Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
Inocybe skrev (2 timer siden):

Så lenge det er korte snutter og fjernes etter 24 timer er det ufarlig eksponering har jeg lært her inne. 

Det er jo tvert imot nesten verre, for da har man ingen kontroll på hva som har blitt delt. Når barna vokser opp og blir eldre, finner ut av at foreldrene har delt tusenvis av stories som ikke kan ses igjen, aner de ikke hvilke øyeblikk verden har fått innblikk i. Om de var avkledd, på do, i badetøy, i trassalder, lei seg, sinte, eller andre private øyeblikk. For et overtramp.

• Liker 20
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Ja, her er det bare snille folk som ikke tar screenshots, akkurat som hos CBE.no.

😑

I alle dager. Er det noen som er så naive at de ikke tror at det er folk av 300.000 følgere som tar screenshots?😂 

• Liker 12
Skrevet
Tvillingsjel skrev (5 minutter siden):

Hæ?

Nå ble jeg sjokkert. Har hun virkelig kjørt på en hest, og lagt ut bilder av det døde dyret? Og latt som hun var lege under falske kontoer?

Hjelpes… :sjokk:

Ikke hun men den andre ansatte i virket. Det var herr Eriksen som skrev kommentarer på bloggen og latet som om han var lege.  PT Åge har han også singleter under innlegg på bloggen.  

https://www.nrk.no/kultur/radet-for-legeetikk-raser-mot-_fotballfrue_-1.12146400

• Liker 12
Skrevet
Tvillingsjel skrev (11 minutter siden):

Hæ?

Nå ble jeg sjokkert. Har hun virkelig kjørt på en hest, og lagt ut bilder av det døde dyret? Og latt som hun var lege under falske kontoer?

Nei, det var mannen, men han er jo også ansatt i bedriften.

• Liker 6
Skrevet
Tvillingsjel skrev (5 minutter siden):

Det er jo tvert imot nesten verre, for da har man ingen kontroll på hva som har blitt delt. Når barna vokser opp og blir eldre, finner ut av at foreldrene har delt tusenvis av stories som ikke kan ses igjen, aner de ikke hvilke øyeblikk verden har fått innblikk i. Om de var avkledd, på do, i badetøy, i trassalder, lei seg, sinte, eller andre private øyeblikk. For et overtramp.

Tror kanskje @inocybe var litt ironisk altså..

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Klink skrev (På 3.8.2022 den 22.58):

Javel har jeg påstått noe annet? Du lurte på hvordan brukeren  visste at de hadde to biler. Jeg tenker  brukeren ser det på bedriftens some akkurat som alt annet vi «vet» om dem. 

Ut fra some har de en bil. Godt mulig de har to, men det har de ikke vist. De har en familie bil ( og Gud forby, det er ikke Skoda, men en bil LkE tydelig ser på som luksus; Volvo). 

• Liker 17
Skrevet (endret)
Consita skrev (26 minutter siden):

Tror kanskje @inocybe var litt ironisk altså..

Jeg skjønte selvsagt at det ikke var @Inocybes meninger, men heller at det er de som ikke ser problemene med eksponeringen som kommer med slike argumenter. Noe som er helt skrudd at folk kan mene. Det er klart det er like ille, om ikke verre, at ting forsvinner igjen, for da har man jo ingen mulighet til å gå tilbake eller ha kontroll på hva som har blitt delt. At folk kan tenke at det er "mildere" viser en skremmende naivitet og godtroenhet overfor verdens ondskap.

Jeg tror en del som ikke ser problemet med eksponeringen har levd et relativt beskyttet liv. De av oss som har sett livets skyggesider og menneskers ondskap, forstår at man ikke kan stole på vilt fremmede under dekk av at "de fleste er snille". Mange er snille, men det finnes uhorvelige mengder rare utskudd. Og ikke bare rare utskudd, men direkte farlige og ustabile mennesker. Verden er ikke trygg.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (31 minutter siden):

Hæ?

Ser du har fått informasjonen, så vil bare understreke at Lars Kristian Eriksen delte bilder av kjøttslintrer på bilen han kjørte på hesten med. Da han fikk berettiget kritikk for delingen av rester av andre menneskers kjæledegge påsto han at det hele var et forsøk på humor. Deretter gikk han videre med å kritisere lånebilen han fikk gjennom forsikringsselskapet, en Skoda. I hans hode er visst Skoda det samme som en Lada, og for den snobbete sunnmøringen har visst verken Skoda eller Lada like høy status som Volvo ifølge delingen hans på den tiden. Dokumentasjonen på dette ligger lengre bak i tråden her.

• Liker 41
Gjest Kattedama
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Når mengden kritikk blir viktigere enn kronisk eksponering av ikke-samtykkekompetente unger, da har man (atter en gang) lite konstruktivt å komme med. Tror man virkelig at om færre mennesker lot være å engasjere seg og kritikken gikk ned, da ville påvirkere som CBE.no minke eller slutte å eksponere? Det er å gripe etter halmstrå, i beste fall. De fikk mye kritikk rundt Beckmann-innlegget og lot være å vise ungene på story i et par dager etter det, dvs kritikken funket for en stakket stund. Jo mer, jo bedre, spør du meg! 

Kynismen står sterkt. De vet nøyaktig hva de gjør, og har åpenbart valgt bort føre var prinsippet. 

Skrevet
123Frustrert skrev (56 minutter siden):

Ut fra some har de en bil. Godt mulig de har to, men det har de ikke vist. De har en familie bil ( og Gud forby, det er ikke Skoda, men en bil LkE tydelig ser på som luksus; Volvo). 

Men jeg viste jo bilde av noe som ser ut som to forskjellige biler? Det var ikke dokumentasjon nok. Da stiller jeg spørsmål ved hvorfor alt annet som postes på bedriftens  instagramkonto  fungerer som dokumentasjon? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Mrs Robinson skrev (7 timer siden):

Samme!

Kan også betale for det, @Lin10 😊 holder 100?

Jeg kan selge bilder for 30.000? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Storesøster skrev (3 timer siden):

https://proff.no/regnskap/netfit-as/oslo/helsetjenester/IDN50R406Y3/

Tallene for storsatsningen Netfit er klare. I 2020 gikk de med underskudd, i 2021 har de driftsinntekter på 165.000 kr. Det er ikke utbetalt lønn. 

Ser de senest i går reklamerte for Netfitøkter og i juni har de lagt ut 11 innlegg på Netfitkontoen så de har ikke gitt opp. 

Det er vel siste halmstrå de har med helt feil fokus : meg, meg, meg. 

• Liker 8
Skrevet (endret)
Klink skrev (1 time siden):

Men jeg viste jo bilde av noe som ser ut som to forskjellige biler? Det var ikke dokumentasjon nok. Da stiller jeg spørsmål ved hvorfor alt annet som postes på bedriftens  instagramkonto  fungerer som dokumentasjon? 

Det ene bildet er over ett år gammelt. Det hender folk bytter bil. Altså kjøper eller leaser ny. 

Klink skrev (50 minutter siden):

Jeg kan selge bilder for 30.000? 

Wow. 

Endret av loffen
  • Liker 18
Skrevet
loffen skrev (21 minutter siden):

Det ene bildet er over ett år gammelt. Det hender folk bytter bil. Altså kjøper eller leaser ny. 

Wow. 

Ja eller så hender det at de har to biler. Avslutter bildiskusjonen. Det er dokumentert to forskjellige biler. Ferdig. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
56 minutter siden, Klink said:

Ja eller så hender det at de har to biler. Avslutter bildiskusjonen. Det er dokumentert to forskjellige biler. Ferdig. 

Hvorfor skal du bestemme at diskusjonen rundt hvor mange biler dem har skal avsluttes? For det kan jo hende..... osv osv  Ettersom jeg har forstått, så har de kun en bil. Hadde de hatt to, trengte de vel ikke å lei en bil etter at LK kjørte på og drepte den hesten.

Endret av Minnie Mus
  • Liker 23
Skrevet
Minnie Mus skrev (43 minutter siden):

Hvorfor skal du bestemme at diskusjonen rundt hvor mange biler dem har skal avsluttes? For det kan jo hende..... osv osv  Ettersom jeg har forstått, så har de kun en bil. Hadde de hatt to, trengte de vel ikke å lei en bil etter at LK kjørte på og drepte den hesten.

Ok. Den er grei. 

Skrevet (endret)

Det er også flere aspekter ved eksponering av barn som trengs å belyses, foruten det som går på barns samtykkekompetanse, rett til å skape sin egen digitale identitet, rett til privatliv osv..

Først og fremst er det alle de små og store (og unaturlige) avbruddene all bildetaking/filming avstedkommer i hverdagen til barna, som jeg tenker er spesielt foruroliggende. Når mor og far skal iscenesette, tilrettelegge, fange de "riktige" øyeblikkene, perfeksjonere, redigere osv. La oss ta et eksempel: Barna er i full gang med leken sin, mor filmer i bakgrunnen, men blir ikke helt fornøyd med barnas uttrykk (det er jo viktig at de ser glade ut og smiler heler tiden, samt ser fin ut i tøyet osv.). Mor ber derfor barna om å gjøre enkelte sekvenser i det som opprinnelig var en naturlig og ukonstruert lek, på ny, slik at hun får imøtekommet sitt behov om perfeksjonisme (at sokkene når like langt opp på begge leggene osv). Og mens det å ta film/bilder av barna våre for oss normalt oppegående handler om å forevige minneverdige øyeblikk, og gi oss morsomme, ujålete blinkskudd av barna våre... så har barnebilder en helt annen betydning for CBE. Dette er øyeblikk hun deler fordi hun MÅ leve opp til dette narrativet om en perfekt, idealisert, glanset virkelighet, hvor alt bare er smil og latter, gapskratting, duse farger, rosa sukkerspinn og bomull. Kort oppsummert: Vi vet ikke hvilken skadevirkninger det vil ha for barna med en slik invaderende, overstyrende og regissert atferd som forstyrrer det naturlige habitatet og leken til barna..

For det andre vet vi også svært lite om hvilke lansiktige effekter et økende mobilbruk vil ha for barns tilknytning og det samspillet som er mellom foreldrene og barna. Når mor snakker til barna gjennom kameraet, og verken møter deres blikk og/eller greier å speile barnas uttrykk og følelser, kan det også ha uheldig effekter på barns psykososiale utvikling. "Jeg skal imøtekomme dine behov, jeg må bare legge ut denne storyen først..." Når barnas behov blir tilsidesatt og dette er en gjentakende greie, kan det resultetere i en utrygg tilknytning til foreldrene. Kort oppsummert: Digital eksponering av barna kan også innvirke på foreldre-barn samspillet og barns utvikling på sikt. 

Endret av gyngende_grunn
  • Liker 40
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Gjest Keikolina
Skrevet (endret)
Klink skrev (4 timer siden):

En volvo før og etter hesteulykken. Er jo to forskjellige volvoer.

Ser du ikke luksusen med girspaken som sperrer?

Endret av Keikolina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...