Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

lenebu skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde blitt mer imponert hvis de ikke hadde copy-pastet det samme svaret inn under samtlige negative innlegg. Svaret i seg selv blir litt vel generisk, men enig i at det var mye bedre enn Kremmerhusets respons.

Jeg tenkte først det samme, men så tenker jeg at en så stor bedrift ikke kan gå i personlig dialog med alle kritiske røster. Da kan de lett gå litt langt, og de skal kunne stå for det de skriver. Jeg syns det er bra at de forklarer hvordan de tenker mtp å velge ut formidlere og at de tar med seg reaksjonene til senere kampanjer. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gullhår1
Sophia_08 skrev (På 12.9.2021 den 13.42):

Søppelplukking til nye høyder! 😳

"Se jeg gjør klar posen og tar på meg hanskene, nå skal det ryddes her på stranden"

men..

- Ikke ett eneste bilde av hvor forsøplet stranden (svaberget?) er,

- Ikke ett eneste bilde av at det  faktisk blir plukket søppel,

- Ikke ett eneste bilde som skaper engasjement til å plukke søppel

Enig, den sangen på nrk super med barna som plukker søppel på stranda er bedre inspirasjon, eller det bilde av den hvalen☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullhår1
Leonaen skrev (17 timer siden):

Følger dere hu enda? 😲🤣

Nei, leste den når hun hadde bryllup og skrev om borddekking, skrytekroppen har jeg aldri ønsket meg, syns personlig at det ikke er fint. Eneste måte jeg følger er at jeg ble følger av denne tråden på kg for å ….le litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavande skrev (4 timer siden):

Legger ved lenke og skjermbilde.

https://www.instagram.com/p/CToihStqjWy/?utm_medium=copy_link

20210913_123928.thumb.jpg.d1894ac81f7872af94ffa3879a3678fa.jpg

20210913_130831.jpg.7d93caeed3a3669218aa45ed0eb6a621.jpg

Jeg er spent på hva Coop kommer til å svare.

Lavande skrev (4 timer siden):

Vi får håpe Coop er mer profesjonell enn tidligere samarbeidspartner Kremmerhuset, jf. https://influencere.wordpress.com/2019/05/06/caroline-berg-eriksen-kommentarer-om-bruk-av-barn-hos-kremmerhuset-og-pa-egen-blogg/. 😊

Jeg ser at Coop bl.a. bruker taggen #bærekraft under instagraminnlegget https://www.instagram.com/p/CToihStqjWy/?utm_medium=copy_link

Screenshot_20210913-121822_Instagram.thumb.jpg.388403a7d5ca320da5e128c8ea2bb5e4.jpg

De har dermed et forklaringsproblem vedrørende valg av Treasures AS/Carolinebergeriksenno som samarbeidspartner.

Her er svaret til Coop - https://www.instagram.com/p/CToihStqjWy/?utm_medium=copy_link

Screenshot_20210913-162549_Instagram.thumb.jpg.3fd5de0e7d6f38402269430b9dec8834.jpg

Hvis Coop skal være troverdig vedrørende bruken av #bærekraft,  så forklarer ikke svaret deres hvorfor de valgte å samarbeide med Treasures AS/Carolinebergeriksenno. Ser de ikke selv hvor feil det fremstår? Spørsmålet mitt blir derfor: Er Coop opptatt av bærekraft på alvor, når de velger å samarbeide med/betale en miljøversting for å reklamere for seg?

Heldigvis har Coop fått tilsvar. Spent på om de svarer på dette - https://www.instagram.com/p/CToihStqjWy/?utm_medium=copy_link

20210913_163502.thumb.jpg.8161c8c793c28dd15d620e5eddaaa902.jpg

Endret av Lavande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Lavande said:

Her er svaret til Coop - https://www.instagram.com/p/CToihStqjWy/?utm_medium=copy_link

Screenshot_20210913-162549_Instagram.thumb.jpg.3fd5de0e7d6f38402269430b9dec8834.jpg

Hvis Coop skal være troverdig vedrørende bruken av #bærekraft,  så forklarer ikke svaret deres hvorfor de valgte å samarbeide med Treasures AS/Carolinebergeriksenno. Ser de ikke selv hvor feil det fremstår? Spørsmålet mitt blir derfor: Er Coop opptatt av bærekraft på alvor, når de velger å samarbeide med/betale en miljøversting for å reklamere for seg?

Heldigvis har Coop fått tilsvar. Spent på om de svarer på dette - https://www.instagram.com/p/CToihStqjWy/?utm_medium=copy_link

20210913_163502.thumb.jpg.8161c8c793c28dd15d620e5eddaaa902.jpg

At folk skal miste tilliten til Coop basert på samarbeidet fordrer jo at de nevnte folkene skal få det med seg? Jeg tenker at Coop ønsker å nå ut til en gruppe de tenker ikke nås ved å reklamere via influencere som faktisk står for gjenbruk, bærekraft osv. 

Mange som alt er opptatt av bærekraft har kanskje avskrevet Treasures som "håpløst tilfelle", og disse nås gjennom de kanaler som oppfattes som er riktig å bruke. Og kanskje er jeg lat, men jeg sjekker ikke alltid ALLE kanalene diverse merkevarer bruker for å nå ut til kundene.

Det kan stilles mange spm ved hvor lite føringer som legges i hvordan influencere fremstiller reklamen samme hvem de bruker som reklameplakat. Her ville jeg som oppdragsgiver krevd fremvising av strand og faktisk søppel, med en videosnutt av plukking. Da ville det iallfall fremstått noe mindre parodisk og halvhjertet, og for meg ville reklamen hatt mer tyngde (men jeg visste om dette initiativet allerede, så jeg er gjerne ikke en del av de som skulle nås, men jeg er samtidig dum nok til å følge denne tråden for å få med meg hva som skjer)

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt nevnt i tråden før at man fort kan havne i en boble hvor ting virker verre fra innsiden enn fra utsiden. Det har vi også sett flere eksempler på hvor folk fra tråden klager til diverse samarbeidspartnere av CBE for deretter å bli overrasket og skuffet når de ikke reagerer like sterkt som man gjør her inne.

Nå også Coop. Likevel fortsetter man å tro at det er de her inne som har definisjonsmakten på troverdighet og at alle som ikke er enig - enten det er snakk om små aktører, andre brukere på KG eller store, erfarne aktører som Coop - har bare "ikke forstått det" enda.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavande skrev (1 time siden):

Coop har nå også fått spørsmål om hvordan de stiller seg til utformingen av Carolinebergeriksenno sin reklame, dvs. bruk av kropp  - https://www.instagram.com/p/CToihStqjWy/?utm_medium=copy_link20210913_164725.thumb.jpg.c89cc831b8d1d95f2fd530445db88f54.jpg

Kjenner jeg er spent på Coop sitt svar på denne også. 

Det er jeg også. I tillegg til det himmelropende dobbeltmoralske valget å bruke en influencer som heftig pusher overforbruk og fast (plastikk) fashion ved alle andre anledninger enn når hun får penger for å være "miljøinteressert", så er kroppspress og seksualisering av kvinner heller ikke verdier jeg vil tro Coop stiller seg bak.

Veldig mange av CBE.nos reklameoppdrag mener jeg bryter loven om kjønnsdiskrimerende reklame. https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-kjonnsdiskriminerende-reklame
Stikkord: relevans for produkt, kropp som objekt, seksualiserte positurer, kjønnsstereotypi, kropp brukt til å trekke til seg oppmerksomhet. 
Hvis man leser gjennom FTs veileder vil man skjønne at et utall av CBE.nos (og SEs med flere forøvrig) reklamer er ulovlige. Dette i tillegg til kroppspress altså. Det er _absolutt_ gode grunner til å gå influencere etter i sømmene. 

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inocybe skrev (1 time siden):

Det er jeg også. I tillegg til det himmelropende dobbeltmoralske valget å bruke en influencer som heftig pusher overforbruk og fast (plastikk) fashion ved alle andre anledninger enn når hun får penger for å være "miljøinteressert", så er kroppspress og seksualisering av kvinner heller ikke verdier jeg vil tro Coop stiller seg bak.

Veldig mange av CBE.nos reklameoppdrag mener jeg bryter loven om kjønnsdiskrimerende reklame. https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-kjonnsdiskriminerende-reklame
Stikkord: relevans for produkt, kropp som objekt, seksualiserte positurer, kjønnsstereotypi, kropp brukt til å trekke til seg oppmerksomhet. 
Hvis man leser gjennom FTs veileder vil man skjønne at et utall av CBE.nos (og SEs med flere forøvrig) reklamer er ulovlige. Dette i tillegg til kroppspress altså. Det er _absolutt_ gode grunner til å gå influencere etter i sømmene. 

takk for at du trekker frem dette.

Dette er en debatt som vi faktisk ikke har tatt her inne (til tross for de som mener at vi ettergår alt Treasures gjør!) Dvs vi har snakket mye om kroppspress og dårlig påvirkning på ungdom og sårbare individer. Men meg bekjent har vi ikke snakket om CBE i relasjon til ulovlig kjønnsdiskriminerende reklame. Det er en debatt jeg ønsker velkommen! Alle har nytte av å lære om det regelverket, og bevisstgjøring i forhold til reklamen vi møter, og kjenner jeg CBE rett, vil hun nok engang servere oss gode eksempler som grunnlag for debatt.

Jeg foreslår at vi sier kjør debatt!!!

• Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
MissLucy skrev (17 minutter siden):

takk for at du trekker frem dette.

Dette er en debatt som vi faktisk ikke har tatt her inne (til tross for de som mener at vi ettergår alt Treasures gjør!) Dvs vi har snakket mye om kroppspress og dårlig påvirkning på ungdom og sårbare individer. Men meg bekjent har vi ikke snakket om CBE i relasjon til ulovlig kjønnsdiskriminerende reklame. Det er en debatt jeg ønsker velkommen! Alle har nytte av å lære om det regelverket, og bevisstgjøring i forhold til reklamen vi møter, og kjenner jeg CBE rett, vil hun nok engang servere oss gode eksempler som grunnlag for debatt.

Jeg foreslår at vi sier kjør debatt!!!

Hva er konsekvensen av å ha en kjønnsdiskriminerende reklame?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lill :) skrev (Akkurat nå):

Hva er konsekvensen av å ha en kjønnsdiskriminerende reklame?

tenker du på konsekvensen for annonsøren eller konsekvensen for publikum?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
MissLucy skrev (15 minutter siden):

tenker du på konsekvensen for annonsøren eller konsekvensen for publikum?

Tenker konsekvenser for influenser og annonsør? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullhår1
Kollontaj skrev (1 time siden):

Hvorfor ryddet de på Kråkerøy i Fredrikstad? Er det ikke strender i Sarpsborg? Der de har hytte? Snålt. 

Tunevannet er nok ikke like fint med tunefluene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...