Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Lavande skrev (4 minutter siden):

Fra Masterbloggen – Barn, personvern og sosiale medier  (av Sara Eline Grønvold - jurist, spesialrådgiver i Redd Barna, samt medforfatter av boken "Barn og personvern")
http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/

" Stadig eksponering på åpne blogger, vil være nettopp en slik «vilkårlig innblanding», og derfor være i strid med barnekonvensjonen."

Og:

" Etter min oppfatning krenker foreldre barnas personvern når de deler informasjon om barnet til ubegrensede kretser i sosiale medier..."

Igjen: Hvorfor tror enkelte at CBE og LKE har mer kunnskap om dette enn fagfolk?

Ja, takk for informative, saklige og veldokumenterte innlegg og lenker i denne debatten nå @Lavande 

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tistelblad skrev (10 minutter siden):

Jeg googla litt for moro skyld, og fant et bilde av det som heter Ohio Stadium. Det er et av verdens største, og har en tilskuerkapasitet på rett over 100 000. Cbe har tre ganger så mange følgere som dette, altså er det i teorien tre slike stadium som ser bilder av denne 4- og 7åringen daglig. Tror du virkelig barna er "fullt kapable" til å forstå dette?

Screenshot_20210807-141244_Samsung Internet.jpg

Kjenner jeg blir uvel av tanken på at disse to utsetter mindreårige for dette. I tillegg er det rimelig kvalmende at KG økonomiske problemer knyttes opp mot eksponering av barn i kommersielle sammenhenger, når det ikke er tilfelle. Skjønner at CBE  har truffet sitt publikum, hvor uredelighet, rasjonalisering og bagatellisering av overtramp er normalen. Er det noen som fortjener egen tråd så er det vel Treasures AS. 

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levina skrev (1 time siden):

Ja, CBE har vurdert det slik at det er til barnas beste, noe hun også har uttrykk. Dette handler om tolkninger og der kan nok folk ha forskjellige oppfatninger, men hun som er barnas mor, mener det.  Jeg vil nok engang påpeke at det ikke er ulovlig å vise barn i sosiale medier, selv om man får inntrykk av det her inne. Det som folk skal være bevisste på, er hva man deler av bilder, film og tekst på sosiale medier. 

Det handler nok om hennes jobb og at hun har den jobben hun har, er til barnas beste.  Jobben til CBE gir de veldig god økonomisk trygghet som barna både nå og senere nyter godt av. Så da har CBE vurdert det til barnas beste. At du mener noe annet, er irrelevant.  Og med det utgangspunktet så er å dele noe av familielivet  noe hun ønsker å ha med på sosiale medier. Men, betyr jo ikke at hun deler alt, bare litt som hun mener er helt greit. Det er de som kjenner sine barn. Det å være en offentlig person og ha et kjent ansikt, har nok også sine ulemper, men siden hun har valgt den jobben, så er jeg sikker på at det positive med den overgår det event, negative.  Slik jeg ser det, så det ikke disse barna man skal være bekymret for hverken nå eller i fremsiden. Dedikerte foreldre fulle av kjærlighet som har det godt sammen, og som bruker mye tid sammen med barna og gir de mange fine opplevelser. 

dere vet egentlig bedre enn et samlet fagmiljø. Greit å få det fastslått. 

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (2 minutter siden):

Kjenner jeg blir uvel av tanken på at disse to utsetter mindreårige for dette. I tillegg er det rimelig kvalmende at KG økonomiske problemer knyttes opp mot eksponering av barn i kommersielle sammenhenger, når det ikke er tilfelle. Skjønner at CBE  har truffet sitt publikum, hvor uredelighet, rasjonalisering og bagatellisering av overtramp er normalen. Er det noen som fortjener egen tråd så er det vel Treasures AS. 

Det slår meg også når jeg følger debatten om dagen. Forsvarerne har iallefall tilsynelatende en "samma det vel" - holdning til både alkohol i reklame, eksponering av barn ++

Sterkt i tvil om dette ivrige forsvaret som pågår her egentlig slår særlig positivt ut for CBE.no da men.  Det går mest i udokumentert personlig synsing og brukerangrep. Det er også mest av alt forsøk på å kneble ikke bare debatten, men å bagatellisere fagfolks uttalelser, og også lover og regler. Det fremstår uvitende, likegyldig og inkompetent. 

• Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (30 minutter siden):

Det slår meg også når jeg følger debatten om dagen. Forsvarerne har iallefall tilsynelatende en "samma det vel" - holdning til både alkohol i reklame, eksponering av barn ++

Sterkt i tvil om dette ivrige forsvaret som pågår her egentlig slår særlig positivt ut for CBE.no da men.  Det går mest i udokumentert personlig synsing og brukerangrep. Det er også mest av alt forsøk på å kneble ikke bare debatten, men å bagatellisere fagfolks uttalelser, og også lover og regler. Det fremstår uvitende, likegyldig og inkompetent. 

Eller lite opplyste, manglende utdanning og følger ikke med i tiden? Ja, flåsete men er merkelig at folk ikke er mer opplyste. 

Endret av Lill :)
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I alle fall temmelig egosentrisk å ignorere hva fagfolk mener om saken i den tro at man tar de beste valgene for barna ved å frata dem muligheten til å skape sin egen, digitale fremtid og identitet.

Bildet av antall publikum på Ohio Stadium x 3 skremmer vettet av meg. Og dette illustrerer bare antall følgere på en åpen instagram-konto som hvem som helst kan se. Skaden er allerede skjedd.

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1256153-carolinebergeriksenno/?do=findComment&comment=28076834

Endret av Revenge o'Cavatina
tilføyelse, lenke
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (4 minutter siden):

Enig her. Likevel tenker jeg det er en viktig diskusjon å ha (på alle arenaer). Det ligger en bevisstgjøring i det, og oppegående mennesker ser jo hvem som underbygger argumentene sine og ikke minst, hvem som snakker med barnas, ikke foreldrenes, beste som utgangspunkt.
Håper mange også tar seg tid til å lese dokumentasjonen til @Lavande🙌 Takk👍

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tistelblad skrev (55 minutter siden):

Jeg googla litt for moro skyld, og fant et bilde av det som heter Ohio Stadium. Det er et av verdens største, og har en tilskuerkapasitet på rett over 100 000. Cbe har tre ganger så mange følgere som dette, altså er det i teorien tre slike stadium som ser bilder av denne 4- og 7åringen daglig. Tror du virkelig barna er "fullt kapable" til å forstå dette?

Dette er definitivt det mest visuelt skremmende jeg har sett på veldig lenge ...også gang det med 3!🤯

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Levina skrev (2 timer siden):

Ja, CBE har vurdert det slik at det er til barnas beste, noe hun også har uttrykk. Dette handler om tolkninger og der kan nok folk ha forskjellige oppfatninger, men hun som er barnas mor, mener det.  Jeg vil nok engang påpeke at det ikke er ulovlig å vise barn i sosiale medier, selv om man får inntrykk av det her inne. Det som folk skal være bevisste på, er hva man deler av bilder, film og tekst på sosiale medier. 

Det handler nok om hennes jobb og at hun har den jobben hun har, er til barnas beste.  Jobben til CBE gir de veldig god økonomisk trygghet som barna både nå og senere nyter godt av. Så da har CBE vurdert det til barnas beste. At du mener noe annet, er irrelevant.  Og med det utgangspunktet så er å dele noe av familielivet  noe hun ønsker å ha med på sosiale medier. Men, betyr jo ikke at hun deler alt, bare litt som hun mener er helt greit. Det er de som kjenner sine barn. Det å være en offentlig person og ha et kjent ansikt, har nok også sine ulemper, men siden hun har valgt den jobben, så er jeg sikker på at det positive med den overgår det event, negative.  Slik jeg ser det, så det ikke disse barna man skal være bekymret for hverken nå eller i fremsiden. Dedikerte foreldre fulle av kjærlighet som har det godt sammen, og som bruker mye tid sammen med barna og gir de mange fine opplevelser. 

Jeg lurer på det uthevede: «Det er de som kjenner sine barn».

Eksponeringen begynte før første barn var året. På det grunnlaget lurer jeg på hvordan man kan kjenne spebarnet sitt på en slik måte at man vet at eksponering ikke vil være et problem. Det lurer jeg oppriktig på. 

Endret av CecilieX
Satte anførselstegn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isild skrev (1 time siden):

Lill :) skrev (1 time siden):

Eller lite opplyste, manglende utdanning og følger ikke med i tiden? Ja, flåsete men er merkelig at folk ikke er mer opplyste. 

Hva legger dere i forsvarerne?

Jeg synes cbe får oft får mye unødvendig kritikk og uviktig kritikk og jeg kan "forsvare"  henne. Men det betyr ikke at jeg forsvarer deling av bilder av barna. Det tar jeg sterk avstand fra og ønsker at det blir ulovlig.

Så om det er de 2(?) Som tydeligvis synes barn og sosiale medier er ok kanskje du kan tagge de i steden for å tillegge en gruppe de meningene.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen ved Loen vannet. Der alle reiser i år. Er det de som har dandert grønne busker på stolpene der. 🤔🙈

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tistelblad skrev (2 timer siden):

Denne illustrasjonen burde skremme vannet av enhver husmorblogger som velger å eksponere barn. 😥

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sisevt skrev (9 minutter siden):

Ser at LK var på et eller annet løpeopplegg. Var visst dårlig oppmerking på slutten, så han krever refund. Sjekka avgiften, og den var på 250,-? Litt smålig å kreve refund for en så liten sum.

Ser på Strava at LKE skriver at det var 30 grader...? Mannen kan overdrive!! 😆 

Endret av Marioposa
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marioposa skrev (5 minutter siden):

Ser på Strava at LKE skriver at det var 30 grader...? Mannen kan overdrive ?? 😆 

Haha ja, spesielt når han skrev 25 grader på instastory😅

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nijole skrev (18 minutter siden):

Hva legger dere i forsvarerne?

Jeg synes cbe får oft får mye unødvendig kritikk og uviktig kritikk og jeg kan "forsvare"  henne. Men det betyr ikke at jeg forsvarer deling av bilder av barna. Det tar jeg sterk avstand fra og ønsker at det blir ulovlig.

Så om det er de 2(?) Som tydeligvis synes barn og sosiale medier er ok kanskje du kan tagge de i steden for å tillegge en gruppe de meningene.

Jeg skrev målgruppen, som i de som leser blogg og ser på IG uten noe form for refleksjon. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...