Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Gjest Lin11
Gunvald skrev (Akkurat nå):

Det er faktisk ikke alle som er voksne nok, sterke nok, har fornuft nok til å bare «slutte å følge». Det er jo hele poenget med å inspirere og influere. Folk bruker sånt som motivasjon og inspirasjon. Og da slutter man bare ikke å følge. 

Eller skjønner hva de faktisk blir utsatt for. Påvirkning i form av venninne tips (umerket reklame). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lin11 skrev (6 minutter siden):

Eller skjønner hva de faktisk blir utsatt for. Påvirkning i form av venninne tips (umerket reklame). 

Nettopp. Hvis bare folk snart kunne bli mettet på å trykke de kroppene sine frem i monitor og begynne å flytte fokus på litt andre ting. Hun blir jo tydeligvis inspirert av noen hun også,når det er mer kropp, pupper, rumpe, filter og pannelugg og fanden og hans oldemor enn noen gang. Og det med to unger som ufrivillige deltakere i sirkuset. 

Endret av Gunvald
Skrivefeil
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det virkelig er sånn at man ikke skal kunne kritisere influencerbransjen/CBE.no/Treasures AS fordi de kan bli lei seg, støtt osv, så må vel det gjelde for alle andre bransjer også da? Og politikerne våre, ikke minst. DE opplever noen tusen sider med uenighet, kritikk, ironisering, og pekefingre - særlig hvis de gjør noe feil (så forøvring ikke Erna hverken skrive "nesevise møkkakjerring", "psykobitch", "mind your own business" eller komme med egne tolkninger av lovverk da det ble avisoppslag etter bursdagen hennes)  

Nei, vi får heller alle sammen rapportere hvis vi ser regelbrudd her inne. Melde fra om ting som er over streken, usaklig, krenkende og stygt. Resten er helt innafor. Tråden vil fortsette selv om noen ikke liker KG, eller ikke ser vitsen med å diskutere influencere. 

Endret av Isild
  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten: Debatten om influencere kan ikke individualiseres slik enkelte tydeligvis hardnakket insisterer på å fortsette med. 

Innholdsmarkedsføring er et fenomen som involverer mange bransjer og problemstillinger og som har vidtrekkende konsekvenser både for enkeltmennesker, på gruppenivå (feks unge, særlig kvinner, som er utsatt mht kroppspress), og på et mer overordnet nivå (mht hvordan nye medier endrer annonsemarked og mediene generelt) - det kan ikke diskuteres på bakgrunn av en parallell til jenter som er kjipe mot hverandre i skolegården.

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nudeldama skrev (2 timer siden):

Det samme kan vel da sies om noen trigges av å følge CBE på SoMe. De kan vel bare slutte å lese hennes insta/blogg?

Det ante meg at denne kommentaren kom til å komme.

Nei, for bloggen hennes er en kommersiell salgskanal der hun er ansvarlig for det som legges ut, og jobben hennes er å påvirke. Så hun har et langt større ansvar enn det du og jeg har fordi hun når ut til langt flere. Det er jo en grunn til at hun har unnlatt å signere vær varsom-plakaten for bloggere...

• Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nudeldama skrev (2 timer siden):

Det samme kan vel da sies om noen trigges av å følge CBE på SoMe. De kan vel bare slutte å lese hennes insta/blogg?

Du er klar over at det ikke "bare" er slik sosiale medier fungerer? Carolinebergeriksennos kanaler dukker opp i tidslinjen til deg og meg selv om vi IKKE følger profilen. Dette fordi A) SoMe-algoritmene skal fortelle oss at dette er noe vi kan være interessert i basert på noe annet vi har sett/klikket på. B) Noen vi kjenner har sett/klikket på en post carolinebergeriksenno har publisert. C) Treasures AS har betalt for spredning av sitt produkt carolinebergeriksenno / netfit.no til hvem som nå enn er en aktuell og forhåndsdefinert målgruppe ut fra hva de skal selge idag.

At personen bak carolinebergeriksenno-profilen skulle la seg trigge av noe som publiseres her på Kvinneguiden fordi denne privatersonen følger KG (noe som benektes av cbe-profilene) er vel i beste fall spekulasjon og i mindre grad sannsynlig. Med mindre målgruppa for innholdsproduksjonen i de sosiale kanalene plutselig er Kvinneguiden og at Kvinneguiden har blitt svært viktig for Treasures AS sitt virke. Da kan man i så fall lure litt på hva årsaken er, annet enn å mobilisere til ytterligere engasjement rundt oppkonstruert virkelighet, siden de færreste her inne hyller den elleville bruken av filter, kroppsdeler og vidvinkel i monitor og som skjønner at personene bak cbe-profilen bevisst manipulerer postene, for eksempel for å fremstille seg som noe annet enn i virkeligheten.

Endret av Revenge o'Cavatina
  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11
Finlay skrev (16 minutter siden):

243.000 i Lønn? Det må svi hardt, med tanke på Funky sin inntekt som har gått til himmels. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Finlay skrev (19 minutter siden):

Som vanlig har ikke mediene fått tak i firmaeierne for en kommentar. Rett skal være rett, det er VG som konkluderer med Coronasmell. 

Blir interessant å se om andre influencere også har fått halvert sin omsetning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin11 skrev (4 minutter siden):

243.000 i Lønn? Det må svi hardt, med tanke på Funky sin inntekt som har gått til himmels. 

Nei, jeg vil tro at lønnen går av driftsutgiftene. de 243.00 er vel utbytte?

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økningen i andre driftskostnader kan vel være utgifter til utvikling av den stadig ikke-eksisterende NetFit-appen. Fallet i inntekter totalt sett kan vel kanskje også forklare at alt stopper litt opp om dagen. Og omsetningsfallet samsvarer bra med det alle ser fra hverdagen, at de stadig har mindre og mindre jobb å gjøre. 

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lin11
Sol79 skrev (Akkurat nå):

Les artikkelen, den ligger ikke bak betalingsmur. ;)

"Lønnskostnadene ble halvert fra drøye 1,4 millioner til i underkant av 700.000 kroner, hvorav nærmere 243.000 kroner gikk til daglig leder Berg Eriksen. Hun eier selskapet 50/50 med sin ektemann, styreleder og tidligere fotballspiller Lars Kristian Eriksen."

Hun har altså hatt 243.000 i årslønn i 2020. Sier seg selv at de belaster selskapet for mye privat, så må de ha penger på bok fra utbyttene de har tatt ut tidligere.

Typisk at de ikke er tilgjengelige for kommentar. Aldri. Det er vel grunnen til at hun aldri ble så stor og populær som hun kunne blitt, hun stiller nesten aldri opp på noe.

Firma har også 450.000kr i gjeld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin11 skrev (6 minutter siden):

Firma har også 450.000kr i gjeld. 

Tipper det er den ene bilen de har. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin11 skrev (5 timer siden):

Ja, forkastelig praksis at mindreårige må stille opp på egen fridag. Fra tidlig morgen til sene kvelden, for at foreldrene skal tjene penger. 

Jeg er virkelig i mot all eksponering av barn og syns hele bloggen, og ikke minst Instagramkontoen er forkastelig, men jeg mener ikke at det er synd på barna fordi de må ‘jobbe’ for foreldrenes kanaler. De blir fotografert (enormt mye) mer enn de fleste andre barn, og de blir nok også stilt opp for fotografering oftere, men at de får en oppfatning av at det er slitsomt og at de faktisk arbeider, tror jeg ikke. 

I deres verden er det helt normalt å vente mens pappa tar maaaange bilder av mamma som prøver ut forskjellige positurer, det samme at de må vente mens de baker, går tur, leker, koser osv for at det skal dokumenteres før de kan leve videre. Det oppfattes nok som hverdag, men ikke jobbrelatert. 

Tror jeg ;) 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man ser på hva som formidles på deres kanaler, så er det så vidt de gjør mer enn meg som sitter i permisjon og venter på at ting skal skje.

Da kan man begynne å lure på hva iallverden de tjener penger på. Det skjer nok en del i bakgrunnen som vi ikke ser, men det som vises er i hovedsak "trening", kroppen, hva de ser på av serier, luftetur med hunden, kaffe og hva som blir servert til middag. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11
Hallepalle2 skrev (9 minutter siden):

Jeg er virkelig i mot all eksponering av barn og syns hele bloggen, og ikke minst Instagramkontoen er forkastelig, men jeg mener ikke at det er synd på barna fordi de må ‘jobbe’ for foreldrenes kanaler. De blir fotografert (enormt mye) mer enn de fleste andre barn, og de blir nok også stilt opp for fotografering oftere, men at de får en oppfatning av at det er slitsomt og at de faktisk arbeider, tror jeg ikke. 

I deres verden er det helt normalt å vente mens pappa tar maaaange bilder av mamma som prøver ut forskjellige positurer, det samme at de må vente mens de baker, går tur, leker, koser osv for at det skal dokumenteres før de kan leve videre. Det oppfattes nok som hverdag, men ikke jobbrelatert. 

Tror jeg ;) 

Det finnes dokumentasjon som bedriften selv har lagt ut, på noe helt annet. Til og med det de har lagt ut på IG Story er ikke borte. Kan ikke se at dette er normal hverdag, selv for bloggerbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (11 minutter siden):

Tror jeg ;) 

Det er synd på disse barna som ikke har noe de skulle sagt med tanke på hvor eksponert de blir. De er helt uvitende, ikke samtykkende, og uten mulighet til å forsvare seg. Barn har rett på privatliv, og sin egen digitale identitet. At dette er hverdag for disse barna, kan ikke forsvares på noen som helst måte. 

Mitt barnebarn blir for eksempel aldri eksponert på noen sosiale medier, da foreldrene ettertrykkelig har gitt hele familien beskjed om at det er uakseptabelt, og de er overhodet ikke influensere. Derimot så har de såpass vett i skallen at de ønsker at hen skal får bestemme selv når hen blir stor nok til å forstå sosiale medier. Sånn burde alle foreldre tenke i dagens samfunn.

Influensere, derimot, de selger ungene sine for cash og fifteen minutes of fame. Det er trist, unødvendig og risikoatferd. 

• Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...