Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

De vil vel hevde at det er corona og utgifter til Netfit som har ødelagt for dem. Vi som har øyne i hodet, har jo sett lenge at folk ikke ønsker seg denne livsstilen eller det Treasures AS har å selge. Det er bare så 2015. 

• Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tranedatter skrev (31 minutter siden):

Og å få ei jakke eller fem gir heller ikke matpenger, for å si det sånn. Var vel en i bloggens begynnelse som sa at man kunne ha luksusvesker og sko - men ikke penger til stømregninga. 

Mener å huske at ABD uttalte noe om at hun kunne gå å plukke sponsede klær til seg selv og barna for tusenvis av kroner mens hun lurte på hvordan hun skulle finne penger til mat og å betale regninger. Den problemstillingen har nok flere influencere som har opplevd.

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lenge siden cbe tok i mot varer som betaling  for reklame. Jeg tipper twentyfour fakturerer og at set kjøpes inn varer til en avtalt pris. 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin11 skrev (3 timer siden):

Det finnes dokumentasjon som bedriften selv har lagt ut, på noe helt annet. Til og med det de har lagt ut på IG Story er ikke borte. Kan ikke se at dette er normal hverdag, selv for bloggerbarn.

Era Vulgaris skrev (3 timer siden):

Det er synd på disse barna som ikke har noe de skulle sagt med tanke på hvor eksponert de blir. De er helt uvitende, ikke samtykkende, og uten mulighet til å forsvare seg. Barn har rett på privatliv, og sin egen digitale identitet. At dette er hverdag for disse barna, kan ikke forsvares på noen som helst måte. 

Mitt barnebarn blir for eksempel aldri eksponert på noen sosiale medier, da foreldrene ettertrykkelig har gitt hele familien beskjed om at det er uakseptabelt, og de er overhodet ikke influensere. Derimot så har de såpass vett i skallen at de ønsker at hen skal får bestemme selv når hen blir stor nok til å forstå sosiale medier. Sånn burde alle foreldre tenke i dagens samfunn.

Influensere, derimot, de selger ungene sine for cash og fifteen minutes of fame. Det er trist, unødvendig og risikoatferd. 

Mitt poeng er bare at det er forskjell på å posere på bilder og begrepet barnearbeid. 

Jeg syns det er fullstendig uinteressant hva andre sine barnebarn gjør og ikke, her diskuterer vi om deltagelse i en blogg kan beskrives med at barn er på jobb fra morgen til kveld. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lin11
Hallepalle2 skrev (3 timer siden):

Mitt poeng er bare at det er forskjell på å posere på bilder og begrepet barnearbeid. 

Jeg syns det er fullstendig uinteressant hva andre sine barnebarn gjør og ikke, her diskuterer vi om deltagelse i en blogg kan beskrives med at barn er på jobb fra morgen til kveld. 

Poenget mitt er at det ikke er bare «posering» , men det er  å få en mobiltlf trykket opp i fjeset om man har bursdag, prøver å få oppmerksomhet fra mamma, om det er morgen eller kveld. Klart det er jobb, de må stille opp uansett om de vil eller ikke. Det er nemlig godt dokumentert. 

Endret av Lin11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christiane_W skrev (34 minutter siden):

Mener å huske at ABD uttalte noe om at hun kunne gå å plukke sponsede klær til seg selv og barna for tusenvis av kroner mens hun lurte på hvordan hun skulle finne penger til mat og å betale regninger. Den problemstillingen har nok flere influencere som har opplevd.

Det husker jeg også.

Men om man ikke har penger til mat har man ikke råd til å ta i mot sponsede produkter heller, for de skal jo skattes av. Noe ABD oppdaget sånn etter hvert.

• Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at innkjøp til familiemiddagen skrives av på skatten hvis resultatet legges ut på bloggen i form av et bilde? 😳

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honningmor skrev (22 minutter siden):

Er det slik at innkjøp til familiemiddagen skrives av på skatten hvis resultatet legges ut på bloggen i form av et bilde? 😳

Det vil jeg tro. Alt dom blir brukt til innhold på blogg og Instagram kan vel skrives av. 

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Honningmor skrev (21 minutter siden):

Antar at feks varer som brukes til oppskriftsinnlegg kan utgiftsføres på firmaet. Spiser familien det som lages, fordelbeskattes de privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Era Vulgaris said:

Når barn må styles, stilles opp og posere som innhold til foreldrenes kanaler, så er det barnearbeid. Uansett om de jobber i en sweat shop til fingrene blør, eller de skal brukes som uvitende reklame - og klikkåte, så er det like fullt barn i arbeid. Forskjellen er, blant mye annet, at barna i sweat shops vet at de er på jobb.

Ja, det er uinteressant hva andres barnebarn gjør, og det bør være like uinteressant hva bloggerbarn gjør. Det var liksom poenget, at bloggere har mye å lære av andre småbarnsforeldre som har forstått hva eksponering kan gjøre mot barn.

Så sant. Her ble det ikke delt et eneste bilde av barna 17 mai, ikke engang på min private fb konto. Noe må da være privat. Det frua og gemalen holder på med, er sinnsykt. Og det er jo tydelig at barna brukes for det de er verd til å tjene penger.

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marthos skrev (5 minutter siden):

Jeg bare kommer inn fra sidelinjen her og nevner at «Kundefordringene falt fra drøye 2,1 millioner til 644.000 kroner.» (og så kan vi jo «dele på to», siden de er to personer som lever av dette).

Hentet fra: https://finansavisen.no/nyheter/naeringsliv/2021/05/19/7675344/inntjeningen-stupte-for-fotballfrue-i-fjor

Det trenger jo ikke bety noe annet enn at de ikke har så mye utestående per 31/12. Å dele det på to gir ingen mening.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marthos skrev (19 minutter siden):

Jeg bare kommer inn fra sidelinjen her og nevner at «Kundefordringene falt fra drøye 2,1 millioner til 644.000 kroner.» (og så kan vi jo «dele på to», siden de er to personer som lever av dette).

Hentet fra: https://finansavisen.no/nyheter/naeringsliv/2021/05/19/7675344/inntjeningen-stupte-for-fotballfrue-i-fjor

Kundefordringer er bare ubetalte fakturaer, det sier ikke så mye om hva som faktisk er fakturert. De fleste kundefakturaer gjennom året vil jo være betalt 31.12. , som er balansedatoen.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lin11

Hittil i år har de nesten ikke hatt annonsører, mindre enn i fjor. Betyr det at det er mindre oppdrag eller at det avtales kreativ merking mellom de og annonsørene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (4 timer siden):

Jeg tror det er lenge siden cbe tok i mot varer som betaling  for reklame. Jeg tipper twentyfour fakturerer og at set kjøpes inn varer til en avtalt pris. 

CBE forklarte for noen år siden at de kjøper inn produktene selv etter avtale med annonsørene, og deretter fakturerer de annonsørene for en avgrenset reklameperiode hvor produktene merkes. De mener derfor at produktene ikke trenger å reklamemerkes hverken før eller etter endt reklameperiode. Skikkelig spekulativt og ufint, og soleklart brudd på markedsføringsloven.

Krav til merking gjelder i alle medier. Et innlegg skal merkes som reklame hver gang produktet eller tjenesten blir omtalt eller eksponert på en måte som har markedsføringsverdi.

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-reklame-some#chapter-2

Lin11 skrev (2 timer siden):

Hittil i år har de nesten ikke hatt annonsører, mindre enn i fjor. Betyr det at det er mindre oppdrag eller at det avtales kreativ merking mellom de og annonsørene? 

Ingen tvil om at både influensere og annonsører har store fordeler av skjult markedsføring. Når man ikke vet at man utsettes for reklame, så er man jo langt mer mottakelig for den. Igjen, brudd på markedsføringsloven.

Loven krever at markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring. 

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-reklame-some#chapter-2

Endret av Ultiva
  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol79 skrev (2 timer siden):

Det trenger jo ikke bety noe annet enn at de ikke har så mye utestående per 31/12. Å dele det på to gir ingen mening.

Hæ, nei nå skjønner jeg ingenting. Trodde det betød at det var dette beløpet de hadde fakturert for. Og tenkte det hørtes lite ut siden de jo er to som lever av dette. Ble litt mye tenking på en gang for meg, dette. 
Tar å lister meg ut på sidelinjen igjen 🤫

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...