Populært innlegg Dark Star Skrevet 21. april 2023 Populært innlegg #81541 Skrevet 21. april 2023 Aricia skrev (5 minutter siden): At den mannen konsulteres og refereres av seriøse redaksjonelle medier som SoMe-ekspert og kommunikasjonsekspert og jeg vet ikke hva, det er bare dypt, dypt pinlig. Sant! Jeg sitter her lattermild over hva jeg nettopp hørte. En r….ring med 3 personer som selv har satt seg i, og lever av offentlighetens lys, og det er bare null. NULL. selvinnsikt, analytiske egenskaper eller refleksjon rundt egen rolle i sirkuset. Det er faktisk til å bli fnisete av å tenke på. 51 6
Glufseguri Skrevet 21. april 2023 #81542 Skrevet 21. april 2023 Vanedis skrev (7 minutter siden): Siterer meg selv. HPNH har forsvart CBE i alle år; fra synlige brystvorter til at manglende annonsemerking ikke førte til disk fra Vixen. Inhabil så det skriker. Hva med å være modig å invitere inn noen som Sara Sørheim o.l som definitivt ikke kan omtales som forumtroll? Det hadde vært lettere å ta dem på alvor om de ikke satt der med noen som kun stryker CBE medhårs. Feigt å sitte der i ekkokammeret sitt og samtidig ikke tørre ta tak i de faktiske temaer i tråden her. 28 15
Sparkel Skrevet 21. april 2023 #81543 Skrevet 21. april 2023 Men så fint at de valgte han og heldigvis ikke fikk tak i en ungdom til å stille opp i podden. Viser jo bare hvor livredd hun er for å stilles til ansvar og svare for alle de uetiske og særdeles dårlige valgene hun tar for bedriften sin. 38 2
Gjest Finlay Skrevet 21. april 2023 #81544 Skrevet 21. april 2023 Temaet er i og for seg både interessant og aktuelt. Det blir imidlertid en lite fruktbar samtale, da programlederne åpenbart nærmest dirrer av ergrelse over kritikere generelt. De makter ikke å holde profesjonell avstand, være nøytrale, eller slippe kontrollen over eget narrativ. Man får assosiasjoner til hunder som venter utålmodig, siklende etter godbitene HPNH slenger til dem, men tar dessverre lite tak i annet han sier. Det skinner så tydelig gjennom at det eneste de VIL høre mer om, er hvor grusom Kvinneguiden er😄
Gjest Vanedis Skrevet 21. april 2023 #81545 Skrevet 21. april 2023 (endret) Caroline Berg Eriksen starter med å vise til definisjonen på konstruktiv kritikk (skal hjelpe og bygge opp henne), og mener at det ikke er det hun får. Hun "konkluderer" derfor med å ugyldiggjøre kritikken, og påstå at det er netthat. Flesteparten har erfart (for mange år siden) at det ikke nytter med konstruktiv kritikk ovenfor denne bedriften. Kritikken er mer rettet mot å opplyse om de negative sidene ved influencervirksomheten. Og da forsøker man å være saklig og etterrettelig, dvs. basere seg på fakta og dokumentasjon. Hvorfor viste ikke Caroline Berg Eriksen til definisjonen på saklig kritikk? Kunne det ha noe med at da fikk de ikke ugyldiggjort kritikken? Oppsummert: Dårlig start (og fortsettelse), når premiss for diskusjonen ikke baserer seg på den kritikken bedriften mottar og hvilken intensjon folk faktisk har for å engasjere seg. Tilføyelse: Episoden (kritikk mot Kvinneguiden) var etter min mening lite konstruktiv. 😉 I følge Caroline Berg Eriksen er kritikk som ikke er konstruktiv lik netthat (da hun forklarte var der ikke flere sider - enten var det konstruktiv kritikk eller netthat). Ser de ikke selv hvor forenklet verden fremstilles med en slik mangelfull forståelse? Trist å høre på. Det kommer altså tydelig frem at de ikke har forstått hva kritikken handler om. Og "eksperten" forstår (nesten) like lite. De burde ha fått inn noen som kunne tilført episoden noe mer enn dette "ekkokammeret". Endret 21. april 2023 av Vanedis
Kollontaj Skrevet 21. april 2023 #81546 Skrevet 21. april 2023 ☺️ blir lattermild bare av å lese her om det. Tenk å være så inni egen boble at man faktisk tør åpne opp for at noen i media tar tak i det de vet om LKE. Det kaller jeg indoktrinering. 27
Glufseguri Skrevet 21. april 2023 #81547 Skrevet 21. april 2023 CBE antyder jo at moderatorene her er hatere.. 23 3
Laia Skrevet 21. april 2023 #81548 Skrevet 21. april 2023 Det er spesielt to ting jeg undrer meg over: 1) Hvorfor tas ikke Beckmann-gate saken opp i podcasten? Beskyldningene mot en av medlemmene i CBE her burde jo vært de desidert groveste, dersom dette ikke var sant (sett i forhold til spekulasjoner om rumpepute/høyde av kjøkkenbenk/øy) 2) Hvorfor inviteres ikke en motpart til diskusjonen? (flere ville sikkert være villige til å stille opp, eksempelvis @pøbelsara eller kanskje også @FruJohansen) 36 1 7
Glufseguri Skrevet 21. april 2023 #81549 Skrevet 21. april 2023 (endret) Hun møter seg jo selv i døra😂 Hun møter ikke kritikk saklig, hun blokkerer folk for Å LIKE kommentarer! Og HPHN sin beskrivelse av netttroll er jo LKE spot on… Det frister jo heller ikke å ta diskusjoner under ekte navn når noen synes det er greit å ripe opp bilen din for å være uenig😏 Endret 21. april 2023 av Glufseguri 35 4
Populært innlegg Felis Skrevet 21. april 2023 Populært innlegg #81550 Skrevet 21. april 2023 Dagens episode er 59 minutter! Jeg vet jo at HPNH er glad i sin egen stemme, men 59 minutter er i lengste laget for denne typen podcast. Konkluderer jeg før de i det hele tatt har åpnet munnen...😅 Caroline forklarer at hun og Susan har hatt en litt lang påskeferie (tenk, det har vi oppdaget), men hevder at de nå er fit for fight. Og så legger hun til at hun har krampe... Caroline tror det er hyggelig for oss å høre hva de har gjort siden sist. Susan har ligget rett ut med influensa. Caroline har vært på hytta til svigers. Og så har hun løpt løp i Drammen og var i kjelleren etter 3 kilometer. Det var ingen krefter å hente, beina var blytunge, kroppen var tom og hun var så sliten at hun var kvalm. Det er jo pussig, fordi treneren hennes har uttalt seg ganske bastant om at å gå tom på løp er fullstendig unødvendig. Ikke videre god reklame for Netfit... Og så har Caroline bestått teoretisk yoga-eksamen med glans. Hun er veldig nervøs for praktisk eksamen, for hun har så lyst til å bestå. Det betyr så mye for henne (og bedriften, siden de allerede reklamerer med at hun kan dette?), så hun håper det går bra. Jeg tenker hun bekymrer seg unødig, for hun er vel i grunnen garantert å bestå. Men noe skal man lage content av, si Netfit-appen er snart fullført. Det er nesten så Caroline ikke tror på det selv. Jeg tror ikke så veldig på det jeg heller... Netfit har tatt så mange år fordi de har møtt på feil mennesker hele veien. Veldig uheldig, da, å bare treffe ubrukelige mennesker i "3 år og mer enn det" Det er nesten så jeg ikke tror på det heller... Caroline reklamerer også for treningsreise for Netfit. "Masse deilig trening og masse deilig mat" er tydeligvis ikke tilstrekkelig info for å tiltrekke seg kunder, for det er fremdeles ledige plasser, i følge Caroline. Men det er all infoen vi får om opplegget. ----- Susan lurer på om Caroline har fått noen tilbakemeldinger siden sist. Caroline har fått veldig mange fine tilbakemeldinger. To stykker har skrevet til Caroline og forklart at de gråt da de hørte episoden, for de syntes det var så trist å høre at hun ble beskyldt for å stå på en krakk og bruke tights med rumpeinnlegg. Det er egentlig ikke det hun sier, men hun er så usammenhengende at jeg korter ned til essensen av forrige episode. De skrev at de gråt, i alle fall, og Caroline høres ut som hun er på gråten ut selv... Men hun har også fått andre typer tilbakemeldinger, og det hadde hun regnet med. Mye av det er ikke verdt å ta opp en gang, sier Caroline, for det blir for dumt. Men hun har bitt seg merke i at de som sitter og troller og hetser mener at influencere ikke evner å se forskjellen på konstruktiv kritikk og netthets. Caroline føler at det er litt lett for enkelte å slenge ut en sånn "næmmen, det ække hat", så hun skal lese definisjonen på kritikk. Konstruktiv kritikk handler om å hjelpe, bygge opp og gjøre bedre, leser hun. Du gir en konstruktiv tilbakemelding fordi du ønsker at vedkomne skal gjøre en bedre jobb og oppføre seg på en annen måte. Jeg tenker at å påpeke at hun for eksempel merker reklamen feil og ikke bør bruke ungene sine i kommersiell sammenheng stemmer godt over ens med definisjonen Caroline leser opp, men det synes ikke Caroline. Hun mener at å sende eposter til hennes samarbeidspartnere ikke er konstruktiv kritikk. Nei, Caroline, det har du helt rett i! Det heter forbrukermakt, og benyttes fordi kritikk ikke når frem til deg. Caroline kommer med et tenkt eksempel på en slik epost til et firma som selger "kjampo" og balsam: "Jeg skjønner ikke hvorfor dere knytter dere opp til Caroline Berg Eriksen, for hun er jo en helt forferdelig influenser! Hun er altfor tynn og trener altfor mye osv...." Så vi kan konkludere med at de som samarbeider med influencere har blitt proffere siden Anne Briths tid, for ingen har tydeligvis sendt epostene videre til Caroline. Jeg er 100% sikker på at ingen har skrevet til samarbeidspartnerne til CBE og sagt at de ikke vil handle av dem fordi Caroline er for tynn! Thinspo, derimot, er nok hyppig nevnt, og det er skremmende at et menneske som lever av SoMe ikke vet forskjellen på de to! Caroline kommer med et eksempel på en konstruktiv epost til samme samarbeidspartner: "Caroline Berg Eriksen reklamerte jo for en annen kjampo for bare to måneder siden og nå reklamerer hun for dere. Det er jo ikke troverdig. Hva tenker dere om det og hvorfor velger dere å samarbeide med henne?" Da kan både samarbeidspartner og Caroline gå i seg selv og tenke at det var litt dumt. Og da har de lært noe av det og blitt bedre. Det er forskjellen på konstruktiv kritikk og netthat, i følge Caroline. I forrige episode pratet de litt om forum, moderatorer og regler, og da snakket de også om at de skulle snakke med en som har peiling på dette. (Så rart, jeg husker bare at de etterlyste en mindreårig, gjerne ungdomsskoleelev, og jeg husker godt...). Men de har i hvert fall fått inn Hans Petter Nygård Hansen, som blir presentert som kommunikasjonsrådgiver, tv-personlighet og mangeårig juryleder i Vixen. Hvem er moderatorer og hva er kriteriene for å være det? spør Caroline. Hans Petter ramser opp alle steder hvor man kan være moderator, og starter selvfølgelig med sine egne kanaler, men etterhvert som han ramser opp kommer han endelig til Kvinneguiden, og da avbryter Caroline han. "Ja! Det er jo mer forum vi tenker på!" HP tror at moderatorer på forum er unge mennesker som har havnet litt ut av arbeidslivet og studielivet. Litt sånne som tidligere ble telefonselgere. Han tror de er tykkhudet. Moderatorene til Meta går for eksempel på heavy dop for å holde ut, sier HP. Her var det mange fordommer og udokumenterte påstander fra medieeksperten, akkurat som forventet... Kvinneguiden er del av et større mediehus (Egmont) og de vil helst ha så få moderatorer som mulig, sier HP. For å ansette voksne mennesker som skal moderere andre voksne mennesker som ikke klarer å moderere seg selv, er en utgiftspost. Veldig bra forklaring på hva det er! sier Caroline Hans Petter ser stadig folk som går langt utenfor etikk og moral og Egmonts egne retningslinjer, men han tror Egmont er livredde for å følge sine egne retningslinjer for da åpner man Pandoras eske fra helvete og da blir det mye jobb og det blir mindre trafikk og da tjener de ikke penger. De tilrettelegger for det verste i mennesket, fordi det er økonomisk. Hva ER det lov til å skrive i sånne tråder? Kan man skille på influenser og menneske, spør Susan (jeg tror det var det hun skulle frem til, så jeg tok meg friheten å formulere det slik. Beklager hvis hun egentlig mente noe annet, men hun må virkelig jobbe med formuleringsevnen sin!) HP sier han kan skrive ganske stygge ting om Treasures AS, akkurat som han kan skrive stygge ting om Equinor. Men hvis en person setter ut falske rykter om firmaet, så kan man gå til søksmål mot den personen. Hvis man for eksempel skriver at Treasures driver med svindel, så kan man gå til søksmål. Det samme gjelder hvis man skriver det samme om Treasures frontfigur. Forutsatt at det ikke er sant, da... Og her har vi vel forklaringen på hvorfor ingen har blitt saksøkt for å hevde at LKE har ripet opp en bil.... Det er subjektivt hva man føler er mobbing, sier Hans Petter, men hvis en person slenger dritt til deg i mange måneder, så er det mobbing. Hvis mange forskjellige slenger dritt, så har kanskje hver og en sendt bare en melding, og da er det ikke mobbing. Det føles like ille, men det er ikke nok til å få en tråd stengt. Caroline skynder seg å minne om at hun aldri er inne på Kvinneguiden, men at hun ofte får tilsendt (...) fra følgere. Disse følgerne forteller at de blir bekymret for Caroline, og at de opplever at de skriver positive ting om Caroline som blir moderert vekk, mens alt det andre får stå. Dette høres veldig lumskt ut, synes Caroline, og lurer på om moderatorene er en del av den gjengen som ønsker at sånne ting skal bli stående om Caroline. Caroline synes moderatorene skal være nøytrale, men hun er redd for at de ikke er det. Hans Petter forklarer at ting tar tid i sånne forumer fordi de er underbemannet. Derfor kan hun nok oppleve at ting står lenger enn hun ønsker. Det er åpenbart ikke det svaret hun ønsker, men han overkjører henne og legger ut om rapporter og studier som forklarer dette. Problemet med mobbing på nett blir større og større, sier han, men det er ingen som gjør noe med det. Hans Petter drar i gang en lang tirade om folk som bare leser overskrifter og selv om det er sant og riktig, så føler ikke Caroline (og jeg) at han prater om det som er viktig, nemlig Kvinneguiden. Hun forsøker å pense han inn på riktig spor igjen. Da Hans Petter hørte forrige episode av podcasten til Caroline slo det han at alle som kommenterer til Caroline og Lars Kristian, og alle de som skriver til samarbeidspartnere er på jakt etter oppmerksomhet. I ALLE tilfeller! Nok en merkelig påstand fra Hans Petter, for svært mange her inne skriver at de sender henvendelser til samarbeidspartnere fra falske eposter (av sikkerhetshensyn). Dette fører i mange tilfeller til at man ikke får svar. Så oppmerksomheten uteblir fullstendig, men man gjør det like vel... Hans Petter har en gang startet et prosjekt som het Rause Menn, hvor en gjeng menn gikk inn i diverse kommentarfelt for å roe gemyttene. Han prøvde si til folk, sånn som Lars ville sagt det, sier han, ta ballen, ikke spilleren. "Ta bilen" blir vel mer riktig, i dette tilfellet? Det gikk som det måtte gå når HP trampet inn i diskusjoner og mansplainet på sin sedvanlige måte, de gikk etter han. Han hevder at han fikk dødstrusler... Susan ønsker å gå litt tilbake og snakke litt mindre om HP og litt mer om Caroline. Hva kan man skrive om privatpersoner, spør hun, og legger til at det er anonyme brukere som gjemmer seg bak en hatt. Kan man kreve at ting slettes hvis det ikke kan knyttes opp mot AS-et? For det er jo søkbart, det blir jo liggende der ute, sier Susan. -Ja, for alltid, virker det som, legger Caroline til. Men av en eller annen grunn tror hun all info om ungene blir borte... Egmont har til syvende og sist det fulle ansvaret, svarer Hans Petter. Hvis du har gjort hjemmeleksa di, og bruker VPN osv, så er du vanskelig å spore opp. Da er du proft nettrolll, sier Susan. Det er mange av dem, svarer Caroline Du må likevel forholde deg til jussen, sier Hans petter. Eller til retningslinjene til Egmont. Caroline sier at hun har lest retningslinjene på Kvinneguiden (fikk de sikkert tilsendt) og hun synes det er så mye som burde vært rapportert (men hun har ikke lest, altså). Men det blir likevel ikke moderert vekk. Hans Petter sier at det finnes folk som har blitt bøtelagt for langt mindre enn hva Caroline har blitt utsatt for. Eller hva Sophie Elise og Kristin Gjelsvik har blitt utsatt for. Jeg registrerer at Hans Petter ikke gidder å late som han ikke er aktiv på Kvinneguiden. Hans Petter prater om seg selv igjen og forteller at han har blitt drapstruet flere ganger, også på telefon. Men selv om han hadde call-loggen (det er et ord jeg tipper Lars Kristian hater), så ble saken(e?) henlagt. Jeg lurer på om Caroline gjør seg noen tanker om dette? Drapstrusler er tross alt hakket verre enn å bli beskyldt for å stå på en krakk, men likevel ser hun ut til å mene at hun har det langt verre enn alle andre, inkludert gjesten sin. Hans Petter mener den eneste måten å stoppe kritikken på er å slette. Og det gjør jo allerede Caroline. Caroline sier at det er derfor hun har lukket konto, for det er innmari lett å se hvilke kontoer som er troll. Da bare godkjenner hun dem ikke. Hans Petter minner henne på at hun må rapportere kontoene før hun sletter dem. Hans Petter ser ingen lys i tunnellen. Men Jodel ble bedre etter at de ble truet med store bøter. Caroline lurer på hvorfor Kvinneguiden ikke kan lukke tråden hennes. Hans Petter sier hun må prate med sjefen for Egmont. Caroline svarer at de gjorde det en gang. Usikker på om "de" stengte tråden, eller "de" pratet med sjefen. Hans Petter sier at Egmont mest av alt vil sitte stille i båten og ikke uttale seg. Kanskje Egmont har leid inn konsulenten Hans Petter Nygård Hansen for å lære hvordan de skal takle kritikk? For det ser ut til at de følger rådene hans til punkt og prikke... Han tror Egmont bare lar de hissige damene rocke båten slik at de får annonseinntekter. Hans Petter mener at det nærmest er vitenskapelig bevist at vi bare lever en gang, og vi lever kun 80 år (+/-), så han kan ikke forstå at folk bruker store deler av livet sitt på å spre eder og galle. Det skjønner ikke Caroline heller. Hans Petter tror kanskje de får hard on av det, eller at de blir kåte av det, eller at de får "selvtilfredsstilt" sine egne lyster. Men HP tror ikke de blir happy før Caroline har respondert. Det er det beste Susan noen gang har hørt... Tenk så mye tid de kunne brukt på viktige ting, sier "jentene" nærmest i kor. Kan de ikke heller bruke tiden på viktigere ting? Når det kommer til dette med tid, så synes jeg @FruJohansen kom med en glimrende forklaring. I likhet med henne bruker jeg minimalt med tid på egenpleie. All den tiden Caroline tilbringer foran speilet, kan jeg bruke på viktige ting som bidrar til bedre samfunn og miljø... Den tiden jeg bruker på KG tar ikke noe vekk fra det. Men hva med Caroline selv? Som bruker timesvis på eget utseende OG buker minst like mye tid på Kvinneguiden som meg? Når får hun tid til å gjøre noe bra? Susan får et sjempe sånn sug i magen av at barna deres vokser opp med det her. Vi får bare gi de de verdiene de må ha på veien, sier hun Man kan ikke invadere privatlivet deres heller, sier Caroline. (Men å dele privatlivet med hele verden, er greit...?) Hans Petter gir noen foreldretips til Susan og Caroline. Ungene deres må bli tykkhudet, litt paranoide, ikke så godtroende, skeptiske, men nysgjerrige. Det er mange egenskaper de må ha. Det eneste Hans Petter måtte lære da han var liten var å ikke gå inn i bilen til fremmede, men det er over, sier han. Det er ikke over, svarer Caroline, hun har lært ungene sine det. Det er så mye unger må lære i dag. Og Caroline føler ikke at hun trenger å legge noe i mellom, hun forteller dem sannheten om hva som foregår. Hans Petter synes det høres drøyt ut, siden de er så unge. Jeg håper hun ikke forteller dem sin versjon av netthatet hun blir utsatt for. At det sitter en haug med gale mennesker der ute som bruker hele dagen sin på å ødelegge for Caroline. For det er jo de samme menneskene hun eksponerer dem for. Jeg antar at de ikke lenger tror på at filmene sendes til mormor... Det må være en fryktelig skremmende tanke for et lite barn! Så her HÅPER jeg at hun pratet om noe annet. Det er 7 minutter igjen og Caroline lurer på hvordan hun skal avslutte. Hun prøver å dra opp forskjellen på bedrift og privatperson igjen, men HP sier at det ikke er noen forskjell. Han sier at noen har sett seg lei på at noen influencere, han vil ikke nevne navn, sier at i det øyeblikket er det business og i det øyeblikket er det personlig. Et ER personlig, sier han, men det er butikk bak. Da må hun akseptere kritikk. Når den er konstruktiv, svarer Caroline. Det er jo praktisk, å hevde at man kan ta imot kritikk, men samtidig definerer kritikk som så smalt at det aldri rammer en selv... Caroline konkluderer med at det beste hun kan gjøre er å holde seg unna Kvinneguiden. Da håper jeg at folk respekterer det og slutter å sende henne de enorme mengdene med screenshots hun tilsynelatende har mottatt... 57 10 60
Consita Skrevet 21. april 2023 #81551 Skrevet 21. april 2023 Felis skrev (29 minutter siden): Dagens episode er 59 minutter! Jeg vet jo at HPNH er glad i sin egen stemme, men 59 minutter er i lengste laget for denne typen podcast. Konkluderer jeg før de i det hele tatt har åpnet munnen...😅 Caroline forklarer at hun og Susan har hatt en litt lang påskeferie (tenk, det har vi oppdaget), men hevder at de nå er fit for fight. Og så legger hun til at hun har krampe... Caroline tror det er hyggelig for oss å høre hva de har gjort siden sist. Susan har ligget rett ut med influensa. Caroline har vært på hytta til svigers. Og så har hun løpt løp i Drammen og var i kjelleren etter 3 kilometer. Det var ingen krefter å hente, beina var blytunge, kroppen var tom og hun var så sliten at hun var kvalm. Det er jo pussig, fordi treneren hennes har uttalt seg ganske bastant om at å gå tom på løp er fullstendig unødvendig. Ikke videre god reklame for Netfit... Og så har Caroline bestått teoretisk yoga-eksamen med glans. Hun er veldig nervøs for praktisk eksamen, for hun har så lyst til å bestå. Det betyr så mye for henne (og bedriften, siden de allerede reklamerer med at hun kan dette?), så hun håper det går bra. Jeg tenker hun bekymrer seg unødig, for hun er vel i grunnen garantert å bestå. Men noe skal man lage content av, si Netfit-appen er snart fullført. Det er nesten så Caroline ikke tror på det selv. Jeg tror ikke så veldig på det jeg heller... Netfit har tatt så mange år fordi de har møtt på feil mennesker hele veien. Veldig uheldig, da, å bare treffe ubrukelige mennesker i "3 år og mer enn det" Det er nesten så jeg ikke tror på det heller... Caroline reklamerer også for treningsreise for Netfit. "Masse deilig trening og masse deilig mat" er tydeligvis ikke tilstrekkelig info for å tiltrekke seg kunder, for det er fremdeles ledige plasser, i følge Caroline. Men det er all infoen vi får om opplegget. ----- Susan lurer på om Caroline har fått noen tilbakemeldinger siden sist. Caroline har fått veldig mange fine tilbakemeldinger. To stykker har skrevet til Caroline og forklart at de gråt da de hørte episoden, for de syntes det var så trist å høre at hun ble beskyldt for å stå på en krakk og bruke tights med rumpeinnlegg. Det er egentlig ikke det hun sier, men hun er så usammenhengende at jeg korter ned til essensen av forrige episode. De skrev at de gråt, i alle fall, og Caroline høres ut som hun er på gråten ut selv... Men hun har også fått andre typer tilbakemeldinger, og det hadde hun regnet med. Mye av det er ikke verdt å ta opp en gang, sier Caroline, for det blir for dumt. Men hun har bitt seg merke i at de som sitter og troller og hetser mener at influencere ikke evner å se forskjellen på konstruktiv kritikk og netthets. Caroline føler at det er litt lett for enkelte å slenge ut en sånn "næmmen, det ække hat", så hun skal lese definisjonen på kritikk. Konstruktiv kritikk handler om å hjelpe, bygge opp og gjøre bedre, leser hun. Du gir en konstruktiv tilbakemelding fordi du ønsker at vedkomne skal gjøre en bedre jobb og oppføre seg på en annen måte. Jeg tenker at å påpeke at hun for eksempel merker reklamen feil og ikke bør bruke ungene sine i kommersiell sammenheng stemmer godt over ens med definisjonen Caroline leser opp, men det synes ikke Caroline. Hun mener at å sende eposter til hennes samarbeidspartnere ikke er konstruktiv kritikk. Nei, Caroline, det har du helt rett i! Det heter forbrukermakt, og benyttes fordi kritikk ikke når frem til deg. Caroline kommer med et tenkt eksempel på en slik epost til et firma som selger "kjampo" og balsam: "Jeg skjønner ikke hvorfor dere knytter dere opp til Caroline Berg Eriksen, for hun er jo en helt forferdelig influenser! Hun er altfor tynn og trener altfor mye osv...." Så vi kan konkludere med at de som samarbeider med influencere har blitt proffere siden Anne Briths tid, for ingen har tydeligvis sendt epostene videre til Caroline. Jeg er 100% sikker på at ingen har skrevet til samarbeidspartnerne til CBE og sagt at de ikke vil handle av dem fordi Caroline er for tynn! Thinspo, derimot, er nok hyppig nevnt, og det er skremmende at et menneske som lever av SoMe ikke vet forskjellen på de to! Caroline kommer med et eksempel på en konstruktiv epost til samme samarbeidspartner: "Caroline Berg Eriksen reklamerte jo for en annen kjampo for bare to måneder siden og nå reklamerer hun for dere. Det er jo ikke troverdig. Hva tenker dere om det og hvorfor velger dere å samarbeide med henne?" Da kan både samarbeidspartner og Caroline gå i seg selv og tenke at det var litt dumt. Og da har de lært noe av det og blitt bedre. Det er forskjellen på konstruktiv kritikk og netthat, i følge Caroline. I forrige episode pratet de litt om forum, moderatorer og regler, og da snakket de også om at de skulle snakke med en som har peiling på dette. (Så rart, jeg husker bare at de etterlyste en mindreårig, gjerne ungdomsskoleelev, og jeg husker godt...). Men de har i hvert fall fått inn Hans Petter Nygård Hansen, som blir presentert som kommunikasjonsrådgiver, tv-personlighet og mangeårig juryleder i Vixen. Hvem er moderatorer og hva er kriteriene for å være det? spør Caroline. Hans Petter ramser opp alle steder hvor man kan være moderator, og starter selvfølgelig med sine egne kanaler, men etterhvert som han ramser opp kommer han endelig til Kvinneguiden, og da avbryter Caroline han. "Ja! Det er jo mer forum vi tenker på!" HP tror at moderatorer på forum er unge mennesker som har havnet litt ut av arbeidslivet og studielivet. Litt sånne som tidligere ble telefonselgere. Han tror de er tykkhudet. Moderatorene til Meta går for eksempel på heavy dop for å holde ut, sier HP. Her var det mange fordommer og udokumenterte påstander fra medieeksperten, akkurat som forventet... Kvinneguiden er del av et større mediehus (Egmont) og de vil helst ha så få moderatorer som mulig, sier HP. For å ansette voksne mennesker som skal moderere andre voksne mennesker som ikke klarer å moderere seg selv, er en utgiftspost. Veldig bra forklaring på hva det er! sier Caroline Hans Petter ser stadig folk som går langt utenfor etikk og moral og Egmonts egne retningslinjer, men han tror Egmont er livredde for å følge sine egne retningslinjer for da åpner man Pandoras eske fra helvete og da blir det mye jobb og det blir mindre trafikk og da tjener de ikke penger. De tilrettelegger for det verste i mennesket, fordi det er økonomisk. Hva ER det lov til å skrive i sånne tråder? Kan man skille på influenser og menneske, spør Susan (jeg tror det var det hun skulle frem til, så jeg tok meg friheten å formulere det slik. Beklager hvis hun egentlig mente noe annet, men hun må virkelig jobbe med formuleringsevnen sin!) HP sier han kan skrive ganske stygge ting om Treasures AS, akkurat som han kan skrive stygge ting om Equinor. Men hvis en person setter ut falske rykter om firmaet, så kan man gå til søksmål mot den personen. Hvis man for eksempel skriver at Treasures driver med svindel, så kan man gå til søksmål. Det samme gjelder hvis man skriver det samme om Treasures frontfigur. Forutsatt at det ikke er sant, da... Og her har vi vel forklaringen på hvorfor ingen har blitt saksøkt for å hevde at LKE har ripet opp en bil.... Det er subjektivt hva man føler er mobbing, sier Hans Petter, men hvis en person slenger dritt til deg i mange måneder, så er det mobbing. Hvis mange forskjellige slenger dritt, så har kanskje hver og en sendt bare en melding, og da er det ikke mobbing. Det føles like ille, men det er ikke nok til å få en tråd stengt. Caroline skynder seg å minne om at hun aldri er inne på Kvinneguiden, men at hun ofte får tilsendt (...) fra følgere. Disse følgerne forteller at de blir bekymret for Caroline, og at de opplever at de skriver positive ting om Caroline som blir moderert vekk, mens alt det andre får stå. Dette høres veldig lumskt ut, synes Caroline, og lurer på om moderatorene er en del av den gjengen som ønsker at sånne ting skal bli stående om Caroline. Caroline synes moderatorene skal være nøytrale, men hun er redd for at de ikke er det. Hans Petter forklarer at ting tar tid i sånne forumer fordi de er underbemannet. Derfor kan hun nok oppleve at ting står lenger enn hun ønsker. Det er åpenbart ikke det svaret hun ønsker, men han overkjører henne og legger ut om rapporter og studier som forklarer dette. Problemet med mobbing på nett blir større og større, sier han, men det er ingen som gjør noe med det. Hans Petter drar i gang en lang tirade om folk som bare leser overskrifter og selv om det er sant og riktig, så føler ikke Caroline (og jeg) at han prater om det som er viktig, nemlig Kvinneguiden. Hun forsøker å pense han inn på riktig spor igjen. Da Hans Petter hørte forrige episode av podcasten til Caroline slo det han at alle som kommenterer til Caroline og Lars Kristian, og alle de som skriver til samarbeidspartnere er på jakt etter oppmerksomhet. I ALLE tilfeller! Nok en merkelig påstand fra Hans Petter, for svært mange her inne skriver at de sender henvendelser til samarbeidspartnere fra falske eposter (av sikkerhetshensyn). Dette fører i mange tilfeller til at man ikke får svar. Så oppmerksomheten uteblir fullstendig, men man gjør det like vel... Hans Petter har en gang startet et prosjekt som het Rause Menn, hvor en gjeng menn gikk inn i diverse kommentarfelt for å roe gemyttene. Han prøvde si til folk, sånn som Lars ville sagt det, sier han, ta ballen, ikke spilleren. "Ta bilen" blir vel mer riktig, i dette tilfellet? Det gikk som det måtte gå når HP trampet inn i diskusjoner og mansplainet på sin sedvanlige måte, de gikk etter han. Han hevder at han fikk dødstrusler... Susan ønsker å gå litt tilbake og snakke litt mindre om HP og litt mer om Caroline. Hva kan man skrive om privatpersoner, spør hun, og legger til at det er anonyme brukere som gjemmer seg bak en hatt. Kan man kreve at ting slettes hvis det ikke kan knyttes opp mot AS-et? For det er jo søkbart, det blir jo liggende der ute, sier Susan. -Ja, for alltid, virker det som, legger Caroline til. Men av en eller annen grunn tror hun all info om ungene blir borte... Egmont har til syvende og sist det fulle ansvaret, svarer Hans Petter. Hvis du har gjort hjemmeleksa di, og bruker VPN osv, så er du vanskelig å spore opp. Da er du proft nettrolll, sier Susan. Det er mange av dem, svarer Caroline Du må likevel forholde deg til jussen, sier Hans petter. Eller til retningslinjene til Egmont. Caroline sier at hun har lest retningslinjene på Kvinneguiden (fikk de sikkert tilsendt) og hun synes det er så mye som burde vært rapportert (men hun har ikke lest, altså). Men det blir likevel ikke moderert vekk. Hans Petter sier at det finnes folk som har blitt bøtelagt for langt mindre enn hva Caroline har blitt utsatt for. Eller hva Sophie Elise og Kristin Gjelsvik har blitt utsatt for. Jeg registrerer at Hans Petter ikke gidder å late som han ikke er aktiv på Kvinneguiden. Hans Petter prater om seg selv igjen og forteller at han har blitt drapstruet flere ganger, også på telefon. Men selv om han hadde call-loggen (det er et ord jeg tipper Lars Kristian hater), så ble saken(e?) henlagt. Jeg lurer på om Caroline gjør seg noen tanker om dette? Drapstrusler er tross alt hakket verre enn å bli beskyldt for å stå på en krakk, men likevel ser hun ut til å mene at hun har det langt verre enn alle andre, inkludert gjesten sin. Hans Petter mener den eneste måten å stoppe kritikken på er å slette. Og det gjør jo allerede Caroline. Caroline sier at det er derfor hun har lukket konto, for det er innmari lett å se hvilke kontoer som er troll. Da bare godkjenner hun dem ikke. Hans Petter minner henne på at hun må rapportere kontoene før hun sletter dem. Hans Petter ser ingen lys i tunnellen. Men Jodel ble bedre etter at de ble truet med store bøter. Caroline lurer på hvorfor Kvinneguiden ikke kan lukke tråden hennes. Hans Petter sier hun må prate med sjefen for Egmont. Caroline svarer at de gjorde det en gang. Usikker på om "de" stengte tråden, eller "de" pratet med sjefen. Hans Petter sier at Egmont mest av alt vil sitte stille i båten og ikke uttale seg. Kanskje Egmont har leid inn konsulenten Hans Petter Nygård Hansen for å lære hvordan de skal takle kritikk? For det ser ut til at de følger rådene hans til punkt og prikke... Han tror Egmont bare lar de hissige damene rocke båten slik at de får annonseinntekter. Hans Petter mener at det nærmest er vitenskapelig bevist at vi bare lever en gang, og vi lever kun 80 år (+/-), så han kan ikke forstå at folk bruker store deler av livet sitt på å spre eder og galle. Det skjønner ikke Caroline heller. Hans Petter tror kanskje de får hard on av det, eller at de blir kåte av det, eller at de får "selvtilfredsstilt" sine egne lyster. Men HP tror ikke de blir happy før Caroline har respondert. Det er det beste Susan noen gang har hørt... Tenk så mye tid de kunne brukt på viktige ting, sier "jentene" nærmest i kor. Kan de ikke heller bruke tiden på viktigere ting? Når det kommer til dette med tid, så synes jeg @FruJohansen kom med en glimrende forklaring. I likhet med henne bruker jeg minimalt med tid på egenpleie. All den tiden Caroline tilbringer foran speilet, kan jeg bruke på viktige ting som bidrar til bedre samfunn og miljø... Den tiden jeg bruker på KG tar ikke noe vekk fra det. Men hva med Caroline selv? Som bruker timesvis på eget utseende OG buker minst like mye tid på Kvinneguiden som meg? Når får hun tid til å gjøre noe bra? Susan får et sjempe sånn sug i magen av at barna deres vokser opp med det her. Vi får bare gi de de verdiene de må ha på veien, sier hun Man kan ikke invadere privatlivet deres heller, sier Caroline. (Men å dele privatlivet med hele verden, er greit...?) Hans Petter gir noen foreldretips til Susan og Caroline. Ungene deres må bli tykkhudet, litt paranoide, ikke så godtroende, skeptiske, men nysgjerrige. Det er mange egenskaper de må ha. Det eneste Hans Petter måtte lære da han var liten var å ikke gå inn i bilen til fremmede, men det er over, sier han. Det er ikke over, svarer Caroline, hun har lært ungene sine det. Det er så mye unger må lære i dag. Og Caroline føler ikke at hun trenger å legge noe i mellom, hun forteller dem sannheten om hva som foregår. Hans Petter synes det høres drøyt ut, siden de er så unge. Jeg håper hun ikke forteller dem sin versjon av netthatet hun blir utsatt for. At det sitter en haug med gale mennesker der ute som bruker hele dagen sin på å ødelegge for Caroline. For det er jo de samme menneskene hun eksponerer dem for. Jeg antar at de ikke lenger tror på at filmene sendes til mormor... Det må være en fryktelig skremmende tanke for et lite barn! Så her HÅPER jeg at hun pratet om noe annet. Det er 7 minutter igjen og Caroline lurer på hvordan hun skal avslutte. Hun prøver å dra opp forskjellen på bedrift og privatperson igjen, men HP sier at det ikke er noen forskjell. Han sier at noen har sett seg lei på at noen influencere, han vil ikke nevne navn, sier at i det øyeblikket er det business og i det øyeblikket er det personlig. Et ER personlig, sier han, men det er butikk bak. Da må hun akseptere kritikk. Når den er konstruktiv, svarer Caroline. Det er jo praktisk, å hevde at man kan ta imot kritikk, men samtidig definerer kritikk som så smalt at det aldri rammer en selv... Caroline konkluderer med at det beste hun kan gjøre er å holde seg unna Kvinneguiden. Da håper jeg at folk respekterer det og slutter å sende henne de enorme mengdene med screenshots hun tilsynelatende har mottatt... Heia @Felis❤🙌🙌🙌 24 2 4
Jobbermedbarn Skrevet 21. april 2023 #81552 Skrevet 21. april 2023 (endret) Tusen takk @Felis🙏 Ja, hva skal man si? Må nesten bare trekke på smilebåndet av dette. Ser de ikke bjelken i sitt eget øyet? Det er så selvmotsigende og glasset klirrer så kraftig at man rett og slett ikke kan ta de på alvor. Og igjen må man jo bare påpeke den totalt manglende refleksjonen mellom det forferdelige nettet og menneskene der og deres helt ukritiske utlevering av sårbare barn? Det er helt utrolig å bevitne. Vi forstår alle at bedriften leser alt her inne, det jeg lurer på er om de reflekterer over at de drar ennå flere mennesker inn hit som mange ser helt annerledes på det som står her, og får en helt annen bevisstgjøring ifht kritikken. Det var slik jeg havnet her og det gjelder sikkert mange andre. Men når man leser referatet så slår det en kraftig igjen hvor lite refleksjon og tankegang det er her. Og det gjør at jeg tenker på at måten bedriften legger frem dette for de mindreårige ikke er spesielt klok dessverre. Og jeg er sikker på at jeg bruker mindre tid her inne enn bedriften bruker på en selfie så det blir bare aldeles for dumt (det også). Det man sitter igjen med er at de rett og slett driter ut en viktig diskusjon som netthat er. Endret 21. april 2023 av Jobbermedbarn Legge til noe 28 5 8
~ Ada ~ Skrevet 21. april 2023 #81553 Skrevet 21. april 2023 Felis skrev (27 minutter siden): Dagens episode er 59 minutter! Jeg vet jo at HPNH er glad i sin egen stemme, men 59 minutter er i lengste laget for denne typen podcast. Konkluderer jeg før de i det hele tatt har åpnet munnen...😅 Caroline forklarer at hun og Susan har hatt en litt lang påskeferie (tenk, det har vi oppdaget), men hevder at de nå er fit for fight. Og så legger hun til at hun har krampe... Caroline tror det er hyggelig for oss å høre hva de har gjort siden sist. Susan har ligget rett ut med influensa. Caroline har vært på hytta til svigers. Og så har hun løpt løp i Drammen og var i kjelleren etter 3 kilometer. Det var ingen krefter å hente, beina var blytunge, kroppen var tom og hun var så sliten at hun var kvalm. Det er jo pussig, fordi treneren hennes har uttalt seg ganske bastant om at å gå tom på løp er fullstendig unødvendig. Ikke videre god reklame for Netfit... Og så har Caroline bestått teoretisk yoga-eksamen med glans. Hun er veldig nervøs for praktisk eksamen, for hun har så lyst til å bestå. Det betyr så mye for henne (og bedriften, siden de allerede reklamerer med at hun kan dette?), så hun håper det går bra. Jeg tenker hun bekymrer seg unødig, for hun er vel i grunnen garantert å bestå. Men noe skal man lage content av, si Netfit-appen er snart fullført. Det er nesten så Caroline ikke tror på det selv. Jeg tror ikke så veldig på det jeg heller... Netfit har tatt så mange år fordi de har møtt på feil mennesker hele veien. Veldig uheldig, da, å bare treffe ubrukelige mennesker i "3 år og mer enn det" Det er nesten så jeg ikke tror på det heller... Caroline reklamerer også for treningsreise for Netfit. "Masse deilig trening og masse deilig mat" er tydeligvis ikke tilstrekkelig info for å tiltrekke seg kunder, for det er fremdeles ledige plasser, i følge Caroline. Men det er all infoen vi får om opplegget. ----- Susan lurer på om Caroline har fått noen tilbakemeldinger siden sist. Caroline har fått veldig mange fine tilbakemeldinger. To stykker har skrevet til Caroline og forklart at de gråt da de hørte episoden, for de syntes det var så trist å høre at hun ble beskyldt for å stå på en krakk og bruke tights med rumpeinnlegg. Det er egentlig ikke det hun sier, men hun er så usammenhengende at jeg korter ned til essensen av forrige episode. De skrev at de gråt, i alle fall, og Caroline høres ut som hun er på gråten ut selv... Men hun har også fått andre typer tilbakemeldinger, og det hadde hun regnet med. Mye av det er ikke verdt å ta opp en gang, sier Caroline, for det blir for dumt. Men hun har bitt seg merke i at de som sitter og troller og hetser mener at influencere ikke evner å se forskjellen på konstruktiv kritikk og netthets. Caroline føler at det er litt lett for enkelte å slenge ut en sånn "næmmen, det ække hat", så hun skal lese definisjonen på kritikk. Konstruktiv kritikk handler om å hjelpe, bygge opp og gjøre bedre, leser hun. Du gir en konstruktiv tilbakemelding fordi du ønsker at vedkomne skal gjøre en bedre jobb og oppføre seg på en annen måte. Jeg tenker at å påpeke at hun for eksempel merker reklamen feil og ikke bør bruke ungene sine i kommersiell sammenheng stemmer godt over ens med definisjonen Caroline leser opp, men det synes ikke Caroline. Hun mener at å sende eposter til hennes samarbeidspartnere ikke er konstruktiv kritikk. Nei, Caroline, det har du helt rett i! Det heter forbrukermakt, og benyttes fordi kritikk ikke når frem til deg. Caroline kommer med et tenkt eksempel på en slik epost til et firma som selger "kjampo" og balsam: "Jeg skjønner ikke hvorfor dere knytter dere opp til Caroline Berg Eriksen, for hun er jo en helt forferdelig influenser! Hun er altfor tynn og trener altfor mye osv...." Så vi kan konkludere med at de som samarbeider med influencere har blitt proffere siden Anne Briths tid, for ingen har tydeligvis sendt epostene videre til Caroline. Jeg er 100% sikker på at ingen har skrevet til samarbeidspartnerne til CBE og sagt at de ikke vil handle av dem fordi Caroline er for tynn! Thinspo, derimot, er nok hyppig nevnt, og det er skremmende at et menneske som lever av SoMe ikke vet forskjellen på de to! Caroline kommer med et eksempel på en konstruktiv epost til samme samarbeidspartner: "Caroline Berg Eriksen reklamerte jo for en annen kjampo for bare to måneder siden og nå reklamerer hun for dere. Det er jo ikke troverdig. Hva tenker dere om det og hvorfor velger dere å samarbeide med henne?" Da kan både samarbeidspartner og Caroline gå i seg selv og tenke at det var litt dumt. Og da har de lært noe av det og blitt bedre. Det er forskjellen på konstruktiv kritikk og netthat, i følge Caroline. I forrige episode pratet de litt om forum, moderatorer og regler, og da snakket de også om at de skulle snakke med en som har peiling på dette. (Så rart, jeg husker bare at de etterlyste en mindreårig, gjerne ungdomsskoleelev, og jeg husker godt...). Men de har i hvert fall fått inn Hans Petter Nygård Hansen, som blir presentert som kommunikasjonsrådgiver, tv-personlighet og mangeårig juryleder i Vixen. Hvem er moderatorer og hva er kriteriene for å være det? spør Caroline. Hans Petter ramser opp alle steder hvor man kan være moderator, og starter selvfølgelig med sine egne kanaler, men etterhvert som han ramser opp kommer han endelig til Kvinneguiden, og da avbryter Caroline han. "Ja! Det er jo mer forum vi tenker på!" HP tror at moderatorer på forum er unge mennesker som har havnet litt ut av arbeidslivet og studielivet. Litt sånne som tidligere ble telefonselgere. Han tror de er tykkhudet. Moderatorene til Meta går for eksempel på heavy dop for å holde ut, sier HP. Her var det mange fordommer og udokumenterte påstander fra medieeksperten, akkurat som forventet... Kvinneguiden er del av et større mediehus (Egmont) og de vil helst ha så få moderatorer som mulig, sier HP. For å ansette voksne mennesker som skal moderere andre voksne mennesker som ikke klarer å moderere seg selv, er en utgiftspost. Veldig bra forklaring på hva det er! sier Caroline Hans Petter ser stadig folk som går langt utenfor etikk og moral og Egmonts egne retningslinjer, men han tror Egmont er livredde for å følge sine egne retningslinjer for da åpner man Pandoras eske fra helvete og da blir det mye jobb og det blir mindre trafikk og da tjener de ikke penger. De tilrettelegger for det verste i mennesket, fordi det er økonomisk. Hva ER det lov til å skrive i sånne tråder? Kan man skille på influenser og menneske, spør Susan (jeg tror det var det hun skulle frem til, så jeg tok meg friheten å formulere det slik. Beklager hvis hun egentlig mente noe annet, men hun må virkelig jobbe med formuleringsevnen sin!) HP sier han kan skrive ganske stygge ting om Treasures AS, akkurat som han kan skrive stygge ting om Equinor. Men hvis en person setter ut falske rykter om firmaet, så kan man gå til søksmål mot den personen. Hvis man for eksempel skriver at Treasures driver med svindel, så kan man gå til søksmål. Det samme gjelder hvis man skriver det samme om Treasures frontfigur. Forutsatt at det ikke er sant, da... Og her har vi vel forklaringen på hvorfor ingen har blitt saksøkt for å hevde at LKE har ripet opp en bil.... Det er subjektivt hva man føler er mobbing, sier Hans Petter, men hvis en person slenger dritt til deg i mange måneder, så er det mobbing. Hvis mange forskjellige slenger dritt, så har kanskje hver og en sendt bare en melding, og da er det ikke mobbing. Det føles like ille, men det er ikke nok til å få en tråd stengt. Caroline skynder seg å minne om at hun aldri er inne på Kvinneguiden, men at hun ofte får tilsendt (...) fra følgere. Disse følgerne forteller at de blir bekymret for Caroline, og at de opplever at de skriver positive ting om Caroline som blir moderert vekk, mens alt det andre får stå. Dette høres veldig lumskt ut, synes Caroline, og lurer på om moderatorene er en del av den gjengen som ønsker at sånne ting skal bli stående om Caroline. Caroline synes moderatorene skal være nøytrale, men hun er redd for at de ikke er det. Hans Petter forklarer at ting tar tid i sånne forumer fordi de er underbemannet. Derfor kan hun nok oppleve at ting står lenger enn hun ønsker. Det er åpenbart ikke det svaret hun ønsker, men han overkjører henne og legger ut om rapporter og studier som forklarer dette. Problemet med mobbing på nett blir større og større, sier han, men det er ingen som gjør noe med det. Hans Petter drar i gang en lang tirade om folk som bare leser overskrifter og selv om det er sant og riktig, så føler ikke Caroline (og jeg) at han prater om det som er viktig, nemlig Kvinneguiden. Hun forsøker å pense han inn på riktig spor igjen. Da Hans Petter hørte forrige episode av podcasten til Caroline slo det han at alle som kommenterer til Caroline og Lars Kristian, og alle de som skriver til samarbeidspartnere er på jakt etter oppmerksomhet. I ALLE tilfeller! Nok en merkelig påstand fra Hans Petter, for svært mange her inne skriver at de sender henvendelser til samarbeidspartnere fra falske eposter (av sikkerhetshensyn). Dette fører i mange tilfeller til at man ikke får svar. Så oppmerksomheten uteblir fullstendig, men man gjør det like vel... Hans Petter har en gang startet et prosjekt som het Rause Menn, hvor en gjeng menn gikk inn i diverse kommentarfelt for å roe gemyttene. Han prøvde si til folk, sånn som Lars ville sagt det, sier han, ta ballen, ikke spilleren. "Ta bilen" blir vel mer riktig, i dette tilfellet? Det gikk som det måtte gå når HP trampet inn i diskusjoner og mansplainet på sin sedvanlige måte, de gikk etter han. Han hevder at han fikk dødstrusler... Susan ønsker å gå litt tilbake og snakke litt mindre om HP og litt mer om Caroline. Hva kan man skrive om privatpersoner, spør hun, og legger til at det er anonyme brukere som gjemmer seg bak en hatt. Kan man kreve at ting slettes hvis det ikke kan knyttes opp mot AS-et? For det er jo søkbart, det blir jo liggende der ute, sier Susan. -Ja, for alltid, virker det som, legger Caroline til. Men av en eller annen grunn tror hun all info om ungene blir borte... Egmont har til syvende og sist det fulle ansvaret, svarer Hans Petter. Hvis du har gjort hjemmeleksa di, og bruker VPN osv, så er du vanskelig å spore opp. Da er du proft nettrolll, sier Susan. Det er mange av dem, svarer Caroline Du må likevel forholde deg til jussen, sier Hans petter. Eller til retningslinjene til Egmont. Caroline sier at hun har lest retningslinjene på Kvinneguiden (fikk de sikkert tilsendt) og hun synes det er så mye som burde vært rapportert (men hun har ikke lest, altså). Men det blir likevel ikke moderert vekk. Hans Petter sier at det finnes folk som har blitt bøtelagt for langt mindre enn hva Caroline har blitt utsatt for. Eller hva Sophie Elise og Kristin Gjelsvik har blitt utsatt for. Jeg registrerer at Hans Petter ikke gidder å late som han ikke er aktiv på Kvinneguiden. Hans Petter prater om seg selv igjen og forteller at han har blitt drapstruet flere ganger, også på telefon. Men selv om han hadde call-loggen (det er et ord jeg tipper Lars Kristian hater), så ble saken(e?) henlagt. Jeg lurer på om Caroline gjør seg noen tanker om dette? Drapstrusler er tross alt hakket verre enn å bli beskyldt for å stå på en krakk, men likevel ser hun ut til å mene at hun har det langt verre enn alle andre, inkludert gjesten sin. Hans Petter mener den eneste måten å stoppe kritikken på er å slette. Og det gjør jo allerede Caroline. Caroline sier at det er derfor hun har lukket konto, for det er innmari lett å se hvilke kontoer som er troll. Da bare godkjenner hun dem ikke. Hans Petter minner henne på at hun må rapportere kontoene før hun sletter dem. Hans Petter ser ingen lys i tunnellen. Men Jodel ble bedre etter at de ble truet med store bøter. Caroline lurer på hvorfor Kvinneguiden ikke kan lukke tråden hennes. Hans Petter sier hun må prate med sjefen for Egmont. Caroline svarer at de gjorde det en gang. Usikker på om "de" stengte tråden, eller "de" pratet med sjefen. Hans Petter sier at Egmont mest av alt vil sitte stille i båten og ikke uttale seg. Kanskje Egmont har leid inn konsulenten Hans Petter Nygård Hansen for å lære hvordan de skal takle kritikk? For det ser ut til at de følger rådene hans til punkt og prikke... Han tror Egmont bare lar de hissige damene rocke båten slik at de får annonseinntekter. Hans Petter mener at det nærmest er vitenskapelig bevist at vi bare lever en gang, og vi lever kun 80 år (+/-), så han kan ikke forstå at folk bruker store deler av livet sitt på å spre eder og galle. Det skjønner ikke Caroline heller. Hans Petter tror kanskje de får hard on av det, eller at de blir kåte av det, eller at de får "selvtilfredsstilt" sine egne lyster. Men HP tror ikke de blir happy før Caroline har respondert. Det er det beste Susan noen gang har hørt... Tenk så mye tid de kunne brukt på viktige ting, sier "jentene" nærmest i kor. Kan de ikke heller bruke tiden på viktigere ting? Når det kommer til dette med tid, så synes jeg @FruJohansen kom med en glimrende forklaring. I likhet med henne bruker jeg minimalt med tid på egenpleie. All den tiden Caroline tilbringer foran speilet, kan jeg bruke på viktige ting som bidrar til bedre samfunn og miljø... Den tiden jeg bruker på KG tar ikke noe vekk fra det. Men hva med Caroline selv? Som bruker timesvis på eget utseende OG buker minst like mye tid på Kvinneguiden som meg? Når får hun tid til å gjøre noe bra? Susan får et sjempe sånn sug i magen av at barna deres vokser opp med det her. Vi får bare gi de de verdiene de må ha på veien, sier hun Man kan ikke invadere privatlivet deres heller, sier Caroline. (Men å dele privatlivet med hele verden, er greit...?) Hans Petter gir noen foreldretips til Susan og Caroline. Ungene deres må bli tykkhudet, litt paranoide, ikke så godtroende, skeptiske, men nysgjerrige. Det er mange egenskaper de må ha. Det eneste Hans Petter måtte lære da han var liten var å ikke gå inn i bilen til fremmede, men det er over, sier han. Det er ikke over, svarer Caroline, hun har lært ungene sine det. Det er så mye unger må lære i dag. Og Caroline føler ikke at hun trenger å legge noe i mellom, hun forteller dem sannheten om hva som foregår. Hans Petter synes det høres drøyt ut, siden de er så unge. Jeg håper hun ikke forteller dem sin versjon av netthatet hun blir utsatt for. At det sitter en haug med gale mennesker der ute som bruker hele dagen sin på å ødelegge for Caroline. For det er jo de samme menneskene hun eksponerer dem for. Jeg antar at de ikke lenger tror på at filmene sendes til mormor... Det må være en fryktelig skremmende tanke for et lite barn! Så her HÅPER jeg at hun pratet om noe annet. Det er 7 minutter igjen og Caroline lurer på hvordan hun skal avslutte. Hun prøver å dra opp forskjellen på bedrift og privatperson igjen, men HP sier at det ikke er noen forskjell. Han sier at noen har sett seg lei på at noen influencere, han vil ikke nevne navn, sier at i det øyeblikket er det business og i det øyeblikket er det personlig. Et ER personlig, sier han, men det er butikk bak. Da må hun akseptere kritikk. Når den er konstruktiv, svarer Caroline. Det er jo praktisk, å hevde at man kan ta imot kritikk, men samtidig definerer kritikk som så smalt at det aldri rammer en selv... Caroline konkluderer med at det beste hun kan gjøre er å holde seg unna Kvinneguiden. Da håper jeg at folk respekterer det og slutter å sende henne de enorme mengdene med screenshots hun tilsynelatende har mottatt... Jeg drar en Elkjøp: Elsk på deg!😍 Jeg hørte starten og fram til HP nevnte at Egmont og tilsvarende er kyniske bransjer der algoritmer og inntjening styrer. Da hadde jeg fått nok av å høre om oppkast, sykdom og smerter hos jentene nok en gang og om hvor kyniske alle andre enn deres egen bransje er, nok en gang. Som jeg tidligere skrev, så var jeg spent på om neste (denne) episoden faktisk ville ta for seg netthat eller bli en oppfølger om kg. Ikke overraskende ble det sistnevnte, med det sedvanlige navlebeskuende fokuset. Det er fullstendig fravær av underbygging av netthatet, så det er bare å konkludere med at de ennå ikke har tematisert netthat og aldri vil gjøre det. 30 2 6
Pusern3 Skrevet 21. april 2023 #81554 Skrevet 21. april 2023 cHg skrev (5 timer siden): Første jeg tenker når noen går halvnakne hjemme er at de sløser vanvittig med penger på oppvarmingen 😅😅 😂😂😂😂😂😜 5 1
Pusern3 Skrevet 21. april 2023 #81555 Skrevet 21. april 2023 Marvels skrev (5 timer siden): Må bare få sagt det; jeg kom tilfeldigvis innom TikTok'n hennes i dag tidlig, etter å ha trykket meg inn på en annonse for ett eller annet lydbok/podcast greier, og skrollet meg litt nedover. Jeg er jo selv interessert i trening og yoga (hr praktisert yoga i mange år nå, og ee vell på et ganske avansert nivå i dag, etter mange år med praktisering - men jeg underviser ikke. Jeg har også jobber som Personlig trener i mange år og har bl.a mastergrad i idrett og fysisk aktivitet. Sier ikke dette for å skryte, men for å sette det i perspektiv). Jeg så gjennom snuttene hennes med yoga, og jeg syns det er kjempe fint å se at hun har begynt å praktisere, for yoga er godt for både styrke, bevegelighet, fleksibilitet, koordinasjon og den mentale biten. Men aldri i verden om jeg hadde brukt penger på å bli instruert gjennom en slik yogatime. Det var bl.a. mye dårlig teknikk og dårlig gjennomføring av øvelser og "serier". Posisjonene var for det meste ok, men overgangene var ikke det (som man ikke får tilstrekkelig innlæring på kun gjennom kurs, og det tar lang tid for en kropp å bli vandt med denne type trening, hvis man f.eks har holdt på med styrketrening og løping i mange år - jeg har vært der selv 🙂). Det er selvfølgelig helt ok å ikke få til alt, yogaserier tar tid, og sånn er det for alle. Men man må kunne gjennomføre seriene bedre hvis man skal selge det, syns jeg.. selv har jeg blitt instruert av fantastiske mennesker som selv dro til India og tilbrakte noen år der for å praktisere yoga, fordi det for dem var en livsstil. Dette betaler jeg gjerne for 👏🏼 så nei, yogaen jeg så gjennom TikTok var lite imponerende til at dette kan selges til noen. Men jeg syns absolutt hun skal fortsette med det 🙂 yoga er bra og selv om man ikke får til teknikk og serien med en gang, er det ikke farlig å gjøre noen feil her og der. Man blir bedre jo mer man praktiserer (praksisen inkluderer også meditering). Men jeg ville bare ikke brukt penger på det. Fint du med din relevante og gode kompetanse setter perspektiv her. 5 2
CityCityBangBang Skrevet 21. april 2023 #81556 Skrevet 21. april 2023 52 minutter siden, Felis said: Dagens episode er 59 minutter! Jeg vet jo at HPNH er glad i sin egen stemme, men 59 minutter er i lengste laget for denne typen podcast. Konkluderer jeg før de i det hele tatt har åpnet munnen...😅 Caroline forklarer at hun og Susan har hatt en litt lang påskeferie (tenk, det har vi oppdaget), men hevder at de nå er fit for fight. Og så legger hun til at hun har krampe... Caroline tror det er hyggelig for oss å høre hva de har gjort siden sist. Susan har ligget rett ut med influensa. Caroline har vært på hytta til svigers. Og så har hun løpt løp i Drammen og var i kjelleren etter 3 kilometer. Det var ingen krefter å hente, beina var blytunge, kroppen var tom og hun var så sliten at hun var kvalm. Det er jo pussig, fordi treneren hennes har uttalt seg ganske bastant om at å gå tom på løp er fullstendig unødvendig. Ikke videre god reklame for Netfit... Og så har Caroline bestått teoretisk yoga-eksamen med glans. Hun er veldig nervøs for praktisk eksamen, for hun har så lyst til å bestå. Det betyr så mye for henne (og bedriften, siden de allerede reklamerer med at hun kan dette?), så hun håper det går bra. Jeg tenker hun bekymrer seg unødig, for hun er vel i grunnen garantert å bestå. Men noe skal man lage content av, si Netfit-appen er snart fullført. Det er nesten så Caroline ikke tror på det selv. Jeg tror ikke så veldig på det jeg heller... Netfit har tatt så mange år fordi de har møtt på feil mennesker hele veien. Veldig uheldig, da, å bare treffe ubrukelige mennesker i "3 år og mer enn det" Det er nesten så jeg ikke tror på det heller... Caroline reklamerer også for treningsreise for Netfit. "Masse deilig trening og masse deilig mat" er tydeligvis ikke tilstrekkelig info for å tiltrekke seg kunder, for det er fremdeles ledige plasser, i følge Caroline. Men det er all infoen vi får om opplegget. ----- Susan lurer på om Caroline har fått noen tilbakemeldinger siden sist. Caroline har fått veldig mange fine tilbakemeldinger. To stykker har skrevet til Caroline og forklart at de gråt da de hørte episoden, for de syntes det var så trist å høre at hun ble beskyldt for å stå på en krakk og bruke tights med rumpeinnlegg. Det er egentlig ikke det hun sier, men hun er så usammenhengende at jeg korter ned til essensen av forrige episode. De skrev at de gråt, i alle fall, og Caroline høres ut som hun er på gråten ut selv... Men hun har også fått andre typer tilbakemeldinger, og det hadde hun regnet med. Mye av det er ikke verdt å ta opp en gang, sier Caroline, for det blir for dumt. Men hun har bitt seg merke i at de som sitter og troller og hetser mener at influencere ikke evner å se forskjellen på konstruktiv kritikk og netthets. Caroline føler at det er litt lett for enkelte å slenge ut en sånn "næmmen, det ække hat", så hun skal lese definisjonen på kritikk. Konstruktiv kritikk handler om å hjelpe, bygge opp og gjøre bedre, leser hun. Du gir en konstruktiv tilbakemelding fordi du ønsker at vedkomne skal gjøre en bedre jobb og oppføre seg på en annen måte. Jeg tenker at å påpeke at hun for eksempel merker reklamen feil og ikke bør bruke ungene sine i kommersiell sammenheng stemmer godt over ens med definisjonen Caroline leser opp, men det synes ikke Caroline. Hun mener at å sende eposter til hennes samarbeidspartnere ikke er konstruktiv kritikk. Nei, Caroline, det har du helt rett i! Det heter forbrukermakt, og benyttes fordi kritikk ikke når frem til deg. Caroline kommer med et tenkt eksempel på en slik epost til et firma som selger "kjampo" og balsam: "Jeg skjønner ikke hvorfor dere knytter dere opp til Caroline Berg Eriksen, for hun er jo en helt forferdelig influenser! Hun er altfor tynn og trener altfor mye osv...." Så vi kan konkludere med at de som samarbeider med influencere har blitt proffere siden Anne Briths tid, for ingen har tydeligvis sendt epostene videre til Caroline. Jeg er 100% sikker på at ingen har skrevet til samarbeidspartnerne til CBE og sagt at de ikke vil handle av dem fordi Caroline er for tynn! Thinspo, derimot, er nok hyppig nevnt, og det er skremmende at et menneske som lever av SoMe ikke vet forskjellen på de to! Caroline kommer med et eksempel på en konstruktiv epost til samme samarbeidspartner: "Caroline Berg Eriksen reklamerte jo for en annen kjampo for bare to måneder siden og nå reklamerer hun for dere. Det er jo ikke troverdig. Hva tenker dere om det og hvorfor velger dere å samarbeide med henne?" Da kan både samarbeidspartner og Caroline gå i seg selv og tenke at det var litt dumt. Og da har de lært noe av det og blitt bedre. Det er forskjellen på konstruktiv kritikk og netthat, i følge Caroline. I forrige episode pratet de litt om forum, moderatorer og regler, og da snakket de også om at de skulle snakke med en som har peiling på dette. (Så rart, jeg husker bare at de etterlyste en mindreårig, gjerne ungdomsskoleelev, og jeg husker godt...). Men de har i hvert fall fått inn Hans Petter Nygård Hansen, som blir presentert som kommunikasjonsrådgiver, tv-personlighet og mangeårig juryleder i Vixen. Hvem er moderatorer og hva er kriteriene for å være det? spør Caroline. Hans Petter ramser opp alle steder hvor man kan være moderator, og starter selvfølgelig med sine egne kanaler, men etterhvert som han ramser opp kommer han endelig til Kvinneguiden, og da avbryter Caroline han. "Ja! Det er jo mer forum vi tenker på!" HP tror at moderatorer på forum er unge mennesker som har havnet litt ut av arbeidslivet og studielivet. Litt sånne som tidligere ble telefonselgere. Han tror de er tykkhudet. Moderatorene til Meta går for eksempel på heavy dop for å holde ut, sier HP. Her var det mange fordommer og udokumenterte påstander fra medieeksperten, akkurat som forventet... Kvinneguiden er del av et større mediehus (Egmont) og de vil helst ha så få moderatorer som mulig, sier HP. For å ansette voksne mennesker som skal moderere andre voksne mennesker som ikke klarer å moderere seg selv, er en utgiftspost. Veldig bra forklaring på hva det er! sier Caroline Hans Petter ser stadig folk som går langt utenfor etikk og moral og Egmonts egne retningslinjer, men han tror Egmont er livredde for å følge sine egne retningslinjer for da åpner man Pandoras eske fra helvete og da blir det mye jobb og det blir mindre trafikk og da tjener de ikke penger. De tilrettelegger for det verste i mennesket, fordi det er økonomisk. Hva ER det lov til å skrive i sånne tråder? Kan man skille på influenser og menneske, spør Susan (jeg tror det var det hun skulle frem til, så jeg tok meg friheten å formulere det slik. Beklager hvis hun egentlig mente noe annet, men hun må virkelig jobbe med formuleringsevnen sin!) HP sier han kan skrive ganske stygge ting om Treasures AS, akkurat som han kan skrive stygge ting om Equinor. Men hvis en person setter ut falske rykter om firmaet, så kan man gå til søksmål mot den personen. Hvis man for eksempel skriver at Treasures driver med svindel, så kan man gå til søksmål. Det samme gjelder hvis man skriver det samme om Treasures frontfigur. Forutsatt at det ikke er sant, da... Og her har vi vel forklaringen på hvorfor ingen har blitt saksøkt for å hevde at LKE har ripet opp en bil.... Det er subjektivt hva man føler er mobbing, sier Hans Petter, men hvis en person slenger dritt til deg i mange måneder, så er det mobbing. Hvis mange forskjellige slenger dritt, så har kanskje hver og en sendt bare en melding, og da er det ikke mobbing. Det føles like ille, men det er ikke nok til å få en tråd stengt. Caroline skynder seg å minne om at hun aldri er inne på Kvinneguiden, men at hun ofte får tilsendt (...) fra følgere. Disse følgerne forteller at de blir bekymret for Caroline, og at de opplever at de skriver positive ting om Caroline som blir moderert vekk, mens alt det andre får stå. Dette høres veldig lumskt ut, synes Caroline, og lurer på om moderatorene er en del av den gjengen som ønsker at sånne ting skal bli stående om Caroline. Caroline synes moderatorene skal være nøytrale, men hun er redd for at de ikke er det. Hans Petter forklarer at ting tar tid i sånne forumer fordi de er underbemannet. Derfor kan hun nok oppleve at ting står lenger enn hun ønsker. Det er åpenbart ikke det svaret hun ønsker, men han overkjører henne og legger ut om rapporter og studier som forklarer dette. Problemet med mobbing på nett blir større og større, sier han, men det er ingen som gjør noe med det. Hans Petter drar i gang en lang tirade om folk som bare leser overskrifter og selv om det er sant og riktig, så føler ikke Caroline (og jeg) at han prater om det som er viktig, nemlig Kvinneguiden. Hun forsøker å pense han inn på riktig spor igjen. Da Hans Petter hørte forrige episode av podcasten til Caroline slo det han at alle som kommenterer til Caroline og Lars Kristian, og alle de som skriver til samarbeidspartnere er på jakt etter oppmerksomhet. I ALLE tilfeller! Nok en merkelig påstand fra Hans Petter, for svært mange her inne skriver at de sender henvendelser til samarbeidspartnere fra falske eposter (av sikkerhetshensyn). Dette fører i mange tilfeller til at man ikke får svar. Så oppmerksomheten uteblir fullstendig, men man gjør det like vel... Hans Petter har en gang startet et prosjekt som het Rause Menn, hvor en gjeng menn gikk inn i diverse kommentarfelt for å roe gemyttene. Han prøvde si til folk, sånn som Lars ville sagt det, sier han, ta ballen, ikke spilleren. "Ta bilen" blir vel mer riktig, i dette tilfellet? Det gikk som det måtte gå når HP trampet inn i diskusjoner og mansplainet på sin sedvanlige måte, de gikk etter han. Han hevder at han fikk dødstrusler... Susan ønsker å gå litt tilbake og snakke litt mindre om HP og litt mer om Caroline. Hva kan man skrive om privatpersoner, spør hun, og legger til at det er anonyme brukere som gjemmer seg bak en hatt. Kan man kreve at ting slettes hvis det ikke kan knyttes opp mot AS-et? For det er jo søkbart, det blir jo liggende der ute, sier Susan. -Ja, for alltid, virker det som, legger Caroline til. Men av en eller annen grunn tror hun all info om ungene blir borte... Egmont har til syvende og sist det fulle ansvaret, svarer Hans Petter. Hvis du har gjort hjemmeleksa di, og bruker VPN osv, så er du vanskelig å spore opp. Da er du proft nettrolll, sier Susan. Det er mange av dem, svarer Caroline Du må likevel forholde deg til jussen, sier Hans petter. Eller til retningslinjene til Egmont. Caroline sier at hun har lest retningslinjene på Kvinneguiden (fikk de sikkert tilsendt) og hun synes det er så mye som burde vært rapportert (men hun har ikke lest, altså). Men det blir likevel ikke moderert vekk. Hans Petter sier at det finnes folk som har blitt bøtelagt for langt mindre enn hva Caroline har blitt utsatt for. Eller hva Sophie Elise og Kristin Gjelsvik har blitt utsatt for. Jeg registrerer at Hans Petter ikke gidder å late som han ikke er aktiv på Kvinneguiden. Hans Petter prater om seg selv igjen og forteller at han har blitt drapstruet flere ganger, også på telefon. Men selv om han hadde call-loggen (det er et ord jeg tipper Lars Kristian hater), så ble saken(e?) henlagt. Jeg lurer på om Caroline gjør seg noen tanker om dette? Drapstrusler er tross alt hakket verre enn å bli beskyldt for å stå på en krakk, men likevel ser hun ut til å mene at hun har det langt verre enn alle andre, inkludert gjesten sin. Hans Petter mener den eneste måten å stoppe kritikken på er å slette. Og det gjør jo allerede Caroline. Caroline sier at det er derfor hun har lukket konto, for det er innmari lett å se hvilke kontoer som er troll. Da bare godkjenner hun dem ikke. Hans Petter minner henne på at hun må rapportere kontoene før hun sletter dem. Hans Petter ser ingen lys i tunnellen. Men Jodel ble bedre etter at de ble truet med store bøter. Caroline lurer på hvorfor Kvinneguiden ikke kan lukke tråden hennes. Hans Petter sier hun må prate med sjefen for Egmont. Caroline svarer at de gjorde det en gang. Usikker på om "de" stengte tråden, eller "de" pratet med sjefen. Hans Petter sier at Egmont mest av alt vil sitte stille i båten og ikke uttale seg. Kanskje Egmont har leid inn konsulenten Hans Petter Nygård Hansen for å lære hvordan de skal takle kritikk? For det ser ut til at de følger rådene hans til punkt og prikke... Han tror Egmont bare lar de hissige damene rocke båten slik at de får annonseinntekter. Hans Petter mener at det nærmest er vitenskapelig bevist at vi bare lever en gang, og vi lever kun 80 år (+/-), så han kan ikke forstå at folk bruker store deler av livet sitt på å spre eder og galle. Det skjønner ikke Caroline heller. Hans Petter tror kanskje de får hard on av det, eller at de blir kåte av det, eller at de får "selvtilfredsstilt" sine egne lyster. Men HP tror ikke de blir happy før Caroline har respondert. Det er det beste Susan noen gang har hørt... Tenk så mye tid de kunne brukt på viktige ting, sier "jentene" nærmest i kor. Kan de ikke heller bruke tiden på viktigere ting? Når det kommer til dette med tid, så synes jeg @FruJohansen kom med en glimrende forklaring. I likhet med henne bruker jeg minimalt med tid på egenpleie. All den tiden Caroline tilbringer foran speilet, kan jeg bruke på viktige ting som bidrar til bedre samfunn og miljø... Den tiden jeg bruker på KG tar ikke noe vekk fra det. Men hva med Caroline selv? Som bruker timesvis på eget utseende OG buker minst like mye tid på Kvinneguiden som meg? Når får hun tid til å gjøre noe bra? Susan får et sjempe sånn sug i magen av at barna deres vokser opp med det her. Vi får bare gi de de verdiene de må ha på veien, sier hun Man kan ikke invadere privatlivet deres heller, sier Caroline. (Men å dele privatlivet med hele verden, er greit...?) Hans Petter gir noen foreldretips til Susan og Caroline. Ungene deres må bli tykkhudet, litt paranoide, ikke så godtroende, skeptiske, men nysgjerrige. Det er mange egenskaper de må ha. Det eneste Hans Petter måtte lære da han var liten var å ikke gå inn i bilen til fremmede, men det er over, sier han. Det er ikke over, svarer Caroline, hun har lært ungene sine det. Det er så mye unger må lære i dag. Og Caroline føler ikke at hun trenger å legge noe i mellom, hun forteller dem sannheten om hva som foregår. Hans Petter synes det høres drøyt ut, siden de er så unge. Jeg håper hun ikke forteller dem sin versjon av netthatet hun blir utsatt for. At det sitter en haug med gale mennesker der ute som bruker hele dagen sin på å ødelegge for Caroline. For det er jo de samme menneskene hun eksponerer dem for. Jeg antar at de ikke lenger tror på at filmene sendes til mormor... Det må være en fryktelig skremmende tanke for et lite barn! Så her HÅPER jeg at hun pratet om noe annet. Det er 7 minutter igjen og Caroline lurer på hvordan hun skal avslutte. Hun prøver å dra opp forskjellen på bedrift og privatperson igjen, men HP sier at det ikke er noen forskjell. Han sier at noen har sett seg lei på at noen influencere, han vil ikke nevne navn, sier at i det øyeblikket er det business og i det øyeblikket er det personlig. Et ER personlig, sier han, men det er butikk bak. Da må hun akseptere kritikk. Når den er konstruktiv, svarer Caroline. Det er jo praktisk, å hevde at man kan ta imot kritikk, men samtidig definerer kritikk som så smalt at det aldri rammer en selv... Caroline konkluderer med at det beste hun kan gjøre er å holde seg unna Kvinneguiden. Da håper jeg at folk respekterer det og slutter å sende henne de enorme mengdene med screenshots hun tilsynelatende har mottatt... Takk Felis! 😀 Ubetalelig. 🙌 14 2
Era Vulgaris Skrevet 21. april 2023 #81557 Skrevet 21. april 2023 Tusen takk til @Felis for å ta en for laget, og attpå til skrive referat til oss. Jeg skal være direkte og rett fram i min tilbakemelding om denne podcasten og deltakerne, og si at det er fullstendig hjernedødt. For et elendig lavt nivå, både når det kommer til intelligens, refleksjon og selvinnsikt. Det er direkte skremmende og pinlig. 31 4 7
Pusern3 Skrevet 21. april 2023 #81558 Skrevet 21. april 2023 Felis skrev (59 minutter siden): Dagens episode er 59 minutter! Jeg vet jo at HPNH er glad i sin egen stemme, men 59 minutter er i lengste laget for denne typen podcast. Konkluderer jeg før de i det hele tatt har åpnet munnen...😅 Caroline forklarer at hun og Susan har hatt en litt lang påskeferie (tenk, det har vi oppdaget), men hevder at de nå er fit for fight. Og så legger hun til at hun har krampe... Caroline tror det er hyggelig for oss å høre hva de har gjort siden sist. Susan har ligget rett ut med influensa. Caroline har vært på hytta til svigers. Og så har hun løpt løp i Drammen og var i kjelleren etter 3 kilometer. Det var ingen krefter å hente, beina var blytunge, kroppen var tom og hun var så sliten at hun var kvalm. Det er jo pussig, fordi treneren hennes har uttalt seg ganske bastant om at å gå tom på løp er fullstendig unødvendig. Ikke videre god reklame for Netfit... Og så har Caroline bestått teoretisk yoga-eksamen med glans. Hun er veldig nervøs for praktisk eksamen, for hun har så lyst til å bestå. Det betyr så mye for henne (og bedriften, siden de allerede reklamerer med at hun kan dette?), så hun håper det går bra. Jeg tenker hun bekymrer seg unødig, for hun er vel i grunnen garantert å bestå. Men noe skal man lage content av, si Netfit-appen er snart fullført. Det er nesten så Caroline ikke tror på det selv. Jeg tror ikke så veldig på det jeg heller... Netfit har tatt så mange år fordi de har møtt på feil mennesker hele veien. Veldig uheldig, da, å bare treffe ubrukelige mennesker i "3 år og mer enn det" Det er nesten så jeg ikke tror på det heller... Caroline reklamerer også for treningsreise for Netfit. "Masse deilig trening og masse deilig mat" er tydeligvis ikke tilstrekkelig info for å tiltrekke seg kunder, for det er fremdeles ledige plasser, i følge Caroline. Men det er all infoen vi får om opplegget. ----- Susan lurer på om Caroline har fått noen tilbakemeldinger siden sist. Caroline har fått veldig mange fine tilbakemeldinger. To stykker har skrevet til Caroline og forklart at de gråt da de hørte episoden, for de syntes det var så trist å høre at hun ble beskyldt for å stå på en krakk og bruke tights med rumpeinnlegg. Det er egentlig ikke det hun sier, men hun er så usammenhengende at jeg korter ned til essensen av forrige episode. De skrev at de gråt, i alle fall, og Caroline høres ut som hun er på gråten ut selv... Men hun har også fått andre typer tilbakemeldinger, og det hadde hun regnet med. Mye av det er ikke verdt å ta opp en gang, sier Caroline, for det blir for dumt. Men hun har bitt seg merke i at de som sitter og troller og hetser mener at influencere ikke evner å se forskjellen på konstruktiv kritikk og netthets. Caroline føler at det er litt lett for enkelte å slenge ut en sånn "næmmen, det ække hat", så hun skal lese definisjonen på kritikk. Konstruktiv kritikk handler om å hjelpe, bygge opp og gjøre bedre, leser hun. Du gir en konstruktiv tilbakemelding fordi du ønsker at vedkomne skal gjøre en bedre jobb og oppføre seg på en annen måte. Jeg tenker at å påpeke at hun for eksempel merker reklamen feil og ikke bør bruke ungene sine i kommersiell sammenheng stemmer godt over ens med definisjonen Caroline leser opp, men det synes ikke Caroline. Hun mener at å sende eposter til hennes samarbeidspartnere ikke er konstruktiv kritikk. Nei, Caroline, det har du helt rett i! Det heter forbrukermakt, og benyttes fordi kritikk ikke når frem til deg. Caroline kommer med et tenkt eksempel på en slik epost til et firma som selger "kjampo" og balsam: "Jeg skjønner ikke hvorfor dere knytter dere opp til Caroline Berg Eriksen, for hun er jo en helt forferdelig influenser! Hun er altfor tynn og trener altfor mye osv...." Så vi kan konkludere med at de som samarbeider med influencere har blitt proffere siden Anne Briths tid, for ingen har tydeligvis sendt epostene videre til Caroline. Jeg er 100% sikker på at ingen har skrevet til samarbeidspartnerne til CBE og sagt at de ikke vil handle av dem fordi Caroline er for tynn! Thinspo, derimot, er nok hyppig nevnt, og det er skremmende at et menneske som lever av SoMe ikke vet forskjellen på de to! Caroline kommer med et eksempel på en konstruktiv epost til samme samarbeidspartner: "Caroline Berg Eriksen reklamerte jo for en annen kjampo for bare to måneder siden og nå reklamerer hun for dere. Det er jo ikke troverdig. Hva tenker dere om det og hvorfor velger dere å samarbeide med henne?" Da kan både samarbeidspartner og Caroline gå i seg selv og tenke at det var litt dumt. Og da har de lært noe av det og blitt bedre. Det er forskjellen på konstruktiv kritikk og netthat, i følge Caroline. I forrige episode pratet de litt om forum, moderatorer og regler, og da snakket de også om at de skulle snakke med en som har peiling på dette. (Så rart, jeg husker bare at de etterlyste en mindreårig, gjerne ungdomsskoleelev, og jeg husker godt...). Men de har i hvert fall fått inn Hans Petter Nygård Hansen, som blir presentert som kommunikasjonsrådgiver, tv-personlighet og mangeårig juryleder i Vixen. Hvem er moderatorer og hva er kriteriene for å være det? spør Caroline. Hans Petter ramser opp alle steder hvor man kan være moderator, og starter selvfølgelig med sine egne kanaler, men etterhvert som han ramser opp kommer han endelig til Kvinneguiden, og da avbryter Caroline han. "Ja! Det er jo mer forum vi tenker på!" HP tror at moderatorer på forum er unge mennesker som har havnet litt ut av arbeidslivet og studielivet. Litt sånne som tidligere ble telefonselgere. Han tror de er tykkhudet. Moderatorene til Meta går for eksempel på heavy dop for å holde ut, sier HP. Her var det mange fordommer og udokumenterte påstander fra medieeksperten, akkurat som forventet... Kvinneguiden er del av et større mediehus (Egmont) og de vil helst ha så få moderatorer som mulig, sier HP. For å ansette voksne mennesker som skal moderere andre voksne mennesker som ikke klarer å moderere seg selv, er en utgiftspost. Veldig bra forklaring på hva det er! sier Caroline Hans Petter ser stadig folk som går langt utenfor etikk og moral og Egmonts egne retningslinjer, men han tror Egmont er livredde for å følge sine egne retningslinjer for da åpner man Pandoras eske fra helvete og da blir det mye jobb og det blir mindre trafikk og da tjener de ikke penger. De tilrettelegger for det verste i mennesket, fordi det er økonomisk. Hva ER det lov til å skrive i sånne tråder? Kan man skille på influenser og menneske, spør Susan (jeg tror det var det hun skulle frem til, så jeg tok meg friheten å formulere det slik. Beklager hvis hun egentlig mente noe annet, men hun må virkelig jobbe med formuleringsevnen sin!) HP sier han kan skrive ganske stygge ting om Treasures AS, akkurat som han kan skrive stygge ting om Equinor. Men hvis en person setter ut falske rykter om firmaet, så kan man gå til søksmål mot den personen. Hvis man for eksempel skriver at Treasures driver med svindel, så kan man gå til søksmål. Det samme gjelder hvis man skriver det samme om Treasures frontfigur. Forutsatt at det ikke er sant, da... Og her har vi vel forklaringen på hvorfor ingen har blitt saksøkt for å hevde at LKE har ripet opp en bil.... Det er subjektivt hva man føler er mobbing, sier Hans Petter, men hvis en person slenger dritt til deg i mange måneder, så er det mobbing. Hvis mange forskjellige slenger dritt, så har kanskje hver og en sendt bare en melding, og da er det ikke mobbing. Det føles like ille, men det er ikke nok til å få en tråd stengt. Caroline skynder seg å minne om at hun aldri er inne på Kvinneguiden, men at hun ofte får tilsendt (...) fra følgere. Disse følgerne forteller at de blir bekymret for Caroline, og at de opplever at de skriver positive ting om Caroline som blir moderert vekk, mens alt det andre får stå. Dette høres veldig lumskt ut, synes Caroline, og lurer på om moderatorene er en del av den gjengen som ønsker at sånne ting skal bli stående om Caroline. Caroline synes moderatorene skal være nøytrale, men hun er redd for at de ikke er det. Hans Petter forklarer at ting tar tid i sånne forumer fordi de er underbemannet. Derfor kan hun nok oppleve at ting står lenger enn hun ønsker. Det er åpenbart ikke det svaret hun ønsker, men han overkjører henne og legger ut om rapporter og studier som forklarer dette. Problemet med mobbing på nett blir større og større, sier han, men det er ingen som gjør noe med det. Hans Petter drar i gang en lang tirade om folk som bare leser overskrifter og selv om det er sant og riktig, så føler ikke Caroline (og jeg) at han prater om det som er viktig, nemlig Kvinneguiden. Hun forsøker å pense han inn på riktig spor igjen. Da Hans Petter hørte forrige episode av podcasten til Caroline slo det han at alle som kommenterer til Caroline og Lars Kristian, og alle de som skriver til samarbeidspartnere er på jakt etter oppmerksomhet. I ALLE tilfeller! Nok en merkelig påstand fra Hans Petter, for svært mange her inne skriver at de sender henvendelser til samarbeidspartnere fra falske eposter (av sikkerhetshensyn). Dette fører i mange tilfeller til at man ikke får svar. Så oppmerksomheten uteblir fullstendig, men man gjør det like vel... Hans Petter har en gang startet et prosjekt som het Rause Menn, hvor en gjeng menn gikk inn i diverse kommentarfelt for å roe gemyttene. Han prøvde si til folk, sånn som Lars ville sagt det, sier han, ta ballen, ikke spilleren. "Ta bilen" blir vel mer riktig, i dette tilfellet? Det gikk som det måtte gå når HP trampet inn i diskusjoner og mansplainet på sin sedvanlige måte, de gikk etter han. Han hevder at han fikk dødstrusler... Susan ønsker å gå litt tilbake og snakke litt mindre om HP og litt mer om Caroline. Hva kan man skrive om privatpersoner, spør hun, og legger til at det er anonyme brukere som gjemmer seg bak en hatt. Kan man kreve at ting slettes hvis det ikke kan knyttes opp mot AS-et? For det er jo søkbart, det blir jo liggende der ute, sier Susan. -Ja, for alltid, virker det som, legger Caroline til. Men av en eller annen grunn tror hun all info om ungene blir borte... Egmont har til syvende og sist det fulle ansvaret, svarer Hans Petter. Hvis du har gjort hjemmeleksa di, og bruker VPN osv, så er du vanskelig å spore opp. Da er du proft nettrolll, sier Susan. Det er mange av dem, svarer Caroline Du må likevel forholde deg til jussen, sier Hans petter. Eller til retningslinjene til Egmont. Caroline sier at hun har lest retningslinjene på Kvinneguiden (fikk de sikkert tilsendt) og hun synes det er så mye som burde vært rapportert (men hun har ikke lest, altså). Men det blir likevel ikke moderert vekk. Hans Petter sier at det finnes folk som har blitt bøtelagt for langt mindre enn hva Caroline har blitt utsatt for. Eller hva Sophie Elise og Kristin Gjelsvik har blitt utsatt for. Jeg registrerer at Hans Petter ikke gidder å late som han ikke er aktiv på Kvinneguiden. Hans Petter prater om seg selv igjen og forteller at han har blitt drapstruet flere ganger, også på telefon. Men selv om han hadde call-loggen (det er et ord jeg tipper Lars Kristian hater), så ble saken(e?) henlagt. Jeg lurer på om Caroline gjør seg noen tanker om dette? Drapstrusler er tross alt hakket verre enn å bli beskyldt for å stå på en krakk, men likevel ser hun ut til å mene at hun har det langt verre enn alle andre, inkludert gjesten sin. Hans Petter mener den eneste måten å stoppe kritikken på er å slette. Og det gjør jo allerede Caroline. Caroline sier at det er derfor hun har lukket konto, for det er innmari lett å se hvilke kontoer som er troll. Da bare godkjenner hun dem ikke. Hans Petter minner henne på at hun må rapportere kontoene før hun sletter dem. Hans Petter ser ingen lys i tunnellen. Men Jodel ble bedre etter at de ble truet med store bøter. Caroline lurer på hvorfor Kvinneguiden ikke kan lukke tråden hennes. Hans Petter sier hun må prate med sjefen for Egmont. Caroline svarer at de gjorde det en gang. Usikker på om "de" stengte tråden, eller "de" pratet med sjefen. Hans Petter sier at Egmont mest av alt vil sitte stille i båten og ikke uttale seg. Kanskje Egmont har leid inn konsulenten Hans Petter Nygård Hansen for å lære hvordan de skal takle kritikk? For det ser ut til at de følger rådene hans til punkt og prikke... Han tror Egmont bare lar de hissige damene rocke båten slik at de får annonseinntekter. Hans Petter mener at det nærmest er vitenskapelig bevist at vi bare lever en gang, og vi lever kun 80 år (+/-), så han kan ikke forstå at folk bruker store deler av livet sitt på å spre eder og galle. Det skjønner ikke Caroline heller. Hans Petter tror kanskje de får hard on av det, eller at de blir kåte av det, eller at de får "selvtilfredsstilt" sine egne lyster. Men HP tror ikke de blir happy før Caroline har respondert. Det er det beste Susan noen gang har hørt... Tenk så mye tid de kunne brukt på viktige ting, sier "jentene" nærmest i kor. Kan de ikke heller bruke tiden på viktigere ting? Når det kommer til dette med tid, så synes jeg @FruJohansen kom med en glimrende forklaring. I likhet med henne bruker jeg minimalt med tid på egenpleie. All den tiden Caroline tilbringer foran speilet, kan jeg bruke på viktige ting som bidrar til bedre samfunn og miljø... Den tiden jeg bruker på KG tar ikke noe vekk fra det. Men hva med Caroline selv? Som bruker timesvis på eget utseende OG buker minst like mye tid på Kvinneguiden som meg? Når får hun tid til å gjøre noe bra? Susan får et sjempe sånn sug i magen av at barna deres vokser opp med det her. Vi får bare gi de de verdiene de må ha på veien, sier hun Man kan ikke invadere privatlivet deres heller, sier Caroline. (Men å dele privatlivet med hele verden, er greit...?) Hans Petter gir noen foreldretips til Susan og Caroline. Ungene deres må bli tykkhudet, litt paranoide, ikke så godtroende, skeptiske, men nysgjerrige. Det er mange egenskaper de må ha. Det eneste Hans Petter måtte lære da han var liten var å ikke gå inn i bilen til fremmede, men det er over, sier han. Det er ikke over, svarer Caroline, hun har lært ungene sine det. Det er så mye unger må lære i dag. Og Caroline føler ikke at hun trenger å legge noe i mellom, hun forteller dem sannheten om hva som foregår. Hans Petter synes det høres drøyt ut, siden de er så unge. Jeg håper hun ikke forteller dem sin versjon av netthatet hun blir utsatt for. At det sitter en haug med gale mennesker der ute som bruker hele dagen sin på å ødelegge for Caroline. For det er jo de samme menneskene hun eksponerer dem for. Jeg antar at de ikke lenger tror på at filmene sendes til mormor... Det må være en fryktelig skremmende tanke for et lite barn! Så her HÅPER jeg at hun pratet om noe annet. Det er 7 minutter igjen og Caroline lurer på hvordan hun skal avslutte. Hun prøver å dra opp forskjellen på bedrift og privatperson igjen, men HP sier at det ikke er noen forskjell. Han sier at noen har sett seg lei på at noen influencere, han vil ikke nevne navn, sier at i det øyeblikket er det business og i det øyeblikket er det personlig. Et ER personlig, sier han, men det er butikk bak. Da må hun akseptere kritikk. Når den er konstruktiv, svarer Caroline. Det er jo praktisk, å hevde at man kan ta imot kritikk, men samtidig definerer kritikk som så smalt at det aldri rammer en selv... Caroline konkluderer med at det beste hun kan gjøre er å holde seg unna Kvinneguiden. Da håper jeg at folk respekterer det og slutter å sende henne de enorme mengdene med screenshots hun tilsynelatende har mottatt... Strålende 👌 så slipper vi høre på og legge igjen spor for det 👌 8 3 2
Gjest Blinkie Skrevet 21. april 2023 #81559 Skrevet 21. april 2023 CityCityBangBang skrev (15 timer siden): Tror ikke jeg har høre noen voksne si at de har "mye jobb på data" nei. Tror jeg sier meg enig i kommentaren til saintian under innlegget hennes: Og hvem sittter og styrer kommentarene i Elkjøp???? Skole-elever med arbeidsuke? Skulle akkurat til å skrive det samme. Uff noe så pinlig av Elkjøp. Jeg kommer aldri til å handle på Elkjøp igjen. Og det tror jeg det er mange som ikke kommer til å gjøre pga cbe/lke.
AntiBullshit Skrevet 21. april 2023 #81560 Skrevet 21. april 2023 Felis skrev (2 timer siden): Dagens episode er 59 minutter! Jeg vet jo at HPNH er glad i sin egen stemme, men 59 minutter er i lengste laget for denne typen podcast. Konkluderer jeg før de i det hele tatt har åpnet munnen...😅 Caroline forklarer at hun og Susan har hatt en litt lang påskeferie (tenk, det har vi oppdaget), men hevder at de nå er fit for fight. Og så legger hun til at hun har krampe... Caroline tror det er hyggelig for oss å høre hva de har gjort siden sist. Susan har ligget rett ut med influensa. Caroline har vært på hytta til svigers. Og så har hun løpt løp i Drammen og var i kjelleren etter 3 kilometer. Det var ingen krefter å hente, beina var blytunge, kroppen var tom og hun var så sliten at hun var kvalm. Det er jo pussig, fordi treneren hennes har uttalt seg ganske bastant om at å gå tom på løp er fullstendig unødvendig. Ikke videre god reklame for Netfit... Og så har Caroline bestått teoretisk yoga-eksamen med glans. Hun er veldig nervøs for praktisk eksamen, for hun har så lyst til å bestå. Det betyr så mye for henne (og bedriften, siden de allerede reklamerer med at hun kan dette?), så hun håper det går bra. Jeg tenker hun bekymrer seg unødig, for hun er vel i grunnen garantert å bestå. Men noe skal man lage content av, si Netfit-appen er snart fullført. Det er nesten så Caroline ikke tror på det selv. Jeg tror ikke så veldig på det jeg heller... Netfit har tatt så mange år fordi de har møtt på feil mennesker hele veien. Veldig uheldig, da, å bare treffe ubrukelige mennesker i "3 år og mer enn det" Det er nesten så jeg ikke tror på det heller... Caroline reklamerer også for treningsreise for Netfit. "Masse deilig trening og masse deilig mat" er tydeligvis ikke tilstrekkelig info for å tiltrekke seg kunder, for det er fremdeles ledige plasser, i følge Caroline. Men det er all infoen vi får om opplegget. ----- Susan lurer på om Caroline har fått noen tilbakemeldinger siden sist. Caroline har fått veldig mange fine tilbakemeldinger. To stykker har skrevet til Caroline og forklart at de gråt da de hørte episoden, for de syntes det var så trist å høre at hun ble beskyldt for å stå på en krakk og bruke tights med rumpeinnlegg. Det er egentlig ikke det hun sier, men hun er så usammenhengende at jeg korter ned til essensen av forrige episode. De skrev at de gråt, i alle fall, og Caroline høres ut som hun er på gråten ut selv... Men hun har også fått andre typer tilbakemeldinger, og det hadde hun regnet med. Mye av det er ikke verdt å ta opp en gang, sier Caroline, for det blir for dumt. Men hun har bitt seg merke i at de som sitter og troller og hetser mener at influencere ikke evner å se forskjellen på konstruktiv kritikk og netthets. Caroline føler at det er litt lett for enkelte å slenge ut en sånn "næmmen, det ække hat", så hun skal lese definisjonen på kritikk. Konstruktiv kritikk handler om å hjelpe, bygge opp og gjøre bedre, leser hun. Du gir en konstruktiv tilbakemelding fordi du ønsker at vedkomne skal gjøre en bedre jobb og oppføre seg på en annen måte. Jeg tenker at å påpeke at hun for eksempel merker reklamen feil og ikke bør bruke ungene sine i kommersiell sammenheng stemmer godt over ens med definisjonen Caroline leser opp, men det synes ikke Caroline. Hun mener at å sende eposter til hennes samarbeidspartnere ikke er konstruktiv kritikk. Nei, Caroline, det har du helt rett i! Det heter forbrukermakt, og benyttes fordi kritikk ikke når frem til deg. Caroline kommer med et tenkt eksempel på en slik epost til et firma som selger "kjampo" og balsam: "Jeg skjønner ikke hvorfor dere knytter dere opp til Caroline Berg Eriksen, for hun er jo en helt forferdelig influenser! Hun er altfor tynn og trener altfor mye osv...." Så vi kan konkludere med at de som samarbeider med influencere har blitt proffere siden Anne Briths tid, for ingen har tydeligvis sendt epostene videre til Caroline. Jeg er 100% sikker på at ingen har skrevet til samarbeidspartnerne til CBE og sagt at de ikke vil handle av dem fordi Caroline er for tynn! Thinspo, derimot, er nok hyppig nevnt, og det er skremmende at et menneske som lever av SoMe ikke vet forskjellen på de to! Caroline kommer med et eksempel på en konstruktiv epost til samme samarbeidspartner: "Caroline Berg Eriksen reklamerte jo for en annen kjampo for bare to måneder siden og nå reklamerer hun for dere. Det er jo ikke troverdig. Hva tenker dere om det og hvorfor velger dere å samarbeide med henne?" Da kan både samarbeidspartner og Caroline gå i seg selv og tenke at det var litt dumt. Og da har de lært noe av det og blitt bedre. Det er forskjellen på konstruktiv kritikk og netthat, i følge Caroline. I forrige episode pratet de litt om forum, moderatorer og regler, og da snakket de også om at de skulle snakke med en som har peiling på dette. (Så rart, jeg husker bare at de etterlyste en mindreårig, gjerne ungdomsskoleelev, og jeg husker godt...). Men de har i hvert fall fått inn Hans Petter Nygård Hansen, som blir presentert som kommunikasjonsrådgiver, tv-personlighet og mangeårig juryleder i Vixen. Hvem er moderatorer og hva er kriteriene for å være det? spør Caroline. Hans Petter ramser opp alle steder hvor man kan være moderator, og starter selvfølgelig med sine egne kanaler, men etterhvert som han ramser opp kommer han endelig til Kvinneguiden, og da avbryter Caroline han. "Ja! Det er jo mer forum vi tenker på!" HP tror at moderatorer på forum er unge mennesker som har havnet litt ut av arbeidslivet og studielivet. Litt sånne som tidligere ble telefonselgere. Han tror de er tykkhudet. Moderatorene til Meta går for eksempel på heavy dop for å holde ut, sier HP. Her var det mange fordommer og udokumenterte påstander fra medieeksperten, akkurat som forventet... Kvinneguiden er del av et større mediehus (Egmont) og de vil helst ha så få moderatorer som mulig, sier HP. For å ansette voksne mennesker som skal moderere andre voksne mennesker som ikke klarer å moderere seg selv, er en utgiftspost. Veldig bra forklaring på hva det er! sier Caroline Hans Petter ser stadig folk som går langt utenfor etikk og moral og Egmonts egne retningslinjer, men han tror Egmont er livredde for å følge sine egne retningslinjer for da åpner man Pandoras eske fra helvete og da blir det mye jobb og det blir mindre trafikk og da tjener de ikke penger. De tilrettelegger for det verste i mennesket, fordi det er økonomisk. Hva ER det lov til å skrive i sånne tråder? Kan man skille på influenser og menneske, spør Susan (jeg tror det var det hun skulle frem til, så jeg tok meg friheten å formulere det slik. Beklager hvis hun egentlig mente noe annet, men hun må virkelig jobbe med formuleringsevnen sin!) HP sier han kan skrive ganske stygge ting om Treasures AS, akkurat som han kan skrive stygge ting om Equinor. Men hvis en person setter ut falske rykter om firmaet, så kan man gå til søksmål mot den personen. Hvis man for eksempel skriver at Treasures driver med svindel, så kan man gå til søksmål. Det samme gjelder hvis man skriver det samme om Treasures frontfigur. Forutsatt at det ikke er sant, da... Og her har vi vel forklaringen på hvorfor ingen har blitt saksøkt for å hevde at LKE har ripet opp en bil.... Det er subjektivt hva man føler er mobbing, sier Hans Petter, men hvis en person slenger dritt til deg i mange måneder, så er det mobbing. Hvis mange forskjellige slenger dritt, så har kanskje hver og en sendt bare en melding, og da er det ikke mobbing. Det føles like ille, men det er ikke nok til å få en tråd stengt. Caroline skynder seg å minne om at hun aldri er inne på Kvinneguiden, men at hun ofte får tilsendt (...) fra følgere. Disse følgerne forteller at de blir bekymret for Caroline, og at de opplever at de skriver positive ting om Caroline som blir moderert vekk, mens alt det andre får stå. Dette høres veldig lumskt ut, synes Caroline, og lurer på om moderatorene er en del av den gjengen som ønsker at sånne ting skal bli stående om Caroline. Caroline synes moderatorene skal være nøytrale, men hun er redd for at de ikke er det. Hans Petter forklarer at ting tar tid i sånne forumer fordi de er underbemannet. Derfor kan hun nok oppleve at ting står lenger enn hun ønsker. Det er åpenbart ikke det svaret hun ønsker, men han overkjører henne og legger ut om rapporter og studier som forklarer dette. Problemet med mobbing på nett blir større og større, sier han, men det er ingen som gjør noe med det. Hans Petter drar i gang en lang tirade om folk som bare leser overskrifter og selv om det er sant og riktig, så føler ikke Caroline (og jeg) at han prater om det som er viktig, nemlig Kvinneguiden. Hun forsøker å pense han inn på riktig spor igjen. Da Hans Petter hørte forrige episode av podcasten til Caroline slo det han at alle som kommenterer til Caroline og Lars Kristian, og alle de som skriver til samarbeidspartnere er på jakt etter oppmerksomhet. I ALLE tilfeller! Nok en merkelig påstand fra Hans Petter, for svært mange her inne skriver at de sender henvendelser til samarbeidspartnere fra falske eposter (av sikkerhetshensyn). Dette fører i mange tilfeller til at man ikke får svar. Så oppmerksomheten uteblir fullstendig, men man gjør det like vel... Hans Petter har en gang startet et prosjekt som het Rause Menn, hvor en gjeng menn gikk inn i diverse kommentarfelt for å roe gemyttene. Han prøvde si til folk, sånn som Lars ville sagt det, sier han, ta ballen, ikke spilleren. "Ta bilen" blir vel mer riktig, i dette tilfellet? Det gikk som det måtte gå når HP trampet inn i diskusjoner og mansplainet på sin sedvanlige måte, de gikk etter han. Han hevder at han fikk dødstrusler... Susan ønsker å gå litt tilbake og snakke litt mindre om HP og litt mer om Caroline. Hva kan man skrive om privatpersoner, spør hun, og legger til at det er anonyme brukere som gjemmer seg bak en hatt. Kan man kreve at ting slettes hvis det ikke kan knyttes opp mot AS-et? For det er jo søkbart, det blir jo liggende der ute, sier Susan. -Ja, for alltid, virker det som, legger Caroline til. Men av en eller annen grunn tror hun all info om ungene blir borte... Egmont har til syvende og sist det fulle ansvaret, svarer Hans Petter. Hvis du har gjort hjemmeleksa di, og bruker VPN osv, så er du vanskelig å spore opp. Da er du proft nettrolll, sier Susan. Det er mange av dem, svarer Caroline Du må likevel forholde deg til jussen, sier Hans petter. Eller til retningslinjene til Egmont. Caroline sier at hun har lest retningslinjene på Kvinneguiden (fikk de sikkert tilsendt) og hun synes det er så mye som burde vært rapportert (men hun har ikke lest, altså). Men det blir likevel ikke moderert vekk. Hans Petter sier at det finnes folk som har blitt bøtelagt for langt mindre enn hva Caroline har blitt utsatt for. Eller hva Sophie Elise og Kristin Gjelsvik har blitt utsatt for. Jeg registrerer at Hans Petter ikke gidder å late som han ikke er aktiv på Kvinneguiden. Hans Petter prater om seg selv igjen og forteller at han har blitt drapstruet flere ganger, også på telefon. Men selv om han hadde call-loggen (det er et ord jeg tipper Lars Kristian hater), så ble saken(e?) henlagt. Jeg lurer på om Caroline gjør seg noen tanker om dette? Drapstrusler er tross alt hakket verre enn å bli beskyldt for å stå på en krakk, men likevel ser hun ut til å mene at hun har det langt verre enn alle andre, inkludert gjesten sin. Hans Petter mener den eneste måten å stoppe kritikken på er å slette. Og det gjør jo allerede Caroline. Caroline sier at det er derfor hun har lukket konto, for det er innmari lett å se hvilke kontoer som er troll. Da bare godkjenner hun dem ikke. Hans Petter minner henne på at hun må rapportere kontoene før hun sletter dem. Hans Petter ser ingen lys i tunnellen. Men Jodel ble bedre etter at de ble truet med store bøter. Caroline lurer på hvorfor Kvinneguiden ikke kan lukke tråden hennes. Hans Petter sier hun må prate med sjefen for Egmont. Caroline svarer at de gjorde det en gang. Usikker på om "de" stengte tråden, eller "de" pratet med sjefen. Hans Petter sier at Egmont mest av alt vil sitte stille i båten og ikke uttale seg. Kanskje Egmont har leid inn konsulenten Hans Petter Nygård Hansen for å lære hvordan de skal takle kritikk? For det ser ut til at de følger rådene hans til punkt og prikke... Han tror Egmont bare lar de hissige damene rocke båten slik at de får annonseinntekter. Hans Petter mener at det nærmest er vitenskapelig bevist at vi bare lever en gang, og vi lever kun 80 år (+/-), så han kan ikke forstå at folk bruker store deler av livet sitt på å spre eder og galle. Det skjønner ikke Caroline heller. Hans Petter tror kanskje de får hard on av det, eller at de blir kåte av det, eller at de får "selvtilfredsstilt" sine egne lyster. Men HP tror ikke de blir happy før Caroline har respondert. Det er det beste Susan noen gang har hørt... Tenk så mye tid de kunne brukt på viktige ting, sier "jentene" nærmest i kor. Kan de ikke heller bruke tiden på viktigere ting? Når det kommer til dette med tid, så synes jeg @FruJohansen kom med en glimrende forklaring. I likhet med henne bruker jeg minimalt med tid på egenpleie. All den tiden Caroline tilbringer foran speilet, kan jeg bruke på viktige ting som bidrar til bedre samfunn og miljø... Den tiden jeg bruker på KG tar ikke noe vekk fra det. Men hva med Caroline selv? Som bruker timesvis på eget utseende OG buker minst like mye tid på Kvinneguiden som meg? Når får hun tid til å gjøre noe bra? Susan får et sjempe sånn sug i magen av at barna deres vokser opp med det her. Vi får bare gi de de verdiene de må ha på veien, sier hun Man kan ikke invadere privatlivet deres heller, sier Caroline. (Men å dele privatlivet med hele verden, er greit...?) Hans Petter gir noen foreldretips til Susan og Caroline. Ungene deres må bli tykkhudet, litt paranoide, ikke så godtroende, skeptiske, men nysgjerrige. Det er mange egenskaper de må ha. Det eneste Hans Petter måtte lære da han var liten var å ikke gå inn i bilen til fremmede, men det er over, sier han. Det er ikke over, svarer Caroline, hun har lært ungene sine det. Det er så mye unger må lære i dag. Og Caroline føler ikke at hun trenger å legge noe i mellom, hun forteller dem sannheten om hva som foregår. Hans Petter synes det høres drøyt ut, siden de er så unge. Jeg håper hun ikke forteller dem sin versjon av netthatet hun blir utsatt for. At det sitter en haug med gale mennesker der ute som bruker hele dagen sin på å ødelegge for Caroline. For det er jo de samme menneskene hun eksponerer dem for. Jeg antar at de ikke lenger tror på at filmene sendes til mormor... Det må være en fryktelig skremmende tanke for et lite barn! Så her HÅPER jeg at hun pratet om noe annet. Det er 7 minutter igjen og Caroline lurer på hvordan hun skal avslutte. Hun prøver å dra opp forskjellen på bedrift og privatperson igjen, men HP sier at det ikke er noen forskjell. Han sier at noen har sett seg lei på at noen influencere, han vil ikke nevne navn, sier at i det øyeblikket er det business og i det øyeblikket er det personlig. Et ER personlig, sier han, men det er butikk bak. Da må hun akseptere kritikk. Når den er konstruktiv, svarer Caroline. Det er jo praktisk, å hevde at man kan ta imot kritikk, men samtidig definerer kritikk som så smalt at det aldri rammer en selv... Caroline konkluderer med at det beste hun kan gjøre er å holde seg unna Kvinneguiden. Da håper jeg at folk respekterer det og slutter å sende henne de enorme mengdene med screenshots hun tilsynelatende har mottatt... Tenk så mye fornuftig og samfunnsnyttig CBE kunne fått til hvis hun brukte mindre tid på å snakke om seg selv, tenke på hva andre tenker om seg selv, sminke seg selv, redigere seg selv, slanke seg selv, «pleie» seg selv med injeksjoner, posere og ta bilder av seg selv i de mest intetsigende situasjoner. 30 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå