Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

18 timer siden, pøbelsara skrev:

Det var nydelig vær i helgen på hele østlandet. Men nå har jeg lyst til å spore tilbake litt. :jepp:

Her er en lenke fra Datatilsynet som omhandler retten til privatliv.

https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/hva-er-personvern/

Personvern og retten til privatliv handler om mer enn å ikke bli tatt bilde av i en uheldig situasjon - det handler feks om retten til å ha et privatliv og være privat uten innblanding. Dermed omfatter denne retten også retten til å kunne leve famlilelivet sitt uten å bli fotografert - OGSÅ når man har pene klær og har gredd seg og er helt uten snørr og smiler pent. 

Sitat

Uten retten til å ha et privatliv vil det ikke være mulig for det enkelte menneske å skape seg et rom til å utvikle refleksjoner og vurderinger på et selvstendig grunnlag, uten å bli forstyrret eller kontrollert av andre.

Sitat

Den enkelte kan frykte at opplysninger om personlige forhold kan bli trukket frem og gjort til allmenn oppmerksomhet.

Sitat

Retten til å bestemme over egne personopplysninger

Personvernbegrepet refererer ikke bare til vernet av privatlivets fred og den enkeltes personlige integritet. Begrepet innebærer i stor grad også vernet av enkeltpersoners rett til å ha innflytelse på bruk og spredning av personopplysninger om seg selv. Vi skal i størst mulig grad kunne bestemme over egne personopplysninger. Med de nye personvernreglene som er innført i hele EU/EØS fra 2018, har disse rettighetene blitt ytterlige styrket.

Man har rett på sine egen personopplysninger. Når man er barn, er det foreldrene som har ansvar for å sørge for at denne rettigheten oppfylles. Det er også viktig å huske at når denne retten er brutt, kan det ikke reverseres. Opplysninger i form av tekst eller  på internett er ikke mulig å kalle tilbake. 

En annen viktig ting å huske på, er selv om mor og far bare legger ut  bilder og tekst de synes er superfine, kan det godt hende at  barnet det gjelder, ikke er enig i denne vurderingen når de vokser til. 

Det er ikke nok at bildene er delikate eller at opplysningene bare er koselige. Det ere likefullt et brudd på retten til privatliv. 

Her, @SoWhat?

Det var to sider tilbake, så himla mye jobb - men hva gjør jeg ikke for deg? :kyss:

Endret av pøbelsara
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, pøbelsara skrev:

Her, @SoWhat?

Takk. Jeg kan ikke på noen måte se at bildene de legger ut er krenkende eller fratar de privatliv. Om det er riktig vet jeg ikke, og det lar jeg bli opp til foreldrene å avgjøre.

Nå har jeg venner i flere land, så mitt perspektiv er ikke helt norsk antageligvis. Jeg er vant til at voksne er autoriteter. De avgjør.

Det respekterer jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad det blir mer og mer fokus på å verne barns rett til privatliv. Det er tydeligvis en veldig viktig debatt å holde gående, nettopp fordi det tydeligvis er såpass mange som ikke forstår problemet. 

Det betyr altså at vi må fortsette, og til og med "rope" ennå høyere. 

Slik jeg ser det så vet ikke CBE eller andre influencere bedre enn fagfolk, datatilsynet, FNs konvensjon om barns rettigheter og Unicef,  - selv om de er foreldrene. 

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SoWhat? skrev:

Jeg syns selvfølgelig at de har rett til privatliv. Men jeg tror nok at disse jentene har mye av privatlivet i fred. 

Her legger du din personlige mening til grunn, og ikke beskrivelsen av hva som regnes som privatliv av div organisasjoner, Kripos, barneombudet osv?

Mener du at en lekehytte i hagen,et soverom, kosestund på mammas fang eller å danse på stuegulvet ikke er innenfor den private sfære?

3 timer siden, SoWhat? skrev:

Syns hun kler å bli litt eldre. Er nok den typen som blir vakrere med årene. Noen er sånn. Både hun og mannen blir det syns jeg. De har jo alltid vært pene 🙂

Men de kler absolutt å bli eldre. Det er de heldige! Ikke at det er så viktig generellt. Men i deres bransje og jobb....

Hva syns du om at de redigerer nesa til det ugjenkjennelige? På en livsstilsblogg? 

46 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jajaja. Alke redigerer og bruker filter osv nå. Det er sånn det er. Om jeg liker det er en annen sak. Jeg syns CBE er absolutt vakker nok. Men jeg gidder ikke å bry meg 

Har to venner på FB som er over 60. De ser ut som 20 på bilder. Den om det. 

Så igjen er forsvaret at andre også gjør det/er verre? Er dette en leveregel du selv etterlever i hverdagen? 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jajaja. Alke redigerer og bruker filter osv nå. Det er sånn det er. Om jeg liker det er en annen sak. Jeg syns CBE er absolutt vakker nok. Men jeg gidder ikke å bry meg 

Har to venner på FB som er over 60. De ser ut som 20 på bilder. Den om det. 

Poenget er jo at hun hardnakket påstår hun ikke redigerer. Til å begynne med redigerte hun aldri, mens etter bilderedigeringsskandalen ble det til " jeg redigerer ikke lengre". Hvorfor mener du det er greit å som CBE påstå det de viser er helt naturlig (ut over litt lys og skyggebehandling) når det er såpass langt unna sannheten? Det er jo dette som er med til å skape kroppress. Vennene dine på Facebook er jo for eksempel såpass negativt påvirket av dagens kroppsideal at de redigerer bort 40 år. Hadde det ikke vært så mye bedre om vi alle i stedet for å godta løgnene til influencere, hadde sett det vakre ikke alle aldre og alle kropper? 

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Inocybe skrev:

Poenget er jo at hun hardnakket påstår hun ikke redigerer. Til å begynne med redigerte hun aldri, mens etter bilderedigeringsskandalen ble det til " jeg redigerer ikke lengre". Hvorfor mener du det er greit å som CBE påstå det de viser er helt naturlig (ut over litt lys og skyggebehandling) når det er såpass langt unna sannheten? Det er jo dette som er med til å skape kroppress. Vennene dine på Facebook er jo for eksempel såpass negativt påvirket av dagens kroppsideal at de redigerer bort 40 år. Hadde det ikke vært så mye bedre om vi alle i stedet for å godta løgnene til influencere, hadde sett det vakre ikke alle aldre og alle kropper? 

Siste, jo. Absolutt. 

Jeg er for det ekte, men jeg innser også at tidene krever dette. Jeg syns ikke akkurat at CBE er verst i klassen her. Langt ifra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, SoWhat? skrev:

Siste, jo. Absolutt. 

Jeg er for det ekte, men jeg innser også at tidene krever dette. Jeg syns ikke akkurat at CBE er verst i klassen her. Langt ifra. 

Spørs hva denne «klassen» består av. Tar du de ti øverste i blogg-Norge er det vel få som redigerer så mye. 

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, SoWhat? skrev:

Siste, jo. Absolutt. 

Igjen er eneste forsvar at det finnes de som er verre. 

Fantastisk!

• Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, SoWhat? skrev:

Siste, jo. Absolutt. 

Så igjen forsvarer du det med at noen andre er verre? Hvordan mener du vi skal klare å få gjennomført noe som helst hvis man bare kan kritisere den aller aller verste i hele verden før man kan få kritisere de andre på influencer-topplisten? 

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, SoWhat? skrev:

Siste, jo. Absolutt. 

Du snakket dobbelt rundt dine egne ord. Du sier at du er for det ekte, men så sier du at alle redigerer. Så da er det "greit" at CBE også gjør det. Nei det er ikke greit i det hele tatt. CBE har ikke redigering skandalene på ryggen fordi media kjedet seg. Men fordi hun LØY at hun IKKE drev med redigering av bildene av seg selv.

Og der kom du med den utdaterte motargumenter som alltid er at; CBE ikke er den verste i klassen. Hun har selv plassert seg godt i stallen av selskap med andre bloggere/influencere som redigerer seg. Men forskjellen er at hun blånekter, mens andre skjuler ikke lengre at de forsatt redigerer bildene sine.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, MaleficentAurora skrev:

Du snakket dobbelt rundt dine egne ord. Du sier at du er for det ekte, men så sier du at alle redigerer. Så da er det "greit" at CBE også gjør det. Nei det er ikke greit i det hele tatt. CBE har ikke redigering skandalene på ryggen fordi media kjedet seg. Men fordi hun LØY at hun IKKE drev med redigering av bildene av seg selv.

Og der kom du med den utdaterte motargumenter som alltid er at; CBE ikke er den verste i klassen. Hun har selv plassert seg godt i stallen av selskap med andre bloggere/influencere som redigerer seg. Men forskjellen er at hun blånekter, mens andre skjuler ikke lengre at de forsatt redigerer bildene sine.

Hva jeg er for, betyr da vel ikke at jeg har rett? Tror jeg skiller meg ut fra mange her som er skråsikre på at de har rett..  Jeg er ikke der. Faktisk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Halle-Palle skrev:

Her legger du din personlige mening til grunn, og ikke beskrivelsen av hva som regnes som privatliv av div organisasjoner, Kripos, barneombudet osv?

Mener du at en lekehytte i hagen,et soverom, kosestund på mammas fang eller å danse på stuegulvet ikke er innenfor den private sfære?

Hva syns du om at de redigerer nesa til det ugjenkjennelige? På en livsstilsblogg? 

Så igjen er forsvaret at andre også gjør det/er verre? Er dette en leveregel du selv etterlever i hverdagen? 

18 minutter siden, Halle-Palle skrev:

Igjen er eneste forsvar at det finnes de som er verre. 

Fantastisk!

@SoWhat?

Jeg venter litt på svar her?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hva jeg er for, betyr da vel ikke at jeg har rett? Tror jeg skiller meg ut fra mange her som er skråsikre på at de har rett..  Jeg er ikke der. Faktisk. 

Det handler ikke om å være skråsikre på at ens har rett, men for hva som er fakta. Og ikke egne fakta via ord å meninger om saken.

Og si at man er for naturlig og så si at redigering er greit, er dobbeltmoralsk standard uten sidestykke, eller en murvegg bak seg som kan støtte opp om man skulle falle bakover på sine meninger.

Hvor du er hen eller ikke er temaet. 

Endret av MaleficentAurora
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MaleficentAurora skrev:

Det handler ikke om å være skråsikre på at ens har rett, men for hva som er fakta. Og ikke egne fakta via ord å meninger om saken.

Og si at man er for naturlig og så si at redigering er greit, er dobbeltmoralsk standard uten sidestykke, eller en murvegg bak seg som kan støtte opp om man skulle falle bakover på sine meninger.

Hvor du er hen eller ikke er temaet. 

Fakta. Hm 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er det på grunn av regnvær at trafikken inn til Oslo går tregt??? Men takk og pris, frua kom seg endelig hjem i skikkelig høstvær liksom. Så nå kan hun fortsette på suppen hun begynte på i går, og hun får heeelt sikkert masse, masse spørsmål om hvor stavmikseren er fra, den som hun tilfeldigvis dytter opp i kameraet.

Hvem over 25 år uttrykker seg sånn egentlig? Tenker da på "kom meg endelig hjem i skikkelig høstvær liksom". Hun kjørte jo bil, så var vel ikke noen overraskelse at hun endelig kom seg hjem, selv om det er høstvær.

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 12.2.2019 den 21.33, Rubella skrev:

Skal man bare ta på skylapper og ikke bry seg om noe annet enn ens egen navlelo?

Jeg engasjerer meg f.eks. i dyrevern også. Synes jo ikke det er inspirerende eller morsomt å se alle kattene som blir forlatt/mishandlet osv. heller, men det er et stort problem i samfunnet som jeg brenner for å kaste lys på.

Det samme gjelder barns rett til privatliv, skjult reklame, fucka utseendefokus, miljøsvineri og all annen drit denne millionbedriften promoterer.

Interessant at de som snakker så pent om nettvett og barn sitter her og er svært så engasjert i hva andre holder på med. Hva med å bruke energien dere har til å hamre løs på tastaturet for at andre skal vite hva dere synes om den og den bloggeren på barna istedenfor. Dere er jo like mye influencere selv som påvirker andre til å må høre på deres meninger om Caroline Eriksen. Altså, jeg har selv barn som nå er tenåringer. Jeg oppdrar mine barn til å være tolerante overfor alle mennesker rundt. Om noen velger å eksponere barna sine, ja hva så? Er det ditt problem? Er dere som MÅ kritisere dette utnevnt til læremestere som forteller at DIN holdning er den eneste riktige? For min del kunne jeg brydd meg mindre. Hva andre velger å gjøre får de da for guds skyld holde på meg. Jeg har mine holdninger og jeg tenker at det er greit. Jeg er ikke Guds utvalgte Mor til folket hvor jeg kan sitte på min høye hest og fortelle andre hva de skal gjøre og ikke gjøre. Jeg har nok med meg selv og ønsker at mine barn skal ha det godt. Da trenger ikke mitt fokus å være hva andre styrer med.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tass1996 said:

Interessant at de som snakker så pent om nettvett og barn sitter her og er svært så engasjert i hva andre holder på med. Hva med å bruke energien dere har til å hamre løs på tastaturet for at andre skal vite hva dere synes om den og den bloggeren på barna istedenfor. Dere er jo like mye influencere selv som påvirker andre til å må høre på deres meninger om Caroline Eriksen. Altså, jeg har selv barn som nå er tenåringer. Jeg oppdrar mine barn til å være tolerante overfor alle mennesker rundt. Om noen velger å eksponere barna sine, ja hva så? Er det ditt problem? Er dere som MÅ kritisere dette utnevnt til læremestere som forteller at DIN holdning er den eneste riktige? For min del kunne jeg brydd meg mindre. Hva andre velger å gjøre får de da for guds skyld holde på meg. Jeg har mine holdninger og jeg tenker at det er greit. Jeg er ikke Guds utvalgte Mor til folket hvor jeg kan sitte på min høye hest og fortelle andre hva de skal gjøre og ikke gjøre. Jeg har nok med meg selv og ønsker at mine barn skal ha det godt. Da trenger ikke mitt fokus å være hva andre styrer med.

Så fint at du tok deg tid til å fortelle alle lesere av denne tråden dette, selv om jeg ikke helt klarer å se nyhets- eller opplysningsverdien av innlegget ditt. Men greit, nå vet man jo hva du mener og hvordan du tenker. Da forventet jeg også at du lever opp til dine egne ord, og ikke lenger deltar. For som du selv skriver:

Da trenger ikke mitt fokus å være hva andre styrer med.

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CBE må jo passe på å skrive om de dagene hun opplever noe av i nærheten av normalitet; kjøre i kø i dårlig vær. Sånn i kontrast til å drive rundt hjemme til vanlig, altså. 

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...