Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

skruf skrev (2 timer siden):

Vitamin D er et fettløselig vitamin (vit A, D, E og K er fettløselige) der overskudd blir lagret i kroppen da det ikke er vannløselig vitamin som vit B og C er. Overskudd av vannløselige vitaminer er ikke farlig da der skilles ut med urin når man tisser, mens fettløselige lagres i kroppen og overskudd av de kan være farlig.

Så med mindre legen har påvist vit D mangel og anbefalt høyere dose så skal man forholde seg til Helsedirektoratet sine anbefalinger.

En influencer eller andre med påvirkningskraft skal da ikke gå ut å anbefale dobbelt dose av noe som potensielt kan være farlig. Hverken C eller mannen er kostholdsutdannet og burde latt være å gi kostholdsråd 

Et enkelt svar på vit D spørsmålet ville vært å henvise til Helsedirektoratet sine anbefalinger, og evt skrever at man kan oppsøke lege for å teste lageret av d-vitamin hvis man mistenker mangel og deretter følge legens råd

Så nei; det går ikke fint for alle.å ta dobbel dose uten å ha sjekket nivåene sine først. Det kan være helseskadelig og føre til nyreskader 

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/nyreskadet-etter-vitamin-d-forgiftning/

Dette er informasjon jeg kan, men det er altså ikke skadelig med et daglig inntak på mer enn 10mikrogram. Selv om man som influenser og påvirker selvfølgelig burde henvise til anbefalingene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klink skrev (7 minutter siden):

Kilde på d-vitamin: i vinterhalvåret spesielt og hvis man ikke inntar uhorvelige mengder fisk skal det godt gjøres at 20 mikrogram blir dødelig. 

Det er sikkert riktig, men det er jo ikke det som er poenget; de skriver feil anbefaling. De kan ikke dette og burde ikke si noe om det i det hele tatt, kun henvise til HD eller fastlege. Skal man doble dosen bør man snakke med fastlegen sin. Det er ikke greit at de holder på med feilinfo om ting de ikke har kompetanse på, fatter ikke at de får holde på med dette. 
Min oppfatning er at vi som har kompetanse og tom jobber innenfor feltet dette handler om, er mye mindre skråsikre og undersøker at det vi sier stemmer, mens diverse influensere uten noen som helst kompetanse uttaler seg uten forbehold. Det er faktisk litt skremmende og antagelig vil det på et eller annet tidspunkt få følger hvis ikke det taes tak i. 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 37
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (31 minutter siden):

Man kan ikke fint ta det, nei? D-vitamin er fettløselig og får man i seg mer enn man trenger, kan man faktisk dø. En spiseskje med tran er nok for ellers friske mennesker, har legen forskrevet høy dose - så forholder man seg til den, men d-vitamin for friske mennesker uten behov, er potensielt veldig skadelig. Jeg trodde dette var allmennkunnskap, men tydeligvis ikke. 

1teskje tran er nok, og er det som er anbefalt og står på flasken. Det gir 10 mikrogram vit.D
1 ts=5 ml
En spiseskje er vel tre ganger så mye. 
Jeg ble 'lurt' av reklamene for tran på TV der folk drakk rett fra flaska. Hadde min egen flaske som jeg tok en stor klunk av hver dag. Tok også kalsium med d-vitamin og andre kosttilskudd i tillegg...  Jeg ble dårlig! Hadde kronisk hodepine, var kvalm og slapp. Mine nyreverdier har vært for høye siden dette, det er 2 år siden.. 

Så ja, man KAN ta for mye møllers tran. :ler: 

• Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (10 minutter siden):

Det er sikkert riktig, men det er jo ikke det som er poenget; de skriver feil anbefaling. De kan ikke dette og burde ikke si noe om det i det hele tatt, kun henvise til HD eller fastlege. Skal man doble dosen bør man snakke med fastlegen sin. Det er ikke greit at de holder på med feilinfo om ting de ikke har kompetanse på, fatter ikke at de får holde på med dette. 
Min oppfatning er at vi som har kompetanse og tom jobber innenfor feltet dette handler om, er mye mindre skråsikre og undersøker at det vi sier stemmer, mens diverse influensere uten noen som helst kompetanse uttaler seg uten forbehold. Det er faktisk litt skremmende og antagelig vil det på et eller annet tidspunkt få følger hvis ikke det taes tak i. 

Det er jeg enig i. 
Bare ingen vits å lage det til noe voldsomt sjokkerende og skrive at det er dødelig. Den er ikke dødelig.
En annen gang opplyser de om noe som faktisk er dødelig. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det kort: Anbefalingene er generelle og beregnet på friske mennesker uten ulike typer diagnostikk, og det er disse som anbefales av fagkompetente folk. Hva jeg personlig tyller i meg av mengde D-vitamin på legens forskrivning er farlig for friske mennesker uten mangelsykdommer, og selvfølgelig anbefaler jeg ikke mitt inntak til andre.

Det Caroline Berg Eriksen anbefaler er irrelevant. Hun har verken utdannelse eller faglig kompetanse på kost, ernæring og trening, og bør derfor kun formidle de korrekte anbefalingene og kilden til dem, ikke servere egne anbefalinger slik det ser ut til at daglig leder av Treasures AS gjør.

• Liker 30
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

loffen skrev (52 minutter siden):

1teskje tran er nok, og er det som er anbefalt og står på flasken. Det gir 10 mikrogram vit.D
1 ts=5 ml
En spiseskje er vel tre ganger så mye. 
Jeg ble 'lurt' av reklamene for tran på TV der folk drakk rett fra flaska. Hadde min egen flaske som jeg tok en stor klunk av hver dag. Tok også kalsium med d-vitamin og andre kosttilskudd i tillegg...  Jeg ble dårlig! Hadde kronisk hodepine, var kvalm og slapp. Mine nyreverdier har vært for høye siden dette, det er 2 år siden.. 

Så ja, man KAN ta for mye møllers tran. :ler: 

Oi 😱😶🌫️.
Jeg var helt sikker på at det var 1 ss, men da skal jeg bytte ut den med 1ts i morgen. Uff, så feil kan man ta 🙈

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (51 minutter siden):

Det er jeg enig i. 
Bare ingen vits å lage det til noe voldsomt sjokkerende og skrive at det er dødelig. Den er ikke dødelig.

Det KAN være dødelig. Og det er nettopp denne farligheten brukeren beskriver, i å gi feil råd om slike ting. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Klink said:

Det er jeg enig i. 

Det «sjokkerende» er her det graverende. Ufaglærte, kompetansemanglende, og så ettertrykkelig kunnskapsløse personer gir andre medisinske råd. Det er forholdet likegydig om det er snakk om vitamin D eller Cosylan. Uten noen form for inngående kjennskap til spørsmålstillerens helsetilstand, så overlater man slikt til folk som faktisk har sett innsiden av et universitet, les: fagfolk. 

Forøvrig, hvis dette er informasjon du kan, så vet du også at anbefalt dose vitamin D er avhengig av alder, kjønn,  bosted, eventuelle komorbiditeter, og hvorvidt det foreligger en vitamin D-mangel eller ikke. 

• Liker 32
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Revenge o'Cavatina said:

For å si det kort: Anbefalingene er generelle og beregnet på friske mennesker uten ulike typer diagnostikk, og det er disse som anbefales av fagkompetente folk. Hva jeg personlig tyller i meg av mengde D-vitamin på legens forskrivning er farlig for friske mennesker uten mangelsykdommer, og selvfølgelig anbefaler jeg ikke mitt inntak til andre.

Det Caroline Berg Eriksen anbefaler er irrelevant. Hun har verken utdannelse eller faglig kompetanse på kost, ernæring og trening, og bør derfor kun formidle de korrekte anbefalingene og kilden til dem, ikke servere egne anbefalinger slik det ser ut til at daglig leder av Treasures AS gjør.

DETTE!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stargaze skrev (16 minutter siden):

Han burde jo være godt kjent med denne taktikken..😅

61D2F265-FCC9-4E7A-A5A7-776E83C01F4C.jpeg

Hallo i luken 😂

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kraftwerk skrev (1 time siden):

Det KAN være dødelig. Og det er nettopp denne farligheten brukeren beskriver, i å gi feil råd om slike ting. 

Voksne kan få i seg over 50 mikrogram daglig ifølge kilde over her uten at det er skadelig eller dødelig. 

Endret av Klink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Klink skrev (2 timer siden):

Dette er informasjon jeg kan, men det er altså ikke skadelig med et daglig inntak på mer enn 10mikrogram. Selv om man som influenser og påvirker selvfølgelig burde henvise til anbefalingene. 

Selvfølgelig er overdosering av vit D skadelig da det kan gi nyresvikt. Og nyresvikt er veldig farlig. Dette står beskrevet i linken jeg la ved i mitt første svar til deg, du kan lese deg opp der. Har man ikke mangel på vit D så trenger man ikke ta tilskudd i det heie tatt. Ikke alle har mangel i vinterhalvåret da man fint kan dekke behovet for vit D via kosthold. Føf man begynner å ta tilskudd så sjekker man hos legen ved en enkel blodprøve.

Som tidligere sagt så er de fettløselige vitaminene A, D, E og K nettopp fettløselige og et overskudd lagres i kroppen, de skilles ikke ut via urin sånn som B og C. Du kan bli forgiftet av å ta for mye fettløselige vitaminer 

https://www.lommelegen.no/ernæring/artikkel/for-mye-vitaminer-kan-vaere-helseskadelig/72050690

Symptomer på vitamin D-forgiftning er mange, og i hovedsak forårsaket av for mye kalsium i blodet. De inkluderer trøtthet, forvirring, apati, depresjon, anoreksi, psykose, koma, magesmerter, oppkast, forstoppelse, magesår, pankreatitt, høyt blodtrykk, unormal hjerterytme, nyreskade – inkludert nyresvikt.1

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/forgiftet-av-overdose-med-vitamin-d/

Ved å påstå at dette ikke er farlig så motsier du deg selv når du også påstår at dette kan du. Din påstand motbevises veldig enkelt, og nei; dette er ikke noe du kan noe særlig om.

Selv daglig inntak på 10 mikrogram (og du skrev at det dobbelte var helt ok) over tid er farlig hvis man ikke har en påvist mangel i utgangspunktet. Tilskuddet vil da lagres i kroppen og man ender med en forgiftning og etterhvert nyresvikt. Er ikke nyresvikt farlig heller kanskje?

Har man et sunt og variert kosthold med inntak av fisk 2-3 ganger i uken, spiser grønnsaker og bær og nok måltider så har man som oftest ikke behov for tilskudd. Og før man begynner å proppe i seg helsekostprodukter/reseptfrie vitaminer fra apoteket så tar man en tur til legen og får tatt en blodprøve. Deretter følger man legens råd om hvilke tilskudd  man evt behøver, inkludert dosering.

Fortsetter du å påstå at dette ikke er farlig så rapporterer jeg deg for helseskadelig råd i stedet for å repetere meg selv for tredje gang. 

• Liker 28
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mangel på inspirasjon, er det latskap, er det manglende evne til å tenke kreativt - hva er det? 

Når det gjelder mat "inspirasjon" er jeg enig i det som har blitt sagt angående lite grønnsaker, og at det stort sett går i pasta og pizza. Enkel, variert og sunn mat er ikke så komplisert. Selv titter jeg innom bl.a Emilienutrition og Fitfocus. Spesielt Desiree blir jeg inspirert av, og det virker som hun har mange jern i ilden og virkelig jobber hardt.

Interiør er vel knapt nok et tema lenger. Her må det vel være noe å hente, hun som er/var(?) så interessert i interiør og design. Godt gjort å gjøre en gammel og sjarmerende villa til et hjem som nesten er helt strippet for personlighet, i hvert fall. 

Treningen er den samme. Intens løping hver dag blandet med litt styrkeøvelser, som vi har sett tusenvis av ganger. Er vi heldige, får vi servert selfier der Caroline vrir seg på gulvet etter en økt er over. ✌️Nå som det ikke blir noen NetFit- app, hvordan skal de vinne på å gi gratis råd og veiledning på en instakonto med lite engasjement? 

Podcasten før jul var om ikke annet noe nytt fra den kanten, og noe som sikkert krevde litt jobb. En god og lang runde med evaluering, vurdering og nye ideer kunne vært nyttig. Lytte til tips og råd, sette seg inn i hva folket ønsker, hva som fenger og ikke fenger. Tørre å tenke i nye baner. Det er så mye de kunne gjort annerledes for å engasjere og samtidig påvirke på en god måte. Det kan umulig ligge mye penger i det de driver med nå, så jeg fatter ikke at de fortsetter i samme spor.  

Endret av Snødronninga
  • Liker 43
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (13 minutter siden):

Selvfølgelig er overdosering av vit D skadelig da det kan gi nyresvikt. Og nyresvikt er veldig farlig. Dette står beskrevet i linken jeg la ved i mitt første svar til deg, du kan lese deg opp der. Har man ikke mangel på vit D så trenger man ikke ta tilskudd i det heie tatt. Ikke alle har mangel i vinterhalvåret da man fint kan dekke behovet for vit D via kosthold. Føf man begynner å ta tilskudd så sjekker man hos legen ved en enkel blodprøve.

Som tidligere sagt så er de fettløselige vitaminene A, D, E og K nettopp fettløselige og et overskudd lagres i kroppen, de skilles ikke ut via urin sånn som B og C. Du kan bli forgiftet av å ta for mye fettløselige vitaminer 

https://www.lommelegen.no/ernæring/artikkel/for-mye-vitaminer-kan-vaere-helseskadelig/72050690

Symptomer på vitamin D-forgiftning er mange, og i hovedsak forårsaket av for mye kalsium i blodet. De inkluderer trøtthet, forvirring, apati, depresjon, anoreksi, psykose, koma, magesmerter, oppkast, forstoppelse, magesår, pankreatitt, høyt blodtrykk, unormal hjerterytme, nyreskade – inkludert nyresvikt.1

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/forgiftet-av-overdose-med-vitamin-d/

Ved å påstå at dette ikke er farlig så motsier du deg selv når du også påstår at dette kan du. Din påstand motbevises veldig enkelt, og nei; dette er ikke noe du kan noe særlig om.

Selv daglig inntak på 10 mikrogram (og du skrev at det dobbelte var helt ok) over tid er farlig hvis man ikke har en påvist mangel i utgangspunktet. Tilskuddet vil da lagres i kroppen og man ender med en forgiftning og etterhvert nyresvikt. Er ikke nyresvikt farlig heller kanskje?

Har man et sunt og variert kosthold med inntak av fisk 2-3 ganger i uken, spiser grønnsaker og bær og nok måltider så har man som oftest ikke behov for tilskudd. Og før man begynner å proppe i seg helsekostprodukter/reseptfrie vitaminer fra apoteket så tar man en tur til legen og får tatt en blodprøve. Deretter følger man legens råd om hvilke tilskudd  man evt behøver, inkludert dosering.

Fortsetter du å påstå at dette ikke er farlig så rapporterer jeg deg for helseskadelig råd i stedet for å repetere meg selv for tredje gang. 

Takk🙌 Jeg kommer også til å rapportere hvis det fortsetter. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...