MiniMjau Skrevet 31. oktober 2020 #30461 Skrevet 31. oktober 2020 2 timer siden, Halle-Palle skrev: Det der Halloween-tablået hun insisterer på hvert år, jeg syns virkelig at hun ikke får det helt til? Det ser ut som et utstillingsbord i en butikk med forskjellige ting som er satt frem for salg. Det er så mye potensiale i den flotte hallen som ikke blir utnyttet. Synes det så ut som et bord med ræl og nips, helt likt varene som er utstilt på den lokale bruktbutikken her. Bare rot. Ikke noe å feste øya på. 14
prudens Skrevet 31. oktober 2020 #30462 Skrevet 31. oktober 2020 (endret) 45 minutter siden, Snøsøta skrev: At man hjelper er bra. Hvordan man hjelper er en veldig viktig diskusjon. Det ble gjort noen bommerter i fjor, og risikoen for at personer som ikke har noen erfaring eller kompetanse på å jobbe med sårbare grupper gjør bommerter er større enn at profesjonelle gjør det. Vi gjør alle feil, CBE.no er intet unntak. Poenget er at når man gjør feil i arbeidet med sårbare grupper går det ut over dem som allerede har det vanskelig. Det har kommet mange innspill til hvordan de kan gjøre gode endringer i prosjektet sitt. De kan samarbeide med andre, profesjonelle. De kan ta lærdom av feilene fra i fjor. Og ikke minst - de må sette de de hjelper og deres behov først. Ha respekt for folk og integriteten deres. Man kan ikke bryte respekten for medmennesker bare fordi de ikke har penger til mat og gaver. Da skaper man et forskjellssamfunn hvor vi «de som har» kan behandle dem «de som ikke har» etter egne regler. Et slikt samfunn vil jeg ikke ha. Jeg ser antydninger til dette i Omvendt julenisse-innleggene, i «Caroline ser på tiggere fra en luksussuite» og «Caroline sitter inne i varmen og ser på de sponsede kakkelovnen mens barna fryser ute i kulden», i diskusjonene rundt fattigdom fra Mexico og i den diskusjonen de hadde om at det er bra med forskjeller i samfunnet. Jeg betviler ikke at ønsket om å hjelpe og gjøre noe bra er genuint og ektefølt. Det er ikke sikkert at de er bevisste problematikken over heller, det er jo ikke dette de driver med til daglig. Derfor er det så viktig å belyse problematikken og diskutere hva som er god bistand og hva som er uheldig eller problematisk. Å si at det å gi bort en gave er bra uansett hvordan det blir gjort lyser av en total mangel på empati. Det må vi diskutere. Det er ikke smålig. Det som er smålig er å nekte å diskutere hva som er bra bistand for sårbare grupper. Ja det er klart det er sikkert ting som kan forbedres Det er jeg enig i. Hvordan mener du at de setter sine behov først? og ikke har respekt for dem de hjelper i dette prosjektet? Fordi du mener hun har feilet med tidligere innlegg i Bloggen? Da er det vel flott at de bruker sine kanaler, denne gang til å hjelpe vanskelig stilte i julen Synes det er flott at det blir gjort på denne måten, da det når ut til flere. Jeg mener det er smålig å pirke på at de ber om sponsor for gavepair og bil, da er det bedre at de heller bruker disse pengene til å støtte prosjektet økonomisk, noe de også ha gjort. Kan også se at de trenger stor bil for å kunne frakte alt, da det var enormt mye de fikk inn. Det enste jeg tenker er at de bør vurdere hvordan de leverer gavene og maten. Da tenker jeg på reklamen fra Omvendt Julenisse. De kan gjerne kjøre med den på da de henter varer etc, men kan nok med fordel fjernes før det leveres ut., mulig dette ble gjort også Hvordan de behandler søknaden , og folkene de hjelper ellers, med ovenfra og ned holdning, blir bare spekulasjoner.og jeg er ikke enig i at de viser totalt mangel på empati Flott med gode innspill, men det meste av det som står i innleggene over angående dette er bare smålig pirk. Takk @Felis Angående sponset bil og Omvendt Julenisse: Til parets forsvar så tok de kritikken til seg og kuttet ut profilert bil da de delte ut mat og gaver. Endret 31. oktober 2020 av prudens 5
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 31. oktober 2020 #30463 Skrevet 31. oktober 2020 Jeg har ikke noe imot prosjektet, men det er som @felis nevnte i sitt innlegg, håper de forbedrer noen punkter i år. Man blir jo litt satt ut når et av parets første tanker er «tenk om noen prøver å lyve til seg noe!», og vil gå igjennom SoMe-kontoene til folk. Altså... Jeg synes det sier ganske mye om hvordan de ser på andre mennesker. Hvor mange i Sarpsborg ville prøvd å juge til seg en kasse med mat eller en brukt leke? Jeg tror de fleste som ikke har millioner på bok er hederlige mennesker. Jeg vil tro det er flere i de øvre økonomiske samfunnsjiktene som lyver litt og ikke er helt ærlige alltid. Det er mye monkey business blant rike mennesker. At noen vil jukse til seg ribbe og riskrem BØR ikke være første tanke når du skal være julenisse. Jeg skjønner at donasjoner ikke skal gå til hyssing, men det er sånt man i stillhet kan kjøpe på Nille. Jeg vet ikke hvor mange år jeg har brukt i idrettshaller, i skogen osv for å plastre skadde personer eller lete etter bortkomne personer, men det kunne ikke ramle meg inn i halvsøvne å kreve Røde Kors for slitasje på skoene mine. Eller kreve betaling for den vannflaska jeg kjøpte fordi jeg var tørst etter fire timers ballongsalg på 17 mai. De har en tendens til å komme med noen uheldige uttalelser. Når du i samme setting poserer i et belte til flere tusen kroner, men sier at du ikke vil betale hyssing av egne penger, så blir det bare tonedøvt. Dersom de tar til seg gode råd og toner ned selvskrytet litt, så skal de få min uforbeholdne applaus. For det ER et bra prosjekt. Så lenge fokuset ligger på mottakerne, ikke egen godhet.
Gjest Snøsøta Skrevet 31. oktober 2020 #30464 Skrevet 31. oktober 2020 (endret) 48 minutter siden, prudens skrev: Ja det er klart det er sikkert ting som kan forbedres Det er jeg enig i. Hvordan mener du at de setter sine behov først? og ikke har respekt for dem de hjelper i dette prosjektet? Fordi du mener hun har feilet med tidligere innlegg i Bloggen? Da er det vel flott at de bruker sine kanaler, denne gang til å hjelpe vanskelig stilte i julen Synes det er flott at det blir gjort på denne måten, da det når ut til flere. Jeg mener det er smålig å pirke på at de ber om sponsor for gavepair og bil, da er det bedre at de heller bruker disse pengene til å støtte prosjektet økonomisk, noe de også ha gjort. Kan også se at de trenger stor bil for å kunne frakte alt, da det var enormt mye de fikk inn. Det enste jeg tenker er at de bør vurdere hvordan de leverer gavene og maten. Da tenker jeg på reklamen fra Omvendt Julenisse. De kan gjerne kjøre med den på da de henter varer etc, men kan nok med fordel fjernes før det leveres ut., mulig dette ble gjort også Hvordan de behandler søknaden , og folkene de hjelper ellers, med ovenfra og ned holdning, blir bare spekulasjoner.og jeg er ikke enig i at de viser totalt mangel på empati Flott med gode innspill, men det meste av det som står i innleggene over angående dette er bare smålig pirk. Takk @Felis Angående sponset bil og Omvendt Julenisse: Til parets forsvar så tok de kritikken til seg og kuttet ut profilert bil da de delte ut mat og gaver. Så bra du også har innspill til hva som kan gjøre prosjektet bedre for mottakerne. Jeg synes @Sursøtsaus sitt innlegg dekker det meste av konkrete innspill til hvordan de kan forbedre prosjektet sitt. Bloggere blir gjerne kritisert for hvilken innflytelse har på ulike områder, bærekraft, kroppsfokus, spiseforstyrrelser osv. Men dette er indirekte effekter, hvor effekten kan være en konsekvens av mange slags faktorer. I Omvendt Julenisse går de i direkte inngripen i sårbare personers liv. Det de gjør kan ha direkte konsekvenser for enkeltpersoner. Derfor blir dette temaet ekstra viktig, og de må forvente at arbeidet med prosjektet blir fulgt og gransket med langt sterkere lupe enn i andre saker. Sårbare personer og grupper har et særlig vern nettopp fordi de er ekstra sårbare. Når det gjelder søknadsbehandling så er ikke det spekulasjoner, det sto godt beskrevet på bloggen. Det å måtte søke, og bli intervjuet av to uerfarne personer uten kompetanse på sårbare grupper, og få skatteoppgjør og sosiale media gransket av to bloggere, hva hadde du selv syntes om det? Du har ikke penger til å sette mat på bordet for ungene dine, og heller ikke penger til gaver. Du er ikke spesielt høy i hatten da. Så må du be om hjelp. Hvordan du blir møtt i denne situasjonen er helt avgjørende for selvfølelsen din. Det er ydmykende nok i seg selv, og veldig skambelagt. Hvis de som gransker deg og din situasjon samtidig lager innlegg om hvor gode de føler seg på en reklameplattform hadde jeg følt meg brukt. Så dette må håndteres varsomt. Respekten for de som trenger hjelp må settes foran bloggerens behov for innhold i kanalene sine, og for sin eget behov og ønske for oppmerksomhet. Dette handler om etikk, moral og hvilke verdier man ønsker å jobbe etter. Det betyr ikke at å være blogger og hjelpe andre ikke kan forenes. Det betyr bare at hensynet til de de hjelper må gå foran når de utarbeider rutiner i prosjektet, kriterier for å få hjelp, i møte med de de hjelper (her har de jo tatt affære med å bruke en anonym bil som jeg forstår), OG i måten prosjektet og innlegg knyttet til prosjektet framstilles på de kommersielle kanalene deres. De må sette hensynet til de sårbare personene først. Og det er jo ikke lett når produktet deres stort sett er utelukkende fokus på at en person skal skinne, nemlig CBE selv. Om de hadde klart å sette seg selv og sine behov til side i arbeidet med prosjektet og klart å gjennomføre dette på en etisk fin måte uten fokus på seg selv hadde det vært imponerende. Man skinner gjerne enda sterkere på den måten. Endret 31. oktober 2020 av Snøsøta
Gjest Snøsøta Skrevet 31. oktober 2020 #30465 Skrevet 31. oktober 2020 (endret) Skulle endre, iterte meg selv istedet 😄 Endret 31. oktober 2020 av Snøsøta
Hut Skrevet 31. oktober 2020 #30466 Skrevet 31. oktober 2020 3 timer siden, Halle-Palle skrev: Det der Halloween-tablået hun insisterer på hvert år, jeg syns virkelig at hun ikke får det helt til? Det ser ut som et utstillingsbord i en butikk med forskjellige ting som er satt frem for salg. Det er så mye potensiale i den flotte hallen som ikke blir utnyttet. Synes det ser utrolig kult ut. Blir veldig inspirert av hvordan hun har dekorert til Halloween. 4
MissLucy Skrevet 31. oktober 2020 Forfatter #30467 Skrevet 31. oktober 2020 hvordan er det nå med disse KG-reglene? har man lov å diskutere med forskjellige brukere i en tråd, hvis man ikke siterer seg selv? Noen som vet? Tenker på dette punktet: * Det er ikke lov å diskutere med seg selv, eller utgi seg for å være flere personer i en tråd, ved å benytte flere kontoer eller AnonymBruker-funksjonen. 14
prudens Skrevet 31. oktober 2020 #30468 Skrevet 31. oktober 2020 5 minutter siden, Snøsøta skrev: Så bra du også har innspill til hva som kan gjøre prosjektet bedre for mottakerne. Jeg synes @Sursøtsaus sitt innlegg dekker det meste av konkrete innspill til hvordan de kan forbedre prosjektet sitt. Bloggere blir gjerne kritisert for hvilken innflytelse har på ulike områder, bærekraft, kroppsfokus, spiseforstyrrelser osv. Men dette er indirekte effekter, hvor effekten kan være en konsekvens av mange slags faktorer. I Omvendt Julenisse går de i direkte inngripen i sårbare personers liv. Det de gjør kan ha direkte konsekvenser for enkeltpersoner. Derfor blir dette temaet ekstra viktig, og de må forvente at arbeidet med prosjektet blir fulgt og gransket med langt sterkere lupe enn i andre saker. Sårbare personer og grupper har et særlig vern nettopp fordi de er ekstra sårbare. Når det gjelder søknadsbehandling så er ikke det spekulasjoner, det sto godt beskrevet på bloggen. Det å måtte søke, og bli intervjuet av to uerfarne personer uten kompetanse på sårbare grupper, og få skatteoppgjør og sosiale media gransket av to bloggere, hva hadde du selv syntes om det? Du har ikke penger til å sette mat på bordet for ungene dine, og heller ikke penger til gaver. Du er ikke spesielt høy i hatten da. Så må du be om hjelp. Hvordan du blir møtt i denne situasjonen er helt avgjørende for selvfølelsen din. Det er ydmykende nok i seg selv, og veldig skambelagt. Hvis de som gransker deg og din situasjon samtidig lager innlegg om hvor gode de føler seg på en reklameplattform hadde jeg Så dette må håndteres varsomt. Respekten for de som trenger hjelp må settes foran bloggerens behov for innhold i kanalene sine, og for sin eget behov og ønske for oppmerksomhet. Dette handler om etikk, moral og hvilke verdier man ønsker å jobbe etter. Det betyr ikke at å være blogger og hjelpe andre ikke kan forenes. Det betyr bare at hensynet til de de hjelper må gå foran når de utarbeider rutiner i prosjektet, kriterier for å få hjelp, i møte med de de hjelper (her har de jo tatt affære med å bruke en anonym bil som jeg forstår), OG i måten prosjektet og innlegg knyttet til prosjektet framstilles på de kommersielle kanalene deres. De må sette hensynet til de sårbare personene først. Og det er jo ikke lett når produktet deres stort sett er utelukkende fokus på at en person skal skinne, nemlig CBE selv. Om de hadde klart å sette seg selv og sine behov til side i arbeidet med prosjektet og klart å gjennomføre dette på en etisk fin måte uten fokus på seg selv hadde det vært imponerende. Man skinner gjerne enda sterkere på den måten. Jeg kan forstå at det kan være vanskelig å be om hjelp, men ser også nødvendigheten med å be folk søke. Det er naivt og tro at folk ikke vil be om litt ekstra mat i julen etc, som ikke trenger dette, og det vil da kunne gå på bekosting av de som virkelig har et behov. Dette blir også behandlet konfidensielt Jeg synes det er flott at de deler dette, Ja det gir innhold på bloggen, som sikkert er positivt for dem, men det som er viktig her er at det når ut til flest mulige og flere kan bidra med å hjelpe. ser heller ikke hva som er så galt om de har noe å tjene selv på dette også. Det viktigste her er at hjelpen når frem til mange. Jeg ser det annerledes og tenker ikke at det er en person som skal skinne her. Jeg ser mennesker her som bidrar til noe flott hjelpe vanskelig stilte i julen . 5
Klink Skrevet 31. oktober 2020 #30469 Skrevet 31. oktober 2020 1 time siden, 123Frustrert skrev: Du synes at veldedighet handler om at gir du bort en gave til et barn så du kan legge det ut på din egen blogg og vise at du er sååå snill og god? Det gjør så klar ikke noe om alle andre skjønner hvem barnet er, cbe er jo såååå snill! Hun gir tross alt bort en gave hun har fått av andre, kjører den rundt med en bil hun har tigget og tjener mange tusen på reklame hun har sammen med innlegg om tiggingen av barn? Jeg mener veldedighet virkelig handler om at du virkelig ønsker å hjelpe, ikke at du selv skal tjene penger på det. Jeg håper og krysser fingre for at de jobber med omvendt julenisse og ikke viser set på bloggen. Tenk om de kunne gjøre noe slikt fordi de faktisk ønsker å hjelpe, men ikke for å tjene penger? DET hadde vært fantastisk det! Så lenge hjelpen er hensiktsmessig og noen har fått den hjelpen de trenger spiller det ingen rolle, nei. Hensikt og så videre har ikke så mye å si så lenge man faktisk hjelper noen? Heller at flere gjør noe enn at man ikke gjør noen ting. 3
Klink Skrevet 31. oktober 2020 #30470 Skrevet 31. oktober 2020 6 timer siden, MarianneE skrev: Det var utrolig godt sagt! Og igjen, hvem er ydmyket? 2
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 31. oktober 2020 #30471 Skrevet 31. oktober 2020 7 minutter siden, Klink skrev: Og igjen, hvem er ydmyket? Du ville ikke følt deg ydmyket hvis du måtte godta at to profilerte personer satt og gikk igjennom SoMe-kanalene dine for å se om du var fattig nok for dem..?
Klink Skrevet 31. oktober 2020 #30472 Skrevet 31. oktober 2020 5 minutter siden, Lille_Krokodille skrev: Du ville ikke følt deg ydmyket hvis du måtte godta at to profilerte personer satt og gikk igjennom SoMe-kanalene dine for å se om du var fattig nok for dem..? Nei det måtte de da bare gjøre? 2
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 31. oktober 2020 #30473 Skrevet 31. oktober 2020 2 minutter siden, Klink skrev: Nei det måtte de da bare gjøre? Du klarer heller ikke å se at det kan være ydmykende for de som faktisk sitter i den situasjonen, heller?
Halle-Palle Skrevet 31. oktober 2020 #30474 Skrevet 31. oktober 2020 42 minutter siden, prudens skrev: Jeg kan forstå at det kan være vanskelig å be om hjelp, men ser også nødvendigheten med å be folk søke. Det er naivt og tro at folk ikke vil be om litt ekstra mat i julen etc, som ikke trenger dette, og det vil da kunne gå på bekosting av de som virkelig har et behov. Dette blir også behandlet konfidensielt Jeg synes det er flott at de deler dette, Ja det gir innhold på bloggen, som sikkert er positivt for dem, men det som er viktig her er at det når ut til flest mulige og flere kan bidra med å hjelpe. ser heller ikke hva som er så galt om de har noe å tjene selv på dette også. Det viktigste her er at hjelpen når frem til mange. Jeg ser det annerledes og tenker ikke at det er en person som skal skinne her. Jeg ser mennesker her som bidrar til noe flott hjelpe vanskelig stilte i julen . Hennes egne ord var at de sjekket ligning og SoMe for å sjekke at de som søkte støtte ikke hadde 10 mill på bok eller hadde vært på ferie til Bali. Hvor mange i den kategorien tror man søker om gratis ribbe og en gave til barna? Seriøst? 35
Gjest Snøsøta Skrevet 31. oktober 2020 #30475 Skrevet 31. oktober 2020 (endret) 51 minutter siden, prudens skrev: Jeg kan forstå at det kan være vanskelig å be om hjelp, men ser også nødvendigheten med å be folk søke. Det er naivt og tro at folk ikke vil be om litt ekstra mat i julen etc, som ikke trenger dette, og det vil da kunne gå på bekosting av de som virkelig har et behov. Dette blir også behandlet konfidensielt Jeg synes det er flott at de deler dette, Ja det gir innhold på bloggen, som sikkert er positivt for dem, men det som er viktig her er at det når ut til flest mulige og flere kan bidra med å hjelpe. ser heller ikke hva som er så galt om de har noe å tjene selv på dette også. Det viktigste her er at hjelpen når frem til mange. Jeg ser det annerledes og tenker ikke at det er en person som skal skinne her. Jeg ser mennesker her som bidrar til noe flott hjelpe vanskelig stilte i julen . Når andre hjelpeorganisasjoner ikke ser nødvendigheten med å utsette folk for en slik søknadsprosess, særlig også fordi det kan stoppe folk som trenger det fra å be om hjelp, så klarer du ikke overbevise meg om hvorfor du ser at det er nødvendig at CBE.no må be folk søke, og å granske økonomien deres (og sosiale media). Hjelpeorganisasjoner flest krever ikke søknad, og bruker ikke ressurser på å granske de hjelpetrengende, de gir hjelp til de som ber om det. De opplever det ikke som noe problem at folk utnytter ordningene, det er for skambelagt å be om hjelp til at det er noe det går inflasjon i. Og, skal de som trenger hjelp være nødt til å ta konsekvensen av om en person teoretisk kan lyve på seg en ribbe? Det er et teoretisk problem du peker på, som har lite rot i virkeligheten. Endret 31. oktober 2020 av Snøsøta
Gjest Lin11 Skrevet 31. oktober 2020 #30476 Skrevet 31. oktober 2020 9 minutter siden, Halle-Palle skrev: Hennes egne ord var at de sjekket ligning og SoMe for å sjekke at de som søkte støtte ikke hadde 10 mill på bok eller hadde vært på ferie til Bali. Hvor mange i den kategorien tror man søker om gratis ribbe og en gave til barna? Seriøst? Hva kan man si? Ut fra egne erfaringer kan man si at « anledning gjør tyv?»
Klink Skrevet 31. oktober 2020 #30477 Skrevet 31. oktober 2020 22 minutter siden, Lille_Krokodille skrev: Du klarer heller ikke å se at det kan være ydmykende for de som faktisk sitter i den situasjonen, heller? Ikke helt? Alle kan sjekke some og skattelister? 3
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 31. oktober 2020 #30478 Skrevet 31. oktober 2020 1 minutt siden, Klink skrev: Ikke helt? Alle kan sjekke some og skattelister? Jeg bare noterer meg at du ikke forstår hva jeg spør deg om, og lar det ligge.
Klink Skrevet 31. oktober 2020 #30479 Skrevet 31. oktober 2020 Men hvis jeg fikk en lang liste over skjema å sende inn, innvendinger og styr og ståk hadde det vært fristende å la ribba være på julekvelden. 1
Klink Skrevet 31. oktober 2020 #30480 Skrevet 31. oktober 2020 Akkurat nå, Lille_Krokodille skrev: Jeg bare noterer meg at du ikke forstår hva jeg spør deg om, og lar det ligge. Hva spør du om da? Man legger da ikke merke til om noen sjekker some kanalene dine. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå