Hallepalle2 Skrevet 7. august 2021 #48041 Del Skrevet 7. august 2021 Levina skrev (25 minutter siden): Jeg har aldri sett at barna har sagt til moren sin at de ikke ønsker å bli tatt bilde av og at CBE har postet dette. Jeg har sett film av barna i baksetet på bilen, hvor de roper « film meg» og CBE forteller at de liker å være med. Den eldste datteren har vi sett mindre av, og det kan være grunner til det, og det må respekteres. Skulle gjerne likt å dine påstander om at det foreligger masse dokumentasjon på at barna blir filmet og de gir utrykk for at dette liker de ikke. Når man må bruke feilaktige påstander i sin argumentasjon, så blir ikke argumentene så gode. Det kan godt være at barna vil filmes. Men tror du de har forutsetning for å skjønne at det er mange, mange tusen mennesker som ser det mamma filmer? Et enkelt ja eller nei svar er ok. Levina skrev (9 minutter siden): Sånn er jo livet og vi som foreldre tar jo valg for våre barn hver dag. Små barn kan ikke bestemme alt, men jeg kan heller ikke tenke meg at CBE driver med noe som helst av tvang. Hun bryter absolutt ikke deres menneskerettigheter, nettopp fordi det hun deler hverken er krenkende eller intimerende. Men, jeg er enig at det skal være en bevisstgjøring rundt deling av barn sosiale medier, og den bevisstgjøringen synes jeg CBE tar på alvor. Hva tenker du om mengden bilder som er og blir publisert, egentlig. Er den innafor også? Og jeg venter fremdeles på et et svar på om denne eksponeringen er til barnets BESTE? Og ikke kom med svada om barnefattigdom, de to voksne er vel såpass ressurssterke at de hadde klart å forsørge barna selv uten å selge dem. 41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Fjugur Skrevet 7. august 2021 Populært innlegg #48042 Del Skrevet 7. august 2021 Levina skrev (9 minutter siden): Sånn er jo livet og vi som foreldre tar jo valg for våre barn hver dag. Små barn kan ikke bestemme alt, men jeg kan heller ikke tenke meg at CBE driver med noe som helst av tvang. Hun bryter absolutt ikke deres menneskerettigheter, nettopp fordi det hun deler hverken er krenkende eller intimerende. Men, jeg er enig at det skal være en bevisstgjøring rundt deling av barn sosiale medier, og den bevisstgjøringen synes jeg CBE tar på alvor. Barna aner jo (heldigvis) ikke noe om konsekvensene av at mor/far filmer og deler med «halve verden». SELVSAGT synes de det er stas…. Derfor må foreldrene ta slike avgjørelser, og nettopp derfor blir det mer og mer regler om dette - for å beskytte barna. Det må lover og regler til der hvor foreldrene ikke evner å ta gode avgjørelser, dette er bl.a. omtalt i barnekonvensjonen som det ble linket til over. Det spiller INGEN ROLLE hva så små barn ønsker… de er IKKE SAMTYKKEKOMPETENTE! Er dette SÅ vanskelig å skjønne? 52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 7. august 2021 #48043 Del Skrevet 7. august 2021 Fjugur skrev (1 minutt siden): Barna aner jo (heldigvis) ikke noe om konsekvensene av at mor/far filmer og deler med «halve verden». SELVSAGT synes de det er stas…. Derfor må foreldrene ta slike avgjørelser, og nettopp derfor blir det mer og mer regler om dette - for å beskytte barna. Det må lover og regler til der hvor foreldrene ikke evner å ta gode avgjørelser, dette er bl.a. omtalt i barnekonvensjonen som det ble linket til over. Det spiller INGEN ROLLE hva så små barn ønsker… de er IKKE SAMTYKKEKOMPETENTE! Er dette SÅ vanskelig å skjønne? Det er åpenbart vanskelig å skjønne. For både Treasures AS og enkelte lesere. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 7. august 2021 #48044 Del Skrevet 7. august 2021 Levina skrev (15 minutter siden): Sånn er jo livet og vi som foreldre tar jo valg for våre barn hver dag. Små barn kan ikke bestemme alt, men jeg kan heller ikke tenke meg at CBE driver med noe som helst av tvang. Hun bryter absolutt ikke deres menneskerettigheter, nettopp fordi det hun deler hverken er krenkende eller intimerende. Men, jeg er enig at det skal være en bevisstgjøring rundt deling av barn sosiale medier, og den bevisstgjøringen synes jeg CBE tar på alvor. Hun bryter barnas rettigheter. Hver eneste dag. Det er fakta og ikke synsing, viser til @Lavandes dokumentasjon for noen sider siden. 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marioposa Skrevet 7. august 2021 #48045 Del Skrevet 7. august 2021 (endret) Lavande skrev (4 timer siden): Jurist og Barneombud Inga Bejer Engh skriver - https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/privatliv-og-likes-1.1478481?fbclid=IwAR2o0CIQ0l24qnO9FmzXEHG-1xce1-l22dT1ZIxepcMWKEes0YADJ3UXZe8 "... foreldre har ikke ubegrenset adgang til å publisere bilder og annen informasjon om sine barn. Grunnloven § 104 og barnekonvensjonen artikkel 16 gir barn rett til privatliv og vern om sin personlige integritet....". Fra Masterbloggen – Barn, personvern og sosiale medier (av Sara Eline Grønvold - jurist, spesialrådgiver i Redd Barna, samt medforfatter av boken "Barn og personvern") http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/ " Stadig eksponering på åpne blogger, vil være nettopp en slik «vilkårlig innblanding», og derfor være i strid med barnekonvensjonen." Og: " Etter min oppfatning krenker foreldre barnas personvern når de deler informasjon om barnet til ubegrensede kretser i sosiale medier..." Igjen: Hvorfor tror enkelte at CBE og LKE har mer kunnskap om dette enn fagfolk? @Levinamener visst at CBE og LKE vet bedre enn fagfolk. #skylapperpå Endret 7. august 2021 av Marioposa 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marioposa Skrevet 7. august 2021 #48046 Del Skrevet 7. august 2021 (endret) texas1990 skrev (1 time siden): Lurer på hvorfor han skriver at han kom på 5.plass?? I følge resultatlisten endte han på 12. plass sammenlagt og på 10. plass av herrene. 🧐🤔 Forstår ikke.. Ser at LKE skriver på Strava at han kom på 5.plass? Her står det jo som du skriver 12.plass? Endret 7. august 2021 av Marioposa 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 7. august 2021 Populært innlegg #48047 Del Skrevet 7. august 2021 (endret) Sara Teigen ble jo beskyttet mot eksponering av sine foreldre - likevel opplevde hun det altså som en stor belastning å bli gjenkjent og være barn av kjendiser. Jeg fatter ikke at du kan bagatellisere det, @Levina. TENK om bare en av dem opplever det som belastende når vedkommende blir eldre? De er jo dyttet ut i rampelyset av egne foreldre, ikke beskyttet mot et nysgjerrig publikum. OG vi kan selvsagt ikke avgjøre om bildene som postes er krenkende eller intimiderende. Det kan jo hende at barna vil synes det er belastende med bildene av seg selv hvor de er stylet, gredd, pyntet og instruert. Kanskje det slett ikke passer med hvem de er når de blir eldre? Det vet vi jo ikke. Og å anta at det at bildene er "delikate" er godt nok til at det er greit å poste dem, blir en feilslutning, fordi dette altså handler om identitet. CBE kan jo selv tenke seg hvordan hun hadde reagert hvis noen hadde ment at det beste for henne var å bli fremstilt som rånerbabe i alle sammenhenger - og kuppet kontoene hennes og alle fremstillinger av henne. Jeg fatter ikke at dette kan være så vanskelig å forstå. Endret 7. august 2021 av pøbelsara 62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Levina Skrevet 7. august 2021 #48048 Del Skrevet 7. august 2021 Jobbermedbarn skrev (9 minutter siden): Hun bryter barnas rettigheter. Hver eneste dag. Det er fakta og ikke synsing, viser til @Lavandes dokumentasjon for noen sider siden. Det er din subjektive mening. Så hun bryter barnas rettigheter hver dag også..? Selv når hun ikke viser barna på sosialemedier, for det gjøres ikke hver dag nemlig. Interessant påstand! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kleenex Skrevet 7. august 2021 #48049 Del Skrevet 7. august 2021 texas1990 skrev (27 minutter siden): Lurer på hvorfor han skriver at han kom på 5.plass?? I følge resultatlisten endte han på 12. plass sammenlagt og på 10. plass av herrene. 🧐🤔 Eriksen fikk nok en gang tjeideng🙈 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 7. august 2021 #48050 Del Skrevet 7. august 2021 Levina skrev (4 minutter siden): Det er din subjektive mening. Så hun bryter barnas rettigheter hver dag også..? Selv når hun ikke viser barna på sosialemedier, for det gjøres ikke hver dag nemlig. Interessant påstand! Det kan godt ha vært et fåtall dager de ikke har vært på IG story, men det er unntaket og det har ingenting å si ifht din påstand om at de ikke bryter barnas rettigheter, for det gjør de. 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet 7. august 2021 #48051 Del Skrevet 7. august 2021 Levina skrev (5 minutter siden): Det er din subjektive mening. Så hun bryter barnas rettigheter hver dag også..? Selv når hun ikke viser barna på sosialemedier, for det gjøres ikke hver dag nemlig. Interessant påstand! Så det var den du hang deg opp i nå? At det hender en sjelden gang at det ikke vises barn i monitor på 24 t. Jeg syns forsvaret ditt blir i tynneste laget etterhvert. Men du - ja eller nei på om eksponeringen er til barnas BESTE? 45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
texas1990 Skrevet 7. august 2021 #48052 Del Skrevet 7. august 2021 Kleenex skrev (1 minutt siden): Eriksen fikk nok en gang tjeideng🙈 Jepp, av to stk denne gangen 👊😂 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 7. august 2021 #48053 Del Skrevet 7. august 2021 Levina skrev (3 minutter siden): Det er din subjektive mening. Så hun bryter barnas rettigheter hver dag også..? Selv når hun ikke viser barna på sosialemedier, for det gjøres ikke hver dag nemlig. Interessant påstand! Nå flisespikker du vel ørlite grann? Barna er nesten daglig i stories,, kanskje 5 av 7 dager - litt skjeldnere i blogg og IG. Fornøyd? Og at eksponering av barn bør unngås kun er en subjektiv mening, burde du snart forstå at ikke er tilfelle. Unicef, Redd Barna, Barneombudet og en rekke autoriteter på psykologi og barn, i tillegg til en god haug med kjendisforeldre mener også dette Så da tenker jeg heller att Levina på Kvinneguidens påstand om at eksponeringen er problemfri, kvalifiserer som en ytterst subjektiv mening, som ikke støttes av fagfolk. Tenker jeg. 45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 7. august 2021 #48054 Del Skrevet 7. august 2021 pøbelsara skrev (3 minutter siden): Nå flisespikker du vel ørlite grann? Barna er nesten daglig i stories,, kanskje 5 av 7 dager - litt skjeldnere i blogg og IG. Fornøyd? Og at eksponering av barn bør unngås kun er en subjektiv mening, burde du snart forstå at ikke er tilfelle. Unicef, Redd Barna, Barneombudet og en rekke autoriteter på psykologi og barn, i tillegg til en god haug med kjendisforeldre mener også dette Så da tenker jeg heller att Levina på Kvinneguidens påstand om at eksponeringen er problemfri, kvalifiserer som en ytterst subjektiv mening, som ikke støttes av fagfolk. Tenker jeg. 👍 Nettopp. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Levina Skrevet 7. august 2021 #48055 Del Skrevet 7. august 2021 (endret) pøbelsara skrev (9 minutter siden): Nå flisespikker du vel ørlite grann? Barna er nesten daglig i stories,, kanskje 5 av 7 dager - litt skjeldnere i blogg og IG. Fornøyd? Og at eksponering av barn bør unngås kun er en subjektiv mening, burde du snart forstå at ikke er tilfelle. Unicef, Redd Barna, Barneombudet og en rekke autoriteter på psykologi og barn, i tillegg til en god haug med kjendisforeldre mener også dette Så da tenker jeg heller att Levina på Kvinneguidens påstand om at eksponeringen er problemfri, kvalifiserer som en ytterst subjektiv mening, som ikke støttes av fagfolk. Tenker jeg. Jeg er ikke enig i det. Jeg har sett at det kan gå mange dager hvor barn ikke vises. Når det er ferie så vises de litt mer, men ikke mye vi sett av de. Veldig lite på bilder på Instagram. Vi som foreldre må ta til oss råd og kunnskap, men det er opp til hver enkel foreldre til å ta valg for sine barn ut fra sine egne vurderinger. Endret 7. august 2021 av Levina 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 7. august 2021 #48056 Del Skrevet 7. august 2021 (endret) Levina skrev (5 minutter siden): Jeg er ikke enig i det. Jeg har sett at det kan gå mange dager hvor barn ikke vises. Når det er ferie så vises de litt mer, men ikke mye vi sett av de. Veldig lite på bilder på Instagram. Vi som foreldre må ta til oss råd og kunnskap, men det er opp til hver enkel foreldre til å ta valg for sine barn ut fra sine egne vurderinger. Ja. Det er det. Og jeg er veldig uenig i valget om å bruke egne barn til underholdning for folk man ikke aner noe som helst om, og sier mye om det her inne. Jeg synes også at det å utsette barna for å bli kjendiser er unødvendig og ganske hensynsløst. De har jo ingen forutsetninger for å takle det. Og siden CBE velger å publisere tusenvis av bilder og en masse tekst om ungene sine i en kommersiell kanal med potensielt svært mange lesere/tilskuere, kommenterer jeg at det gjøres, og henviser til både barnekonvensjonen og fagfolks vurderinger når jeg sier at jeg mener det er svært uheldig. Jeg tenker at det er merkelig at de ikke setter seg godt inn i alle advarsler mot å eksponere barna, og at de velger å ikke ha en føre-var-holdning. De kan ikke u-eksponeres igjen. Endret 7. august 2021 av pøbelsara 38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kladd Skrevet 7. august 2021 #48057 Del Skrevet 7. august 2021 texas1990 skrev (44 minutter siden): Lurer på hvorfor han skriver at han kom på 5.plass?? I følge resultatlisten endte han på 12. plass sammenlagt og på 10. plass av herrene. 🧐🤔 Det der er jo ikke sluttresultatet. Så vidt jeg kan se endte han på 6. plass - ikke langt bak 5. plass. Mulig det var noe mixup med timingen for de to, slik at hun trodde og skrev 5. plass. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lavande Skrevet 7. august 2021 #48058 Del Skrevet 7. august 2021 (endret) Til de som mener at carolinebergeriksenno ikke viser frem barna ofte. https://influencere.wordpress.com/cbe-bruk-av-barn-i-some/ dokumenterte bruk av barn på cbe.no sin instastory for litt over 2 år siden: Juni -19: Bruk av barn på instastory 01.06. -10.06.19 Carolinebergeriksenno var da "verstingen" av de influencere som denne dokumentasjonsbloggen fulgte med på. Dvs. de la ut 11 bilder + 21 filmer i løpet av 10 dager = 31 ganger (snitt 3,1 bilder/film pr. dag). Hvordan har eksponeringen vært siden? Tilføyelse: Gikk inn på cbe.no sin instastory - https://instagram.com/carolinebergeriksenno?utm_medium=copy_link - nå, og telte 4 filmer/bilde av barna. Litt over snittet for ca. 2 år siden. Endret 7. august 2021 av Lavande Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 7. august 2021 #48059 Del Skrevet 7. august 2021 (endret) På jakt etter alder på barnet da de tok valget om å eksponere (hvilket forøvrig var i underkant av 4 måneder, (da kjenner du barnet godt nok til å vite at eksponering er greit i følge @Levina)) fikk jeg gjensyn med parets begrunnelser og argumentasjon😱 - det føles unaturlig å skjerme - det har skapt stor nysgjerrighet (hvilket de forstår) - skjermingen har skapt ubehagelige situasjoner (spekulasjoner om utseendet, stjålet bilder fra privat Facebook, lesere har kommet på døra, lesere har villet se i vogna, snikfotografering) - barnet skal ikke skjules på denne måten, barnet er bare et menneske - snikfotografering kan unngås hvis CBE viser barnet frem - CBE får kontroll og det føles bedre. Hentet fra blogginnlegg fra 15. mars 2014.https://www.carolinebergeriksen.no/2014/03/15/var-x Argumentasjonen er helt uforståelig: hvis dette er oppmerksomheten barnet blir til del, hvorfor fòre folk med mer som vil generere en større følelse av å kjenne barnet? Og i hvilken verden lever man når det føles unaturlig å skjerme? Innlegger og beslutningen kom etter at et bilde ble delt på Facebook hvorpå CBE takker for alle «fine ord og vakre ord» om barnet. Bare det burde få dem til å steile, men i stedet trigget det beslutningen om at de ville vise bilder. Skjønn det de som kan (og det er åpenbart noen). Endret 7. august 2021 av CecilieX Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnie Mus Skrevet 7. august 2021 #48060 Del Skrevet 7. august 2021 Så på storyen til frua i går at hun hengte ut noen som hadde sagt meningen sin ang at frua suger inn magen på alle bilder. Greit nok at det ikke falt i god jord hos frua med en så ærlig kommentar, men hvorfor i alle dager kunne hun ikke bare sladde navnet på vedkommende, eller bare oversett hele kommentaren og blokkert vedkommende???? Er jo ikke rart at folk ikke tør å skrive noe annet enn "søte og vakre deg" når man blir hengt ut offentlig 😕 41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå