Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Mrs Bella skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal fotografer ta bilde av barna for deretter å publiseres på nett? Her må jo en av foreldrene ha gitt tillatelse at de skal fotograferes sammen:
https://www.nettavisen.no/kjendis/kommer-med-avsloring-etter-babynyhet/s/5-95-1480692

En av foreldres oppgaver er å beskytte barna sine. Jeg forstår bare ikke hvorfor hun ikke sier nei til at profesjonelle skal ta bilde av de i nyhetssammenheng eller reklamesamarbeid. Og FAKTISK, de ble invitert til denne filmen, så var jo ett oppdrag MED barna.

Bloggeren er en offentlig person og artiklen blir jo hennes forlengede arm, og en potensiell inntektskilde på sikt (og hun bruker barna nok en gang). Det er det som diskuteres.

Konstaterer at hun er frisk igjen. Da skal hun vel til Valencia og løpe maraton en av de nærmeste dagene? 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobbermedbarn skrev (1 time siden):

La merke til det jeg også. 
Har ikke fulgt med så mye i det siste, men fjerner hun seg mer og mer fra LKE? Det virker som en planlagt strategi, antageligvis lurt. 
Hvordan går det med netfit.no? Ser jo ganske dødt ut der, skulle ikke hun starte noe online kurs? Har hun omtalt det? 

Det siste jeg kan huske, var en oppfordring om å melde seg på Sterk og atletisk etterfulgt av en påstand om at det var nesten fulltegnet. Hvis dette var tilfelle, så tipper jeg vi hadde fått masse selvskryt i alle kanaler. En liten yoga i parken som hun ikke en gang ledet, holdt jo kontoen gående i dagesvis.

• Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pås skrev (2 timer siden):

Big surprise at det kun var hennes barn som var avbildet uten NOEN form for forsøk på anonymitet! Jeg synes ikke de andre barna skulle vært med heller, kred til Helene Olafsen og Jørgen Nilsen som ble avbildet selv, helt uten barn selv om de var med!

https://www.nettavisen.no/kjendis/kommer-med-avsloring-etter-babynyhet/s/5-95-1480692

Jeg som egentlig tenkte jeg skulle gi en honnør fordi hun ikke tar kredit for dørpynten selv, men sier at det er en internettrend, og at hun faktisk oppgir at et bilde er fra et tidligere år. Enkel sak og god skikk og bruk, men ikke vanlig kost fra Eriksens.

Men så bretter de ungene ut på rød løper i media med bildelink til instapost av barnebursdag i tillegg. De vil åpenbart pushe barna som små kjendiser, at flest mulig skal kjenne dem igjen. Det er jo over toppen drøyt.

• Liker 30
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Minthia said:

Jeg som egentlig tenkte jeg skulle gi en honnør fordi hun ikke tar kredit for dørpynten selv, men sier at det er en internettrend, og at hun faktisk oppgir at et bilde er fra et tidligere år. Enkel sak og god skikk og bruk, men ikke vanlig kost fra Eriksens.

Men så bretter de ungene ut på rød løper i media med bildelink til instapost av barnebursdag i tillegg. De vil åpenbart pushe barna som små kjendiser, at flest mulig skal kjenne dem igjen. Det er jo over toppen drøyt.

Når eget skip synker er det på tide å sjøsette barnas... Det er så trist.

• Liker 26
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk at avisene publiserer bilder av barna også. Nettavisen hadde ikke behøvd å dele bildet fra bursdagen. Pressen kan bruke sunn fornuft når foreldrene ikke evner det. 

De kunne f.eks sagt "Hei Caroline, ser du og barna skal på kino, kan vi få et bilde av deg?"

Eller noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (2 minutter siden):

Tragisk at avisene publiserer bilder av barna også. Nettavisen hadde ikke behøvd å dele bildet fra bursdagen. Pressen kan bruke sunn fornuft når foreldrene ikke evner det. 

De kunne f.eks sagt "Hei Caroline, ser du og barna skal på kino, kan vi få et bilde av deg?"

Eller noe sånt. 

Nettavisen har en historikk med å være bloggerplattform med redaktøransvar, et ansvar de tok meget lettsindig og uansvarlig på med en rekke mammabloggere som måkte ut bilder av små barn i helt private og ofte sårbare situasjoner. Fullstendig uetisk og uten gangsyn. Så at de holder på med dette, forbauser meg ikke.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnnaCotta skrev (1 time siden):

Nettavisen har en historikk med å være bloggerplattform med redaktøransvar, et ansvar de tok meget lettsindig og uansvarlig på med en rekke mammabloggere som måkte ut bilder av små barn i helt private og ofte sårbare situasjoner. Fullstendig uetisk og uten gangsyn. Så at de holder på med dette, forbauser meg ikke.

Denne journalisten gjør ikke jobben sin (selv om hun har tre år med journalistikk fra Oslo Met, om man googler).

Hun har et særlig ansvar for å beskytte barn iflg. VVP. Det gjør hun ikke.

Det hun her også gjør, det er å gi Disney gratis reklame, frontet av barn av influencere/kjendiser.

Totalt useriøs journalist!

CBE blir mer og mer kynisk - her forsøker hun å selge barna sine inn til både Disney og film. Tenk som nærmere 40 år gammel mor å ha så lite å fare med selv at man i alle sammenhenger må forsøke å selge egne barn, ta fra egne barn deres rettigheter og sette dem i risiko både sikkerhetsmessig og mtp. stjålen identitet. Dette er omsorgssvikt fra svært kyniske foreldre som ikke orker å ta seg vanlige jobber, som ikke selv tåler ærlig arbeid!

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønne (dvs økende)  følgertall på sosialblade.com tre dager på rad nå. Det er sjelden kost.

Har hun fått en ny boost av nye følgere til IG ved å starte opp med snapchat igjen mon tro? Eller er det den økte eksponeringen av barna (på både IG, og nå også snapchat)  som har vekket interessen til nye følgere (i såfall er det skremmende). Ikke lett å si hva som skulle tilsi en slik vending i en ellers lenge nedadgående trend (heller ikke hvorvidt dette er reelle nye følgere eller kjøpte). 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laia skrev (14 minutter siden):

Grønne (dvs økende)  følgertall på sosialblade.com tre dager på rad nå. Det er sjelden kost.

Har hun fått en ny boost av nye følgere til IG ved å starte opp med snapchat igjen mon tro? Eller er det den økte eksponeringen av barna (på både IG, og nå også snapchat)  som har vekket interessen til nye følgere (i såfall er det skremmende). Ikke lett å si hva som skulle tilsi en slik vending i en ellers lenge nedadgående trend (heller ikke hvorvidt dette er reelle nye følgere eller kjøpte). 

Det skremmende er at søkbare barn gjerne gir økende følgertall. Og foreldrene bryr seg åpenbart ikke om at de statistisk må regne med å ha flere pedofile følgere. Barn eksponert på alle firmaenes kanaler og i nasjonal presse er som en magnet på predatorer, enten de er ute etter kun bilder eller annet.

Ellers er det fullt mulig å kjøpe seg følgere som kommer til i ujevne tall, ikke mange i slengen - de er vanskeligere å avsløre som falske følgere.

Ikke noe innhold ellers som tilsier at bedriftene skal få flere følgere, for selv om CBE nærmest poster manisk om dagen, så er det ikke noe nytt.

Post fra 27. november på Netfit.no på IG er til og med gjenbruk fra 14. oktober i høst, da alle som var tilsluttet Netfit AS hadde trenings- og malehelg. Inkl. umerket reklame for ICIW.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lagt henne til på snapchat men har sett storyene der i dag, og nå har hun plutselig lukket konto igjen. Det har vært av og på helt siden hun ble aktiv der.  Hvorfor er det sånn, er det for å få flere følgere eller er det for å skjule storier for offentligheten? Noen som så snapstoryen hvor hun blir helt forferdet over LK fordi han kalte henne er brødhue? (sikkert på kødd) Den dramatiske reaksjonen....

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korsihalsen skrev (5 timer siden):

Eriksen har ikke vært å se på så mange eventer i det siste, og det er det en ganske enkel grunn til. Nemlig det at hun ikke bor i Oslo, og det blir fort tiltak å reise inn til hovedstaten for diverse arrangementer.

Ja, det er nok grunnen..

Haha, ja det tenkte jeg også. Aldri tiltak når det er snakk om frisør i hovedstaden..

• Liker 23
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korsihalsen skrev (6 timer siden):

Eriksen har ikke vært å se på så mange eventer i det siste, og det er det en ganske enkel grunn til. Nemlig det at hun ikke bor i Oslo, og det blir fort tiltak å reise inn til hovedstaten for diverse arrangementer.

Ja, det er nok grunnen..

I det siste? Har turen til Oslo blitt lenger ‘i det siste’? Og igjen ser vi den store forskjellen på bilder tatt av andre og det som presenteres på egne plattformer. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stangselleri skrev (7 timer siden):

Har ikke lagt henne til på snapchat men har sett storyene der i dag, og nå har hun plutselig lukket konto igjen. Det har vært av og på helt siden hun ble aktiv der.  Hvorfor er det sånn, er det for å få flere følgere eller er det for å skjule storier for offentligheten? Noen som så snapstoryen hvor hun blir helt forferdet over LK fordi han kalte henne er brødhue? (sikkert på kødd) Den dramatiske reaksjonen....

Det er for å kjøpe 3-4000 følgere, for så å åpne igjen. Dette har CBE holdt på med i hvert fall et år. CBE har blødd 10 000 følgere årlig siden 2016, og nå trikses og mixes det voldsomt for å holde følgertallet på 300 k. Engasjementraten er nærmere 0 % med så lite som 500 likes på bilder og reels (CBE skjuler antall likes på de aller fleste bilder/reels, så det reelle tallet kan jo være enda lavere), men enkelte annonsører lar seg fremdeles lure. De eneste bildene som drar inn Likes er bilder av ungene hennes, for som Sørheim skrev i kommentaren sin: "hvem er det som er så hjerterå at man ikke klikker Like på et barnebilde"? Luftslottet blir større og større for hver dag som går.

Endret av Rastebenk
  • Liker 31
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finlay skrev (11 timer siden):

Eller noe sånt. 

AnnaCotta skrev (11 timer siden):

Frisk Frosk skrev (9 timer siden):

Denne journalisten gjør ikke jobben sin (selv om hun har tre år med journalistikk fra Oslo Met, om man googler).

Hun har et særlig ansvar for å beskytte barn iflg. VVP. Det gjør hun ikke.

Det hun her også gjør, det er å gi Disney gratis reklame, frontet av barn av influencere/kjendiser.

Totalt useriøs journalist!

CBE blir mer og mer kynisk - her forsøker hun å selge barna sine inn til både Disney og film. Tenk som nærmere 40 år gammel mor å ha så lite å fare med selv at man i alle sammenhenger må forsøke å selge egne barn, ta fra egne barn deres rettigheter og sette dem i risiko både sikkerhetsmessig og mtp. stjålen identitet. Dette er omsorgssvikt fra svært kyniske foreldre som ikke orker å ta seg vanlige jobber, som ikke selv tåler ærlig arbeid!

Jeg jobber i kulturbransjen, og har jobbet med pressen. Skal det fotograferes under arrangement hvor det er barn til stede så er det lovpålagt at foreldrene skal skrive under et samtykkeskjema først. Jeg antar at Alexander Bonsaker og Silje Norendal har blitt enig med pressen at avbilding av barnet bare er greit så lenge ansiktet deres ikke vises, derav deres bilder i saken. Det er ikke journalisten sin feil, det er foreldrene selv som tar stilling til om det er okei at disse fotografiene blir publisert eller ikke.

• Liker 12
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sursøtsaus skrev (1 time siden):

Jeg jobber i kulturbransjen, og har jobbet med pressen. Skal det fotograferes under arrangement hvor det er barn til stede så er det lovpålagt at foreldrene skal skrive under et samtykkeskjema først. Jeg antar at Alexander Bonsaker og Silje Norendal har blitt enig med pressen at avbilding av barnet bare er greit så lenge ansiktet deres ikke vises, derav deres bilder i saken. Det er ikke journalisten sin feil, det er foreldrene selv som tar stilling til om det er okei at disse fotografiene blir publisert eller ikke.

Jeg tenker ikke spesifikt på denne ene journalisten, i denne saken, men generelt .

Samlet norsk presse kunne unnlatt å fotografere barn i slike sammenhenger. For det er ikke sånn at når kjendiser dukker opp med barn på ulike arrangementer, så MÅ barna være med.

(Det viser forsåvidt de andre foreldrene i saken. Ellers enig i at det i første rekke er foreldrenes ansvar.)

Det er foreldrene som er kjendisene, ikke barna.

Dessuten - i en reportasje om kino er det da absolutt ingen grunn til å dele bilder fra det ene barnets bursdag?

Debatten om eksponering av barn burde også taes hva gjelder media. Unødvendig at de skal ha rollen som de utleverende foreldrenes forlengede arm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at redaksjonelle medier ut fra VVP har det overordnede ansvaret for å vurdere hele bildet når de publiserer bilder av barn, selv om foreldre har samtykket til publisering.

Det er en forskjell mellom å publisere bilder av barn som deltar på et kulturarrangement der de selv er deltakere/utøvere, og å publisere bilder av allerede overeksponerte influencerbarn eller andre kjendisbarn fordi de er barn av sine foreldre, foreldre som til alt overmål (slik verden nå er blitt) til og med pusher barna sine foran seg ut i rampelyset av inntjenings- og klikkhensyn. Da må redaksjonelle medier ta stilling til om også de vil la seg bruke i eksponeringssirkuset, bare for at klikkene skal dryppe litt på dem også.

Endret av Aricia
  • Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Finlay skrev (13 minutter siden):

Jeg tenker ikke spesifikt på denne ene journalisten, i denne saken, men generelt .

Samlet norsk presse kunne unnlatt å fotografere barn i slike sammenhenger. For det er ikke sånn at når kjendiser dukker opp med barn på ulike arrangementer, så MÅ barna være med.

(Det viser forsåvidt de andre foreldrene i saken. Ellers enig i at det i første rekke er foreldrenes ansvar.)

Det er foreldrene som er kjendisene, ikke barna.

Dessuten - i en reportasje om kino er det da absolutt ingen grunn til å dele bilder fra det ene barnets bursdag?

Debatten om eksponering av barn burde også taes hva gjelder media. Unødvendig at de skal ha rollen som de utleverende foreldrenes forlengede arm.

Aricia skrev (6 minutter siden):

Jeg mener at redaksjonelle medier ut fra VVP har det overordnede ansvaret for å vurdere hele bildet når de publiserer bilder av barn, uavhengig av hva foreldre har samtykket til.

Det er en forskjell mellom å publisere bilder av barn som deltar på et kulturarrangement der de selv er deltakere/utøvere, og å publisere bilder av allerede overeksponerte influencerbarn eller andre kjendisbarn fordi de er barn av sine foreldre, foreldre som til alt overmål (slik verden nå er blitt) til og med pusher barna sine foran seg ut i rampelyset av inntjenings- og klikkhensyn. Da må redaksjonelle medier ta stilling til om også de vil la seg bruke i eksponeringssirkuset, bare for at klikkene skal dryppe litt på dem også.

Jeg forstår hva dere mener, og personlig er jeg også kritisk til bilder av barn med synlig identitet i media. Det er likevel forskjell på raportasjebilder og bilder brukt i reklamekampanje som f.eks Cubus prøvde seg på med mammainfluencere og intensjonen er å selge noe. Her er baktanken og intensjonen ene og alene å dokumentere et event, og der vil fotografer ta bilde av det de får lov til for å dekke og gi et bilde av arrangementet. Da er det foreldrenes ansvar å si ifra. Vil også bare nevne at det ikke er journalisten som nødvendigvis bestemmer hvilke bilder som blir valgt ut til saker, så å legge ansvaret på henne blir ikke helt riktig. Men helt enig i at det er unødvendig med både bilde av barn og deling av instagraminnlegg om barns bursdag. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sursøtsaus skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår hva dere mener, og personlig er jeg også kritisk til bilder av barn med synlig identitet i media. Det er likevel forskjell på raportasjebilder og bilder brukt i reklamekampanje som f.eks Cubus prøvde seg på med mammainfluencere og intensjonen er å selge noe. Her er baktanken og intensjonen ene og alene å dokumentere et event, og der vil fotografer ta bilde av det de får lov til for å dekke og gi et bilde av arrangementet. Da er det foreldrenes ansvar å si ifra. Vil også bare nevne at det ikke er journalisten som nødvendigvis bestemmer hvilke bilder som blir valgt ut til saker, så å legge ansvaret på henne blir ikke helt riktig. Men helt enig i at det er unødvendig med både bilde av barn og deling av instagraminnlegg om barns bursdag. 

Enig i det uthevede! Derfor skrev jeg også redaksjonelle medier - det er vel desken som tar avgjørelser og i siste instans ansvarlig redaktør som har ansvaret, ikke den enkelte journalist.

Og også enig i at det er en stor prinsipiell forskjell mellom reportasjebilder og rene reklamekampanjer, men det blir en litt annen diskusjon. I kjendisjournalistikk er det en slags usunn symbiose mellom kjendiser/influencere/profiler og kjendispresse, og nyhetskriteriene blir uthulet av deres felles interesse av å holde liv i hverandre. Dermed opererer også kjendisjournalistikken i grenselandet mellom redaksjonelt og kommersielt innhold, og må etter mitt syn bedømmes deretter.

• Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stangselleri skrev (9 timer siden):

Jeg nekter å gi CBE inntekt på snap, derfor ser jeg ikke snapstoryene hennes heller. Influensere tjener  voldsomme beløp på at folk ser storyene deres, og man trenger ikke å følge for at de skal gjøre det.

Bare en liten reminder hvis du ikke ønsker å servere frua penger på et fat…

• Liker 24
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (10 timer siden):

I det siste? Har turen til Oslo blitt lenger ‘i det siste’? Og igjen ser vi den store forskjellen på bilder tatt av andre og det som presenteres på egne plattformer. 

Jeg tenker på hvor utrolig ukomfortable slike settinger må være for CBE. Som du sier, hun ligner ikke den personen hun fremstiller på SoMe, og det er hun nok smertelig klar over. I tillegg må hun manøvrere seg gjennom smalltalk, uten å avsløre hvor ille det faktisk står til. Jeg tenker at i dette tilfellet har journalisten kanskje nevnt at det er lenge siden de har sett henne, "hva har du drevet med siden sist?" En helt uskyldig setning, som åpner for at influencere kan skyte inn spennende prosjekter de har vært opptatt med, og slike ting.

Men CBE har jo ingen prosjekter, og hun kan ikke akkurat fortelle sannheten heller. "Du skjønner, jeg har drevet med akkurat de samme tingene jeg har drevet med i alle år, men jeg blir ikke invitert på så mye fordi min allerede dalende karriere tok et svalestup da gemalen og styreleder i firmaet mitt bestemte seg for å skremme livskiten ut av en tilfeldig Beckmann-kunde"

Så da kommer det unnskyldninger som at det har blitt så langt til Sarpsborg, da...

Det er nesten så jeg forstår hvorfor hun skyver ungene foran seg i slike settinger. Jeg synes ikke det er greit, og det er ikke voksent, men jeg forstår følelsen av å være så flau og ukomfortabel at man har lyst til å vise frem noe som er positivt.

• Liker 32
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...