skruf Skrevet 19. januar 2023 #75461 Del Skrevet 19. januar 2023 Jobbermedbarn skrev (3 timer siden): Det er sikkert riktig, men det er jo ikke det som er poenget; de skriver feil anbefaling. De kan ikke dette og burde ikke si noe om det i det hele tatt, kun henvise til HD eller fastlege. Skal man doble dosen bør man snakke med fastlegen sin. Det er ikke greit at de holder på med feilinfo om ting de ikke har kompetanse på, fatter ikke at de får holde på med dette. Min oppfatning er at vi som har kompetanse og tom jobber innenfor feltet dette handler om, er mye mindre skråsikre og undersøker at det vi sier stemmer, mens diverse influensere uten noen som helst kompetanse uttaler seg uten forbehold. Det er faktisk litt skremmende og antagelig vil det på et eller annet tidspunkt få følger hvis ikke det taes tak i. Nei, det denne brukeren påstår medfører ikke riktighet. Har man ikke vitaminmangel i utgangspunktet, noe man ikke kan gjette seg til men sjekke ved en blodprøve, så vil et daglig inntil på både 10, 20 eller 50 mikrogram (her øker hun på i dosering i tillegg….) lagres i kroppen da det er fettløselig vitamin og vil over tid gi forgiftning. Iht vit D så kan det føre til nyresvikt (les svaret til brukeren som drakk tran rett fra flasken) Så at en anonym bruker på et stort forum bare påstår at det er ikke farlig når det faktisk er veldig farlig for å ta en kunnskapsløs influencer i forsvar er direkte skremmende. Man vet ikke hvem som leser disse svarene, det kan være unge, ukritiske mennesker som tror at de trenger sikkert vitamin D nå som det er vinter og i stedet for å ta en blodprøve for å sjekke heller stikker innom apoteket. Eller de starter å abonnere på disse vitamin-tyggetablettene CBE reklamerte for…nyresvikt er i allefall noe de ikke tenker over kan oppstå hvis de tar d-vitamin uten å vite om de i det heie tatt har mangel på det. Man behøver ikke spise fisk til middag 7 dager i uken for å dekke behovet. D-vitamin får du i egg, smør, makrell i tomat, melk, sopp og i tillegg til fet fisk. Ta en blodprøve før tilskudd av d-vitamin. Ikke hør på influencere som også har reklamert for vitamintilskudd, eller ukjente på et forum som påstår at det ikke er farlig (og i tillegg oppfører langt over anbefalt daglig inntak). 21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 19. januar 2023 #75462 Del Skrevet 19. januar 2023 7 tips. Kan de telle? Heter det innvandrerbutikk? 🫣 27 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruRosa Skrevet 19. januar 2023 #75463 Del Skrevet 19. januar 2023 snute skrev (9 minutter siden): Litt komisk det siste innlegget på Netfit, 11 tips til å spare penger på mat, men jeg ser ikke 11 tips hvertfall… Innlegget er likt av både Caroline Berg Eriksen, Lars Kristian Eriksen og coach Eriksen. Er det ikke utrolig rart å like sine egne innlegg hele tiden?? De virker desperate etter å få opp engasjementet på Insta begge to, men ser ikke ut som de lykkes. Har ikke Ozo likt det??? 😉 33 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NettoppJa Skrevet 19. januar 2023 #75464 Del Skrevet 19. januar 2023 FruRosa skrev (10 minutter siden): Har ikke Ozo likt det??? 😉 Eller størstejenta? Hun har jo også egen insta. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 19. januar 2023 #75465 Del Skrevet 19. januar 2023 skruf skrev (49 minutter siden): Selvfølgelig er overdosering av vit D skadelig da det kan gi nyresvikt. Og nyresvikt er veldig farlig. Dette står beskrevet i linken jeg la ved i mitt første svar til deg, du kan lese deg opp der. Har man ikke mangel på vit D så trenger man ikke ta tilskudd i det heie tatt. Ikke alle har mangel i vinterhalvåret da man fint kan dekke behovet for vit D via kosthold. Føf man begynner å ta tilskudd så sjekker man hos legen ved en enkel blodprøve. Som tidligere sagt så er de fettløselige vitaminene A, D, E og K nettopp fettløselige og et overskudd lagres i kroppen, de skilles ikke ut via urin sånn som B og C. Du kan bli forgiftet av å ta for mye fettløselige vitaminer https://www.lommelegen.no/ernæring/artikkel/for-mye-vitaminer-kan-vaere-helseskadelig/72050690 Symptomer på vitamin D-forgiftning er mange, og i hovedsak forårsaket av for mye kalsium i blodet. De inkluderer trøtthet, forvirring, apati, depresjon, anoreksi, psykose, koma, magesmerter, oppkast, forstoppelse, magesår, pankreatitt, høyt blodtrykk, unormal hjerterytme, nyreskade – inkludert nyresvikt.1 https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/forgiftet-av-overdose-med-vitamin-d/ Ved å påstå at dette ikke er farlig så motsier du deg selv når du også påstår at dette kan du. Din påstand motbevises veldig enkelt, og nei; dette er ikke noe du kan noe særlig om. Selv daglig inntak på 10 mikrogram (og du skrev at det dobbelte var helt ok) over tid er farlig hvis man ikke har en påvist mangel i utgangspunktet. Tilskuddet vil da lagres i kroppen og man ender med en forgiftning og etterhvert nyresvikt. Er ikke nyresvikt farlig heller kanskje? Har man et sunt og variert kosthold med inntak av fisk 2-3 ganger i uken, spiser grønnsaker og bær og nok måltider så har man som oftest ikke behov for tilskudd. Og før man begynner å proppe i seg helsekostprodukter/reseptfrie vitaminer fra apoteket så tar man en tur til legen og får tatt en blodprøve. Deretter følger man legens råd om hvilke tilskudd man evt behøver, inkludert dosering. Fortsetter du å påstå at dette ikke er farlig så rapporterer jeg deg for helseskadelig råd i stedet for å repetere meg selv for tredje gang. Leste du min kilde? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 19. januar 2023 #75466 Del Skrevet 19. januar 2023 skruf skrev (50 minutter siden): Selvfølgelig er overdosering av vit D skadelig da det kan gi nyresvikt. Og nyresvikt er veldig farlig. Dette står beskrevet i linken jeg la ved i mitt første svar til deg, du kan lese deg opp der. Har man ikke mangel på vit D så trenger man ikke ta tilskudd i det heie tatt. Ikke alle har mangel i vinterhalvåret da man fint kan dekke behovet for vit D via kosthold. Føf man begynner å ta tilskudd så sjekker man hos legen ved en enkel blodprøve. Som tidligere sagt så er de fettløselige vitaminene A, D, E og K nettopp fettløselige og et overskudd lagres i kroppen, de skilles ikke ut via urin sånn som B og C. Du kan bli forgiftet av å ta for mye fettløselige vitaminer https://www.lommelegen.no/ernæring/artikkel/for-mye-vitaminer-kan-vaere-helseskadelig/72050690 Symptomer på vitamin D-forgiftning er mange, og i hovedsak forårsaket av for mye kalsium i blodet. De inkluderer trøtthet, forvirring, apati, depresjon, anoreksi, psykose, koma, magesmerter, oppkast, forstoppelse, magesår, pankreatitt, høyt blodtrykk, unormal hjerterytme, nyreskade – inkludert nyresvikt.1 https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/forgiftet-av-overdose-med-vitamin-d/ Ved å påstå at dette ikke er farlig så motsier du deg selv når du også påstår at dette kan du. Din påstand motbevises veldig enkelt, og nei; dette er ikke noe du kan noe særlig om. Selv daglig inntak på 10 mikrogram (og du skrev at det dobbelte var helt ok) over tid er farlig hvis man ikke har en påvist mangel i utgangspunktet. Tilskuddet vil da lagres i kroppen og man ender med en forgiftning og etterhvert nyresvikt. Er ikke nyresvikt farlig heller kanskje? Har man et sunt og variert kosthold med inntak av fisk 2-3 ganger i uken, spiser grønnsaker og bær og nok måltider så har man som oftest ikke behov for tilskudd. Og før man begynner å proppe i seg helsekostprodukter/reseptfrie vitaminer fra apoteket så tar man en tur til legen og får tatt en blodprøve. Deretter følger man legens råd om hvilke tilskudd man evt behøver, inkludert dosering. Fortsetter du å påstå at dette ikke er farlig så rapporterer jeg deg for helseskadelig råd i stedet for å repetere meg selv for tredje gang. Og det anbefales 10 mikrogram i vinterhalvåret før voksne i Norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sparkel Skrevet 19. januar 2023 #75467 Del Skrevet 19. januar 2023 Kollontaj skrev (18 minutter siden): 7 tips. Kan de telle? Heter det innvandrerbutikk? 🫣 Det heter vel internasjonal matbutikk.😅 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 19. januar 2023 #75468 Del Skrevet 19. januar 2023 (endret) Klink skrev (18 minutter siden): Og det anbefales 10 mikrogram i vinterhalvåret før voksne i Norge. Det stemmer. 10 for de under 75 år og 20 for de over. I tillegg så skal man opp til mye større doser enn 20-40 mg over tid. Før det blir skadelig, Det burde vært regulert hva «PT» eller treningsveiledere kan informere om, da dette er helsefaglige opplysninger og ingen av de er helsepersonell. Endret 19. januar 2023 av Lill :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 19. januar 2023 #75469 Del Skrevet 19. januar 2023 FruRosa skrev (26 minutter siden): Har ikke Ozo likt det??? 😉 😂 Ozo bør kunne bidra med noen 🔥🍑 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 19. januar 2023 #75470 Del Skrevet 19. januar 2023 Man skal kunne gå i fra mat på kjøkkenbenken uten at en voksen hund raider benken hvis man oppdrar hunden til hva som er lov og ikke lov. Men det krever en skikkelig innsats, helt fra valpestadiet. Lite vits å kjefte når det alt er spist, en hund evner ikke å tenke tilbake og angre på det dem har gjort. Spist er spist. Dette må trenes på fra man får valpen ved positiv forsterkning ved ønsket adferd Hunden vi har nå er skikkelig matvrak og hadde sine runder med stjeling da hun var valp hun også, men ikke i voksen alder. Selv tørrforet til kattene, som alltid står fremme, får stå i fred. For hun vet at det er forbudt område. Nå i vinter hadde vi en runde med at hun ikke får spise kattebæsjen fra kattekassen (har ikke hatt kasse inne før, men eldste katten begynner å bli gammel og vil ikke ut når det er kaldt) når kattene har gjort fra seg og jeg ikke har rukket å fjerne bæsjen, men selv om hunden nå er voksen så tok det ikke så lang tid før hun lærte at det ikke er lov Så har de hatt grunnleggende trening på Ozo så skal de fint kunne klare å plukke av han unoter som å stjele mat fra benken. Det er ikke akkurat gunstig for en hund med for mye menneske-mat, i allefall ikke en halv pakke smør. Heller ikke å dele isen sin med han sånn som Caroline flere ganger har filmet at hun gjør……personlig så hadde jeg aldri spist på en is som hunden vår har spist på mtp at hunder vasker seg selv i rumpa. Og hunden vår er ikke alene om å synes at andre dyr sin bæsj er snadder Men det må øves på, ikke kjefte etter at det har skjedd. Får man seg hund så leser man seg opp, drar på valpekurs, mentaltrening osv. Dette er ikke noe man venter med pga valpen er jo så liten og skjønn en baby….det er en hund, og grunnlaget for å få en veltilpasset og stødig voksen hund skaper man fra den er valp. De hadde ikke denne utfordringen med de tidligere hundene da de var av type liten rase. Nå derimot så har de en stor hund og flere utfordringer. Jeg vet at små hunder også er hunder, men med store raser så har man også større ansvar. Det er noe helt annet når en 40kg hund hopper opp på deg kontra en på 2kg. Og en hund på 2kg klarer ikke raide kjøkkenbenken. Ikke så veldig trivelig hvis de har med seg -Ozo på besøk til familie eller venner og han spiser opp søndagssteken til svigermor Vil de ikke at Ozo skal knabbe mat så er det bare å sette i gang med å trene bort unoten. Dette bør LKE vite, han har jo tross alt vokst opp med hund….🙃 37 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 19. januar 2023 #75471 Del Skrevet 19. januar 2023 Lill skrev (22 minutter siden): Det stemmer. 10 for de under 75 år og 20 for de over. I tillegg så skal man opp til mye større doser enn 20-40 mg over tid. Før det blir skadelig, Det burde vært regulert hva «PT» eller treningsveiledere kan informere om, da dette er helsefaglige opplysninger og ingen av de er helsepersonell. Nettopp! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 19. januar 2023 #75472 Del Skrevet 19. januar 2023 Lill skrev (17 minutter siden): Det stemmer. 10 for de under 75 år og 20 for de over. I tillegg så skal man opp til mye større doser enn 20-40 mg over tid. Før det blir skadelig, Det burde vært regulert hva «PT» eller treningsveiledere kan informere om, da dette er helsefaglige opplysninger og ingen av de er helsepersonell. Klink skrev (23 minutter siden): Og det anbefales 10 mikrogram i vinterhalvåret før voksne i Norge. Tilskudd anbefales ikke hvis man ikke har mangel på vit D. Daglig inntak på 10 mikrogram stemmer, men der betyr ikke at man automatisk må ta tilskudd av det. Tilskudd anbefales bare hvis man har en påvist mangel. Bare pga man bor i Norge så er ikke det ensbetydende med at alle må ta d-vitaminer i vinterhalvåret. Man kan helt fint dekke behovet via kosthold. Jeg tok nettopp blodprøver og har mangel på d-vitamin så jeg tar tilskudd. Mannen min har ikke mangel, så han får i seg nok via kosthold, ingen grunn til at han skal ta tilskudd i tilkegg og utsette seg for forgiftning og nyresvikt 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 19. januar 2023 #75473 Del Skrevet 19. januar 2023 (endret) skruf skrev (33 minutter siden): Tilskudd anbefales ikke hvis man ikke har mangel på vit D. Daglig inntak på 10 mikrogram stemmer, men der betyr ikke at man automatisk må ta tilskudd av det. Tilskudd anbefales bare hvis man har en påvist mangel. Bare pga man bor i Norge så er ikke det ensbetydende med at alle må ta d-vitaminer i vinterhalvåret. Man kan helt fint dekke behovet via kosthold. Jeg tok nettopp blodprøver og har mangel på d-vitamin så jeg tar tilskudd. Mannen min har ikke mangel, så han får i seg nok via kosthold, ingen grunn til at han skal ta tilskudd i tilkegg og utsette seg for forgiftning og nyresvikt Anbefalingene er ulike, man kan ha gode D vitamin lagre men de kan tømmes. Å ta D vitamin som tilskudd er for å sikre at det ikke blir mangel. Derfor anbefales det å ta tilskudd for enkelte grupper gjennom vinterhalvåret. Derfor anbefales det å ta tran i vinterhalvåret også. Endret 19. januar 2023 av Lill :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Nutz Skrevet 19. januar 2023 Populært innlegg #75474 Del Skrevet 19. januar 2023 Kan vi ikke ta D-vitamin diskusjonen i ernæringsforumet? 48 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 19. januar 2023 #75475 Del Skrevet 19. januar 2023 Nutz skrev (10 minutter siden): Kan vi ikke ta D-vitamin diskusjonen i ernæringsforumet? Er enig i at en lenger diskusjon om d-vit og anbefalinger kan man ta et annet sted, men jeg synes det er viktig å påpeke disse stadige gale rådene som kommer fra ikke-kompetente influensere for å understreke at man ikke skal bruke de som fasit/veiledere. 20 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linda A Skrevet 19. januar 2023 #75476 Del Skrevet 19. januar 2023 (endret) skruf skrev (1 time siden): Tilskudd anbefales ikke hvis man ikke har mangel på vit D. Daglig inntak på 10 mikrogram stemmer, men der betyr ikke at man automatisk må ta tilskudd av det. Tilskudd anbefales bare hvis man har en påvist mangel. Bare pga man bor i Norge så er ikke det ensbetydende med at alle må ta d-vitaminer i vinterhalvåret. Man kan helt fint dekke behovet via kosthold. Jeg tok nettopp blodprøver og har mangel på d-vitamin så jeg tar tilskudd. Mannen min har ikke mangel, så han får i seg nok via kosthold, ingen grunn til at han skal ta tilskudd i tilkegg og utsette seg for forgiftning og nyresvikt https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/naring-og-vitaminer/vitamin-d-mangel/?page=3 Uten tilskudd av D-vitamin vil de fleste som oppholder seg i Norden utvikle vitamin D-mangel i løpet av vinterhalvåret. Derfor anbefales det å ta tilskudd som forebyggende behandling (se under). Måling av vitamin D anbefales kun for risikogrupper og personer med symptomer. Det er jo du som kommer med uriktige råd. Dessuten i følge artikkelen du la ut fra Nhi står det at forgiftning er uvanlig, men økende. Endret 19. januar 2023 av Linda A 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 19. januar 2023 #75477 Del Skrevet 19. januar 2023 Jobbermedbarn skrev (25 minutter siden): Er enig i at en lenger diskusjon om d-vit og anbefalinger kan man ta et annet sted, men jeg synes det er viktig å påpeke disse stadige gale rådene som kommer fra ikke-kompetente influensere for å understreke at man ikke skal bruke de som fasit/veiledere. Jeg er enig, men samtidig når det kommer direkte feil info om dette i tråden, så er det ikke greit at det ikke blir korrigert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pust Skrevet 19. januar 2023 #75478 Del Skrevet 19. januar 2023 Klink skrev (3 timer siden): Voksne kan få i seg over 50 mikrogram daglig ifølge kilde over her uten at det er skadelig eller dødelig. Å, hold opp. Hvis du virkelig KAN noen om dette burde du si at det selvsagt avhenger av allmenntilstand, alder og en del andre faktorer, for eksempel hvor mye sol du blir eksponert for. 21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 19. januar 2023 #75479 Del Skrevet 19. januar 2023 Pust skrev (14 minutter siden): Å, hold opp. Hvis du virkelig KAN noen om dette burde du si at det selvsagt avhenger av allmenntilstand, alder og en del andre faktorer, for eksempel hvor mye sol du blir eksponert for. Ja det gjelder vinterhalvåret i Norge, mente jeg hadde skrevet det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linda A Skrevet 19. januar 2023 #75480 Del Skrevet 19. januar 2023 skruf skrev (8 timer siden): Vitamin D er et fettløselig vitamin (vit A, D, E og K er fettløselige) der overskudd blir lagret i kroppen da det ikke er vannløselig vitamin som vit B og C er. Overskudd av vannløselige vitaminer er ikke farlig da der skilles ut med urin når man tisser, mens fettløselige lagres i kroppen og overskudd av de kan være farlig. Så med mindre legen har påvist vit D mangel og anbefalt høyere dose så skal man forholde seg til Helsedirektoratet sine anbefalinger. En influencer eller andre med påvirkningskraft skal da ikke gå ut å anbefale dobbelt dose av noe som potensielt kan være farlig. Hverken C eller mannen er kostholdsutdannet og burde latt være å gi kostholdsråd Et enkelt svar på vit D spørsmålet ville vært å henvise til Helsedirektoratet sine anbefalinger, og evt skrever at man kan oppsøke lege for å teste lageret av d-vitamin hvis man mistenker mangel og deretter følge legens råd Så nei; det går ikke fint for alle.å ta dobbel dose uten å ha sjekket nivåene sine først. Det kan være helseskadelig og føre til nyreskader https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/nyreskadet-etter-vitamin-d-forgiftning/ Slike forgiftninger er sjeldne, men helsepersonell bør være klar over risikoen, skriver forfatterne. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå