pøbelsara Skrevet 7. mai 2020 #20641 Skrevet 7. mai 2020 (endret) 12 minutter siden, Hellasinmyheart skrev: Å nyansere. Å bruke is som belønning ovenfor et barn er på ingen måte unormalt. Det å få en belønning for noe er ikke kritikkverdig. Samlet kollegium av de som jobber med slikt». Sier samtlige av disse forskerne at dersom man får is som belønning så får man et usunt forhold til mat? Eller sier de at det potensielt kan medføre det? Du skriver at du ikke vet hva du skal si når det gjelder dette med foreldrerett. Det er interessant at du reagerer på det. Du er blant dem som trekker inn brudd på barnekonvensjon og hennes eksponering av barna stort sett daglig. Dersom det hun gjør er så grovt og skadelig som du og flere andre hevder på daglig basis er det da ikke en sak for barnevernet mener du? Jeg ser selvsagt hennes bruk av is som belønning i sammenheng med alle andre beskrivelser gjennom år i hennes SoMe om hvordan hun bruker mat som belønning for seg selv. Og hvis man kjenner litt til hvordan forskning formidles, så skriver man selvsagt IKKE spesifikt at man får et usunt forhold til mat av å få en is i belønning - men søtsaker - ja. Det er bare å lese forskningen. Og jeg har aldri sagt et ord om "foreldrerett". Det du skriver om barnevern etc må du står for selv. Jeg har aldri trukket sammenhengen og kommer ikke til å gjøre det heller. Jeg gidder ikke diskutere på det nivået der - det er jo helt håpløst når du skriver det sånn. Hva mener du er riktig? Å sitte stille og ikke si noe om hvordan some utfordrer barns rett til privatliv? Endret 7. mai 2020 av pøbelsara 35
pøbelsara Skrevet 7. mai 2020 #20642 Skrevet 7. mai 2020 Forøvrig trekker jeg eksponeringen frem stort sett daglig fordi hun gjør dette stort sett daglig. 37
Hellasinmyheart Skrevet 7. mai 2020 #20643 Skrevet 7. mai 2020 (endret) 4 minutter siden, pøbelsara skrev: Forøvrig trekker jeg eksponeringen frem stort sett daglig fordi hun gjør dette stort sett daglig. Du trekker frem eksponering og at hun bryter barnekonvensjonen stort sett daglig ja. Endret 7. mai 2020 av Hellasinmyheart 6
Inocybe Skrevet 7. mai 2020 #20644 Skrevet 7. mai 2020 5 minutter siden, Hellasinmyheart skrev: Å nyansere. Å bruke is som belønning ovenfor et barn er på ingen måte unormalt. Det å få en belønning for noe er ikke kritikkverdig. Samlet kollegium av de som jobber med slikt». Sier samtlige av disse forskerne at dersom man får is som belønning så får man et usunt forhold til mat? Eller sier de at det potensielt kan medføre det? Du skriver at du ikke vet hva du skal si når det gjelder dette med foreldrerett. Det er interessant at du reagerer på det. Du er blant dem som trekker inn brudd på barnekonvensjon og hennes eksponering av barna stort sett daglig. Dersom det hun gjør er så grovt og skadelig som du og flere andre hevder på daglig basis er det da ikke en sak for barnevernet mener du? Leste du ikke svaret du siterte? At noe ikke er unormalt er ikke ensbetydende med at det ikke kan være feil å gjøre. Det som gjør det ekstra kritikkverdig er at det i tillegg til selve handlingen publiseres på influenceres SoMe. En kanal influenceren selv beskriver som værende et sted for inspirasjon til etterfølgelse. Hvorfor er dette noe som skal deles og inspirere? Hvorfor ikke velge å legge ut gode eksempler til etterfølgelse i stedet for dårlige som "bruk mat og godis som belønning"? Mener du virkelig at et offentlig forum er stedet for å spekulere i barnevern? Det er du som drar inn foreldrerett som diskusjonstema og så blir du snurt når ingen ønsker å bidra med spekulasjonene dine 🙄 Jeg regner med du hadde vært førstemann til å kommentere hvor slemme KG-kritikerne er hvis noen faktisk svarte. 29
oblt Skrevet 7. mai 2020 #20645 Skrevet 7. mai 2020 2 hours ago, Stupedrama said: Ok, har kun et barn som er for lite til å spise is selv, så var ikke klar over at is ikke kunne brukes som belønning, så var derfor jeg spurte. For min egen del synest jeg is eller lignende «smaker bedre» når jeg har gjort noe i forkant, feks gått en fjelltur eller lignende, så da blir det jo en slags belønning. Men kan helt fint spise is og snop uten at det er belønning også. At du benytter deg av is eller andre matvarer som belønning er både irrelevant, uinteressant og lite sensasjonelt. Jeg tror det er helt vanlig, faktisk. Likevel ser jeg denne tankegangen mest uttalt hos de som er veldig opptatt av vekt og utseende, det være seg hos overvektige venninner nå eller da jeg jobber deltidsjobb på en avdeling med en del unge jenter med spiseforstyrrelser i studietiden. Jeg sier ikke at dette gjelder deg. Jeg sier heller ikke at tankegangen er feil eller uvanlig - jeg tror alle kan ha et snev av den til tider. Men jeg opplever den som mer viktig hos de som av en eller annen grunn er veldig opptatt av mat/kropp på en litt forstyrret måte. Jeg gir blanke f i hva folk tenker eller gjør for seg selv. Men når man har som jobb å påvirke andre, og legger ut for sine x-antall tusen følger at denne "mat som belønning for å være flink"-mentaliteten skal øverføres barn blir jeg oppriktig bekymret. Flinkpikesyndromet er et reelt problem for mange, det samme er et forstyrret forhold til mat, kropp og utseende. Som forelder og påvirker tenker jeg man bør vokte seg vel for å lære andre at man må være så og så flink for å få den og den matbiten. Kan man ikke spise is uten å være flink først? Altså, jeg skjønner at man skal lære barn at man må gjøre ting for for å få ting - det er en del av det å bløi voksen å skjønne at man må jobbe for å oppnå noe. Men jeg personlig mener at matvarer, også kosemat, ikke skal bruker som belønning for "flinkhet". 30
Pust Skrevet 7. mai 2020 #20646 Skrevet 7. mai 2020 (endret) 34 minutter siden, Hellasinmyheart skrev: Å nyansere. Å bruke is som belønning ovenfor et barn er på ingen måte unormalt. Det å få en belønning for noe er ikke kritikkverdig. Samlet kollegium av de som jobber med slikt». Sier samtlige av disse forskerne at dersom man får is som belønning så får man et usunt forhold til mat? Eller sier de at det potensielt kan medføre det? Du skriver at du ikke vet hva du skal si når det gjelder dette med foreldrerett. Det er interessant at du reagerer på det. Du er blant dem som trekker inn brudd på barnekonvensjon og hennes eksponering av barna stort sett daglig. Dersom det hun gjør er så grovt og skadelig som du og flere andre hevder på daglig basis er det da ikke en sak for barnevernet mener du? Vi vet da vel alle at man ikke skal bruke søtsaker som belønning? At man kaller det «normalt» gjør det ikke bedre eller sunnere. Vi er mange som har et forvrengt syn på mat, som har vokst opp med foresatte som har overført det til oss, og vi har grundig forskning på at søsken som erfarer samme forhold takler det forskjellig; noen fikser det fint, mens andre tar skade. Dette er gammelt nytt og vitenskapelig bevist. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal kveruleres på slikt. Jeg beundrer virkelig de brukerne her inne som orker å svare saklig og begrunnet, om igjen og om igjen. Endret 7. mai 2020 av Pust 34
pøbelsara Skrevet 7. mai 2020 #20647 Skrevet 7. mai 2020 11 minutter siden, Hellasinmyheart skrev: Du trekker frem eksponering og at hun bryter barnekonvensjonen stort sett daglig ja. jepp. Hun gjør det. I sine helåpne SoMe-kanaler som drives til inntekts erverv. 29
pøbelsara Skrevet 7. mai 2020 #20648 Skrevet 7. mai 2020 21 minutter siden, Hellasinmyheart skrev: Du trekker frem eksponering og at hun bryter barnekonvensjonen stort sett daglig ja. SYnes du det er verre at jeg snakker om det enn at hun gjør det? 35
Stupedrama Skrevet 7. mai 2020 #20649 Skrevet 7. mai 2020 14 minutter siden, oblt skrev: At du benytter deg av is eller andre matvarer som belønning er både irrelevant, uinteressant og lite sensasjonelt. Jeg tror det er helt vanlig, faktisk. Likevel ser jeg denne tankegangen mest uttalt hos de som er veldig opptatt av vekt og utseende, det være seg hos overvektige venninner nå eller da jeg jobber deltidsjobb på en avdeling med en del unge jenter med spiseforstyrrelser i studietiden. Jeg sier ikke at dette gjelder deg. Jeg sier heller ikke at tankegangen er feil eller uvanlig - jeg tror alle kan ha et snev av den til tider. Men jeg opplever den som mer viktig hos de som av en eller annen grunn er veldig opptatt av mat/kropp på en litt forstyrret måte. Jeg gir blanke f i hva folk tenker eller gjør for seg selv. Men når man har som jobb å påvirke andre, og legger ut for sine x-antall tusen følger at denne "mat som belønning for å være flink"-mentaliteten skal øverføres barn blir jeg oppriktig bekymret. Flinkpikesyndromet er et reelt problem for mange, det samme er et forstyrret forhold til mat, kropp og utseende. Som forelder og påvirker tenker jeg man bør vokte seg vel for å lære andre at man må være så og så flink for å få den og den matbiten. Kan man ikke spise is uten å være flink først? Altså, jeg skjønner at man skal lære barn at man må gjøre ting for for å få ting - det er en del av det å bløi voksen å skjønne at man må jobbe for å oppnå noe. Men jeg personlig mener at matvarer, også kosemat, ikke skal bruker som belønning for "flinkhet". Jo, man kan spise is uten å være flink først, og om du leser innlegget mitt som du har sitert så avslutter jeg også med det. Jeg stilte spørsmålet fordi jeg oppriktig lurte. Du skriver at du gir blanke i hva folk tenker eller gjør for seg selv, men avslutter med DIN personlige mening. Da må det vel være rom for andre til å komme med sine meninger. 4
oblt Skrevet 7. mai 2020 #20650 Skrevet 7. mai 2020 3 minutter siden, Stupedrama said: Jo, man kan spise is uten å være flink først, og om du leser innlegget mitt som du har sitert så avslutter jeg også med det. Jeg stilte spørsmålet fordi jeg oppriktig lurte. Du skriver at du gir blanke i hva folk tenker eller gjør for seg selv, men avslutter med DIN personlige mening. Da må det vel være rom for andre til å komme med sine meninger. Du skjønner forskjellen på hva man gjør for seg selv, og hva man gjør i bedriftskanaler som finnes for å tjene penger på å påvirke andre til kjøp/holdning/handling? Jeg ser at formuleringen min var rotete, og beklager det. Jeg prøver igjen: Jeg sitter ikke på definisjonsmakten for hva som er riktig, men jeg mener det er ugunstig å bruke matvarer som belønning for flinkhet. Dette mener jeg fordi jeg har sett hvor forstyrrende det kan være for kroppsbildet til spesielt unge jenter. Om noen gjør det for seg selv, uten å publisere det i kanaler hvis hensikt er å påvirke andre, er ikke det noe jeg har noe med eller har rett til å tenke noe om. Gjøres det derimot i kanaler som har som hensikt å påvirke andre, er det mer et samfunnsanliggende alle er i sin rett til å ha meninger om. Altså, jeg bryr meg om din mening om hvordan denne bloggeren påvirker samfunnet rundt seg, men jeg bryr meg ikke om hvordan enkeltindivider (ikke nødvendigvis deg, men i det abstrakte hvem som helst) tenker om mat. Og, som jeg har sagt til det kjedsommelige i denne tråden, jeg er kjempeinteressert i andres meninger om påvirkerbransjen! Håper det var klarere? Jeg har innimellom en tattforgitthet i at andre skjønner hva jeg mener, og det er bra det påpekes når det ikke er åpenbart! 21
Stupedrama Skrevet 7. mai 2020 #20651 Skrevet 7. mai 2020 3 minutter siden, oblt skrev: Du skjønner forskjellen på hva man gjør for seg selv, og hva man gjør i bedriftskanaler som finnes for å tjene penger på å påvirke andre til kjøp/holdning/handling? Jeg ser at formuleringen min var rotete, og beklager det. Jeg prøver igjen: Jeg sitter ikke på definisjonsmakten for hva som er riktig, men jeg mener det er ugunstig å bruke matvarer som belønning for flinkhet. Dette mener jeg fordi jeg har sett hvor forstyrrende det kan være for kroppsbildet til spesielt unge jenter. Om noen gjør det for seg selv, uten å publisere det i kanaler hvis hensikt er å påvirke andre, er ikke det noe jeg har noe med eller har rett til å tenke noe om. Gjøres det derimot i kanaler som har som hensikt å påvirke andre, er det mer et samfunnsanliggende alle er i sin rett til å ha meninger om. Altså, jeg bryr meg om din mening om hvordan denne bloggeren påvirker samfunnet rundt seg, men jeg bryr meg ikke om hvordan enkeltindivider (ikke nødvendigvis deg, men i det abstrakte hvem som helst) tenker om mat. Og, som jeg har sagt til det kjedsommelige i denne tråden, jeg er kjempeinteressert i andres meninger om påvirkerbransjen! Håper det var klarere? Jeg har innimellom en tattforgitthet i at andre skjønner hva jeg mener, og det er bra det påpekes når det ikke er åpenbart! Ja, det var klarere! Og til info er jeg kritisk til mye av det denne bedriften foretar seg, men akkurat dette med mat (og i dette tilfellet en is til et barn) som belønning var jeg ikke opplyst om. I det opprinnelige innlegget var det is som var nevnt og ikke mat. Men ser at man ikke nødvendigvis skal skille på kosemat og vanlig mat. Jeg var heller ikke klar over at det var belønning for en lystbetont handling, noe som blir presisert senere. Ikke det at det nødvendigvis spiller noen rolle. 3
Nudeldama Skrevet 7. mai 2020 #20652 Skrevet 7. mai 2020 Det fremstår som om en del forventer at CBE skal være perfekt. Gjør hun noe, stort eller lite, som går mot en eller annen anbefaling, så blir det kritisert. Så skal hun unngå kritikk så må hun alltid, uten unntak, gjøre det som mange anbefaler eller det som er innafor det moralske verdensbildet til brukerne her inne. Samtidig blir hun også kritisert for å forsøke å fremstå som perfekt. Den stien CBE må gå for å unngå kritikk begynner å fremstå ganske smal. 8
Inkognitogata Skrevet 7. mai 2020 #20653 Skrevet 7. mai 2020 (endret) 6 minutter siden, Nudeldama said: Det fremstår som om en del forventer at CBE skal være perfekt. Gjør hun noe, stort eller lite, som går mot en eller annen anbefaling, så blir det kritisert. Så skal hun unngå kritikk så må hun alltid, uten unntak, gjøre det som mange anbefaler eller det som er innafor det moralske verdensbildet til brukerne her inne. Samtidig blir hun også kritisert for å forsøke å fremstå som perfekt. Den stien CBE må gå for å unngå kritikk begynner å fremstå ganske smal. Slik opplever jeg det virkelig ikke. Det som kritiseres er det som er legitimt å sette et negativt søkelys på. Eksponering av barn, skjult reklame/manglende merking, uprofesjonell oppførsel generelt, manglende hjelmbruk, en sammenblanding av signaler i blogg og andre sosiale medier - nå nevner jeg bare noe. Men klart. Det er sikkert greit å plassere CBE i offerrollen for å undergrave kritikken. Det er hun jo også glad i gjøre selv. Endret 7. mai 2020 av Inkognitogata 31
Inkognitogata Skrevet 7. mai 2020 #20654 Skrevet 7. mai 2020 49 minutter siden, oblt said: Altså, jeg skjønner at man skal lære barn at man må gjøre ting for for å få ting - det er en del av det å bløi voksen å skjønne at man må jobbe for å oppnå noe. Men jeg personlig mener at matvarer, også kosemat, ikke skal bruker som belønning for "flinkhet". Med hennes forhistorie som pro-ana-blogger og med et årelangt fokus på mat som belønning i denne bloggen og stadige fotoer av knøttsmå porsjoner, i tillegg til det ekstreme fokuset på størrelse XS og kropp er det betenkelig å se at denne tankegangen overføres på barna. Igjen er det eksponeringen av barna og deres hverdag som gir oss dette innblikket. 31
pøbelsara Skrevet 7. mai 2020 #20655 Skrevet 7. mai 2020 (endret) 15 minutter siden, Nudeldama skrev: Det fremstår som om en del forventer at CBE skal være perfekt. Gjør hun noe, stort eller lite, som går mot en eller annen anbefaling, så blir det kritisert. Så skal hun unngå kritikk så må hun alltid, uten unntak, gjøre det som mange anbefaler eller det som er innafor det moralske verdensbildet til brukerne her inne. Samtidig blir hun også kritisert for å forsøke å fremstå som perfekt. Den stien CBE må gå for å unngå kritikk begynner å fremstå ganske smal. Du vet at hun poster ting i sine kommersielle kanaler? Alt det som kommenteres her, er fra hennes kommersielle virksomhet? Hva synes du om mat som belønning, da? Jeg har ingen forventning om at hun skal være perfekt. Litt mindre kontroversiell hadde nok medført adskillig mindre kommentarer. Jeg tenker at når hun feks velger å poste bilde av seg selv (i sine kommersielle kanaler) på sykkel uten hjelm for tredje eller fjerde gang uten hjelm på bare et par uker, så er det en hensikt bak. Jeg synes ikke det er spesielt høye krav som stilles til en influenser når man mener at hun bør sørge for å ivareta egne barns rett til privatliv eller alminnelig sikkerhet for seg sjæl når hun sykler. I hvertfall i det hun velger å legge ut i de åpne, kommersielle kanalene. Det er vel ikke akkurat høye krav. Seriøst. Jeg skjønner ikke hvorfor du hele tiden forsvarer dette? Er det virkelig verre å påtale brudd på barns privatliv enn selve bruddet. Endret 7. mai 2020 av pøbelsara 36
Nudeldama Skrevet 7. mai 2020 #20656 Skrevet 7. mai 2020 Det er ikke snakk om å mene at det er for mye for langt at hun bruker hjelm når hun sykler, det er totalen. Jeg tror ingen av oss lever et perfekt liv hvor alle valg vi tar alltid er det mest fornuftige og i tråd med gjeldende anbefalinger. Forskjellen er at CBE ikke får slippe unna med å være et vanlig menneske med feil og mangler slik vi gjør. 6
Inkognitogata Skrevet 7. mai 2020 #20657 Skrevet 7. mai 2020 (endret) 3 minutter siden, Nudeldama said: Det er ikke snakk om å mene at det er for mye for langt at hun bruker hjelm når hun sykler, det er totalen. Jeg tror ingen av oss lever et perfekt liv hvor alle valg vi tar alltid er det mest fornuftige og i tråd med gjeldende anbefalinger. Forskjellen er at CBE ikke får slippe unna med å være et vanlig menneske med feil og mangler slik vi gjør. Ingen forventer at hun skal være perfekt. Du kan gjenta det så mange ganger du vil. Det blir ikke sant av den grunn. Faktisk er det vel CBE som forventer mest at hun skal være perfekt, dessverre fokuseres det for hennes del mest på utseende og kropp og ikke så mye på oppførsel og holdninger. Endret 7. mai 2020 av Inkognitogata 28
Pås Skrevet 7. mai 2020 #20658 Skrevet 7. mai 2020 3 minutter siden, Nudeldama skrev: Det er ikke snakk om å mene at det er for mye for langt at hun bruker hjelm når hun sykler, det er totalen. Jeg tror ingen av oss lever et perfekt liv hvor alle valg vi tar alltid er det mest fornuftige og i tråd med gjeldende anbefalinger. Forskjellen er at CBE ikke får slippe unna med å være et vanlig menneske med feil og mangler slik vi gjør. Nei, forskjellen er at de fleste andre ikke lever av å vise seg frem! 21
pøbelsara Skrevet 7. mai 2020 #20659 Skrevet 7. mai 2020 Akkurat nå, Nudeldama skrev: Det er ikke snakk om å mene at det er for mye for langt at hun bruker hjelm når hun sykler, det er totalen. Jeg tror ingen av oss lever et perfekt liv hvor alle valg vi tar alltid er det mest fornuftige og i tråd med gjeldende anbefalinger. Forskjellen er at CBE ikke får slippe unna med å være et vanlig menneske med feil og mangler slik vi gjør. Jamen - dette er ikke som om vi snoker rundt i noens privatliv - dette er ting hun legger ut som en del av sin kommersielle - og lønnsomme - virksomhet. Hadde dette handlet om at en gjeng folk forfulgte en stakkar og kritiserte alt vedkommende gjorde, hadde jeg vært enig med deg - men dette er some-virksomheten til en profesjonell influenser. Hva hun gjør privat som vanlig menneske bryr jeg meg ikke om - og det skriver jeg heller ikke om. 41
Nudeldama Skrevet 7. mai 2020 #20660 Skrevet 7. mai 2020 2 minutter siden, pøbelsara skrev: Hadde dette handlet om at en gjeng folk forfulgte en stakkar og kritiserte alt vedkommende gjorde, hadde jeg vært enig med deg. Det er jo det denne tråden gjør. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå