Sammy! Skrevet 7. juni 2022 #62861 Skrevet 7. juni 2022 Elina123 skrev (2 minutter siden): Løp hun 8 km med hunden før den skulle i narkose? Da er den vel fastende… Jeg er usikker for det ble lagt litt i hytt og gevær på Instagram virker det som. For alt jeg vet er filmen fra i går men lagt ut i dag. 2
Marissa Skrevet 7. juni 2022 #62862 Skrevet 7. juni 2022 Nutz skrev (1 time siden): "Han skal soves ned", er ikke CBE utdannet journalist? Syntes hun formulerer seg så dårlig. For første gang i historien skal jeg faktisk forsvare Caroline, uttrykket "soves ned" er helt normal dagligtale om mennesker (og sikkert dyr) som skal ha det folk flest tenker på som narkose. Riktignok ikke det hvermansen bruker mest, men helt vanlig i anestesi/operasjons kretser. Tipper klinikken har sagt "han skal soves ned" og så gjentar hun det. 2
Populært innlegg skruf Skrevet 7. juni 2022 Populært innlegg #62863 Skrevet 7. juni 2022 Marissa skrev (35 minutter siden): For første gang i historien skal jeg faktisk forsvare Caroline, uttrykket "soves ned" er helt normal dagligtale om mennesker (og sikkert dyr) som skal ha det folk flest tenker på som narkose. Riktignok ikke det hvermansen bruker mest, men helt vanlig i anestesi/operasjons kretser. Tipper klinikken har sagt "han skal soves ned" og så gjentar hun det. Det tror jeg må være et lokalt begrep/utrykk, for jeg har aldri hørt den formuleringen før om dyr eller mennesker som skal ha anestesi/narkose. Her hatt, og har flere katter og hunder som alle har hatt narkose ifm inngrep, likedan har jeg selv og mine barn hatt narkose. Jeg har også jobbet i mange år på medisinsk sengepost+barneavd og har aldri hørt, eller brukt, uttrykket «soves ned» 60 2
Måne Rampelyset Skrevet 7. juni 2022 #62864 Skrevet 7. juni 2022 Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Måne, admin.
Sophia_08 Skrevet 7. juni 2022 #62865 Skrevet 7. juni 2022 9 minutter siden, skruf said: Det tror jeg må være et lokalt begrep/utrykk, for jeg har aldri hørt den formuleringen før om dyr eller mennesker som skal ha anestesi/narkose. Her hatt, og har flere katter og hunder som alle har hatt narkose ifm inngrep, likedan har jeg selv og mine barn hatt narkose. Jeg har også jobbet i mange år på medisinsk sengepost+barneavd og har aldri hørt, eller brukt, uttrykket «soves ned» Ja, samme her. Google gir null treff🤔 Hun har sikkert ment "dopes ned". 13
LullaSkrulla Skrevet 7. juni 2022 #62866 Skrevet 7. juni 2022 Sier de ikke noe ala «sövas ned» på svensk? Eller «nedsöving». Kanskje det kommer derfra😊 2
Marissa Skrevet 7. juni 2022 #62867 Skrevet 7. juni 2022 skruf skrev (13 minutter siden): Det tror jeg må være et lokalt begrep/utrykk, for jeg har aldri hørt den formuleringen før om dyr eller mennesker som skal ha anestesi/narkose. Her hatt, og har flere katter og hunder som alle har hatt narkose ifm inngrep, likedan har jeg selv og mine barn hatt narkose. Jeg har også jobbet i mange år på medisinsk sengepost+barneavd og har aldri hørt, eller brukt, uttrykket «soves ned» Hjelpes. Nei det er ikke et lokalt uttrykk. Det er ikke sånn at man pleier å si til pasienter "du skal soves ned", man bruker som regel uttrykket helsepersonell i mellom, type "han skal soves ned", "nå begynner vi å sove ned" ect. Det er derfor ikke utenkelig at noen har sagt til Caroline at "ikke bekymre deg, han skal soves ned" i steden for "ikke bekymre deg, han skal få sove". At du ikke har hørt det når du har jobbet på sengepost er ikke så rart, det er ingen grunn til å bruke det uttrykket der (spesielt ikke på medisinsk avdeling). Til pasienter, foreldre ect sier man jo heller at vedkommende skal få narkose og evt at de sover underveis. Inne på opr.avdelingen er derimot kommunikasjonen annerledes, og der er uttrykket "soves ned" vanlig. Sophia_08 skrev (1 minutt siden): Ja, samme her. Google gir null treff🤔 Hun har sikkert ment "dopes ned". Det er mange vanlige uttrykk ulike steder i helse som ikke komme opp i treff på google. Generell anestesi/det folk tenker på som narkose, inneholder sovemedisin. Så sannsynligvis har hun ment "soves ned" ikke "dopes ned", akkurat som hun skrev. For den del kan det være hunden bare får sovemedisin også for å få tatt røntgenbildene, jeg aner ikke hva som er vanlig i vetrinærverden. 13 2
Pusern3 Skrevet 7. juni 2022 #62868 Skrevet 7. juni 2022 Velinda skrev (7 timer siden): Til høsten er det gamle deltakere som skal konkurrere i skal vi danse,noen som tror Cbe er med i casten?det tror jeg💃 Hun var jo ikke særlig flink. Overraskende urytmisk og stiv og kantete og ikke minst en bad looser. Så, nei det tror jeg ikke 😜 23 1
Pusern3 Skrevet 7. juni 2022 #62869 Skrevet 7. juni 2022 Aquarius04 skrev (5 timer siden): Hva og hvem ER dette?! 🥴 Kilde: CBE Instagram story Tragisk!!!!! 6 1
Pusern3 Skrevet 7. juni 2022 #62870 Skrevet 7. juni 2022 Stargaze skrev (4 timer siden): Her er det jo helt umulig å se noe som helst likhet med reallife cbe… her opplever jeg det som ingen sammenheng mellom budskap og hvordan det presenteres. Helt tragisk å skrive/formidle på denne måten i forhold til en stresset hund 18
Pusern3 Skrevet 7. juni 2022 #62871 Skrevet 7. juni 2022 Minnie Mus skrev (2 timer siden): Et vennepar av meg har en lignende rase som CBE. De tok røngten av hunden da han var rundt 1 år gammel, FØR de begynte å ta han med på lange fjellturer og løpeturer, sånn som det skal gjøres. Høres ut som en mye bedre rekkefølge 12
tantesofie Skrevet 7. juni 2022 #62872 Skrevet 7. juni 2022 Marissa skrev (33 minutter siden): Hjelpes. Nei det er ikke et lokalt uttrykk. Det er ikke sånn at man pleier å si til pasienter "du skal soves ned", man bruker som regel uttrykket helsepersonell i mellom, type "han skal soves ned", "nå begynner vi å sove ned" ect. Det er derfor ikke utenkelig at noen har sagt til Caroline at "ikke bekymre deg, han skal soves ned" i steden for "ikke bekymre deg, han skal få sove". At du ikke har hørt det når du har jobbet på sengepost er ikke så rart, det er ingen grunn til å bruke det uttrykket der (spesielt ikke på medisinsk avdeling). Til pasienter, foreldre ect sier man jo heller at vedkommende skal få narkose og evt at de sover underveis. Inne på opr.avdelingen er derimot kommunikasjonen annerledes, og der er uttrykket "soves ned" vanlig. Det er mange vanlige uttrykk ulike steder i helse som ikke komme opp i treff på google. Generell anestesi/det folk tenker på som narkose, inneholder sovemedisin. Så sannsynligvis har hun ment "soves ned" ikke "dopes ned", akkurat som hun skrev. For den del kan det være hunden bare får sovemedisin også for å få tatt røntgenbildene, jeg aner ikke hva som er vanlig i vetrinærverden. Nei, begrepet brukes ikke av helsepersonell. Og nei, bedøvelse /narkose er ikke det samme som «sovemedisin». Mulig hun har snakket med en som er svensk, svenskene sier at de skal «sövas». Ingen bruker begrepet i Norge og det er håpløst dårlig norsk, men kan godt være en naturlig forklaring til at uttrykket har blitt brukt. 32
Marissa Skrevet 7. juni 2022 #62873 Skrevet 7. juni 2022 tantesofie skrev (7 minutter siden): Nei, begrepet brukes ikke av helsepersonell. Og nei, bedøvelse /narkose er ikke det samme som «sovemedisin». Mulig hun har snakket med en som er svensk, svenskene sier at de skal «sövas». Ingen bruker begrepet i Norge og det er håpløst dårlig norsk, men kan godt være en naturlig forklaring til at uttrykket har blitt brukt. Jeg er helsepersonell, uttrykket brukes på daglig basis der jeg jobber. Bedøvelse er ikke det samme som sovemedisin nei (det kan være lokal, spinal, blokade ect), men generell anestesi består bl.a. av det som i dagligtale omtales som sovemedisin. Hva jobber så du med som mener så bastant at det uttrykket ikke er i bruk? Og at narkose ikke inneholder noe pasienten sover på? 8
FruRosa Skrevet 7. juni 2022 #62874 Skrevet 7. juni 2022 Dette bildet (ikke stillbilde fra video!) er bare rart. Veldig rart! 20
Bendit Skrevet 7. juni 2022 #62875 Skrevet 7. juni 2022 tantesofie skrev (8 minutter siden): Nei, begrepet brukes ikke av helsepersonell. Og nei, bedøvelse /narkose er ikke det samme som «sovemedisin». Mulig hun har snakket med en som er svensk, svenskene sier at de skal «sövas». Ingen bruker begrepet i Norge og det er håpløst dårlig norsk, men kan godt være en naturlig forklaring til at uttrykket har blitt brukt. Det er ganske vanlig å låne ord eller uttrykk fra andre språk for å spe litt på norsk. Selv bruker jeg flere svenske ord fordi jeg har omgåtts (☺️) mange svensker, og fordi svensk kan være litt morsomt å bruke. Man trenger ikke alltid snakke norsk som fra en ordbok. Språket er levende, det er i endring hele tiden. Heldigvis får en si. Hilsen en som er språk-og dialektentusiast. 2
