Gjest Bettys Skrevet 19. desember 2019 #13641 Del Skrevet 19. desember 2019 2 minutter siden, CabinCruiser skrev: Må man ha egne lokaler og biler for å hjelpe 10 familier? jeg bare spørr - det høres ut som noe man kan styre med i kjellerstua mi. Det blir jo slitasje på eget gulv og møbler da (jfr kommentaren til CBE om at de ikke kan bruke egen bil pga det forringer verdien på bilen med all ekstra belastning😂) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Frøken Scott Skrevet 19. desember 2019 Populært innlegg #13642 Del Skrevet 19. desember 2019 (endret) 35 minutter siden, Lin10 skrev: Jeg er helt enig i det hun skriver. Her er det noen som tydeligvis skal lage noe negativt av en ikke sak. Det er ingen som har blitt identifisert, og hadde noen fått vite at en familie fikk hjelp, så er nok ikke det verdens undergang. Det er ikke rart at folk synes det er vanskelig å snakke om økonomiske vanskeligheter, når det finnes mennesker som har holdninger om at slikt skal skjules. Skjules så godt at det at Cbe skrev at hun hjalp en familie på 10 var frykteligere greier. CBE og mannen har gjort en flott innsats👏👏🌟🎄 Selvfølgelig er du helt enig. Om disse to begikk massedrap ville du være på pletten med forsvarstale. Ingen forventer noe annet av deg 😏 Endret 19. desember 2019 av Frøken Scott 52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 19. desember 2019 Forfatter #13643 Del Skrevet 19. desember 2019 6 minutter siden, CabinCruiser skrev: Må man ha egne lokaler og biler for å hjelpe 10 familier? jeg bare spørr - det høres ut som noe man kan styre med i kjellerstua mi. Her er en som hjelper 103 familier ut fra sin egen stue: https://www.aftenbladet.no/magasin/i/qLrLlw/renate-31-bad-finnno-om-hjelp-til-aa-feire-jul-no-reddar-ho-jula-for-andre Og her er en artikkel om en annen hjelpeorganisasjon fra Sarpsborg, som ser ut til å ha helt likt konsept. De hjalp 70 familier allerede i 2015. Lurer på hvorfor de 70 ikke søkte hos Omvendt Nisse i år? https://www.nrk.no/ostfold/over-2000-julegaver-til-jul-1.12711566 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CabinCruiser Skrevet 19. desember 2019 #13644 Del Skrevet 19. desember 2019 1 minutt siden, MissLucy skrev: Her er en som hjelper 103 familier ut fra sin egen stue: https://www.aftenbladet.no/magasin/i/qLrLlw/renate-31-bad-finnno-om-hjelp-til-aa-feire-jul-no-reddar-ho-jula-for-andre Og her er en artikkel om en annen hjelpeorganisasjon fra Sarpsborg, som ser ut til å ha helt likt konsept. De hjalp 70 familier allerede i 2015. Lurer på hvorfor de 70 ikke søkte hos Omvendt Nisse i år? https://www.nrk.no/ostfold/over-2000-julegaver-til-jul-1.12711566 Det var litt poenget mitt. Jeg kjenner en mann som står alene med julehjelpen sin, kjøpt en ekstra fryseboks og lagrer i boden. Rundt 40 familier. Har ikke bil. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liver Skrevet 19. desember 2019 #13645 Del Skrevet 19. desember 2019 Jeg er oppriktig rystet over manglene evne til etisk refleksjon rundt det å verne om de som tar i mot hjelp 😳 48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lin10 Skrevet 19. desember 2019 #13646 Del Skrevet 19. desember 2019 (endret) 29 minutter siden, MissLucy skrev: du er så uvitende og ignorant at jeg er helt rystet. Hvem er du til å dømme hva folk ønsker skal komme ut om dem? Hvis det er èn ting vi vet om fattigdom i et rikt land, så er det at det er skambelagt, og folk går langt for å skjule det. Uforsiktig omgang med taushetsplikten er alvorlig. Det er alvorlig for dem som rammes, men det er og ødeleggende for ryktet til Omvent nisse. Da vet du ikke hva taushetsplikt er, hvis du tror det å nevne at hun har hjulpet en familie på 10 er å bryte den. Hadde hun skrevet 2 voksne og 8 barn boende i Sarpsborg hadde det vært lettere gjenngjennelig. Det hun har skrevet har ikke noe med å bryte taushetsplikten. En ser jo nå hva folk lirer av seg fordi de ikke tåler at CBE viser seg i aller høyeste grad som et medmenneske. En må slutte å la all sin vrede over vanskelige ting i livet gå utover CBE. For her ligger det mye mellom linjene. Endret 19. desember 2019 av Lin10 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 19. desember 2019 #13647 Del Skrevet 19. desember 2019 1 time siden, Glemtbrukernavnet skrev: Har Caroline Berg Eriksen slettet dette -https://www.carolinebergeriksen.no/2019/12/18/omvendt-julenisse-3/#comment-976516 ? I tilfelle hvorfor? Låg under kommentarene vedr. kritikk rundt hvorfor skrive antall personer, startet her https://www.carolinebergeriksen.no/2019/12/18/omvendt-julenisse-3/comment-page-1/#comment-975827 Nå bor det nesten 56 000 mennesker i Sarpsborg. Regner en med omegn enda flere. CBE sier dessuten at dette ikke kun er kjernefamilien. Så dette er helt uproblematisk og en kan Ikke gjenkjenne noe på et så vagt grunnlag. Men ikke overrasket over at det blåses opp her inne, i kjent stil. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Frøken Scott Skrevet 19. desember 2019 Populært innlegg #13648 Del Skrevet 19. desember 2019 Akkurat nå, Lin10 skrev: Da vet du ikke hva taushetsplikt er, hvis du tror det å nevne at hun har hjulpet en familie på 10. Hadde hun skrevet 2 voksne og 8 barn boende i Sarpsborg hadde det vært lettere gjenngjennelig. Det hun har skrevet har ikke noe med å bryte taushetsplikten. En ser jo nå hva folk lirer av seg fordi de ikke tåler at CBE viser seg i aller høyeste grad som et medmenneske. En må slutte å la all sin vrede over vanskelige ting i livet gå utover CBE. For her ligger det mye mellom linjene. Selvfølgelig vet vi ikke hva taushetsplikt er. Det vet bare det ufeilbarlige frueparet. Hva vi kan lære av dere 🙏 52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg MissLucy Skrevet 19. desember 2019 Forfatter Populært innlegg #13649 Del Skrevet 19. desember 2019 (endret) 8 minutter siden, Lin10 skrev: Da vet du ikke hva taushetsplikt er, hvis du tror det å nevne at hun har hjulpet en familie på 10 er å bryte den. Hadde hun skrevet 2 voksne og 8 barn boende i Sarpsborg hadde det vært lettere gjenngjennelig. Det hun har skrevet har ikke noe med å bryte taushetsplikten. En ser jo nå hva folk lirer av seg fordi de ikke tåler at CBE viser seg i aller høyeste grad som et medmenneske. En må slutte å la all sin vrede over vanskelige ting i livet gå utover CBE. For her ligger det mye mellom linjene. jeg vet veldig godt hva taushetsplikt er. Logg av. Forøvrig har jeg ikke sagt at de har brutt taushetsplikten. Jeg har sagt at de er uforsiktige i sin omgang med sensitiv informasjon, og virker uvant med å forholde seg til slike regler. Den beste måten å forholde seg til denne type informasjon er å si absolutt ingenting. Endret 19. desember 2019 av MissLucy 57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CabinCruiser Skrevet 19. desember 2019 #13650 Del Skrevet 19. desember 2019 4 minutter siden, Bendie skrev: Nå bor det nesten 56 000 mennesker i Sarpsborg. Regner en med omegn enda flere. CBE sier dessuten at dette ikke kun er kjernefamilien. Så dette er helt uproblematisk og en kan Ikke gjenkjenne noe på et så vagt grunnlag. Men ikke overrasket over at det blåses opp her inne, i kjent stil. Gi meg 4 forskjellige opplysninger om en person og jeg garanterer at jeg klarer å snevre inn relativt greit hvem vedkommende er. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LeiaO Skrevet 19. desember 2019 #13651 Del Skrevet 19. desember 2019 5 minutter siden, Bendie skrev: Nå bor det nesten 56 000 mennesker i Sarpsborg. Regner en med omegn enda flere. CBE sier dessuten at dette ikke kun er kjernefamilien. Så dette er helt uproblematisk og en kan Ikke gjenkjenne noe på et så vagt grunnlag. Men ikke overrasket over at det blåses opp her inne, i kjent stil. Siterer meg selv, så slipper jeg å gjenta hva som er problemet (og sikkert derfor Caroline Berg Eriksen slettet antallet i blogginnlegget): 19 timer siden, Glemtbrukernavnet skrev: Hvorfor skrive "Julestrømper til en familie på ×× personer" (jeg tok vekk antallet) - https://www.carolinebergeriksen.no/2019/12/18/omvendt-julenisse-3/ ? Det kan føre til at folk tror at de vet hvem det er, og det er galt uansett om man har rett eller ikke... Det er så amatørmessig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 19. desember 2019 Populært innlegg #13652 Del Skrevet 19. desember 2019 41 minutter siden, Lin10 skrev: Jeg er helt enig i det hun skriver. Her er det noen som tydeligvis skal lage noe negativt av en ikke sak. Det er ingen som har blitt identifisert, og hadde noen fått vite at en familie fikk hjelp, så er nok ikke det verdens undergang. Det er ikke rart at folk synes det er vanskelig å snakke om økonomiske vanskeligheter, når det finnes mennesker som har holdninger om at slikt skal skjules. Skjules så godt at det at Cbe skrev at hun hjalp en familie på 10 var frykteligere greier. CBE og mannen har gjort en flott innsats👏👏🌟🎄 det hun skriver er jo helt på jordet. Det er ganske tydelig at personvern ikke akkurat er noe hverken du eller hun har særlig kunnskap om. Dette er opplysninger som familien må få velge om de vil dele. Ikke CBE. Og det er vel ingen her som har holdninger om at fattigdom skal skjules. Alle innleggene jeg har lest, handle rom at det er viktig å være diskret når man hjelper, fordi folk som har dårlig økonomi ofte skammer seg. Det er for å skjerme de som skammer seg, man skal være varsom - av respekt for dem. Hvordan i all verden får du det til at noen her mener det skal skjules. Alt jeg har lest, handler om at familier skal skjermes. Og så synes jeg du skal la være å skrive antallet i innlegget ditt - nettopp fordi det kan gjøre at folk som er kjent i nabolaget, skjønner hvem det er. Så der bidro du til å gjøre det enda litt verre. Gratulerer! OG så er jeg helt enig med deg i at det er supert at noen får hjelp til å feire en hyggelig jul - supert! Det går nemlig an å ha et nyansert syn på folk - du applauderer jo absolutt ALT cbe gjør, fra eksponeringen av ungene til altså sleivete omtale av familier de hjelper. Hvis du ser over her - så klarer jeg BÅDE å si noe om at man skal være varsom med å utlevere sensitive opplysninger om folk - OG å si at det er supert at CBE og mannen har hjulpet noen ander i førjulstiden. 69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 19. desember 2019 Populært innlegg #13653 Del Skrevet 19. desember 2019 9 minutter siden, Lin10 skrev: Da vet du ikke hva taushetsplikt er, hvis du tror det å nevne at hun har hjulpet en familie på 10 er å bryte den. Hadde hun skrevet 2 voksne og 8 barn boende i Sarpsborg hadde det vært lettere gjenngjennelig. Det hun har skrevet har ikke noe med å bryte taushetsplikten. En ser jo nå hva folk lirer av seg fordi de ikke tåler at CBE viser seg i aller høyeste grad som et medmenneske. En må slutte å la all sin vrede over vanskelige ting i livet gå utover CBE. For her ligger det mye mellom linjene. Altså Lin - dette har du ikke greie på i det hele tatt. Hvis naboen til familien kan kjenne dem igjen, har hun utlevert identifiserende opplysninger. At jeg som ikke bor i nærmiljøet til frueparet ikke kan finne ut hvem de er utfra de opplysningene hun ga, spiller ingen rolle når noen faktisk KAN gjøre det, hvis de allerede er nære. Og så må du SLUTTE med å spekulere i at folk har problemer i livene sine fordi de er kritiske til fremferden til CBE. Det er stygt, det er ikke greit, og du kan ikke på noen måte dokumentere det - det er ren spekulasjon - og ikke særlig kvalifisert spekulasjon, heller. 87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hunter7 Skrevet 19. desember 2019 #13654 Del Skrevet 19. desember 2019 Hvis en økonomisk vanskeligstilt familie ønsker å gjøre livssituasjonen sin offentlig kjent, så er det deres valg - ikke CBEs. I kjent stil fortsetter CBE å utvise sin sedvanlige ringeakt for personvern og andre individs ønsker og krav på identitetsbeskyttelse. 38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 19. desember 2019 Forfatter #13655 Del Skrevet 19. desember 2019 (endret) 24 minutter siden, pøbelsara skrev: Altså Lin - dette har du ikke greie på i det hele tatt. Hvis naboen til familien kan kjenne dem igjen, har hun utlevert identifiserende opplysninger. At jeg som ikke bor i nærmiljøet til frueparet ikke kan finne ut hvem de er utfra de opplysningene hun ga, spiller ingen rolle når noen faktisk KAN gjøre det, hvis de allerede er nære. Og så må du SLUTTE med å spekulere i at folk har problemer i livene sine fordi de er kritiske til fremferden til CBE. Det er stygt, det er ikke greit, og du kan ikke på noen måte dokumentere det - det er ren spekulasjon - og ikke særlig kvalifisert spekulasjon, heller. når medlemmer av L-gjengen drar den gamle leksa, så er det nok ikke så mange som lytter, så la dem holde på. De har ikke injurierende kraft, og det er seg selv de avkler. @Lin10 forstår nok ikke hvor mye slik vrøvling avslører om hvem hun selv er. Avkledd. Endret 19. desember 2019 av MissLucy 44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 19. desember 2019 #13656 Del Skrevet 19. desember 2019 Har de bare hjulpet 10 familier? Hvor kommer dette tallet fra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Halle-Palle Skrevet 19. desember 2019 Populært innlegg #13657 Del Skrevet 19. desember 2019 1 time siden, Glemtbrukernavnet skrev: Har Caroline Berg Eriksen slettet dette -https://www.carolinebergeriksen.no/2019/12/18/omvendt-julenisse-3/#comment-976516 ? I tilfelle hvorfor? Låg under kommentarene vedr. kritikk rundt hvorfor skrive antall personer, startet her https://www.carolinebergeriksen.no/2019/12/18/omvendt-julenisse-3/comment-page-1/#comment-975827 Hun har slettet hele samtalen mellom seg og Randi. Hun kom med et ganske grovt forsøk på hersketeknikk ved å si at hun skjønte at Randi hadde problemer med å skjønne hva taushetsplikt innebar, blant annet. Hun er virkelig ufyselig i måten hun responderer på alt annet enn hvor god og vakker hun er. En annen ting - Jeg kan skjønne hva hun tenker ved å ikke publisere negative kommentarer, men hva tenker hun når hun godkjenner x antall kommentarer som går ut på hvor vakker hun er, hvor god og snill hun er, hvor flink hun er og alt hun får tid til da!? Jeg hadde blitt så flau av å publisere sånne kommentarer. Det betyr jo at hun er helt enig? Hun er faktisk så god at hun blir rørt av seg selv. Ikke verst. 67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 19. desember 2019 Forfatter #13658 Del Skrevet 19. desember 2019 3 minutter siden, lillesnøfnugg skrev: Har de bare hjulpet 10 familier? Hvor kommer dette tallet fra? det eneste tallet jeg har sett er 30 barn. Så da er vel 10 familier en beregning noen har gjort ut fra antall barn? jeg ville heller trodd at 30 barn tilsvarte 15 -20 familier, men det er jo også bare et overslag. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 19. desember 2019 #13659 Del Skrevet 19. desember 2019 Kjenner at jeg er veldig glad for å ikke kjenne bloggeierne personlig, for ikke søren om jeg hadde klart å la være å lekse opp om blant annet folkeskikk, empati, etikk og verdier dersom de befant seg i min nærhet slik som de velger å fremstille seg. Kudos til alle som konfronterer med kritiske spørsmål, sensuren i kommentarfeltet viser hvordan de ikke klarer å argumentere seg sympatisk...eller i det minste vettug ut at noe. Og så topper de hele veldedighetsfortreffeligheten med enda et avkledd bilde på insta. Det er så tonedøvt som man kan få det. 49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 19. desember 2019 #13660 Del Skrevet 19. desember 2019 (endret) 7 minutter siden, MissLucy skrev: det eneste tallet jeg har sett er 30 barn. Så da er vel 10 familier en beregning noen har gjort ut fra antall barn? jeg ville heller trodd at 30 barn tilsvarte 15 -20 familier, men det er jo også bare et overslag. Bare 30 barn? Har de virkelig måtte tigge så mye for en så liten gruppe?? Snakker av erfaring i forhold til innsamling, og dette virker rart. Endret 19. desember 2019 av lillesnøfnugg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå