Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Pusern3 skrev (3 minutter siden):

Blir trist og sjokkert over at C og LE tillater barna sine å behandle kattene/kattungene slik. Uansett regler eller ikke regler er dette kritikkverdig og ikke bra for kattungene. Bare respektløst og trist 

Nok en gang så beviser de at de ikke bryr seg om (forstår?) helt vanlige ting. 

Nei, man løfter ikke på kattunger med mindre eier sier at det er ok, og det er i rolige omgivelser. Barn vil jo så klart kose med kattunger når de ser de, men da svarer man som voksen at man skal la de være i fred. 

Det er en grunn til at Brimi Sæter har skrevet "ikke løft kattene" på skiltet! 

Tidligere har det vært andre eksempler. De forstår ikke at man ikke skal : 

Forstyrre og flytte et måkereir

Plukke blomster i et plantet offentlig bed

Grille når det er forbudt

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen mennesker er av typen «ikke så farlig om jeg gjør dette; alt fra kjøre på rødt, kjøre for fort, ta noen jordbær i kurven på butikken, plukke blomster i parken, kaste søppel ute osv», andre lever etter «vil jeg at alle andre skal gjøre dette, hva skjer hvis mange/alle gjør dette?». Det er uheldig dersom folk påvirkes til å bli mer som den første kategorien her. Selv om regler ikke er skrevne (som i dette tilfellet) er noen av disse viktige for at samfunnet vårt går rundt og heldigvis har de fleste slike normer og regler ganske langt fremme i pannebrasken - og overfører dem til våre barn. 

• Liker 42
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Noen mennesker er av typen «ikke så farlig om jeg gjør dette; alt fra kjøre på rødt, kjøre for fort, ta noen jordbær i kurven på butikken, plukke blomster i parken, kaste søppel ute osv», andre lever etter «vil jeg at alle andre skal gjøre dette, hva skjer hvis mange/alle gjør dette?». Det er uheldig dersom folk påvirkes til å bli mer som den første kategorien her. Selv om regler ikke er skrevne (som i dette tilfellet) er noen av disse viktige for at samfunnet vårt går rundt og heldigvis har de fleste slike normer og regler ganske langt fremme i pannebrasken - og overfører dem til våre barn. 

Jupp.

Og en ting er å tenke at det ikke er så farlig at jeg gjør sånn og sånn (eller bare gjøre det som en selvfølge, uten å tenke en tanke?), en annen ting er å dokumentere i offentlige SoMe-kanaler med 300.000 følgere at man tenker og handler på slike måter.

Det indikerer et nivå av korttenkthet, egosentrisme og/eller arroganse som er i en egen klasse, rett og slett.

Endret av Aricia
  • Liker 34
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva de tenkte da de tok bilder skiltet. At det var et koselig og bonderomantisk "liksomregler"-skilt? 

De kan jo ikke ha lest hva som står der? 

Fansen syns som vanlig dette er bare tullete. Alt man ikke havner i fengsel for er helt ok å kjøre på med. Regler, anbefalinger og restriksjoner = ikke noen å ta hensyn til eller å respektere. 

• Liker 32
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 minutt siden):

Lurer på hva de tenkte da de tok bilder skiltet. At det var et koselig og bonderomantisk "liksomregler"-skilt? 

Fansen syns som vanlig dette er bare tullete. Alt man ikke havner i fengsel for er helt ok å kjøre på med. Regler, anbefalinger og restriksjoner = ikke noen å ta hensyn til eller å respektere. 

Jeg synes det er like tullete at noen må forsvare alt akkurat som noen må kritisere alt. Men forsvaret i går uten noe dokumentasjon (både om merking og dette med håndtering av dyr) var direkte pinlig lesing. 
Når det gjelder merking og man ser innholdet under ett virker det som et reklame innlegg slik jeg ser det. Spesielt skuffende av Brimiseter. 

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbermedbarn skrev (14 minutter siden):

Jeg synes det er like tullete at noen må forsvare alt akkurat som noen må kritisere alt. Men forsvaret i går uten noe dokumentasjon (både om merking og dette med håndtering av dyr) var direkte pinlig lesing. 
Når det gjelder merking og man ser innholdet under ett virker det som et reklame innlegg slik jeg ser det. Spesielt skuffende av Brimiseter. 

Ja, det er et pussig skue å se lengden det gås til for å forsvare. 

Jeg vet ikke om enkelte tror de gjør noe positivt for CBE.no ved å være her inne å forsvare, men noenganger så gjør de ryktene som forfølger CBE.no (ryktene de fornekter at eksisterer) bare værre. 

De hever ikke inntrykket for å si det forsiktig. 

• Liker 24
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (45 minutter siden):

Veldig viktig poeng, som forsvant fullstendig i støyen fra skilt og kattunger i går kveld (hvorfor det mon tro).

• Liker 32
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (12 minutter siden):

Veldig viktig poeng, som forsvant fullstendig i støyen fra skilt og kattunger i går kveld (hvorfor det mon tro).

Helt klart. Det fremstår som reklame og vil virke som reklame (for noen). 

• Liker 22
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen blir mitt særdeles dårlige inntrykk av både bedriften til CBE og deres 'tilhengere' bekreftet. 
Hvorfor i all verden er det greit for de å alltid bryte regler/ gjøre unntak/det er ikke så nøye/regler (lover) er dumme og gjelder alle andre? 
Denne dårlige behandlingen av dyr og eksponering av barn går stadig igjen, og jeg er sjokkert over at noen kan le så de griner når dette blir påpekt! 

Ikke bare denne løpingen med hunden som alt for ung, og nå stadig milevis i varmen på asfalt, men jeg husker da hunden var valp og de etterlot den i bilen på sommeren når de var i en eller annen fornøyelsespark hele dagen. Slalåmski med stålkanter, 2 uker på kennel da den var liten. Jeg ville aldri gjort slikt mot hunden min. :tristbla:  Og jeg fatter ikke at deler alt dette med følgerne sine, tror de ikke at folk reagerer både på dette, måkereir, kattunger, hestekjøtt på bilen osv.? Merkelig. 

• Liker 41
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 time siden):

Nok en gang så beviser de at de ikke bryr seg om (forstår?) helt vanlige ting. 

Nei, man løfter ikke på kattunger med mindre eier sier at det er ok, og det er i rolige omgivelser. Barn vil jo så klart kose med kattunger når de ser de, men da svarer man som voksen at man skal la de være i fred. 

Det er en grunn til at Brimi Sæter har skrevet "ikke løft kattene" på skiltet! 

Tidligere har det vært andre eksempler. De forstår ikke at man ikke skal : 

Forstyrre og flytte et måkereir

Plukke blomster i et plantet offentlig bed

Grille når det er forbudt

De tror dessverre de er frigitt regler og lover - sier mye om dem som mennesker. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er gratisreklame for Brimi Sæter, så har de iallefall fått reklamert for at hos de går kundene rundt i lårkort blondekjole med sløyfe i håret, og barn kan leke med kattunger. Rundt omkring på plassen er det små søte "tulleskilt" med fjøsregler osv. 

Så idyllisk. 

• Liker 37
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

h/k skrev (3 timer siden):

For å avslutte den tavle-diskusjonen har jeg screenshot. Videoen var av en av ungene som hadde katten i genseren som en båt og snurret rundt mens katten så rimelig skremt ut. 

Screenshot_2022-08-02-16-10-07-20_1c337646f29875672b5a61192b9010f9~2.jpg

Å fy faen! 🤮😭

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aricia skrev (34 minutter siden):

Jepp, viktig poeng. Hvorfor tagger hun Brimiseter gjentatte ganger i innleggene sine hvis de ikke har fordeler av å være der? Hvorfor vise frem både oernattingen og samtlige måltider de spiste hvis de samtidig betaler for å være der? Hvorfor er skiltet med logoen til stedet synlig på flere av bildene av henne fra oppholdet?  Hvorfor skulle hun gi bort en masse gratisreklame og samtidig betale full pris selv? Det henger ikke på greip. At noe ikke er reklame når det ikke er merket, er jo tilbakevist gang på gang tidligere.

Siden Forbrukertlsynet primært straffer oppdragsgiver og ikke influenser/some-aktør når det ikke er merket riktig er det jo Brimiseter som får svi mest, da - hvis noen tar tak i dette.

Jeg oppfordrer folk til å rapportere til FT.

Hvis man google CBE og visit jotunheiem kommer både blogginnleggene og innlegg i tråden her om fjorårets opphold opp. Da kan man se at det ifjor var litt forvirring om hvem som hadde sponset og dermed skulle reklamemerkes for. Man kan også se at CBE var kledd fra topp til tå i twnetyfour-klær (og ungene i Gullkorn) på alle bilder da, selv om ingenting var merket og hun selv opplyste om at hun i den perioden ikke hadde noe samarbeid med TWentyfour og derfor ikke skulle merke. I år er det ikke antydning til turklær på verken henne eller ungene på noen av bildene, gitt. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 42
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (18 timer siden):

Ikke vet jeg; men hun skrev selv dette som svar på at folk etterlyste reklamemerking da de sluttet å merke treningsrommet som reklame🤷🏼‍♀️

https://www.carolinebergeriksen.no/2018/09/07/fredagsbuketten/

Her er i alle fall en diskusjon rundt dette, der de refererer til regnskapsfører. CBE skriver der at det skal merkes også om det betales selv for så å etterfaktureres. Tidshorisonten og hvor lenge noe har reklameverdi er det mer kverulering rundt🙄

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (11 timer siden):

Ja, når hun fortsetter med eksponeringen så er det jo fremdeles noe å diskutere. Jeg er prinsipielt imot eksponering av barn i kommersielle reklamekanaler, altså influencerbedrifter. Barna har tusenvis av søk på Google. At det ikke skremmer foreldrene er ikke til å fatte. Mange vet jo mer om CBE sine barn enn sine egne nevøer og nieser. Det sier sitt, og dette er vilt fremmede mennesker man ikke kjenner intensjonene til.

Ja, det er skremmende at det ligger så mye  informasjon av mindreårige på nettet i form av bilder og tekst. Synes ansatte i CBE utviser manglende nettvett og utviser manglede kunnskap om farene ved å dele slikt innhold.  

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Klink skrev (16 timer siden):

Reglene om å ikke holde katt ble filmet. 

Det kan jo hende at akkurat den kattungen var lov til å holde, men håpløst å først filme slike regler og så gjøre det som står en ikke skal gjøre etterpå. I så fall burde det vært presisert at det var lov. 

Derimot at det liksom er å plage dyret å holde det sånn generelt, er å dra det for langt. 

Når eierne av kattene har satt opp enkle regler, om at disse kattene ikke skal bli holdt/bært. Og når kattungen i tillegg ser helt vettskremt ut, da er det å plage dyret, jo. Disse menneskene er totalt fremmede for disse dyrene, man skal ikke løfte dem! 

• Liker 37
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (2 timer siden):

Reglene er så klart dumme. Lke hadde vel en kattunge hele oppveksten så dette kan de nok. 

• Liker 35
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg finner mest provoserende er holdningene foreldrene lærer sine barn. Det er tydelig at den kattungen ikke ønsker å bli holdt. Enhver oppegående foreldre hadde bedt sitt barn om å gi kattungen tilbake til mora og forklart hvorfor. 
Helt ufattelig idiotisk!

• Liker 37
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilleSnupp skrev (2 minutter siden):

Det jeg finner mest provoserende er holdningene foreldrene lærer sine barn. Det er tydelig at den kattungen ikke ønsker å bli holdt. Enhver oppegående foreldre hadde bedt sitt barn om å gi kattungen tilbake til mora og forklart hvorfor. 
Helt ufattelig idiotisk!

Dette dokumenteres flittig slik at hele verden kan se.. Ikke særlig smart trekk av virkets ansatte. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...