Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Skrottefar skrev (2 timer siden):

De rådgiverne ville nok fått litt av en jobb når de skal prøve å gi råd til dette vet-best-paret, tror nok rådgiverne også ville blitt blokkert 😂

Tror toget er forlatt stasjonen..

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også et crazy, overfølsomt fruentimmer, og flesker her til med en artikkel skrevet av en advokat for medierett og publisert i tidsskriftet til det tyske "føderale departementet for medier skadelig for unge mennesker" (Bundeszentrale für Kinder- und Jugendmedienschutz - BZKJ).

Artikkelen er (dessverre) på tysk, men i sum viser forfatteren til at sharenting bryter med en rekke lovverk - såvel nasjonale som europeiske som internasjonale. Forfatteren viser til at sharenting bryter med barneloven, personvernloven og GDPR, sosiallovgivningen, samt arbeids- og miljøloven. En rekke av disse lovbruddene faller også inn under straffeloven. 

Selv om artikkelen tar utgangspunkt i tysk lovgivning, er det klare paralleler til norsk lovbruk for omtrent enhver paragraf fra det tyske lovverket. 

https://www.bzkj.de/resource/blob/187302/d4d36492d4fd527cbafd76e13ae3ea05/20214-sharenting-mama-blogger-kinderinfluencer-data.pdf

Men for all del, selv tyske advokater og statlige etater er jo bare overfølsomme og hysteriske.

Endret av Hunter7
Tilføyelse
  • Liker 38
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Curie
Hunter7 skrev (21 minutter siden):

Jeg er også et crazy, overfølsomt fruentimmer, og flesker her til med en artikkel skrevet av en advokat for medierett og publisert i tidsskriftet til det tyske "føderale departementet for medier skadelig for unge mennesker" (Bundeszentrale für Kinder- und Jugendmedienschutz - BZKJ).

Artikkelen er (dessverre) på tysk, men i sum viser forfatteren til at sharenting bryter med en rekke lovverk - såvel nasjonale som europeiske som internasjonale. Forfatteren viser til at sharenting bryter med barneloven, personvernloven og GDPR, sosiallovgivningen, samt arbeids- og miljøloven. En rekke av disse lovbruddene faller også inn under straffeloven. 

Selv om artikkelen tar utgangspunkt i tysk lovgivning, er det klare paralleler til norsk lovbruk for omtrent enhver paragraf fra det tyske lovverket. 

https://www.bzkj.de/resource/blob/187302/d4d36492d4fd527cbafd76e13ae3ea05/20214-sharenting-mama-blogger-kinderinfluencer-data.pdf

Men for all del, selv tyske advokater og statlige etater er jo bare overfølsomme og hysteriske.

Nyttig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Please CBE og LKE, om dere leser her inne. PLIS la barna få slippe unna sosiale medier-kanalene deres. PLIS.

Dere vet ikke om de vet konsekvensene rundt dette. Vi har sett nok.

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Curie
Hunter7 skrev (18 minutter siden):

Selvsagt er det nyttig, da det viser at sharenting ikke er et tema som kun opptar et knippe anonyme brukere i en tråd på KG (og som til alt overmål omtales som hysterisk og overfølsom), men også myndigheter i andre land :) 

Nei det er ikke nyttig. Å henvise til et annet lands lovgivning henger faktisk ikke på greip. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Curie
AnnePåLande skrev (17 minutter siden):

Dette svaret var ikke til meg, men forsking påvirker meg og mitt ståsted. 

Var vel det...egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Curie skrev (4 minutter siden):

Nei det er ikke nyttig. Å henvise til et annet lands lovgivning henger faktisk ikke på greip. 

Det er ikke bare i Norge vi er opptatt av barns digitale rettigheter.

• Liker 25
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Curie skrev (4 minutter siden):

Var vel det...egentlig?

Har du ikke lest linkene angående hvorfor vi ikke skal eksponere barn i some?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Curie
Hunter7 skrev (40 minutter siden):

Selvsagt er det nyttig, da det viser at sharenting ikke er et tema som kun opptar et knippe anonyme brukere i en tråd på KG (og som til alt overmål omtales som hysterisk og overfølsom), men også myndigheter i andre land :) 

Feil. Å henvise til andre lands lovgivning er bare latterlig. Det er nok av eksempler på at andres lands manglende oppmerksomhet og lovgivning er mangelfulle/fraværende. Har ingen plass i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Curie said:

Nå henviste jeg ikke til et annet lands lovgivning, men til en artikkel som er ganske likelydende hva argumentene man finner i Norge angår. At artikkelen foreligger på tysk, understreker bare at dette er noe som opptar myndigheter i andre land også, i dette tilfellet Norges største handelspartner - Tyskland. 

Forøvrig er det veldig stor overlapp mellom tysk og norsk lovgivning, hvilket betyr at jeg ikke ville hatt store problemer med å finne tilsvarende paragrafer i den norske lovtekstkorpusen. 

• Liker 35
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Curie skrev (17 minutter siden):

Feil. Å henvise til andre lands lovgivning er bare latterlig. Det er nok av eksempler på at andres lands manglende oppmerksomhet og lovgivning er mangelfulle/fraværende. Har ingen plass i debatten.

Det er latterlig å vise til andre lands lovgivning? På tide å lese først?

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Curie
Hunter7 skrev (21 minutter siden):

Nå henviste jeg ikke til et annet lands lovgivning, men til en artikkel som er ganske likelydende hva argumentene man finner i Norge angår. At artikkelen foreligger på tysk, understreker bare at dette er noe som opptar myndigheter i andre land også, i dette tilfellet Norges største handelspartner - Tyskland. 

Forøvrig er det veldig stor overlapp mellom tysk og norsk lovgivning, hvilket betyr at jeg ikke ville hatt store problemer med å finne tilsvarende paragrafer i den norske lovtekstkorpusen. 

Hvem har skrevet artikkelen? En nordmann som refererer til norsk lov? Hvis ikke, har den ikke relevans..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Curie said:

Hvem har skrevet artikkelen? En nordmann som refererer til norsk lov? Hvis ikke, har den ikke relevans..

Interessant at du ikke reagerte på at det ble lenket til en engelskspråklig artikkel tidligere i kveld. Hvorfor er det greit å lenke til det ene, men ikke til det andre (som til og med er fra et statlig organ)? 

• Liker 34
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Curie
Hunter7 skrev (19 minutter siden):

Interessant at du ikke reagerte på at det ble lenket til en engelskspråklig artikkel tidligere i kveld. Hvorfor er det greit å lenke til det ene, men ikke til det andre (som til og med er fra et statlig organ)? 

Whatsboutism. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Curie skrev (8 timer siden):

Tja, å svare på en slik måte gir vel vedkommende rett?

Nei.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Curie skrev (7 timer siden):

Ah, så du tror sharenting kun er skadelig for barn i Tyskland? Siden forskningsartikkelen er derfra? 
FNs barnekonvensjon som også omtaler sharenting er universell - eller mener du den også ikke gjelder i Norge? Hvis man skal bruke logikken din? 
FN og Tyskland er vel bare veldig misunnelige på CBE vil jeg tro. 🤷🏻‍♀️

Endret av Aquarius04
La til, siden presisering er nødvendig
  • Liker 40
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...