litago2 Skrevet 7. juni 2022 #62876 Skrevet 7. juni 2022 Aquarius04 skrev (6 timer siden): Hva og hvem ER dette?! 🥴 Kilde: CBE Instagram story Hun er jo egentlig ei pen og flott dame, men med all redigeringen syns jeg det minner om dragshow/trans. No offence mot de som prøver / er det, men jeg tror neppe det er hensikten her. 32 4
Populært innlegg Marissa Skrevet 7. juni 2022 Populært innlegg #62877 Skrevet 7. juni 2022 For øvrig en meget interessant observasjon jeg gjorde nå, som jeg også har gjort tidligere. I denne tråden går folk av skaftet for å kritisere, og når kritikken er god, berettiget og faktafokusert er det en fryd å følge diskusjonen. Men når noen (denne unntaksvise gangen jeg) sier fra om at det CBE har gjort/sagt ikke er så dårlig språk og uvanlig som dere skal ha det til, da er det meg som er idioten, selv om dette uttrykket er en del av min arbeidshverdag, som de færreste på KG har kjennskap til. Det holder ikke at jeg informerer om hva uttrykket er, hvordan det blir brukt, hvor det blir brukt og av hvem. Nei her er det noen med erfaring fra helt andre deler av helsetjenesten som mener det ikke brukes, og de bruker sin irrelevante erfaring for å legitimere kritikken. Over flere tusen siden i denne tråden snakkes det om CBE og LKE sin manglende evne til å innrømme når de har misforstått/tatt feil/bommet, men de siste sidene her viser tydelig at evne til å innrømme en bommert også gjelder flere av debattantene her. Så da blir ordtaket om stein i glasshus plutselig veldig relevant, og det gjelder ikke bare de som har skrevet innlegg, men også de som har gitt en tommel opp. 41 11
Justlooking Skrevet 7. juni 2022 #62878 Skrevet 7. juni 2022 litago2 skrev (8 minutter siden): Hun er jo egentlig ei pen og flott dame, men med all redigeringen syns jeg det minner om dragshow/trans. No offence mot de som prøver / er det, men jeg tror neppe det er hensikten her. Det er akkurat det … Hun er jo fin nok i seg selv, så hvorfor redigere seg til det ugjenkjennelige når hun er mye bedre naturlig? Snodige greier. 10
MacBeth Skrevet 7. juni 2022 #62879 Skrevet 7. juni 2022 (endret) Marissa skrev (1 time siden): Hjelpes. Nei det er ikke et lokalt uttrykk. Det er ikke sånn at man pleier å si til pasienter "du skal soves ned", man bruker som regel uttrykket helsepersonell i mellom, type "han skal soves ned", "nå begynner vi å sove ned" ect. Det er derfor ikke utenkelig at noen har sagt til Caroline at "ikke bekymre deg, han skal soves ned" i steden for "ikke bekymre deg, han skal få sove". At du ikke har hørt det når du har jobbet på sengepost er ikke så rart, det er ingen grunn til å bruke det uttrykket der (spesielt ikke på medisinsk avdeling). Til pasienter, foreldre ect sier man jo heller at vedkommende skal få narkose og evt at de sover underveis. Inne på opr.avdelingen er derimot kommunikasjonen annerledes, og der er uttrykket "soves ned" vanlig. Det er mange vanlige uttrykk ulike steder i helse som ikke komme opp i treff på google. Generell anestesi/det folk tenker på som narkose, inneholder sovemedisin. Så sannsynligvis har hun ment "soves ned" ikke "dopes ned", akkurat som hun skrev. For den del kan det være hunden bare får sovemedisin også for å få tatt røntgenbildene, jeg aner ikke hva som er vanlig i vetrinærverden. Sedering. Da dopes rett og slett hunden ned, med sovemidler/beroligende(sedativa) men ikke så dypt som narkose hvor man får pusterør og kobles mot monitor. "Soves ned" har jeg hørt flere ganger hos veterinæren... Endret 7. juni 2022 av MacBeth 2
Keaton Skrevet 7. juni 2022 #62880 Skrevet 7. juni 2022 Soves ned har jeg aldri hørt, kun «få noe å sove på». Står heller ikke som uttrykk i noen ordbøker, ser jeg. Kan være lokal variant. 13 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå