Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Klink skrev (2 timer siden):

Hva må man i dine øyne oppnå for å være vellykket? 
For min del holder det som eksempel  at man har velskapte barn et godt familieliv som selvfølgelig ikke er perfekt til enhver tid, en grei lønn , jobb man trives i , venner , en meningsfylt fritid og så videre. Og ikke nødvendigvis at man har alt dette på likt. Hva er egentlig vellykket? Vellykket ferie for meg er for eksempel at alle koste seg , lite krangling og at man gjorde ting man liker å gjøre og opplevde noe fint. Hvorfor er ikke normalen vellykket? 

Velskapte barn? Virkelig? 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallepalle2 skrev (15 minutter siden):

Men dere, nå misforstås det for å misforstås. Velskapte barn, altså barn som fysisk sett ikke har noen større utfordringer, antar jeg det menes her; dvs. friske barn. Det finnes både populærvitenskapelige og vitenskapelige artikler om sammenhengen med lavere livskvalitet, høyere sannsynlighet for samlivsbrudd og barn med spesielle behov. La oss la dette ligge, og være litt rause?

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (46 minutter siden):

Jeg har alt svart på det, men her får du det igjen.  Ja alle barn er flotte.  Man kan være vellykket uavhengig om man har barn med spesielle behov, friske barn, syke barn , ikke har barn og så videre. Velskapt barn er et uttrykk. 
Alle håper vel at barna sine skal være friske og nettopp « velskapte»

Endret av Klink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (6 timer siden):

Enig med mye, å si at ingenting ved hennes liv er vellykket er egentlig bare usmakelig syns jeg. Diskusjonen går plutselig på livet hennes som vi bare vet noe om via sosiale medier og ikke på hva bedriften foretar seg. Du ramser fint opp en del ting cbe har fått til 😊 

At hun ikke snakker ned andre og virker tilfreds er jeg dog litt usikker på om er sant. 

Du svarer dette på innlegget til @Levina, men innlegget hennes også handler jo nettopp kun om livet til CBE, eller det @Levina forestiller seg er livet til CBE, og slett ikke om CBE.no sine SoMe-kanaler.

Endret av Aricia
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondinbolla skrev (1 time siden):

Men dere, nå misforstås det for å misforstås. Velskapte barn, altså barn som fysisk sett ikke har noen større utfordringer, antar jeg det menes her; dvs. friske barn. Det finnes både populærvitenskapelige og vitenskapelige artikler om sammenhengen med lavere livskvalitet, høyere sannsynlighet for samlivsbrudd og barn med spesielle behov. La oss la dette ligge, og være litt rause?

Nei ikke for r å misforstå men fordi jeg lurer på hva som lå bak et sånt utsagn. 
Vær rause? Som en med en liten nevø med spesielle behov så må jeg faktisk få lov å reagere , samme hva du mener.

Endret av Orly
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klink skrev (4 timer siden):

Ja? Eller barn da.. alle barn er flotte på sitt vis. Det er et uttrykk. Man kan fint være vellykket uten barn, med barn, med barn med spesielle behov , osv 

Velskapte barn er noe annet enn barn med ekstra behov og derfor reagerte jeg.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (8 minutter siden):

De fleste ønsker seg friske barn uten ekstra utfordringer enda det er litt politisk ukorrekt å si høyt. 

Endret av Klink
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (Akkurat nå):

De fleste ønsker seg friske barn uten ekstra utfordringer enda det er litt politisk ukorrekt å si høyt. 

Men derfra til å si at det gjør en "vellykket" som var utgangspunktet her er jo ganske drøyt.

@Levina skrev "friske barn" som et kriterium på at CBE er vellykket, det er jo ikke bedre overhodet. Man er ikke vellykket fordi man får friske barn, bare er velsignet heldig i livets ubarmhjertige lotteri.

• Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (42 minutter siden):

Du svarer dette på innlegget til @Levina, men innlegget hennes også handler jo nettopp kun om livet til CBE, eller det @Levina forestiller seg er livet til CBE, og slett ikke om CBE.no sine SoMe-kanaler.

Det er helt sant. Nå er likevel diskusjonen på det nivået, jeg ville bare si at jeg syns det er rart man ikke kan finne noe som er vellykket med personen eller bedriften. Hun har nå livnært seg på dette i mange  år, så vellykket har det nå vært. Og livet til cbe kan fint være like vellykket som noen andre sitt. men nå kan jeg kan fint si meg ferdig med denne diskusjonen. Det blir dratt litt lenger enn meningen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (3 minutter siden):

Men derfra til å si at det gjør en "vellykket" som var utgangspunktet her er jo ganske drøyt.

@Levina skrev "friske barn" som et kriterium på at CBE er vellykket, det er jo ikke bedre overhodet. Man er ikke vellykket fordi man får friske barn, bare er velsignet heldig i livets ubarmhjertige lotteri.

Og dette har jeg poengtert tidligere, at jeg selvfølgelig  mener man kan være vellykket med barn med spesielle behov, om en ikke har barn , om en har 6 barn eller 1 barn. og så videre. Det er et uttrykk som jeg brukte litt uheldig nå. 
Og tror ikke det var ment som et kriterium for å være vellykket , men en observasjon av at de ser friske og raske ut liksom. 

Endret av Klink
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (17 minutter siden):

Er det det? Jeg kjenner velskapte barn som har spesielle behov jeg. Tror også foreldrene syns barnet er velskapt og flott akkurat som det er. 

Endret av Klink
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (4 timer siden):

Ja? Eller barn da.. alle barn er flotte på sitt vis. Det er et uttrykk. Man kan fint være vellykket uten barn, med barn, med barn med spesielle behov , osv 

Velskapte barn er et uttrykk ja. Ett forbanna gammeldags og forkastelig uttrykk som ikke hører hjemme noen plass. Det eneste positive med denne kommentaren er å se at folk reagerer og at diskriminering av barn med funksjonsnedsettelser ikke normaliseres i like stor grad som før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orly skrev (19 minutter siden):

Nei ikke for r å misforstå men fordi jeg lurer på hva som lå bak et sånt utsagn. 
Vær rause? Som en med en liten nevø med spesielle behov så må jeg faktisk få lov å reagere , samme hva du mener.

Så nevøen din er ikke velskapt selv om han har spesielle behov? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKC skrev (Akkurat nå):

Velskapte barn er et uttrykk ja. Ett forbanna gammeldags og forkastelig uttrykk som ikke hører hjemme noen plass. Det eneste positive med denne kommentaren er å se at folk reagerer og at diskriminering av barn med funksjonsnedsettelser ikke normaliseres i like stor grad som før. 

Kan du historien om foreksempel psykisk utviklingshemmede i Norge? Om hvordan de ble behandlet ? Så dette mindre normalisert enn før er jeg uenig i. Det er en vei å gå, men sammenlignet med før….. så er vi langt kommet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella_00
Klink skrev (7 minutter siden):

Og dette har jeg poengtert tidligere, at jeg selvfølgelig  mener man kan være vellykket med barn med spesielle behov, om en ikke har barn , om en har 6 barn eller 1 barn. og så videre. Det er et uttrykk som jeg brukte litt uheldig nå. 
Og tror ikke det var ment som et kriterium for å være vellykket , men en observasjon av at de ser friske og raske ut liksom. 

Så klink har skrevet at det var et uheldig bruk av utrykk. Så hvor lenge kan man flisespikke på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Klink skrev (Akkurat nå):

Kan du historien om foreksempel psykisk utviklingshemmede i Norge? Om hvordan de ble behandlet ? Så dette mindre normalisert enn før er jeg uenig i. Det er en vei å gå, men sammenlignet med før….. så er vi langt kommet. 

Jeg forstår ikke kommentaren? Uttdyp gjerne :) kjenner godt til historien og den fortsatte diskrimineringen som foregår. Jeg mener at det å se reaksjoner på et uttrykk som "velskapte barn" vitner om at det er godt å se at det ikke er aksepter å bruke slikt skadelig språk, og at det ikke hadde blitt like store reaksjoner for bare noen år siden. Men, funksjonsnedsettelser er fortsatt den mest diskriminerte gruppen mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKC skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår ikke kommentaren? Uttdyp gjerne :) kjenner godt til historien og den fortsatte diskrimineringen som foregår. Jeg mener at det å se reaksjoner på et uttrykk som "velskapte barn" vitner om at det er godt å se at det ikke er aksepter å bruke slikt skadelig språk, og at det ikke hadde blitt like store reaksjoner for bare noen år siden. Men, funksjonsnedsettelser er fortsatt den mest diskriminerte gruppen mennesker. 

Oi tror kanskje jeg leste innlegget ditt litt raskt. Misforsto sorry. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (12 minutter siden):

Det er helt sant. Nå er likevel diskusjonen på det nivået, jeg ville bare si at jeg syns det er rart man ikke kan finne noe som er vellykket med personen eller bedriften. Hun har nå livnært seg på dette i mange  år, så vellykket har det nå vært. Og livet til cbe kan fint være like vellykket som noen andre sitt. men nå kan jeg kan fint si meg ferdig med denne diskusjonen. Det blir dratt litt lenger enn meningen. 

Nå var ikke spørsmålet om det er noe som er vellykket men hva som er så vellykket man (=leserne) er misunnelige. Mye framstår som fint og bra for all del, men hus, hage, bil, barn, penger, jobb man liker, mann, hund, ferier, god form og så videre er tross alt ikke uvanlig her i Norge. Tvert i mot. Så da blir ordet misunnelse malplassert. Det er intet av det som er ekstraordinært så misunnelse er irrelevant. 

PS Velskapte barn er et uttrykk med mange ekle undertoner med oppgulp fra en tid vi alle burde prøve å ta avstand fra. Tror ikke du mente det slik men likevel bra folk reagerer. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott.. denne tråden handler nå om velskapte barn. Ikke CBE AS. Lag deres egen tråd..

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...