Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Villroses hage skrev (12 minutter siden):

Det er absolutt feil å hevde at det er hvilke type bilder som deles, som har betydning for om bilder av barn på nettet misbrukes av pedofile. "Søte barn", med eller uten klær er svært attraktive i disse miljøene.

Å legge ut tusenvis av bilder og filmer av navngitte barn i tillegg til utallige detaljer om deres liv på det åpne internettet er fullstendig hodeløst. Som kjent også sterkt frarådet av kripos, FN's barneekonvensjon og alle relevante fagmiljøer.

Også private bes om helst å unngå deling av barnebilder, men i alle fall begrense det. Og dette er ment til folk som "bare" deler barnebilder med venner på facebook og lignende.

Som det har vært hevdet mange ganger i denne tråden, er barnemodeller som brukes i ordinær reklame anonyme, i motsetning til influenserbarna, som får svært mange øyeblikk som burde forblitt private påublisert offentlig.

Til sist, igjen: Barn har absolutt ingen kompetanse til å forstå hva det innebærer å bli ekponert offentlig. Å bli assosiert med carolinebergeriksen.no og alle skandalene, jukset, kroppsfokuset etc. etc. denne influenserbedriften er kjent for, er ikke nødvendigvis en fordel på sikt.

Tviler på at ansatte i virket innehar den kompetansen som skal til for å navigere trygt på Internett. Når det deles så mange bilder og filmer av mindreårige uten evne til å forstå farene med å dele bilder på nett, eller kunne gi sitt samtykke er det komisk å se argumentene som kommer for at denne eksponeringen skal fortsette. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sparkel skrev (19 minutter siden):

«74% av foreldre deler bilder og videoer av barna sine på sosiale medier, ifølge en undersøkelse Respons Analyse har gjort på vegne av UNICEF Norge. De fleste deler mellom ett og ti bilder i løpet av en måned, mens 10% deler en gang i uken eller oftere. Det betyr at i gjennomsnitt vil et barn i Norge ha 1165 bilder liggende av seg selv på internett innen det er 12 år gammelt. 

– Foreldreansvaret betyr at foreldre har plikt til å beskytte barnas rett til privatliv. Denne rettigheten må gå foran foreldres ønske om å dele bilder og informasjon av barna sine, sier generalsekretær i UNICEF Norge, Camilla Viken. «

Fra samme artikkel som nettopp blir delt. Veldig lett og sakse ut biten som passer ens egne argument. Men anbefaler å lese hele artikkelen. Små barn har  som andre også poengterer ingen forutsetning  til å forstå omfanget og konsekvensene av ikke bare bildene, men all informasjon som deles om dem. Kanskje de blir spurt om det er greit at foreldrene deler bilder men man må også huske den enorme lojaliteten barn har til sine foreldre som kanskje stopper dem fra å si nei. 
Kan helt fint skjønne at foreldre er stolte av barn sine, men hos denne bedriften er det den ufattelige mengden bilder og informasjon som hele tiden blir delt med 300000 fremmede følgere gjennom hele barndommen. 
Det ble også delt ett bilde av rotete lekerom som ble sagt ikke var ryddet på mange måneder. Var dette nødvendig informasjon å dele? 
Hvis man ønsker å fremstå mindre perfekt er det en godt gjennomtenkt refleksjon å skyve ungene foran seg for å formidle dette? 
Ønsker dokumentasjon på at barn forstår hva som skjer når de blir del av familie bedriften fra før de blir født og barndommen blir solgt til fremmede for at foreldrene skal opprettholde en selvdiggende livstil og pleie seg selv store deler av døgnet. 

Jeg synes at er rotete barnerom full av leker er helt innenfor å dele. Fokuset var CBE som måtte rydde etter barna og så fikk vi se etter ryddig rom etterpå. Artig innhold. Vi som har barn kan kjenne oss igjen der. Hadde derimot CBE foran åpent kamera snakket ned barna, kritisert de og fortalt om hvor rotete de var og harselert med det, hadde det ikke vært riktig og hun hadde trådd kraftig over hva som er akseptabelt å dele. Dette gjorde hun ikke og helt greit å dele synes jeg. Nå er det ikke slik i samfunnet at vi som er foreldre må dokumenterer avgjørelser vi gjør på vegne av våre barn, slik er det heller ikke for CBE. Hvilken livsstil hun ønsker må være helt opp til henne selv, og jeg tror på ingen måte hun har tid til å pleie seg selv store deler av døgnet som du påstår.  Hun har på lik linje som mange  småbarnsmødre enn jobb å gjøre, hus å holde i orden,  hjelpe med lekser, kjøre de til aktiviteter, lage middag o.l. Ser ikke at de har noen hushjelp eller Aupair. Men hun er åpenbart effektiv og får ting gjort👌🏼

Endret av Lin10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin10 skrev (6 minutter siden):

Jeg synes at er rotete barnerom full av leker er helt innenfor å dele. Fokuset var CBE som måtte rydde etter barna og så fikk vi se etter ryddig rom etterpå. Artig innhold. Vi som har barn kan kjenne oss igjen der. Hadde derimot CBE foran åpent kamera snakket ned barna, kritisert de og fortalt om hvor rotete de var og harselert med det, hadde det ikke vært riktig og hun hadde trådd kraftig over hva som er akseptabelt å dele. Dette gjorde hun ikke og helt greit å dele synes jeg. Nå er det ikke slik i samfunnet at vi som er foreldre må dokumenterer avgjørelser vi gjør på vegne av våre barn, slik er det heller ikke for CBE. Hvilken livsstil hun ønsker må være helt opp til henne selv, og jeg tror på ingen måte hun har tid til å pleie seg selv store deler av døgnet som du påstår.  Hun har på lik linje som mange  småbarnsmødre enn jobb å gjøre, hus å holde i orden,  hjelpe med lekser, kjøre de til aktiviteter, lage middag o.l. Ser ikke at de har noen hushjelp eller Aupair. Men hun er åpenbart effektiv og får ting gjort. 

Hvor er argumentene som kan bygge opp om dine meininger og synsinger? Har du kilder som kan vise til at der er flott å eksponere mindreårige uten samtykkekompetanse på nett???

Vis gjerne til kilder som viser til at det er flotte greier å bryte barns rett til privatliv, ikke gi dem rett til å være anonyme eller ikke få dannet sin egen digitale identitet? 

Endret av AnnePåLande
  • Liker 26
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fakta at barn har rett til sin egen digitale identitet. Det er fakta at småskolebarn ikke har samtykkekompetanse. Det er jo ikke noe en kan synse om, dette er fakta. Det er også fakta at veldig mange barn i tidlig alder forstår hva foreldrene ønsker av den/de er lojale, noe som stiller krav til at foreldrene til enhver tid setter barnas behov foran sine egne. Dessverre er det ikke slik, noe utlevering av barn i some er et godt eksempel på. Jeg synes det er helt tragisk at noen influensere gjør det i så stor grad og det er like tragisk at noen forsvarer det. Da mener man at barn skal ha dårligere rettigheter enn oss andre og det er faktisk helt umulig å forstå. 

• Liker 38
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin10 skrev (30 minutter siden):

Jeg synes at er rotete barnerom full av leker er helt innenfor å dele. Fokuset var CBE som måtte rydde etter barna og så fikk vi se etter ryddig rom etterpå. Artig innhold. Vi som har barn kan kjenne oss igjen der. Hadde derimot CBE foran åpent kamera snakket ned barna, kritisert de og fortalt om hvor rotete de var og harselert med det, hadde det ikke vært riktig og hun hadde trådd kraftig over hva som er akseptabelt å dele. Dette gjorde hun ikke og helt greit å dele synes jeg. Nå er det ikke slik i samfunnet at vi som er foreldre må dokumenterer avgjørelser vi gjør på vegne av våre barn, slik er det heller ikke for CBE. Hvilken livsstil hun ønsker må være helt opp til henne selv, og jeg tror på ingen måte hun har tid til å pleie seg selv store deler av døgnet som du påstår.  Hun har på lik linje som mange  småbarnsmødre enn jobb å gjøre, hus å holde i orden,  hjelpe med lekser, kjøre de til aktiviteter, lage middag o.l. Ser ikke at de har noen hushjelp eller Aupair. Men hun er åpenbart effektiv og får ting gjort👌🏼

Kan aldeles ikke kjenne meg igjen. Ville aldri delt mine barns rotete rom på nett og hadde noen i min omgangskrets/ familie delt ett slikt bilde nå i 2022 hadde jeg trodd det var rabla helt for dem og hadde ikke syntes det var ett artig innhold . Hadde opplevd det som ondskapsfull utlevering av ungene.
Som foreldre vet vi vel alle at barn roter( akkurat som vi voksne) og hvorfor skulle det trenges bekreftelse på at det rotes hos andre. 
Narrativet hun selger er en livstil der store deler av døgnet hun viser fram går på å pleid seg selv i form av trening   og besøk av på diverse salonger. Må bare innrømme at jeg ikke lar meg imponere av livstilsinfluensere som surrer hjemme alle ukedagene uten barn og får gjort «alt» som andre gjør med 8-16 jobb, kjørevei til og fra jobb, unger og husdyr og oppfølging  av skolearbeid og fritidsktiviteter og som må ta trening og egenpleie og husarbeid etter ungenes leggetid. 

Endret av Sparkel
  • Liker 37
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnnePåLande skrev (27 minutter siden):

Hvor er argumentene som kan bygge opp om dine meininger og synsinger? Har du kilder som kan vise til at der er flott å eksponere mindreårige uten samtykkekompetanse på nett???

Vis gjerne til kilder som viser til at det er flotte greier å bryte barns rett til privatliv, ikke gi dem rett til å være anonyme eller ikke få dannet sin egen digitale identitet? 

Hverken jeg eller åpenbart de er enig i din fremstilling. Jeg kan ikke se at de bryter barns privatliv. De er en familie hvor foreldrene lever av sosial medier og da ønsker de å vise litt av familielivet. Det er ikke alle familier som ønsker å være anonyme og den retten har de mulighet til. Vi lever i et demokratisk land. Har det slått deg at de danner sin digitale identitet ved at de er komfortable med å stå foran et kamera. Noen barn har ikke noe problemer med det og noen søker offentligheten ved å være med i Grand Prix junior o.l. Eller familien til Funkygine, der vises store og små i eget program. Det er et valg de har tatt, og vil ikke tror at hun hadde ønsket å gjøre dette hvis barna ikke var komfortabel med det. Eller programmet Bloggerne, der vises også familielivet og barn.  Skal du bestemme om det er greit for de, skal du bestemme om dette er sunt for de? Det er det barna og foreldrene som gjør sammen

Endret av Lin10
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet at andre gjør det betyr ikke at det er til barnets beste!

Eller at du liker å se på barnet/a.. eller at mor liker å publisere barnet/a. Det er IKKE hva som er viktig/koselig/whatever for deg eller mor som skal hensyntas! 

Er det så vanskelig å forstå?!?

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surikatt skrev (1 time siden):

At man fint kan spørre to barn på 8 og 5 år om det er greit å legge ut masse filmer og bilder av dem på nettet er jeg uenig i. Vi som har større barn enn dem vet at når de blir 10-11-12 år og mer så er det ikke gøy å finne hele barndommen sin på nettet. De får egne sosiale medier, ting blir kleint, de vil kanskje ikke ha alle de bildene klint utover som alle kan se. Barn skjønner ikke hva dette dreier seg om så da får de vente til de gjør det. Det er 13 årsgrense på mange typer sosiale medier av en grunn. Men når foreldrene ikke eier nettvett så må de lære det en annen plass, på skolen og av venner. Alt kan screenshottes og lagres. 

Enig. Så små barn er ikke samtykkekompetente fordi de ikke forstår konsekvensene av massiv eksponering. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lin10 - hva er det de deler, slik du ser det? 
for meg er bilder og filmer fra ferie, hverdag, farsdag, morsdag, bursdag, tur, hjemme forn tv, hjemme på kjøkkenet, på sykkeltur og fjelltur - alt dette er jo privatlivet. 
Ut fra det du skriver, ser jeg at du virker å mangle forståelse for at barn er egne individer, ikke forlengelse av forldrene. Nettopp fordi de er egne individer, skal de beskyttes til de er gamle nok til å selv forstå og bestemme. 

• Liker 37
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin10 skrev (17 minutter siden):

Hverken jeg eller åpenbart de er enig i din fremstilling. Jeg kan ikke se at de bryter barns privatliv. De er en familie hvor foreldrene lever av sosial medier og da ønsker de å vise litt av familielivet. Det er ikke alle familier som ønsker å være anonyme og den retten har de mulighet til. Vi lever i et demokratisk land. Har det slått deg at de danner sin digitale identitet ved at de er komfortable med å stå foran et kamera. Noen barn har ikke noe problemer med det og noen søker offentligheten ved å være med i Grand Prix junior o.l. Eller familien til Funkygine, der vises store og små i eget program. Det er et valg de har tatt, og vil ikke tror at hun hadde ønsket å gjøre dette hvis barna ikke var komfortabel med det. Eller programmet Bloggerne, der vises også familielivet og barn.  Skal du bestemme om det er greit for de, skal du bestemme om dette er sunt for de? Det er det barna og foreldrene som gjør sammen

Digital kunnskap og nettvett er pensum i skolen og vi ser hvor viktig det er. Du viser til egne følelser og meninger i dine innlegg. Det er ingen digital kunnskap eller forståelse av hva samtykkekompetanse innebærer, eller hvorfor det er viktig. 
Internett er en farlig plass å ferdes om 
en ikke har peiling på hva en holder på med. 

Endret av AnnePåLande
  • Liker 24
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (9 minutter siden):

@Lin10 - hva er det de deler, slik du ser det? 
for meg er bilder og filmer fra ferie, hverdag, farsdag, morsdag, bursdag, tur, hjemme forn tv, hjemme på kjøkkenet, på sykkeltur og fjelltur - alt dette er jo privatlivet. 
Ut fra det du skriver, ser jeg at du virker å mangle forståelse for at barn er egne individer, ikke forlengelse av forldrene. Nettopp fordi de er egne individer, skal de beskyttes til de er gamle nok til å selv forstå og bestemme. 

Nettopp. Det er jo ikke barna som bestemmer dette, det er foreldrene, alt går på deres premisser og de setter egne behov for penger og klikk foran barnas beste. 
En sannhet som tydeligvis er vanskelig å svelge for enkelte. 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lin10 skrev (2 timer siden):

Interessant lesning tatt fra et intervju med Camilla Viken til NTB januar 2020. 

Vi ønsker ikke stoppe bildedeling helt, men vi ønsker at folk skal tenke seg om to ganger før de publiserer, og at de skal spørre barna sine om lov, sier Viken.

Det er jo akkurat det CBE gjør. Er bevisst på hva hun deler og hun kan fint spørre barna sine om det er greit å legge ut det og det bildet eller storien. Vi er jo ikke tilstede i livet til CBE og familien og vet hvordan hun jobber.  Det er ikke enten null vise barn i SoMe og full utlevering av barna. Her inne er det flere som tror det. Noen kommer også med påstander om at det er ulovlig, noe det ikke er. Helt greit at ikke folk ønsker eller har mulighet til å ha en slik jobb, men så er det noen som velger denne jobben og lever veldig godt av og med det.
Det som UNICEF ønsker å påpeke er at folk skal tenke på hva de legger ut, de kan ikke gå inn i den private sfæren til folk og stå med pekefingeren og bestemme hva folk skal gjør. Det er vel bare her inne at man tror det. Det å ikke greie å nyanser en problemstilling eller et tema hvor folk har delte meninger om, bidrar ikke til en sunn debatt om dette temaet.  Det er full av antakelser her inne  og ofte null evne til å sette seg inn andres meninger som ikke samsvarer med egen mening. Noen har påpekt ekkokammer og det kan jeg være enig i. Meningsytringene ligger på et nivå hvor det slenges ut påstander og umodne ytringer som at hun « selger barndommen og privatlivet» eller at hun er dum eller ikke forstår. Det er også en bruker her inne som tydeligvis mener at om man ikke er helt negativ til eksponering av barn i sosiale medier, så antydes det at det ikke lyttes til hverken leger eller politi. Det ligger på det nivået. Jeg har ennå ikke sett at noen som er negative til eksponering av barn, klarer å nyansere debatten her inne på noen som helst måte. Camilla Viken er klar i sin tale, men klarer også å nyansere dette. Hun vet at det ikke går mot et forbud av eksponering av barn. Jeg mener på ingen måte at barn skal utleveres uten refleksjon på hva som deles. Selvfølgelig ingen krenkende bilder eller filming. Det CBE for det meste legger ut er dagligdagse hendelser på noen sekunder hvor familien er sammen og det er naturlig å vise de. I ferier viser hun mer av barna ellers så kan det gå dager før barna vises. Mange av oss som er følgere av CBE har både utdannelse og vett, så disse påstandene om at « dere skjønner ingen ting» minner meg litt som en unge i trassalderen som holder for ørene og vet best. 

så er det dette med å prøve å rekke ned på ekteparet og mener de leverer under fattigdomsgrensen, for at man skal innbille seg at det er så dårlig stilt med de. De er mange som sliter i hverdagen og har tøffe tider, spesielt nå og det å sammenligne ekteparets økonomi med de som sliter, er respektløst for de som har det tøft økonomisk av ulike årsaker. Føler en seg bedre selv hvis det innbilles av de har dårlig økonomi? Jeg vet ikke, men undres. Så er det noen som spekulerer her inne om folk er psykisk syke fordi de ikke deler samme syn som flesteparten her inne. Vitner ikke akkurat om så veldig gode holdninger og menneskesyn. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor jeg bruker tid på dette, for denne tråden kommer til å fortsette, men jeg tror at holdninger hvor folk dømmer andre og er forutinntatte, ikke gjør vårt samfunn til et bedre samfunn. Barn lever også i dette samfunnet, apropos det å være opptatt av barns ve og vel.  

Barn er barn.

De er ikke samtykkekompetente.

Ikke at det kan sammenlignes helt, men la oss si at en voksen sier "ta på meg, massér tissen min", og barnet sier "ja", er det ikke overgrep da?

Jo, for barnet er ikke samtykkekompetent. Samtykket gjelder ikke. Det er likevel overgrep og utnyttelse av barn som er for små til å kunne samtykke.

Selv om situasjonene er forskjellige, er likheten barnets umodenhet og manglende samtykkekompetanse. Barnet har ikke forutsetninger for å kunne samtykke, verken til seksuelle handlinger eller omgang, eller til ukritisk deling på SoMe.

CBE kan umulig være bevisst farene rundt bildedelingen. Hun er ikke kritisk. Hun er fullstendig ukritisk. Greit, hun publiserer sånn sett "uskyldige" bilder, men hvor uskyldig blir dem når man deler titusenvis? Av en hel barndom? Med informasjon om familie, interesser, barnehage, soverom, leker, høytider, klær og alt annet som tilhører privatlivet?

Hvorfor fortsetter hun med eksponeringen når Kripos, unicef, politiet, PST, redd barna og Datatilsynet fraråder det? Det er en grunn til at de fraråder det. Det (kan) føre(r) til:

- Nettmobbing

- Utlevering barnet kanskje ikke er enig i om noen år

- Nettovergrep

- Spredning av bilder på pedofile nettsider

- Frarøvelse av rett til privatliv

- Frarøvelse av rett til å danne egen digital identitet 

- Økonomisk vinningskriminalitet eller identitetstyveri

- Angst og utrygghet, fordi fremmede tar kontakt med dem på gata

Trenger jeg å fortsette? 

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin10 skrev (1 time siden):

Det sluttes ikke å vise bilde av barn på på tv, sosial medier, på badestrender, i reklame, på tv fordi det er pedofile i samfunnet. Det man må være bevisst på, er hvilke typer bilder som deles.  CBE hadde åpenbart  råd til ferier før hun fikk barn, så jeg tror ikke det er på den måten hun går frem som du fremstiller det. Du er ikke tilstede og jeg er ikke tilstede, men mange barn i dag er bekvemme foran kamera og liker å bli tatt bilder av. Mange som ikke har noen problemer med det. Jeg ser at CBE tar gode beslutninger på hva som deles. Barn i den alderen kan fint ha en mening rundt hva de ønsker skal deles og CBE kjenner sine barn i motsetningen til dere her inne.  Se på Kardashian familie. De tok en beslutninger den gangen og har delt fryktelig mye.  Flere av barna ble filmet fra de var små og så et intervju på tv med hele klanen og de var så takknemlige for livet de levde og hva det showet ga de av muligheter. Da kan hverken du eller andre fortelle de at det er feil. Slik er det med Fam. Eriksen også. 

Du ser ikke forskjell på et anonymt barn i en reklame, og et navngitt barn på en kommersiell reklamekanal, hvor leggerutiner, bamser, barnehage/skole, klær, familieforhold, +++ utleveres? Et anonymt barn i en reklame eller i et tv-program er ikke utlevert på samme måte, så det kan overhodet ikke sammenlignes.

Og nei, jeg er ikke hysterisk rundt bildedeling av barn på SoMe, men jeg er skeptisk i kommersielle reklamekanaler. Et par bilder eller tre på en privat, lukket, konto gjør meg ingenting, men tusenvis på en offentlig kanal, når foreldrene lever av sosiale medier og har en halv million følgere? Bare nei. 

• Liker 25
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin10 skrev (På 4.8.2022 den 17.29):

Du synes det ja.

CBE deler for hele verden. For 300.000 følgere. Da er det ikke greit å dele rommet til barna i det hele tatt. Et rotete rom kan se uskyldig ut fra utsiden. Problemet er bare at et rotere rom ikke er et rotere rom. Det er et sammensurium av titusenvis av bilder og publikasjoner, som til sammen danner mye informasjon om livet til barna, og kan havne i feil hender.

Det er ikke det rotete rommet vi kritiserer, men mengden av deling med helt ukjente mennesker.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
pøbelsara skrev (5 minutter siden):

Det spiller jo ingen rolle om vi som voksne kan kjenne oss igjen i at ungene våre roter. Det er barnas interesser som står på spill her - hvilken fordel har de av at mor deler rotet deres med hele internett? Hun får dele sitt eget rot, da, hvis hun synes det egner seg som underholdning.  
Dessuten snakker hun dem jo ned - hun sier at hun har bedt dem rydde i måneder, men intet er gjort. 

og det er skikkelig uredelig å klippe ut en setning av artikkelen slik du gjør, @Lin10. Du tar det helt ut av sammenheng. Jeg vet ikke om du har barn, men de aller fleste vet at barn på 5 og 8 overhodet ikke kan se for seg hva klnsekvensene av helt åpen deling på nett vil si for dem. 

Jeg har flere barn og i den alderen er det mye de forstår. Det trenger ikke å være noen konsekvens hvis man er bevisst på hva som deles. Barnas interesser blir jo godt ivaretatt ved at foreldrene har den jobben de har.  God økonomi er absolutt av interesse for en familie. Ser heller ikke at hun bruker barna alene i reklame. Det aller meste av reklame hun har er uten barna. Hadde hun kun hatt fokus på å tjene penger, kunne hun brukt barna for all de var vært i reklamesammenheng., men det gjør hun ikke. Barna ble ikke vist når hun reklamerte for Beckmann sekker. Jeg har aldri sett av CBE på noen måte er ufin med barna, hun ler sammen med de og har masse humor. Det er dette vi ser på sosiale medier. Hun deler ikke de øyeblikkene hun er frustrert på barna eller de krangler, slik som alle foreldre opplever. Jeg opplevde overhode ikke at hun snakket ned barna ved å vise rommet og at de ikke hadde ryddet.  Det var sagt med et glimt i øyet. Grunnen til at et rotete rom ble delt, var at vi kunne se et rom som var ryddet etterpå. Det var det som var hensikten med det som ble delt, ikke fokuset på at barna ikke rydder etter seg. Det skapte et godt content og også populært i disse tider på TikTok. Hun er med på trender og følger åpenbart med på utviklingen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (Akkurat nå):

Du synes det ja.

Min eldste søster har to små barn. Hun deler mange videosnutter på Snapchat, men til hvem? Til tanter/, besteforeldre og oldeforeldre. 

Nå er da jobben til CBE sosial medier. Det sier seg selv at det ikke bare deles til nærmeste familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (45 minutter siden):

Det er fakta at barn har rett til sin egen digitale identitet. Det er fakta at småskolebarn ikke har samtykkekompetanse. Det er jo ikke noe en kan synse om, dette er fakta. Det er også fakta at veldig mange barn i tidlig alder forstår hva foreldrene ønsker av den/de er lojale, noe som stiller krav til at foreldrene til enhver tid setter barnas behov foran sine egne. Dessverre er det ikke slik, noe utlevering av barn i some er et godt eksempel på. Jeg synes det er helt tragisk at noen influensere gjør det i så stor grad og det er like tragisk at noen forsvarer det. Da mener man at barn skal ha dårligere rettigheter enn oss andre og det er faktisk helt umulig å forstå. 

Nettopp. Jeg lurer på om de som forsvarer dette selv ville likt at tusenvis av bilder, sammen med en uhorvelig mengde informasjon, ble delt uten deres samtykke? Uten at de hadde kontroll? Neppe!

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin10 skrev (Akkurat nå):

Jeg har flere barn og i den alderen er det mye de forstår. Det trenger ikke å være noen konsekvens hvis man er bevisst på hva som deles. Barnas interesser blir jo godt ivaretatt ved at foreldrene har den jobben de har.  God økonomi er absolutt av interesse for en familie. Ser heller ikke at hun bruker barna alene i reklame. Det aller meste av reklame hun har er uten barna. Hadde hun kun hatt fokus på å tjene penger, kunne hun brukt barna for all de var vært i reklamesammenheng., men det gjør hun ikke. Barna ble ikke vist når hun reklamerte for Beckmann sekker. Jeg har aldri sett av CBE på noen måte er ufin med barna, hun ler sammen med de og har masse humor. Det er dette vi ser på sosiale medier. Hun deler ikke de øyeblikkene hun er frustrert på barna eller de krangler, slik som alle foreldre opplever. Jeg opplevde overhode ikke at hun snakket ned barna ved å vise rommet og at de ikke hadde ryddet.  Det var sagt med et glimt i øyet. Grunnen til at et rotete rom ble delt, var at vi kunne se et rom som var ryddet etterpå. Det var det som var hensikten med det som ble delt, ikke fokuset på at barna ikke rydder etter seg. Det skapte et godt content og også populært i disse tider på TikTok. Hun er med på trender og følger åpenbart med på utviklingen. 

Du utviser ingen kjennskap til barns utvikling og evne til å kunne reflektere over denne eksponeringen på Internett. Omfanget av bildedeling og farene som kan oppstå har du åpenbart ikke fått med deg. 

Føler du deg berettighet til å se bilder og filmer av mindreårige uten samtykkekompetanse? Mindreårige som ikke har gitt deg tillatelse til å inneha all denne informasjonen du innehar om dem. Vet mindreårige om at du ser på bilder og filmer av dem? 

• Liker 25
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...