og soleksponering, bør du formulere deg tydeligere. Klink sin kommentar var forøvrig et tilsvar til et innlegget som igjen er en forlengelse av diskusjonen om hvorvidt rådet CBE/Netfit om dobling av dose kan være potensielt skadelig. Det er det altså ikke så lenge dosen er under 100 mikrogram og det er snakk om voksne mennesker. Hun burde selvfølgelig også ha understreket dette samt at andre doser gjelder for barn. 

Det er fint at du korrigerer dine feiltolkninger. At du ikke ser innlegg i kontekst, kan jeg ikke hjelpe deg med.

Endret av Pust
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...