Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Aricia skrev (1 time siden):

Jeg tror @Curie prøver å si at for en influencer er det ikke hva som er skadelig for barn som er relevant, men hva som er lovlig for influencere. Eller rettere sagt: Det eneste vesentlige er hva influencere kan bli rettsforfulgt og straffet for eller ikke.

Er ikke så nøye med barna vel, bare influenceren går fri. Særlig ikke hvis barna er i Tyskland lzm.

Etikk og moral og sånn er for tapere.

Jeg tror også det er straff som må til. Etikk og moral joda, men det er opp til hver enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (1 minutt siden):

Jeg tror også det er straff som må til. Etikk og moral joda, men det er opp til hver enkelt. 

Du mistolket innlegget mitt totalt.

(Regner med du vet det).

Endret av Aricia
  • Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg har sett til nå, virker det som de to mindreårige jentene er mer eksponert på nettet enn mor på denne ferien. Det har altså foreldrene diskutert før de dro på denne turen. Hele greia er jo helt sykt. Hva som foregår oppi hodet på Caroline Berg Eriksen når de holder på med dette, kan man bare lure på. Det er så langt fra den idyllen hun prøver å lure folk til å tro på som man kan komme. Det er ikke forbudt, men noen burde stoppe denne galskapen. Er det ingen i reisefølget som kan ta til fornuften ?

• Liker 41
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Curie skrev (På 25.6.2022 den 21.24):

Er det ikke imot reglene å ha to brukere i samme tråd??

I denne tråden? Hvem? Har du rapportert? 
Hvis ikke (dvs egentlig uansett) hvorfor skriver du dette? 

Ja, jeg kan overse innlegget, men prøvde faktisk å lese alt du har skrevet her for å se om du har noen argumenter. Fant ingen, forresten.)

• Liker 24
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aquarius04 skrev (2 timer siden):

Ah, så du tror sharenting kun er skadelig for barn i Tyskland? Siden forskningsartikkelen er derfra? 
FNs barnekonvensjon som også omtaler sharenting er universell - eller mener du den også ikke gjelder i Norge? Hvis man skal bruke logikken din? 
FN og Tyskland er vel bare veldig misunnelige på CBE vil jeg tro. 🤷🏻‍♀️

Sharenting handler om at foreldre legger ut alt for sensitive opplysninger om barna. Det er selvfølgelig ikke greit, og noe foreldre selvfølge skal være bevisst på. Fokuset på Sharenting handler ikke om at foreldre skal unngå å legge ut noe som helst av barna, som enkelte feilaktig påstår her inne. Det er ikke ulovlig og barn mister ikke sitt privatliv selv om en influencer som CBE viser barna i små øyeblikk sine SoMe kanaler. Jeg har fulgt CBE i alle år, opplever på ingen måte at jeg har noe innsyn i barnas privatliv. Ja, det er barna til en influencer og hun velger å ikke skjule sin familien sin, men det er på ingen måte sensitive opplysninger eller bilder som blir lagt ut. 

CBE ser jeg er opptatt av og tydligvis reflekterer over hva hun legger ut. Det er tydelig at det er CBE som interessant for dere her inne og det forstår jeg. Hun har holdt på i mange år og er dyktig i jobben sin og legger ut mye bra content, men greit at man forstår hva dette handler om før man legger ut uriktige påstander om at hun selger sine barns privatliv. Dette anser jeg som krenkende påstander. Hvis man skal delta i en debatt hvor man har ulike syn, så må man også være lydhør for motparten. Det er det ikke er inne. Det er Ingen debatt. Det er folk som mener det samme og hauser opp om de samme uriktige påstandene som florerer her inne. Det er ingen lover som tilsier at det ikke er lov til å vise sine barn i SoMe, som enkelte har fått det for seg til å tro. Det er heller ikke barnearbeid at barn blir vist i små øyeblikk i morens sosiale kanaler. CBE er mor og jobber som influencer og kjenner sine barn. At folk her inne tror at de vet bedre enn CBE sine vurderinger om hva som er riktig å legge ut, er i overkant av grandios tro på egen vurderingsevne i forhold til andres barn. 

Dere som oppriktig interessert i dette temaet som er viktig, burde innhente (objektive) opplysninger rundt dette, andre steder enn her inne. 

Endret av Levina
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (2 timer siden):

Jeg tror @Curie prøver å si at for en influencer er det ikke hva som er skadelig for barn som er relevant, men hva som er lovlig for influencere. Eller rettere sagt: Det eneste vesentlige er hva influencere kan bli rettsforfulgt og straffet for eller ikke.

Er ikke så nøye med barna vel, bare influenceren går fri. Særlig ikke hvis barna er i Tyskland lzm.

Etikk og moral og sånn er for tapere.

Tusen takk. Jeg har litt tungt for å forstå essensen i og hvilken nytte disse sprikende innleggene som du nå har oversatt har i debatten om barns beste og føre vár-prinsippet.

Jeg tenker det er latterlig enkelt å få en slutt på både kritikken mot og selve eksponeringen av mindreårige hvis Caroline Berg Eriksen som profesjonell påvirker fremstår og påberoper seg følelsesmessig krenket og mobbet slik som under Beckmann-gate: Slutt med eksponeringen. Dessverre er det tydeligvis penga som rår nå når eierne av Treasures ikke har mer å by på enn repetisjoner og et par skarve oppdrag som for Chiquelle og Bli vakker, ved siden av mindreårige.

Skaden er allerede skjedd og alt som er delt kan ikke slettes, kun fremtiden viser hvilken effekt eksponeringen vil ha. Det ville dog være en djævelsk intelligent og fremadrettet idé å la være å bruke egne unger både i reklame og som pauseprogram og innholdsfyll på kommersielle annonsekanaler mot omsetning.

For, dette må gjentas til det går inn i nepa på enkelte, at på Treasure AS sine markedsføringskanaler selges det annonseplass mot påvirkning og engasjement som valuta, og kynisk nok er det fortsatt slik at det er lite som selger som hakka møkk enn søte barn og søte dyr.

Endret av Revenge o'Cavatina
  • Liker 22
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levina skrev (1 minutt siden):

Sharenting handler om at foreldre legger ut alt for sensitive opplysninger om barna. Det er selvfølgelig ikke er greit, og noe foreldre selvfølge skal være bevisst på. Fokuset på Sharenting handler ikke om at foreldre skal unngå å legge ut noe som helst av barna, som enkelte feilaktig påstår her inne. Det er ikke ulovlig og barn mister ikke sitt privatliv selv om en influencer som CBE viser barna i små øyeblikk sine SoMe kanaler. Jeg har fulgt CBE i alle år, opplever på ingen måte at jeg har noe innsyn i barnas privatliv. Ja, det er barna til en influencer og hun velger å ikke skjule sin familien sin, men det er på ingen måte sensitive opplysninger eller bilder som blir lagt ut. 

CBE ser jeg er opptatt av og tydligvis reflekterer over hva hun legger ut. Det er tydelig at det er CBE som interessant for dere her inne og det forstår jeg. Hun har holdt på i mange år og er dyktig i jobben sin og legger ut mye bra content, men greit at man forstår hva dette handler om før man legger ut uriktige påstander om at hun selger sine barns privatliv. Dette anser jeg som krenkende påstander. Hvis man skal delta i en debatt hvor man har ulike syn, så må man også være lydhør for motparten. Det er det ikke er inne. Det er Ingen debatt. Det er folk som mener det samme og hauser opp om de samme uriktige påstandene som florerer her inne. Det er ingen lover som tilsier at det ikke er lov til å vise sine barn i SoMe, som enkelte har fått det for seg til å tro. Det er heller ikke barnearbeid at barn blir vist i små øyeblikk i morens sosiale kanaler. 

Dere som oppriktig interessert i dette temaet som er viktig, burde innhente (objektive) opplysninger rundt dette, andre steder enn her inne. 

Så ingenting er for mye så lenge bildene og filmene er delikate? Du ser ingenting problematisk med å filme en sliten femåring med kosefille på mammas arm, for eksempel? 

• Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanedis
Levina skrev (11 minutter siden):

Sharenting handler om at foreldre legger ut alt for sensitive opplysninger om barna.

....

Kan du dokumentere denne påstanden om at Sharenting kun "handler om at foreldre legger ut alt for sensitive opplysninger om barna."

Fra https://www.online.no/sikkerhet/foreldre-deler-bilder-av-barn-sharenting/

"Norske barn har i gjennomsnitt 1165 bilder av seg på sosiale medier innen de fyller 12 år, ifølge UNICEF. Dette kalles for «sharenting» – fra de engelske ordene for deling («sharing») og oppdragelse («parenting») – og kan bli den største årsaken til identitetstyveri innen 2030."

Hvor mange bilder av barna har Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen hittil delt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (15 minutter siden):

Så ingenting er for mye så lenge bildene og filmene er delikate? Du ser ingenting problematisk med å filme en sliten femåring med kosefille på mammas arm, for eksempel? 

Jeg har ikke sett en sliten 5 åring, men det jeg har sett er barn som får flettet  håret sitt og går sammen med moren sin i kjoler. Ei jente som holde ei katt. Det er slikt som blir filmet. Hvis du har sett at CBE bærer på sitt eget barn, så er det helt innafor. Hadde det vært masse film om barna som bader i bikini, barn som krangler, barn som blir filmet når de kommer med masse private opplysninger, barn som blir filmet konstant, barn som blir skjøvet frem av sine foreldre i reklamesammenheng, da er det ikke greit. Man må klare å se forskjellen på hva som er greit og ikke greit. Det er ikke ulovlig å vise barn i SoMe. 

Endret av Levina
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanedis

@Levina

Du diskuterer på feil grunnlag,  når du overser at det er mengden av bilder som deles som er kritikkverdig i følge fagpersoner. 

Fra https://youtu.be/MVDd6ksBj7A

Fra https://www.unicef.no/nyheter/barns-rettigheter/6-tips-til-foreldre-om-deling-av-barnebilder

"Analyse har gjort på vegne av UNICEF Norge, kommer det frem at tre av fire foreldre i Norge deler bilder og videoer av barna sine på sosiale medier. De fleste deler mellom ett og ti bilder i løpet av en måned, mens 10% deler en gang i uken eller oftere. Det betyr at i gjennomsnitt vil det ha blitt publisert 1.165 bilder og videoer av barn på sosiale medier innen barnet er 12 år gammelt."

Hvor mange bilder av barna har Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen hittil delt? Mye mer enn det UNICEF viser til i forbindelse med Sharenting-kampanjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Levina skrev (25 minutter siden):

Sharenting handler om at foreldre legger ut alt for sensitive opplysninger om barna. Det er selvfølgelig ikke greit, og noe foreldre selvfølge skal være bevisst på. Fokuset på Sharenting handler ikke om at foreldre skal unngå å legge ut noe som helst av barna, som enkelte feilaktig påstår her inne. Det er ikke ulovlig og barn mister ikke sitt privatliv selv om en influencer som CBE viser barna i små øyeblikk sine SoMe kanaler. Jeg har fulgt CBE i alle år, opplever på ingen måte at jeg har noe innsyn i barnas privatliv. Ja, det er barna til en influencer og hun velger å ikke skjule sin familien sin, men det er på ingen måte sensitive opplysninger eller bilder som blir lagt ut. 

CBE ser jeg er opptatt av og tydligvis reflekterer over hva hun legger ut. Det er tydelig at det er CBE som interessant for dere her inne og det forstår jeg. Hun har holdt på i mange år og er dyktig i jobben sin og legger ut mye bra content, men greit at man forstår hva dette handler om før man legger ut uriktige påstander om at hun selger sine barns privatliv. Dette anser jeg som krenkende påstander. Hvis man skal delta i en debatt hvor man har ulike syn, så må man også være lydhør for motparten. Det er det ikke er inne. Det er Ingen debatt. Det er folk som mener det samme og hauser opp om de samme uriktige påstandene som florerer her inne. Det er ingen lover som tilsier at det ikke er lov til å vise sine barn i SoMe, som enkelte har fått det for seg til å tro. Det er heller ikke barnearbeid at barn blir vist i små øyeblikk i morens sosiale kanaler. CBE er mor og jobber som influencer og kjenner sine barn. At folk her inne tror at de vet bedre enn CBE sine vurderinger om hva som er riktig å legge ut, er i overkant av grandios tro på egen vurderingsevne i forhold til andres barn. 

Du, av alle, trenger ikke belære meg om hva sharenting er.

I CBEs tilfelle er det den enorme summen av ALT som utgjør en potensiell trussel:

Bursdager, utseende, adresse, skole…i sum blir dette altfor mye. Det kan lett havne i feil hender, noe hverken du eller jeg kan vite om skjer eller har skjedd.

Og hva angår at hun selger barnas privatliv for penger - hva vil du kalle det da? Det hun driver med når hun bruker barna eller deres eksistens i reklameøyemed?

Hva du for øvrig måtte mene om det CBE legger ut av content og hvorvidt hun er dyktig eller ei, er for meg revnende likegyldig og kun synsing og mening fra din side.

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levina skrev (26 minutter siden):

Nei, «sharenting is the online posting of images and data of children.» 

https://phrg.padovauniversitypress.it/system/files/papers/PHRG-2020-1-2.pdf

Kan være i lite eller stort omfang, det CBE.no driver med er i stort omfang. 

• Liker 30
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Levina - har du lest alt det som lenkes til her inne? Alt som ikke er skrevet av oss du er så uenig med? Fra Unicef, Redd Barna,  og alle de andre som snakker om dette? Hvorfor leser du ikke det som postes av annen dokumentasjon?

Og som @Kollontaj ganske riktig sier foran her. Sharenting handler om å dele. Det skilles ikke på hvorvidt men synes bildene er "delikate" - eller ikke. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 29
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vanedis skrev (10 minutter siden):

Kan du dokumentere denne påstanden om at Sharenting kun "handler om at foreldre legger ut alt for sensitive opplysninger om barna."

"Norske barn har i gjennomsnitt 1165 bilder av seg på sosiale medier innen de fyller 12 år, ifølge UNICEF. Dette kalles for «sharenting» – fra de engelske ordene for deling («sharing») og oppdragelse («parenting») – og kan bli den største årsaken til identitetstyveri innen 2030."

Hvor mange bilder av barna har Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen hittil delt?

Jeg har aldri skrevet at det handler kun om det, men det er hovedessensen. CBE ang LK har ingen bilder av barna på sin tidligere blogg så vidt jeg ser, de  har gjort grep der. Dere burde ha en debatt her inn om hva som er greit å dele, istedenfor å komme med feilaktige påstander om at det er ulovlig, barna mister sitt privatliv, barna blir krenket uansett hva som deles.  Det hadde vært mer interessant enn dette ekkokammeret som regjerer her inne nå.

Det å ha en ensidig innstilling til noe og på ingen måte er lydhør for andre argumenter, gir ikke grunnlag for en god debatt. Selvfølgelig vil UNICEF komme med sterke  virkemidler for at folk skal tenke etter,  og det er viktig. Det er ikke UNICEF som er den lovgivende makt.  Poenget mitt er at det ikke er ulovlig å vise barn i SoMe, men vi har et ansvar for hva som deles og der må det refleksjon til. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (3 minutter siden):

@Levina - har du lest alt det som lenkes til her inne? Alt som ikke er skrevet av oss du er så uenig med? Fra Unicef, Redd Barna,  og alle de andre som snakker om dette? Hvorfor leser du ikke det som postes av annen dokumentasjon?

Og som @Kollontaj ganske riktig sier foran her. Sharenting handler om å dele. Det skilles ikke på hvorvidt men synes bildene er "delikate" - eller ikke. 

Eller mange eller veldig mange, for mange, akkurat passe. Fankern, jeg delte et bilde av datteren her om dagen, var bakfra i mørket, kun de som kjenner henne vil se at det var henne. Det er likevel sharenting. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levina skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri skrevet at det handler kun om det, men det er hovedessensen. CBE ang LK har ingen bilder av barna på sin tidligere blogg så vidt jeg ser, de  har gjort grep der. Dere burde ha en debatt her inn om hva som er greit å dele, istedenfor å komme med feilaktige påstander om at det er ulovlig, barna mister sitt privatliv, barna blir krenket uansett hva som deles.  Det hadde vært mer interessant enn dette ekkokammeret som regjerer her inne nå.

Det å ha en ensidig innstilling til noe og på ingen måte er lydhør for andre argumenter, gir ikke grunnlag for en god debatt. Selvfølgelig vil UNICEF komme med sterke  virkemidler for at folk skal tenke etter,  og det er viktig. Det er ikke UNICEF som er den lovgivende makt.  Poenget mitt er at det ikke er ulovlig å vise barn i SoMe, men vi har et ansvar for hva som deles og der må det refleksjon til. 

Det er IKKE CBE og/eller LKE som har fjernet bildene, det er en feil på plattformen. 

• Liker 24
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Vanedis said:

Og: de er delt med mange, mange tusen - med vitende og vilje - de aller fleste foreldre som driver sharenting deler vel med sine fb-venner f eks…en relativt begrenset mengde i forhold.

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...