mater.sapiens Skrevet 16. november 2022 #71981 Del Skrevet 16. november 2022 miamiamia skrev (1 time siden): Kroppen oppfatter kunstig søtning som sukker og behandler det deretter. Har ikke noe link på stående fot men dette har vi visst i åresvis. Styr unna, kunstig setning er seriøst nervegift. Du tenker på sukkeralkoholer, tror jeg. Det er litt forskjell på søtningstoffene, noen påvirker blodsukkeret, andre ikke. https://www.diabetes.no/kosthold/sett-sammen-et-sunt-maltid/sotningsstoff/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikkenoledig Skrevet 16. november 2022 #71982 Del Skrevet 16. november 2022 miamiamia skrev (1 time siden): Kroppen oppfatter kunstig søtning som sukker og behandler det deretter. Har ikke noe link på stående fot men dette har vi visst i åresvis. Styr unna, kunstig setning er seriøst nervegift. Hvis det hadde vært tilfelle ville jeg som diabetiker måtte sette insulin når jeg drikker Pepsi Max. Blodsukkeret mitt blir ikke høyere av å drikke sukkerfri drikke, det er også dette vi som diabetikere lærer i konsultasjon med klinisk ernæringsfysiologer. Vil tro at de er oppdatert. 27 1 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnie Mus Skrevet 16. november 2022 #71983 Del Skrevet 16. november 2022 Avsporing, men det er forskjell på immiterende faste og ren faste. Man mister fordelene ved ren faste ved å tilføre kroppen feks pepsi max, te som er smakstilsatt, tyggis, pastiller osv osv. Det var nok avsporing ang faste fra meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrie_S Skrevet 16. november 2022 #71984 Del Skrevet 16. november 2022 6 hours ago, loffen said: Nå er det en som spør om det er dumt at det ser ut som knærne skjelver/peker innover på vei opp når man tar knebøy? Og da svarer hun 'Nei, det betyr at du tar i og det er jo bra' Synes @Sirisiri10 at dette også er et godt og riktig råd? Jeg er ingen ekspert på trening, men da jeg var på styrketreningskurs og løftet sånn ble jeg rettet på med en gang og vist riktig teknikk. I følge treningsveilederen kunne det gi belastningsskader om jeg løftet på det viset. Man skal lene seg tilbake, med vekt på hælene og rak rygg - som andre også skriver her. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrie_S Skrevet 16. november 2022 #71985 Del Skrevet 16. november 2022 6 hours ago, kraftwerk said: !!!!!! Dette er helsefarlige råd. Hadde rapportert innlegget. «ikke la prolapsen diktere hva du skal trene» «målet bør være å trene som om PROLAPSEN ALDRI SKJEDDE» 🤣🤣🤣🤦🏻♀️ Jeg reagerte også på dette da jeg leste det i denne tråden, og søkte på nett. På NHI.no står det følgende: - Trening hjelper ved prolaps. Når skaden nettopp har oppstått, kan det være fornuftig å ta det litt med ro, men trening og bare det å være i bevegelse er positivt. Det er mange meninger om hva som hjelper best ved prolaps. Det ser ut som om det meste hjelper, men at det kan være fornuftig å unngå de bevegelsene som trigger smertene til å begynne med, sier Skagseth. https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/fysisk-aktivitet-og-helse/trening-mot-lave-ryggsmerter/ Så sannheten er vel et sted midt imellom kanskje? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrie_S Skrevet 16. november 2022 #71986 Del Skrevet 16. november 2022 7 minutter siden, Minnie Mus said: Avsporing, men det er forskjell på immiterende faste og ren faste. Man mister fordelene ved ren faste ved å tilføre kroppen feks pepsi max, te som er smakstilsatt, tyggis, pastiller osv osv. Det var nok avsporing ang faste fra meg. Men da handler det mer om at man skal la tarmen få hvile, og at disse stoffene ikke påvirker tarmen på godt vis. Ikke at det påvirker insulinet i kroppen. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lopploella Skrevet 16. november 2022 #71987 Del Skrevet 16. november 2022 Det er jo også veldig mange stadier og alvorlighetsgrader når det gjelder prolaps i ryggen. Så de generelle treningsrådene de slenger ut om at en skal late som ikke en har prolaps kan i verste fall være svært skadelige for en god fel mennesker. 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnie Mus Skrevet 16. november 2022 #71988 Del Skrevet 16. november 2022 1 minutt siden, Carrie_S said: Men da handler det mer om at man skal la tarmen få hvile, og at disse stoffene ikke påvirker tarmen på godt vis. Ikke at det påvirker insulinet i kroppen. Nei...... men orker ikke å ta den diskusjonen her, er som sagt avsporing 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrie_S Skrevet 16. november 2022 #71989 Del Skrevet 16. november 2022 Just now, Lopploella said: Det er jo også veldig mange stadier og alvorlighetsgrader når det gjelder prolaps i ryggen. Så de generelle treningsrådene de slenger ut om at en skal late som ikke en har prolaps kan i verste fall være svært skadelige for en god fel mennesker. Ja, det er jeg helt enig i. Det beste svaret ville vært at de som har prolaps bør rådføre seg med noen med legekyndig bakgrunn, og få dem til å sette opp et treningsprogram for dem. Jeg ville heller ikke stolt på en vanlig PT på Sats om jeg hadde prolaps. Gjør man noe feil kan man risikere å skade seg for resten av livet. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blomstre Skrevet 16. november 2022 #71990 Del Skrevet 16. november 2022 Minnie Mus skrev (2 timer siden): Google og søk opp diverse forskning på temaet. Det er jo derfor jeg spør. Jeg kjenner flere indremedisinere, jeg antar at de er oppdaterte, og de er ikke enige med deg. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ventilator Skrevet 16. november 2022 #71991 Del Skrevet 16. november 2022 Carrie_S skrev (34 minutter siden): Jeg er ingen ekspert på trening, men da jeg var på styrketreningskurs og løftet sånn ble jeg rettet på med en gang og vist riktig teknikk. I følge treningsveilederen kunne det gi belastningsskader om jeg løftet på det viset. Man skal lene seg tilbake, med vekt på hælene og rak rygg - som andre også skriver her. skikkelig avsporing her, beklager det. Her har en som faktisk er ekspert tatt for seg dette med at knærne faller innover ved knebøy https://www.instagram.com/p/CWQnvyWIxvq/?igshid=YmMyMTA2M2Y= Skjermbilde fra et av slidsene 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnnePåLande Skrevet 16. november 2022 #71992 Del Skrevet 16. november 2022 Carrie_S skrev (43 minutter siden): Jeg reagerte også på dette da jeg leste det i denne tråden, og søkte på nett. På NHI.no står det følgende: - Trening hjelper ved prolaps. Når skaden nettopp har oppstått, kan det være fornuftig å ta det litt med ro, men trening og bare det å være i bevegelse er positivt. Det er mange meninger om hva som hjelper best ved prolaps. Det ser ut som om det meste hjelper, men at det kan være fornuftig å unngå de bevegelsene som trigger smertene til å begynne med, sier Skagseth. https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/fysisk-aktivitet-og-helse/trening-mot-lave-ryggsmerter/ Så sannheten er vel et sted midt imellom kanskje? Sannheten er at CBE og Co ikke har kompetanse til å komme med råd eller anbefalinger når det gjelder trening. Det er særdeles merkelig at hvem som helst skal få uttale seg og komme med råd som kan være helseskadelig. 28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mater.sapiens Skrevet 16. november 2022 #71993 Del Skrevet 16. november 2022 Hvor kan man melde fra om helsefarlige råd fra influensere? FT? Det er ugreit at halvstuderte røvere later som om de er eksperter og deler ut råd og veiledning 35 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Keikolina Skrevet 16. november 2022 #71994 Del Skrevet 16. november 2022 Skjønner ikke at de tør å holde på sånn de gjør, kan gjøre folk verre. Løper bare rundt og rundt i bobla si de to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trude.lutt.lutt Skrevet 16. november 2022 #71995 Del Skrevet 16. november 2022 Hvor mye ræl går det ann å kjøpe inn til Jul? Hvert år? Spør CBE. 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123Frustrert Skrevet 16. november 2022 #71996 Del Skrevet 16. november 2022 NettoppJa skrev (På 14.11.2022 den 23.17): Ja. Forfulgt/stalket og deretter ripet opp bilen til en som var saklig kritisk til av samarbeidspartnerne til frua. Sjekk @FruJohansen på insta for hele dramaet. De later som ingenting har skjedd... 😳😳😳😳herregud !! Jeg gikk inn å så på frujohansen sin profil. Jøjje med!! Fyren er jo gal! 40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taffel Skrevet 16. november 2022 #71997 Del Skrevet 16. november 2022 11 hours ago, Sirisiri10 said: Jeg er enig i at man heller bør anbefale personer med prolaps å ta kontakt med pt eller fysio. Men her så sa hun at det var veldig inviduelt og ga et eksempel. Og faktisk er det mange med prolaps som tar både markløft og knebøy med god effekt, men forutsetter da riktig teknikk og ikke for tungt, som man da kan få hjelp med av en pt eller fysio. Hun rådet ikke mennesker med prolaps til å ta knebøy og markløft. Da tolker vi det ulikt. Her er hva hun skrev Dette er jo bare.... Namedropping som "individuell og progressiv tilnærming til treningen" må jo understøttes av - I HH TIL HVA LEGEN DIN ANBEFALER!! Det nevnes ikke. Resten videre er jo også helt håpløst. Omtrent som å markedsføre å gå på ski med hund og stålkanter fordi det pleier å gå bra, og "tanta på Toten" I dette tilfellet LKE, har gått myye med hund, uten skade. Det som er problemet er at de eneste som faktisk ber om råd har fått påvist en skade, og bruker enkleste googlealternativ. Da havner de hos disse amatørene som kommer med helseskadelige råd. Hun som poserer, og han som sitter i sin Dunning Kruger boble og tror oppriktig at han er ekspert på trening, anatomi, fysikk, belastningsskader og det meste annet. De er bare så skumle med all sin lekfolk informasjon. Men man klarer jo ikke å advare alle mot slikt. Det vil gå galt. 27 1 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mia10 Skrevet 16. november 2022 #71998 Del Skrevet 16. november 2022 Hvem er det som spør de om medisinske råd, er vi sikre på at det faktisk er noen som er så dumme? Man henvender seg jo dit det er kompetanse, skulle jeg spurt de om noe så må det vært f.eks. hvordan redigerer man seg tynnere og annet tull de faktisk kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aquarius04 Skrevet 16. november 2022 #71999 Del Skrevet 16. november 2022 (endret) Slettet Endret 16. november 2022 av Aquarius04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aquarius04 Skrevet 16. november 2022 #72000 Del Skrevet 16. november 2022 blomstre skrev (5 timer siden): Kan du si litt mer om hvordan pepsi max påvirker insulin? Kunstige søtningsstoffer kan gi utslag på blodsukkeret ditt. Ikke alle får utslag, men noen gjør det. Så å si at det er uproblematisk på faste så stemmer ikke det. Jeg har hatt svangerskapsdiabetes og målte flere ganger daglig, og da ga brus (og matvarer) med kunstig søtning utslag på for høye målinger/verdier. Akkurat hvordan og hvorfor dette skjer vet jeg ikke, men det antar jeg Lars Kristian vet alt om 💁🏻♀️ 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå