Gå til innhold

carolinebergeriksen.no


MissLucy

Anbefalte innlegg

MissLucy skrev (1 time siden):

takk for at du trekker frem dette.

Dette er en debatt som vi faktisk ikke har tatt her inne (til tross for de som mener at vi ettergår alt Treasures gjør!) Dvs vi har snakket mye om kroppspress og dårlig påvirkning på ungdom og sårbare individer. Men meg bekjent har vi ikke snakket om CBE i relasjon til ulovlig kjønnsdiskriminerende reklame. Det er en debatt jeg ønsker velkommen! Alle har nytte av å lære om det regelverket, og bevisstgjøring i forhold til reklamen vi møter, og kjenner jeg CBE rett, vil hun nok engang servere oss gode eksempler som grunnlag for debatt.

Jeg foreslår at vi sier kjør debatt!!!

Tenker det er dette som er mest relevant ift reklame hos cbe.no (jf. punkt 5);

«Det er ikke uten videre lovstridig å avbilde nakne/lettkledde mennesker i reklamen. Bestemmelsen setter forbud mot at reklamen utnytter det ene kjønns kropp. ”Utnyttelse” vil kunne foreligge når kroppen settes i fokus eller avbildes i en poserende stilling. Det vil foreligge ”utnyttelse” i lovens forstand når kroppen blir det sentrale i reklamen, for eksempel fordi det poseres på en unaturlig måte i forhold til produktets naturlige bruk. Kroppen brukes for å trekke oppmerksomheten til markedsføringstiltaket på en måte som er egnet til å svekke det generelle menneskeverdet. Personen framstilles uten verdier utover det å være et tiltrekkende objekt pga. sitt ytre.»

 

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tarantulla
Corinne skrev (6 timer siden):

Mytji lys, og mytji varme..Evt åååå, levva livet! 🎵🎵🎵

(sorry for gammel referanse)

Haha, jeg fikk bygdefest-vibber nå. Herlig! 😄

Nudeldama skrev (3 timer siden):

Det har blitt nevnt i tråden før at man fort kan havne i en boble hvor ting virker verre fra innsiden enn fra utsiden. Det har vi også sett flere eksempler på hvor folk fra tråden klager til diverse samarbeidspartnere av CBE for deretter å bli overrasket og skuffet når de ikke reagerer like sterkt som man gjør her inne.

Nå også Coop. Likevel fortsetter man å tro at det er de her inne som har definisjonsmakten på troverdighet og at alle som ikke er enig - enten det er snakk om små aktører, andre brukere på KG eller store, erfarne aktører som Coop - har bare "ikke forstått det" enda.

 

Jeg har jobbet med kundeservice i flere store firmaer, og tro meg - det er ikke mange klager som kommer forbi oss på kundeservice. Dessverre. Noen ganger virker det som om ledelsen i en del bedrifter sitter i sin helt egen boble. Jeg har sett dette flere ganger.

Det er verre å stilltiende godta noe som skurrer så voldsomt som dette reklamesamarbeidet enn å heve stemmen og sette grenser - om enn bare for seg selv. 

Det kan selvsagt tenkes at et voldsomt og altoppslukende engasjement for fremtiden og miljøet er mer uvanlig blant "folk flest" enn jeg hadde håpet. Men ja - jeg tenker at om man ikke er svært opptatt av bærekraftig forbruk, utslipp, fremtiden til kommende generasjoner - da har man "ikke forstått det" enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corinne skrev (8 timer siden):

Mytji lys, og mytji varme..Evt åååå, levva livet! 🎵🎵🎵

(sorry for gammel referanse)

Denne håper jeg du kan forklare..? Jeg ble nysgjerrig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cissacissa skrev (12 timer siden):

Har noen fått svar fra Coop?

Håper de har fått øynene opp og ikke gjentar brøleren til neste år.

19D4376E-8699-49AB-81AE-49112D27FF67.png

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

happygilmore skrev (37 minutter siden):

Denne håper jeg du kan forklare..? Jeg ble nysgjerrig :)

Disse to sangene er av ÅGE Aleksandersen. En liten homage til LKE sitt alter ego; tusenkunstneren og allvitende Åge, som dukker opp i kommentarfeltet i bloggen iblant 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært valg i Norge. Ikke med et pip har det blitt oppfordret til å bruke stemmeretten. Skulle tro at valgbåsen kunne blitt en pen kulisse til et bilde, i det minste. 

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallepalle2 skrev (3 timer siden):

Det har vært valg i Norge. Ikke med et pip har det blitt oppfordret til å bruke stemmeretten. Skulle tro at valgbåsen kunne blitt en pen kulisse til et bilde, i det minste. 

Tenkte på det samme… Det synes merkelig at det ikke nevnes, spesielt siden bedriften ellers synes å dokumentere det meste som skjer ila dagen. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torden skrev (6 timer siden):

Håper de har fått øynene opp og ikke gjentar brøleren til neste år.

19D4376E-8699-49AB-81AE-49112D27FF67.png

Dette er den samme standardteksten som også ble brukt på IG.

Jeg oppfatter at den er gjennomarbeidet for å ikke tråkke noen på tærne. Det at de nettopp har brukt tid på et standardsvar som flere i organisasjonen bruker, viser at dette har vært diskutert på bakrommet og de har laget seg en strategi. Det betyr at det har fått oppmerksomhet av de som jobber med kommunikasjon hos Coop. 

Så gjenstår det å se hvordan de vurderer verdien av reklamen hos CBE opp mot negativiteten som det også førte med seg. En ting er den manglende troverdigheten til influenceren (det kan godt være de når nye målgrupper) men jeg tror kanskje det som er mest problematisk for coop er kroppsfokuset i reklamen. Mens influencerens troverdighet i miljøspørsmål er subjektivt, er fokuset på kropp objektivt dokumentert via bildene som CBE valgte å bruke. 

I 2021 er det økende bevissthet rundt dette og flere kjeder har måttet ta grep, så coop vil nok ikke være upåvirket av dette argumentet. Som kuriositet kunne man byttet tematikk i svaret fra coop og prøvd å argumentere for at kroppsfokus er nokså greit, og det ville falt steindødt til gulvet. 

Endret av CecilieX
Språk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det miste hadde jeg forventet en post om løpeøkt til valglokalet. Så hadde vi fått litt variasjon. 

Eller en epistel om at «kvinner er kvinner verst» og en oppfordring til å stemme på konstellasjonen med bare mannlige partiledere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nudeldama skrev (14 timer siden):

Det har blitt nevnt i tråden før at man fort kan havne i en boble hvor ting virker verre fra innsiden enn fra utsiden. Det har vi også sett flere eksempler på hvor folk fra tråden klager til diverse samarbeidspartnere av CBE for deretter å bli overrasket og skuffet når de ikke reagerer like sterkt som man gjør her inne.

Nå også Coop. Likevel fortsetter man å tro at det er de her inne som har definisjonsmakten på troverdighet og at alle som ikke er enig - enten det er snakk om små aktører, andre brukere på KG eller store, erfarne aktører som Coop - har bare "ikke forstått det" enda.

 

Tja, man har jo sett at annonsører har sluttet å bruke henne, om det er pga tilbakemeldinger fra sure kg kjerringer eller dårlig utført arbeid kan man jo bare spekulere i, men det er ikke lov å epekulere her inne.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavande skrev (16 timer siden):

Coop har nå også fått spørsmål om hvordan de stiller seg til utformingen av Carolinebergeriksenno sin reklame, dvs. bruk av kropp  - https://www.instagram.com/p/CToihStqjWy/?utm_medium=copy_link20210913_164725.thumb.jpg.c89cc831b8d1d95f2fd530445db88f54.jpg

Kjenner jeg er spent på Coop sitt svar på denne også. 

Jeg sjekket i går kveld,  da hadde Coop akkurat vært innom, men de lot være å svare på denne.  Sjekket også nå, og denne står fremdeles ubesvart. Kan det være at  PR-avdelingen trenger litt tid på seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra Coop til noe annet.

 

Vet man ikke skal sammenligne seg med andre osv. Men stusser litt over at hun som løper hver dag, ikke kan vise til så mye fremgang. Jeg syns løping og intervaller er gøy selv, men syns det hadde vært morsommere ved å vise til at hun satte seg mål og oppnådde dem mtp tid og økt hastighet osv.Det er liksom bare "dette har jeg trent".

Inger in dubai som fødte tvillinger for under et år siden og ikke løper like mye som CBE har løper jo 5 km på under 21 min f.eks og 4*4 intervaller i mye raskere fart en CBE. Hvorfor er det ingen fremgang på treningsopplegget til CBE lurer jeg på.. overhodet ikke inspirerende å hente treningsmotivasjon derfra...

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

happygilmore skrev (10 timer siden):

Denne håper jeg du kan forklare..? Jeg ble nysgjerrig :)

Bare jeg som subtilt prøvde å hinte til LKE/Åge (jeg siterte låter av Åge Aleksandersen, jeg nærmer meg 40 og sliter med fristelsen til å stadig vekk benytte utdaterte referanser 🤪

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta
Torden skrev (9 timer siden):

Håper de har fått øynene opp og ikke gjentar brøleren til neste år.

19D4376E-8699-49AB-81AE-49112D27FF67.png

Synes det er fascinerende jeg, og ganske knusende hvordan Coop definerer CBE.no sin målgruppe som noen de ikke treffer gjennom tradisjonelle medier - de anser altså CBE.nos lesere som noen som ikke leser aviser, hører på radio eller følger med på nyheter eller får med seg kampanjen på andre måter. Det forsterker inntrykket av at bloggen og tilhengerne lever i en boble, og for å snakke med de i bobla må man bruke andre virkemidler enn med resten av befolkningen. Disse er folk som reagerer positivt på ekstremt kroppsfokus og såkalt delikate bilder, som ikke ser det totalt urealistiske i å samle vått, skittent søppel uten klær som beskytter kroppen mot skitt, skarpe kanter og halvråtne etterlatenskaper. Det er folk som aksepterer  eksempelet å spytte ut tyggisen på gata som relevant bilde på de miljøproblemene vi og kommende generasjoner står overfor.

Den videre analysen til Coop er imidlertid elendig. Kanskje de prøver å nå ut til de som har minst miljøfokus gjennom å satse på CBE.no, og forsøke å få dem til å gjøre litt. Det de ikke har fått med seg at dette er en gjeng som føler seg berettiget og hevet over de problemstillingene og den innsatsen resten av befolkningen gjør og er villige til å gjøre for å få til en reell endring for miljøet. Man kan bare se på hvordan innlegget om strandrydding har 11 kommentarer, to av dem er rettet mot kroppen til CBE og 1 er fra Coop selv, mens innlegget om luksussko har 54 kommentarer (har trukket fra CBE sine svar). Det er ikke stort engasjement for miljøvern hos leserne for å si det sånn.

Så, kanskje Coop forsøker å nå ut til en gruppe de ellers ikke når. Men om det har noen som helst effekt er en annen sak. Dette framstår ikke som god pengebruk av Coop. Vi trenger ikke at noen få ekstra tilsynelatende "deltar" i dugnaden ved å ta med litt tørr papiremballasje som ikke søler til klærne, for å pynte på samvittigheten. Vi trenger de som går all inn og gjør den tunge jobben. Vi trenger å rekruttere flere av de som kjenner på alvoret og som ikke bidrar stort i forbruksbonanzaen. De hadde vært tjent med å heller satse mer på dem som trekker på seg slitesterke klær og faktisk tar med seg venner og familie ut i fjære eller naturen for en skikkelig dugnadsinnsats enn de som legger inn en 10 min. fotoshoot med medbrakt delikat søppel. Folk flest er ikke dumme, og lar seg ikke påvirke av sånn svindel.

Istedet gjør Coop det motsatte i svaret sitt. Argumentet om at de færreste kan stå inne miljømessig for alle valg en gjør er i denne sammenhengen ganske provoserende, fordi det er stor forskjell på hvilke valg og hvor mye innsats folk gjør for miljøet. De minimerer de som faktisk forsøker å leve mlijøvennlig og ikke klarer å gjøre så mye de ønsker fordi samfunnet ikke legger til rette for at det skal være mulig å ta gode valg hele veien, og sidestiller dem med influencere som CBE.no som gir katta i miljøet. De forstår ikke at den gruppen de bare når gjennom CBE.no ikke vil gjøre noen innsats som utgjør noen som helst forskjell i den store sammenhengen. De skal slite med å forsvare denne strategien og pengebruken gjennom faktiske resultater av denne delen av kampanjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at innlegget mitt har blitt totalt misforstått og at jeg tillegges uttrykk og begreper jeg aldri har sagt. Det er sånn sett et godt eksempel på hvorfor jeg ikke går inn i videre dialog her i tråden. Det man skriver vris og vendes på til det uigjekjennelige og dermed bruker man masse energi på å skrive "Nei, det var ikke det jeg mente" i stedet for å faktisk kunne debattere det saken egentlig handlet om.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest22 skrev (51 minutter siden):

Fra Coop til noe annet.

 

Vet man ikke skal sammenligne seg med andre osv. Men stusser litt over at hun som løper hver dag, ikke kan vise til så mye fremgang. Jeg syns løping og intervaller er gøy selv, men syns det hadde vært morsommere ved å vise til at hun satte seg mål og oppnådde dem mtp tid og økt hastighet osv.Det er liksom bare "dette har jeg trent".

Inger in dubai som fødte tvillinger for under et år siden og ikke løper like mye som CBE har løper jo 5 km på under 21 min f.eks og 4*4 intervaller i mye raskere fart en CBE. Hvorfor er det ingen fremgang på treningsopplegget til CBE lurer jeg på.. overhodet ikke inspirerende å hente treningsmotivasjon derfra...

Tror vi bare kan konkludere med at hun rett og slett ikke har motivasjon/ønske om å løpe fortest mulig. Hun drives ikke av ønsket om å prestere bedre, perse på 10km etc, men trener for å holde seg i form og slank. Noe som for så vidt er en ærlig sak.

Mannen derimot er mer konkurranse-drevet og jager bedre prestasjoner. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...