Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Levina skrev (11 timer siden):

Det aller meste av sommeridyllen får du ikke se. Rart ar folk ikke skjønner det. Uvitenhet det da. Barna har nok ikke noe imot å bli filmet, vet jo at dette er morens jobb. Heldige barn som får vært med på så mye og foreldrene har den fleksibiliteten de har med jobben og god økonomi. Kommer hele familien til gode. Jeg og mange andre liker å se familieidyllen. Enten liker man det eller så kan man velge å ikke følge henne. Eller det tredje alternativer: klage her inne og fortsette med dobbeltmoralen og være inkonsekvent.  Artig forresten at du klikker det inn på hennes SoMe og er med på å opprettholde virksomheten samtidig som du klager er inne😀👌

Om barna har en forståelse for at bildene av dem er morens jobb er alt annet enn den positive tingen du påstår. Presis dette kan sette et barn i en veldig vanskelig situasjon. Barn er lojale over for foreldrene sine og det gjør der enda vanskeligere dem å si nei til filmingen. Hva hvis barna egentlig ikke ønsker å filmes men ikke klarer å si i fra fordi de tror/vet dette er det som brødfør familien? Kan man stole på at et ja fra et influencerbarn er oppriktig? Barn er ikke store før de skjønner noen sammenhenger men samtidig ikke store nok til å se hele bildet og skjønne det ene og alene er deres foreldres ansvar å skaffe inntekt.

Men egentlig er det ingen diskusjon. Barna er ikke samtykkekompetente og skal derfor ikke eksponeres på sosiale medier! 

• Liker 33
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (3 timer siden):

Om du leser kommentarene ser du hvorfor det argumenteres mot navn på luene. Se da på CBE og alt ansatte deler. 

Var det jeg mente. Verre enn luer

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (1 time siden):

@Levina Ser at du har referert til ansattes økonomi. Hvordan vet du at de har god økonomi? 

@Levina vet tydeligvis mye om dem. Er de eneste trådene h*n svarer på…

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Englefjes- skrev (10 timer siden):

Vi var i samme fornøyelsespark som CBE og familien i dag, og jeg ble litt paff da jeg så minstebarnet sammen med LKE; her gjenkjente jeg et barn som jeg vet masse om gjennom bedriftens SoMe-kanaler, men hun aner ikke hvem jeg er eller at jeg vet alt dette. Jeg var sannsynligvis ikke den eneste i parken som gjenkjente dem, og som automatisk fikk opp bilder av barnets rom, leker og klær i hodet. Det var faktisk litt skremmende og jeg ble satt ut; tenk om andre gikk rundt og visste slik om mine barn? Så ufattelig ubehagelig!

Det burde være et enormt varselskilt som nå lyser over foreldrenes hoder, men jeg tror de er mindre intellektuelt begavet og at de ikke forstår omfanget og eventuelle konsekvenser eksponeringen deres kan ha. 
Jeg håper i alle fall det, alternativet er mye verre! 
Jeg ville følt det utrolig ubehagelig selv! Det du skriver om hvor mye du vet på bakgrunn av hva foreldrene/mor ukritisk har delt og at barnet ikke aner hvem du er, er ekkelt. 

Forøvrig interessant at hun anonymiserer andre voksnes/eldre barns ansikter (gårsdagens story på Instagram), mens hun er kjent for å legge ut bilder fra barnas forestillinger/turer der hun ikke har anonymisert de andre barna…Fint forbilde det. 

Endret av Aquarius04
La til
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange interessante artikler om narsissisme blant influencere og deres oppførsel i sosiale medier. Til og med basert på forskning. Siden dette paret er så glad i å lese forskningsartikler.

Jeg mener  de mangler sperrer som andre folk har  Som foreldre er vi stolte av våre barn men i motsetning til dem holder vi disse øyeblikkene med show hjemme i stua, kafébesøk, sykkelturer, forestillinger for oss selv. Har ingen behov for å spre det på nettet. Jeg bare lurer på hvorfor de gjør det. Ser de ikke at de færreste andre eksponerer barn på den måten lenger og gjør seg opp noen tanker på hvorfor?

Eller er det bare andre som er misunnelige på dem? Er det ikke litt spesielt å ha så grandiose tanker om seg selv at man automatisk tror at alle er misunnelige på dem? Jeg mener det blir for enkelt å komme trekkende med janteloven for å forklare sin egen oppførsel. 

• Liker 32
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkenoledig skrev (14 timer siden):

Jeg så en film på TikTok her om dagen, hvor en mor som tidligere delte mange filmer av datteren sin på fire år, etterhvert sluttet. Grunnen? Hun la etterhvert merke til at det var innhold med datteren som ble lagret av flest ganger.
Og innhold hvor datteren hadde på søte kjoler, badetøy eller spiste skilte seg ut med svært mange lagringer!

Det fikk henne til å reflektere over hvorfor tusenvis av fremmede mennesker lagret akkurat disse filmene av datteren!

Ja hvorfor tror man!

At folk ikke reflekterer over dette og forstår hva uskyldige bilder og filmer av barn kan bli brukt til fatter jeg ikke!

Og jeg fatter ikke at en mor med 300.000 følgere på en åpen kanal synes at det er greit at andre bruker bilder av hennes barn til sine forlystelser. For at det et eller annet sted sitter minst en person som gjør det, er det ingen tvil om. Og ved å fortsette å publisere dem signaliserer man at man synes dette er «ufarlig». Alternativet er at man er….. ja…..

Jeg tok skjermdump av eldstedatteren hennes, i badedrakt, på snapchat for å se om CBE reagerte på det eller la ut mindre av bilder av ungen i badetøy. INGEN reaksjon, men bildet var av eldste, fullfigur og det var video. Jeg slettet det naturligvis ganske raskt, men skremmende hvor "lettvint" det er. 😳😳 fatter ikke hva de to der tenker med.....

• Liker 36
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gameon skrev (8 minutter siden):

Jeg tok skjermdump av eldstedatteren hennes, i badedrakt, på snapchat for å se om CBE reagerte på det eller la ut mindre av bilder av ungen i badetøy. INGEN reaksjon, men bildet var av eldste, fullfigur og det var video. Jeg slettet det naturligvis ganske raskt, men skremmende hvor "lettvint" det er. 😳😳 fatter ikke hva de to der tenker med.....

Så enkelt er det, og det er veldig skremmende. Jeg forstår ikke at de vil eller tør. Tror desverre at de har vært så lenge i blogg-bobla at de virkelig mener de vet best og kan best når det kommer til hva som kan/bør legges ut og ikke. De ser nok seg selv som "eksperter" på området. De har jo tidligere uttalt at så lenge bildene er fine og pene - så er alt innafor. 

De kan nok ikke ta darkweb særlig alvorlig, tenker vel noe naivt om det desverre. 

• Liker 25
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (11 minutter siden):

Så enkelt er det, og det er veldig skremmende. Jeg forstår ikke at de vil eller tør. Tror desverre at de har vært så lenge i blogg-bobla at de virkelig mener de vet best og kan best når det kommer til hva som kan/bør legges ut og ikke. De ser nok seg selv som "eksperter" på området. De har jo tidligere uttalt at så lenge bildene er fine og pene - så er alt innafor. 

De kan nok ikke ta darkweb særlig alvorlig, tenker vel noe naivt om det desverre. 

Det sier bare hvor lite resurssterke LK og CB er. Ganske enkle, egentlig. 

• Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama

Når det er pengene som rår, er influenser foreldrene villig til å dele det meste. Da er vel både Dark web og voksne mennesker med uærlige hensikter glemt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (1 minutt siden):

Når det er pengene som rår, er influenser foreldrene villig til å dele det meste. Da er vel både Dark web og voksne mennesker med uærlige hensikter glemt. 

Du har nok desverre helt rett. De legger ut det som engasjerer mest, og det ser desverre ut til å være barna. Så da kjører de på. 

Jeg må ærlig innrømme at jeg mer enn en gang lurer på hvem alle de tusen er som trykker liker og kommenterer positivt på barnebildene. De kan jo ikke følge særlig mye med på fagfolks anbefalinger og debatten om eksponering av mindreårige de heller. Det er nok et stort antall relativt naive mennesker på nettet som scroller på slike kontoer og tenker "Å så pent og koselig". 

Sier meg noe om at denne tråden vil fortsette å være viktig. Det var på KG jeg selv fikk opp øynene for dette for flere år siden. 

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stargaze skrev (9 timer siden):

@Levina vet tydeligvis mye om dem. Er de eneste trådene h*n svarer på…

Skummelt. Det burde jo være en advarsel til foretaket om å tenke på hva som er delbart.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aquarius04 skrev (3 timer siden):

Det burde være et enormt varselskilt som nå lyser over foreldrenes hoder, men jeg tror de er mindre intellektuelt begavet og at de ikke forstår omfanget og eventuelle konsekvenser eksponeringen deres kan ha. 
Jeg håper i alle fall det, alternativet er mye verre! 
Jeg ville følt det utrolig ubehagelig selv! Det du skriver om hvor mye du vet på bakgrunn av hva foreldrene/mor ukritisk har delt og at barnet ikke aner hvem du er, er ekkelt. 

Forøvrig interessant at hun anonymiserer andre voksnes/eldre barns ansikter (gårsdagens story på Instagram), mens hun er kjent for å legge ut bilder fra barnas forestillinger/turer der hun ikke har anonymisert de andre barna…Fint forbilde det. 

Skulle bare mangle!! Men det viser jo at det finnes noe bevissthet rundt eksponering  noe som gjør det hele enda mer skremmende...

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gameon skrev (1 time siden):

Store kontoer med en sånn verifiseringsstjerne får ikke beskjed når det blir tatt screenshots. Gjelder CBE, Løvemammaene og alle andre. Så de har null kontroll på hvem som lagrer bilder av barna deres. De kan gjerne skrive at det ikke er lov, men de har altså null kontroll på om det skjer, eller av hvem. Skremmende. 

Endret av Hummingbird2
  • Liker 25
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
MacBeth skrev (22 minutter siden):

Skulle bare mangle!! Men det viser jo at det finnes noe bevissthet rundt eksponering  noe som gjør det hele enda mer skremmende...

Helt klart, men hun har jo vist seg å være fullstendig hodeløs på området. Hadde det vært mitt barn som hadde blitt eksponert på bilder hun har lagt ut hadde jeg blitt rasende. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surikatt skrev (4 timer siden):

Det finnes mange interessante artikler om narsissisme blant influencere og deres oppførsel i sosiale medier. Til og med basert på forskning. Siden dette paret er så glad i å lese forskningsartikler.

Jeg mener  de mangler sperrer som andre folk har  Som foreldre er vi stolte av våre barn men i motsetning til dem holder vi disse øyeblikkene med show hjemme i stua, kafébesøk, sykkelturer, forestillinger for oss selv. Har ingen behov for å spre det på nettet. Jeg bare lurer på hvorfor de gjør det. Ser de ikke at de færreste andre eksponerer barn på den måten lenger og gjør seg opp noen tanker på hvorfor?

Eller er det bare andre som er misunnelige på dem? Er det ikke litt spesielt å ha så grandiose tanker om seg selv at man automatisk tror at alle er misunnelige på dem? Jeg mener det blir for enkelt å komme trekkende med janteloven for å forklare sin egen oppførsel. 

Jeg har faktisk tenkt en del på hvilke mekanismer som ligger bak ønsket om å leve som influencer, og har en teori om at man nok må ha et aldri så lite (eller stort) snev av narsissisme i seg for å være villig til å brette ut hele livet og sjela si for all verden. Bare det å tenke tanken om at livet ens er så interessant at "hele verden" er interessert i å følge deg, er jo ganske spesielt, særlig når du egentlig er et ganske vanlig A4-menneske i utgangspunktet. Noe de aller, aller fleste av oss er. 

Så kommer man inn i denne bobla etter hvert, hvor mennesker gir deg klikk og likes, og det gjør garantert noe med både tankesett og psyke. Jaget etter å hele tiden måtte skape innhold, engasjement og samtidig tjene penger på det, gjør at grensene for hva man deler, hele tiden flyttes. Jeg tror rett og slett man blir både blind og døv for virkeligheten til slutt. Dessverre ser vi alt for mange influencere som nå er villig til å selge egne barn for klikk, likes og penger, og det er aldeles forstemmende. En usunn bransje fra A til Å. 

• Liker 29
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (48 minutter siden):

Dagens story; WHY? Hva er hensikten? Hva er det de vil formidle? Bildet der CBE ligger på gulvet og vrir seg i en (skrekkfilmaktig) positur vil jeg ikke dele her, det er for åpenbar thinspo. Hvorfor deler CBE.no dette? Bare slutt! Du er et farlig forbilde og nå må du fankern snart ta ansvar! Du er mamma til jenter! 

Kommet for langt inn i sin egen boble. Ingen evne til å tenke klart. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...