Gjest CecilieX Skrevet 3. mai 2021 #41221 Del Skrevet 3. mai 2021 (endret) Sursøtsaus skrev (4 timer siden): TW: Thinspo, pro-ana, bilder og kommentarer som fronter spiseforstyrrende atferd https://www.carolinebergeriksen.no/2011/06/07/mine-bikinier-2011/comment-page-1/#comments Jeg greier ikke ta screenprints for tastaturet mitt er døden nær, men dette gir et godt bilde på hvordan bedriften ALDRI har tatt verken forhåndsregler på hva de formidler og publiserer eller endret fokus på ti hele år. Bildene i innlegget er en ting, men jeg reagerer enda mer på kommentarfeltet. Kort oppsummert versjon: Caroline prøver å overbevise foreldre at alt man trenger for å få drømmekroppen etter fødsel er disiplin. (Dette var FØR hun fikk barn, og noe som ikke stemmer etter hva vi har lært av NRKs "Et fett liv" hvor de nettopp diskuterer dette med disiplin, viljestyrke og kroppens egen fysikk). kommentarer skrevet at jenter som åpent sier at de er misfornøyde med seg selv og vil trene og spise til å se ut som Caroline blir publisert og svart på med takker, hjerter og forlegenhet. Forespørsler om detaljer på kaloriinntak, spiserutine og treningsregime blir publisert og besvart slik at folk kan sammenlikne seg og bruke blogger som en mal. Kommentarer om helse, kosthold og trening skrevet av ikke-fagfolk blir publisert slik at man kan ta tips som ikke nødvendigvis fører noe sted, og bloggeier kommer også med påstander om kostholdsråd og trening som hun ikke kan noe om. All form for kritikk blir stemplet enten av blogger eller fans som drittslenging, misunnelse, påstander om at de er tjukke og har lite liv og andre personangrep. Vil bare nevne at dette var et innlegg for å PROMOTERE EN BIKINI. Likevel er det kroppen til bloggeier som er i fokus, og det er det som blir diskutert og kommentert. Bildene formidler ikke at bikinien er i fokus men kroppen og hvor bra den ser ut. Mottaker sitter tydelig igjen med en beskjed om at det er slik en kropp i en bikini skal se ut, har du ikke den kroppen så mangler du disiplin og viljestyrke nok til å se sånn ut, men bloggeier har svar på hvordan du kan oppnå det hvis du spør pent. Dette ser vi også i nyere tid. Reklame blir blandet inn i kroppsfiksering og selve produktet blir bortgjemt i et kroppsfokus hvor bloggeier er mer interessert i å få skryt og bekreftelse på å være slank. I tillegg skal det publiseres råd og tips om trening og kosthold selvom kropper er forskjellige og ingen av bloggeierne har noe faglig kompetanse til å dele ut slike råd, når det i tillegg til trening og kosthold er redigering, filter og posering som bidrar til ønsket resultat #norgesfarligsteforbilde Jeg synes det er helt forferdelig at innlegg som dette nådde ut til så mange unge kvinner. Innlegget har 850 kommentarer. Gitt påstanden til CBE at 99% av kommentarene hun fikk da hun var på det største, var positive er det med gru jeg tenker på hvor mange som konsumerte dette med stjerner i blikket. Nå er heldigvis lesertallene bare en brøkdel av tallene fra storhetstiden, men det hjelper bare litt all den tid 300.000 konsumerer Instagram-profilen. Vi har alle gjort ting vi angrer på da vi var yngre, og med alderen reflekterer man mer over hva man gjorde som ung. Det er forbi min fatteevne at ikke CBE har tatt et oppgjør med denne typen innhold, sånn i etterpåklokskapens ånd. Men kroppsfokuset er det samme, 10 år etterpå. Endret 3. mai 2021 av CecilieX Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sursøtsaus Skrevet 3. mai 2021 #41222 Del Skrevet 3. mai 2021 CecilieX skrev (1 minutt siden): Jeg synes det er helt forferdelig at innlegg som dette nådde ut til så mange unge kvinner. Innlegget har 850 kommentarer. Gitt påstanden til CBE at 99% av kommentarene hun fikk da hun var på det største, var positive er det med gru jeg tenker på hvor mange som konsumerte dette med stjerner i blikket. Nå er heldigvis lesertallene bare en brøkdel av tallene fra storhetstiden. Vi har alle gjort ting vi angrer på da vi var yngre, og med alderen reflekterer man mer over hva man gjorde som ung. Det er forbi min fatteevne at ikke CBE har tatt et oppgjør med denne typen innhold, sånn i etterpåklokskapens ånd. Men kroppsfokuset er det samme, 10 år etterpå. Det er nettopp det. Jeg ønsker ikke å kaste fyr på bålet til metakritikerne som ville kalt dette å bare dra fram problematikk som er 10 år gammelt, men dette innlegget er like relevant i dag som det var den gang fordi det like gjerne kunne vært et nylig blogginnlegg. Dette illusterer jo bare det faktum at bedriften bare har fortsatt å gønne på og aktivt ungått konfrontasjoner annet enn på innsiden av sine egne platformer hvor de kan moderere kommentarer og har makten til å blokkere meningsmotstandere og kritikere. Alt dette i 10 år. Eneste forskjellen er at nå er det ikke bare på bloggen og i kommentarfeltet der hun får eksponering men på instagram og TikTok hvor mange flere unge vandrer. 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LisenL Skrevet 3. mai 2021 #41223 Del Skrevet 3. mai 2021 Reklame for treningstøy fra I Can I Will på IG i dag.. Da har vel kanskje BALion kuttet samarbeidet? Hun brukte forøvrig også treningstøy fra ICIW forrige uke og skrev hvor tøyet var fra, uten å merke dette som reklame. Virkelig best i klassen! 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surikatt Skrevet 3. mai 2021 #41224 Del Skrevet 3. mai 2021 (endret) jhi123 skrev (4 timer siden): Ja, det er jo fryktelig frustrerende. Samtidig ser man jo at denne tråden som inkluderer flere avsløringer og gode argumenter mot det hun gjør ikke hjelper da tråden hverken hindrer thinspo, deling av barnebilder eller dårlig merket reklame. Hun har fortsatt mange følgere, tjener godt og får stadig nye merker å reklamere for. Før fulgte jeg tråden med en større iver fordi jeg trodde CBE kom til å ta noe til seg. Den siste tiden har jeg derimot blitt mer lei, fordi jeg ikke ser at det utgjør noen forskjell. Derfor lurte jeg på hva som driver noen til å likevel fortsette. Jeg tenker at det er viktig at man blir bevisstgjort hvordan influencere driver uredelig og at dette ikke er ok. Bruk av filtere blir jo nå tatt opp på politisk nivå. Jeg tror også at i fremtiden vil det komme flere tiltak som de må forholde seg til og godt er det. Influencere har helt alene pådratt seg et stempel som negative påvirkere spesielt for unge og usikre jenter. Kroppspress er det første ordet som de ofte blir assosiert med. Da er det fint at noen faktisk fremhever at dette er en falsk virkelighet. Om Caroline Berg Eriksen ikke tar det til seg, neivel, men følgerne kan fort forsvinne og det ser man skjer nå. Endret 3. mai 2021 av Surikatt 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg FruGlad Skrevet 3. mai 2021 Populært innlegg #41225 Del Skrevet 3. mai 2021 LisenL skrev (34 minutter siden): Reklame for treningstøy fra I Can I Will på IG i dag.. Da har vel kanskje BALion kuttet samarbeidet? Hun brukte forøvrig også treningstøy fra ICIW forrige uke og skrev hvor tøyet var fra, uten å merke dette som reklame. Virkelig best i klassen! Rekk opp hånda de som tror at det nå atter en gang må spilles inn nye treningsvideoer til den mye omtalte NetFit-appen fordi de igjen har en ny sponsor av treningstøy... 👀 52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MoKath Skrevet 3. mai 2021 #41226 Del Skrevet 3. mai 2021 11 minutter siden, FruGlad said: Rekk opp hånda de som tror at det nå atter en gang må spilles inn nye treningsvideoer til den mye omtalte NetFit-appen fordi de igjen har en ny sponsor av treningstøy... 👀 Om det må spilles inn for tredje gang er det vel snart tid for lansering? 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Titori Skrevet 3. mai 2021 Populært innlegg #41227 Del Skrevet 3. mai 2021 Sursøtsaus skrev (5 timer siden): TW: Thinspo, pro-ana, bilder og kommentarer som fronter spiseforstyrrende atferd https://www.carolinebergeriksen.no/2011/06/07/mine-bikinier-2011/comment-page-1/#comments Jeg greier ikke ta screenprints for tastaturet mitt er døden nær, men dette gir et godt bilde på hvordan bedriften ALDRI har tatt verken forhåndsregler på hva de formidler og publiserer eller endret fokus på ti hele år. Bildene i innlegget er en ting, men jeg reagerer enda mer på kommentarfeltet. Kort oppsummert versjon: Caroline prøver å overbevise foreldre at alt man trenger for å få drømmekroppen etter fødsel er disiplin. (Dette var FØR hun fikk barn, og noe som ikke stemmer etter hva vi har lært av NRKs "Et fett liv" hvor de nettopp diskuterer dette med disiplin, viljestyrke og kroppens egen fysikk). kommentarer skrevet at jenter som åpent sier at de er misfornøyde med seg selv og vil trene og spise til å se ut som Caroline blir publisert og svart på med takker, hjerter og forlegenhet. Forespørsler om detaljer på kaloriinntak, spiserutine og treningsregime blir publisert og besvart slik at folk kan sammenlikne seg og bruke blogger som en mal. Kommentarer om helse, kosthold og trening skrevet av ikke-fagfolk blir publisert slik at man kan ta tips som ikke nødvendigvis fører noe sted, og bloggeier kommer også med påstander om kostholdsråd og trening som hun ikke kan noe om. All form for kritikk blir stemplet enten av blogger eller fans som drittslenging, misunnelse, påstander om at de er tjukke og har lite liv og andre personangrep. Vil bare nevne at dette var et innlegg for å PROMOTERE EN BIKINI. Likevel er det kroppen til bloggeier som er i fokus, og det er det som blir diskutert og kommentert. Bildene formidler ikke at bikinien er i fokus men kroppen og hvor bra den ser ut. Mottaker sitter tydelig igjen med en beskjed om at det er slik en kropp i en bikini skal se ut, har du ikke den kroppen så mangler du disiplin og viljestyrke nok til å se sånn ut, men bloggeier har svar på hvordan du kan oppnå det hvis du spør pent. Dette ser vi også i nyere tid. Reklame blir blandet inn i kroppsfiksering og selve produktet blir bortgjemt i et kroppsfokus hvor bloggeier er mer interessert i å få skryt og bekreftelse på å være slank. I tillegg skal det publiseres råd og tips om trening og kosthold selvom kropper er forskjellige og ingen av bloggeierne har noe faglig kompetanse til å dele ut slike råd, når det i tillegg til trening og kosthold er redigering, filter og posering som bidrar til ønsket resultat #norgesfarligsteforbilde Enig, dette var et skremmende kommentarfelt. Fra dette, via etter fødsel-bilder (don't get me started) og redigering, til i dag. Fokuset har ikke endret seg mye for å si det sånn.. Og nå er hun ti år eldre og har to døtre. Det er ikke til å tro at hun ikke har modnet mer. Ei som skriker usikkerhet og som åpenbart ikke har samme kroppstype som cbe skriver blant annet: "neste år skal jeg bli like tynn som deg!!!". Og cbe presterer å svare: "det ligger mye i kosten :)". Altså.. Snakk om å bidra til å skape et usunt forhold til mat og kropp. Her bør man som påvirker skjønne at hos en usikker ung person kan dette tolkes som at "spiser jeg mindre, så kan jeg få kroppen til Caroline! Hun tipset meg om det selv!". Hva med å gi et svar som formidler at det ikke bør være et mål å få denne kroppen? At alle er forskjellige og du er vakker som du er? Finn glede i å bevege deg, spis normalt, og vær fornøyd med deg selv? Og det kommer kritikk av både bildene og hvordan hun svarer, men hun skjønner ingenting. En 10-åring hadde håndtert dette kommentarfeltet bedre enn cbe. 62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 3. mai 2021 #41228 Del Skrevet 3. mai 2021 Titori skrev (Akkurat nå): Enig, dette var et skremmende kommentarfelt. Fra dette, via etter fødsel-bilder (don't get me started) og redigering, til i dag. Fokuset har ikke endret seg mye for å si det sånn.. Og nå er hun ti år eldre og har to døtre. Det er ikke til å tro at hun ikke har modnet mer. Ei som skriker usikkerhet og som åpenbart ikke har samme kroppstype som cbe skriver blant annet: "neste år skal jeg bli like tynn som deg!!!". Og cbe presterer å svare: "det ligger mye i kosten :)". Altså.. Snakk om å bidra til å skape et usunt forhold til mat og kropp. Her bør man som påvirker skjønne at hos en usikker ung person kan dette tolkes som at "spiser jeg mindre, så kan jeg få kroppen til Caroline! Hun tipset meg om det selv!". Hva med å gi et svar som formidler at det ikke bør være et mål å få denne kroppen? At alle er forskjellige og du er vakker som du er? Finn glede i å bevege deg, spis normalt, og vær fornøyd med deg selv? Og det kommer kritikk av både bildene og hvordan hun svarer, men hun skjønner ingenting. En 10-åring hadde håndtert dette kommentarfeltet bedre enn cbe. Man kunne kanskje unnskyldt henne med at hun var ung og «dum» den gangen. Nå som hun er 34 og har to døtre fremstår hun bare som mindre intelligent. Rett og slett litt...kort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille sangfugl Skrevet 3. mai 2021 #41229 Del Skrevet 3. mai 2021 Spennende å følge med på instastory og se hvor mye bakenden endrer seg ut fra poseringer (og evt padding?) Kilde: screenshot av CBEs insta i dag 41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Menemen Skrevet 3. mai 2021 #41230 Del Skrevet 3. mai 2021 NewStart87 skrev (3 timer siden): Jeg skjønner dem. De lever godt på svært så behagelige dager, man kan jo strengt tatt ikke kalle det de lever av for en jobb, men fritid som de har uendelig av. Tenk å tjene mye penger på å trene, ta skjønnhetsbehandlinger, reklamere for produkter og ta selfies. Kontrasten blir stor den dagen de må ut i en ordinær jobb med mye mindre utbetaling enn hva dem har nå. Da kommer de to til å slite og virkelig innse hva slags luksusliv de har levd alle disse årene. De kommer aldri til å ha normale jobber. Bloggen har sørget for at de kan investere og leve av den resten av livet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille sangfugl Skrevet 3. mai 2021 #41231 Del Skrevet 3. mai 2021 Jeg kikket litt på Netfit sin instagramkonto og la merke til at ingen av innleggene er merket som reklame, selv om CBE figurerer i BAlion klær i hver eneste post. Må hun ikke merke der også? Hun har jo skrevet at både hun og Netfit er sponset av BA lion.. kilde: 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123Frustrert Skrevet 3. mai 2021 #41232 Del Skrevet 3. mai 2021 MonaSunde skrev (4 minutter siden): De kommer aldri til å ha normale jobber. Bloggen har sørget for at de kan investere og leve av den resten av livet. Men har de investert? Det hadde jo vært et kjempe godt blogginnlegg; « slik forsøker vi å få pengene til å vokse» med trykk på forsøke.. men de vet sikkert hvordan de skal investere da, hva som er 100% sikkert, de tar jo aldri feil.. 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sursøtsaus Skrevet 3. mai 2021 #41233 Del Skrevet 3. mai 2021 Titori skrev (8 minutter siden): Enig, dette var et skremmende kommentarfelt. Fra dette, via etter fødsel-bilder (don't get me started) og redigering, til i dag. Fokuset har ikke endret seg mye for å si det sånn.. Og nå er hun ti år eldre og har to døtre. Det er ikke til å tro at hun ikke har modnet mer. Ei som skriker usikkerhet og som åpenbart ikke har samme kroppstype som cbe skriver blant annet: "neste år skal jeg bli like tynn som deg!!!". Og cbe presterer å svare: "det ligger mye i kosten :)". Altså.. Snakk om å bidra til å skape et usunt forhold til mat og kropp. Her bør man som påvirker skjønne at hos en usikker ung person kan dette tolkes som at "spiser jeg mindre, så kan jeg få kroppen til Caroline! Hun tipset meg om det selv!". Hva med å gi et svar som formidler at det ikke bør være et mål å få denne kroppen? At alle er forskjellige og du er vakker som du er? Finn glede i å bevege deg, spis normalt, og vær fornøyd med deg selv? Og det kommer kritikk av både bildene og hvordan hun svarer, men hun skjønner ingenting. En 10-åring hadde håndtert dette kommentarfeltet bedre enn cbe. Det var akkurat den kommentaren som gjorde at jeg ønsket å skrive et innlegg om det. Hun har år ut og år inn sagt at hva folk kommenterer på bloggen hennes kan ikke hun ta ansvar for, og hun er også helt fri for ansvar for at folk føler seg dritt av bloggen hennes. For det første er det hun og om ikke henne, typen som sitter og moderer hvilke kommentarer som slipper inn og hvilke som uteblir, så hun kan hvertfall kontrollere hva som slipper til i kommentarfeltet på bloggen. Hva er vitsen med å akseptere en slik kommentar? For hva? For å høste skryt over at folk vil se ut som deg og ikke er komfortabel i egen kropp? For det andre så presterer hun med å svare med råd om kosthold og selvdisiplin til en person hun aldri har møtt. Hun aner ikke hva slags helse personen har, om personen i det hele tatt trenger å gå ned i vekt, og i så fall hvordan vedkommende burde gjøre det på en sunnest og skadefri måte. Dette konseptet har de nå videreført til NetFit hvor folk får råd og tips uten at personene bak verken har fagkompetanse eller medisinsk innblikk i kundens spesielle og individuelle behov. Treningsglede eller ei, her er det ikke trening, overskudd eller en gang bikini som er i fokus men hvordan kroppen skal se ut for å passe inn i et ideal. 45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 3. mai 2021 #41234 Del Skrevet 3. mai 2021 Må bare spørre her. Er den siste sminkevideoen på bloggen veldig uskarp/ute av fokus eller må jeg bestille time hos specsavers? 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123Frustrert Skrevet 3. mai 2021 #41235 Del Skrevet 3. mai 2021 lille sangfugl skrev (1 minutt siden): Jeg kikket litt på Netfit sin instagramkonto og la merke til at ingen av innleggene er merket som reklame, selv om CBE figurerer i BAlion klær i hver eneste post. Må hun ikke merke der også? Hun har jo skrevet at både hun og Netfit er sponset av BA lion.. kilde: Dette har de fått spørsmål om før og det var noe slik som at en profesjonell aktør ikke trenger å merke en samarbeidspartner eller noe.. Jabbe , jabbe.. de gjør det helt sikkert 100% rett.. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille sangfugl Skrevet 3. mai 2021 #41236 Del Skrevet 3. mai 2021 5 minutter siden, 123Frustrert said: Dette har de fått spørsmål om før og det var noe slik som at en profesjonell aktør ikke trenger å merke en samarbeidspartner eller noe.. Jabbe , jabbe.. de gjør det helt sikkert 100% rett.. Må jo si at jeg sliter litt med å se på Netfit som en profesjonell aktør - det er jo enn så lenge (før en eventuell app) bare fruens Instagram nr 2..? Hun kaller det jo selv en workout account i bioen på Instagram hvis ikke jeg husker helt feil. Så hvis Netfit er en profesjonell aktør/reklameplakat - hvorfor er ikke CBE det? Hva er forskjellen mellom de to? 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 3. mai 2021 #41237 Del Skrevet 3. mai 2021 Hallepalle2 skrev (På 26.2.2021 den 15.20): Dette skrives altså av en bruker rundt kl 14 en arbeidsdag🤔 Sten - glasshus... Ikke alle jobber 8-16 jobber. 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sursøtsaus Skrevet 3. mai 2021 #41238 Del Skrevet 3. mai 2021 LilleSnupp skrev (10 minutter siden): Må bare spørre her. Er den siste sminkevideoen på bloggen veldig uskarp/ute av fokus eller må jeg bestille time hos specsavers? Det ser ut som det er et filter eller en effekt som er lagt over for å duse ut bildene. Det er ganske uheldig siden fargene fremstår som veldig lite synlige/pygmenterte når hun gjør swatches på hånda for å vise fargetonen. Synes sminken i seg selv var ganske fin, men synes videoen er utydelig og hun kutter ofte før hun er ferdig med hvert steg i sminken slik at man ikke får med seg hvordan hun legger sminken hele veien. Det gjør at nybegynnere eller de som ikke er like erfarne i øyesminke kan slite mer med å henge med. Vinkelen på ansiktet hennes i videoen gjør det dessuten vanskelig å se hele bevegelsene hennes og hvor på øyet hun legger produkt, duser, blender, etc. Savner også et mer tydelig bilde av hvilke TYPE koster hun bruker siden hun bruker forskjellige koster til forskjellig bruk. Dette er STOR kontrast til sminkeguruer som foreksempel Eveline Karlsen som går tydelig gjennom hvert steg og forklarer både om produkt, redskap, teknik og effekt mens hun filmer seg FORFRA slik at vi skal se tydelig hvordan hun gjør stegene. Fin sminke, men selve tutorialen har forbedringspotensiale. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eveliina Skrevet 3. mai 2021 #41239 Del Skrevet 3. mai 2021 123Frustrert skrev (18 minutter siden): Dette har de fått spørsmål om før og det var noe slik som at en profesjonell aktør ikke trenger å merke en samarbeidspartner eller noe.. Jabbe , jabbe.. de gjør det helt sikkert 100% rett.. Er Netfit et skalkeskjul for å kunne poste umerket reklame? Uansett hva intensjonen med prosjektet er/var, så fungerer de kanalene hovedsaklig slik per nå? 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lin11 Skrevet 3. mai 2021 #41240 Del Skrevet 3. mai 2021 Eveliina skrev (2 minutter siden): Er Netfit et skalkeskjul for å kunne poste umerket reklame? Uansett hva intensjonen med prosjektet er/var, så fungerer de kanalene hovedsaklig slik per nå? Ganske sikker på at du er inne på noe der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå