Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Sparkel skrev (1 time siden):

Anbefaler å ikke henge her i tråden eller gå inn på CBE sine kanaler dersom en ikke vil ha informasjon om influenser barna. Kan ikke skylde på at andre deler informasjon når man aktivt oppsøker steder det kan dukke opp.

Det man ikke ser er ikke lenger et problem? 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isild skrev (43 minutter siden):

Det man ikke ser er ikke lenger et

Endret av Sparkel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel mest AT barn eksponeres som drøftes her. Å diskutere navngitte barn her i tråden er no-go, og om ikke moderatorene er "på" for å moderere bort slikt umiddelbart bruker man rapporteringsknappen fremfor å repetere det man anser som regelbrudd. Nå er det ingen her som har videreutlevert cbe sine, men å formidle egne barns opplevelser av noe lignende som er eksponert idag kan være et tveegget sverd og kanskje noe vi helst burde unngå.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparkel skrev (19 minutter siden):

Selvfølgelig er det ett problem, men man trenger ikke oppsøke det hvis man ikke vil vite noe om influenser barna. Så lenge foreldrene deler vil det alltid være noen som deler videre. Var bare ett tips. Sa ingenting om at det ikke var ett problem. Har ikke tenkt å diskutere dette videre. God lørdag til deg. 

Du misser poenget.

Når noen skriver at de ikke vil vite noe om disse barna, eller at helheten av eksponering av barn hos CBE.no gir oss mer personlig informasjon om dem enn om barn vi faktisk kjenner i virkeligheten, så er det for å illustrere konsekvensene av eksponering av influencerbarn, og slik si noe om et samfunnsproblem. Det er ikke sånn at deltakerne i denne debatten er opptatte av å lindre den enkeltes samvittighetskvaler, sånn som et mål i seg selv. 

Endret av Aricia
  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (33 minutter siden):

Du misser poenget.

Når noen skriver at de ikke vil vite noe om disse barna, eller at helheten av eksponering av barn hos CBE.no gir oss mer personlig informasjon om dem enn om barn vi faktisk kjenner i virkeligheten, så er det for å illustrere konsekvensene av eksponering av influencerbarn, og slik si noe om et samfunnsproblem. Det er ikke sånn at deltakerne i denne debatten er opptatte av å lindre den enkeltes samvittighetskvaler, sånn som et mål i seg selv. 

Så flott å få vite at jeg ikke forsto. Takk for info😱

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparkel skrev (Akkurat nå):

Så flott å få vite at jeg ikke forsto. Takk for info😱

Ingen grunn til å (fortsette å) være så individfokusert - jeg debatterer sak.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aricia skrev (1 minutt siden):

Ingen grunn til å (fortsette å) være så individfokusert - jeg debatterer sak.

Ditto.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (9 timer siden):

Jeg ligger syk så jeg satte på "prinsesse Ingrid Alexandra gjennom 18 år" å tenkte at fy søren hvor lite vi vet om vår fremtidige dronning.. Foreldrene sa at hun skulle få ha barn/ungdomstiden for seg selv.. det er ingen som knapt vet hva hun driver med på fritiden,venner.hvordan rommet hennes er. Det er så ufattelig lite vi vet

Det er jo sånn barne og ungdomstiden til alle bør være. Også barna til influenserne …

• Liker 29
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (3 minutter siden):

Det er jo sånn barne og ungdomstiden til alle bør være. Også barna til influenserne …

Ja.. men barna til cbe vet vi alt omom😟

• Liker 23
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (13 minutter siden):

Ja.. men barna til cbe vet vi alt omom😟

Dessverre. Selv er jeg ikke på noen some kanaler men har både nær familie og venner som er på disse og det kan ikke ramle de inn å vise barna. Nå er de fleste riktignok ikke veldig aktive men det de viser handler kun om de selv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker det er slik man blir når man lever av å digge seg selv og tror man er verdens navle. 

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Surikatt skrev (44 minutter siden):

Jeg tenker det er slik man blir når man lever av å digge seg selv og tror man er verdens navle. 

Dessverre en ganske presis analyse. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er så ufattelig lettvint, teit og ansvarsfraskrivelse at hver gang CBE, eller noen andre Influencere, får kritikk, inkludert berettiget kritikk, så går det rett i «haters»-boksen (og blokkering)

All kritikk er faktisk ikke hat. 

Nå har bloggere/influencere i flere år frontet at det å leve av å selge seg selv (og barna sine) faktisk er et yrke. En jobb som er levebrødet deres, en jobb de betaler skatt av. På lik linje som lærere, sykepleiere, kontorarbeidene osv osv. 

I alle yrker så får man tilbakemelding på den jobben man utfører, og det er ikke nødvendigvis bare positiv tilbakemelding men også kritikk når man gjør noe feil i jobben sin. Og det er nettopp det man lærer av; man tar kritikken til seg og anstrenger seg for å forbedre seg i yrket sitt. Man legger seg ikke ned i fosterstilling og gråter og kaller sjefen sin for en Hater. Eller skriver harmdirrende og sympatisøkende innlegg på IG og ber følgere om å skrive stygge ting til sjefen sin 

Vil denne gruppen som kaller seg Influencere bli tatt seriøst så får de forholde seg til alle aspekter av yrker sitt. Merk reklame  for reklame. Slutt å eksponere mindreårige. Vær redelig. Og ikke minst; ta konstruktiv kritikk til seg og gjør endringer. Dropp filter og redigering, ikke fremstille seg som noen de ikke er. 

Sofie Elise har tatovert «forbilde» på hånden sin………så prøv å vær et forbilde for andre! Vær voksne mennesker og ikke reagere som et lite barn med å gråte, lyve og prøve å slippe unna når man trår feil. Slutt med lureri og spill med åpne kort. 

CBE og resten av hennes kollegaer vil vinne på å faktisk legge seg flat når de blir tatt med buksene nede. Vil de bli tatt på alvor så får de også oppføre seg som voksne mennesker.

Caroline ville også ha tjent på å prøve å forklare seg selv i stedet for å sende en harmdirrende ektemann med null filter for hva han skriver når det stormer rundt henne. Tror faktisk stormen kjapt hadde gått over til en liten bris hadde LKE holdt seg langt unna tastaturet. Mulig han tror han er konen sin ridder i messing som går i bresjen for henne, men han er et av de største nettrollene som finnes og med sin oppførsel skader bedriften sitt rykte og omdømme. I Beckmann-saken så var det han som fikk kommentarfeltet til å begynne å koke, og det eksploderte da Caroline la ut det hun la ut på IG og ba følgere forsvare henne. De styggeste kommentarene kom faktisk ikke fra de som er kritiske til bruk av barn, men fra LKE og fansen. 

Surikatt skrev (1 time siden):

Spot on, begge to.

Jeg tror at, siden dette «yrket» har vokst fram i takt med sosiale medier, så mangler det faste regler og rammer og ingen går dem dessverre etter i sømmene.

Jeg vil tro det kan føles blendende og spennende og lukrativt å få tilsendt masse greier. I starten var det vel ikke sånn at man måtte skatte av freebies på samme måte som man må nå. Og derfor tror jeg det fortsatt føles kjipt for mange influensere å skulle måtte merke innlegg med reklame etc., fordi da må de skatte av det. Grådigheten har tatt over. 
Det føles nok også blendende og fint å få tonnevis med følgere og skrytemeldinger i årevis, og da blir det tøft når man ikke lenger er like relevant. Hva gjør man da? Jo man selger alt av privatliv der man kan, barn, hjem, hus og hage til høystbydende. 
Trenger ikke skrive mer, @skruf sa det så bra. 
Skjerp dere, Caroline og Lars Kristian. 

• Liker 31
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultiva skrev (8 minutter siden):

Jeg siterer politisk kommentator Andreas Slettholm son sier at det SKAL være vanskelig å ha rare meninger. Som når man lever av å selge livet sitt på internett, og når alt fra barnerommene til nyttårsfeiringene blir ren butikk. Når man på tross av alle råd og anbefalinger fra statlige institusjoner som Datatilsynet, Kripos og Unicef velger å utlevere barna sine, så må man tåle kritikk. Også sterk kritikk. Som Slettholn skriver i sin kommentar; avvikerne må tåle å avkreves argumenter for deres syn. En offentlighet der enhver skal kunne hevde hva som helst uten å føle på ubehaget ved å bli kritisert og motsagt, er ikke bare en illusjon. Det er et mareritt.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/OrKxrA/det-skal-vaere-vanskelig-aa-ha-rare-meninger

CBE påstår plutselig i kjølvannet av beckmann-fadesen at hun er interessert i å diskutere barn og sosiale medier. Da er det merkelig at hun gang på gang takker nei til invitasjoner med offentlig debatt rundt problemstillingen. @FruJohansen har avslørt hvor mange ganger en slik debatt har vært ønskelig fra journalister sin side, i flere år faktisk, men at det da kronisk takkes nei, eller ikke besvares, fra CBE og LKE sin lille leir. De har ingen gode argumenter utenfor sin lille boble, og det vet de inderlig godt. Paret stakk blant annet halen mellom beina og dro fra en planlagt opptreden på God Morgen Norge, fordi de skjønte i siste liten at a-kjendis Thomas Finger'n Gullestad også skulle møte opp. Hans syn på foreldre som selger barna sine i sosiale medier er viden kjent:

https://www.tv2.no/a/10002018/

Dette har vært nevnt her før i tråden, sa Caroline det selv at de valgte å ikke møte opp eller var det TV2 som gikk ut og sa det?

Det er som du sier - de vet de ikke har vanntette argumenter for eksponeringen av egne barn. Da er det tryggere å raljere bak tastaturet hjemme i stua, si!

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...