Shopgirl2014 Skrevet 18. september 2020 #28361 Del Skrevet 18. september 2020 KatyP skrev (På 17.9.2020 den 20.47): https://www.ba.no/nyheter/leste-fotballfrue-fikk-anoreksi/s/1-41-6616620 @SoWhat? her har du en artikkel om en som fikk spiseforstyrrelse av å lese CBE. Jeg kjenner vedkommende. Selv fikk jeg aldri spiseforstyrrelse av henne da jeg var så dypt begravet i det fra før på den tiden Caroline for alvor ble kjent. Men som langvarig alvorlig syk av anoreksi og til dags dato ikke helt frisk kan jeg se hvordan hennes innlegg og bilder fremstår. Det er ikke bra, og hun burde vite det. Men hun skylder på leserne sine og mener de burde forstå og verne seg selv. Det finnes ikke ord for den ansvarsfraskrivelsen. Jeg skal ikke begynne på nytt, da jeg har skrevet flere innlegg om akkurat dette. CBE og mannen fronter en farlig linje og det er trist at dette forsvares. Ekspander Dette er jo en syv og et halvt år gammel artikkel? Hvorfor er denne relevant nå? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surikatt Skrevet 18. september 2020 #28362 Del Skrevet 18. september 2020 Når man er så opptatt av sin egen kropp og utseende, overdreven trening og manipulerte bilder, da mener jeg at hun har et problem med seg selv. Da burde man IKKE være så frekk å kalle seg influencer. Hva er det hun vil med dette? Påvirke andre mennesker til det samme usunne kroppsfokuset? Normale mennesker har ikke tid til det tullet og vil føle seg utilstrekkelige. Jeg kan le av det totalt virkelighetsfjerne livet hun lever men det gjelder langt fra alle. 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 18. september 2020 #28363 Del Skrevet 18. september 2020 (endret) Shopgirl2014 skrev (På 18.9.2020 den 6.12): Dette er jo en syv og et halvt år gammel artikkel? Hvorfor er denne relevant nå? Ekspander Fordi fokus hos influenceren fortsatt ikke er forandret nevneverdig. Det hjelper lite å bare skrive man har et sunt forhold til kropp, utseende, mat og trening, mens resten av formidlet budskap er det motsatte. Jeg fatter ikke folk bifaller slikt negativt kroppsfokus. 😳 Endret 18. september 2020 av Inocybe Et ord kom på feil sted 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 18. september 2020 #28364 Del Skrevet 18. september 2020 Shopgirl2014 skrev (På 18.9.2020 den 6.12): Dette er jo en syv og et halvt år gammel artikkel? Hvorfor er denne relevant nå? Ekspander Det er fastslått for lengst av både leger, jordmødre og andre som jobber med spiseforstyrrelser at CBE.no og andre influencere som fremstiller kropp, trening og mat på den måten de gjør, er svært uheldig. Til og med 14-åringer som kaster et blikk på bildene på IG ser med en gang at «dama er opptatt av å være tynn». Ja, alminnelige lekfolk ser sånt, faktisk. Underlig nok er det bare Treasures AS og forsvarerne som ikke forstår dette. 40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 18. september 2020 #28365 Del Skrevet 18. september 2020 (endret) Shopgirl2014 skrev (På 18.9.2020 den 6.12): Dette er jo en syv og et halvt år gammel artikkel? Hvorfor er denne relevant nå? Ekspander Du har fått noen svar - men det mest nærliggende var vel at noen spurte etter dokumentasjon på at CBE påførte andre et problematisk forhold til mat og kropp ved påvirkningen sin. Og så kom dokumentasjonen. Lagt til: Det er forøvrig typisk også, at når noen kommer med dokumentasjon, så er den for gammel/for komplisert/noen orker ikke lese/greit nok men det er FOR MYE KRITIKK!// Velg det som (ikke) passer. Endret 18. september 2020 av pøbelsara 41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nudeldama Skrevet 18. september 2020 #28366 Del Skrevet 18. september 2020 La oss si at CBE hadde lagt ned bedriften i dag. Lagt ned bloggen, alle SoMe-kanaler og treningsappen. Hvor stor effekt tror dere det hadde hatt på skjønnhetstyranni, spiseforstyrrelser og overforbruk som samfunnsproblem? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snøsøta Skrevet 18. september 2020 #28367 Del Skrevet 18. september 2020 Nudeldama skrev (På 18.9.2020 den 9.07): La oss si at CBE hadde lagt ned bedriften i dag. Lagt ned bloggen, alle SoMe-kanaler og treningsappen. Hvor stor effekt tror dere det hadde hatt på skjønnhetstyranni, spiseforstyrrelser og overforbruk som samfunnsproblem? Ekspander Det hadde vært et godt bidrag og ikke minst et sterkt signal om at den måten å drive influencing på er på ville veier. Om hun hadde startet opp en ny, bærekraftig og etisk influencervirksomhet hadde effekten vært enda større. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annihilator Skrevet 18. september 2020 #28368 Del Skrevet 18. september 2020 Nå har jeg fått til å slette kommentaren som kom ut på en helt feil og idiotisk måte så er fint om siteringene av denne slettes også. 🙂 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 18. september 2020 #28369 Del Skrevet 18. september 2020 Nudeldama skrev (På 18.9.2020 den 9.07): La oss si at CBE hadde lagt ned bedriften i dag. Lagt ned bloggen, alle SoMe-kanaler og treningsappen. Hvor stor effekt tror dere det hadde hatt på skjønnhetstyranni, spiseforstyrrelser og overforbruk som samfunnsproblem? Ekspander Er enig med @Snøsøta. Ønsker vi å forandre samfunnet trenger vi at noen går foran med et godt eksempel. Hvem bedre til å gjøre det en de som gikk først i løypa? Da vil nok andre følge i hennes fotspor. Slik jeg oppfatter de som lever av SoMe så er det litt som å være i en ond sirkel. De påvirker jo hverandre i forhold til hva som er «greia» til enhver tid, slik det er i de fleste bransjer. Det er jo dette som fortsatt er en del av problemet og som gjør at kritikken ikke stopper. CBE har ALDRI problematisert sin måte å blogge på, ALDRI anerkjent at hun påvirker negativt. Det er det som er så pussig for de fleste av oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 18. september 2020 #28370 Del Skrevet 18. september 2020 Nudeldama skrev (På 18.9.2020 den 9.07): La oss si at CBE hadde lagt ned bedriften i dag. Lagt ned bloggen, alle SoMe-kanaler og treningsappen. Hvor stor effekt tror dere det hadde hatt på skjønnhetstyranni, spiseforstyrrelser og overforbruk som samfunnsproblem? Ekspander Kapitulerer du like lett ved andre vanskelige problemstillinger? Ikke vits i å prøve forandre noe for det har likevel så lite å si for klima, miljø, politikk, flyktninger, veldedig arbeid, sett inn annet passende. Veldig så resignerende tankegang. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KatyP Skrevet 18. september 2020 #28371 Del Skrevet 18. september 2020 SoWhat? skrev (På 18.9.2020 den 6.08): Leste artikkelen nå, og jeg syns jo at det er tragisk at man blir så påvirket av div at man får spiseforstyrrelser. Men var dette på den tiden hvor lavkarbo osv var så populært? Det gikk jo litt for langt det der syns jeg. Men jeg vil ikke gi CBE ansvaret alene for dette. Men at hun og alle influencere bør tenke litt på hva de formidler er jeg enig i. Men nå var dette noen år siden, og jeg syns ikke CBE driver med noe kroppspress jeg.... hun trener og spiser jo sunt nå? Og hun ser ikke for tynn ut. Hun er slank og trent, og det er jo in i tiden. Syns ikke at hun er noe dårlig forbilde... Ekspander @Shopgirl2014 Svarer deg her og. Fordi artikkelen er noen år gammel så er det ikke viktig? For hun fortsetter jo. Dette med å vise knekkebrød med spirer etter trening? Intens regning og. Maten hennes er sunn, men det hun viser er for lite mat. Om hun så spiser mer «off camera» er det bra, men hvorfor viser hun ikke det? Hun har ikke ansvaret alene nei, men problemet er at hun ikke tar ansvar heller. Det er utelukkende vår oppgave som lesere å forstå hva hun egentlig mener. Det går ikke. dette er et bilde fra Instagram. Et bilde blant mange hun har valgt å legge ut. Dette er ikke et sunt bilde. Så står @SoWhat? @Shopgirl2014 og hvem som helst fri til å si at dette er et fint bilde og at det går på skjønn. Men dette sammen med bilder av altfor lite mat og kommentarer som at man «fortjener» en bolle etter trening osv gjør at det hun viser frem er et svært usunt forhold til mat og trening. 45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 18. september 2020 #28372 Del Skrevet 18. september 2020 Nudeldama skrev (På 18.9.2020 den 9.07): La oss si at CBE hadde lagt ned bedriften i dag. Lagt ned bloggen, alle SoMe-kanaler og treningsappen. Hvor stor effekt tror dere det hadde hatt på skjønnhetstyranni, spiseforstyrrelser og overforbruk som samfunnsproblem? Ekspander Det tror jeg hadde hatt en ganske stor signaleffekt - men avhengig av hvilken årsak som ble oppgitt for å gjøre det. Det er en grunn til at selskapet Treasures as omsatte for nesten 4 mill sist år. Det er fordi hun har påvirkningskraft og mange kjøper markedsføring av henne. Som du kanskje vet, synes jeg ikke alltid hun forvalter denne påvirkningen på en etisk høyverdig måte, og ja, jeg tenker at en nedleggelse av en av norges største influencerbedrifter, vil ha påvirkning på de samfunnsproblemene hun med sin påvirkning bidrar til. Jeg tenker forøvrig at hvis hun brukte kanalene sine til aktiv påvirkning for å motvirke overforbruk, skjønnhetstyranni og uheldig kroppsfokus, så ville det hatt enda større betydning. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Aricia Skrevet 18. september 2020 Populært innlegg #28373 Del Skrevet 18. september 2020 (endret) Mht forsøkene på framstille denne tråden som en slags enøyet persondebatt, og ang. det å se CBE.no i et større bilde: Diskusjonen i denne tråden er faktisk i høy grad generell, når den er på sitt beste (dvs ikke akkurat nå for tiden). Den handler ikke om å påvirke CBE, den henvender seg slett ikke til henne. Den handler om bevisstgjøring i offentligheten om hva influencere er. Skal man si noe om det må man ha et eksempel, og eksempelet i akkurat denne tråden er altså CBE.no. Også i programmet Innafor på NRK forleden kveld ble et knippe influencere valgt ut for å si noe generelt om bransjen. Flere nye brukere har den siste tiden postet innlegg her for å fortelle at tråden nettopp har virket bevisstgjørende og som en øyeåpner for dem mht influencerbransjen generelt. Det er en god og oppmuntrende indikasjon på at man kan komme til denne diskusjonen uten å vite noe om den på forhånd, og så gjennom å lese og følge over tid se diskusjonen for hva den faktisk er: kritisk debatt og bevisstgjøring omkring influencerbransjen i Norge. Ikke personvendetta i det hele tatt. Endret 18. september 2020 av Aricia 50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 18. september 2020 #28374 Del Skrevet 18. september 2020 Shopgirl2014 skrev (På 18.9.2020 den 6.12): Dette er jo en syv og et halvt år gammel artikkel? Hvorfor er denne relevant nå? Ekspander KatyP skrev (På 18.9.2020 den 10.03): @Shopgirl2014 Svarer deg her og. Fordi artikkelen er noen år gammel så er det ikke viktig? For hun fortsetter jo. Dette med å vise knekkebrød med spirer etter trening? Intens regning og. Maten hennes er sunn, men det hun viser er for lite mat. Om hun så spiser mer «off camera» er det bra, men hvorfor viser hun ikke det? Hun har ikke ansvaret alene nei, men problemet er at hun ikke tar ansvar heller. Det er utelukkende vår oppgave som lesere å forstå hva hun egentlig mener. Det går ikke. dette er et bilde fra Instagram. Et bilde blant mange hun har valgt å legge ut. Dette er ikke et sunt bilde. Så står @SoWhat? @Shopgirl2014 og hvem som helst fri til å si at dette er et fint bilde og at det går på skjønn. Men dette sammen med bilder av altfor lite mat og kommentarer som at man «fortjener» en bolle etter trening osv gjør at det hun viser frem er et svært usunt forhold til mat og trening. Ekspander Bildet som ble brukt som eksempel er forøvrig fra 16. Juni 2019. Det eneste motargumentet du har @Shopgirl2014 er å pirke på relevans på grunn av tid? Er et ett år gammelt bilde av lagt ut til 300.000 følgere også for gammelt? Selvfølgelig et det relevant når fokuset fortsatt er på innsugd mage og utstikkende ribbein og dette har vært gjennomgående siden bloggen startet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villroses hage Skrevet 18. september 2020 #28375 Del Skrevet 18. september 2020 Vel er overvekt et samfunnsproblem. Å inspirere til å spise sunt og trene kan være positivt. Enkelte påvirkere går forbi en normalt slank og trent kropp til å idealisere en kropp som resultat av frenetisk trening før ekstra lavkalori-frokost og generelt små matporsjoner. Nøye poseringer og redigeringer skjuler enhver valk på kroppen og "bulk" på magen, idealiserer utstikkende ribbein, mellomrom mellom lår og andre tegn på en tynnest mulig kropp. Dette er inspirasjonen en av norges største påvirkerbedrifter bidrar med på daglig basis. Dette kalles "thinspo", noe som er stikk i strid med påvirkerbedriftens påstand om å inspirere til "sunn livsstil". Videre nekter bedriftseierne hardnakket å ta ansvar for hvordan budskapet deres oppfattes. Det er kjent at det kan oppfattes som inspirasjon for de som kan tenkes å utvikle/har utviklet en spiseforstyrrelse. Dette er også et samfunnsproblem. At slik "thinspo" frontes av en rosa/mammablogger gjør ikke saken bedre. Ei heller at bedrifteiernes barn finnes eksponert mellom bilder av voksen kvinne som fremstilles idealisert som beskrevet over. Mitt formål med å delta i denne debatten her og i andre fora, er bevisstgøring omkring hva som foregår i (sosiale) media, som kanskje kan åpne øynene til andre media og myndigheter. Håpe på sterkere bransjekontroll og ansvarliggjøring av aktørene i denne cowboybransjen. 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nudeldama Skrevet 18. september 2020 #28376 Del Skrevet 18. september 2020 (endret) Inocybe skrev (På 18.9.2020 den 9.55): Kapitulerer du like lett ved andre vanskelige problemstillinger? Ikke vits i å prøve forandre noe for det har likevel så lite å si for klima, miljø, politikk, flyktninger, veldedig arbeid, sett inn annet passende. Veldig så resignerende tankegang. Ekspander Nei, tvert om. Skal man få endring så vil jeg tro det er mer effektivt å diskutere, kritisere og brainstorme løsninger rundt de underliggende strukturer og årsakssammenhenger i samfunnet som ligger bak disse problemene, enn å hakke på enkeltindivider. Ang. det å "ikke ta poenget" om Utøya-eksemplet skal man være forsiktig med å kritisere. Det er ikke så lenge siden dette gikk andre veien og jeg var den som ble "angrepet" fordi man ikke klarte eller ønsket å legge godviljen til når man leser innlegg. Endret 18. september 2020 av Nudeldama 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Scott Skrevet 18. september 2020 #28377 Del Skrevet 18. september 2020 Nudeldama skrev (På 18.9.2020 den 11.34): Nei, tvert om. Skal man få endring så vil jeg tro det er mer effektivt å diskutere, kritisere og brainstorme løsninger rundt de underliggende strukturer og årsakssammenhenger i samfunnet som ligger bak disse problemene, enn å hakke på enkeltindivider. Ekspander Da venter jeg spent på et eksempel på din effektive løsning. Kjør debatt! For det er vel ikke bare enda en måte å avspore og beskytte en av de mest kyniske aktørene i denne bransjen som ligger bak ditt noe vage forslag...? 🤔 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nudeldama Skrevet 18. september 2020 #28378 Del Skrevet 18. september 2020 Frøken Scott skrev (På 18.9.2020 den 11.41): Da venter jeg spent på et eksempel på din effektive løsning. Kjør debatt! For det er vel ikke bare enda en måte å avspore og beskytte en av de mest kyniske aktørene i denne bransjen som ligger bak ditt noe vage forslag...? 🤔 Ekspander Hadde jeg hatt de svarene, så hadde jeg kunnet løse verdensproblemer. Men eksempler er: Blogginnlegg, leserinnlegg, diskusjoner og dokumentarer på TV, inn i skolepensum, kampanjer rettet mot skoleelever, sunne men ikke for tynne kropper i reklame, catwalk, forsider på moteblader, TV/film... Holdningsendring på samfunnsplan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 18. september 2020 #28379 Del Skrevet 18. september 2020 (endret) Denne tråden kritiserer ikke et enkeltindivid. Den tematiserer og kritiserer carolinebergeriksen.no. Det er ikke et enkeltindivid, men et knippe SoMe-kanaler. Jeg synes ellers det er useriøst (men dessverre symptomatisk) å sekkebetegne alle argumentene til alle sine motdebattanter som "hakking", eller med alle andre ladede ord som vi får slengt mot oss i bøttevis her. At brukere til og med bruker slike karakteristikker samtidig som de later som om det er en gjengivelse de karakteriserte selv står inne for eller har bekreftet ("når sluttet De å slå Deres kone?"-retorikk) er i tillegg skikkelig ufin debattskikk. Det er ikke slik man blir hverken hørt eller tatt på alvor i en debatt, hvis nå det skulle være et mål. Endret 18. september 2020 av Aricia 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 18. september 2020 #28380 Del Skrevet 18. september 2020 Nudeldama skrev (På 18.9.2020 den 11.46): Hadde jeg hatt de svarene, så hadde jeg kunnet løse verdensproblemer. Men eksempler er: Blogginnlegg, leserinnlegg, diskusjoner og dokumentarer på TV, inn i skolepensum, kampanjer rettet mot skoleelever, sunne men ikke for tynne kropper i reklame, catwalk, forsider på moteblader, TV/film... Holdningsendring på samfunnsplan. Ekspander Ikke sant? Da er det jo ekstremt interessant at da bransjen selv tok tak i temaet og satte det på dagsorden via Sunn fornuft-plakaten valgte CBE å ikke undertegne den. Og da ministeren med ansvar for dette feltet inviterte til rundebordsdebatt, da møtte ikke CBE. Hun skyldte først på at hun ikke var invitert, men da postlistene til departementet viste at hun var invitert da var unnskyldningen st invitasjonen var kommet bort. Du ser poenget? Selv debatt på overordnet nivå ønsker hun ikke å delta i. Hjelper ikke å løfte det opp, når bloggeren selv lukker øynene og stikker fingrene i ørene. Derfor må man heller jobbe med å bevisstgjøre leserne hennes, og da er KG sitt forum et godt egnet sted da blogglesere jo åpenbart leser her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå