Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet
Inocybe skrev (2 timer siden):

Her er det mange gode poenger 👍. CBE og støttespillere har brukt argumentasjonen at barna får fordeler av foreldrenes influencerliv. At barna får opplevelser, fordeler og lignede som ikke er vanlig for norske barn.

Men hva er det som er så spesielt med denne influencerbarndommen som ikke er vanlige barn forunt? 
Pølser/skitur i skogen en søndag er helt standard for norske familier. Faktisk blir det ikke mer standard norsk barnefamilie enn det og noe så godt som alle mine venner og bekjente gjør jevnlig med barna deres. Og ut over søndagsturen er det lite friluftsliv å spore med barna. At pappa løper over et fjell kommer jo ikke barna til gode? Noen dager med fjell og fjord i løpet av sommer, påske og vinterferie er like standard. Disneyland er det mange av mine bekjente som har besøkt i tillegg til diverse sydenferier. Cruise er ikke poppis i omgangskretsen min på grunn av det unødvendig høye miljøavtrykket men mange har vært i Karibien og/eller Mellom-Amerika på andre turer. I tillegg har mange vært på faktisk eksotiske reiser (den gangen man kunne dra utenlands) fra de var små. 

Med det ambisjonsnivået de har på friluftslivet de portretterer på SoMe kommer virkelig heller ikke all foreldrenes overdrevne treningsmengde barna til gode. Ingen av turene barna tar del i krever mer enn helt normal kondis av foreldrene. De krevende turene tar foreldrene alene og heldigvis for det sier jeg siden det har vært så ille at denne influenceren som til og med postet rett etter barnefødsel måtte ta 4 (!) dagers SoMe-pause etter en fjelltur på grunn av "gangsperre". Timesvis med mølleløping mens barna er på skolen er da ikke noe barna har glede av? Samme med fokuset på sunnhet. Eller "sunnhet" for treningsopplegget og kostholdsmanien er jo ikke sunn for hverken kropp eller hode. Det er et tydelig mønster at CBE ikke har fysikk til å klare selv lette uvante belastninger og lett blir syk med én gang det kreves annet enn kaffedrikking, mølleløping og "være tynn".

Så hva får barna hvis ikke eksotiske ferier eller sterke utholdende foreldre som tar dem med på uvanlig spennende friluftslivopplevelser stemmer? Det er fort gjort å komme til å tenke på de negative effektene og barneeksponering kommer høyt opp på nei-listen. Barndom og privatliv selges så mor og far slipper 8-16-jobb!
Barn som tidlig lærer at hverken de eller foreldrene er pene nok uten redigering, sminke og styling. Her blir spiseforstyrrelser og forvrengt kroppsbilde matet inn fra tidlig alder. Barn som innprentes at utseende er kvinners viktige attributt og materielle goder eneste som betyr noe og penger gjør deg viktigere enn andre.

Så nei jeg skjønner ikke hvordan det positive med influencer-foreldre og eksponeringen av barna oppveier det negative. Intet av det positive er jo noe ikke "alle" andre også gjør og mye av det negative er så himmelropende ille det burde være straffbart. 

sååååååå utrolig enig!!!!! 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke viktig, CBE, men det er ikke minusgrader i Sarp nå, virkelig ikke. 

• Liker 14
Skrevet

Er det bare meg eller passer ikke den blomsterbuketten til vasen overhodet? Var det ingen som ville sponse dem med en glassvase?

394522779_Screenshot2022-01-17at16_39_15.thumb.jpg.8396a40a091617829b1de909404b09fa.jpg

• Liker 13
Skrevet
bun9 skrev (36 minutter siden):

Er det bare meg eller passer ikke den blomsterbuketten til vasen overhodet? Var det ingen som ville sponse dem med en glassvase?

394522779_Screenshot2022-01-17at16_39_15.thumb.jpg.8396a40a091617829b1de909404b09fa.jpg

Det er veldig mye man kan kritisere CBE for, men hvilken vase hun velger å bruke til blomstene sine er ikke en av dem. 

• Liker 48
Skrevet
FruGlad skrev (11 minutter siden):

Det er veldig mye man kan kritisere CBE for, men hvilken vase hun velger å bruke til blomstene sine er ikke en av dem. 

Hva er det med dere som skal legge føringer for hva man kan kommentere og ikke? 

• Liker 44
Skrevet
FruGlad skrev (10 minutter siden):

Da kan jeg si at til å skulle inspirere - som er hennes yrke, så inspirerer ikke valg av rekvisitaen hun har valgt. 
Den buketten hadde gjort seg mye bedre luftigere. For meg blir det skivebom.

• Liker 48
Skrevet
LilleSnupp skrev (3 minutter siden):

Da kan jeg si at til å skulle inspirere - som er hennes yrke, så inspirerer ikke valg av rekvisitaen hun har valgt. 
Den buketten hadde gjort seg mye bedre luftigere. For meg blir det skivebom.

Den er trykket ned i vasen på trass, liksom. 😆 

• Liker 35
Skrevet (endret)
Heartland skrev (På 15.1.2022 den 9.49):

Ble virkelig brukere her kontaktet av paret i etterkant? Det er utrolig creepy oppførsel! Men folk har jo anonyme kontoer her inne, hvordan kan de vite hvem folk er? 

Ja. Min venn ble kontaktet via FB. Jeg brukte hans epostadresse, den ble automatisk fylt inn fordi jeg brukte hans PC og jeg la dessverre ikke merke til det.

Dagen etter var han kontaktet av CBE.

Det er sikkert ikke første eller siste gang paret gjorde dette.

Endret av Fufu
  • Liker 22
Gjest sukkerspinndilla
Skrevet
Fufu skrev (3 minutter siden):

Ja. Min venn ble kontaktet via FB. Jeg brukte hans epostadresse, den ble automatisk fylt inn forsi jeg brukte hans PC og jeg la dessverre ikke merke til det.

For en kjip kommentar på bloggen eller ærlig kommentar på annen plattform?

Skrevet
sukkerspinndilla skrev (7 minutter siden):

For en kjip kommentar på bloggen eller ærlig kommentar på annen plattform?

Et helt ærlig og oppriktig spørsmål for sånn cirka ti år siden.

Etter det forsto jeg at man måtte oppgi fiktive epostadresser for å unngå hets, outing eller regelrett sjikane fra dette paret.

• Liker 31
Gjest sukkerspinndilla
Skrevet
Fufu skrev (27 minutter siden):

Etter det forsto jeg at man måtte oppgi fiktive epostadresser for å unngå hets, outing eller regelrett sjikane fra dette paret.

Yikes! Godt jeg aldri gir min ekte e-postadresse til noen blogger

Skrevet

Tenkte det samme angående vasen, buketten blir altfor sammenklemt. Hun har sikkert andre vaser som passer bedre. 

Nå har det vært veldig mye vin på instastory i det siste, er det så viktig å dokumentere at man drikker ofte. Jeg hadde heller vært litt skamfull. 

• Liker 27
Skrevet (endret)
FruGlad skrev (2 timer siden):

Det er like mye innafor å kommentere interiør og dekor, som det er å kommentere noe annet. Hun lever av å bl.a vise frem hjemmet sitt, og her har hun rett og slett ikke gjort noen god jobb visuelt sett. Er det så farlig? Nei, det skader ingen. Men det må da vel være lov å kommentere det uten at noen, i dette tilfelle du, skal bestemme hva andre vil diskutere. 

Endret av Snødronninga
  • Liker 35
Skrevet
Fufu skrev (1 time siden):

Epost-adresse der man legger inn kommentarer på bloggen? Kan jeg spørre hva de skrev? Herlighet de folka gir meg frysninger.. 

• Liker 8
Skrevet

«Kule i hodet»-LKE har holdt på lenge. Hengte blant annet ut ei ungjente da de drev smykkebutikk også, det er deres stil. 

Heller ikke mange ukene siden jeg så at CBE publiserte en kommentar fra en leser på story, vist med fullt navn. Kommentaren ble sikkert oppfattet negativt, men det forteller noe om hva de får seg til å gjøre. 

• Liker 49
Skrevet
Kollontaj skrev (36 minutter siden):

«Kule i hodet»-LKE har holdt på lenge. Hengte blant annet ut ei ungjente da de drev smykkebutikk også, det er deres stil. 

Heller ikke mange ukene siden jeg så at CBE publiserte en kommentar fra en leser på story, vist med fullt navn. Kommentaren ble sikkert oppfattet negativt, men det forteller noe om hva de får seg til å gjøre. 

https://influencere.wordpress.com/cbe-diverse/

Denne, eller? Lars-Kristian Eriksen truet ung blogger med advokat pga hun kalte de «svindlere»: https://m.imgur.com/a/gU7lI

• Liker 29
Skrevet

Noe av det jeg finner fascinerende når CBE publiserer det som skal være inspirerende interiørinnlegg i et såkalt glanset magasin er den subjektive, overøsende rosen over egen smak. «Det har blitt så utrolig fint her!» «Vi elsker hvordan det har blitt!» «Krukkene gjør så mye!» - hva nå det betyr. Det er to tomme sorte krukker i et rom helt uten farger, bortsett fra et stort kunstig tre «som ser helt ekte ut» (og dette kverulerer CBE om med følgere som er uenig), samt en malplassert blomsterbukett. 

Er det slik at hvis man sier høyt at noe er nydelig så er det det som gjelder? Skal det bli vanskeligere å kritisere, en slags «don’t rain on my parade»? Jeg forstår ikke motivasjonen bak ikke å vise frem endringene i hus og hjem i mer nøkterne ordelag. 

Superlativene rundt egen interiørstil og -valg har vært gjennomgående siden de flyttet til Sarp, også under den mørke naglemøbel-sorte-gulv-mørke-vegger-tiden. I ettertid har de på sitt eget rare vis innrømmet at denne stilen ble feil (og da kan de ikke ha vært så selvforherligende lykkelige med resultatet i utgangspunktet?)

• Liker 48
Skrevet
2 hours ago, Fufu said:

Ja. Min venn ble kontaktet via FB. Jeg brukte hans epostadresse, den ble automatisk fylt inn fordi jeg brukte hans PC og jeg la dessverre ikke merke til det.

Jeg ble også kontaktet på Facebook av LK da jeg var tenåring. Ikke ifm kremmerhuset men jeg hadde et spørsmål om redigering av bilder før det ble kjent i media at de redigerte seg selv. Har delt meldingen her tidligere. 

• Liker 41
Skrevet

Litt off topic nå kanskje, men jeg drev og leste noen gamle artikler om paret da jeg kom over denne:

https://www.tv2.no/a/3381692

Sitat fra frua under. Det er jo spesielt at hun sier dette, når hun og mannen de siste årene har vært verstinger når det kommer til uthenging og dårlig oppførsel i SoMe 🧐 

Jeg skjønner ikke hva Morten Stokstad vil oppnå med dette. Jeg føler at han gjør narr og latterliggjør meg. Jeg synes dette er unødvending, og ikke minst uprofesjonelt av en såpass profilert sportsjournalist. Han burde vite bedre, normal folkeskikk gjelder tross alt også over nett, sier hun til «God kveld Norge».

• Liker 32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...