Hallepalle2 Skrevet 13. september 2021 #50701 Del Skrevet 13. september 2021 lenebu skrev (Akkurat nå): Jeg hadde blitt mer imponert hvis de ikke hadde copy-pastet det samme svaret inn under samtlige negative innlegg. Svaret i seg selv blir litt vel generisk, men enig i at det var mye bedre enn Kremmerhusets respons. Jeg tenkte først det samme, men så tenker jeg at en så stor bedrift ikke kan gå i personlig dialog med alle kritiske røster. Da kan de lett gå litt langt, og de skal kunne stå for det de skriver. Jeg syns det er bra at de forklarer hvordan de tenker mtp å velge ut formidlere og at de tar med seg reaksjonene til senere kampanjer. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gullhår1 Skrevet 13. september 2021 #50702 Del Skrevet 13. september 2021 Sophia_08 skrev (På 12.9.2021 den 13.42): Søppelplukking til nye høyder! 😳 "Se jeg gjør klar posen og tar på meg hanskene, nå skal det ryddes her på stranden" men.. - Ikke ett eneste bilde av hvor forsøplet stranden (svaberget?) er, - Ikke ett eneste bilde av at det faktisk blir plukket søppel, - Ikke ett eneste bilde som skaper engasjement til å plukke søppel Enig, den sangen på nrk super med barna som plukker søppel på stranda er bedre inspirasjon, eller det bilde av den hvalen☹️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gullhår1 Skrevet 13. september 2021 #50703 Del Skrevet 13. september 2021 Leonaen skrev (17 timer siden): Følger dere hu enda? 😲🤣 Nei, leste den når hun hadde bryllup og skrev om borddekking, skrytekroppen har jeg aldri ønsket meg, syns personlig at det ikke er fint. Eneste måte jeg følger er at jeg ble følger av denne tråden på kg for å ….le litt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gasellen Skrevet 13. september 2021 #50704 Del Skrevet 13. september 2021 Pusser hun opp igjen? Fikk ikke hun sponsa oppussing av hele huset for 2-3 år siden ? 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lavande Skrevet 13. september 2021 #50705 Del Skrevet 13. september 2021 (endret) Lavande skrev (4 timer siden): Legger ved lenke og skjermbilde. https://www.instagram.com/p/CToihStqjWy/?utm_medium=copy_link Jeg er spent på hva Coop kommer til å svare. Lavande skrev (4 timer siden): Vi får håpe Coop er mer profesjonell enn tidligere samarbeidspartner Kremmerhuset, jf. https://influencere.wordpress.com/2019/05/06/caroline-berg-eriksen-kommentarer-om-bruk-av-barn-hos-kremmerhuset-og-pa-egen-blogg/. 😊 Jeg ser at Coop bl.a. bruker taggen #bærekraft under instagraminnlegget https://www.instagram.com/p/CToihStqjWy/?utm_medium=copy_link De har dermed et forklaringsproblem vedrørende valg av Treasures AS/Carolinebergeriksenno som samarbeidspartner. Her er svaret til Coop - https://www.instagram.com/p/CToihStqjWy/?utm_medium=copy_link Hvis Coop skal være troverdig vedrørende bruken av #bærekraft, så forklarer ikke svaret deres hvorfor de valgte å samarbeide med Treasures AS/Carolinebergeriksenno. Ser de ikke selv hvor feil det fremstår? Spørsmålet mitt blir derfor: Er Coop opptatt av bærekraft på alvor, når de velger å samarbeide med/betale en miljøversting for å reklamere for seg? Heldigvis har Coop fått tilsvar. Spent på om de svarer på dette - https://www.instagram.com/p/CToihStqjWy/?utm_medium=copy_link Endret 13. september 2021 av Lavande Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lavande Skrevet 13. september 2021 #50706 Del Skrevet 13. september 2021 Coop har nå også fått spørsmål om hvordan de stiller seg til utformingen av Carolinebergeriksenno sin reklame, dvs. bruk av kropp - https://www.instagram.com/p/CToihStqjWy/?utm_medium=copy_link Kjenner jeg er spent på Coop sitt svar på denne også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ansjosen Skrevet 13. september 2021 #50707 Del Skrevet 13. september 2021 15 minutter siden, Lavande said: Her er svaret til Coop - https://www.instagram.com/p/CToihStqjWy/?utm_medium=copy_link Hvis Coop skal være troverdig vedrørende bruken av #bærekraft, så forklarer ikke svaret deres hvorfor de valgte å samarbeide med Treasures AS/Carolinebergeriksenno. Ser de ikke selv hvor feil det fremstår? Spørsmålet mitt blir derfor: Er Coop opptatt av bærekraft på alvor, når de velger å samarbeide med/betale en miljøversting for å reklamere for seg? Heldigvis har Coop fått tilsvar. Spent på om de svarer på dette - https://www.instagram.com/p/CToihStqjWy/?utm_medium=copy_link At folk skal miste tilliten til Coop basert på samarbeidet fordrer jo at de nevnte folkene skal få det med seg? Jeg tenker at Coop ønsker å nå ut til en gruppe de tenker ikke nås ved å reklamere via influencere som faktisk står for gjenbruk, bærekraft osv. Mange som alt er opptatt av bærekraft har kanskje avskrevet Treasures som "håpløst tilfelle", og disse nås gjennom de kanaler som oppfattes som er riktig å bruke. Og kanskje er jeg lat, men jeg sjekker ikke alltid ALLE kanalene diverse merkevarer bruker for å nå ut til kundene. Det kan stilles mange spm ved hvor lite føringer som legges i hvordan influencere fremstiller reklamen samme hvem de bruker som reklameplakat. Her ville jeg som oppdragsgiver krevd fremvising av strand og faktisk søppel, med en videosnutt av plukking. Da ville det iallfall fremstått noe mindre parodisk og halvhjertet, og for meg ville reklamen hatt mer tyngde (men jeg visste om dette initiativet allerede, så jeg er gjerne ikke en del av de som skulle nås, men jeg er samtidig dum nok til å følge denne tråden for å få med meg hva som skjer) 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nudeldama Skrevet 13. september 2021 #50708 Del Skrevet 13. september 2021 Det har blitt nevnt i tråden før at man fort kan havne i en boble hvor ting virker verre fra innsiden enn fra utsiden. Det har vi også sett flere eksempler på hvor folk fra tråden klager til diverse samarbeidspartnere av CBE for deretter å bli overrasket og skuffet når de ikke reagerer like sterkt som man gjør her inne. Nå også Coop. Likevel fortsetter man å tro at det er de her inne som har definisjonsmakten på troverdighet og at alle som ikke er enig - enten det er snakk om små aktører, andre brukere på KG eller store, erfarne aktører som Coop - har bare "ikke forstått det" enda. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg NurseRatched Skrevet 13. september 2021 Populært innlegg #50709 Del Skrevet 13. september 2021 Medici skrev (20 timer siden): Lurer på hva det gjør med barn å vokse opp i et hjem med et slikt hinsides kropp- og utseendefokus. Ville hun oppført seg på samme måte med 2 sønner? Vel, som en som har vokst opp med en mor og far som har hatt et ekstremt fokus på trening og sunt kosthold, så synes jeg overhodet ikke noe om det fokuset som overføres til ungene. Jeg har aldri hatt en spiseforstyrrelse, men selv i dag, etter fylte 30, kan jeg få dårlig samvittighet når jeg skipper en treningsøkt eller «skeier ut» med potetgull eller godteri. Og det fokuset jeg har vokst opp med hjemme er langt fra så ekstremt som det vises frem i kanalene til både CBE og LKE. Jeg har enda gode og dårlige perioder (og med dårlige perioder mener jeg at jeg kan henge meg opp i antall kalorier eller bli helt opphengt i hva jeg IKKE kan spise), så at foreldrenes fokus påvirker barna tror jeg så absolutt. Jeg må jobbe beinhardt med meg selv for å ha færre av de dårlige periodene. Det er synd og svært, svært uheldig. 68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Kollontaj Skrevet 13. september 2021 Populært innlegg #50710 Del Skrevet 13. september 2021 (endret) Nudeldama skrev (56 minutter siden): Det har blitt nevnt i tråden før at man fort kan havne i en boble hvor ting virker verre fra innsiden enn fra utsiden. Det har vi også sett flere eksempler på hvor folk fra tråden klager til diverse samarbeidspartnere av CBE for deretter å bli overrasket og skuffet når de ikke reagerer like sterkt som man gjør her inne. Nå også Coop. Likevel fortsetter man å tro at det er de her inne som har definisjonsmakten på troverdighet og at alle som ikke er enig - enten det er snakk om små aktører, andre brukere på KG eller store, erfarne aktører som Coop - har bare "ikke forstått det" enda. 🙄 Tror du noen mener at de skal svare at de angrer seg og skal banne CBE fra alle kanaler? Tuusen takk og dette hadde vi ikke tenkt på før nå? De svarer helt greit som en bedrift som mottar tilvakemelding og den bobla tror jeg faktisk enkelte andre har tjukkere hinne i enn de av oss som er influencer-kritiske, altså. Kan det tenkes at endel som er kritiske til CBE som strandryddingsideal er bevandret i kommunikasjon, også med bedrifter? Endret 13. september 2021 av Kollontaj 55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Surikatt Skrevet 13. september 2021 Populært innlegg #50711 Del Skrevet 13. september 2021 Nudeldama skrev (42 minutter siden): Det har blitt nevnt i tråden før at man fort kan havne i en boble hvor ting virker verre fra innsiden enn fra utsiden. Det har vi også sett flere eksempler på hvor folk fra tråden klager til diverse samarbeidspartnere av CBE for deretter å bli overrasket og skuffet når de ikke reagerer like sterkt som man gjør her inne. Nå også Coop. Likevel fortsetter man å tro at det er de her inne som har definisjonsmakten på troverdighet og at alle som ikke er enig - enten det er snakk om små aktører, andre brukere på KG eller store, erfarne aktører som Coop - har bare "ikke forstått det" enda. Verken du eller noen andre kan vite hvordan tilbakemeldingene til Coop blir behandlet innad i Coop. De som alle andre bedrifter kommer med standardsvar utad . Kommentarene er ikke slettet slik som i Caroline Berg Eriksen sine kanaler Jeg tenker det er viktig at forbrukerne sier i fra. Kanskje blir det ikke flere betalte oppdrag fra Coop i fremtiden. Det burde i utgangspunktet ikke være betalt da de oppfordrer til dugnad. Dugnad er i Norge basert på frivillighet. Et oppdrag som tar 10 minutter med medbragt søppel blir derfor et merkelig skue. Jeg kan godt plukke søppel men ikke i oppdrag fra Coop med mindre jeg får betalt 😂 56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 13. september 2021 #50712 Del Skrevet 13. september 2021 Lavande skrev (1 time siden): Coop har nå også fått spørsmål om hvordan de stiller seg til utformingen av Carolinebergeriksenno sin reklame, dvs. bruk av kropp - https://www.instagram.com/p/CToihStqjWy/?utm_medium=copy_link Kjenner jeg er spent på Coop sitt svar på denne også. Det er jeg også. I tillegg til det himmelropende dobbeltmoralske valget å bruke en influencer som heftig pusher overforbruk og fast (plastikk) fashion ved alle andre anledninger enn når hun får penger for å være "miljøinteressert", så er kroppspress og seksualisering av kvinner heller ikke verdier jeg vil tro Coop stiller seg bak. Veldig mange av CBE.nos reklameoppdrag mener jeg bryter loven om kjønnsdiskrimerende reklame. https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-kjonnsdiskriminerende-reklame Stikkord: relevans for produkt, kropp som objekt, seksualiserte positurer, kjønnsstereotypi, kropp brukt til å trekke til seg oppmerksomhet. Hvis man leser gjennom FTs veileder vil man skjønne at et utall av CBE.nos (og SEs med flere forøvrig) reklamer er ulovlige. Dette i tillegg til kroppspress altså. Det er _absolutt_ gode grunner til å gå influencere etter i sømmene. 43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 13. september 2021 #50713 Del Skrevet 13. september 2021 Hvorfor ryddet de på Kråkerøy i Fredrikstad? Er det ikke strender i Sarpsborg? Der de har hytte? Snålt. 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Isild Skrevet 13. september 2021 Populært innlegg #50714 Del Skrevet 13. september 2021 (endret) Nudeldama skrev (2 timer siden): Det har blitt nevnt i tråden før at man fort kan havne i en boble hvor ting virker verre fra innsiden enn fra utsiden. Det har vi også sett flere eksempler på hvor folk fra tråden klager til diverse samarbeidspartnere av CBE for deretter å bli overrasket og skuffet når de ikke reagerer like sterkt som man gjør her inne. Nå også Coop. Likevel fortsetter man å tro at det er de her inne som har definisjonsmakten på troverdighet og at alle som ikke er enig - enten det er snakk om små aktører, andre brukere på KG eller store, erfarne aktører som Coop - har bare "ikke forstått det" enda. Jeg er enig i at man ikke skal overvurdere betydningen av at KG-brukere sender henvendelser til annonsører. Men, man skal ikke undervurdere det heller tenker jeg da. Kanskje bryr de seg ikke, men kanskje gjør de det. Jeg mener at det blir lite troverdig at nettopp CBE.no lager et betalt innlegg om å plukke søppel. Vi har kun sett de plukke søppel to ganger - når det har vært betalte oppdrag. Det er flott at de er med på å spre en slik kampanje, men mange (vil tro det er flere enn KG-brukere) reagerer på at det også i en slik kampanje fokuseres på kropp og poseringer. Helt ærlig så hadde det vært tommel opp om de faktisk hadde plukket en strand fri for søppel. Ha på seg klær som passer til en slik jobb, vise stranden før og etter. Det hadde de scoret masse på - også ovenfor kritikerne. Jeg mener at det er det minste de kan gjøre når det er et betalt oppdrag. Legge litt innsats og noen timers jobb i det. Parallelt med sitt "miljøengasjement" så pusser de opp nyoppussede rom i huset, og reklamerer til følgerne for en haug med klær, produkter og viser et overforbruk. Forskjellen på å benytte seg av CBE.no og anonyme reklamepersoner er er at CBE.no skal få det til å fremstå som personlig anbefaling og engasjement. Men det feiler, for alle som følger de vet at det er ikke dette de er opptatt av. Iallefall så deler det aldri noe om det. Tvert imot så er det kjøpebonanza vi som oftest får se. Teksten om Blekkulf er søt, men blir bare rart. Vi hører aldri om dette brennende engasjementet ellers. Bilder av anonyme reklamemodeller vil holdt fokuset på Coop og kampanjen - og det tror iallefall jeg ville være heldigere akkurat i denne markedsføringen. Når det er sagt så ser jeg også selvfølgelig at noen av CBE.no sine følgere antagelig syns det er helt topp at de blir informert om at det er mulig å hente utstyr og gå ut og plukke søppel av nettopp CBE.no- og kanskje tar med seg et par sekker og går ut og rydder. Så bare galt er det selvsagt ikke. Endret 13. september 2021 av Isild 51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 13. september 2021 Forfatter #50715 Del Skrevet 13. september 2021 Inocybe skrev (1 time siden): Det er jeg også. I tillegg til det himmelropende dobbeltmoralske valget å bruke en influencer som heftig pusher overforbruk og fast (plastikk) fashion ved alle andre anledninger enn når hun får penger for å være "miljøinteressert", så er kroppspress og seksualisering av kvinner heller ikke verdier jeg vil tro Coop stiller seg bak. Veldig mange av CBE.nos reklameoppdrag mener jeg bryter loven om kjønnsdiskrimerende reklame. https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-kjonnsdiskriminerende-reklame Stikkord: relevans for produkt, kropp som objekt, seksualiserte positurer, kjønnsstereotypi, kropp brukt til å trekke til seg oppmerksomhet. Hvis man leser gjennom FTs veileder vil man skjønne at et utall av CBE.nos (og SEs med flere forøvrig) reklamer er ulovlige. Dette i tillegg til kroppspress altså. Det er _absolutt_ gode grunner til å gå influencere etter i sømmene. takk for at du trekker frem dette. Dette er en debatt som vi faktisk ikke har tatt her inne (til tross for de som mener at vi ettergår alt Treasures gjør!) Dvs vi har snakket mye om kroppspress og dårlig påvirkning på ungdom og sårbare individer. Men meg bekjent har vi ikke snakket om CBE i relasjon til ulovlig kjønnsdiskriminerende reklame. Det er en debatt jeg ønsker velkommen! Alle har nytte av å lære om det regelverket, og bevisstgjøring i forhold til reklamen vi møter, og kjenner jeg CBE rett, vil hun nok engang servere oss gode eksempler som grunnlag for debatt. Jeg foreslår at vi sier kjør debatt!!! 47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 13. september 2021 #50716 Del Skrevet 13. september 2021 MissLucy skrev (17 minutter siden): takk for at du trekker frem dette. Dette er en debatt som vi faktisk ikke har tatt her inne (til tross for de som mener at vi ettergår alt Treasures gjør!) Dvs vi har snakket mye om kroppspress og dårlig påvirkning på ungdom og sårbare individer. Men meg bekjent har vi ikke snakket om CBE i relasjon til ulovlig kjønnsdiskriminerende reklame. Det er en debatt jeg ønsker velkommen! Alle har nytte av å lære om det regelverket, og bevisstgjøring i forhold til reklamen vi møter, og kjenner jeg CBE rett, vil hun nok engang servere oss gode eksempler som grunnlag for debatt. Jeg foreslår at vi sier kjør debatt!!! Hva er konsekvensen av å ha en kjønnsdiskriminerende reklame? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 13. september 2021 Forfatter #50717 Del Skrevet 13. september 2021 Lill skrev (Akkurat nå): Hva er konsekvensen av å ha en kjønnsdiskriminerende reklame? tenker du på konsekvensen for annonsøren eller konsekvensen for publikum? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 13. september 2021 #50718 Del Skrevet 13. september 2021 MissLucy skrev (15 minutter siden): tenker du på konsekvensen for annonsøren eller konsekvensen for publikum? Tenker konsekvenser for influenser og annonsør? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gullhår1 Skrevet 13. september 2021 #50719 Del Skrevet 13. september 2021 Kollontaj skrev (1 time siden): Hvorfor ryddet de på Kråkerøy i Fredrikstad? Er det ikke strender i Sarpsborg? Der de har hytte? Snålt. Tunevannet er nok ikke like fint med tunefluene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 13. september 2021 Forfatter #50720 Del Skrevet 13. september 2021 Lill skrev (26 minutter siden): Tenker konsekvenser for influenser og annonsør? såvidt jeg kan se står virkemidlene i markedsføringsloven § 39, og det er påbud, forbud, tvangsmulkt og overtredelsesgebyr https://lovdata.no/lov/2009-01-09-2/§39 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå